PATRONAT

INSTRUKCJA UŻYTKOWANIA PROGRAMU “PATRONAT”
OBSŁUGA URZĘDOWEJ STACJI KONTROLI POJAZDÓW.

 

SPIS TREŚCI


WSTĘP        
*
2.INSTRUKCJA UŻYTKOWANIA DLA OPERATORA       
*
2.1 WZKAZÓWKI OGÓLNE    
*
3.'WPIS DO REJESTRU BADAŃ TECHNICZNYCH'.         
*
ANEKS do wersji 1.5 Dekodowanie VIN-u      
*
3.0 PRZYGOTOWANIE I WYDRUKI ZASWIADCZEŃ   
*
3.1 'ZAŚWIADCZENIE O BADANIU TECHNICZNYM POJAZDU'.         
*
3.2 'FAKTURĘ VAT '.  
*
3.3 'DOKUMENT IDENTYFIKACYJNY POJAZDU'.       
*
3.4 'OPIS DOKONANYCH ZMIAN W POJEŹDZIE'       
*
3.5 'POJAZD ZASILANY GAZEM'.     
*

4. WYDANIE FAKTURY. 
*
5.NADANIE NUMERÓW 
*
6."SAM" i ZABYTKOWE.
*
X. Baza, Zestawienia        
*
Y. USTAWIENIE OPCJI  
*

1.WSTĘP

Program Obsługi Stacji Kontroli Pojazdów "PATRONAT" jest sprawdzonym, doskonałym narzędziem umożliwiającym prowadzenie rejestrów badań wykonywanych na stacji kontroli oraz wystawianie niezbędnych dokumentów zgodnie z obowiązującymi przepisami. Program "PATRONAT" ułatwia i wielokrotnie przyśpiesza wydawanie urzędowych zaświadczeń na SKP. Dzięki wyposażeniu go w liczne słowniki, gotowe wzorce oraz w zintegrowaną bazę danych ( archiwizację ) umożliwia on błyskawiczne wystawienie potrzebnych przy badaniu dokumentów oszczędzają czas, który może być przeznaczony na obsługę następnego klienta. Dzięki słownikom nie popełnia się błędów przy wprowadzaniu danych, a przygotowanie dokumentów jest znacznie skrócone niż przy tradycyjnym, ręcznym wypisywaniu dokumentów i ich rejestracji. Program "PATRONAT" prowadzi automatyczną archiwizację wszystkich wydawanych na stacji dokumentów, umożliwiając tym samym odtworzenie wszystkich dokumentów ( kopii) wydanych na stacji, umożliwiając na rezygnację z ręcznego prowadzenia REJESTRÓW BADAŃ. Dzięki magazynowaniu wszystkich danych o klientach, wypełnienie dokumentów dla stałych ( powtórnie odwiedzających stację ) klientów sprowadza się tylko do wpisania jego identyfikatora ( np. numeru rejestracyjnego pojazdu ) i wybraniu odpowiedniej oceny badania. Pozostałe dane wstawiane są automatycznie a sumaryczny czas potrzebny na dopełnienie formalności przy badaniu technicznym zostaje skrócony do mniej niż 1 minuty !

Program "PATRONAT" obsługuje zarówno stacje rejonowe jak i okręgowe. Może pracować na pojedynczym komputerze ( z kilku zmieniającymi się równoległe diagnostami ) jak i na większych stacjach z wieloma stanowiskami pracy połączonymi w sieci komputerowej. Program "PATRONAT" napisany został o oparciu o najnowocześniejsze płaszczyzny językowe (obiektowy C++), szybką i sprawdzoną platformę bazy danych, a jednocześnie położono bardzo dużo uwagi prostotę i czytelność obsługi programu. Opanowanie obsługi programu przez użytkownika nie wymaga studiowania skomplikowanych instrukcji czy też jakiś specjalnych długotrwałych szkoleń. Program "PATRONAT" oparty jest na środowisku Windows (95,98 lun NT), nie wymaga specjalnie drogich inwestycji w dodatkowe, specjalne platformy sieciowe, ani też drogiego sprzętu. Dzięki automatycznej replikacji bazy oraz wbudowanemu systemowi autoryzacji dostępu jest systemem 100%-wo bezpiecznym.

 

2.INSTRUKCJA UŻYTKOWANIA DLA OPERATORA

2.1 WZKAZÓWKI OGÓLNE

Program "PATRONAT" może być obsługiwany przez użytkownika TYLKO przy pomocy klawiatury podłączonej do komputera. Litery duże i małe nie są przez program interpretowane. Litery polskie (Ą,Ć,Ę,Ł,Ó itp.) uzyskujemy naciskając odpowiednią literę (A,C) przy jednoczesnym wcześniejszym naciśnięciu i przytrzymaniu PRAWEGO dolnego klawisza oznaczonego jako [Alt] ( wyjątkowo litera Ź to Alt + X ).

Ilustracja 1

Przejścia między poszczególnymi polami danych na ekranach wykonujemy naciskając klawisz [Tab] lub [Enter] - jest to ruch naprzód ( w prawo i dół ), lub też możemy się cofać do poprzedniego okienka naciskając klawisz [Tab] przy jednocześnie wciśniętym i trzymanym klawiszu oznaczonym jako [Shift]. Wszystkie funkcje programu opisane jako tzw. przyciski sterujące - mają z lewej strony przypisany przedrostek np. F1 - Coś, F5 - Coś. czy też np. F2- WYDRUK

Wykonanie czynności przypisanej do danego przycisku sterującego uzyskujemy naprowadzając tzw. kursor na zadaną pozycję: ( napis na aktualnie wybranej pozycji zostanie obramowany i ewent. podkreślony ) i naciskając klawisz [ Enter ], lub też alternatywnie z dowolnego miejsca naciskając odpowiedni, przypisany przyciskowi funkcyjnemu klawisz z odpowiednim dlań oznaczeniem ( np.: F1, F5 czy F2 ) wybrany z górnego rzędu klawiatury.

Program w stanie gotowym do pracy zgłasza się zgodnie z rysunkiem #1 z aktywnym oknem "Legalizacji użytkownika".

Diagnosta musi wprowadzić przy pomocy klawiatury komputera swój osobisty kod dostępu ( hasło, identyfikator ) przydzielone mu przez kierownika stacji ( administratora systemu) i nacisnąć klawisz oznaczony [Enter] (zaakceptować) . Litery duże i małe nie są rozróżniane. Wprowadzane hasło nie jest uwidaczniane na ekranie komputera. Przy błędnym wprowadzeniu hasła - pole hasła zostaje automatycznie wyczyszczone i program oczekuje na powtórne, poprawne wprowadzenie hasła.

Po poprawnym podaniu hasła okno "Legalizacji" znika i program udostępnia użytkownikowi wszystkie swoje opcje ( możliwości ) jako zestaw przycisków sterujących wraz z czytelnie opisanym ich znaczeniem.

'F1-WPIS DO REJESTRU' czyli podstawowa obsługa klienta stacji kontroli pojazdów z automatycznym wpisem do REJESTRU BADAŃ TECHNICZNYCH.

'F2-WYDANIE FAKTURY' - wydanie dokumentu finansowego ( faktura VAT) dla przypadków gdy klient nie jest bezpośrednio rejestrowany w rejestrze badań (np. faktury zbiorcze ).

'F3-NADANIE NUMERÓW' - opcja nadawania numerów nadwozia, podwozia z automatyczną rejestracją w REJESTRZE NADANYCH NUMERÓW ale bez konieczności rejestrowania w REJESTRZE BADAŃ TECHNICZNYCH.

'F4-"SAM" i ZABYTKOWE' - opcja dla stacji okręgowych mających uprawnienia do badania pojazdów zabytkowych i przyczep "SAM" itp. z własnym dodatkowym rejestrem tych badań.

'F5-BAZA, ZESTAWIENIA' jest opcją umożliwiającą przeszukiwanie i przegląd już wprowadzonych pozycji rejestru badań technicznych, nadanych numerów i dokumentów finansowych oraz pozwalają na wydruk ( wydanie klientowi) kopii dokumentów. W specjalnym trybie uprawnionego administratora opcja ta umożliwia wprowadzanie korekt do rejestrów badań.

'F6- USTAWIENIE OPCJI' są to funkcje dostępne tylko dla kierownika stacji ( lub osób przez niego upoważnionych ) - pozwalają na podgląd danych już wprowadzanych, wykonanie jakieś korekty w rejestrze ( wraz z jednoczesnym zapamiętaniem wprowadzanych zmian (historia zapisu)), zmiany ustawień opcji, edycję słowników, ustawienie opcji środowiska itp.. Opis tych opcji jest zamieszczony w instrukcji dla administratora systemu.

'ESC-PRZERWA' - Opcja którą wywołujemy każdorazowo po zakończeniu kolejnego wpisu i odejściu od komputera. Wciśnięcie klawisza [Esc] spowoduje uaktywnienie okna 'Legalizacja użytkownika' zabezpieczając stanowisko przed niepowołanym dostępem, uniemożliwiając innym osobom wprowadzenia wpisów wg. naszego kodu dostępu ( pod naszym nazwiskiem). Uaktywniając to okno pozwalamy jednocześnie sieciowemu systemowi wielostanowiskowemu na swobodną wzajemną replikację baz, bazy danych są automatycznie kopiowane do katalogów archiwalnych (kopie rezerwowe).

 

3.'WPIS DO REJESTRU BADAŃ TECHNICZNYCH'.

Wybierając kursorem przycisk sterujący 'F1-WPIS DO REJESTRU' ( czyli naciskając klawisz oznaczony [Tab] tyle razy aż wybrany napis zostanie podkreślony i naciskając wtedy klawisz [Enter] (akceptacja) albo też w prostszy sposób - wciskając klawisz oznaczony [F1] na klawiaturze) : pokazuje się nam okno umożliwiające wprowadzenie danych wymaganych dla zarejestrowania badania w REJESTRZE BADAŃ TECHNICZNYCH.

