INSTRUKCJA UŻYTKOWANIA PROGRAMU “PATRONAT”
OBSŁUGA URZĘDOWEJ STACJI KONTROLI POJAZDÓW.
SPIS
TREŚCI
WSTĘP *
2.INSTRUKCJA UŻYTKOWANIA DLA OPERATORA *
2.1 WZKAZÓWKI OGÓLNE *
3.'WPIS DO REJESTRU BADAŃ TECHNICZNYCH'. *
ANEKS do wersji 1.5 Dekodowanie VIN-u *
3.0 PRZYGOTOWANIE I WYDRUKI ZASWIADCZEŃ *
3.1 'ZAŚWIADCZENIE O BADANIU TECHNICZNYM POJAZDU'. *
3.2 'FAKTURĘ VAT '. *
3.3 'DOKUMENT IDENTYFIKACYJNY POJAZDU'. *
3.4 'OPIS DOKONANYCH ZMIAN W POJEŹDZIE' *
3.5 'POJAZD ZASILANY GAZEM'. *
4. WYDANIE FAKTURY. *
5.NADANIE NUMERÓW *
6."SAM" i ZABYTKOWE. *
X. Baza, Zestawienia *
Y. USTAWIENIE OPCJI *
Program Obsługi Stacji
Kontroli Pojazdów "PATRONAT" jest sprawdzonym, doskonałym narzędziem
umożliwiającym prowadzenie rejestrów badań wykonywanych na stacji kontroli oraz
wystawianie niezbędnych dokumentów zgodnie z obowiązującymi przepisami. Program
"PATRONAT" ułatwia i wielokrotnie przyśpiesza wydawanie urzędowych
zaświadczeń na SKP. Dzięki wyposażeniu go w liczne słowniki, gotowe wzorce oraz
w zintegrowaną bazę danych ( archiwizację ) umożliwia on błyskawiczne
wystawienie potrzebnych przy badaniu dokumentów oszczędzają czas, który może
być przeznaczony na obsługę następnego klienta. Dzięki słownikom nie popełnia
się błędów przy wprowadzaniu danych, a przygotowanie dokumentów jest znacznie
skrócone niż przy tradycyjnym, ręcznym wypisywaniu dokumentów i ich rejestracji.
Program "PATRONAT" prowadzi automatyczną archiwizację wszystkich
wydawanych na stacji dokumentów, umożliwiając tym samym odtworzenie wszystkich
dokumentów ( kopii) wydanych na stacji, umożliwiając na rezygnację z ręcznego
prowadzenia REJESTRÓW BADAŃ. Dzięki magazynowaniu wszystkich danych o
klientach, wypełnienie dokumentów dla stałych ( powtórnie odwiedzających stację
) klientów sprowadza się tylko do wpisania jego identyfikatora ( np. numeru
rejestracyjnego pojazdu ) i wybraniu odpowiedniej oceny badania. Pozostałe dane
wstawiane są automatycznie a sumaryczny czas potrzebny na dopełnienie
formalności przy badaniu technicznym zostaje skrócony do mniej niż 1 minuty !
Program
"PATRONAT" obsługuje zarówno stacje rejonowe jak i okręgowe. Może
pracować na pojedynczym komputerze ( z kilku zmieniającymi się równoległe
diagnostami ) jak i na większych stacjach z wieloma stanowiskami pracy
połączonymi w sieci komputerowej. Program "PATRONAT" napisany został
o oparciu o najnowocześniejsze płaszczyzny językowe (obiektowy C++), szybką i
sprawdzoną platformę bazy danych, a jednocześnie położono bardzo dużo uwagi
prostotę i czytelność obsługi programu. Opanowanie obsługi programu przez
użytkownika nie wymaga studiowania skomplikowanych instrukcji czy też jakiś
specjalnych długotrwałych szkoleń. Program "PATRONAT" oparty jest na
środowisku Windows (95,98 lun NT), nie wymaga specjalnie drogich inwestycji w
dodatkowe, specjalne platformy sieciowe, ani też drogiego sprzętu. Dzięki
automatycznej replikacji bazy oraz wbudowanemu systemowi autoryzacji dostępu
jest systemem 100%-wo bezpiecznym.
2.INSTRUKCJA
UŻYTKOWANIA DLA OPERATORA
Program
"PATRONAT" może być obsługiwany przez użytkownika TYLKO przy pomocy
klawiatury podłączonej do komputera. Litery duże i małe nie są przez program
interpretowane. Litery polskie (Ą,Ć,Ę,Ł,Ó itp.) uzyskujemy naciskając
odpowiednią literę (A,C) przy jednoczesnym wcześniejszym naciśnięciu i
przytrzymaniu PRAWEGO dolnego klawisza oznaczonego jako [Alt] (
wyjątkowo litera Ź to Alt + X ).
Przejścia
między poszczególnymi polami danych na ekranach wykonujemy naciskając klawisz
[Tab] lub [Enter] - jest to ruch naprzód ( w prawo i dół ), lub też możemy się
cofać do poprzedniego okienka naciskając klawisz [Tab] przy jednocześnie
wciśniętym i trzymanym klawiszu oznaczonym jako [Shift]. Wszystkie funkcje
programu opisane jako tzw. przyciski sterujące - mają z lewej strony przypisany
przedrostek np. F1 - Coś, F5 - Coś. czy też np. F2- WYDRUK
Wykonanie czynności
przypisanej do danego przycisku sterującego uzyskujemy naprowadzając tzw.
kursor na zadaną pozycję: ( napis na aktualnie wybranej pozycji zostanie
obramowany i ewent. podkreślony ) i naciskając klawisz [ Enter ], lub też
alternatywnie z dowolnego miejsca naciskając odpowiedni, przypisany przyciskowi
funkcyjnemu klawisz z odpowiednim dlań oznaczeniem ( np.: F1, F5 czy F2 )
wybrany z górnego rzędu klawiatury.
Program w stanie gotowym do
pracy zgłasza się zgodnie z rysunkiem #1 z aktywnym oknem "Legalizacji
użytkownika".
Diagnosta musi wprowadzić
przy pomocy klawiatury komputera swój osobisty kod dostępu ( hasło,
identyfikator ) przydzielone mu przez kierownika stacji ( administratora systemu)
i nacisnąć klawisz oznaczony [Enter] (zaakceptować) . Litery duże i małe nie są
rozróżniane. Wprowadzane hasło nie jest uwidaczniane na ekranie komputera. Przy
błędnym wprowadzeniu hasła - pole hasła zostaje automatycznie wyczyszczone i
program oczekuje na powtórne, poprawne wprowadzenie hasła.
Po poprawnym podaniu hasła
okno "Legalizacji" znika i program udostępnia użytkownikowi wszystkie
swoje opcje ( możliwości ) jako zestaw przycisków sterujących wraz z czytelnie
opisanym ich znaczeniem.
'F1-WPIS DO REJESTRU' czyli
podstawowa obsługa klienta stacji kontroli pojazdów z automatycznym wpisem do
REJESTRU BADAŃ TECHNICZNYCH.
'F2-WYDANIE FAKTURY' -
wydanie dokumentu finansowego ( faktura VAT) dla przypadków gdy klient nie jest
bezpośrednio rejestrowany w rejestrze badań (np. faktury zbiorcze ).
'F3-NADANIE NUMERÓW' -
opcja nadawania numerów nadwozia, podwozia z automatyczną rejestracją w
REJESTRZE NADANYCH NUMERÓW ale bez konieczności rejestrowania w REJESTRZE BADAŃ
TECHNICZNYCH.
'F4-"SAM" i
ZABYTKOWE' - opcja dla stacji okręgowych mających uprawnienia do badania
pojazdów zabytkowych i przyczep "SAM" itp. z własnym dodatkowym
rejestrem tych badań.
'F5-BAZA, ZESTAWIENIA' jest
opcją umożliwiającą przeszukiwanie i przegląd już wprowadzonych pozycji
rejestru badań technicznych, nadanych numerów i dokumentów finansowych oraz
pozwalają na wydruk ( wydanie klientowi) kopii dokumentów. W specjalnym trybie
uprawnionego administratora opcja ta umożliwia wprowadzanie korekt do rejestrów
badań.
'F6- USTAWIENIE OPCJI' są to
funkcje dostępne tylko dla kierownika stacji ( lub osób przez niego
upoważnionych ) - pozwalają na podgląd danych już wprowadzanych, wykonanie
jakieś korekty w rejestrze ( wraz z jednoczesnym zapamiętaniem wprowadzanych
zmian (historia zapisu)), zmiany ustawień opcji, edycję słowników, ustawienie
opcji środowiska itp.. Opis tych opcji jest zamieszczony w instrukcji dla
administratora systemu.
'ESC-PRZERWA' - Opcja którą
wywołujemy każdorazowo po zakończeniu kolejnego wpisu i odejściu od komputera.
Wciśnięcie klawisza [Esc] spowoduje uaktywnienie okna 'Legalizacja użytkownika'
zabezpieczając stanowisko przed niepowołanym dostępem, uniemożliwiając innym
osobom wprowadzenia wpisów wg. naszego kodu dostępu ( pod naszym nazwiskiem).
Uaktywniając to okno pozwalamy jednocześnie sieciowemu systemowi
wielostanowiskowemu na swobodną wzajemną replikację baz, bazy danych są
automatycznie kopiowane do katalogów archiwalnych (kopie rezerwowe).
3.'WPIS DO REJESTRU BADAŃ TECHNICZNYCH'.
Wybierając kursorem
przycisk sterujący 'F1-WPIS DO REJESTRU' ( czyli naciskając klawisz oznaczony
[Tab] tyle razy aż wybrany napis zostanie podkreślony i naciskając wtedy
klawisz [Enter] (akceptacja) albo też w prostszy sposób - wciskając klawisz
oznaczony [F1] na klawiaturze) : pokazuje się nam okno umożliwiające
wprowadzenie danych wymaganych dla zarejestrowania badania w REJESTRZE BADAŃ
TECHNICZNYCH.
