o
systemie tachografów cyfrowych
(Dz. U. z
dnia 20 września 2005 r.)
Art. 1. Ustawa określa:
1) zadania organów administracji publicznej i innych podmiotów
związane z systemem cyfrowych urządzeń rejestrujących stosowanych w
transporcie drogowym;
2) sposób podejmowania, wykonywania i zakończenia działalności
gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej związanej z
instalacją, naprawą i sprawdzaniem cyfrowych urządzeń rejestrujących
stosowanych w transporcie drogowym.
Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) tachograf cyfrowy - stosowane w transporcie drogowym, cyfrowe
urządzenie rejestrujące, o którym mowa w rozporządzeniu Rady (EWG)
nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń
rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 370
z 31.12.1985, str. 8 oraz Dz. Urz. WE L 274 z 9.10.1998, str. 1),
zwanym dalej "rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3821/85", oraz w
rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1360/2002 z dnia 13 czerwca 2002 r.
dostosowującym po raz siódmy do postępu technicznego rozporządzenie
Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych
w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 207 z 5.08.2002, str. 1),
zwanym dalej "rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1360/2002";
2) karta - kartę do tachografu cyfrowego będącą elektronicznym
urządzeniem identyfikującym podmiot wydający karty, posiadacza lub
użytkownika karty; określenie to obejmuje cztery rodzaje kart: kartę
kierowcy, kartę przedsiębiorstwa, kartę warsztatową i kartę
kontrolną;
3) świadectwo funkcjonalności - dokument poświadczający, że dany
typ tachografu cyfrowego albo dany typ karty spełnia wymagania
określone w przepisach rozporządzenia Komisji (WE) nr 1360/2002;
4) podmiot prowadzący warsztat - przedsiębiorcę lub jednostki
sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach
publicznych, prowadzących działalność w zakresie instalacji, w tym
aktywacji, napraw lub sprawdzania pod względem zgodności z
wymaganiami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1360/2002 tachografów
cyfrowych, w tym ich kalibracji;
5) technik warsztatu - osobę posiadającą uprawnienie do
wykonywania instalacji, w tym aktywacji, napraw lub sprawdzania, w
tym kalibracji tachografów cyfrowych;
6) ewidencja kart - zbiór danych i informacji dotyczących
wydanych, wznowionych, wymienionych, uszkodzonych, utraconych i
cofniętych kart oraz odrzuconych wniosków o ich wydanie;
7) Tachonet - system teleinformatyczny umożliwiający wymianę, z
krajowymi i zagranicznymi organami oraz uprawnionymi służbami i
instytucjami danych i informacji zawartych w ewidencji kart.
Art. 3. Jeżeli przepisy rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85
zobowiązują właściwą władzę krajową lub upoważniony przez nią
podmiot do wykonania odpowiednich czynności administracyjnych, w
przypadku gdy nie zostało to odmiennie określone w przepisach
niniejszej ustawy, czynności te wykonują:
1) minister właściwy do spraw transportu - w sprawach:
a) zarządzania systemem cyfrowych urządzeń rejestrujących
stosowanych w transporcie drogowym,
b) krajowej polityki bezpieczeństwa systemu,
c) nadzoru nad systemem i audytu;
2) Prezes Głównego Urzędu Miar, zwany dalej "Prezesem GUM" - w
sprawach:
a) świadectwa funkcjonalności,
b) homologacji typu tachografu cyfrowego i karty.
Art. 4. 1. Świadectwo funkcjonalności tachografu cyfrowego
oraz świadectwo funkcjonalności karty wydaje Prezes GUM w trybie
decyzji na wniosek odpowiednio producenta tachografów cyfrowych albo
producenta kart.
2. Wniosek o wydanie świadectwa funkcjonalności zawiera:
1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania albo nazwę, siedzibę i
adres wnioskodawcy;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer ewidencyjny REGON
wnioskodawcy, jeżeli są nadane;
3) datę i miejsce sporządzenia wniosku oraz podpis wnioskodawcy.
