PODSUMOWANIE

mgr inż. Wojciech Jarosiński

INSTYTUT TRANSPORTU SAMOCHODOWEGO

Konferencja „Badania Techniczne Pojazdów
w Świetle Obowiązujących Przepisów” Mikołajki 2003

  

Już po raz czwarty odbyła się konferencja „Badania Techniczne Pojazdów w Świetle Obowiązujących Przepisów”. Konferencja ta weszła do grafika dużych imprez związanych z motoryzacją i organizowanych cyklicznie. Po raz czwarty konferencja odbyła się w październiku, została zorganizowana w dniach 8-10.10.2003 r. Gospodarzem i organizatorem był Instytut Transportu Samochodowego Zakład Procesów Diagnostyczno–Obsługowych. W konferencji wzięło udział przeszło 580 osób związanych z technicznymi badaniami pojazdów, diagnostów i właścicieli stacji kontroli pojazdów, jak również przedstawicieli urzędów starosty i wydziałów komunikacji. Wśród zaproszonych gości byli między innymi przedstawiciele Sejmu Rzeczpospolitej, Ministerstwa Infrastruktury, Inspekcji Transportu Drogowego, Urzędu Dozoru Technicznego oraz przedstawiciele środowisk związanych z badaniami technicznymi na Litwie i Ukrainie, pracownicy Politechnik Warszawskiej, Poznańskiej i Gdańskiej oraz wiele autorytetów związanych z motoryzacją w Polsce. Przybyła bardzo liczna reprezentacja ze stacji kontroli pojazdów pod Patronatem ITS przeszło 350 osób. Obrady zostały uroczyście otwarte przez dyrektora Instytutu Transportu Samochodowego prof. dr hab. Romualda Bauera, który powitał zaproszonych gości i uczestników. Scenariusz IV Konferencji był taki sam jak dwóch poprzednich, zgodnie z zasadą, że lepsze jest wrogiem dobrego.

W ciągu dwóch dni wygłoszone zostały 23 referaty na tematy związane z urzędowymi badaniami technicznymi w stacjach kontroli pojazdów.

Tematycznie referaty i wystąpienia na konferencji można podzielić na cztery grupy:

  1. Referaty przedstawiające aspekty prawne badań technicznych i rejestracji.

  2. Referaty dotyczące problemów technicznych.

  3. Referaty przedstawiające system badań technicznych na Litwie i Białorusi.

  4. Wystąpienia mające charakter dyskusji – forum dyskusyjne.

Przedstawicielom Ministerstwa Infrastruktury zadano wiele pytań, dotyczących zapisów mającego wejść w życie prawa oraz przedstawiono ważkie problemy odnoszące się do prawidłowego funkcjonowania stacji kontroli pojazdów w chwili obecnej. Przedstawiciele ITS omówili problemy związane z certyfikacją stacji kontroli pojazdów ze względu na stan techniczno-technologiczny stanowisk kontrolnych SKP. Przedstawiono również organizację Patronatu ITS nad stacjami kontroli pojazdów, jego sukcesy, dokonania i trudności w piątą rocznicę konferencji w Serocku 98, która to konferencja była kamieniem węgielnym powstania organizacji. Przedstawiona została również Rada Konsultacyjna - niezależne ciało powołane w maju tego roku, które pełni funkcję doradczą przy Patronacie.

Referaty zawierały poniżej przedstawioną tematykę:

-

zmiany w ustawie – Prawo o ruchu drogowym, zmiany w zasadach dopuszczania pojazdów do ruchu – nowe przepisy wykonawcze;

-

nowe przepisy o rejestracji i oznaczaniu pojazdów;

-

organizacja systemu badań technicznych pojazdów w świetle wymagań UE;

-

Inspekcja Transportu Drogowego jako nowa formacja powołana do kontroli i egzekwowania prawa w zakresie transportu drogowego;

-

urządzenia rejestrujące w transporcie drogowym;

-

badania przepuszczalności szyb samochodowych w trakcie okresowego badania technicznego pojazdu;

-

trudności i problemy z wprowadzaniem systemu EOBD, druga prezentacja dotyczyła programu szkoleń w zakresie diagnostyki OBDII/EOBD;

-

stan obecny i przyszłościowe wymagania w zakresie emisji substancji zanieczyszczających pojazdów – niektóre aspekty;

-

badanie geometrii ustawienia kół jezdnych i nadwozia / podwozia;

-

ograniczniki prędkości – zasady wdrożenia do krajowego systemu warunków i badań technicznych pojazdów;

-

wymagania techniczne dla małych autobusów;

-

kontrola pojazdów zasilanych gazem w Stacjach Kontroli Pojazdów;

-

zagadnienia związane z homologacją pojazdów i trendami w rozwiązywaniu problemów bezpieczeństwa ruchu drogowego na świecie;

-

urządzenia podlegające dozorowi technicznemu montowane w pojazdach;

-

ocena wymagań przepisów obowiązujących w badaniach technicznych pojazdu w aspekcie widoczności pośredniej do tyłu pojazdu.

W ramach forum dyskusyjnego wymieniono poglądy i przedstawicielom MI zasygnalizowano trudną sytuację na rynku urzędowych badań technicznych. Podczas dyskusji poruszono takie nurtujące problemy jak:

1

Powstanie konkurencji na rynku urzędowych badań technicznych i traktowanie ich jako działalności wolnorynkowej, co prowadzi do szeregu patologii. Narzucony jest urzędowy cennik na badania, jak również zakres i sposób ich wykonania jest ściśle określony przepisami, nie ma tu zatem miejsca na wolny rynek. Działalność stacji kontroli pojazdów powinna być koncesjonowana i ich liczba powinna być ograniczona. Obecnie stacji w niektórych rejonach Polski jest za dużo, co prowadzi do nieuczciwej konkurencji.

2

Problemy związane z numerem silnika, który zgodnie z Ustawą jest obecnie traktowany jako cecha identyfikacyjna.

3

Problemy związane z instalacjami przystosowującymi pojazd do zasilania LPG. Bardzo duża ilość podmiotów wykonująca usługę, oraz brak kontroli zgodności montażu ze świadectwem homologacji. Sygnały o wielu nieprofesjonalnych montażach. Padła sugestia, że celowym byłoby przywrócenie badania technicznego na stacji kontroli pojazdów bezpośrednio po założeniu instalacji.

4

Problem zbyt wysokich kar dla diagnostów i stacji (5 lat w świetle znowelizowanej ustawy Prawo o ruchu drogowym, która weszła w życie 01.01.2002).

Poruszonych problemów i pytań było bardzo wiele i nie sposób je tu wszystkie wymienić.

Obok wystąpień merytorycznych producenci reprezentujący dziesięć firm zareklamowali swoje urządzenia i wyposażenie kontrolno – pomiarowe przeznaczone do stosowania w SKP.

Konferencja odbyła się ponownie w Hotelu Gołębiewski w Mikołajkach. Uczestnicy mieli do dyspozycji: salę kongresową o powierzchni 1600 m2, pokoje dwuosobowe o wysokim standardzie, posiłki w systemie szwedzkiego stołu, do dyspozycji był również park wodny hotelu z basenem, sauną, systemami jakkuzi i biczy wodnych, zjeżdżalniami oraz innymi atrakcjami.