Dane klienta po podaniu
numeru rejestracyjnego pobierane są automatycznie z archiwum ( o ile klient
został już kiedyś zarejestrowany ) lub też wprowadzamy je sami korzystając przy
tym z licznych udogodnień oferowanych nam przez program. Niektóre pola są wyposażona
w statyczne, edytowalne słowniki, które umożliwiają szybkie wypełnienie danej
pozycji tylko poprzez wybranie gotowego tekstu. Dane z słowników możemy
wybierać w sposób wizualny, podświetlając potrzebną pozycję kursorem, lub też
poprzez podanie pierwszej litery danego hasła. Poruszanie się w słowniku
pomiędzy poszczególnymi pozycjami realizowane jest strzałkami [góra-dół]. Część
pól jest też wyposażona w słowniki dynamiczne, z automatycznym ( w tle )
podpowiadaniem słów. Pola te są sprzężone z naszym archiwum i prowadzą
podpowiedzi ( proponują dokończenie rozpoczętego tekstu) zgodnie z
częstotliwością występowania danych haseł.
Po otwarciu okna "WPIS
DO REJESTRU" możemy zobaczyć na ekranie komunikat "WPROWADZENIE NOWEJ
POZYCJI" i domyślnie wybraną pozycję ( z napisem otoczonym przerywanym
prostokącikiem ) oznaczoną "Tak". Jeżeli chcemy rozpocząć
wprowadzanie nowej pozycji - naciskamy klawisz [ Enter ] lub klawisz spacji
(długi klawisz bez opisu ). Jeżeli poprzednio nie był wprowadzany jeszcze żaden
klient ( np. tuż po uruchomieniu programu ) program domyślnie przyjmuje iż
rozpoczynamy nowy wpis do rejestru. Większość pól danych na ekranie jest
wyczyszczona. Niektóre z pól wypełnione są automatycznie, bez możliwości ich
zmiany – np.: nazwisko diagnosty dokonującego wpisu - ustawiane jest
automatycznie zgodnie z wprowadzonym wcześniej kodem ( hasłem ). Również data
badania wstawiana jest automatycznie. Pole opisujące numer w rejestrze badań
wypełnione jest znakami '?????????'. Niektóre pola wyposażone w stałe słowniki
zawierają pozycje domyślne lub też ostatnio ( domyślnie - najczęściej )
używane.
Wprowadzanie
nowego klienta uaktywnia domyślnie jako pierwsze pole opisane jako 'Badanie' -
tło pola zaznaczane jest na ciemno ( niebiesko), z prawej strony pola widzimy
strzałkę skierowaną w dół. Pole to jest przykładem jednego z pól wyposażonych w
podpowiedzi wg. reedytowalnych słowników z wcześniej wprowadzonymi gotowymi
hasłami. Pole takie możemy wypełnić pobierając któreś z gotowych, istniejących
haseł lub też (w uzasadnionych przypadkach tzn. gdy brak jest potrzebnej nam
pozycji) samodzielnie przy pomocy klawiatury. Obsługa takiego pola - odbywa się
w sposób następujący: Przy ciemnym tle pola gdy naciśniemy strzałkę (w dół lub
w górę) powodujemy zmianę zawartości pola - wpisywana zostaje kolejna pozycja
wg. istniejącego, przypisanego do danego pola słownika. Żądaną pozycję możemy
wybrać również naciskając klawisz znakowy zgodny z pierwszą literą żądanego
hasła ( np. klawisz B wybierze nam pierwszą pozycję z listy zaczynającą się na
literę B np. Badanie okresowe, klawisz P- analogicznie Pierwsza rejestracja
itp. itp.). Powtórne naciśnięcie danej litery z jednoczesnym przytrzymaniem
klawisza [Alt] wybiera kolejną pozycję rozpoczynającą się na daną literę z
dostępnej listy. Dla większości słowników kolejność występowania poszczególnych
pozycji na listach ustala kierownik stacji lub inna osoba uprawniona . Listy
słowników tworzone są dla poszczególnych pól w zależności od zakresu
działalności stacji (zapotrzebowania) oraz zależnie od aktualnie obowiązujących
przepisów.
Naciskając jednocześnie z
klawiszem [Alt] strzałkę w dół uzyskujemy rozwinięcie danej listy słownikowej
skąd mozemy wybrać interesujacą nas pozycję w sposób jawny poprzez
podświetlenie zadanej pozycji i nacisnięcie klawisza [Enter].
Uwaga!. Naciskając
klawisz spacji uzyskujemy w tego typu polach przełączenie pola w tryb normalnej
edycji - tło pola zmienia kolor na biały i możemy teraz wpisać samodzielnie
dowolne potrzebne nam hasło: przykładowo np. 'Ekspertyza dla policji'.
Gdy po wejściu w takie pole
tło nie jest zaciemnione na całej szerokości - oznacza to iż pole jest już w
trybie normalnej edycji. Aby 'przełączyć' je w tryb wybierania wystarczy
nacisnąć dwukrotnie strzałkę w dół - tło zmieni się znów na całej szerokości na
ciemne ( niebieskie) i pole zacznie reagować na wybór wg. pierwszej litery.
Pozycje z pola możemy wybierać również korzystając z innego sposobu :
przytrzymując klawisz [Alt] i naciskając strzałkę w dół uzyskujemy pełne
rozwinięcie słownika: z zaznaczoną na nim aktualnie wybraną pozycją.
Ilustracja 4
Gdy puścimy teraz klawisz
[Alt] możemy klawiszami strzałek przemieszczać się po wyświetlonej zawartości (
po całej liście ). Zaznaczoną pozycję możemy zatwierdzić ( akceptujemy )
klawiszem [ Enter ]. Pole opuszczamy ( i przechodzimy do następnego) klawiszem
[Tab] lub [Enter] Następnym polem po polu 'Badanie'
jest pole numeru rejestracyjnego pojazdu.
Pole to jest zasadniczo
zwykłym polem edycyjnym ale posiada pewne dwie szczególne właściwości. W celu
ujednolicenia zapisów numer rejestracyjny jest zawsze pozbawiany wszelkich
znaków rozdzielających tzn. wprowadzenie numeru rejestracyjnego w postaci
WZC-46-2F, czy WZC 462 F czy innej podobnej jest dla systemu tożsame, albowiem
wpis zostanie znormalizowany zawsze do postaci WZC462F. Pole numeru
rejestracyjnego posiada również inną dodatkową cechę. Po pierwszym wypełnieniu pola
i ustawieniu kursora na następnej pozycji system podejmuje automatyczną
próbę odszukania klienta i przy pozytywnym wyniku przeszukania następuje
automatyczne pobranie dostępnych jego danych z archiwum, wpisanie ich w
odpowiednich polach na ekranie i przeniesienie kursora do ( uaktywnienie ) pola
'Wyniku badania'. Proces tego typu ( automatycznego wyszukiwania) nie jest
inicjowany dla numerów rejestracyjnych rozpoczynających się na literę
A0..,WA0.... itp. ( numerów tymczasowych ).
W przypadku negatywnego wyniku przeszukania bazy zawartość
pola numeru rejestracyjnego przebarwiana jest na szaro i kursor pozostaje na
poprzedniej pozycji przycisku funkcyjnego oznaczonego 'F7- SZUKAJ W BAZIE'.
Możemy klawiszem [Tab]
przejść do następnej pozycji i wypełniać pozostałe pola samodzielnie lub też
wciskając klawisz [Enter] próbować odnaleźć dane klienta ( gdy wiemy, iż jest
już zarejestrowany ale z innym numerem rejestracyjnym ( np. poprzednio A0...),
lub też wiemy że pojazd wprowadzono do bazie z innym numerem ).
Funkcje szukania w bazie
pojazdu możemy też wymusić wybierając klawisz funkcyjnym [F7].
Po wybraniu funkcji
szukania w bazie otworzy się nam okno dostępu do archiwum (rys.05). Umożliwia
ono nam znalezienie poszukiwanej pozycji zgodnej z zadanymi przez nas
kryteriami:
1. Szukanie wg. zadanego
numeru rejestracyjnego pojazdu
2. Szukanie wg. zadanego
numeru w rejestrze badań.
3. -- '' -- '' -- wg. Marki
pojazdu
4. -- '' -- '' -- wg.
Numeru nadwozia / podwozia
5 -- '' -- '' -- wg. Numeru
silnika
6. -- '' -- '' -- wg. Daty
poprzedniego badania
Zmiana kryterium według
którego jest przeszukiwana baza realizowana jest naciskaniem klawisza
funkcyjnego [F2]. Aktualnie wybrane kryterium poszukiwania zaznaczone jest
podkreśleniem odpowiedniej pozycji.
W zależności od kryterium z
prawej strony pokazują się jedno okna edycyjne do wprowadzenia wzorca (wzorców)
wyszukiwania. Po odpowiednim wypełnieniu pola ( pól) wzorca i akceptacją
klawiszem [Enter] lub też wybraniu klawisza funkcyjnego [F7-Szukaj.. ]
następuje proces przeszukania bazy. Start procesu przeszukiwania sygnalizowany
jest pokazaniem się na ekranie odpowiedniej animacji. W wypadku negatywnego
wyniku przeszukiwania bazy ukazuje się napis 'NIE ZNALEZIONO' - oznaczający iż
w bazie brak jest pozycji spełniającej zadane kryteria. Możemy wówczas zmienić
kryteria poszukiwania i próbować powtórnie lub też zrezygnować z próby
odszukania - klawisz funkcyjny [F9].
W wypadku pozytywnego
rezultatu przeszukiwania na ekranie ukaże się tabelka z wszystkimi pozycjami
spełniającymi zadane kryteria. Kolumna pola kryterium poszukiwania zaznaczona
jest szarym kolorem. Klawiszami góra, dół przechodzimy między poszczególnymi
zapisami zgodnymi z zadanym kryterium ( i ile jest ich więcej niż jeden ).
Klawisze prawo - lewo umożliwiają nam przegląd wszystkich pozycji danego zapisu
- natomiast na dole, pod tabelką, ukazują się nam pełne zawartości wybranych
pól wraz z opisem aktualnego pola.
