PODSUMOWANIE

Wojciech Jarosiński

INSTYTUT TRANSPORTU SAMOCHODOWEGO

Konferencja „Badania Techniczne Pojazdów
w Świetle Obowiązujących Przepisów” Mikołajki 2001

Niemal dokładnie w trzy lata po pierwszej konferencji „Badania Techniczne Pojazdów w Świetle Obowiązujących Przepisów”, która odbyła się, w Serocku w 1998 r. w dniach 15-17.10.2001 została zorganizowana druga konferencja pod tym samym tytułem w Mikołajkach. Gospodarzem i organizatorem był Instytut Transportu Samochodowego, Zakład Procesów Diagnostyczno – Obsługowych. W konferencji wzięło udział przeszło 560 osób związanych z technicznymi badaniami pojazdów, diagnostów i właścicieli stacji kontroli pojazdów, jak również przedstawicieli urzędów starosty i wydziałów komunikacji. Wśród zaproszonych gości byli między innymi przedstawiciele Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej, Kancelarii Prezydenta RP, Komendy Głównej Policji, Urzędu Dozoru Technicznego oraz przedstawiciele władz Litwy, Ukrainy, Białorusi i Mołdawii i wiele autorytetów związanych z motoryzacją w Polsce. Przybyła bardzo liczna reprezentacja ze stacji kontroli pojazdów pod patronatem ITS (około 270 osób). Obrady zostały uroczyście otwarte przez dyrektora Instytutu Transportu Samochodowego prof. dr Czesława Łepkowskiego, który powitał zaproszonych gości i uczestników.

W ciągu dwóch dni wygłoszonych zostało 20 referatów na tematy związane z urzędowymi badaniami technicznymi na stacjach kontroli pojazdów. Przedstawiono i omówiono projekty nowych rozporządzeń w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów oraz dyskutowano niektóre zapisy znowelizowanej ustawy Prawo o ruchu drogowym wchodzącej w życie 01.01.2002 r.

Tematycznie można podzielić referaty i wystąpienia na konferencji na trzy grupy:

  1. Referaty przedstawiające aspekty prawne badań technicznych i rejestracji.

  2. Referaty dotyczące problemów technicznych.

  3. Wystąpienia mające charakter dyskusji – forum dyskusyjne.

Przedstawicielom Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej zadano wiele pytań, dotyczących zapisów mającego wejść w życie prawa oraz przedstawiono ważkie problemy odnoszące się do prawidłowego funkcjonowania stacji kontroli pojazdów w chwili obecnej. Przedstawiciele ITS omówili opiniowanie stacji kontroli pojazdów ze względu na stan techniczno-technologiczny stanowisk kontrolnych SKP. Przedstawiono również organizację Patronatu ITS nad stacjami kontroli pojazdów, jego sukcesy, dokonania i trudności w trzecią rocznicę konferencji w Serocku '98, która to konferencja była kamieniem węgielnym powstania organizacji. Znaczące miejsce miały referaty tzw. techniczne, w których omówione zostały:

W ramach forum dyskusyjnego wymieniono poglądy i przedstawicielom MTiGM zasygnalizowano trudną sytuację na rynku urzędowych badań technicznych. Podczas dyskusji poruszono takie podstawowe problemy jak:

  1. Powstanie konkurencji na rynku urzędowych badań pojazdów mogące prowadzić do nierzetelności, praktyki związane z zaniżaniem opłat urzędowej tabeli opłat. Przyczyną tego stanu rzeczy jest według opinii środowiska brak prowadzenia stosownej polityki państwa w zakresie wydawania upoważnień stacjom kontroli pojazdów i pozostawienie jej regulacji całkowicie mechanizmom wolnego rynku.  Za duża ilość stacji kontroli pojazdów na danym terenie może prowadzić do nieuczciwej konkurencji, w której przegrywają stacje prowadzące badania rzetelnie (w opinii klientów są bardziej restrykcyjne). Paradoksalnie im lepiej wyposażona stacja oraz im bardziej kompetentna i fachowa obsługa tym stacji trudniej jest utrzymać się na rynku.  Ten stan rzeczy w dalszej perspektywie przełoży się na poważne obniżenie się poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w miarę narastania zjawiska (szybko rosnąca liczba stacji) badania techniczne na stacji kontroli pojazdów będą fikcją. Przedstawiciele stacji będących pod Patronatem ITS, mając na względzie poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zapewnienie stacjom warunków pracy zgodnych z urzędowym charakterem wykonywanych przez nie badań technicznych, postulują podjęcie działań mających na celu zmianę i wyeliminowanie tych niepokojących zjawisk.

  2. Problemy związane z indywidualnym importem pojazdów używanych. Formułowano zarzuty wobec procedury wprowadzania na rynek pojazdów po raz pierwszy zarejestrowanych za granicą, w tym sprzeczności proceduralne dla pojazdów wyposażonych w instalację LPG, tachograf oraz urządzenia wymagające ważnego poświadczenia Transportowego Dozoru Technicznego.

  3. Problemy związane z klasyfikacją pojazdów w  oparciu o Dziennik Ustaw Nr 4 z dnia 23 stycznia 2001 poz. 37. Klasyfikacja zawarta w powyższym akcie prawnym jest w kilku przypadkach niespójna z klasyfikacją, która funkcjonowała przed jego wejściem w życie (przypadek samochodu asenizacyjnego: wcześniej samochód specjalny; obecnie ciężarowy), co w połączeniu z przepisami finansowymi stwarza kuriozalną sytuację, że  w firmie X znajduje się tabor składający się z samochodów tej samej marki i typu i od jednych firma jest zmuszona odprowadzać podatek, zaś od innych, zarejestrowanych wcześniej, przed uprawomocnieniem się powyższego rozporządzenia - nie.

  4. Problem zbyt wysokich kar dla diagnostów i stacji (5 lat w świetle znowelizowanej ustawy Prawo o ruchu drogowym wchodzącej w życie 01.01.2002).

Poruszonych problemów i pytań było wiele i nie sposób je tu wszystkie wymienić.

Obok wystąpień merytorycznych producenci reprezentujący piętnaście firm zareklamowali swoje urządzenia i wyposażenie kontrolno – pomiarowe przeznaczone do stosowania w SKP.

Konferencja odbyła się w  komfortowym Hotelu "Gołębiewski" w Mikołajkach. Uczestnicy mieli do dyspozycji: salę kongresową o powierzchni 1600 m2, pokoje dwuosobowe o wysokim standardzie, posiłki w systemie szwedzkiego stołu, do dyspozycji był również park wodny hotelu z basenem, sauną, systemami jakkuzi i biczy wodnych, zjeżdżalniami oraz innymi atrakcjami.

 

powrót