K O N F E R E N C J A   S Z K O L EN I O W A   2 0 0 7

 

IX KONFERENCJA SZKOLENIOWA

 

"BADANIA TECHNICZNE POJAZDÓW
W ŚWIETLE OBOWIĄZUJĄCYCH PRZEPISÓW - 2008"

Augustów, Międzyzdroje, Szklarska Poręba, Rytro  :  2008-2009 r.

 

Już po raz dziewiąty zorganizowana została konferencja, która podobnie jak w latach 2007-2008 miała charakter regionalny. Odbyły się cztery spotkania: w dniach 20-21 listopada 2008 r. w Augustowie, w dniach 27-28 listopada 2008 r. w Międzyzdrojach, w dniach 12-13 stycznia 2009 r. w Szklarskiej Porębie i w dniach 15-16 stycznia 2009 r. w Rytrze.

Konferencja była objęta honorowym patronatem Ministerstwa Infrastruktury.

Gospodarzem i organizatorem był Zakład Procesów Diagnostyczno – Obsługowych Instytutu Transportu Samochodowego. W konferencji łącznie wzięło udział blisko 550 osób związanych z badaniami technicznymi pojazdów, diagnostów i właścicieli stacji kontroli pojazdów, jak również przedstawicieli urzędów starosty i wydziałów komunikacji. Konferencja ta odbywa się cyklicznie i jest największą z imprez związanych z badaniami technicznymi pojazdów i stacjami kontroli pojazdów. Wśród zaproszonych gości ostatniej z cyklu Konferencji w Rytrze byli między innymi przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury w osobach, Sekretarza Stanu Pana Tadeusza Jarmuziewicza, Dyrektora Departamentu Transportu Drogowego Pana Andrzeja Bogdanowicza, Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego Pana Jana Urbanowicza. Licznie przybyli również przedstawiciele stacji kontroli pojazdów pod patronatem ITS. Na prośbę Dyrektora ITS Pana Andrzeja Wojciechowskiego obrady zostały uroczyście otwarte przez Sekretarza Stanu Pana Tadeusza Jarmuziewicza, który powitał zaproszonych gości i uczestników i podkreślił duże znaczenie pracy wydziałów komunikacji i stacji kontroli pojazdów dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. W ciągi trzech sesji wygłoszonych zostało dziesięć technicznych referatów. Część oficjalna konferencji zgodnie z harmonogramem zakończyła się forum dyskusyjnym w trakcie, którego uczestnicy mogą swobodnie formułować pytania i dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Na pytania odpowiadali Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Pan Andrzej Bogdanowicz, który przedstawił przy okazji projekt rządowy nowelizacji ustawy „Prawo o ruchu drogowym” (druk Sejmu RP nr 1540), Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego Pan Jan Urbanowicz oraz Kierownik Pracowni Obsługi i Diagnostyki Samochodowej Zakładu Procesów Diagnostyczno – Obsługowych Instytutu Transportu Samochodowego Pan Robert Karpiński.

W trakcie forum najbardziej ważkim poruszonym problemem było spostrzeżenie, że znowelizowanie ustawy Prawo o ruchu drogowym zgodnie z cytowanymi zapisami spowoduje wykluczenie z rynku sporej grupy przedsiębiorców działających na podstawie dotychczasowych przepisów, a nie mających możliwości przebudowy stanowisk kontrolnych. W myśl prezentowanego projektu kilkaset stacji kontroli pojazdów w Polsce.

 

Zgodnie z § 9 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 10 lutego 2006 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów (Dz. U. Nr 40 poz. 275 z 2006 r.) stanowisko kontrolne może znajdować się w pomieszczeniu nieprzelotowym wyłącznie na stacji kontroli pojazdów przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, przy czym na stacjach upoważnionych do przeprowadzania badań technicznych przyczep przeznaczonych do łączenia z tymi pojazdami długość stanowiska lub kanału przeglądowego powinna wynosić co najmniej 12,00 m. W skali kraju istnieje co najmniej kilkaset (np. na terenie miasta Kielce na 21 SKP 4) podstawowych stacji kontroli pojazdów posiadających poświadczenie TDT w zakresie badań pojazdów rodzaju ABT i posiadających stanowisko kontrolne o długości poniżej 12,00 m (nieprzelotowe). Na niniejszej konferencji było kilku takich przedsiębiorców.

