MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 27
października 2005 r.
zmieniające rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań w
stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów
(Dz. U. z
dnia 31 października 2005 r.)
Na podstawie art. 84a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.
- Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn.
zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 1 lutego
2005 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji
przeprowadzających badania techniczne pojazdów (Dz. U. Nr 25, poz.
209) wprowadza się następujące zmiany:
1) § 3 otrzymuje brzmienie:
"§ 3. Jeżeli stacja kontroli pojazdów stanowi część podmiotu
prowadzącego także inną działalność i nie znajduje się w odrębnym
pomieszczeniu, to powinna być na całej długości stanowiska
kontrolnego oddzielona do sufitu stałą przegrodą budowlaną lub
trwałą ścianą działową. W przypadku stacji znajdującej się w
pomieszczeniu wyższym niż określona w § 11 ust. 7, wysokość stałej
przegrody budowlanej lub trwałej ściany działowej powinna wynosić co
najmniej 2,5 m.";
2) § 9 otrzymuje brzmienie:
"§ 9. 1. Stanowisko kontrolne powinno znajdować się w
pomieszczeniu stacji kontroli pojazdów, którego wymiary i bramy:
wjazdowa i wyjazdowa, z uwzględnieniem § 11, powinny być dostosowane
do wielkości badanych pojazdów oraz przyczep przeznaczonych do
łączenia z tymi pojazdami.
2. Stanowisko kontrolne, z zastrzeżeniem ust. 3, powinno
znajdować się w pomieszczeniu przelotowym zapewniającym jeden
kierunek ruchu pojazdu.
3. Stanowisko kontrolne może znajdować się w pomieszczeniu
nieprzelotowym wyłącznie na stacji kontroli pojazdów
przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie
całkowitej do 3,5 t, a na stacjach upoważnionych do przeprowadzania
badań technicznych przyczep przeznaczonych do łączenia z tymi
pojazdami długość stanowiska lub kanału przeglądowego powinna
wynosić co najmniej 12 m.
4. Stanowisko kontrolne składa się z:
1) poziomej powierzchni przeznaczonej bezpośrednio do
przeprowadzania badań technicznych pojazdów, zwanej dalej "ławą
pomiarową";
2) powierzchni roboczej;
3) powierzchni pomocniczej mieszczącej urządzenia i
przyrządy;
4) kanału przeglądowego lub urządzenia do podnoszenia
całego pojazdu;
5) wyposażenia kontrolno-pomiarowego;
6) wyposażenia technologicznego.";
3) § 11 i 12 otrzymują brzmienie:
"§ 11. 1. Długość stanowiska kontrolnego mierzona na całej
szerokości ławy pomiarowej powinna być większa niż długość:
1) kanału przeglądowego, o której mowa w § 13 ust. 1
pkt 1, o co najmniej 2,0 m albo
2) urządzenia do podnoszenia całego pojazdu, o co
najmniej 1,5 m.
Jeżeli sposób wykonywania badań technicznych pojazdów, wynikający z
rozmieszczenia urządzeń i przyrządów, wymaga większej długości,
stanowisko kontrolne powinno być odpowiednio dłuższe.
2. Szerokość stanowiska kontrolnego mierzona na całej
długości ławy pomiarowej bez powierzchni pomocniczych nie powinna
być mniejsza niż wymagana szerokość ławy pomiarowej powiększona o
szerokość powierzchni roboczych.
3. Po obu stronach ławy pomiarowej lub urządzenia do
podnoszenia całego pojazdu powinna znajdować się powierzchnia
robocza o szerokości co najmniej 0,7 m. Na powierzchni roboczej nie
mogą być zamontowane na stałe urządzenia i przyrządy oraz nie mogą
znajdować się elementy konstrukcji budowlanych. Dopuszcza się, aby
na powierzchni roboczej zamontowane były elementy składowe urządzeń
i przyrządów, jeżeli jest to wymagane ze względu na ich konstrukcję
lub technologię wykonywania badań.
4. W przypadku wyposażenia stanowiska kontrolnego w
urządzenie do podnoszenia całego pojazdu rozstaw krawędzi
zewnętrznych powierzchni roboczych powinien być nie mniejszy niż:
1) 3,8 m - dla stacji kontroli pojazdów
przeprowadzających badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie
całkowitej do 3,5 t oraz przyczep przeznaczonych do łączenia z tymi
pojazdami;
2) 4,2 m - dla stacji kontroli pojazdów
przeprowadzających badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie
całkowitej powyżej 3,5 t oraz przyczep przeznaczonych do łączenia z
tymi pojazdami.
5. Powierzchnia pomocnicza stanowi pozostałą część
stanowiska kontrolnego i jej łączna szerokość na całej długości
kanału przeglądowego, wynosząca co najmniej 1 m, powinna umożliwiać
rozmieszczenie urządzeń i przyrządów.
6. Powierzchnia pomocnicza może stanowić wspólną część
sąsiednich nieoddzielonych ścianą stanowisk kontrolnych znajdujących
się w jednym pomieszczeniu stacji kontroli pojazdów.
