PODSUMOWANIE V KONFERENCJI |
dr inż. Wojciech Jarosiński mgr inż. Marcin Balke Instytut Transportu Samochodowego
Obrady zostały uroczyście otwarte przez dyrektora Instytutu prof. dr hab. Romualda Bauera, który powitał zaproszonych gości i uczestników. W konferencji wzięło udział około 600 osób związanych z badaniami technicznymi pojazdów, diagnostów i właścicieli stacji kontroli pojazdów, jak również przedstawicieli urzędów starosty i wydziałów komunikacji. Wśród zaproszonych gości byli przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, Transportowego Dozoru Technicznego, Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, Małopolskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów oraz przedstawiciele środowisk związanych z badaniami technicznymi pojazdów z Międzynarodowego Komitetu d/s Badań Technicznych Pojazdów Silnikowych (CITA) z siedzibą w Belgii (należy zauważyć, że Instytut jest członkiem tej organizacji), z niemieckiego Stowarzyszenia Nadzoru Technicznego (GTÜ), pracownicy Politechniki: Warszawskiej, Poznańskiej i Lubelskiej oraz wiele autorytetów związanych z motoryzacją w Polsce.
od lewej: Jerzy Król
(Naczelnik Wydziału Warunków Technicznych w Departamencie Transportu
Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury),
Obrady plenarne
Obrady plenarne
W ciągu dwóch dni wygłoszone zostało ok. 20 referatów na tematy związane z urzędowymi badaniami technicznymi w stacjach kontroli pojazdów. Tematycznie referaty i wystąpienia na konferencji można podzielić na cztery grupy: 1. Referaty przedstawiające aspekty prawne badań technicznych i rejestracji. 2. Referaty dotyczące problemów technicznych. 3. Referaty przedstawiające europejski system badań technicznych. 4. Wystąpienia mające charakter dyskusji – forum dyskusyjne.
|
|
![]() |
![]() |
Wim Labro Międzynarodowy Komitet d/s Badań Technicznych Pojazdów Silnikowych (CITA) |
Rainer Süßbier Stowarzyszenie Nadzoru Technicznego (GTÜ) - Niemcy |
Przedstawicielom Ministerstwa Infrastruktury zadano wiele pytań dotyczących zapisów mających wejść w życie rozporządzeń w sprawie:
oraz przedstawiono problemy odnoszące się do prawidłowego funkcjonowania stacji kontroli pojazdów w chwili obecnej. Przedstawiciele ITS omówili oraz podsumowali dotychczasową działalność związaną z oceną stanu techniczno-technologicznego stanowisk kontrolnych SKP, wcześniej wykonywanej w ramach certyfikacji stacji kontroli pojazdów, obecnie poświadczenia zgodności wydawanego przez Transportowy Dozór Techniczny. Przedstawiono również organizację Patronatu ITS nad stacjami kontroli pojazdów, jego sukcesy, dokonania i trudności w szóstą rocznicę konferencji w Serocku 98, która to konferencja była kamieniem węgielnym powstania organizacji.
Rozmowy kuluarowe
Podczas prezentowania organizacji Patronatu ITS, krótko przedstawiono genezę powstania Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów oraz relacje zachodzące pomiędzy obiema organizacjami. Uczestnicy, wśród których przeważająca część to członkowie obu podmiotów zostali poinformowani o braku możliwości wypracowania kompromisu i w efekcie wypowiedzeniu umowy o współpracy. W przyszłości obie organizacje będą działały w pełni niezależnie. Należy wyrazić nadzieję, że będą współpracować i wspierać się wzajemnie reprezentując interesy środowiska związanego z badaniami technicznymi pojazdów w Polsce. Wygłoszone referaty omawiały tematykę:
Obok wystąpień merytorycznych producenci reprezentujący trzynaście firm zareklamowali swoje urządzenia i wyposażenie kontrolno–pomiarowe przeznaczone do stosowania w SKP.
Wystawcy urządzeń/przyrządów diagnostycznych Prelegenci wygłaszający referaty:
Konferencja odbyła się w Hotelu Gołębiewski w Mikołajkach. Uczestnicy mieli do dyspozycji: salę kongresową o powierzchni 1600 m2, pokoje dwuosobowe o wysokim standardzie, posiłki w systemie szwedzkiego stołu, do dyspozycji był również park wodny hotelu z basenem.
|