Polecenie pobrania zawartości wybranej pozycji (akceptacja)
realizowane jest klawiszem [Enter], po którym następuje automatyczne pobranie
danych z archiwum i wpisanie ich do odpowiednich pól na ekranie, oraz
uaktywnione zostają pola dla wpisów rozliczeniowych oraz pole wyniku badania.
Natomiast klawisze [Esc] lub [F9] powodują rezygnację z pobrania danych z
archiwum i powrót do okna wprowadzania danych.
Pole daty pierwszej
rejestracji pojazdów - wpisujemy datę pierwszej rejestracji. W całym programie
obowiązuje sposób wprowadzania daty w postaci rok – miesiąc – dzień (
pamiętając koniecznie iż rok musi być wpisywany jako pełny 4-ro cyfrowy.).
Pole 'Rodzaj pojazdu' jest
zaopatrzone w słownik. Sposób wypełniania tego typu pola został już opisany
przy okazji opisu pola 'Badanie' - pole wypełniane jest przez wybór potrzebnej
pozycji z listy - poprzez pierwszą literę potrzebnej pozycji, strzałkami góra,
dół ( lub też przytrzymując jednocześnie klawisz [Alt] ) i selekcjonując
potrzebną pozycję. Przykładowo litera 'a'- wybierze 'Autobus', litera 's' -
'Samochód osobowy', 'p' - 'Przyczepa'. Warunkiem prawidłowej reakcji pola jest
jego zaciemnione tło. Gdy pole jest aktualnie w trybie edycyjnym (białe tło)-
przejście do trybu wyboru dokonujemy dwukrotnie naciskając klawisz strzałki w
dół. Natomiast znakiem spacji możemy pole wyposażone w słownik przełączyć w
zwykły tryb edycyjny ( tło pola białe ), umożliwiający nam wpisanie dowolnego
tekstu (nie będącego na liście). Przechodzenie w tryb edycyjny może zostać
zablokowane ( w razie potrzeby) przez administratora systemu.
Klawisz [Tab] lub [Enter]
powoduje zatwierdzenie aktualnie wybranej (wpisanej) zawartości i przejście do
edycji następnego pola.
Następne pole: 'Marka pojazdu' jest przykładem pola
wyposażonego w dynamiczny słownik z automatycznymi podpowiedziami. Zasada
korzystania z takiego pola jest następująca. Wprowadzając jakiś tekst (tu -
nazwę marki pojazdu) system na podstawie stopniowo wprowadzanych przez nas
znaków stara się sam odgadnąć (również na podstawie częstotliwości występowania
nazw w bazie ) jaki wyraz chcemy wprowadzić i dopisując swoją propozycję innym
kolorem do naszej nazwy. Przykładowo chcemy wprowadzić nazwę CHEVROLET.
Wprowadzamy do pustego pola literę C- system próbuje dopisać ITROEN ( CITROEN
jest w archiwum badań (marek) najczęściej występującą pozycją rozpoczynającą
się na literę C.
Wpisujemy następną literę - H i system próbuje identyfikować
nazwę jako CHRYSLER ( najczęściej występująca pozycja rozpoczynająca się
literami -CH- ) Wpisujemy E - system podpowiada - VROLET - reszty znaków nie
musimy już wpisywać - wystarczy zaakceptować podaną nam przez program sugestię
klawiszem [ Enter ]. Podpowiedź programu zostaje dopisana do naszego pola a my
przechodzimy do edycji pola następnego. Zasadniczo dla uzyskania właściwej
podpowiedzi od programu wystarczy podanie tylko pierwszej litery - po
wyświetleniu pierwszej domyślnej podpowiedzi możemy, używając klawiszy strzałki
w górę i w dół przejrzeć inne propozycje dokończenia tekstu ( wg. częstości
występowania) i po wyselekcjonowaniu tej właściwej zatwierdzić nasz wybór
klawiszem [ Enter ].
Np. Wpisujemy do pustego
pola Marki literę C i np. dwukrotnie naciskamy klawisz oznaczony strzałką w dół
- i już mamy podpowiedź 'HEVROLET' którą tylko wystarczy zatwierdzić. Ten
sposób pracy ( z wykorzystaniem mechanizmu dynamicznych podpowiedzi programu )
wielokrotnie przyśpiesza wprowadzanie danych, zapobiega niepotrzebnym drobnym
pomyłką ( tzw.' literówki' ) i umożliwia prowadzenie ujednoliconej notacji.
Pola wyposażone w dynamiczne słowniki to pola 'Marka..' , 'Typ.. ',( poprzednio
również 'Imię..', 'Nazwisko..', 'Miasto .', 'Ulica..'.)
Osobnego omówienia wymagają
jeszcze pola do wprowadzenia numeru nadwozia i numeru silnika. W trakcie
wprowadzania danych w te pola w lewym rogu ekranu pokazują się nam dwie cyfry
np. 3/2 - pierwsza( lewa) określa nam aktualną pozycję kursora, druga(prawa)
całkowitą liczbę już wprowadzonych znaków. Ułatwia to kontrolę prawidłowości
wprowadzenia numeru.
W przypadku gdy pole numeru
jest puste w lewym rogu udostępniany jest klawisz funkcyjny oznaczony 'NOWE' -
służący do wywołania ekranu umożliwiającego nadanie nowego numeru nadwozia(
podwozia, silnika) wraz z wpisem do rejestru nadanych numerów i wydaniem
tabliczki i odpowiedniego zaświadczenia ( patrz opis w punkcie 5.) . Pola
ekranów REJESTRU BADAŃ i REJESTRU NUMERÓW są wzajemnie sprzężone, tzn. dane
wprowadzane przy okazji nadawania numerów automatycznie uaktualniają pola
danych w ekranie REJESTRU BADAŃ.
Pole oznaczone jako pozycje
cennika, do zapłaty są polami wypełnianymi opcjonalnie. Służą ono do wpisywania
kodów z urzędowego cennika i kwot płaconych przez klienta, umożliwiając
finansowe rozliczenie dzienne (lub okresowe ). Klawiszem [Ins] wywołujemy
cennik, skąd selekcjonujemy odpowiednią pozycję z cennika (klawiszami góra ,
dół) oraz zatwierdzamy klawiszem [Enter]. Pobierane kolejne pozycje oddzielane
są znakami ” , ”. W polu do zapłaty uwidaczniana jest należna kwota brutto. W
przypadku konieczności wystawienia faktury wywołujemy klawisz oznaczony jako
Faktura i po jej wygenerowaniu odpowiednie pozycje z cennika wprowadzane są
automatycznie w odnośne pola.
Ostatnie dwa dolne pola 'Wynik badania' i 'Następne badanie'
są polami wyposażonymi w słowniki. W zależności od zawartości pola 'Wynik
badania' ustawiany jest domyślny termin następnego badania, ( 7dni, rok, dwa,
trzy lata). Warunkiem wstawienia wartości domyślnej jest zatwierdzenie pola
'Wynik badania' klawiszem [ Enter ], natomiast opuszczenie pola 'Wynik'
klawiszem [ Tab ] nie powoduje akcji ustawiania wartości domyślnej.
W przypadkach szczególnych
możemy też użyć wbudowanego w program kalendarza do ustalenia daty następnego
badania ( klawisz z miniaturą w kształcie kalendarza ). Uaktywnienie okna
kalendarza dokonujemy ustawiając kursor na przycisku z obrazkiem kalendarza i
wciskając klawisz [ Enter ]. Po otwarciu okna kalendarza klawiszami oznaczonymi
[PgUp] i [PgDn] dokonujemy zmiany miesiąca, klawiszami strzałek selekcjonujemy
potrzebny dzień, natomiast zatwierdzamy wybór przy pomocy klawisza [ Enter ].
Wyselekcjonowana data zostanie automatycznie wpisana w odpowiednie pole.
Przed zakończeniem wprowadzania danych możemy, w celu
kontroli, wywołać funkcję akustycznego sprawdzenia poprawności wprowadzania
danych. Jeżeli komputer zaopatrzony jest w kartę dźwiękową KLAWISZ F10 włącza
odczyt pól numerów ( nr. dowodu. VIN, nr. silnik) umożliwiając tym samym
wygodną kontrolę poprawności wprowadzonych danych.- śledzimy wzrokiem tylko
dane w dokumentach , dane z komputera odczytywane są (podawane) z pomocą mowy
syntetycznej.
Dolna linia ekranu REJESTRU
BADAŃ zawiera przyciski sterujące, które zgodnie z opisem pozwalają nam na:
klawiszem F8 - rezygnację (w dowolnym momencie) z dalszego wprowadzania danej
pozycji (klienta). Ekran zostaje zamknięty, wszystkie pola ulegają skasowaniu.
Opcji tej możemy użyć np. wtedy gdy w trakcie wprowadzania danych okaże się
niemożliwe prawidłowe dokończenia badania (np. brak pewnych wymaganych
dokumentów).
Przycisk opatrzony napisem
F12- Do REJESTRU jest finalnym przyciskiem procesu wprowadzania danych do
rejestru. Naciśnięcie klawisza funkcyjnego [ F12 ] lub wybranie przycisku i
naciśnięcie klawisza [ Enter ] lub [Spacja] informuje system iż wszystkie dane
są przygotowane i mogą być teraz wprowadzone i zapamiętane w REJESTRZE BADAŃ
TECHNICZNYCH. W tym momencie pokazuje się jeszcze dodatkowe okno kontrolne z
żądaniem potwierdzenia naszej gotowości wprowadzania danych z domyślnie
wybranym ( zaznaczonym ) potwierdzeniem TAK. Wybranie opcji TAK powoduje
automatyczne nadanie numeru kolejnego rejestru i zapamiętanie wszystkich danych
w pamięci ( bazie danych ) komputera. Na czas wpisywania danych do rejestru z
lewej strony ekranu pokazuje się odpowiednie okno informacyjne, natomiast po
prawidłowym zapisie ekran ulega zmianie. W okienku ‘Numer w rejestrze’ zamiast
dotychczasowych '????????' zostanie wpisany nadany automatycznie w trakcie
rejestracji numer w REJESTRZE BADAŃ TECHNICZNYCH. TTło ekranu ( góra i dół )
ulegnie przyciemnieniu a wszystkie pola zostaną zablokowane, opis lewego
przycisku 'F8-ZREZYGNUJ' zostanie zastąpiony klawiszem 'F8 - POWRÓT', pokaże się również
przycisk z napisem 'KOREKCJA'. W tym momencie mamy trzy możliwości dalszego
działania: wybranie klawisza [F8] czyli powrót do głównego ekranu programu i
ewentualne rozpoczęcie obsługi nowego klienta, wybranie przycisku 'KOREKCJA' który
umożliwi nam wprowadzenie jakiś ewentualnych korekt w aktualnym wpisie do
rejestru lub przycisku 'F1- WYDRUKI' pozwalającego nam na przejście do dalszej
części programu i przygotowanie pozostałych dokumentów koniecznych przy danym
badaniu technicznym.
