W I A D O M O Ś Ć   D N I A

  

   

Drukuj wiadomość

03.02.2010 r.

 

 

Plan naprawy pedału gazu w Toyotach

  • Firma Toyota Motor Europe potwierdziła kompleksowy plan naprawy pedałów przyspieszenia w 8 modelach marki Toyota, które planuje wezwać do serwisu w Europie.






    Inżynierowie Toyoty opracowali i drobiazgowo przetestowali rozwiązanie obejmujące wzmocnienie zespołu pedału w celu wyeliminowania potencjalnego zagrożenia wzrostu tarcia, które w skrajnych przypadkach może powodować zacięcie pedału.

    Pierwsze dostawy części niezbędnych do dokonania napraw zaczną docierać do Europy w przyszłym tygodniu. Równolegle powstał plan informowania właścicieli pojazdów dotkniętych usterką o konieczności skontaktowania się z autoryzowaną stacją obsługi. Toyota wdrożyła także skuteczne rozwiązanie produkcyjne dla pojazdów przeznaczonych na rynek europejski.

    "Nadrzędną zasadą Toyoty jest przede wszystkim dbałość o dobro klienta, bez względu na okoliczności" – mówi Tadashi Arashima, prezes i dyrektor generalny Toyota Motor Europe. "Wiemy, że obecna sytuacja budzi zaniepokojenie, jest ona dla nas źródłem głębokiego żalu. Jednocześnie pragniemy zapewnić klientów, że potencjalny problem z pedałem przyspieszenia pojawia się jedynie w bardzo rzadkich okolicznościach. Akcja naprawcza jest środkiem zapobiegawczym, którego celem jest zagwarantowanie wszystkim klientom najwyższych standardów jakości." Arashima dodaje: "Toyota przywiązuje najwyższą wagę do bezpieczeństwa. Wiemy już, na czym polega problem i wiemy, jak go usunąć, więc obecnie koncentrujemy się na tym, by dokonać napraw najszybciej, jak to możliwe. Przeprowadziliśmy niezbędne testy, aby zagwarantować, że do przyszłych nabywców nie trafią pojazdy z usterką".

    W sytuacji, gdy kierowca zauważy, że nastąpiło zacięcie częściowo wciśniętego pedału lub pedał zbyt wolno wraca do pozycji wyjściowej, kontrolę nad pojazdem można utrzymać naciskając i przytrzymując hamulec. Nie należy hamować pulsacyjnie, ponieważ może to spowodować spadek podciśnienia zapewniającego wspomaganie hamulców, a to z kolei konieczność mocniejszego naciskania hamulca. Pojazd należy skierować w najbliższe bezpieczne miejsce, a następnie wyłączyć silnik i skontaktować się ze sprzedawcą Toyoty lub pomocą drogową.

    Toyota nie otrzymała informacji o jakichkolwiek wypadkach w Europie spowodowanych tą usterką. Usterka ta nie ma również związku z problemem z dywanikami, które pojawiły się w Ameryce Północnej.

    O akcji wzywania do serwisu 8 modeli marki Toyota w Europie poinformowano 28 stycznia. Dotyczy ona następujących modeli i okresów produkcji:
    - Aygo (luty 2005 – sierpień 2009)
    - iQ (listopad 2008 – listopad 2009)
    - Yaris (listopad 2005 – wrzesień 2009)
    - Auris (październik 2006 – 5 stycznia 2010)
    - Corolla (październik 2006 – grudzień 2009)
    - Verso (luty 2009 – 5 stycznia 2010)
    - Avensis (listopad 2008 – grudzień 2009)
    - RAV4 (listopad 2005 – listopad 2009)


    Dokładna liczba pojazdów dotkniętych usterką jest wciąż ustalana, jednak może sięgnąć nawet 1,8 miliona. Usterka nie występuje w żadnych modelach marki Lexus ani w żadnych nie wymienionych powyżej modelach Toyoty.

    Chociaż wspomniana usterka występuje niezwykle rzadko, Toyota prosi wszystkich klientów, aby w razie wątpliwości skontaktowali się z siecią obsługi klientów firmy Toyota, gdzie uzyskają pomoc jeszcze przed formalnym poinformowaniem o ewentualnej konieczności odwiedzenia serwisu.

    Jak Toyota usunie usterkę w pojazdach
    Toyota wykryła problem, który w rzadkich sytuacjach może spowodować blokowanie się pedału przyspieszenia w pozycji częściowo wciśniętej. Problem związany jest z elementem ciernym pedału. Urządzenie to zapewnia właściwe „czucie” powodując lekki opór i zwiększając tym samym stabilność pedału. System ten zawiera okładzinę, która podczas normalnego działania pedału przesuwa się po sąsiadującej z nią powierzchni. Ze względu na rodzaj użytych materiałów, pod wpływem zużycia i warunków zewnętrznych, owe powierzchnie mogą z czasem zacząć się sklejać i rozklejać, nie zapewniając płynnego ruchu. W niektórych przypadkach tarcie może się zwiększyć do tego stopnia, że pedał zacznie zbyt wolno wracać do pozycji wyjściowej lub, w rzadkich przypadkach, ulegnie zacięciu, pozostając w pozycji częściowo wciśniętej.

    Rozwiązanie opracowane przez Toyotę dla aktualnych właścicieli pojazdów jest jednocześnie skuteczne i proste. Polega ono na zamontowaniu w zespole pedału precyzyjnie wykonanej, stalowej wkładki wzmacniającej, która ograniczy przywieranie okładziny do powierzchni, po której się porusza. Jej zainstalowanie wyeliminuje nadmierne tarcie, mogące powodować zacinanie się pedału. Firma potwierdziła skuteczność zmodyfikowanych pedałów poprzez drobiazgowe testy zespołów pedału, które wcześniej wykazywały pewną tendencję do zacinania się.

 

źródło: onet