-
Astona przed bankructwem
uratował polski hrabia, natomiast silnik zaprojektowany
przez Polaka był tak doskonały, że przetrwał w produkcji
32 lata! Po latach Aston Martin oficjalnie pojawia się w
Polsce.
Dzisiaj otwarcie salonu samochodowego to jak informacja
o pojawieniu się kolejnego dyskontu lub patronackiej
stacji paliw. W tym przypadku sprawa ma się jednak
inaczej, ponieważ na naszą ziemię zawitał Aston Martin –
firma legenda, której właściwie nie powinno już być, a
którą przed bankructwem uratował między innymi nasz
rodak mieszkający w Anglii, hrabia Louis Zborowski – syn
polskiego szlachcica. Ale od początku.
Firma została założona w 1914 roku przez dwóch oficerów
Roberta Bamforda i Lionela Martina. Nie był to ich
pierwszy samochodowy interes ponieważ wcześniej parali
się oni sprzedażą samochodów Singer. Martin ponadto
zajmował się samochodowymi wyścigami górskimi na wzgórzu
Aston Hill w okolicy miejscowości Aston Clinton.
Wspólnicy uznali, że ich doświadczenie powoli na
skonstruowanie samochodów lepszych jakościowo od
Singerów.
Pierwszy samochód został wyprodukowany w 1915 roku,
później nastąpiła przerwa spowodowana wojną.
Po wojnie Robert Bamford postanawia wycofać się z
interesu. Firma przejęła imię drugiego właściciela.
Pierwszy człon pochodzi natomiast od nazwy wyścigów
Aston Hill, w którym samochody ścigały się pod górkę.
Jest rok 1920 – Aston Martin znalazł się na skraju
bankructwa, przed którym ratuje ją wspomniany już hrabia
Zborowski.
Ciekawostką jest, że ojciec Louisa – Elliot stworzył
ideę barw wyścigowych i zaprojektował słynną "Brytyjską
Wyścigową Zieleń" – kolor noszony często przez wyścigowe
Aston Martiny. Elliot Zborowski zginął w 1903 roku. W
czasie górskiego La Turbie spinka mankietu jego koszuli
zablokowała manetkę gazu, a samochód wypadł z trasy na
jednym z zakrętów. Dwadzieścia lat później, w 1924 roku
na torze Monza we Włoszech, zginął jego syn Louis.
Konstruował on i sprzedawał słynne wyścigowe i rekordowe
bolidy o pojemności nawet 23 litrów nazywane „Chitty -
Chitty - Bang - Bang”. Śmierć dosięgnęła go w czasie
wyścigu w 1924 roku.
Kilkanaście lat później, po wybuchu II wojny światowej,
do Wielkiej Brytanii emigruje inżynier Tadeusz Marek –
zwycięzca XII Rajdu Polski. W czasie wojny, w nowej
ojczyźnie, na co dzień pracuje nad rozwojem silnika
czołgu Centurion. Po zakończeniu działań zbrojnych
znajduje pracę w Aston Martinie. Projektuje dwa kultowe
silniki. Pierwszy to 6 cylindrowy, rzędowy o pojemności
3,7 litra wykorzystany w sportowym modelu DBR2 oraz
cywilnym DB4 – w ten silnik był wyposażony samochód
Bonda w książce Casino Royal. Drugim był zaprojektowany
w 1968 roku V8 o pojemności 5,3 litra. Silnik ten
napędzał m.in. słynnego V8 Vantage np. znanego z filmów
o Bondzie w których wystąpił Timothy Dalton.
Zaprojektowany przez Marka V8 był na tyle nowoczesny że
pozostawał w produkcji aż do roku 2000, czyli przez 32
lata!
Do tej pory samochodu spod marki Aston Martin nie można
było kupić w Polsce. To się zmieniło. Wczoraj
(10.03.2010 roku – notabene w Święto Mężczyzny) został
oficjalnie otwarty pierwszy salon na terytorium Polski.
Gala została zorganizowana wraz z AML Polska, która jako
jedyna firma w naszym kraju będzie reprezentowała uznaną
angielską markę pod szyldem Aston Martin Warszawa.
Podczas otwarcia Dr. Urlich Bez, prezes Aston Martin,
powiedział: "klienci w Polsce wyrażają ogromne
zainteresowanie naszymi samochodami. Cieszymy się, że
udało się nam znaleźć godnego partnera i odpowiednie
miejsce, dzięki którym nasi klienci będą mieli
bezpośredni dostęp do naszych aut. Warszawa odegra
nieocenioną rolę w procesie ekspansji na rynki Europy
Wschodniej, co stanowi ważny punkt w strategii rozwoju
sieci sprzedaży.
Podczas otwarcia salonu Aston Martin został
zeprezentowany model Rapide – uznawany za najbardziej
elegancki czterodrzwiowy samochód świata.
Sercem Aston Martin Rapide jest wywołujący emocje
6-litrowy silnik V12 o mocy 477 KM i maksymalnym
momencie obrotowym na poziomie 600 Nm przy 5000 obr./min.
Napęd przekazywany jest na tylną oś poprzez 6-biegową,
automatyczną przekładnię Touchtronic 2, która umożliwia
również ręczną zmianę przełożeń poprzez łopatki przy
kierownicy, wykonane z magnezu. Pozwala to na
osiągnięcie pierwszej "setki" już w 5,1 sekundy, a
prędkość maksymalna Rapide to 303 km/h.
Koncepcyjny model Aston Martin Rapide zaprezentowany
został w 2006 roku w Detroit i natychmiast dostał
aprobatę nowych udziałowców, którzy odkupili markę od
Motor Ford Company. Wprowadzenie nowego samochodu na
rynek zajęło projektantom i konstruktorom Aston Martin
niewiele ponad dwa lata. Rapide powstał na płycie
podłogowej "V/H Architecture", która sprawdziła się w
takich modelach jak DBS, DB9 oraz Vantage.
Samochód standardowo wyposażony jest w specjalnie
opracowany system audio Bang & Olufsen Beosound,
podgrzewane fotele z elektryczną regulacją oraz liczne
systemy zwiększające przyjemność z jazdy. Niektóre
funkcje samochodu można kontrolować za pomocą zegarka
AMVOX2 Transponder, zaprojektowanego we współpracy z
firmą Jaeger LeCoultre.
Autoryzowanym przedstawicielem ASTON MARTIN na
terytorium Polski, świadczącym usługi serwisowe i
prowadzącym sprzedaż samochodów, jest AML Polska Sp. z
o.o. Salon ASTON MARTIN WARSZAWA, znajduje się przy al.
Waszyngtona 50 w Warszawie.
Ceny samochodów (uwaga: ceny są podane w euro):
V8 Vantage Coupe Manual: 139 950
V8 Vantage Coupe Sportshift: 145 400
V8 Vantage Coupe Roadster Manual: 153 000
V8 Vantage Coupe Roadster Sportshift: 158 450
V12 Vantage Coupe: 204 500
DB9 Coupe Manual: 197 900
DB9 Coupe Touchtronic: 203 350
DB9 Volante Manual: 214 350
DB9 Volante Touchtronic: 219 800
DBS Coupe Manual: 288 180
DBS Coupe Touchtronic: 293 630
DBS Volante Manual: 304 650
DBS Volante Touchtronic: 310 100
Rapide Touchtronic: 21 000.
|