Uwaga!. W dowolnym momencie
jednoczesne naciśnięcie klawiszy[Alt][Ctrl][F11] spowoduje zgłoszenie się na
ekranie ekranu legalizacji użytkownika, umożliwiając operatorowi na chwilowe
odejście od stanowiska.
Uwaga!. Zamiast wybierania
klawisza [F12] (czyli zapis) i dopiero późniejszym wybieraniu klawisza [F1]
(wydruki) możemy od razu wybrać klawisz [F1] - dla programu jest to sygnał, iż
dane są gotowe i nastąpi automatyczne wcześniejsze obsłużenie procesu nadania
numeru w rejestrze i zapamiętania pozycji w rejestrze badań i jednoczesne
przejście do dalszej części programu.
ANEKS do wersji
1.5 Dekodowanie VIN-u
Nastąpiło całkowite przeorganizowanie kolejności pól ekranu
REJESTRU BADAŃ. Zostały zamienione miejscami okno wprowadzania numeru VIN -u z
oknem (nieobowiązkowym) dotyczącym rodzaju paliwa. Okno z numerem VIN-u
znajduje się obecnie tuż za oknem wprowadzania numeru rejestracyjnego pojazdu.
Zmiana ta została wprowadzano w związku z nowymi możliwościami wprowadzonymi do
wersji 1.5, a mianowicie wstępne dekodowanie marki, typu(modelu) pojazdu,
paliwa itp. według wprowadzanego numeru VIN.
W tracie wprowadzania
numeru VIN-u między wprowadzanym 4 a 10 znakiem następuje próba ustalenia marki
i typu wprowadzanego pojazdu (wg. własnych wzorców numerów zgromadzonych w
bazie). Dzięki temu w 90% przypadków część pół zostaje wypełnionych
automatycznie, znacznie skracając czas wprowadzania danych klienta. Dekodowanie
przebiega automatycznie tylko w przypadku gdy po wprowadzeniu numeru
rejestracyjnego nie zostanie odnaleziony istniejący klient ( nie następuje
ingerencja w już wpisaną pozycję). Również w przypadku wyjścia z pola numeru
VIN-u proces dekodowania zostaje wyłączony, i mimo powtórnego ustawiania
kursora na pozycjach 4-9 pola VIN-u i wprowadzaniu tam jakichkolwiek zmian
dekodowanie nie jest wznawiane. Program dla zadanego wzorca wstawia w pierwszej
kolejności te marki i typy, których wystąpienie przyjmuje jako najbardziej
prawdopodobne w sensie ilościowym (na postawie statystycznej próbie ok. 50tys
badań). Nie zawsze należy też się sugerować wynikami dekodowania w sensie
nazewnictwa zwłaszcza modeli, typów pojazdów - dopóki nie zostanie wprowadzony
w Polsce w pełni obowiązywać jednolita nomenklatura w nazewnictwie trudno jest
określić czy dany pojazd ma zostać określony jako FIAT 126P czy FSM PF 126 P
czy też np. MALUCH ? (autentycznie znaleziony wpis w dowodzie rejestracyjnym
pojazdu). Wprowadzając np. kod VIN-u rozpoczynający się: FSM1..odnajdujemy
zarówno: FIAT 126PF 650, jak i FSM 650P. Tak że niezależnie od wyników
dekodowania pola VIN-u zgodnie z statycznymi wpisami następne pola : marki,
typu, rodzaju itp. możemy korygować dalej w normalnym trybie.
W trakcie prowadzenia
procesu dekodowania po prawej stronie określony jest ostatni status dekodowania
OK. -gdy pierwsze dwie części numeru VIN-u są zgodne, OK? gdy są bardzo
zbliżone lub ??? gdy jest brak pełnej zgodności. W trakcie dekodowania gdy
proponowany model nie jest całkowicie odpowiedni można przy pomocy klawisza
{Ins} przeglądać inne pasujące do wzorca modele. Gdy odpowiedni model ukaże się
nam na ekranie można go ustalić ("zaklepać") wychodząc z pola VIN-u
np. klawiszem {TAB} (dalsze dekodowanie zostaje zablokowane) i powtórnie tam
wracając ( Alt-TAB lub F5) w celu dokończenia wprowadzania pełnego 17-to
znakowego numeru.
3.0
PRZYGOTOWANIE I WYDRUKI ZASWIADCZEŃ
Wybranie przycisku 'F1-WYDRUKI' spowoduje w końcowym efekcie
ukazanie się nam ekranu wyboru rodzaju wydawanego dokumentu. Mając wprowadzony
już zapis do REJSTRU BADAŃ możemy sporządzić i wydrukować następujące
najczęściej wydawane dokumenty.:
[F1] - Zaświadczenie o przeprowadzonym BADANIU TECHNICZNYM POJAZDU.
[F2] - Dokument finansowy FAKTURĘ VAT (albo jako FAKTURĘ ).
[F3] - Zaświadczenie typu DOKUMENT IDENTYFIKACYJNY POJAZDU.
[F4] - Zaświadczenie typu OPIS ZMIAN DOKONANYCH W POJEŹDZIE.
[F5] - Zaświadczenie typu POJAZD ZASILANY GAZEM.
[F6] - Zaświadczenie typu AUTOBUS 100km/h.
Poruszanie się po ekranie (
zmiana aktywnego przycisku i wybór odpowiedniego wydruku) odbywa się klawiszem
[Tab] , akceptację wyselekcjonowanego przycisku dokonujemy klawiszem [Spacja]
lub [Enter], możemy też dokonać wyboru bezpośrednio przy pomocy klawiszy
funkcyjnych [F1]..[F5]. Na zakończenie procesu generacji dokumentów wybranie
klawisza 'F12' - spowoduje zamknięcie ostateczne wpisu, zapamiętanie tekstów
pola 'Uwagi' i powrót do menu głównego programu.
Mimo wielu udogodnień i
zabezpieczeń zawsze istnieje możliwość popełnienia błędu w trakcie wprowadzania
danych. Przed każdym wydrukiem (zatwierdzeniem ) program umożliwia podgląd
strony drukowanej na ekranie [Klawisz F11], co może stanowić dodatkowym
elementem autokontroli przy wprowadzaniu danych. Również po zatwierdzeniu i
wydrukowaniu program nie zamyka ostatecznie możliwości wprowadzenia poprawek.
Dopóki na danym stanowisku ( w programie) nie rozpoczęto procesu wpisywana
nowego klienta ( i nie przeprowadzano operacji na archiwum ), istnieje
możliwość korekcji błędów zapisów. Po ostatecznym zamknięciu wpisu wszelkie
korekcje na danej pozycji rejestru mogą być prowadzone wyłącznie przez osobę
upoważnioną, posiadającą klucz administratora. Wszystkie wykonywane korekcje są
zapamiętywane (tzw. historia zmian rekordu) wraz numerem dyskietki-klucza
administratora i datą korekcji, raz wprowadzonej pozycji nie można usunąć ,
można ją jedynie ‘zamazać’ (zapisy są prowadzone w stylu notarialnym). Baza
danych ( min. rejestry badań ) są szyfrowane, co zabezpiecza rejestry przed
niepożądanymi ingerencjami zewnętrznymi. Wieloraki mechanizm kopii archiwalnych
( bieżących i dziennych ) zabezpiecza archiwum przed uszkodzeniem nawet w
wypadku awarii całego komputera lub jego elementów (np. dysku ). Dodatkowe
mechanizmy programu ‘PATRONAT’ dzienny wydruk rejestru badań, czy też wydruki
rejestrów za zadany okres mogą też stanowić dodatkowe elementy systemu
zabezpieczeń. Program w wersji sieciowej (lub też wersja jednostanowiskowa, ale
przy specjalnym wyposażeniu sprzętowym – może prowadzić bezpośredni wydruk
wpisów do rejestrów badań w trybie ‘on-line’) Wymagana jest wtedy dodatkowa ,
wolna drukarka 15” oraz dodatkowy wolny port równoległy.
3.1
'ZAŚWIADCZENIE O BADANIU TECHNICZNYM POJAZDU'.
Wybranie klawisza [F1] - powoduje zgłoszenie się ekranu
umożliwiającego przygotowanie danych potrzebnych do wydania zaświadczenie o
przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu.
. W wypadku stwierdzenia
nieprawidłowości w ich wypełnieniu musimy cofnąć się do ekranu głównego, wybrać
klawisz 'KOREKCJA' , sprostować ewentualne pomyłki i ( nie zapominając o
zatwierdzeniu dokonanych zmian klawiszem [F12] powrócić do przerwanego
wypełniania zaświadczenia). Dodatkowym mechanizmem ochrony przed błędami jest
uwidacznianie zer na ekranie w postaci przekreślonej ( można to wykorzystywać
opcjonalnie na wydrukach ).
Program
"PATRONAT" pozwala nam szybkie dokonanie wpisu typowych usterek
występujących w badanym pojeździe zgodnie z gotowym, wbudowanym w program
katalogiem typowych usterek.
Przycisk sterujący
oznaczony 'F3-USTERKI' pozwala nam na wypełnienie odpowiednich rubryk
dotyczących usterek w pojeździe ( wpisujemy tu głównie zaobserwowane w
pojeździe usterki ) oraz pozycję pt. dodatkowe warunki spełniane przez pojazd.