Ilustracja 2

Dane klienta po podaniu numeru rejestracyjnego pobierane są automatycznie z archiwum ( o ile klient został już kiedyś zarejestrowany ) lub też wprowadzamy je sami korzystając przy tym z licznych udogodnień oferowanych nam przez program. Niektóre pola są wyposażona w statyczne, edytowalne słowniki, które umożliwiają szybkie wypełnienie danej pozycji tylko poprzez wybranie gotowego tekstu. Dane z słowników możemy wybierać w sposób wizualny, podświetlając potrzebną pozycję kursorem, lub też poprzez podanie pierwszej litery danego hasła. Poruszanie się w słowniku pomiędzy poszczególnymi pozycjami realizowane jest strzałkami [góra-dół]. Część pól jest też wyposażona w słowniki dynamiczne, z automatycznym ( w tle ) podpowiadaniem słów. Pola te są sprzężone z naszym archiwum i prowadzą podpowiedzi ( proponują dokończenie rozpoczętego tekstu) zgodnie z częstotliwością występowania danych haseł.

Po otwarciu okna "WPIS DO REJESTRU" możemy zobaczyć na ekranie komunikat "WPROWADZENIE NOWEJ POZYCJI" i domyślnie wybraną pozycję ( z napisem otoczonym przerywanym prostokącikiem ) oznaczoną "Tak". Jeżeli chcemy rozpocząć wprowadzanie nowej pozycji - naciskamy klawisz [ Enter ] lub klawisz spacji (długi klawisz bez opisu ). Jeżeli poprzednio nie był wprowadzany jeszcze żaden klient ( np. tuż po uruchomieniu programu ) program domyślnie przyjmuje iż rozpoczynamy nowy wpis do rejestru. Większość pól danych na ekranie jest wyczyszczona. Niektóre z pól wypełnione są automatycznie, bez możliwości ich zmiany – np.: nazwisko diagnosty dokonującego wpisu - ustawiane jest automatycznie zgodnie z wprowadzonym wcześniej kodem ( hasłem ). Również data badania wstawiana jest automatycznie. Pole opisujące numer w rejestrze badań wypełnione jest znakami '?????????'. Niektóre pola wyposażone w stałe słowniki zawierają pozycje domyślne lub też ostatnio ( domyślnie - najczęściej ) używane.

Ilustracja 3

Wprowadzanie nowego klienta uaktywnia domyślnie jako pierwsze pole opisane jako 'Badanie' - tło pola zaznaczane jest na ciemno ( niebiesko), z prawej strony pola widzimy strzałkę skierowaną w dół. Pole to jest przykładem jednego z pól wyposażonych w podpowiedzi wg. reedytowalnych słowników z wcześniej wprowadzonymi gotowymi hasłami. Pole takie możemy wypełnić pobierając któreś z gotowych, istniejących haseł lub też (w uzasadnionych przypadkach tzn. gdy brak jest potrzebnej nam pozycji) samodzielnie przy pomocy klawiatury. Obsługa takiego pola - odbywa się w sposób następujący: Przy ciemnym tle pola gdy naciśniemy strzałkę (w dół lub w górę) powodujemy zmianę zawartości pola - wpisywana zostaje kolejna pozycja wg. istniejącego, przypisanego do danego pola słownika. Żądaną pozycję możemy wybrać również naciskając klawisz znakowy zgodny z pierwszą literą żądanego hasła ( np. klawisz B wybierze nam pierwszą pozycję z listy zaczynającą się na literę B np. Badanie okresowe, klawisz P- analogicznie Pierwsza rejestracja itp. itp.). Powtórne naciśnięcie danej litery z jednoczesnym przytrzymaniem klawisza [Alt] wybiera kolejną pozycję rozpoczynającą się na daną literę z dostępnej listy. Dla większości słowników kolejność występowania poszczególnych pozycji na listach ustala kierownik stacji lub inna osoba uprawniona . Listy słowników tworzone są dla poszczególnych pól w zależności od zakresu działalności stacji (zapotrzebowania) oraz zależnie od aktualnie obowiązujących przepisów.

Naciskając jednocześnie z klawiszem [Alt] strzałkę w dół uzyskujemy rozwinięcie danej listy słownikowej skąd mozemy wybrać interesujacą nas pozycję w sposób jawny poprzez podświetlenie zadanej pozycji i nacisnięcie klawisza [Enter].

 

Uwaga!. Naciskając klawisz spacji uzyskujemy w tego typu polach przełączenie pola w tryb normalnej edycji - tło pola zmienia kolor na biały i możemy teraz wpisać samodzielnie dowolne potrzebne nam hasło: przykładowo np. 'Ekspertyza dla policji'.

Gdy po wejściu w takie pole tło nie jest zaciemnione na całej szerokości - oznacza to iż pole jest już w trybie normalnej edycji. Aby 'przełączyć' je w tryb wybierania wystarczy nacisnąć dwukrotnie strzałkę w dół - tło zmieni się znów na całej szerokości na ciemne ( niebieskie) i pole zacznie reagować na wybór wg. pierwszej litery. Pozycje z pola możemy wybierać również korzystając z innego sposobu : przytrzymując klawisz [Alt] i naciskając strzałkę w dół uzyskujemy pełne rozwinięcie słownika: z zaznaczoną na nim aktualnie wybraną pozycją.

Ilustracja 4

Gdy puścimy teraz klawisz [Alt] możemy klawiszami strzałek przemieszczać się po wyświetlonej zawartości ( po całej liście ). Zaznaczoną pozycję możemy zatwierdzić ( akceptujemy ) klawiszem [ Enter ]. Pole opuszczamy ( i przechodzimy do następnego) klawiszem [Tab] lub [Enter] Następnym polem po polu 'Badanie' jest pole numeru rejestracyjnego pojazdu.

Pole to jest zasadniczo zwykłym polem edycyjnym ale posiada pewne dwie szczególne właściwości. W celu ujednolicenia zapisów numer rejestracyjny jest zawsze pozbawiany wszelkich znaków rozdzielających tzn. wprowadzenie numeru rejestracyjnego w postaci WZC-46-2F, czy WZC 462 F czy innej podobnej jest dla systemu tożsame, albowiem wpis zostanie znormalizowany zawsze do postaci WZC462F. Pole numeru rejestracyjnego posiada również inną dodatkową cechę. Po pierwszym wypełnieniu pola i ustawieniu kursora na następnej pozycji system podejmuje automatyczną próbę odszukania klienta i przy pozytywnym wyniku przeszukania następuje automatyczne pobranie dostępnych jego danych z archiwum, wpisanie ich w odpowiednich polach na ekranie i przeniesienie kursora do ( uaktywnienie ) pola 'Wyniku badania'. Proces tego typu ( automatycznego wyszukiwania) nie jest inicjowany dla numerów rejestracyjnych rozpoczynających się na literę A0..,WA0.... itp. ( numerów tymczasowych ).

W przypadku negatywnego wyniku przeszukania bazy zawartość pola numeru rejestracyjnego przebarwiana jest na szaro i kursor pozostaje na poprzedniej pozycji przycisku funkcyjnego oznaczonego 'F7- SZUKAJ W BAZIE'.

Możemy klawiszem [Tab] przejść do następnej pozycji i wypełniać pozostałe pola samodzielnie lub też wciskając klawisz [Enter] próbować odnaleźć dane klienta ( gdy wiemy, iż jest już zarejestrowany ale z innym numerem rejestracyjnym ( np. poprzednio A0...), lub też wiemy że pojazd wprowadzono do bazie z innym numerem ).

Ilustracja 5

Funkcje szukania w bazie pojazdu możemy też wymusić wybierając klawisz funkcyjnym [F7].

Po wybraniu funkcji szukania w bazie otworzy się nam okno dostępu do archiwum (rys.05). Umożliwia ono nam znalezienie poszukiwanej pozycji zgodnej z zadanymi przez nas kryteriami:

1. Szukanie wg. zadanego numeru rejestracyjnego pojazdu

2. Szukanie wg. zadanego numeru w rejestrze badań.

3. -- '' -- '' -- wg. Marki pojazdu

4. -- '' -- '' -- wg. Numeru nadwozia / podwozia

5 -- '' -- '' -- wg. Numeru silnika

6. -- '' -- '' -- wg. Daty poprzedniego badania

Zmiana kryterium według którego jest przeszukiwana baza realizowana jest naciskaniem klawisza funkcyjnego [F2]. Aktualnie wybrane kryterium poszukiwania zaznaczone jest podkreśleniem odpowiedniej pozycji.

W zależności od kryterium z prawej strony pokazują się jedno okna edycyjne do wprowadzenia wzorca (wzorców) wyszukiwania. Po odpowiednim wypełnieniu pola ( pól) wzorca i akceptacją klawiszem [Enter] lub też wybraniu klawisza funkcyjnego [F7-Szukaj.. ] następuje proces przeszukania bazy. Start procesu przeszukiwania sygnalizowany jest pokazaniem się na ekranie odpowiedniej animacji. W wypadku negatywnego wyniku przeszukiwania bazy ukazuje się napis 'NIE ZNALEZIONO' - oznaczający iż w bazie brak jest pozycji spełniającej zadane kryteria. Możemy wówczas zmienić kryteria poszukiwania i próbować powtórnie lub też zrezygnować z próby odszukania - klawisz funkcyjny [F9].

W wypadku pozytywnego rezultatu przeszukiwania na ekranie ukaże się tabelka z wszystkimi pozycjami spełniającymi zadane kryteria. Kolumna pola kryterium poszukiwania zaznaczona jest szarym kolorem. Klawiszami góra, dół przechodzimy między poszczególnymi zapisami zgodnymi z zadanym kryterium ( i ile jest ich więcej niż jeden ). Klawisze prawo - lewo umożliwiają nam przegląd wszystkich pozycji danego zapisu - natomiast na dole, pod tabelką, ukazują się nam pełne zawartości wybranych pól wraz z opisem aktualnego pola.

