-
Firma
Toyota Motor Europe potwierdziła kompleksowy plan
naprawy pedałów przyspieszenia w 8 modelach marki
Toyota, które planuje wezwać do serwisu w Europie.
Inżynierowie Toyoty opracowali i drobiazgowo
przetestowali rozwiązanie obejmujące wzmocnienie zespołu
pedału w celu wyeliminowania potencjalnego zagrożenia
wzrostu tarcia, które w skrajnych przypadkach może
powodować zacięcie pedału.
Pierwsze dostawy części niezbędnych do dokonania napraw
zaczną docierać do Europy w przyszłym tygodniu.
Równolegle powstał plan informowania właścicieli
pojazdów dotkniętych usterką o konieczności
skontaktowania się z autoryzowaną stacją obsługi. Toyota
wdrożyła także skuteczne rozwiązanie produkcyjne dla
pojazdów przeznaczonych na rynek europejski.
"Nadrzędną zasadą Toyoty jest przede wszystkim dbałość o
dobro klienta, bez względu na okoliczności" – mówi
Tadashi Arashima, prezes i dyrektor generalny Toyota
Motor Europe. "Wiemy, że obecna sytuacja budzi
zaniepokojenie, jest ona dla nas źródłem głębokiego
żalu. Jednocześnie pragniemy zapewnić klientów, że
potencjalny problem z pedałem przyspieszenia pojawia się
jedynie w bardzo rzadkich okolicznościach. Akcja
naprawcza jest środkiem zapobiegawczym, którego celem
jest zagwarantowanie wszystkim klientom najwyższych
standardów jakości." Arashima dodaje: "Toyota
przywiązuje najwyższą wagę do bezpieczeństwa. Wiemy już,
na czym polega problem i wiemy, jak go usunąć, więc
obecnie koncentrujemy się na tym, by dokonać napraw
najszybciej, jak to możliwe. Przeprowadziliśmy niezbędne
testy, aby zagwarantować, że do przyszłych nabywców nie
trafią pojazdy z usterką".
W sytuacji, gdy kierowca zauważy, że nastąpiło zacięcie
częściowo wciśniętego pedału lub pedał zbyt wolno wraca
do pozycji wyjściowej, kontrolę nad pojazdem można
utrzymać naciskając i przytrzymując hamulec. Nie należy
hamować pulsacyjnie, ponieważ może to spowodować spadek
podciśnienia zapewniającego wspomaganie hamulców, a to z
kolei konieczność mocniejszego naciskania hamulca.
Pojazd należy skierować w najbliższe bezpieczne miejsce,
a następnie wyłączyć silnik i skontaktować się ze
sprzedawcą Toyoty lub pomocą drogową.
Toyota nie otrzymała informacji o jakichkolwiek
wypadkach w Europie spowodowanych tą usterką. Usterka ta
nie ma również związku z problemem z dywanikami, które
pojawiły się w Ameryce Północnej.
O akcji wzywania do serwisu 8 modeli marki Toyota w
Europie poinformowano 28 stycznia. Dotyczy ona
następujących modeli i okresów produkcji:
- Aygo (luty 2005 – sierpień 2009)
- iQ (listopad 2008 – listopad 2009)
- Yaris (listopad 2005 – wrzesień 2009)
- Auris (październik 2006 – 5 stycznia 2010)
- Corolla (październik 2006 – grudzień 2009)
- Verso (luty 2009 – 5 stycznia 2010)
- Avensis (listopad 2008 – grudzień 2009)
- RAV4 (listopad 2005 – listopad 2009)
Dokładna liczba pojazdów dotkniętych usterką jest wciąż
ustalana, jednak może sięgnąć nawet 1,8 miliona. Usterka
nie występuje w żadnych modelach marki Lexus ani w
żadnych nie wymienionych powyżej modelach Toyoty.
Chociaż wspomniana usterka występuje niezwykle rzadko,
Toyota prosi wszystkich klientów, aby w razie
wątpliwości skontaktowali się z siecią obsługi klientów
firmy Toyota, gdzie uzyskają pomoc jeszcze przed
formalnym poinformowaniem o ewentualnej konieczności
odwiedzenia serwisu.
Jak Toyota usunie usterkę w pojazdach
Toyota wykryła problem, który w rzadkich sytuacjach może
spowodować blokowanie się pedału przyspieszenia w
pozycji częściowo wciśniętej. Problem związany jest z
elementem ciernym pedału. Urządzenie to zapewnia
właściwe „czucie” powodując lekki opór i zwiększając tym
samym stabilność pedału. System ten zawiera okładzinę,
która podczas normalnego działania pedału przesuwa się
po sąsiadującej z nią powierzchni. Ze względu na rodzaj
użytych materiałów, pod wpływem zużycia i warunków
zewnętrznych, owe powierzchnie mogą z czasem zacząć się
sklejać i rozklejać, nie zapewniając płynnego ruchu. W
niektórych przypadkach tarcie może się zwiększyć do tego
stopnia, że pedał zacznie zbyt wolno wracać do pozycji
wyjściowej lub, w rzadkich przypadkach, ulegnie
zacięciu, pozostając w pozycji częściowo wciśniętej.
Rozwiązanie opracowane przez Toyotę dla aktualnych
właścicieli pojazdów jest jednocześnie skuteczne i
proste. Polega ono na zamontowaniu w zespole pedału
precyzyjnie wykonanej, stalowej wkładki wzmacniającej,
która ograniczy przywieranie okładziny do powierzchni,
po której się porusza. Jej zainstalowanie wyeliminuje
nadmierne tarcie, mogące powodować zacinanie się pedału.
Firma potwierdziła skuteczność zmodyfikowanych pedałów
poprzez drobiazgowe testy zespołów pedału, które
wcześniej wykazywały pewną tendencję do zacinania się.
|