Lista tych typowych usterek może być samodzielnie
modyfikowalna ( tzn. uzupełniana) przez kierownika stacji lub odpowiednio
uprawnioną osobę. Po wywołaniu przycisku 'USTERKI' np. klawiszem [F3] zgłasza
się ekran umożliwiający wypełnienie niezbędnych pól tekstowych.
Domyślnie kursor ustawiany
jest na przycisku sterującym 'F5 - MONITOR' , akceptacja którego spowoduje nam
wyświetlenie na dole ekranu pełnego menu gotowych opisów typowych usterek
występujących w pojazdach zgodnie z klasyfikacją. Wyboru konkretnej pozycji
dokonujemy w następujący sposób: Klawiszami góra, dół selekcjonujemy ogólną
grupę usterek (np. oznaczoną '4.Układ hamulcowy') i naciskamy klawisz [Enter].
Rozwija się nam na ekranie grupa usterek dotycząca wad układu hamulcowego, skąd
następnie sekcjonujemy podgrupę - np.1.Hamulec roboczy - rozwijamy go klawiszem
[Enter], następnie pod-grupę 1.Stan techniczny, skąd wybieramy konkretną
pozycję :7.Wyciek lub uszkodzenie....Klawiszem [Enter] pobieramy wybraną
usterkę do górnego okna, natomiast dolne menu ulega automatycznemu zwinięciu do
stanu początkowego, umożliwiając nam ewentualny wybór następnej potrzebnej
pozycji. Powtórne użycie klawisza [F5] powoduje zamknięcie okna gotowych
usterek umożliwiając nam ewentualną ręczną korekcję tekstu (kasowanie czy
skracanie) pobranych wpisów jak i też dopisanie dodatkowych pozycji.
Opis usterki możemy też
pobierać podając tylko kody cyfrowe pozycji menu, tzn. wprowadzając tylko
kolejne cyfry obrazujące jej położenie w menu ( tu np. 4, 1, 1, 7[Enter] ).
Stan pobierania, położenie w menu ( aktualne ) możemy obserwować na dodatkowym
polu edycyjnym widocznym na ekranie.
Polecenie pobrania możemy
również wydać klawiszem [Ins] pobierany jest wtedy tylko konkretny zapis, bez
pobierania nazwy grupy usterek.
Usterki
możemy również wpisywać ręcznie, bez korzystania z gotowych wzorców. Okno
dodatkowych warunków ( nr. 2) wypełniamy ręcznie. Podczas ręcznego wypełniania
pól typu 'Uwagi' obowiązują następujące zasady: Klawisz [Tab] zmienia aktywne
pole ( opuszczamy okno aktualnie edytowane). Klawisz [Enter] powoduje przejście
do nowej linii (z ew. przełamaniem linii), klawisz [Bs] użyty na początku linii
lub [Del] użyty na końcu linii powoduje sklejenie ( zespolenie ) dwóch linii.
Każde z tego typu pól na ograniczoną dopuszczalną ilość linii - próba dopisania
dodatkowej linii spowoduje przejście kursora na pierwszą pozycję pierwszej
linii. W polach tych możemy również kopiować fragmenty tekstu ( słowa ):
ustawiając kursor na początku fragmentu do skopiowania przy wciśniętym klawiszu
[Shift] zaznaczamy odpowiedni fragment przesuwając kursor w prawo ( lub w lewo
). Jednocześnie wciskając klawisze [Ctrl] i [Ins] 'zapamiętujemy' dany
fragment. Następnie przesuwamy kursor w miejsce gdzie chcemy mieć kopię naszego
tekstu i wciskając jednocześnie klawisze [Shift][Ins] kopiujemy tam wskazany
fragment.
Po zakończeniu wypełnienia
pól klawiszem [F9] powracamy do naszego poprzedniego ekranu. Na ekranie
'Zaświadczenia..' mamy przyciski 'F12-ZAPAMIĘTAJ' powodujący zapamiętanie
wszystkiego w archiwum i przycisk 'F2-WYDRUK' powodujący wydrukowanie gotowego
już zaświadczenia na drukarce oraz oczywiście F11-Podgląd wydruku na ekranie
monitora.
Przycisk [F9] umożliwia nam
powrót do menu i ewentualne wystawianie kolejnych dokumentów.
Wybranie klawisza [F2] - powoduje zgłoszenie się ekranu
umożliwiającego przygotowanie, wydruk i archiwizację dokumentu finansowego typu
FAKTURA VAT lub FAKTURĘ. Ekran do przygotowania faktury również posiada
wstępnie wypełnione pola, ale umożliwia też na dowolną zmianę ich zawartości w
zależności od potrzeb. Przykładowo możemy skorygować pola danych klienta czy
osobę upoważnioną do odbioru zgodnie z aktualnymi potrzebami.
Według numeru NIP-u możemy
odszukać i pobrać potrzebne dane klienta z bazy-archiwum dokumentów, z tym iż
obowiązuje nas, podobnie jak to miało miejsce przy numerze rejestracyjnym
pojazdu wpisywanie numeru NIP-u bez znaków rozdzielających. Możemy określić też
typ wydawanego dokumentu: ( RACHUNEK-FAKTURA ). Wypełnianie poszczególnych
pozycji faktury prowadzone jest zgodnie z wbudowanym do programu cennikiem
usług. Ekran domyślnie zgłasza się z uaktywnionym polem danych nabywcy.
Przełączenie okna na dane sprzedawcy i nabywcy uzyskujemy klawiszami [Alt] i (
[2] lub [1] ). Pole danych sprzedawcy nie są tu możliwe do edycji. Wpisując
numer NIP-u Nabywcy i wybierając przycisk [F7] powodujemy pobranie wszystkich
jego danych ( o ile to konieczne i możliwe ) z bazy- archiwum. Następnym
aktywnym polem jest pole wyboru typu wydawanego dokumentu: FAKTURA-RACHUNEK.
Zmianę typu wydawanego dokumentu wymuszamy klawiszami strzałek w prawo lub w
lewo.(do końca 1999r)
Przy dokumencie typu FAKTURA VAT -- musimy jeszcze
analogicznie określić typ płatności i możemy już przejść do właściwego
wypełniania dokumentu ( jak zwykle klawisz [Tab] ). Wejście w obszar dokumentu
powoduje zgłoszenie się z lewej strony okienka umożliwiającego wybranie kodu
pozycji według cennika usług.
Wyboru pozycji z cennika
możemy dokonać na kilka sposobów:
a.) poprzez wybór jawny -
strzałki [góra-dół] spowodują wyświetlanie w okienku wyboru kolejnych kodów z
jednoczesnym wyświetlaniem z prawej strony w dodatkowym oknie treści danej
pozycji. Zatwierdzenia aktualnie wyświetlonej pozycji dokonujemy klawiszem [Enter].
b.) bezpośrednio przez wprowadzenie pamiętanego kodu
odpowiedniej pozycji cennika (np.2.2) i zatwierdzeniu wyboru klawiszem [Enter].
Zadany kod możemy wprowadzać bez kropek.
c.) po wciśnięciu na polu
opisu usługi klawisza [Enter]- ukazuje się na górze ekranu kompletny aktualnie
aktywny cennik, z którego wybieramy (zaznaczamy) kursorem potrzebną pozycję i
naciskając klawisz [Enter] pobieramy ją na właściwe miejsce.
Program umożliwia
wprowadzenie do 15-tu pozycji na jednym dokumencie finansowym.
Po wprowadzeniu
odpowiedniej pozycji opisu usługi wraz z cenami kursor ustawi się na polu
'Marka..' z domyślą propozycją wpisu wg. (tylko aktualnie przeprowadzanego)
badania, którą możemy zaakceptować klawiszem [Enter] lub też wpisać własną
zawartość pola. Analogicznie wypełniamy pole 'Nr.. Rejestracyjny'. Będąc na tym
polu możemy je opuścić na dwa sposoby: strzałka w dół powoduje przejście
kursora do następnej linii i ustawienie się na jej początku z jednoczesnym
uaktywnieniem pola wyboru kodu usługi. Trzykrotne naciśnięcie klawisza [Tab]
powoduje opuszczenie pola i przejście do pozycji 'Odebrał'. Prowadzone jest
automatyczne kalkulowanie sum, podatków VAT itp.
Na dole ekranu mamy
przyciski 'F12-ZAPAMIĘTAJ' powodujący zatwierdzenie dokumentu finansowego i
zapamiętanie go w archiwum z jednoczesnym nadaniem mu kolejnego numeru, który
zobaczymy w lewym górnym rogu ekranu. Tło ekranu ulega zaciemnieniu, pola
zostają zablokowane - pojawia się znany już klawisz 'KOREKCJA' umożliwiający
korekcję dokumentu po wydruku.
Przycisk 'F2-WYDRUK'
powodujący wydrukowanie dokumentu ( wraz z kopią ) z jednoczesnym ewentualnym
zatwierdzeniem dokumentu, F11- podgląd wydawanego dokumentu.
Przycisk [F9] umożliwia nam
powrót do menu i ewentualne wystawianie kolejnych dokumentów.
Po powrocie do menu na
ekranie wyboru dokumentów zostają wpisane w odpowiednich polach pozycje cennika
i suma brutto do zapłaty.
3.3
'DOKUMENT IDENTYFIKACYJNY POJAZDU'.
Kolejnym dokumentem który możemy sporządzić jest dokument
identyfikacyjny pojazdu. Po wybraniu klawisza [F3] zgłasza się ekran
umożliwiający przygotowanie i wydanie DOKUMENTU IDENTYFIKACYJNEGO -np. dla
pojazdów z importu indywidualnego.