Polecenie pobrania zawartości wybranej pozycji (akceptacja) realizowane jest klawiszem [Enter], po którym następuje automatyczne pobranie danych z archiwum i wpisanie ich do odpowiednich pól na ekranie, oraz uaktywnione zostają pola dla wpisów rozliczeniowych oraz pole wyniku badania. Natomiast klawisze [Esc] lub [F9] powodują rezygnację z pobrania danych z archiwum i powrót do okna wprowadzania danych.

Ilustracja 6

Pole daty pierwszej rejestracji pojazdów - wpisujemy datę pierwszej rejestracji. W całym programie obowiązuje sposób wprowadzania daty w postaci rok – miesiąc – dzień ( pamiętając koniecznie iż rok musi być wpisywany jako pełny 4-ro cyfrowy.).

Pole 'Rodzaj pojazdu' jest zaopatrzone w słownik. Sposób wypełniania tego typu pola został już opisany przy okazji opisu pola 'Badanie' - pole wypełniane jest przez wybór potrzebnej pozycji z listy - poprzez pierwszą literę potrzebnej pozycji, strzałkami góra, dół ( lub też przytrzymując jednocześnie klawisz [Alt] ) i selekcjonując potrzebną pozycję. Przykładowo litera 'a'- wybierze 'Autobus', litera 's' - 'Samochód osobowy', 'p' - 'Przyczepa'. Warunkiem prawidłowej reakcji pola jest jego zaciemnione tło. Gdy pole jest aktualnie w trybie edycyjnym (białe tło)- przejście do trybu wyboru dokonujemy dwukrotnie naciskając klawisz strzałki w dół. Natomiast znakiem spacji możemy pole wyposażone w słownik przełączyć w zwykły tryb edycyjny ( tło pola białe ), umożliwiający nam wpisanie dowolnego tekstu (nie będącego na liście). Przechodzenie w tryb edycyjny może zostać zablokowane ( w razie potrzeby) przez administratora systemu.

Klawisz [Tab] lub [Enter] powoduje zatwierdzenie aktualnie wybranej (wpisanej) zawartości i przejście do edycji następnego pola.

Następne pole: 'Marka pojazdu' jest przykładem pola wyposażonego w dynamiczny słownik z automatycznymi podpowiedziami. Zasada korzystania z takiego pola jest następująca. Wprowadzając jakiś tekst (tu - nazwę marki pojazdu) system na podstawie stopniowo wprowadzanych przez nas znaków stara się sam odgadnąć (również na podstawie częstotliwości występowania nazw w bazie ) jaki wyraz chcemy wprowadzić i dopisując swoją propozycję innym kolorem do naszej nazwy. Przykładowo chcemy wprowadzić nazwę CHEVROLET. Wprowadzamy do pustego pola literę C- system próbuje dopisać ITROEN ( CITROEN jest w archiwum badań (marek) najczęściej występującą pozycją rozpoczynającą się na literę C.

 

Ilustracja 7

Wpisujemy następną literę - H i system próbuje identyfikować nazwę jako CHRYSLER ( najczęściej występująca pozycja rozpoczynająca się literami -CH- ) Wpisujemy E - system podpowiada - VROLET - reszty znaków nie musimy już wpisywać - wystarczy zaakceptować podaną nam przez program sugestię klawiszem [ Enter ]. Podpowiedź programu zostaje dopisana do naszego pola a my przechodzimy do edycji pola następnego. Zasadniczo dla uzyskania właściwej podpowiedzi od programu wystarczy podanie tylko pierwszej litery - po wyświetleniu pierwszej domyślnej podpowiedzi możemy, używając klawiszy strzałki w górę i w dół przejrzeć inne propozycje dokończenia tekstu ( wg. częstości występowania) i po wyselekcjonowaniu tej właściwej zatwierdzić nasz wybór klawiszem [ Enter ].

Ilustracja 8

Np. Wpisujemy do pustego pola Marki literę C i np. dwukrotnie naciskamy klawisz oznaczony strzałką w dół - i już mamy podpowiedź 'HEVROLET' którą tylko wystarczy zatwierdzić. Ten sposób pracy ( z wykorzystaniem mechanizmu dynamicznych podpowiedzi programu ) wielokrotnie przyśpiesza wprowadzanie danych, zapobiega niepotrzebnym drobnym pomyłką ( tzw.' literówki' ) i umożliwia prowadzenie ujednoliconej notacji. Pola wyposażone w dynamiczne słowniki to pola 'Marka..' , 'Typ.. ',( poprzednio również 'Imię..', 'Nazwisko..', 'Miasto .', 'Ulica..'.)

Osobnego omówienia wymagają jeszcze pola do wprowadzenia numeru nadwozia i numeru silnika. W trakcie wprowadzania danych w te pola w lewym rogu ekranu pokazują się nam dwie cyfry np. 3/2 - pierwsza( lewa) określa nam aktualną pozycję kursora, druga(prawa) całkowitą liczbę już wprowadzonych znaków. Ułatwia to kontrolę prawidłowości wprowadzenia numeru.

W przypadku gdy pole numeru jest puste w lewym rogu udostępniany jest klawisz funkcyjny oznaczony 'NOWE' - służący do wywołania ekranu umożliwiającego nadanie nowego numeru nadwozia( podwozia, silnika) wraz z wpisem do rejestru nadanych numerów i wydaniem tabliczki i odpowiedniego zaświadczenia ( patrz opis w punkcie 5.) . Pola ekranów REJESTRU BADAŃ i REJESTRU NUMERÓW są wzajemnie sprzężone, tzn. dane wprowadzane przy okazji nadawania numerów automatycznie uaktualniają pola danych w ekranie REJESTRU BADAŃ.

Pole oznaczone jako pozycje cennika, do zapłaty są polami wypełnianymi opcjonalnie. Służą ono do wpisywania kodów z urzędowego cennika i kwot płaconych przez klienta, umożliwiając finansowe rozliczenie dzienne (lub okresowe ). Klawiszem [Ins] wywołujemy cennik, skąd selekcjonujemy odpowiednią pozycję z cennika (klawiszami góra , dół) oraz zatwierdzamy klawiszem [Enter]. Pobierane kolejne pozycje oddzielane są znakami ” , ”. W polu do zapłaty uwidaczniana jest należna kwota brutto. W przypadku konieczności wystawienia faktury wywołujemy klawisz oznaczony jako Faktura i po jej wygenerowaniu odpowiednie pozycje z cennika wprowadzane są automatycznie w odnośne pola.

Ostatnie dwa dolne pola 'Wynik badania' i 'Następne badanie' są polami wyposażonymi w słowniki. W zależności od zawartości pola 'Wynik badania' ustawiany jest domyślny termin następnego badania, ( 7dni, rok, dwa, trzy lata). Warunkiem wstawienia wartości domyślnej jest zatwierdzenie pola 'Wynik badania' klawiszem [ Enter ], natomiast opuszczenie pola 'Wynik' klawiszem [ Tab ] nie powoduje akcji ustawiania wartości domyślnej.

Ilustracja 9

W przypadkach szczególnych możemy też użyć wbudowanego w program kalendarza do ustalenia daty następnego badania ( klawisz z miniaturą w kształcie kalendarza ). Uaktywnienie okna kalendarza dokonujemy ustawiając kursor na przycisku z obrazkiem kalendarza i wciskając klawisz [ Enter ]. Po otwarciu okna kalendarza klawiszami oznaczonymi [PgUp] i [PgDn] dokonujemy zmiany miesiąca, klawiszami strzałek selekcjonujemy potrzebny dzień, natomiast zatwierdzamy wybór przy pomocy klawisza [ Enter ]. Wyselekcjonowana data zostanie automatycznie wpisana w odpowiednie pole.

Przed zakończeniem wprowadzania danych możemy, w celu kontroli, wywołać funkcję akustycznego sprawdzenia poprawności wprowadzania danych. Jeżeli komputer zaopatrzony jest w kartę dźwiękową KLAWISZ F10 włącza odczyt pól numerów ( nr. dowodu. VIN, nr. silnik) umożliwiając tym samym wygodną kontrolę poprawności wprowadzonych danych.- śledzimy wzrokiem tylko dane w dokumentach , dane z komputera odczytywane są (podawane) z pomocą mowy syntetycznej.

Dolna linia ekranu REJESTRU BADAŃ zawiera przyciski sterujące, które zgodnie z opisem pozwalają nam na: klawiszem F8 - rezygnację (w dowolnym momencie) z dalszego wprowadzania danej pozycji (klienta). Ekran zostaje zamknięty, wszystkie pola ulegają skasowaniu. Opcji tej możemy użyć np. wtedy gdy w trakcie wprowadzania danych okaże się niemożliwe prawidłowe dokończenia badania (np. brak pewnych wymaganych dokumentów).

Ilustracja 10

Przycisk opatrzony napisem F12- Do REJESTRU jest finalnym przyciskiem procesu wprowadzania danych do rejestru. Naciśnięcie klawisza funkcyjnego [ F12 ] lub wybranie przycisku i naciśnięcie klawisza [ Enter ] lub [Spacja] informuje system iż wszystkie dane są przygotowane i mogą być teraz wprowadzone i zapamiętane w REJESTRZE BADAŃ TECHNICZNYCH. W tym momencie pokazuje się jeszcze dodatkowe okno kontrolne z żądaniem potwierdzenia naszej gotowości wprowadzania danych z domyślnie wybranym ( zaznaczonym ) potwierdzeniem TAK. Wybranie opcji TAK powoduje automatyczne nadanie numeru kolejnego rejestru i zapamiętanie wszystkich danych w pamięci ( bazie danych ) komputera. Na czas wpisywania danych do rejestru z lewej strony ekranu pokazuje się odpowiednie okno informacyjne, natomiast po prawidłowym zapisie ekran ulega zmianie. W okienku ‘Numer w rejestrze’ zamiast dotychczasowych '????????' zostanie wpisany nadany automatycznie w trakcie rejestracji numer w REJESTRZE BADAŃ TECHNICZNYCH. TTło ekranu ( góra i dół ) ulegnie przyciemnieniu a wszystkie pola zostaną zablokowane, opis lewego przycisku 'F8-ZREZYGNUJ' zostanie zastąpiony klawiszem 'F8 - POWRÓT', pokaże się również przycisk z napisem 'KOREKCJA'. W tym momencie mamy trzy możliwości dalszego działania: wybranie klawisza [F8] czyli powrót do głównego ekranu programu i ewentualne rozpoczęcie obsługi nowego klienta, wybranie przycisku 'KOREKCJA' który umożliwi nam wprowadzenie jakiś ewentualnych korekt w aktualnym wpisie do rejestru lub przycisku 'F1- WYDRUKI' pozwalającego nam na przejście do dalszej części programu i przygotowanie pozostałych dokumentów koniecznych przy danym badaniu technicznym.