3. Do wniosku o wydanie świadectwa funkcjonalności dołącza się:
1) dokumentację niezbędną do przeprowadzenia badań
funkcjonalności, a w szczególności dokumentację
techniczno-konstrukcyjną tachografu cyfrowego albo karty,
potwierdzającą spełnianie wymagań, o których mowa w załączniku IB do
rozporządzenia Komisji (WE) nr 1360/2002;
2) co najmniej dwa egzemplarze tachografu cyfrowego, których typ
ma być badany;
3) karty testowe pełniące rolę karty kierowcy, karty
przedsiębiorstwa, karty warsztatowej oraz karty kontrolnej w ilości
potrzebnej do przeprowadzenia badań.
4. Prezes GUM, jeżeli jest to konieczne do prawidłowego
przeprowadzenia badań, może:
1) zażądać od wnioskodawcy dostarczenia dodatkowej liczby
tachografów cyfrowych;
2) wezwać wnioskodawcę do dostarczenia uzupełniających materiałów
i dokumentów.
5. Wnioskodawca może dołączyć do wniosku protokoły potwierdzające
pozytywne przejście badań funkcjonalności wyszczególnionych w
dodatku 9 załącznika IB do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1360/2002,
wykonanych przez jednostki, o których mowa w ust. 6 pkt 2 i 3.
6. Zgodność z wymaganiami dla tachografów cyfrowych lub kart, w
zakresie funkcjonalności, stwierdza się na podstawie wyników badań
wykonywanych przez:
1) Główny Urząd Miar;
2) okręgowe urzędy miar lub
3) akredytowane instytuty naukowe, placówki badawcze, laboratoria
pomiarowe lub jednostki posiadające specjalistyczną wiedzę i
wyposażenie techniczne niezbędne do przeprowadzenia badań.
Art. 5. 1. Prezes GUM, w trybie decyzji, wydaje, zmienia lub
odmawia wydania świadectwa homologacji typu na podstawie przepisów
rozporządzeń, o których mowa w art. 2 pkt 1.
2. Świadectwa homologacji typu tachografu cyfrowego albo typu karty
wydawane są odpowiednio na wniosek producenta tachografów cyfrowych
albo podmiotu wydającego karty.
3. Wniosek o wydanie świadectwa homologacji typu zawiera:
1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania albo nazwę, siedzibę i
adres wnioskodawcy;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer ewidencyjny REGON
wnioskodawcy, jeżeli są nadane;
3) datę i miejsce sporządzenia wniosku oraz podpis wnioskodawcy.
4. Do wniosku o wydanie świadectwa homologacji typu dołącza się:
1) świadectwo zabezpieczenia;
2) świadectwo funkcjonalności;
3) świadectwo współdziałania.
5. Prezes GUM może wezwać wnioskodawcę do dostarczenia danych,
informacji, materiałów i dokumentów, które są konieczne do
rozpatrzenia wniosku.
6. Prezes GUM ogłasza w Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Miar:
1) wykaz homologowanych typów tachografów cyfrowych oraz kart;
2) informacje o homologowanych przez właściwe zagraniczne organy
i instytucje typach tachografów cyfrowych oraz kart.
Art. 6. 1. Prowadzenie warsztatu w zakresie instalacji, w tym
aktywacji, napraw lub sprawdzania pod względem zgodności z
wymaganiami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1360/2002 tachografów
cyfrowych, w tym ich kalibracji, wymaga uzyskania zezwolenia.
2. Prezes GUM, w trybie decyzji, wydaje zezwolenie na wniosek
przedsiębiorcy lub innej jednostki, zwanych dalej "wnioskodawcą".
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, powinien zawierać:
1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania albo nazwę, siedzibę i
adres wnioskodawcy;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli jest nadany;
3) określenie zakresu świadczenia usług;
4) wskazanie miejsca świadczenia usług;
5) oznaczenie specjalnej cechy, jeżeli wnioskodawca posiada na
wykonywanie działalności gospodarczej zezwolenie, o którym mowa w
art. 16c ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z
2004 r. Nr 243, poz. 2441 oraz z 2005 r. Nr 163, poz. 1362).