Część pól
jest już wstępnie wypełniona zgodnie z aktualnym wpisem do rejestru badań
technicznych, zmiana ich zawartości jest możliwa tylko na poziomie głównego
ekranu rejestru . Niektóre pola pozwalają na prosty wybór pozycji z statycznych
słowników ( ale z możliwością ich reedycji). Opcja wyposażona jest też w
podręczną własną bazę wzorców pojazdów ( przycisk 'F3-WZORCE' widoczny na dole
ekranu), umożliwiającą natychmiastowe pobranie wszystkich niezbędnych danych
ogólnych dla danej marki( i typu) koniecznych do prawidłowego wypełnienia
dokumentu identyfikacyjnego. Oprócz bazy własnych wzorców opcja umożliwia
import również z innych katalogów pojazdów (np ITS ). Katalogi te można
indywidualnie zamówić u ich dystrybutorów (np. ITS) . Inne, nie wymienione tu
bazy katalogowe mogą być importowane do programu “PATRONAT” w miarę możliwości
jedynie na specjalne zamówienie klienta i w porozumieniu z właścicielem tych
danych. Program jest wstępnie przygotowany do pracy z katalogiem ITS. Po
zakupieniu ( Instytut Transportu Samochodowego, 03-301 Warszawa, ul.Jagielońska
80 )w/w dane z dyskietek (dyskietki) dystrybucyjnych należy jedynie skopiować
do katalogu NDIAGCOM \ BAZA \ KARTOT i uruchomić program.
Ekran jest podzielony na
grupy danych : 1.OPIS,2.MASY,3.OSIE,4.TECH itp.. Domyślnie zgłasza się okno nr.
1 zawierające dane ogólne pojazdu. Zmiana aktywnego okna realizowana jest
przyciskiem 'F1-DALEJ>>' , bezpośrednim wciśnięciem klawisza [F1], lub
przez jednoczesne wciśnięcie klawisza [Alt] i wybranie odpowiednio [1] lub
[2],[3] .... Każda z grup jest wyposażona w mały kwadrat umieszczony przed
nazwą grupy. Kwadrat ten zostaje wypełniony znaczkiem 'v' w momencie
aktywacji danej grupy. Umożliwia to nam szybką wizualną kontrolę przed
wydrukiem czy nie zapomnieliśmy o wprowadzeniu jakieś grupy danych. Na ekranie
ostatniej grupy oznaczonej '5.UWAGI' znajduje się przycisk z opatrzony napisem
'ZAPISZ JAKO WZORZEC'. Umożliwia on nam wpisanie wypełnionego przez nas
formularza jako kolejnego wzorca do wykorzystania w przyszłości ( o ile go tam
jeszcze nie ma). Własna baza wzorców powstaje o aktualne wpisy dla najczęściej
sprowadzanych pojazdów i mimo swej niezbyt wielkiej liczebności zapewnia
obsługę 95% aut indywidualnie sprowadzanych z zagranicy w ostatnim czasie.
Większość pól danych
wypełniona jest domyślnie znakami XXXX, po wejściu w takie pole, gdy zawarty w
nim tekst zostanie zaznaczony ciemnym tłem, wpisanie pierwszego znaku (lub
cyfry) w to pole automatycznie spowoduje skasowanie wartości domyślnej.
Przyciski umieszczone na
dole ekranu mają identyczne znaczenie i działanie jak przy innych omówionych
wcześniej ekranach, z tym tylko, że w momencie próby wydruku i zapamiętania
danych program może nam automatycznie przypomnieć odpowiednim komunikatem, że
może nie wszystkie grupy danych zostały wprowadzone. Po zapamiętaniu i
wydrukowaniu może zajść potrzeba dokonania jakiejś korekty - ekrany tej grupy
nie posiadają wyraźnego klawisza KOREKCJA , albowiem pola po zapamiętaniu nie
są blokowane.
Można w dowolny sposób
robić korekty w polach edycyjnych ale zawsze należy pamiętać o ich
zapamiętaniu. Wydruk dokumentu generuje operację zapamiętania zapisu
automatycznie. Zera w polach na wydruku mogą być przekreślone, przed każdym
wydrukiem , tak jak we wszystkich opcjach możemy postać wydruku obejrzeć
"czarno na białym" - czyli jako podgląd ( Jak zwykle klawisz -F11).
3.4 'OPIS
DOKONANYCH ZMIAN W POJEŹDZIE'
Kolejnym przyciskiem [ F4 ] możemy wywołać ekran
umożliwiający nam sporządzenie dokumentu opisu dokonanych zmian w pojeździe -
kolejnego typowego dokumentu opuszczającego stację kontroli pojazdów.
Widok ekranu i sposób
edycji pól dokumentu jest analogiczny jak przy poprzednio opisanej opcji edycji
dokumentu identyfikacyjnego. Dodatkowo możemy tu wykorzystać teksty poprzednio
wprowadzonych opisów zmian w pojazdach. W momencie wejścia kursorem w pole 'I.OPIS
ZMIAN' samoczynnie pojawiają się na ekranie trzy przyciski sterujące :
'F5-NASTĘPNY', 'F6-POPRZEDNI' i 'F7-POBIERZ'. Przyciski te pozwalają na
przegląd dotychczas zapamiętanych wpisów i poruszanie się pomiędzy nimi w celu
wybrania z nich tekstu najbardziej nam odpowiadającego oraz pobraniu go do
ewentualnej korekcji lub zapamiętania. W momencie pierwszego wciśnięcia
klawisza [F5] na ekranie ukazuje się nam dodatkowy ciemniejszy prostokąt na
którym możemy obserwować dotychczasowe wpisy. Wpis pobieramy do głównego pola
klawiszem [F7], lub też rozpoczynamy samodzielne wpisywanie tekstu - okno
dodatkowe znika wtedy samoczynnie.
Drugim opcjonalnym oknem na
tym ekranie jest okno 'II.OCENA DOKONANYCH ZMIAN', ukazujące się automatycznie
tylko przy negatywnym wyniku oceny zmian.
Przyciski umieszczone na
dole ekranu mają identyczne znaczenie i działanie jak przy innych omówionych
wcześniej ekranach, z tym tylko, że w momencie próby wydruku i zapamiętania
danych program może nam automatycznie przypomnieć odpowiednim komunikatem, że
może nie wszystkie grupy danych zostały wprowadzone.
Wybierając klawisz [F5]
możemy też wypełnić i wydrukować zaświadczenie po badaniach technicznych
pojazdu zasilanego gazem.
Część pól wypełniona jest
danymi zgodnie z aktualnie wprowadzonym wpisem do rejestru badań technicznych.
Opcja również wyposażona jest w statyczne, edytowalne słowniki z często
używanymi nazwami np. firm, typów popularnych reduktorów itp..
Ta opcja wydawania
dokumentu finansowego umożliwia wprowadzanie faktur dla usług typu zbiorczego (
np. obejmujące kilka badań samochodu dla jednej firmy ) lub innych usług które
nie wymagają rejestrowania w prowadzonych rejestrach.
Szczegółowa obsługa opcji
fakturowania została już wcześniej opisana w pkt.3.2. Musimy jedynie pamiętać
iż w przypadku wywołania funkcji fakturowania z tego poziomu z oczywistych
względów nie jest domyślnie wypełniane pole danych osobowych klienta. Pozostałe
czynności przy obsłudze tej opcji pozostają analogiczne jak przy wydaniu
faktury przypisanej do konkretnego badania.
Jest to
równoległe wejście do REJESTRU NADANYCH NUMERÓW, bez konieczności przechodzenia
przez REJESTR BADAŃ TECHNICZNYCH. Ma analogiczną formę i sposób działania jak
to wywołane z poziomu REJESTRU BADAŃ. Nadawanie numerów mogą prowadzić tylko
osoby posiadające specjalnie uprawnienia, stąd pierwszym aktywnym polem jest
pole upoważnionego operatora, którego zawartość możemy chwilowo zmienić tylko
na czas nadania numerów ( oczywiście wymagane jest potwierdzenie odpowiednim
kodem ). Ma to zastosowanie w trakcie prowadzenia badania technicznego gdy
okaże się konieczne nadanie numeru, a osoba prowadząca badanie nie posiada
wymaganych do tego uprawnień. W trakcie nadawania nowego numeru wykorzystujemy
wszystkie mechanizmy poznane przy okazji wprowadzania danych dla rejestru badań
( patrz pkt.3 ), czyli słowniki (podpowiedzi) dynamiczne, stałe edytowalne
słowniki, wybór pola aktywnego klawiszami funkcyjnymi, szukanie danych klienta
posługując się rozmaitymi kryteriami. Zarówno przy numerze silnika jak i
numerze nadwozia znajdują się przyciski 'NOWY' , wybranie których
([Enter])powoduje przydzielenie odpowiedniego nowego numeru według
automatycznie prowadzonej numeracji i zablokowanie danego pola. Po wypełnieniu
całości dokumentów klawiszem [F12] generujemy proces końcowego zatwierdzenia
operacji i zapamiętanie w prowadzonym REJESTRZE NADANYCH NUMERÓW.
Uwaga!. Dla pracy
wielostanowiskowej od momentu pobrania pierwszego nowego numeru na danym
stanowisku do zatwierdzenia wpisu klawiszem [F12] lub rezygnacji też [F9]
pozostałe stanowiska mają zablokowaną możliwość pobierania numerów, co
uwidaczniane jest na ekranie odpowiednim komunikatem. W tym momencie nie mamy
możliwości wywołania ekranu legalizacji ([Ctrl][Alt][F11]) i odejścia od
stanowiska.
Po zarejestrowaniu faktu
nadania numeru w REJESTRZE NUMERÓW możemy wydrukować odpowiednie zaświadczenia
o nadanym numerze oraz ewentualne opcjonalnie tabliczki.
Klawiszem [F4] uaktywniamy ekran umożliwiający nam
zarejestrowanie pierwszego badania pojazdów typu 'SAM' ( np. przyczepy lekkie)
i zabytkowych w osobnym rejestrze oraz przygotowanie odpowiednich, wymaganych
dla nich dokumentów ( zgodnie z.Dz. U nr 44 z 1999r). Opcja ta umożliwia
przygotowanie i wydruk odpowiednich, wymaganych zaświadczeń wymaganych dla tych
pojazdów i (wraz z badaniem autobusu na 100km) wchodzi w zakres kompetencji
tylko dla stacji o uprawnieniach stacji okręgowych.