Ilustracja 11

Uwaga!. W dowolnym momencie jednoczesne naciśnięcie klawiszy[Alt][Ctrl][F11] spowoduje zgłoszenie się na ekranie ekranu legalizacji użytkownika, umożliwiając operatorowi na chwilowe odejście od stanowiska.

Uwaga!. Zamiast wybierania klawisza [F12] (czyli zapis) i dopiero późniejszym wybieraniu klawisza [F1] (wydruki) możemy od razu wybrać klawisz [F1] - dla programu jest to sygnał, iż dane są gotowe i nastąpi automatyczne wcześniejsze obsłużenie procesu nadania numeru w rejestrze i zapamiętania pozycji w rejestrze badań i jednoczesne przejście do dalszej części programu.

ANEKS do wersji 1.5 Dekodowanie VIN-u

Nastąpiło całkowite przeorganizowanie kolejności pól ekranu REJESTRU BADAŃ. Zostały zamienione miejscami okno wprowadzania numeru VIN -u z oknem (nieobowiązkowym) dotyczącym rodzaju paliwa. Okno z numerem VIN-u znajduje się obecnie tuż za oknem wprowadzania numeru rejestracyjnego pojazdu. Zmiana ta została wprowadzano w związku z nowymi możliwościami wprowadzonymi do wersji 1.5, a mianowicie wstępne dekodowanie marki, typu(modelu) pojazdu, paliwa itp. według wprowadzanego numeru VIN.

Ilustracja 12

W tracie wprowadzania numeru VIN-u między wprowadzanym 4 a 10 znakiem następuje próba ustalenia marki i typu wprowadzanego pojazdu (wg. własnych wzorców numerów zgromadzonych w bazie). Dzięki temu w 90% przypadków część pół zostaje wypełnionych automatycznie, znacznie skracając czas wprowadzania danych klienta. Dekodowanie przebiega automatycznie tylko w przypadku gdy po wprowadzeniu numeru rejestracyjnego nie zostanie odnaleziony istniejący klient ( nie następuje ingerencja w już wpisaną pozycję). Również w przypadku wyjścia z pola numeru VIN-u proces dekodowania zostaje wyłączony, i mimo powtórnego ustawiania kursora na pozycjach 4-9 pola VIN-u i wprowadzaniu tam jakichkolwiek zmian dekodowanie nie jest wznawiane. Program dla zadanego wzorca wstawia w pierwszej kolejności te marki i typy, których wystąpienie przyjmuje jako najbardziej prawdopodobne w sensie ilościowym (na postawie statystycznej próbie ok. 50tys badań). Nie zawsze należy też się sugerować wynikami dekodowania w sensie nazewnictwa zwłaszcza modeli, typów pojazdów - dopóki nie zostanie wprowadzony w Polsce w pełni obowiązywać jednolita nomenklatura w nazewnictwie trudno jest określić czy dany pojazd ma zostać określony jako FIAT 126P czy FSM PF 126 P czy też np. MALUCH ? (autentycznie znaleziony wpis w dowodzie rejestracyjnym pojazdu). Wprowadzając np. kod VIN-u rozpoczynający się: FSM1..odnajdujemy zarówno: FIAT 126PF 650, jak i FSM 650P. Tak że niezależnie od wyników dekodowania pola VIN-u zgodnie z statycznymi wpisami następne pola : marki, typu, rodzaju itp. możemy korygować dalej w normalnym trybie.

W trakcie prowadzenia procesu dekodowania po prawej stronie określony jest ostatni status dekodowania OK. -gdy pierwsze dwie części numeru VIN-u są zgodne, OK? gdy są bardzo zbliżone lub ??? gdy jest brak pełnej zgodności. W trakcie dekodowania gdy proponowany model nie jest całkowicie odpowiedni można przy pomocy klawisza {Ins} przeglądać inne pasujące do wzorca modele. Gdy odpowiedni model ukaże się nam na ekranie można go ustalić ("zaklepać") wychodząc z pola VIN-u np. klawiszem {TAB} (dalsze dekodowanie zostaje zablokowane) i powtórnie tam wracając ( Alt-TAB lub F5) w celu dokończenia wprowadzania pełnego 17-to znakowego numeru.

 

3.0 PRZYGOTOWANIE I WYDRUKI ZASWIADCZEŃ

Wybranie przycisku 'F1-WYDRUKI' spowoduje w końcowym efekcie ukazanie się nam ekranu wyboru rodzaju wydawanego dokumentu. Mając wprowadzony już zapis do REJSTRU BADAŃ możemy sporządzić i wydrukować następujące najczęściej wydawane dokumenty.:

Ilustracja 13


[F1] - Zaświadczenie o przeprowadzonym BADANIU TECHNICZNYM POJAZDU.
[F2] - Dokument finansowy FAKTURĘ VAT (albo jako FAKTURĘ ).
[F3] - Zaświadczenie typu DOKUMENT IDENTYFIKACYJNY POJAZDU.
[F4] - Zaświadczenie typu OPIS ZMIAN DOKONANYCH W POJEŹDZIE.
[F5] - Zaświadczenie typu POJAZD ZASILANY GAZEM.
[F6] - Zaświadczenie typu AUTOBUS 100km/h.

Poruszanie się po ekranie ( zmiana aktywnego przycisku i wybór odpowiedniego wydruku) odbywa się klawiszem [Tab] , akceptację wyselekcjonowanego przycisku dokonujemy klawiszem [Spacja] lub [Enter], możemy też dokonać wyboru bezpośrednio przy pomocy klawiszy funkcyjnych [F1]..[F5]. Na zakończenie procesu generacji dokumentów wybranie klawisza 'F12' - spowoduje zamknięcie ostateczne wpisu, zapamiętanie tekstów pola 'Uwagi' i powrót do menu głównego programu.

Mimo wielu udogodnień i zabezpieczeń zawsze istnieje możliwość popełnienia błędu w trakcie wprowadzania danych. Przed każdym wydrukiem (zatwierdzeniem ) program umożliwia podgląd strony drukowanej na ekranie [Klawisz F11], co może stanowić dodatkowym elementem autokontroli przy wprowadzaniu danych. Również po zatwierdzeniu i wydrukowaniu program nie zamyka ostatecznie możliwości wprowadzenia poprawek. Dopóki na danym stanowisku ( w programie) nie rozpoczęto procesu wpisywana nowego klienta ( i nie przeprowadzano operacji na archiwum ), istnieje możliwość korekcji błędów zapisów. Po ostatecznym zamknięciu wpisu wszelkie korekcje na danej pozycji rejestru mogą być prowadzone wyłącznie przez osobę upoważnioną, posiadającą klucz administratora. Wszystkie wykonywane korekcje są zapamiętywane (tzw. historia zmian rekordu) wraz numerem dyskietki-klucza administratora i datą korekcji, raz wprowadzonej pozycji nie można usunąć , można ją jedynie ‘zamazać’ (zapisy są prowadzone w stylu notarialnym). Baza danych ( min. rejestry badań ) są szyfrowane, co zabezpiecza rejestry przed niepożądanymi ingerencjami zewnętrznymi. Wieloraki mechanizm kopii archiwalnych ( bieżących i dziennych ) zabezpiecza archiwum przed uszkodzeniem nawet w wypadku awarii całego komputera lub jego elementów (np. dysku ). Dodatkowe mechanizmy programu ‘PATRONAT’ dzienny wydruk rejestru badań, czy też wydruki rejestrów za zadany okres mogą też stanowić dodatkowe elementy systemu zabezpieczeń. Program w wersji sieciowej (lub też wersja jednostanowiskowa, ale przy specjalnym wyposażeniu sprzętowym – może prowadzić bezpośredni wydruk wpisów do rejestrów badań w trybie ‘on-line’) Wymagana jest wtedy dodatkowa , wolna drukarka 15” oraz dodatkowy wolny port równoległy.

3.1 'ZAŚWIADCZENIE O BADANIU TECHNICZNYM POJAZDU'.

Wybranie klawisza [F1] - powoduje zgłoszenie się ekranu umożliwiającego przygotowanie danych potrzebnych do wydania zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu.

Ilustracja 14

. W wypadku stwierdzenia nieprawidłowości w ich wypełnieniu musimy cofnąć się do ekranu głównego, wybrać klawisz 'KOREKCJA' , sprostować ewentualne pomyłki i ( nie zapominając o zatwierdzeniu dokonanych zmian klawiszem [F12] powrócić do przerwanego wypełniania zaświadczenia). Dodatkowym mechanizmem ochrony przed błędami jest uwidacznianie zer na ekranie w postaci przekreślonej ( można to wykorzystywać opcjonalnie na wydrukach ).

Program "PATRONAT" pozwala nam szybkie dokonanie wpisu typowych usterek występujących w badanym pojeździe zgodnie z gotowym, wbudowanym w program katalogiem typowych usterek.

Przycisk sterujący oznaczony 'F3-USTERKI' pozwala nam na wypełnienie odpowiednich rubryk dotyczących usterek w pojeździe ( wpisujemy tu głównie zaobserwowane w pojeździe usterki ) oraz pozycję pt. dodatkowe warunki spełniane przez pojazd.

