W I A D O M O Ś Ć   D N I A

  

   

Drukuj wiadomość

11.03.2010 r.

 

 

Uratowany przez Polaka, Aston Martin w Polsce

  • Astona przed bankructwem uratował polski hrabia, natomiast silnik zaprojektowany przez Polaka był tak doskonały, że przetrwał w produkcji 32 lata! Po latach Aston Martin oficjalnie pojawia się w Polsce.




    Dzisiaj otwarcie salonu samochodowego to jak informacja o pojawieniu się kolejnego dyskontu lub patronackiej stacji paliw. W tym przypadku sprawa ma się jednak inaczej, ponieważ na naszą ziemię zawitał Aston Martin – firma legenda, której właściwie nie powinno już być, a którą przed bankructwem uratował między innymi nasz rodak mieszkający w Anglii, hrabia Louis Zborowski – syn polskiego szlachcica. Ale od początku.


    Firma została założona w 1914 roku przez dwóch oficerów Roberta Bamforda i Lionela Martina. Nie był to ich pierwszy samochodowy interes ponieważ wcześniej parali się oni sprzedażą samochodów Singer. Martin ponadto zajmował się samochodowymi wyścigami górskimi na wzgórzu Aston Hill w okolicy miejscowości Aston Clinton. Wspólnicy uznali, że ich doświadczenie powoli na skonstruowanie samochodów lepszych jakościowo od Singerów.

    Pierwszy samochód został wyprodukowany w 1915 roku, później nastąpiła przerwa spowodowana wojną.

    Po wojnie Robert Bamford postanawia wycofać się z interesu. Firma przejęła imię drugiego właściciela. Pierwszy człon pochodzi natomiast od nazwy wyścigów Aston Hill, w którym samochody ścigały się pod górkę. Jest rok 1920 – Aston Martin znalazł się na skraju bankructwa, przed którym ratuje ją wspomniany już hrabia Zborowski.

    Ciekawostką jest, że ojciec Louisa – Elliot stworzył ideę barw wyścigowych i zaprojektował słynną "Brytyjską Wyścigową Zieleń" – kolor noszony często przez wyścigowe Aston Martiny. Elliot Zborowski zginął w 1903 roku. W czasie górskiego La Turbie spinka mankietu jego koszuli zablokowała manetkę gazu, a samochód wypadł z trasy na jednym z zakrętów. Dwadzieścia lat później, w 1924 roku na torze Monza we Włoszech, zginął jego syn Louis.

    Konstruował on i sprzedawał słynne wyścigowe i rekordowe bolidy o pojemności nawet 23 litrów nazywane „Chitty - Chitty - Bang - Bang”. Śmierć dosięgnęła go w czasie wyścigu w 1924 roku.

    Kilkanaście lat później, po wybuchu II wojny światowej, do Wielkiej Brytanii emigruje inżynier Tadeusz Marek – zwycięzca XII Rajdu Polski. W czasie wojny, w nowej ojczyźnie, na co dzień pracuje nad rozwojem silnika czołgu Centurion. Po zakończeniu działań zbrojnych znajduje pracę w Aston Martinie. Projektuje dwa kultowe silniki. Pierwszy to 6 cylindrowy, rzędowy o pojemności 3,7 litra wykorzystany w sportowym modelu DBR2 oraz cywilnym DB4 – w ten silnik był wyposażony samochód Bonda w książce Casino Royal. Drugim był zaprojektowany w 1968 roku V8 o pojemności 5,3 litra. Silnik ten napędzał m.in. słynnego V8 Vantage np. znanego z filmów o Bondzie w których wystąpił Timothy Dalton. Zaprojektowany przez Marka V8 był na tyle nowoczesny że pozostawał w produkcji aż do roku 2000, czyli przez 32 lata!

    Do tej pory samochodu spod marki Aston Martin nie można było kupić w Polsce. To się zmieniło. Wczoraj (10.03.2010 roku – notabene w Święto Mężczyzny) został oficjalnie otwarty pierwszy salon na terytorium Polski. Gala została zorganizowana wraz z AML Polska, która jako jedyna firma w naszym kraju będzie reprezentowała uznaną angielską markę pod szyldem Aston Martin Warszawa.

    Podczas otwarcia Dr. Urlich Bez, prezes Aston Martin, powiedział: "klienci w Polsce wyrażają ogromne zainteresowanie naszymi samochodami. Cieszymy się, że udało się nam znaleźć godnego partnera i odpowiednie miejsce, dzięki którym nasi klienci będą mieli bezpośredni dostęp do naszych aut. Warszawa odegra nieocenioną rolę w procesie ekspansji na rynki Europy Wschodniej, co stanowi ważny punkt w strategii rozwoju sieci sprzedaży.

    Podczas otwarcia salonu Aston Martin został zeprezentowany model Rapide – uznawany za najbardziej elegancki czterodrzwiowy samochód świata.

    Sercem Aston Martin Rapide jest wywołujący emocje 6-litrowy silnik V12 o mocy 477 KM i maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 600 Nm przy 5000 obr./min. Napęd przekazywany jest na tylną oś poprzez 6-biegową, automatyczną przekładnię Touchtronic 2, która umożliwia również ręczną zmianę przełożeń poprzez łopatki przy kierownicy, wykonane z magnezu. Pozwala to na osiągnięcie pierwszej "setki" już w 5,1 sekundy, a prędkość maksymalna Rapide to 303 km/h.

    Koncepcyjny model Aston Martin Rapide zaprezentowany został w 2006 roku w Detroit i natychmiast dostał aprobatę nowych udziałowców, którzy odkupili markę od Motor Ford Company. Wprowadzenie nowego samochodu na rynek zajęło projektantom i konstruktorom Aston Martin niewiele ponad dwa lata. Rapide powstał na płycie podłogowej "V/H Architecture", która sprawdziła się w takich modelach jak DBS, DB9 oraz Vantage.

    Samochód standardowo wyposażony jest w specjalnie opracowany system audio Bang & Olufsen Beosound, podgrzewane fotele z elektryczną regulacją oraz liczne systemy zwiększające przyjemność z jazdy. Niektóre funkcje samochodu można kontrolować za pomocą zegarka AMVOX2 Transponder, zaprojektowanego we współpracy z firmą Jaeger LeCoultre.

    Autoryzowanym przedstawicielem ASTON MARTIN na terytorium Polski, świadczącym usługi serwisowe i prowadzącym sprzedaż samochodów, jest AML Polska Sp. z o.o. Salon ASTON MARTIN WARSZAWA, znajduje się przy al. Waszyngtona 50 w Warszawie.

    Ceny samochodów (uwaga: ceny są podane w euro):
    V8 Vantage Coupe Manual: 139 950
    V8 Vantage Coupe Sportshift: 145 400
    V8 Vantage Coupe Roadster Manual: 153 000
    V8 Vantage Coupe Roadster Sportshift: 158 450

    V12 Vantage Coupe: 204 500

    DB9 Coupe Manual: 197 900
    DB9 Coupe Touchtronic: 203 350
    DB9 Volante Manual: 214 350
    DB9 Volante Touchtronic: 219 800

    DBS Coupe Manual: 288 180
    DBS Coupe Touchtronic: 293 630
    DBS Volante Manual: 304 650
    DBS Volante Touchtronic: 310 100

    Rapide Touchtronic: 21 000.

 

źródło: onet