Wygląd ekranów, sposoby ich
obsługi są identyczne jak w opcjach wcześniej omówionych. Mamy tu możliwość
nadania numerów, generacji dokumentów finansowych i innych odpowiednich
wymaganych zaświadczeń dla badanych pojazdów ale z uwzględnieniem ich specyfiki
- specjalne wydruki (inne zaświadczenia), osobna numeracja zapisów do kartotek
itp. Program może być obsługiwany tylko przy pomocy klawiatury, poruszanie się
po polach ekranów odbywa się klawiszami SHIFT - do przodu i ALT-SHIFT - wstecz.
Poszczególne istotne funkcje obsługujemy klawiszami funkcyjnymi typu:
{F1,F9,F12 itp}.
Pola
wyposażona w statyczne, edytowalne słowniki, potrzebną pozycję z pola
słownikowego wybieramy kursorem albo też poprzez pierwszą literę danej pozycji
(np. kilka razy naciskając {S} przewijamy tylko pozycje rozpoczynające się na
"S".). Klawiszem ALT-F1 rozwijamy pole i dane z słowników możemy
wtedy wybierać w sposób wizualny, podświetlając potrzebną pozycję kursorem i
akceptując klawiszem {ENTER}:- Klawisz {F7} - dane klienta możemy też pobrać z
naszego archiwum. Daty- zawartość ustalana jest automatycznie (domyślnie) w
zależności od wyniku badania po klawiszu {ENTER}.
Możemy też skorzystać z
wbudowanego w program kalendarza. Przed zatwierdzeniem wpisu możemy
skontrolować zgodność wprowadzonych numerów z dokumentami - akustycznie -
klawiszem {F10} Klawisz F12 - to wprowadzenie zapisu do REJESTRU, z automatycznym
nadaniem nowego numeru w rejestrze. Przed wydrukiem każdy wydawany dokument
możemy obejrzeć na ekranie {F11} W nieobowiązkowych polach finansowych możemy
wprowadzać kolejne pozycje z cennika ( oddzielone przecinkami) lub klawiszem
Ins wybierać je z wyświetlonego cennika (klawiszem Enter).Nadawanie numerów
prowadzone jest automatycznie, mogą prowadzić tylko osoby posiadające
specjalnie uprawnienia. W zależności od potrzeb (numer silnika, nadwozia) jest
nadawany (klawisz {NOWY}) odpowiedni nowy numer zgodnie z REJESTREM NUMERÓW.
Możemy wydrukować odpowiednie zaświadczenia oraz potrzebne tabliczki ( z
podglądem i ustaleniem położenia na foliach samoprzylepnych).
Opcja ta jest przeznaczona zasadniczo dla osób nadzorujących
stację, ale mogą jej również używać zwykli operatorzy w przypadku potrzeby
wydruku kopii dowolnego, wcześniej wystawionego dokumentu. Opcja ta otwiera
dostęp do archiwów stacji umożliwiając wgląd w rejestry badań technicznych,
rejestr nadawanych numerów, rejestr "SAM"- ów i zabytków oraz rejestr
wydanych dokumentów finansowych. Po wciśnięciu klawisza F5 w menu głównym
programu otwiera nam się okno obsługi bazy. Na górze ekranu widoczne jest okno
wyboru archiwum, które chcemy obejrzeć- klawiszami strzałka góra i dół
wybieramy właściwe archiwum a następnie klawiszem [Enter] lub F7 wchodzimy do
okna umożliwiającego nam szczegółowe podanie kryterium według którego ma
być przeprowadzone poszukiwanie.
I tak przykładowe kryteria wyboru dla rejestru badań
technicznych to poszukiwanie pozycji wg. numeru rejestracyjnego, numeru wpisu w
rejestrze ( musimy podać w formie :kod stacji + numer) , numeru VIN, numeru
silnika, daty badania lub marki pojazdu. Przy poszukiwaniu dokumentów
finansowych możemy podać jako kryterium numer NIP- u klienta. Rodzaj kryterium
wyboru sposobu przeszukiwania uwidoczniony jest z lewej strony okna. Zmiana
sposobu ( typu kryterium ) poszukiwania dokonywana jest tylko klawiszem F2 . W
polu kryterium wpisujemy albo pełny tekst ( np. kompletny numer rejestracyjny
{pamiętając i musimy go pisać bez spacji, kresek rozdzielających itp.} ) lub
wpisując tylko początek hasła i stawiając na końcu znak % - poszukiwane będą
wszystkie pozycje pasujące początkiem do wzorca.
UWAGA! Im bardziej ogólny będzie wzorzec tym proces szukania
i kompletowania wpisów będzie bardziej czasochłonny!!. Po ustaleniu sposobu
szukania i podaniu kryterium przy pomocy klawisza [Enter] lub klawiszem F7
inicjujemy proces szukania pozycji. Start szukania uwidoczniony jest
odpowiednimi obrazkami na ekranie. Po pomyślnym przeszukaniu bazy na dole
ekranu ukazuje się nam zestawienie wyselekcjonowanych pozycji pasujących do
zadanego wzorca i przy pomocy klawiszy strzałek możemy poruszać się po
poszczególnych polach ( liniach) i oglądać pewne szczegółowe dane z pól (
pozycji). W wypadku gdy na wpisach prowadzone były przez administratora
korekcje na rejestrach, niektóre pozycje mogą zawierać w miejscu numeru
rejestru jakąś cyfrę w postaci heksadecymalnej: są to elementy historii
prowadzonych korekt na wpisach w rejestrze – pozycje przed wprowadzeniem
poprawki. W miejscu daty i operatora są wstawiane dane o czasie i numerze
klucza osoby dokonującej zmianę. W przypadku wydawania kopii dokumentów należy
pamiętać aby nie pobierać takich wpisów – dane w nich nie są zapewne poprawne.
W trakcie pobierania wpisów w trybie korekcji administracyjnych pobranie takich
rekordów jest zablokowane!. W przypadku nie odnalezienia zadanego wzorca w
bazie otrzymujemy komunikat np. ‘Zmień kryterium’ –oznaczający nie odnalezienie
pozycji o zadanym wzorcu.
Poruszając się klawiszami
prawo-lewo na środku ekranu uzyskujemy szczegółową, pełną zawartość pola na
którym aktualnie znajduje się kursor. Klawisze w górę i w dół umożliwiają nam
zmianę oglądanej pozycji. Wciśniecie klawisza [Enter] na wybranej pozycji
zestawienia umożliwia pobranie danego wpisu w rejestrze do pełnego podglądu ( z
ekranem w takim kształcie, w jakim była poprzednio wprowadzana ) i pełny
przegląd wprowadzonego zapisu i wydanych dodatkowo dokumentów specjalnych oraz
ewentualnym użyciu funkcji wydruku ( przeważnie jest to F2 lub F11 gdy podglądamy
na ekranie ) w celu otrzymania kopii potrzebnego dokumentu. W trakcie wglądu do
wybranej pozycji na ekranie widzimy dodatkowy napis przypominający nam iż
jesteśmy w trybie podglądu. Wydruki prowadzone z archiwum mają nanoszone
odpowiednie komunikaty.
W wypadku poszukiwania
pozycji ostatnio wprowadzonych czasami należy posłużyć się uprzednio klawiszem
F5 - który aktualizuje zapisy w bazach ( synchronizuje wszystkie wpisy ) -
zwłaszcza te wprowadzone ostatnio na pozostałych końcówkach ( to w przypadku
sieci ) i na danej końcówce roboczej ale równolegle przez innego użytkownika z
innej kopii
Aby móc obejrzeć na podglądzie również aktualizacje (zmiany)
nanoszone przez administratora musimy aktualizować bazę klawiszem F6.Pamiętać
należy tylko iż jest to bardzo czasochłonna opcja i nie powinna być prowadzona
przy równoległej pracy na innych końcówkach (kopiach).
Pozostałe opcje dostępne na
tej stronie to: 'PRZEGLĄD BAZY WZORCÓW' - umożliwia podgląd danych pojazdów
wprowadzonych jako wzorce ( lub też opcjonalnie z zintegrowanych ( posiadanych
przez firmę ) katalogów pojazdów , o ile istnieją i są legalnie zakupione przez
użytkownika: np. katalog marek i typów ITS czy też katalogi z danymi o
pojazdach innych firm).
Po wybraniu tej opcji ukazuje na się ekran wyboru
szczegółowego i możemy wybrać typ katalogu (F2) oraz wpisać markę poszukiwanego
pojazdu. Po wpisaniu wzorca i naciśnięciu klawisza [Enter] rozwijana jest lista
pojazdów pasujących do wzorca i klawiszem [Ins] możemy podejrzeć dalsze
dostępne informacje w okienku z lewej strony. Klawisz [Esc] zamyka na podgląd
danych. Katalog wzorców prowadzony jest w oparciu o kolejne wpisy dokonywane na
stacji podczas pierwszej rejestracji danego pojazdu z importu indywidualnego.
Opcja : 'RAPORT ZMIANY'
umożliwia nam wydruk raportu dziennego z pracy diagnostów tj. ilość
przeprowadzonych w danym dniu badań, ich rodzaju i obrotu finansowego.
Podobne zastosowanie mają
opcje 'RAPORT ZA DZIEŃ' I '.. ZA OKRES' . Opcje te są zasadniczo przeznaczone
dla użytku przez osoby upoważnione.
Opcja 'DRUK REJESTRU
DZIENNEGO' jest to ostatnia funkcja używana przez obsługę w danym dniu-
powoduje ona wydruk wpisów do rejestru badań technicznych dokonanych w danym
dniu kalendarzowym. Przed jej użyciem na instalacjach typu sieciowego należy
upewnić się iż dokonana została synchronizacja baz rejestrów badań na danej
stacji !!!.
JEST TO OPCJA TYLKO DLA OSÓB UPOWAŻNIONYCH
I WYMAGA POSIADANIA DYSKIETKI _ KLUCZA ADMINISTRATORA SYSTEMU.