Lista tych typowych usterek może być samodzielnie modyfikowalna ( tzn. uzupełniana) przez kierownika stacji lub odpowiednio uprawnioną osobę. Po wywołaniu przycisku 'USTERKI' np. klawiszem [F3] zgłasza się ekran umożliwiający wypełnienie niezbędnych pól tekstowych.

Ilustracja 15

Domyślnie kursor ustawiany jest na przycisku sterującym 'F5 - MONITOR' , akceptacja którego spowoduje nam wyświetlenie na dole ekranu pełnego menu gotowych opisów typowych usterek występujących w pojazdach zgodnie z klasyfikacją. Wyboru konkretnej pozycji dokonujemy w następujący sposób: Klawiszami góra, dół selekcjonujemy ogólną grupę usterek (np. oznaczoną '4.Układ hamulcowy') i naciskamy klawisz [Enter]. Rozwija się nam na ekranie grupa usterek dotycząca wad układu hamulcowego, skąd następnie sekcjonujemy podgrupę - np.1.Hamulec roboczy - rozwijamy go klawiszem [Enter], następnie pod-grupę 1.Stan techniczny, skąd wybieramy konkretną pozycję :7.Wyciek lub uszkodzenie....Klawiszem [Enter] pobieramy wybraną usterkę do górnego okna, natomiast dolne menu ulega automatycznemu zwinięciu do stanu początkowego, umożliwiając nam ewentualny wybór następnej potrzebnej pozycji. Powtórne użycie klawisza [F5] powoduje zamknięcie okna gotowych usterek umożliwiając nam ewentualną ręczną korekcję tekstu (kasowanie czy skracanie) pobranych wpisów jak i też dopisanie dodatkowych pozycji.

Opis usterki możemy też pobierać podając tylko kody cyfrowe pozycji menu, tzn. wprowadzając tylko kolejne cyfry obrazujące jej położenie w menu ( tu np. 4, 1, 1, 7[Enter] ). Stan pobierania, położenie w menu ( aktualne ) możemy obserwować na dodatkowym polu edycyjnym widocznym na ekranie.

Polecenie pobrania możemy również wydać klawiszem [Ins] pobierany jest wtedy tylko konkretny zapis, bez pobierania nazwy grupy usterek.

Ilustracja 16

Usterki możemy również wpisywać ręcznie, bez korzystania z gotowych wzorców. Okno dodatkowych warunków ( nr. 2) wypełniamy ręcznie. Podczas ręcznego wypełniania pól typu 'Uwagi' obowiązują następujące zasady: Klawisz [Tab] zmienia aktywne pole ( opuszczamy okno aktualnie edytowane). Klawisz [Enter] powoduje przejście do nowej linii (z ew. przełamaniem linii), klawisz [Bs] użyty na początku linii lub [Del] użyty na końcu linii powoduje sklejenie ( zespolenie ) dwóch linii. Każde z tego typu pól na ograniczoną dopuszczalną ilość linii - próba dopisania dodatkowej linii spowoduje przejście kursora na pierwszą pozycję pierwszej linii. W polach tych możemy również kopiować fragmenty tekstu ( słowa ): ustawiając kursor na początku fragmentu do skopiowania przy wciśniętym klawiszu [Shift] zaznaczamy odpowiedni fragment przesuwając kursor w prawo ( lub w lewo ). Jednocześnie wciskając klawisze [Ctrl] i [Ins] 'zapamiętujemy' dany fragment. Następnie przesuwamy kursor w miejsce gdzie chcemy mieć kopię naszego tekstu i wciskając jednocześnie klawisze [Shift][Ins] kopiujemy tam wskazany fragment.

Po zakończeniu wypełnienia pól klawiszem [F9] powracamy do naszego poprzedniego ekranu. Na ekranie 'Zaświadczenia..' mamy przyciski 'F12-ZAPAMIĘTAJ' powodujący zapamiętanie wszystkiego w archiwum i przycisk 'F2-WYDRUK' powodujący wydrukowanie gotowego już zaświadczenia na drukarce oraz oczywiście F11-Podgląd wydruku na ekranie monitora.

Przycisk [F9] umożliwia nam powrót do menu i ewentualne wystawianie kolejnych dokumentów.

 

3.2 'FAKTURĘ VAT '.

Wybranie klawisza [F2] - powoduje zgłoszenie się ekranu umożliwiającego przygotowanie, wydruk i archiwizację dokumentu finansowego typu FAKTURA VAT lub FAKTURĘ. Ekran do przygotowania faktury również posiada wstępnie wypełnione pola, ale umożliwia też na dowolną zmianę ich zawartości w zależności od potrzeb. Przykładowo możemy skorygować pola danych klienta czy osobę upoważnioną do odbioru zgodnie z aktualnymi potrzebami.

Ilustracja 17

Według numeru NIP-u możemy odszukać i pobrać potrzebne dane klienta z bazy-archiwum dokumentów, z tym iż obowiązuje nas, podobnie jak to miało miejsce przy numerze rejestracyjnym pojazdu wpisywanie numeru NIP-u bez znaków rozdzielających. Możemy określić też typ wydawanego dokumentu: ( RACHUNEK-FAKTURA ). Wypełnianie poszczególnych pozycji faktury prowadzone jest zgodnie z wbudowanym do programu cennikiem usług. Ekran domyślnie zgłasza się z uaktywnionym polem danych nabywcy. Przełączenie okna na dane sprzedawcy i nabywcy uzyskujemy klawiszami [Alt] i ( [2] lub [1] ). Pole danych sprzedawcy nie są tu możliwe do edycji. Wpisując numer NIP-u Nabywcy i wybierając przycisk [F7] powodujemy pobranie wszystkich jego danych ( o ile to konieczne i możliwe ) z bazy- archiwum. Następnym aktywnym polem jest pole wyboru typu wydawanego dokumentu: FAKTURA-RACHUNEK. Zmianę typu wydawanego dokumentu wymuszamy klawiszami strzałek w prawo lub w lewo.(do końca 1999r)

Przy dokumencie typu FAKTURA VAT -- musimy jeszcze analogicznie określić typ płatności i możemy już przejść do właściwego wypełniania dokumentu ( jak zwykle klawisz [Tab] ). Wejście w obszar dokumentu powoduje zgłoszenie się z lewej strony okienka umożliwiającego wybranie kodu pozycji według cennika usług.

Ilustracja 18

Wyboru pozycji z cennika możemy dokonać na kilka sposobów:

a.) poprzez wybór jawny - strzałki [góra-dół] spowodują wyświetlanie w okienku wyboru kolejnych kodów z jednoczesnym wyświetlaniem z prawej strony w dodatkowym oknie treści danej pozycji. Zatwierdzenia aktualnie wyświetlonej pozycji dokonujemy klawiszem [Enter].

b.) bezpośrednio przez wprowadzenie pamiętanego kodu odpowiedniej pozycji cennika (np.2.2) i zatwierdzeniu wyboru klawiszem [Enter]. Zadany kod możemy wprowadzać bez kropek.

c.) po wciśnięciu na polu opisu usługi klawisza [Enter]- ukazuje się na górze ekranu kompletny aktualnie aktywny cennik, z którego wybieramy (zaznaczamy) kursorem potrzebną pozycję i naciskając klawisz [Enter] pobieramy ją na właściwe miejsce.

Program umożliwia wprowadzenie do 15-tu pozycji na jednym dokumencie finansowym.

Ilustracja 19

Po wprowadzeniu odpowiedniej pozycji opisu usługi wraz z cenami kursor ustawi się na polu 'Marka..' z domyślą propozycją wpisu wg. (tylko aktualnie przeprowadzanego) badania, którą możemy zaakceptować klawiszem [Enter] lub też wpisać własną zawartość pola. Analogicznie wypełniamy pole 'Nr.. Rejestracyjny'. Będąc na tym polu możemy je opuścić na dwa sposoby: strzałka w dół powoduje przejście kursora do następnej linii i ustawienie się na jej początku z jednoczesnym uaktywnieniem pola wyboru kodu usługi. Trzykrotne naciśnięcie klawisza [Tab] powoduje opuszczenie pola i przejście do pozycji 'Odebrał'. Prowadzone jest automatyczne kalkulowanie sum, podatków VAT itp.

Na dole ekranu mamy przyciski 'F12-ZAPAMIĘTAJ' powodujący zatwierdzenie dokumentu finansowego i zapamiętanie go w archiwum z jednoczesnym nadaniem mu kolejnego numeru, który zobaczymy w lewym górnym rogu ekranu. Tło ekranu ulega zaciemnieniu, pola zostają zablokowane - pojawia się znany już klawisz 'KOREKCJA' umożliwiający korekcję dokumentu po wydruku.

Przycisk 'F2-WYDRUK' powodujący wydrukowanie dokumentu ( wraz z kopią ) z jednoczesnym ewentualnym zatwierdzeniem dokumentu, F11- podgląd wydawanego dokumentu.

Przycisk [F9] umożliwia nam powrót do menu i ewentualne wystawianie kolejnych dokumentów.

Po powrocie do menu na ekranie wyboru dokumentów zostają wpisane w odpowiednich polach pozycje cennika i suma brutto do zapłaty.

 

 

3.3 'DOKUMENT IDENTYFIKACYJNY POJAZDU'.

Kolejnym dokumentem który możemy sporządzić jest dokument identyfikacyjny pojazdu. Po wybraniu klawisza [F3] zgłasza się ekran umożliwiający przygotowanie i wydanie DOKUMENTU IDENTYFIKACYJNEGO -np. dla pojazdów z importu indywidualnego.

