-
Komisja Europejska zapewnia, że
nowe rozporządzenie UE dotyczące sprzedaży i
serwisowania samochodów będzie korzystne dla
konsumentów, zapewniając im dostęp do tanich części
zamiennych.
Z prorynkowych i prokonsumenckich zapowiedzi cieszą się
niezależne warsztaty.
Chodzi o przepisy, które zastąpią wygasające w maju
"rozporządzenie GVO w zakresie dystrybucji i
serwisowania pojazdów silnikowych". Umożliwia ono
producentom zakładanie sieci sprzedaży dealerskiej na
wyłączność, a także gwarantuje prawo klientów do
konkurencyjnych cenowo nieoryginalnych części zamiennych
oraz serwisowania samochodów w nieautoryzowanych
warsztatach bez utraty gwarancji.
"Główną troską KE jest zapewnienie konkurencji na rynku
i tego, że konsumenci będą mogli kupować swoje wymarzone
samochody po najlepszej cenie (...). Chcemy więcej
konkurencji na tym rynku i chcemy tego, by konsumenci
mogli naprawiać swoje samochody z wykorzystaniem części
zamiennych, które będą tańsze a nie droższe" - zapewniła
w piątek rzeczniczka KE ds. konkurencji Amelia Torres.
Już poprzednia komisarz ds. konkurencji Neelie Kroes
zapewniała w zeszłym roku, że KE przywiązuje ogromną
wagę do konkurencji i właściciele niezależnych
warsztatów mogą być spokojni o swą przyszłość.
Polscy niezależni producenci i dystrybutorzy części
motoryzacyjnych oraz właściciele nieautoryzowanych
warsztatów przestrzegali, że brak nowego rozporządzenia
(albo przedłużenia starego) zagrozi istnieniu 28 tys.
firm w Polsce i podniesie koszty serwisowania samochodów
dla klientów. Groziłoby to bowiem tym, że warsztaty
niezależne pozbawione zostaną dostępu do danych
technicznych i nie będą w stanie prowadzić napraw. Apel
o przedłużenie rozporządzenia wsparła polska Federacja
Konsumentów, przekonując, że jego brak może prowadzić do
wzrostu cen części i usług.
Dlatego polska "Koalicja na rzecz Prawa do Naprawy"
domagała się w przepisach zakazu uzależniania ważności
gwarancji pojazdu od jego serwisowania wyłącznie w
autoryzowanych warsztatach i używania oryginalnych,
droższych części zamiennych. "Należy zezwolić na
używanie do napraw w okresie gwarancyjnym również innych
rodzajów części zamiennych (...) mając na uwadze prawo
16,8 mln kierowców do eksploatacji samochodów po
przystępnej cenie" - napisała koalicja w toku
prowadzonych przez KE konsultacji publicznych.
|