W I A D O M O Ś Ć   D N I A

  

   

Drukuj wiadomość

04.02.2010 r.

 

 

Pełen odpis VAT od aut z kratką już niedługo

  • W wywiadzie dla Dziennika Gazety Prawnej wiceminister finansów Maciej Grabowski poinformował, że odliczenie VATu od aut z "kratką "będzie możliwe tylko do końca czerwca.






    Finansów potwierdziło tym samym informacje udzielone przez Macieja Grabowskiego w wywiadzie, jakiego udzielił dla IBRM Samar w listopadzie ub. roku.


    Tomasz Dominiak, Wojciech Drzewiecki, IBRM SAMAR: Jakie plany ma Ministerstwo Finansów wobec aut osobowych, które posiadają homologację ciężarową?

    Maciej Grabowski, Ministerstwo Finansów: Czekamy na tzw. derogację, czyli zwolnienie z obowiązku wypełniania części zobowiązań płynących ze stosowania prawa wspólnotowego. W tym przypadku będzie to dotyczyło pełnego odpisu VAT od zakupu aut z „kratką” na latach 2010-2012.

    Kiedy dokładnie te zmiany wejdą w życie?

    Jesteśmy uzależnieni z jednej strony od terminu wydania decyzji przez Radę w sprawie derogacji, a z drugiej od procesu legislacyjnego w naszym parlamencie. Umiarkowanie optymistyczny termin to luty na decyzję Rady i czerwiec na uchwalenie niezbędnych zmian w ustawie. Do tego należy doliczyć miesięczne vacatio legis, ale oczywiście te kalkulacje są czysto teoretyczne. W przypadku derogacji procedura trwa dłużej niż w przypadku notyfikacji komitetu VATowskiego przy Komisji Europejskiej, tak jak to było w sprawie możliwości odliczenia VAT od paliwa.

    Na tę propozycję, mimo aprobaty Unii, nie zgodziła się jednak w październiku Rada Ministrów. Czy będziecie dalej próbować ograniczyć te przepisy?

    Tak, bo auta z kratką i związane z nimi preferencje podatkowe traktujemy razem. Przygotowujemy nowe przepisy w tej sprawie i jednym z pomysłów jest, aby ograniczyć możliwość odliczania pełnego VAT-u od paliwa dla samochodów z „kratką” oraz samochodów osobowych. Mamy nadzieję, że nasze propozycje znajdą aprobatę rządu.

    Ministerstwo Finansów pierwotnie chciało wprowadzić przepisy w sprawie paliwa już od stycznia przyszłego roku. Jaki teraz będzie termin wprowadzenia tych zmian?

    Rzeczywiście planowaliśmy wprowadzenie tego ograniczenia od stycznia przyszłego roku, jednak nie uzyskaliśmy na to zgody Rady Ministrów. Ponownie wystąpimy o taką zgodę, ale w odniesieniu do całościowych zmian w tym zakresie. Dlatego będziemy proponowali, aby ograniczenie uprawnienia do odliczania podatku VAT od paliwa zostało wprowadzone w tym samym momencie, co ograniczenie dotyczące zakupu samochodów osobowych z homologacją ciężarową. W ten sposób zrównamy w prawach „kratki” z samochodami osobowymi kupowanymi przez podatników VAT-u. To oznacza, że ograniczenia w odliczaniu podatku na określonym procentowo i kwotowo poziomie pozostaną. Obecny limit odliczeń VATu zawartego w cenie samochodu służbowego wynosi 60 proc., ale nie więcej niż 6 tys. zł. Jak już wspomniałem, będziemy proponować również limit procentowy w odliczaniu VAT dotyczący zakupionego paliwa.

    Kiedy więc ostatecznie „kratki” stracą swoje przywileje?

    Biorąc pod uwagę wymagane procedury, w tym kwestie związane z uzyskaniem derogacji, aprobaty Rady Ministrów i przejścia przez proces uchwalenia ustawy w Sejmie, lipiec to realny moment wejścia nowych przepisów w życie. Oczywiście dużo zależy tu od czynników będących poza bezpośrednią kontrolą Ministerstwa Finansów. Teoretycznie możliwe jest również, że na derogację nie wyrazi zgody UE, chociaż naszym zdaniem to scenariusz mało prawdopodobny.

    Co z autami osobowymi z homologacją ciężarową, które będą w leasingu w momencie, gdy zmienią się przepisy?

    W przypadku leasingu utrzymane zostaną dotychczasowe przepisy na cały czas trwania takiej umowy, a więc prawa nabyte do odliczenia VAT-u od zakupionego pojazdu zostanie zachowane.

    Część przedsiębiorców kupiła „kratki” za gotówkę. Czy będą jakieś konsekwencje, jeśli będą je chcieli przywrócić od stanu „osobowego”? Po wprowadzeniu zapowiadanych zmian te auta przy ograniczonej funkcjonalności, nie będą miały żadnych przywilejów.

    Z punktu widzenia prawa podatkowego demontaż kratki nie będzie rodzić żadnych konsekwencji w VAT. Co innego przepisy o dopuszczeniu pojazdów. Wydaje mi się, że powrót do pierwotnego stanu, czyli sprzed konwersji na ciężarówkę, będzie możliwy. Te informacje należałoby jednak potwierdzić w Ministerstwie Infrastruktury.

    Po co w ogóle ograniczać prawo do odpisu VAT przez przedsiębiorców? Przecież to spowoduje wzrost kosztów funkcjonowania wielu z nich. Czy będą jakieś inne istotne zmiany w przepisach dotyczących aut używanych w firmach?

    Nam chodzi przede wszystkim o zniesienie uprzywilejowanego statusu aut osobowych z homologacją ciężarową. Nie ma zasadniczych różnic funkcjonalnych między osobówką a „kratką”, więc nie ma powodu, aby różnicować je w kwestii opodatkowania. Utrzymywanie takiego stanu rzeczy byłoby sankcjonowaniem pewnego rodzaju fikcji. Chcę jednak zaznaczyć, że pojazdy przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej, np. ciężarówki czy samochody dostawcze utrzymają dotychczas obowiązujące przywileje. Zawieszenie przepisów dotyczące „kratek” ma obowiązywać w latach 2010-2012. Wydaje nam się, że po tym okresie przejściowym, również w Unii nie będzie można w pełni odliczać VAT – zarówno od zakupu samochodu osobowego, osobowego z homologacją ciężarową, jak i od paliwa do nich.

    Co z pomysłem opodatkowania prywatnego użytkowania aut służbowych?

    Wejdą one w życie dopiero w 2011 r., bo niekorzystnych dla podatnika zmian w podatku dochodowym nie można wprowadzać w trakcie roku podatkowego. Założenia do projektu z 17 sierpnia 2009 r. są dla nas nadal aktualne. W przypadku prywatnego użytkowania służbowych aut, firma świadczy usługę na rzecz pracownika poprzez użyczenie samochodu. Ponieważ nie chcemy obciążać podatkiem VAT tej usługi, nie można mówić o podwójnym opodatkowaniu. Zresztą przepisy dotyczące opodatkowania służbowych aut obowiązują już teraz, ale nie są często w pełni egzekwowane. Chodzi tylko o uporządkowanie tej sprawy oraz ograniczenie ryzyka podatkowego, które występuje po stronie podatnika i już dawno powinno być stosownie uregulowane.

 

źródło: onet