Ilustracja 20

Ilustracja 21

Część pól jest już wstępnie wypełniona zgodnie z aktualnym wpisem do rejestru badań technicznych, zmiana ich zawartości jest możliwa tylko na poziomie głównego ekranu rejestru . Niektóre pola pozwalają na prosty wybór pozycji z statycznych słowników ( ale z możliwością ich reedycji). Opcja wyposażona jest też w podręczną własną bazę wzorców pojazdów ( przycisk 'F3-WZORCE' widoczny na dole ekranu), umożliwiającą natychmiastowe pobranie wszystkich niezbędnych danych ogólnych dla danej marki( i typu) koniecznych do prawidłowego wypełnienia dokumentu identyfikacyjnego. Oprócz bazy własnych wzorców opcja umożliwia import również z innych katalogów pojazdów (np ITS ). Katalogi te można indywidualnie zamówić u ich dystrybutorów (np. ITS) . Inne, nie wymienione tu bazy katalogowe mogą być importowane do programu “PATRONAT” w miarę możliwości jedynie na specjalne zamówienie klienta i w porozumieniu z właścicielem tych danych. Program jest wstępnie przygotowany do pracy z katalogiem ITS. Po zakupieniu ( Instytut Transportu Samochodowego, 03-301 Warszawa, ul.Jagielońska 80 )w/w dane z dyskietek (dyskietki) dystrybucyjnych należy jedynie skopiować do katalogu NDIAGCOM \ BAZA \ KARTOT i uruchomić program.

Ekran jest podzielony na grupy danych : 1.OPIS,2.MASY,3.OSIE,4.TECH itp.. Domyślnie zgłasza się okno nr. 1 zawierające dane ogólne pojazdu. Zmiana aktywnego okna realizowana jest przyciskiem 'F1-DALEJ>>' , bezpośrednim wciśnięciem klawisza [F1], lub przez jednoczesne wciśnięcie klawisza [Alt] i wybranie odpowiednio [1] lub [2],[3] .... Każda z grup jest wyposażona w mały kwadrat umieszczony przed nazwą grupy. Kwadrat ten zostaje wypełniony znaczkiem 'v' w momencie aktywacji danej grupy. Umożliwia to nam szybką wizualną kontrolę przed wydrukiem czy nie zapomnieliśmy o wprowadzeniu jakieś grupy danych. Na ekranie ostatniej grupy oznaczonej '5.UWAGI' znajduje się przycisk z opatrzony napisem 'ZAPISZ JAKO WZORZEC'. Umożliwia on nam wpisanie wypełnionego przez nas formularza jako kolejnego wzorca do wykorzystania w przyszłości ( o ile go tam jeszcze nie ma). Własna baza wzorców powstaje o aktualne wpisy dla najczęściej sprowadzanych pojazdów i mimo swej niezbyt wielkiej liczebności zapewnia obsługę 95% aut indywidualnie sprowadzanych z zagranicy w ostatnim czasie.

Większość pól danych wypełniona jest domyślnie znakami XXXX, po wejściu w takie pole, gdy zawarty w nim tekst zostanie zaznaczony ciemnym tłem, wpisanie pierwszego znaku (lub cyfry) w to pole automatycznie spowoduje skasowanie wartości domyślnej.

Przyciski umieszczone na dole ekranu mają identyczne znaczenie i działanie jak przy innych omówionych wcześniej ekranach, z tym tylko, że w momencie próby wydruku i zapamiętania danych program może nam automatycznie przypomnieć odpowiednim komunikatem, że może nie wszystkie grupy danych zostały wprowadzone. Po zapamiętaniu i wydrukowaniu może zajść potrzeba dokonania jakiejś korekty - ekrany tej grupy nie posiadają wyraźnego klawisza KOREKCJA , albowiem pola po zapamiętaniu nie są blokowane.

Ilustracja 22

Można w dowolny sposób robić korekty w polach edycyjnych ale zawsze należy pamiętać o ich zapamiętaniu. Wydruk dokumentu generuje operację zapamiętania zapisu automatycznie. Zera w polach na wydruku mogą być przekreślone, przed każdym wydrukiem , tak jak we wszystkich opcjach możemy postać wydruku obejrzeć "czarno na białym" - czyli jako podgląd ( Jak zwykle klawisz -F11).

 

 

 

3.4 'OPIS DOKONANYCH ZMIAN W POJEŹDZIE'

Kolejnym przyciskiem [ F4 ] możemy wywołać ekran umożliwiający nam sporządzenie dokumentu opisu dokonanych zmian w pojeździe - kolejnego typowego dokumentu opuszczającego stację kontroli pojazdów.

Ilustracja 23

Widok ekranu i sposób edycji pól dokumentu jest analogiczny jak przy poprzednio opisanej opcji edycji dokumentu identyfikacyjnego. Dodatkowo możemy tu wykorzystać teksty poprzednio wprowadzonych opisów zmian w pojazdach. W momencie wejścia kursorem w pole 'I.OPIS ZMIAN' samoczynnie pojawiają się na ekranie trzy przyciski sterujące : 'F5-NASTĘPNY', 'F6-POPRZEDNI' i 'F7-POBIERZ'. Przyciski te pozwalają na przegląd dotychczas zapamiętanych wpisów i poruszanie się pomiędzy nimi w celu wybrania z nich tekstu najbardziej nam odpowiadającego oraz pobraniu go do ewentualnej korekcji lub zapamiętania. W momencie pierwszego wciśnięcia klawisza [F5] na ekranie ukazuje się nam dodatkowy ciemniejszy prostokąt na którym możemy obserwować dotychczasowe wpisy. Wpis pobieramy do głównego pola klawiszem [F7], lub też rozpoczynamy samodzielne wpisywanie tekstu - okno dodatkowe znika wtedy samoczynnie.

Drugim opcjonalnym oknem na tym ekranie jest okno 'II.OCENA DOKONANYCH ZMIAN', ukazujące się automatycznie tylko przy negatywnym wyniku oceny zmian.

Ilustracja 24

Przyciski umieszczone na dole ekranu mają identyczne znaczenie i działanie jak przy innych omówionych wcześniej ekranach, z tym tylko, że w momencie próby wydruku i zapamiętania danych program może nam automatycznie przypomnieć odpowiednim komunikatem, że może nie wszystkie grupy danych zostały wprowadzone.

 

 

 

 

3.5 'POJAZD ZASILANY GAZEM'.

Wybierając klawisz [F5] możemy też wypełnić i wydrukować zaświadczenie po badaniach technicznych pojazdu zasilanego gazem.

Ilustracja 25

Część pól wypełniona jest danymi zgodnie z aktualnie wprowadzonym wpisem do rejestru badań technicznych. Opcja również wyposażona jest w statyczne, edytowalne słowniki z często używanymi nazwami np. firm, typów popularnych reduktorów itp..

 

 

 

 

4. WYDANIE FAKTURY.

Ta opcja wydawania dokumentu finansowego umożliwia wprowadzanie faktur dla usług typu zbiorczego ( np. obejmujące kilka badań samochodu dla jednej firmy ) lub innych usług które nie wymagają rejestrowania w prowadzonych rejestrach.

Szczegółowa obsługa opcji fakturowania została już wcześniej opisana w pkt.3.2. Musimy jedynie pamiętać iż w przypadku wywołania funkcji fakturowania z tego poziomu z oczywistych względów nie jest domyślnie wypełniane pole danych osobowych klienta. Pozostałe czynności przy obsłudze tej opcji pozostają analogiczne jak przy wydaniu faktury przypisanej do konkretnego badania.

5.NADANIE NUMERÓW

Ilustracja 26

Jest to równoległe wejście do REJESTRU NADANYCH NUMERÓW, bez konieczności przechodzenia przez REJESTR BADAŃ TECHNICZNYCH. Ma analogiczną formę i sposób działania jak to wywołane z poziomu REJESTRU BADAŃ. Nadawanie numerów mogą prowadzić tylko osoby posiadające specjalnie uprawnienia, stąd pierwszym aktywnym polem jest pole upoważnionego operatora, którego zawartość możemy chwilowo zmienić tylko na czas nadania numerów ( oczywiście wymagane jest potwierdzenie odpowiednim kodem ). Ma to zastosowanie w trakcie prowadzenia badania technicznego gdy okaże się konieczne nadanie numeru, a osoba prowadząca badanie nie posiada wymaganych do tego uprawnień. W trakcie nadawania nowego numeru wykorzystujemy wszystkie mechanizmy poznane przy okazji wprowadzania danych dla rejestru badań ( patrz pkt.3 ), czyli słowniki (podpowiedzi) dynamiczne, stałe edytowalne słowniki, wybór pola aktywnego klawiszami funkcyjnymi, szukanie danych klienta posługując się rozmaitymi kryteriami. Zarówno przy numerze silnika jak i numerze nadwozia znajdują się przyciski 'NOWY' , wybranie których ([Enter])powoduje przydzielenie odpowiedniego nowego numeru według automatycznie prowadzonej numeracji i zablokowanie danego pola. Po wypełnieniu całości dokumentów klawiszem [F12] generujemy proces końcowego zatwierdzenia operacji i zapamiętanie w prowadzonym REJESTRZE NADANYCH NUMERÓW.

Uwaga!. Dla pracy wielostanowiskowej od momentu pobrania pierwszego nowego numeru na danym stanowisku do zatwierdzenia wpisu klawiszem [F12] lub rezygnacji też [F9] pozostałe stanowiska mają zablokowaną możliwość pobierania numerów, co uwidaczniane jest na ekranie odpowiednim komunikatem. W tym momencie nie mamy możliwości wywołania ekranu legalizacji ([Ctrl][Alt][F11]) i odejścia od stanowiska.

Po zarejestrowaniu faktu nadania numeru w REJESTRZE NUMERÓW możemy wydrukować odpowiednie zaświadczenia o nadanym numerze oraz ewentualne opcjonalnie tabliczki.

 

6."SAM" i ZABYTKOWE.

Klawiszem [F4] uaktywniamy ekran umożliwiający nam zarejestrowanie pierwszego badania pojazdów typu 'SAM' ( np. przyczepy lekkie) i zabytkowych w osobnym rejestrze oraz przygotowanie odpowiednich, wymaganych dla nich dokumentów ( zgodnie z.Dz. U nr 44 z 1999r). Opcja ta umożliwia przygotowanie i wydruk odpowiednich, wymaganych zaświadczeń wymaganych dla tych pojazdów i (wraz z badaniem autobusu na 100km) wchodzi w zakres kompetencji tylko dla stacji o uprawnieniach stacji okręgowych.

