-
Władze
USA postanowiły zająć się doniesieniami o źle
działających hamulcach w Toyotach Prius. To już kolejny
problem tego japońskiego koncernu. Jego akcje dołują.
Agencja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) wszczęła
w czwartek śledztwo w sprawie hamulców w tegorocznych
modelach hybrydowego Priusa, najlepiej na świecie
sprzedającego się modelu z napędem spalinowym i
elektrycznym. Podstawą są 124 skargi na kłopoty z
hamowaniem tych samochodów, w tym doniesienia o czterech
poważnych wypadkach.
Także władze Japonii nakazały Toyocie zbadać sprawę
hamulców w Priusach. Japoński dziennik gospodarczy "Nihon
Keizai Shimbun" poinformował w czwartek, że Toyota
planuje naprawę ok. 270 tys. samochodów Prius w USA i w
Japonii.
Wcześniej koncern zawiadomił, że naprawi za darmo w
ponad 9 milionach samochodów pedały przyspieszenia,
które mogą się blokować.
Toyota to największy producent samochodów na świecie - w
2008 roku odebrała pierwszeństwo amerykańskiemu General
Motors, który stanął na progu bankructwa.
W USA japońska firma ma wiele fabryk i cieszyła się
dotąd reputacją producenta samochodów wysokiej jakości,
bardziej niezawodnych niż pojazdy amerykańskie.
Renoma ta mocno ucierpiała w rezultacie najnowszych
rewelacji. Wielu Amerykanów zapowiada, że przesiądą się
na auta made in USA, najlepiej Fordy.
Akcje Toyoty spadły o 17 procent od chwili podania
informacji o zacinających się pedałach gazu. W czwartek,
po wiadomościach o hamulcach, spadły o kolejne
3 procent.
Wiarygodność firmy podważyła dodatkowo informacja, że o
zacinających się pedałach przyspieszenia wiedziała ona
już od 2007 roku.
Rzecznik koncernu Toyota Motor Corp. poinformował z
kolei w piątek, że badana jest możliwość wystąpienia
problemów z hamulcami w luksusowych modelach Lexus w
Japonii i Stanach Zjednoczonych.
Rzecznik Ririko Takeuchi powiedział, że chodzi o
hybrydowy model HS250h ponieważ posiada on ten sam układ
hamulcowy co model Prius, w którym stwierdzono możliwość
wystąpienia awarii.
Takeuchi podkreślił, że dotychczas nie napłynęły żadne
informacje o niesprawnych hamulcach w Lexusach i
podejmowane kroki mają charakter prewencyjny.
Toyota rozważa możliwość odwołania do naprawy w swoich
stacjach serwisowych samochodów modelu Prius w Japonii i
USA.
Wcześniej koncern zawiadomił, że naprawi za darmo w
ponad 9 milionach samochodów pedały przyspieszenia,
które mogą się blokować.
Toyota to największy producent samochodów na świecie - w
2008 roku odebrała pierwszeństwo amerykańskiemu General
Motors, który stanął na progu bankructwa.
|