-
W
wywiadzie dla Dziennika Gazety Prawnej wiceminister
finansów Maciej Grabowski poinformował, że odliczenie
VATu od aut z "kratką "będzie możliwe tylko do końca
czerwca.
Finansów potwierdziło tym samym informacje udzielone
przez Macieja Grabowskiego w wywiadzie, jakiego udzielił
dla IBRM Samar w listopadzie ub. roku.
Tomasz Dominiak, Wojciech Drzewiecki, IBRM SAMAR:
Jakie plany ma Ministerstwo Finansów wobec aut
osobowych, które posiadają homologację ciężarową?
Maciej Grabowski, Ministerstwo Finansów: Czekamy na tzw.
derogację, czyli zwolnienie z obowiązku wypełniania
części zobowiązań płynących ze stosowania prawa
wspólnotowego. W tym przypadku będzie to dotyczyło
pełnego odpisu VAT od zakupu aut z „kratką” na latach
2010-2012.
Kiedy dokładnie te zmiany wejdą w życie?
Jesteśmy uzależnieni z jednej strony od terminu wydania
decyzji przez Radę w sprawie derogacji, a z drugiej od
procesu legislacyjnego w naszym parlamencie.
Umiarkowanie optymistyczny termin to luty na decyzję
Rady i czerwiec na uchwalenie niezbędnych zmian w
ustawie. Do tego należy doliczyć miesięczne vacatio
legis, ale oczywiście te kalkulacje są czysto
teoretyczne. W przypadku derogacji procedura trwa dłużej
niż w przypadku notyfikacji komitetu VATowskiego przy
Komisji Europejskiej, tak jak to było w sprawie
możliwości odliczenia VAT od paliwa.
Na tę propozycję, mimo aprobaty Unii, nie zgodziła
się jednak w październiku Rada Ministrów. Czy będziecie
dalej próbować ograniczyć te przepisy?
Tak, bo auta z kratką i związane z nimi preferencje
podatkowe traktujemy razem. Przygotowujemy nowe przepisy
w tej sprawie i jednym z pomysłów jest, aby ograniczyć
możliwość odliczania pełnego VAT-u od paliwa dla
samochodów z „kratką” oraz samochodów osobowych. Mamy
nadzieję, że nasze propozycje znajdą aprobatę rządu.
Ministerstwo Finansów pierwotnie chciało wprowadzić
przepisy w sprawie paliwa już od stycznia przyszłego
roku. Jaki teraz będzie termin wprowadzenia tych zmian?
Rzeczywiście planowaliśmy wprowadzenie tego ograniczenia
od stycznia przyszłego roku, jednak nie uzyskaliśmy na
to zgody Rady Ministrów. Ponownie wystąpimy o taką
zgodę, ale w odniesieniu do całościowych zmian w tym
zakresie. Dlatego będziemy proponowali, aby ograniczenie
uprawnienia do odliczania podatku VAT od paliwa zostało
wprowadzone w tym samym momencie, co ograniczenie
dotyczące zakupu samochodów osobowych z homologacją
ciężarową. W ten sposób zrównamy w prawach „kratki”
z samochodami osobowymi kupowanymi przez podatników
VAT-u. To oznacza, że ograniczenia w odliczaniu podatku
na określonym procentowo i kwotowo poziomie pozostaną.
Obecny limit odliczeń VATu zawartego w cenie samochodu
służbowego wynosi 60 proc., ale nie więcej niż 6 tys.
zł. Jak już wspomniałem, będziemy proponować również
limit procentowy w odliczaniu VAT dotyczący zakupionego
paliwa.
Kiedy więc ostatecznie „kratki” stracą swoje
przywileje?
Biorąc pod uwagę wymagane procedury, w tym kwestie
związane z uzyskaniem derogacji, aprobaty Rady Ministrów
i przejścia przez proces uchwalenia ustawy w Sejmie,
lipiec to realny moment wejścia nowych przepisów w
życie. Oczywiście dużo zależy tu od czynników będących
poza bezpośrednią kontrolą Ministerstwa Finansów.
Teoretycznie możliwe jest również, że na derogację nie
wyrazi zgody UE, chociaż naszym zdaniem to scenariusz
mało prawdopodobny.
Co z autami osobowymi z homologacją ciężarową, które
będą w leasingu w momencie, gdy zmienią się przepisy?
W przypadku leasingu utrzymane zostaną dotychczasowe
przepisy na cały czas trwania takiej umowy, a więc prawa
nabyte do odliczenia VAT-u od zakupionego pojazdu
zostanie zachowane.
Część przedsiębiorców kupiła „kratki” za gotówkę. Czy
będą jakieś konsekwencje, jeśli będą je chcieli
przywrócić od stanu „osobowego”? Po wprowadzeniu
zapowiadanych zmian te auta przy ograniczonej
funkcjonalności, nie będą miały żadnych przywilejów.
Z punktu widzenia prawa podatkowego demontaż kratki nie
będzie rodzić żadnych konsekwencji w VAT. Co innego
przepisy o dopuszczeniu pojazdów. Wydaje mi się, że
powrót do pierwotnego stanu, czyli sprzed konwersji na
ciężarówkę, będzie możliwy. Te informacje należałoby
jednak potwierdzić w Ministerstwie Infrastruktury.
Po co w ogóle ograniczać prawo do odpisu VAT przez
przedsiębiorców? Przecież to spowoduje wzrost kosztów
funkcjonowania wielu z nich. Czy będą jakieś inne
istotne zmiany w przepisach dotyczących aut używanych w
firmach?
Nam chodzi przede wszystkim o zniesienie
uprzywilejowanego statusu aut osobowych z homologacją
ciężarową. Nie ma zasadniczych różnic funkcjonalnych
między osobówką a „kratką”, więc nie ma powodu, aby
różnicować je w kwestii opodatkowania. Utrzymywanie
takiego stanu rzeczy byłoby sankcjonowaniem pewnego
rodzaju fikcji. Chcę jednak zaznaczyć, że pojazdy
przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej,
np. ciężarówki czy samochody dostawcze utrzymają
dotychczas obowiązujące przywileje. Zawieszenie
przepisów dotyczące „kratek” ma obowiązywać w latach
2010-2012. Wydaje nam się, że po tym okresie
przejściowym, również w Unii nie będzie można w pełni
odliczać VAT – zarówno od zakupu samochodu osobowego,
osobowego z homologacją ciężarową, jak i od paliwa do
nich.
Co z pomysłem opodatkowania prywatnego użytkowania
aut służbowych?
Wejdą one w życie dopiero w 2011 r., bo niekorzystnych
dla podatnika zmian w podatku dochodowym nie można
wprowadzać w trakcie roku podatkowego. Założenia do
projektu z 17 sierpnia 2009 r. są dla nas nadal
aktualne. W przypadku prywatnego użytkowania służbowych
aut, firma świadczy usługę na rzecz pracownika poprzez
użyczenie samochodu. Ponieważ nie chcemy obciążać
podatkiem VAT tej usługi, nie można mówić o podwójnym
opodatkowaniu. Zresztą przepisy dotyczące opodatkowania
służbowych aut obowiązują już teraz, ale nie są często w
pełni egzekwowane. Chodzi tylko o uporządkowanie tej
sprawy oraz ograniczenie ryzyka podatkowego, które
występuje po stronie podatnika i już dawno powinno być
stosownie uregulowane.
|