Ilustracja 27

Wygląd ekranów, sposoby ich obsługi są identyczne jak w opcjach wcześniej omówionych. Mamy tu możliwość nadania numerów, generacji dokumentów finansowych i innych odpowiednich wymaganych zaświadczeń dla badanych pojazdów ale z uwzględnieniem ich specyfiki - specjalne wydruki (inne zaświadczenia), osobna numeracja zapisów do kartotek itp. Program może być obsługiwany tylko przy pomocy klawiatury, poruszanie się po polach ekranów odbywa się klawiszami SHIFT - do przodu i ALT-SHIFT - wstecz. Poszczególne istotne funkcje obsługujemy klawiszami funkcyjnymi typu: {F1,F9,F12 itp}.

Ilustracja 28

Ilustracja 29

Pola wyposażona w statyczne, edytowalne słowniki, potrzebną pozycję z pola słownikowego wybieramy kursorem albo też poprzez pierwszą literę danej pozycji (np. kilka razy naciskając {S} przewijamy tylko pozycje rozpoczynające się na "S".). Klawiszem ALT-F1 rozwijamy pole i dane z słowników możemy wtedy wybierać w sposób wizualny, podświetlając potrzebną pozycję kursorem i akceptując klawiszem {ENTER}:- Klawisz {F7} - dane klienta możemy też pobrać z naszego archiwum. Daty- zawartość ustalana jest automatycznie (domyślnie) w zależności od wyniku badania po klawiszu {ENTER}.

 

Możemy też skorzystać z wbudowanego w program kalendarza. Przed zatwierdzeniem wpisu możemy skontrolować zgodność wprowadzonych numerów z dokumentami - akustycznie - klawiszem {F10} Klawisz F12 - to wprowadzenie zapisu do REJESTRU, z automatycznym nadaniem nowego numeru w rejestrze. Przed wydrukiem każdy wydawany dokument możemy obejrzeć na ekranie {F11} W nieobowiązkowych polach finansowych możemy wprowadzać kolejne pozycje z cennika ( oddzielone przecinkami) lub klawiszem Ins wybierać je z wyświetlonego cennika (klawiszem Enter).Nadawanie numerów prowadzone jest automatycznie, mogą prowadzić tylko osoby posiadające specjalnie uprawnienia. W zależności od potrzeb (numer silnika, nadwozia) jest nadawany (klawisz {NOWY}) odpowiedni nowy numer zgodnie z REJESTREM NUMERÓW. Możemy wydrukować odpowiednie zaświadczenia oraz potrzebne tabliczki ( z podglądem i ustaleniem położenia na foliach samoprzylepnych).

 

X. Baza, Zestawienia

Opcja ta jest przeznaczona zasadniczo dla osób nadzorujących stację, ale mogą jej również używać zwykli operatorzy w przypadku potrzeby wydruku kopii dowolnego, wcześniej wystawionego dokumentu. Opcja ta otwiera dostęp do archiwów stacji umożliwiając wgląd w rejestry badań technicznych, rejestr nadawanych numerów, rejestr "SAM"- ów i zabytków oraz rejestr wydanych dokumentów finansowych. Po wciśnięciu klawisza F5 w menu głównym programu otwiera nam się okno obsługi bazy. Na górze ekranu widoczne jest okno wyboru archiwum, które chcemy obejrzeć- klawiszami strzałka góra i dół wybieramy właściwe archiwum a następnie klawiszem [Enter] lub F7 wchodzimy do okna umożliwiającego nam szczegółowe podanie kryterium według którego ma być przeprowadzone poszukiwanie.

I tak przykładowe kryteria wyboru dla rejestru badań technicznych to poszukiwanie pozycji wg. numeru rejestracyjnego, numeru wpisu w rejestrze ( musimy podać w formie :kod stacji + numer) , numeru VIN, numeru silnika, daty badania lub marki pojazdu. Przy poszukiwaniu dokumentów finansowych możemy podać jako kryterium numer NIP- u klienta. Rodzaj kryterium wyboru sposobu przeszukiwania uwidoczniony jest z lewej strony okna. Zmiana sposobu ( typu kryterium ) poszukiwania dokonywana jest tylko klawiszem F2 . W polu kryterium wpisujemy albo pełny tekst ( np. kompletny numer rejestracyjny {pamiętając i musimy go pisać bez spacji, kresek rozdzielających itp.} ) lub wpisując tylko początek hasła i stawiając na końcu znak % - poszukiwane będą wszystkie pozycje pasujące początkiem do wzorca.

UWAGA! Im bardziej ogólny będzie wzorzec tym proces szukania i kompletowania wpisów będzie bardziej czasochłonny!!. Po ustaleniu sposobu szukania i podaniu kryterium przy pomocy klawisza [Enter] lub klawiszem F7 inicjujemy proces szukania pozycji. Start szukania uwidoczniony jest odpowiednimi obrazkami na ekranie. Po pomyślnym przeszukaniu bazy na dole ekranu ukazuje się nam zestawienie wyselekcjonowanych pozycji pasujących do zadanego wzorca i przy pomocy klawiszy strzałek możemy poruszać się po poszczególnych polach ( liniach) i oglądać pewne szczegółowe dane z pól ( pozycji). W wypadku gdy na wpisach prowadzone były przez administratora korekcje na rejestrach, niektóre pozycje mogą zawierać w miejscu numeru rejestru jakąś cyfrę w postaci heksadecymalnej: są to elementy historii prowadzonych korekt na wpisach w rejestrze – pozycje przed wprowadzeniem poprawki. W miejscu daty i operatora są wstawiane dane o czasie i numerze klucza osoby dokonującej zmianę. W przypadku wydawania kopii dokumentów należy pamiętać aby nie pobierać takich wpisów – dane w nich nie są zapewne poprawne. W trakcie pobierania wpisów w trybie korekcji administracyjnych pobranie takich rekordów jest zablokowane!. W przypadku nie odnalezienia zadanego wzorca w bazie otrzymujemy komunikat np. ‘Zmień kryterium’ –oznaczający nie odnalezienie pozycji o zadanym wzorcu.

Poruszając się klawiszami prawo-lewo na środku ekranu uzyskujemy szczegółową, pełną zawartość pola na którym aktualnie znajduje się kursor. Klawisze w górę i w dół umożliwiają nam zmianę oglądanej pozycji. Wciśniecie klawisza [Enter] na wybranej pozycji zestawienia umożliwia pobranie danego wpisu w rejestrze do pełnego podglądu ( z ekranem w takim kształcie, w jakim była poprzednio wprowadzana ) i pełny przegląd wprowadzonego zapisu i wydanych dodatkowo dokumentów specjalnych oraz ewentualnym użyciu funkcji wydruku ( przeważnie jest to F2 lub F11 gdy podglądamy na ekranie ) w celu otrzymania kopii potrzebnego dokumentu. W trakcie wglądu do wybranej pozycji na ekranie widzimy dodatkowy napis przypominający nam iż jesteśmy w trybie podglądu. Wydruki prowadzone z archiwum mają nanoszone odpowiednie komunikaty.

W wypadku poszukiwania pozycji ostatnio wprowadzonych czasami należy posłużyć się uprzednio klawiszem F5 - który aktualizuje zapisy w bazach ( synchronizuje wszystkie wpisy ) - zwłaszcza te wprowadzone ostatnio na pozostałych końcówkach ( to w przypadku sieci ) i na danej końcówce roboczej ale równolegle przez innego użytkownika z innej kopii

Aby móc obejrzeć na podglądzie również aktualizacje (zmiany) nanoszone przez administratora musimy aktualizować bazę klawiszem F6.Pamiętać należy tylko iż jest to bardzo czasochłonna opcja i nie powinna być prowadzona przy równoległej pracy na innych końcówkach (kopiach).

Pozostałe opcje dostępne na tej stronie to: 'PRZEGLĄD BAZY WZORCÓW' - umożliwia podgląd danych pojazdów wprowadzonych jako wzorce ( lub też opcjonalnie z zintegrowanych ( posiadanych przez firmę ) katalogów pojazdów , o ile istnieją i są legalnie zakupione przez użytkownika: np. katalog marek i typów ITS czy też katalogi z danymi o pojazdach innych firm).

Po wybraniu tej opcji ukazuje na się ekran wyboru szczegółowego i możemy wybrać typ katalogu (F2) oraz wpisać markę poszukiwanego pojazdu. Po wpisaniu wzorca i naciśnięciu klawisza [Enter] rozwijana jest lista pojazdów pasujących do wzorca i klawiszem [Ins] możemy podejrzeć dalsze dostępne informacje w okienku z lewej strony. Klawisz [Esc] zamyka na podgląd danych. Katalog wzorców prowadzony jest w oparciu o kolejne wpisy dokonywane na stacji podczas pierwszej rejestracji danego pojazdu z importu indywidualnego.

Opcja : 'RAPORT ZMIANY' umożliwia nam wydruk raportu dziennego z pracy diagnostów tj. ilość przeprowadzonych w danym dniu badań, ich rodzaju i obrotu finansowego.

Podobne zastosowanie mają opcje 'RAPORT ZA DZIEŃ' I '.. ZA OKRES' . Opcje te są zasadniczo przeznaczone dla użytku przez osoby upoważnione.

Opcja 'DRUK REJESTRU DZIENNEGO' jest to ostatnia funkcja używana przez obsługę w danym dniu- powoduje ona wydruk wpisów do rejestru badań technicznych dokonanych w danym dniu kalendarzowym. Przed jej użyciem na instalacjach typu sieciowego należy upewnić się iż dokonana została synchronizacja baz rejestrów badań na danej stacji !!!.

 

Y. USTAWIENIE OPCJI

JEST TO OPCJA TYLKO DLA OSÓB UPOWAŻNIONYCH I WYMAGA POSIADANIA DYSKIETKI _ KLUCZA ADMINISTRATORA SYSTEMU.

