K O N F E R E N C J A   S Z K O L E N I O W A   2 0 1 1

 

XII KONFERENCJA SZKOLENIOWA

 

"BADANIA TECHNICZNE POJAZDÓW
W ŚWIETLE OBOWIĄZUJĄCYCH PRZEPISÓW - 2011"

Mikołajki, 12-14 października 2011 r.

 

W dniach 12-14 października 2011 r. w Mikołajkach w Hotelu Gołębiewski odbyła się XII Międzynarodowa Konferencja Szkoleniowa „Badania Techniczne Pojazdów w Świetle Obowiązujących Przepisów - 2011” pod honorowym patronatem Ministra Infrastruktury. Konferencja ta, jest jedną z większych w kraju imprez, związanych z badaniami technicznymi pojazdów i bezpieczeństwem ruchu drogowego.

Gospodarzem i organizatorem wydarzenia był Zakład Procesów Diagnostyczno – Obsługowych Instytutu Transportu Samochodowego.

W konferencji wzięło udział przeszło 200 osób związanych z badaniami technicznymi pojazdów, diagnostów i właścicieli stacji kontroli pojazdów, jak również przedstawicieli urzędów starosty i wydziałów komunikacji.

Obrady zostały uroczyście otwarte przez Dyrektora Instytutu Transportu Samochodowego Pana dr inż. Andrzeja Wojciechowskiego, który powitał zaproszonych gości i uczestników.

W trakcie dwóch dni wygłoszonych zostało blisko 20 referatów dotyczących zagadnień związanych z badaniami technicznymi pojazdów i stacjami kontroli pojazdów, a także bezpieczeństwem ruchu drogowego.

Ogromnym zainteresowaniem cieszył się panel „Forum dyskusyjne”, podczas którego uczestnicy dzielili się swoimi spostrzeżeniami, a z problemami zwracali się do ekspertów ITS. Sprawą budzącą największe zainteresowanie była sprawa opłat za badania techniczne pojazdów. Brak kompleksowej nowelizacji Rozporządzenia w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów od 2004 roku mimo inflacji, przy jednoczesnym wzroście wymagań wobec SKP, likwidacji niektórych badań dodatkowych oraz wzroście stawki podatku VAT, który również odbył się kosztem SKP powodują sukcesywne ubożenie SKP w wielu wypadkach brak środków na inwestycje,  słabą rentowność i bankructwa przedsiębiorstw. W dalszym ciągu wątpliwości budzi prawidłowość naliczania opłat za niektóre badania dodatkowe.

Wśród wielu innych poruszanych problemów można wyróżnić:

- ustalanie terminu badania okresowego przyczepy lekkiej marki SAM – obecnie obowiązująca wykładnia: przyczepa lekka marki SAM nie podlega okresowym badaniom technicznym w związku z czym prawidłowy wpis w dowód rejestracyjny brzmi: bezterminowo lub „---„,

- problem czy należy żądać dla pojazdów skierowanych przez organ kontroli ruchu drogowego, które uczestniczyły w wypadku drogowym, a posiadają urządzenie dozorowe, w przypadku instalacji LPG zbiornik protokołu TDT z datą późniejszą niż data zdarzenia drogowego. Po wstępnej analizie zapisów ustawy i rozporządzenia dotyczących urządzeń dozorowych oraz ich korelacji z przepisami dotyczącymi badań technicznych wykładnia, że należy zawsze żądać nowego protokółu TDT jest  naszym zdaniem nieuprawniona. Dla tej tezy nie da się wskazać jednoznacznej podstawy prawnej. Postaramy się w trybie pilnym przygotować analizę tego problemu i w formie informacji technicznej prześlemy do SKP pod Patronatem ITS.

Poruszanych zagadnień i pytań było bardzo wiele. Potrzebę fachowych dyskusji potwierdzają również doświadczenia ITS ze spotkań organizowanych w poprzednich latach.

Na konferencji obecni byli przedstawiciele producentów i importerów urządzeń będących na wyposażeniu SKP, takich firm jak Unimetal, ZUH Sosnowski, Italcom, MAHA, Inter Auto Technika, WSOP. Reklamowali oni swoje produkty oraz sprzedawane urządzenia.

 Merytorycznie oraz towarzysko Konferencję można uznać za udaną.

Organizatorzy Konferencji dziękują firmie Hotel Gołębiewski za obsługę na najwyższym poziomie stworzenie wspaniałej atmosfery sprzyjającej prowadzeniu obrad.

   

 


Jakiekolwiek kopiowanie zawartości tej witryny w całości lub w częściach,
bez uzyskania uprzedniej pisemnej zgody Instytutu Transportu Samochodowego jest zabronione !

Copyright by ITS © 2001-2011

Jeśli mają Państwo jakieś wątpliwości, bądź pytania, proszę o kontakt: webmaster