W tej opcji ustawiane są kluczowe dane dla prawidłowej pracy
systemu, tj. numery rejestrów badań, dane finansowe i cenniki z badania,
nazwiska i kody upoważnień dla operatorów, opcje główne programu - np. wygląd
ekranów roboczych oraz teksty w słownikach roboczych programów i w wykazie
usterek itp. itd.
Operator nie posiadający
dyskietki - klucza ma możliwość tylko zmiany przydziału drukarek, na których są
prowadzone poszczególne operacje.
Aby użyć tej opcji oprócz
posiadania klucza administracyjnego konieczna jest również znajomość
specjalnego hasła administratora - po instalacji hasło to brzmi
"CYLINDER"- hasło to wymagane jest również do zatwierdzenia pewnych
istotnych dla systemu zmian.
Wewnątrz opcji znajdujemy
różne panele i ustawiamy tam istotne dla danej stacji dane:
na panelu "OGÓLNE" : nazwę i adres stacji ( dane
te będą widoczne np. na wystawianych fakturach ) ,numer NIP- u stacji oraz jej
konto bankowe, numery początkowe prowadzonych rejestrów , kod stacji kontroli
pojazdów (4 lub 5-cio znakowy w zależności od wersji programu ( ostatnia cyfra
w numerze wersji na pierwszej stronie ekranu)) i miejscowość. Po wstawieniu
odpowiednich danych nie wolno zapominać iż należy zmiany zapisać ( klawisz
'Zapisz') i aby zaczęły one obowiązywać należy restartować system (program).
Numery początkowe rejestrów mówią nam o aktualnie ostatnio wprowadzonym zapisie
( stan początkowy – 0 ) oznacza iż pierwsze następne badanie oznaczone będzie
numerem 1 Można ustawić numery początkowe na dowolną liczbę ujemną - następuje
wtedy zablokowanie numeracji automatycznej i przed każdym wpisem do rejestru
program będzie się pytał o kolejny numer - opcja ta bywa stosowana często przez
stacje wdrażające program- zwykłe badania idą po staremu, natomiast program
wykorzystywany jest tylko gdy trzeba wydać klientowi jakieś dokumenty
(zaświadczenia).
Panel "OSOBY" -
jest opcją wprowadzania danych upoważnionych operatorów ( diagnostów) -
podajemy tu dane osób upoważnionych do pracy z programem i ich kody dostępu,
którymi później będą się posługiwały w celu identyfikacji ich przez system. W
panelu tym ustawiamy również ( zmieniamy ) główne hasło administratora systemu,
umożliwiające nam dostęp do opcji administracyjnej.
Hasło administratora należy powtórzyć dwukrotnie, litery
małe i duże są tożsame, kod musi składać się z samych liter w ilości 8-miu
znaków. UWAGA! Hasło administratora należy szczególnie chronić przed :
upowszechnieniem ( nie należy go zapisywać na kartce przyklejonej do komputera,
ani na tablicy ogłoszeń, a jednocześnie nie wolno dopuścić do jego utraty ( nie
zapomnieć!!). Przy zmianie hasła należy najpierw je sobie zapisać ( np. w
osobistym notatniku ), później dokonać zmiany w programie i od razu sprawdzić
czy działa prawidłowo. Hasło powinny znać minimum dwie osoby ( np. po jednej
osobie na każdej zmianie). W przypadku problemów z hasłem - np. utracie dostępu
- proszę się kontaktować z telefonem 0-606-486152 ( GODZ 8.0-20.0!!). Może coś
się da zrobić.
Po wprowadzeniu nowych
danych należy koniecznie pamiętać o wywołaniu funkcji 'Zapisz'.
Następnym panelem jest panel cennika. Możemy korygować w nim
cennik używany na stacji kontroli pojazdów zgodnie z ogólnymi przepisami i w
miarę własnych potrzeb, np. dopisując inne dodatkowe pozycje. Możemy tu
korygować ceny ( np. przy zmianie obowiązującego cennika ) , usuwać pozycje
nieaktywne i dopisywać nowe. Nie wolno zapominać o końcowej generacji cennika -
tylko ta czynność ostatecznie zatwierdza nowe ceny, uwidaczniane później w
polach cennikowych w trakcie wystawiania z programu faktur.
Panel 'Usterki' umożliwia
nam edycję typowych usterek występujących w badanych pojazdach i używanych w
trakcie wydawania zaświadczenia o przeprowadzanym badaniu.
Panel 'Lokalne' pozwala nam
na ustawienie pewnych ustawień lokalnych stanowiska pracy: koloru fontu, typu
zobrazowania aktywnego okna edycji, koloru ( ale tylko szary jest ładny )
przydziału drukarek na
danym komputerze, typu używanego fontu, opcji wyłączenia komputera po
zakończeniu pracy itp. I tak ’Nowe pozycje’ – oznaczają umożliwienie
wprowadzania pozycji z poza słowników ustalonych przez administratora. ‘Wyłącz
komputer’ – oznacza automatyczne zamknięcie komputera po zakończeniu pracy
(95,98 itp.), ‘Wąskie fonty’- pozwalają na zwężenie fontu używanego na ekranie,
‘Zablokowana mysz’ –oznacza pracę przy zablokowanej myszy (absolutnie zaleca
opcja w pierwszych miesiącach pracy). ’Drukuj skreślone zera.’ to opcja
powodująca przekreślenie zer na wydrukach, ‘Drukuj z pogrubieniami’ -opcja
powodująca wytłuszczenia na wydrukach dokumentów ( ale i szybsze zużycie
tonerów). Opcja ‘Drukuj dwa egzemplarze’ wszystkie wydruki prowadzone są od
razu w dwóch egzemplarzach. ’Faktura z kopią’ – podobnie , z tym iż jest generowany
na fakturze odpowiedni napis- ORYGINAŁ i KOPIA.
Opcja ‘Fizyczna kopia lokalna’- powoduje iż codziennie po
uruchomieniu programu może być generowana dodatkowa kopia fizyczna w specjalnym
katalogu KOPIE. Kopie generowane są w cyklu miesiąc i dzień tygodnia, tak iż
posiadamy zawsze minimum. 7 ostatnich kopii. Ale uwaga –raz na miesiąc lub dwa
przy okazji obowiązkowej kopii bazy na zewnętrzne nośniki (ZIP lub CD-rom)
należy wyczyścić dysk twardy z zbędnych starych zapisów.
Opcja ‘Druk rejestru’ jest
aktywna tylko w specjalnych rozwiązaniach sieciowych- umożliwia ona rejestrację
wpisów na dodatkowej drukarce sieciowej.
Katalog główny i lokalny
opisują aktualne położenie katalogów roboczych głównych w programie. Nie
powinno się zmieniać tych katalogów samodzielnie!!!!!.
Panel 'Słowniki' umożliwia
nam edycję słowników używanych w polach pól wyposażonych w podpowiedzi np. typ
pojazdu, kolor, organ wydający, rodzaj paliwa itp.
Po wyborze odpowiedniego
słownika i wciśnięciu pola edytuj w lewym oknie ukazuje się nam zawartość
danego słownika i używając dolnego klawisza 'Nowy' lub 'Edytuj' oraz kursora
możemy edytować dany słownik. Edycję należy zatwierdzić i należy pamiętać że
wszystkie zmiany wprowadzane w 'OPCJACH' będą obowiązywać dopiero po
restartowaniu komputera. Zalecane jest aby pierwsza pozycja słownika posiadała
same spacje, a ostatnia ‘XXXXXX’ czyli odpowiednik “nie dotyczy”.
Panel 'TOOLS' umożliwia na dokonywanie korekcji w rejestrze
badań ( z pozostawieniem historii wprowadzanych zmian w rejestrze badań ) oraz
różne inne funkcje pomocnicze np. na wydruki zbiorcze rejestrów np. za zadany
okres lub dla danego zakresu numerów w rejestrze.
Posiada też dwa kluczowe
klawisze - 'BLOKADA' I 'WOLNY' włączającego i wyłączającego blokadę stanowiska
roboczego. Wprowadzenie blokady zabezpiecza komputer ( stanowisko) przed
"GRZEBANIEM" w sieci i zasobach komputera przez osoby niepowołane. Wyłączane
są dyski sieciowe i dyskietki, blokowany jest rejestr komputera i możliwość
zmian w jego ustawieniach. Przed pierwszym użyciem funkcji blokuj należy
pamiętać o włączeniu programu do 'AUTOSTARTU'. Wraz z opcją ' wyłącz komputer'
umożliwia to nam zabezpieczenie i kontrolę nad stanowiskiem bez użycia
kosztownej platformy Windows NT .
Funkcja związana z klawiszem 'TRYB EDYCJI ADMINISTRATORA'
umożliwia nam korekcję poprzednich wpisów w rejestrze. Wybranie jej powoduje
przełączenie stanowiska w tryb korekcji i zmiany w rejestrach badań. W trybie
tym poprzez opcję baza wybieramy odpowiedni wpis i przechodząc do właściwej
korekcji dokonujemy odpowiednich zmian. Zmiany te są wprowadzane tylko do bazy
głównej i kopie lokalne uaktualnione zostaną tylko poprzez pełną synchronizację
kopii baz z opcji obsługa bazy ( ale przy wyłączonych innych końcówkach odnowę
kopii lokalnej.
Powrót do pracy w trybie
normalnym jest możliwy poprzez ponowne wybranie funkcji 'OPCJE...' i klawisza
tryb pracy 'EDYCJI...'
Klawisz 'ARCHIWA' - to
zbiorcze wydruki zadanych rejestrów w zadanym zakresie tzn. w zakresie od dnia
do dnia, od numeru do numeru. Wydruk generowany jest w położeniu poziomym (na
A4). po ok. 10 pozycji rejestru na stronę.
Klawisz ‘FUNKCJE SPECJALE’
umożliwia na generowanie dowolnych zapytań do bazy w języku SQL.
Dodatkowe opcje to
'LOKALNA' - PEŁNA fizyczna odnowa kopii lokalnej, oraz 'INDEKSY' w przypadku
odnowy indeksów. Obu tych opcji wolno używać samodzielnie tylko w porozumieniu
z serwisem.