PODSUMOWANIE |
mgr inż. Wojciech Jarosiński
INSTYTUT TRANSPORTU SAMOCHODOWEGO
Konferencja
„Badania Techniczne Pojazdów
w Świetle Obowiązujących Przepisów” Mikołajki 2002
Konferencja „Badania Techniczne Pojazdów w Świetle Obowiązujących Przepisów” powoli wchodzi do grafika dużych imprez związanych z motoryzacją i organizowanych cyklicznie. Po raz trzeci konferencja odbyła się w październiku, została zorganizowana w dniach 23-25.10. Gospodarzem i organizatorem był Instytut Transportu Samochodowego Zakład Procesów Diagnostyczno – Obsługowych. W konferencji wzięło udział przeszło 570 osób związanych z technicznymi badaniami pojazdów, diagnostów i właścicieli stacji kontroli pojazdów, jak również przedstawicieli urzędów starosty i wydziałów komunikacji. Wśród zaproszonych gości byli między innymi przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Kancelarii Prezydenta RP, Komendy Głównej Policji, Urzędu Dozoru Technicznego oraz przedstawiciele środowisk związanych z badaniami technicznymi na Litwie i Ukrainie, pracownicy Politechnik Warszawskiej, Poznańskiej i Gdańskiej oraz wiele autorytetów związanych z motoryzacją w Polsce. Przybyła bardzo liczna reprezentacja ze stacji kontroli pojazdów pod patronatem ITS (około 380 osób). Obrady zostały uroczyście otwarte przez dyrektora Instytutu Transportu Samochodowego prof. dr hab. Romualda Bauera, który powitał zaproszonych gości i uczestników. Scenariusz III Konferencji był taki sam jak zeszłorocznej, zgodnie z zasadą, że lepsze jest wrogiem dobrego.
W ciągu dwóch dni wygłoszonych zostało 20 referatów na tematy związane z urzędowymi badaniami technicznymi w stacjach kontroli pojazdów. Przedstawiono i omówiono projekty nowych rozporządzeń w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów oraz dyskutowano niektóre zapisy projektów nowelizowanej ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Tematycznie referaty i wystąpienia na konferencji można podzielić na trzy grupy:
Referaty przedstawiające aspekty prawne badań technicznych i rejestracji.
Referaty dotyczące problemów technicznych.
Wystąpienia mające charakter dyskusji – forum dyskusyjne.
Przedstawicielom Ministerstwa Infrastruktury zadano wiele pytań, dotyczących zapisów mającego wejść w życie prawa oraz przedstawiono ważkie problemy odnoszące się do prawidłowego funkcjonowania stacji kontroli pojazdów w chwili obecnej. Przedstawiciele ITS omówili problemy związane z certyfikacją stacji kontroli pojazdów ze względu na stan techniczno-technologiczny stanowisk kontrolnych SKP. Przedstawiono również organizację Patronatu ITS nad stacjami kontroli pojazdów, jego sukcesy, dokonania i trudności w czwartą rocznicę konferencji w Serocku 98, która to konferencja była kamieniem węgielnym powstania organizacji. Znaczące miejsce miały referaty tzw. techniczne, w których omówione zostały:
organizacja systemu badań technicznych pojazdów w świetle wymagań UE;
emisja substancji zanieczyszczających z pojazdów samochodowych wg Dyrektyw UE i Regulaminów EKG ONZ;
badanie geometrii ustawienia kół jezdnych i nadwozia / podwozia;
wykorzystania systemu OBD do diagnostyki oraz urzędowych badań technicznych pojazdów;
warunki techniczne dla instalacji pojazdów samochodowych zasilanych gazem oraz sposób ich montażu;
zagadnienia związane z homologacją pojazdów i trendami w rozwiązywaniu problemów bezpieczeństwa ruchu drogowego na świecie;
kryteria oceny stanu technicznego układu zawieszenia pojazdu wg metody EUSAMA;
zasady wyznaczania wskaźnika skuteczności hamowania.
W ramach forum dyskusyjnego wymieniono poglądy i przedstawicielom MI zasygnalizowano trudną sytuację na rynku urzędowych badań technicznych. Podczas dyskusji poruszono takie nurtujące problemy jak:
Powstanie konkurencji na rynku urzędowych badań technicznych i traktowanie ich jako działalności wolnorynkowej, co prowadzi do szeregu patologii. Narzucony jest urzędowy cennik na badania, jak również zakres i sposób ich wykonania jest ściśle określony przepisami, nie ma tu zatem miejsca na wolny rynek. Działalność stacji kontroli pojazdów powinna być koncesjonowana i ich liczba powinna być ograniczona. Obecnie stacji w niektórych rejonach Polski jest za dużo co prowadzi do nieuczciwej konkurencji.
Do kiedy wszystkie stacje kontroli pojazdów muszą uzyskać zezwolenia na prowadzenie działalności.
Problemy związane z instalacjami przystosowującymi pojazd do zasilania LPG. Bardzo duża ilość podmiotów wykonująca usługę, oraz brak kontroli zgodności montażu ze świadectwem homologacji. Sygnały o wielu nieprofesjonalnych montażach. Padła sugestia, że celowym byłoby przywrócenie badania technicznego na stacji kontroli pojazdów po założeniu instalacji.
Problem zbyt wysokich kar dla diagnostów i stacji (5 lat w świetle znowelizowanej ustawy Prawo o ruchu drogowym, która weszła w życie 01.01.2002).
Poruszonych problemów i pytań było wiele i nie sposób je tu wszystkie wymienić.
Obok wystąpień merytorycznych producenci reprezentujący dziesięć firm zareklamowali swoje urządzenia i wyposażenie kontrolno – pomiarowe przeznaczone do stosowania w SKP.
Konferencja odbyła się ponownie tak jak rok wcześniej w Hotelu Gołębiewski w Mikołajkach. Uczestnicy mieli do dyspozycji: salę kongresową o powierzchni 1600 m2, pokoje dwuosobowe o wysokim standardzie, posiłki w systemie szwedzkiego stołu, do dyspozycji był również park wodny hotelu z basenem, sauną, systemami jakkuzi i biczy wodnych, zjeżdżalniami oraz innymi atrakcjami.