7. Wysokość pomieszczenia, w którym znajduje się
stanowisko kontrolne, w obszarze wyznaczonym wzdłuż osi tego
stanowiska na szerokości co najmniej 3,0 m:
1) dla stacji kontroli pojazdów przeprowadzających
badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5
t oraz przyczep przeznaczonych do łączenia z tymi pojazdami, nie
powinna być mniejsza niż:
a) 3,3 m - w przypadku wyposażenia stanowiska
kontrolnego w kanał przeglądowy,
b) 4,6 m - w przypadku wyposażenia stanowiska
kontrolnego w urządzenie do podnoszenia całego pojazdu - w miejscu
przewidzianym do podnoszenia całego pojazdu, a poza tym miejscem
wysokość nie powinna być mniejsza niż 3,3 m;
2) dla stacji kontroli pojazdów przeprowadzających
badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej
3,5 t oraz przyczep przeznaczonych do łączenia z tymi pojazdami, nie
powinna być mniejsza niż:
a) 4,2 m - w przypadku wyposażenia stanowiska
kontrolnego w kanał przeglądowy,
b) 5,7 m - w przypadku wyposażenia stanowiska
kontrolnego w urządzenie do podnoszenia całego pojazdu.
8. Wymiary bramy wjazdowej i wyjazdowej stanowiska
kontrolnego nie powinny być mniejsze niż:
1) 4,1 m - wysokość bramy; przy czym dopuszcza się
wysokość 3,1 m dla stacji kontroli pojazdów przeprowadzających
badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5
t oraz przyczep przeznaczonych do łączenia z tymi pojazdami;
2) 3,4 m - szerokość bramy.
§ 12. 1. Wymiary ław pomiarowych powinny spełniać następujące
wymagania:
1) szerokość ław mierzona między krawędziami
zewnętrznymi nie powinna być mniejsza niż:
a) 2,4 m - dla stacji kontroli pojazdów
przeprowadzających badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie
całkowitej do 3,5 t oraz przyczep przeznaczonych do łączenia z tymi
pojazdami,
b) 2,8 m - dla stacji kontroli pojazdów
przeprowadzających badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie
całkowitej powyżej 3,5 t oraz przyczep przeznaczonych do łączenia z
tymi pojazdami,
przy czym rozstaw krawędzi wewnętrznych powinien odpowiadać
szerokości kanału przeglądowego, o której mowa w § 13 ust. 1 pkt 2;
2) długość ław nie powinna być mniejsza niż:
a) 5,0 m - dla stacji kontroli pojazdów
przeprowadzających badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie
całkowitej do 3,5 t oraz przyczep przeznaczonych do łączenia z tymi
pojazdami,
b) 8,0 m - dla stacji kontroli pojazdów
przeprowadzających badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie
całkowitej powyżej 3,5 t oraz przyczep przeznaczonych do łączenia z
tymi pojazdami,
przy czym powinna zapewniać możliwość ustawienia na nich wszystkimi
kołami każdego badanego pojazdu oraz umieszczania przed jego
przednimi światłami przyrządu do pomiaru ustawienia i światłości
świateł pojazdu.
2. Nawierzchnia ław pomiarowych:
1) powinna być pozioma, przy czym dopuszczalne
odchylenie od poziomu nie powinno przekraczać:
a) 3 mm/m - w odniesieniu do stacji kontroli
pojazdów przeprowadzających badania techniczne pojazdów o
dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t oraz przyczep przeznaczonych
do łączenia z tymi pojazdami,
b) 4 mm/m - w odniesieniu do stacji kontroli
pojazdów przeprowadzających badania techniczne pojazdów o
dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t oraz przyczep
przeznaczonych do łączenia z tymi pojazdami;
2) na szerokości czynnej rolek urządzenia rolkowego
do kontroli działania hamulców powinna być odporna na ścieranie.
3. Urządzenie do podnoszenia całego pojazdu może stanowić
część ławy pomiarowej albo powierzchni roboczej, o ile odpowiada
wymaganiom, o których mowa w ust. 2.";
4) w § 13 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) długość mierzona na poziomie ławy pomiarowej pomniejszona o
długość schodów, o ile znajdują się na końcu lub początku kanału,
nie powinna być mniejsza niż:
a) 6,0 m - dla stacji kontroli pojazdów przeprowadzających
badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5
t oraz przyczep przeznaczonych do łączenia z tymi pojazdami,
b) 12,0 m - dla stacji kontroli pojazdów
przeprowadzających badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie
całkowitej powyżej 3,5 t,
c) 18,0 m - dla stacji kontroli pojazdów
przeprowadzających badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie
całkowitej powyżej 3,5 t oraz przyczep przeznaczonych do łączenia z
tymi pojazdami;";
5) uchyla się § 18-20.
§ 2. Stacje kontroli pojazdów niespełniające wymagań,
określonych w § 1 pkt 1-4 rozporządzenia, które w dniu wejścia w
życie rozporządzenia przeprowadzały badania techniczne pojazdów,
uznaje się do dnia 31 grudnia 2010 r. za spełniające te wymagania.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia
ogłoszenia.
_________
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji
rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr
134, poz. 1429).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały
ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925, Nr 175, poz. 1462, Nr
179, poz. 1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497.