-
Właścicieli niektórych modeli Toyoty i Citroëna czeka
wizyta w autoryzowanym serwisie. Powodem są wykryte
wady, o których poinformowali Prezesa Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów producenci samochodów
Toyota Motor Poland powiadomiła Prezes UOKiK, że
niektóre modele tej marki mogą stanowić zagrożenie dla
bezpieczeństwa ich użytkowników. Problemem jest pedał
gazu, który może ulec zablokowaniu w trakcie jazdy i w
konsekwencji spowodować wypadek.
Toyota Motor Poland zadeklarowała, że właściciele
wadliwych aut zostaną powiadomieni w najbliższych dniach
listownie lub osobiście (podczas ich wizyt w punktach
serwisowych) o problemie i zaproszeni do zgłoszenia się
na bezpłatną naprawę wadliwego elementu. Dodatkowe
informacje dla użytkowników można uzyskać u producenta,
pod numerem tel. (22) 449-05-00, od poniedziałku do
piątku w godz. 8-17.
Wada dotyczy ok. 80 tys. aut obecnych na polskim rynku,
a wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii, Turcji, RPA,
Czechach, Japonii i Francji w następujących latach:
AYGO (luty 2005 – sierpień 2009),
iQ (listopad 2008 – listopad 2009),
Yaris (luty 2005 – wrzesień 2009),
Auris (październik 2006 – 5 stycznia 2010),
Corolla (październik 2006 – grudzień 2009),
Verso (luty 2009 – 5 stycznia 2010),
Avensis (listopad 2008 –grudzień 2009),
RAV4 (listopad 2008 – listopad 2009).
W całej Europie problem dotyczy ok. 1,8 mln aut.
Podobną wadę w swoich autach zgłosił Citroen Polska –
tym razem w modelach Citroën C1, wyposażonych w skrzynię
biegów MAP. Przedsiębiorca poinformował, że problem
dotyczy ok. 100 egzemplarzy samochodów. Również w tym
przypadku spółka zadeklarowała, że właściciele wadliwych
aut zostaną powiadomieni listownie o problemie i
zaproszeni do punktów serwisowych, gdzie bezpłatnie
naprawiony zostanie wadliwy element.
W obu przypadkach, zgodnie z deklaracjami producentów, w
Europie nie odnotowano dotychczas wypadków związanych z
tą usterką.
Zgodnie z prawem każdy przedsiębiorca, który uzyskał
informację, że wprowadzony przez niego na rynek produkt
nie jest bezpieczny, powinien niezwłocznie powiadomić o
tym Prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku, zgodnie
z ustawą o ogólnym bezpieczeństwie produktów, zagrożone
jest karą pieniężną w wysokości do 100 tys. zł. W 2009
roku do Urzędu wpłynęły 54 powiadomienia dotyczące
wadliwych samochodów. Zgłaszane nieprawidłowości to
m.in.: wada elektroniki układu kierowniczego, wada
skrzyni biegów, możliwość obluzowania się pasów
bezpieczeństwa, korozja elementów układu chłodzenia
silnika, ryzyko odłączenia się kierownicy od kolumny
kierowniczej, nieprawidłowe chłodzenie silnika, korozja
systemu hamulcowego czy wyciek oleju napędowego.
Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji
Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. (22) 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
Fax (22) 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
|