Wprowadzenie art. 83 ust. 1 pkt. 1 lit. a znowelizowanej ustawy Prawo o ruchu drogowym w brzmieniu:

Art 83: a) ust 1. Badanie techniczne jest przeprowadzane na koszt właściciela pojazdu, przez:

1) podstawową stację kontroli pojazdów - w zakresie :

a) okresowego badania technicznego pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t,

spowoduje konieczność wykonywania przez wszystkie podstawowe stacje kontroli pojazdów badań m.in. przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5t.

Jednak w świetle cytowanego z § 9 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 10 lutego 2006 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów (Dz. U. Nr 40 poz. 275 z 2006 r.) stacje nieposiadające odpowiednio długiego stanowiska kontrolnego nie uzyskają poświadczeń TDT w zakresie badań wszystkich pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t (...)”.

 

Konferencja została oceniona bardzo wysoko przez uczestników w przeprowadzonej ankiecie, jednak uczestnicy formułowali zarzut, że czas jej trwania (część oficjalna -jeden dzień) była zbyt krótka.

Poniżej wybrane zdjęcia z obrad z Rytra.

 

od lewej: Tadeusz Jarmuziewicz - Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury,

Robert Karpiński - Kierownik Pracowni Obsługi i Diagnostyki Samochodowej

Zakładu Procesów Diagnostyczno – Obsługowych

Instytutu Transportu Samochodowego,

Wojciech Jarosiński - Kierownik Pracowni Doradztwa Naukowo-Technicznego

Zakładu Procesów Diagnostyczno – Obsługowych

Instytutu Transportu Samochodowego

 

od lewej: Tadeusz Jarmuziewicz - Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury,

Robert Karpiński - Kierownik Pracowni Obsługi i Diagnostyki Samochodowej

Zakładu Procesów Diagnostyczno – Obsługowych

Instytutu Transportu Samochodowego,

Wojciech Jarosiński - Kierownik Pracowni Doradztwa Naukowo-Technicznego

Zakładu Procesów Diagnostyczno – Obsługowych

Instytutu Transportu Samochodowego

 

od lewej: Jan Urbanowicz - Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego,

Andrzej Bogdanowicz - Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego

Ministerstwa Infrastruktury,

Andrzej Wojciechowski - Dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego,

Robert Karpiński - Kierownik Pracowni Obsługi i Diagnostyki Samochodowej

Zakładu Procesów Diagnostyczno – Obsługowych

Instytutu Transportu Samochodowego

 

Uczestnicy Konferencji

 

Uczestnicy Konferencji

 

Uczestnicy Konferencji

 

Wojciech Jarosiński - Kierownik Pracowni Doradztwa Naukowo-Technicznego

Zakładu Procesów Diagnostyczno – Obsługowych

Instytutu Transportu Samochodowego

 

Robert Karpiński - Kierownik Pracowni Obsługi i Diagnostyki Samochodowej

Zakładu Procesów Diagnostyczno – Obsługowych

Instytutu Transportu Samochodowego

 

Tomasz Nielepkowicz - Pracownia Doradztwa Naukowo-Technicznego

Zakładu Procesów Diagnostyczno – Obsługowych

Instytutu Transportu Samochodowego

 

Marcin Rychter - Kierownik Pracowni Pokładowych Systemów Informatycznych

Zakładu Procesów Diagnostyczno – Obsługowych

Instytutu Transportu Samochodowego

 

Uczestnicy Konferencji

 

   

 


Jakiekolwiek kopiowanie zawartości tej witryny w całości lub w częściach,
bez uzyskania uprzedniej pisemnej zgody Instytutu Transportu Samochodowego jest zabronione !

Copyright by ITS © 2001-2008

Jeśli mają Państwo jakieś wątpliwości, bądź pytania, proszę o kontakt: webmaster