-
Wdrożenie
aplikacji, umożliwiającej przekazywanie przez SKP do SI
CEPiK informacji o przeprowadzonych badaniach
technicznych w trybie teletransmisji.
W związku z planowanym masowym wdrożeniem aplikacji*,
umożliwiającej przekazywanie przez SKP informacji o
przeprowadzonych badaniach technicznych w trybie
teletransmisji bezpośrednio do centralnej ewidencji
pojazdów (CEP), bez pośrednictwa organów rejestrujących
pojazdy, poniżej znajdziecie Państwo opis sposobu
uzyskania dostępu do SI CEPiK oraz wszelkie niezbędne
dokumenty niezbędne do realizacji przekazywania
informacji o przeprowadzonych badaniach technicznych.
Ponadto, w odnośnikach umieszczono szczegółowe
informacje o wsparciu kierowanym do
SKP i do
producentów
oprogramowania używanego w SKP, jak również informacje
dotyczące
zakresu danych przekazywanych za pomocą
aplikacji z SKP do SI CEPiK, przy użyciu przyjętego
schematu xsd. Polityka certyfikacji dla podmiotów
zewnętrznych korzystających z Systemu Informatycznego
CEPiK znajduje się
tutaj.
Obecnie, mając na uwadze jak najszybsze uzyskanie
dostępu SKP do SI CEPiK możliwe jest przygotowanie i
przesłanie, poniżej sprecyzowanego wniosku, co pozwoli
zweryfikować jego poprawność oraz potwierdzić dane SKP w
rejestrze jednostek uprawnionych.
Procedura uruchomienia w SKP środowiska do przekazywania
danych o wykonanych badaniach technicznych pojazdów z
SKP do CEPiK w trybie bezpośredniej teletransmisji,
przebiega zgodnie z poniższymi krokami:
1.SKP występuje o dostęp do SI CEPiK poprzez
wypełnienie i przesłanie w formie dokumentu papierowego
wniosku o wygenerowanie certyfikatu dostępowego (zgodnie
ze wzorem) na adres:
Biuro Obsługi SKP
Asseco Systems SA
ul. Sienkiewicza 85/87
90-057 Łódź
Do pobrania:
wniosek o wygenerowanie certyfikatu
wzór wniosku
instrukcja
2.Wniosek jest weryfikowany pod względem
formalnym (tj. podlega sprawdzeniu z właściwą ewidencją
prowadzoną przez starostę/prezydenta). Ten krok
procedury może wymagać pisemnego zwrócenia się MSWiA do
właściwym miejscowo dla wnioskującego SKP starosty, co
może spowodować dłuższy okres rozpatrywania wniosku.
Natomiast w przypadku negatywnego wyniku weryfikacji
wniosku następuje:
a. dla podmiotu, który nie figuruje w ewidencji SKP
właściwego miejscowo starosty/prezydenta – całkowite
odrzucenie wniosku i zakończenie procedury,
b. w przypadku błędów formalnych wniosku - przekazanie
do wnioskującego SKP informacji o potrzebie ponownego
wystąpienia o dostęp do SI CEPiK z poprawnym wnioskiem.
3.Pozytywnie zakwalifikowany wniosek SKP o dostęp
do SI CEPiK kierowany jest do Centrum Certyfikacji i
Generowania Kluczy MSWiA w celu wygenerowania unikalnego
certyfikatu dostępowego dla wnioskującego SKP.
4.Do SKP wysyłane są dwie przesyłki:
a. pierwsza, zawierająca kartę kryptograficzną z
nagranym certyfikatem dostępowym SKP do SI CEPiK,
czytnik kart kryptograficznych oraz nośnik CD
zawierający instalator aplikacji do przekazywania do
CEPiK informacji o wykonanych badaniach technicznych
pojazdów i komplet niezbędnej dokumentacji,
b. druga, zawierająca PIN karty kryptograficznej
konieczny do użycia certyfikatu dostępowego do SI CEPiK
zapisanego na karcie oraz dane do konta portalowego
(login i hasło)- umożliwiający w czasie późniejszej
aktualizacji pobranie np. nowej wersji aplikacji dla SKP.
5.Po otrzymaniu obu przesyłek opisanych w punkcie
4 SKP przystępuje do uruchomienia środowiska do
przekazywania informacji o wykonanych badaniach
technicznych pojazdów do SI CEPiK.
Mając na uwadze ułatwienie przedsiębiorcom wywiązanie
się z nowych zobowiązań, MSWiA zagwarantowało w
początkowym etapie wdrożenia dodatkowe wsparcie zarówno
dla SKP, jak i niezależnych dostawców oprogramowania
stosowanego tam do elektronicznej ewidencji wykonanych
badań technicznych pojazdów. Dla stacji, które do dnia
31 lipca br. wystąpią do ze stosownym wnioskiem o
wydanie certyfikatów (patrz pkt 1) zostanie zapewniona
kompleksowa usługa wdrożeniowa. W jej ramach SKP otrzyma
nieodpłatnie wspomniany wyżej zestaw kryptograficzny
(karta i czytnik) oraz specjalną pomoc w uruchomieniu
przygotowanego oprogramowania, niezbędnego w procesie
przekazywania informacji o wykonanych badaniach
technicznych pojazdów. W przypadku przedłużenia okresu
świadczenia wsparcia wdrożeniowego stosowna informacja
zostanie zaktualizowana w tym artykule, dlatego prosimy
o bieżące śledzenie pojawiających się tutaj informacji.
Po zakończeniu czasu trwania usług dodatkowego wsparcia,
Stacje, które wystąpią z wnioskiem będą zobligowane
zapewnić urządzenia po stronie jednostki oraz wykonać
instalację na podstawie przekazanych przez MSWiA wymagań
sprzętowych i instrukcji.
W razie wątpliwości lub pytań proszę o kontakt z
dedykowaną dla SKP linią wsparcia (Help Desk) pod
telefonem (42) 29‑10‑420 lub za pośrednictwem poczty
elektronicznej cepik_portal@asseco-systems.eu
Dodatkowo informuję, iż ze strony DEPiT MSWiA, prace
koordynują Panowie Krzysztof Meszka i Jarosław
Wymysłowski, dostępni pod numerem telefonu (22)
60‑28‑627 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej skp@poczta.mswia.gov.pl.
Prosimy jednak o kontakt z przedstawicielami DEPiT,
nadzorującymi zadanie, tylko w przypadku uzasadnionej
konieczności wynikającej np. z zastrzeżeń do obsługi po
stronie Wykonawcy.
(*) Masowe wdrożenie aplikacji rozpocznie się z chwilą
podpisania rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i
Administracji w sprawie centralnej ewidencji pojazdów
przez Ministra Finansów.
więcej informacji:
www.cepik.gov.pl
|