 

W tej opcji ustawiane są kluczowe dane dla prawidłowej pracy systemu, tj. numery rejestrów badań, dane finansowe i cenniki z badania, nazwiska i kody upoważnień dla operatorów, opcje główne programu - np. wygląd ekranów roboczych oraz teksty w słownikach roboczych programów i w wykazie usterek itp. itd.

Operator nie posiadający dyskietki - klucza ma możliwość tylko zmiany przydziału drukarek, na których są prowadzone poszczególne operacje.

Aby użyć tej opcji oprócz posiadania klucza administracyjnego konieczna jest również znajomość specjalnego hasła administratora - po instalacji hasło to brzmi "CYLINDER"- hasło to wymagane jest również do zatwierdzenia pewnych istotnych dla systemu zmian.

Wewnątrz opcji znajdujemy różne panele i ustawiamy tam istotne dla danej stacji dane:

na panelu "OGÓLNE" : nazwę i adres stacji ( dane te będą widoczne np. na wystawianych fakturach ) ,numer NIP- u stacji oraz jej konto bankowe, numery początkowe prowadzonych rejestrów , kod stacji kontroli pojazdów (4 lub 5-cio znakowy w zależności od wersji programu ( ostatnia cyfra w numerze wersji na pierwszej stronie ekranu)) i miejscowość. Po wstawieniu odpowiednich danych nie wolno zapominać iż należy zmiany zapisać ( klawisz 'Zapisz') i aby zaczęły one obowiązywać należy restartować system (program). Numery początkowe rejestrów mówią nam o aktualnie ostatnio wprowadzonym zapisie ( stan początkowy – 0 ) oznacza iż pierwsze następne badanie oznaczone będzie numerem 1 Można ustawić numery początkowe na dowolną liczbę ujemną - następuje wtedy zablokowanie numeracji automatycznej i przed każdym wpisem do rejestru program będzie się pytał o kolejny numer - opcja ta bywa stosowana często przez stacje wdrażające program- zwykłe badania idą po staremu, natomiast program wykorzystywany jest tylko gdy trzeba wydać klientowi jakieś dokumenty (zaświadczenia).

Panel "OSOBY" - jest opcją wprowadzania danych upoważnionych operatorów ( diagnostów) - podajemy tu dane osób upoważnionych do pracy z programem i ich kody dostępu, którymi później będą się posługiwały w celu identyfikacji ich przez system. W panelu tym ustawiamy również ( zmieniamy ) główne hasło administratora systemu, umożliwiające nam dostęp do opcji administracyjnej.

Hasło administratora należy powtórzyć dwukrotnie, litery małe i duże są tożsame, kod musi składać się z samych liter w ilości 8-miu znaków. UWAGA! Hasło administratora należy szczególnie chronić przed : upowszechnieniem ( nie należy go zapisywać na kartce przyklejonej do komputera, ani na tablicy ogłoszeń, a jednocześnie nie wolno dopuścić do jego utraty ( nie zapomnieć!!). Przy zmianie hasła należy najpierw je sobie zapisać ( np. w osobistym notatniku ), później dokonać zmiany w programie i od razu sprawdzić czy działa prawidłowo. Hasło powinny znać minimum dwie osoby ( np. po jednej osobie na każdej zmianie). W przypadku problemów z hasłem - np. utracie dostępu - proszę się kontaktować z telefonem 0-606-486152 ( GODZ 8.0-20.0!!). Może coś się da zrobić.

Po wprowadzeniu nowych danych należy koniecznie pamiętać o wywołaniu funkcji 'Zapisz'.

Następnym panelem jest panel cennika. Możemy korygować w nim cennik używany na stacji kontroli pojazdów zgodnie z ogólnymi przepisami i w miarę własnych potrzeb, np. dopisując inne dodatkowe pozycje. Możemy tu korygować ceny ( np. przy zmianie obowiązującego cennika ) , usuwać pozycje nieaktywne i dopisywać nowe. Nie wolno zapominać o końcowej generacji cennika - tylko ta czynność ostatecznie zatwierdza nowe ceny, uwidaczniane później w polach cennikowych w trakcie wystawiania z programu faktur.

Panel 'Usterki' umożliwia nam edycję typowych usterek występujących w badanych pojazdach i używanych w trakcie wydawania zaświadczenia o przeprowadzanym badaniu.

Panel 'Lokalne' pozwala nam na ustawienie pewnych ustawień lokalnych stanowiska pracy: koloru fontu, typu zobrazowania aktywnego okna edycji, koloru ( ale tylko szary jest ładny )

przydziału drukarek na danym komputerze, typu używanego fontu, opcji wyłączenia komputera po zakończeniu pracy itp. I tak ’Nowe pozycje’ – oznaczają umożliwienie wprowadzania pozycji z poza słowników ustalonych przez administratora. ‘Wyłącz komputer’ – oznacza automatyczne zamknięcie komputera po zakończeniu pracy (95,98 itp.), ‘Wąskie fonty’- pozwalają na zwężenie fontu używanego na ekranie, ‘Zablokowana mysz’ –oznacza pracę przy zablokowanej myszy (absolutnie zaleca opcja w pierwszych miesiącach pracy). ’Drukuj skreślone zera.’ to opcja powodująca przekreślenie zer na wydrukach, ‘Drukuj z pogrubieniami’ -opcja powodująca wytłuszczenia na wydrukach dokumentów ( ale i szybsze zużycie tonerów). Opcja ‘Drukuj dwa egzemplarze’ wszystkie wydruki prowadzone są od razu w dwóch egzemplarzach. ’Faktura z kopią’ – podobnie , z tym iż jest generowany na fakturze odpowiedni napis- ORYGINAŁ i KOPIA.

Opcja ‘Fizyczna kopia lokalna’- powoduje iż codziennie po uruchomieniu programu może być generowana dodatkowa kopia fizyczna w specjalnym katalogu KOPIE. Kopie generowane są w cyklu miesiąc i dzień tygodnia, tak iż posiadamy zawsze minimum. 7 ostatnich kopii. Ale uwaga –raz na miesiąc lub dwa przy okazji obowiązkowej kopii bazy na zewnętrzne nośniki (ZIP lub CD-rom) należy wyczyścić dysk twardy z zbędnych starych zapisów.

Opcja ‘Druk rejestru’ jest aktywna tylko w specjalnych rozwiązaniach sieciowych- umożliwia ona rejestrację wpisów na dodatkowej drukarce sieciowej.

Katalog główny i lokalny opisują aktualne położenie katalogów roboczych głównych w programie. Nie powinno się zmieniać tych katalogów samodzielnie!!!!!.

Panel 'Słowniki' umożliwia nam edycję słowników używanych w polach pól wyposażonych w podpowiedzi np. typ pojazdu, kolor, organ wydający, rodzaj paliwa itp.

Po wyborze odpowiedniego słownika i wciśnięciu pola edytuj w lewym oknie ukazuje się nam zawartość danego słownika i używając dolnego klawisza 'Nowy' lub 'Edytuj' oraz kursora możemy edytować dany słownik. Edycję należy zatwierdzić i należy pamiętać że wszystkie zmiany wprowadzane w 'OPCJACH' będą obowiązywać dopiero po restartowaniu komputera. Zalecane jest aby pierwsza pozycja słownika posiadała same spacje, a ostatnia ‘XXXXXX’ czyli odpowiednik “nie dotyczy”.

Panel 'TOOLS' umożliwia na dokonywanie korekcji w rejestrze badań ( z pozostawieniem historii wprowadzanych zmian w rejestrze badań ) oraz różne inne funkcje pomocnicze np. na wydruki zbiorcze rejestrów np. za zadany okres lub dla danego zakresu numerów w rejestrze.

Posiada też dwa kluczowe klawisze - 'BLOKADA' I 'WOLNY' włączającego i wyłączającego blokadę stanowiska roboczego. Wprowadzenie blokady zabezpiecza komputer ( stanowisko) przed "GRZEBANIEM" w sieci i zasobach komputera przez osoby niepowołane. Wyłączane są dyski sieciowe i dyskietki, blokowany jest rejestr komputera i możliwość zmian w jego ustawieniach. Przed pierwszym użyciem funkcji blokuj należy pamiętać o włączeniu programu do 'AUTOSTARTU'. Wraz z opcją ' wyłącz komputer' umożliwia to nam zabezpieczenie i kontrolę nad stanowiskiem bez użycia kosztownej platformy Windows NT .

Funkcja związana z klawiszem 'TRYB EDYCJI ADMINISTRATORA' umożliwia nam korekcję poprzednich wpisów w rejestrze. Wybranie jej powoduje przełączenie stanowiska w tryb korekcji i zmiany w rejestrach badań. W trybie tym poprzez opcję baza wybieramy odpowiedni wpis i przechodząc do właściwej korekcji dokonujemy odpowiednich zmian. Zmiany te są wprowadzane tylko do bazy głównej i kopie lokalne uaktualnione zostaną tylko poprzez pełną synchronizację kopii baz z opcji obsługa bazy ( ale przy wyłączonych innych końcówkach odnowę kopii lokalnej.

Powrót do pracy w trybie normalnym jest możliwy poprzez ponowne wybranie funkcji 'OPCJE...' i klawisza tryb pracy 'EDYCJI...'

Klawisz 'ARCHIWA' - to zbiorcze wydruki zadanych rejestrów w zadanym zakresie tzn. w zakresie od dnia do dnia, od numeru do numeru. Wydruk generowany jest w położeniu poziomym (na A4). po ok. 10 pozycji rejestru na stronę.

Klawisz ‘FUNKCJE SPECJALE’ umożliwia na generowanie dowolnych zapytań do bazy w języku SQL.

Dodatkowe opcje to 'LOKALNA' - PEŁNA fizyczna odnowa kopii lokalnej, oraz 'INDEKSY' w przypadku odnowy indeksów. Obu tych opcji wolno używać samodzielnie tylko w porozumieniu z serwisem.