4. Do wniosku o wydanie zezwolenia dołącza się:
1) odpis z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego
albo zaświadczenie potwierdzające wpis do ewidencji działalności
gospodarczej, uzyskane nie wcześniej niż na 3 miesiące przed dniem
złożenia wniosku, albo kopię dokumentu jednostki, o której mowa w
ust. 2, na podstawie którego prowadzi swoją działalność;
2) informację z Krajowego Rejestru Karnego w przedmiocie
niekaralności;
3) w odniesieniu do każdego zatrudnionego technika warsztatu,
który wykonywać będzie czynności objęte zezwoleniem:
a) dane i informacje zawierające:
– imię i nazwisko,
– datę i miejsce urodzenia,
– numer ewidencyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu
Ewidencji Ludności (PESEL), a w przypadku osoby nieposiadającej
numeru PESEL - numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość
oraz nazwę organu, który wydał ten dokument,
b) kopie następujących dokumentów:
– uprawnienia,
– umowy o pracę, z wyłączeniem danych o wysokości
wynagrodzenia;
4) kopie dokumentów potwierdzających tytuł prawny wnioskodawcy do
lokalu użytkowego i miejsc parkingowych oraz kopie dokumentów
potwierdzających spełnienie wymagań w zakresie posiadania
wyposażenia technicznego, o których mowa w ust. 5 pkt 2;
5) kopię dokumentacji, o której mowa w ust. 5 pkt 4.
5. Zezwolenie może uzyskać wnioskodawca, który:
1) zatrudnia na podstawie umowy o pracę technika warsztatu lub
sam posiada uprawnienie, o którym mowa w art. 16 ust. 1;
2) posiada warunki warsztatowo-techniczne niezbędne do
wykonywania instalacji, napraw lub sprawdzania tachografów
cyfrowych;
3) nie był prawomocnie skazany za przestępstwo popełnione w celu
osiągnięcia korzyści majątkowych lub przestępstwo przeciwko
wiarygodności dokumentów; gdy wnioskodawcą jest członek zarządu
spółki handlowej, wymóg ten dotyczy członków tej spółki;
4) posiada dokumentację:
a) określającą:
– sposób ewidencjonowania, przechowywania, stosowania oraz
zabezpieczania stosowanych materiałów oraz używanego wyposażenia do
nakładania zabezpieczeń, oraz sposób sprawowanej kontroli nad tymi
materiałami i wyposażeniem,
– zachowanie bezpieczeństwa użytkowania kart warsztatowych,
b) w zakresie:
– wykonywania sprawdzania tachografów cyfrowych, z
uwzględnieniem przepisów załącznika IB do rozporządzenia Komisji
(WE) nr 1360/2002,
– metod wykonywania sprawdzeń i stosowanych przyrządów
pomiarowych,
– szacowania niepewności pomiarów,
– spełniania wymagań stawianych wyposażeniu pomiarowemu,
c) w zakresie przechowywania danych zapisanych na kartach
warsztatowych,
d) w zakresie pobierania z tachografu cyfrowego zapisanych w nim
danych i informacji, ich przechowywania i przekazywania uprawnionym
podmiotom.
6. Prezes GUM lub upoważniony przez niego organ administracji miar,
przed wydaniem zezwolenia i po zawiadomieniu wnioskodawcy, sprawdza
w wyznaczonym terminie i w miejscach, w których ma być wykonywana
działalność, o której mowa w ust. 1, informacje i dane zawarte we
wniosku o zezwolenie oraz w dołączonych do niego dokumentach.
7. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
rozporządzenia:
1) wymagania niezbędne do prowadzenia warsztatu w zakresie
warunków warsztatowo-technicznych obejmujących: warunki lokalowe,
wyposażenie techniczne i miejsca parkingowe,
2) niezbędne dokumenty potwierdzające spełnianie wymagań, o
których mowa w pkt 1,
3) zakres i sposób dokumentowania czynności przy wykonywaniu
usług objętych zezwoleniem
- kierując się koniecznością zagwarantowania właściwych i
bezpiecznych warunków pracy zatrudnionych osób oraz sprzętu
umożliwiającego wykonywanie czynności i usług, objętych zezwoleniem
w sposób zgodny z wymaganiami zawartymi w przepisach niniejszej
ustawy oraz rozporządzeń, o których mowa w art. 2 pkt 1, oraz mając
na uwadze konieczność zapewnienia jednolitego i prawidłowego sposobu
dokumentowania czynności przy wykonywaniu usług objętych
zezwoleniem.
Art. 7. 1. Zezwolenie, o którym mowa w art. 6 ust. 1, wydaje
się na czas nieokreślony.
2. W zezwoleniu:
1) określa się:
a) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania albo nazwę, siedzibę i
adres podmiotu posiadającego zezwolenie,
b) zakres i miejsca świadczenia usług;
2) nadaje się lub uznaje specjalną cechę, której upoważniony
podmiot prowadzący warsztat używa do poświadczania wykonywania
czynności objętych zezwoleniem.
3. Zezwolenie może zawierać inne informacje niezbędne do prawidłowej
identyfikacji podmiotu i wykonywanych przez niego czynności.
Art. 8. Prezes GUM, w trybie decyzji administracyjnej,
odmawia wydania zezwolenia, o którym mowa w art. 6 ust. 1, jeżeli:
1) wnioskodawca nie spełnia wymagań, o których mowa w art. 6 ust.
5;
2) w stosunku do wnioskodawcy wydano decyzję o cofnięciu
zezwolenia - w okresie 4 lat od dnia, w którym decyzja ta stała się
ostateczna;
3) czynności sprawdzające, o których mowa w art. 6 ust. 6,
wykazały niezgodność ze stanem faktycznym i prawnym informacji oraz
danych zawartych we wniosku o wydanie zezwolenia oraz w dokumentach
do niego dołączonych, a wnioskodawca nie usunął niezgodności
stwierdzonych w trybie, o którym mowa w art. 6 ust. 6, w terminie 14
dni od dnia otrzymania wezwania do ich usunięcia.
Art. 9. 1. Jeżeli nastąpiła zmiana zakresu, miejsc
świadczenia usług lub zmiana warunków, o których mowa w art. 6 ust.
5 pkt 2 i 4, podmiot prowadzący warsztat jest obowiązany, w terminie
14 dni od dnia zaistnienia tych okoliczności, wystąpić do Prezesa
GUM z wnioskiem o zmianę zezwolenia. Przepisy art. 6 ust. 6 i art. 8
stosuje się odpowiednio.
2. We wniosku o zmianę zezwolenia określa się wyłącznie informacje i
dane ulegające zmianie oraz dołącza się dokumenty potwierdzające te
zmiany.
Art. 10. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w
drodze rozporządzenia, wzór:
1) wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie warsztatu,
2) zezwolenia na prowadzenie warsztatu,
3) specjalnej cechy nadawanej do poświadczania wykonywania
czynności objętej zezwoleniem
- kierując się potrzebą zapewnienia jednolitości i przejrzystości
wniosków, nadzoru nad wydawaniem zezwoleń oraz koniecznością
zagwarantowania odpowiedniego zabezpieczenia przed fałszowaniem tych
dokumentów, a także nadawanej cechy.
Art. 11. 1. Podmiot prowadzący warsztat jest obowiązany:
1) posiadać dokumentację umożliwiającą stwierdzenie zgodności
sprawdzanych tachografów cyfrowych z homologowanym typem i
wymaganiami, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr
1360/2002;
2) prowadzić dokumentację wykonywanych czynności związanych z
instalacją, naprawą i sprawdzaniem tachografów cyfrowych;
3) zapewnić wykonywanie czynności związanych z instalacją,
naprawą lub sprawdzaniem tachografów cyfrowych wyłącznie przez
techników warsztatu;
4) prowadzić działalność z zachowaniem wymagań bezpieczeństwa
tachografów cyfrowych, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE)
nr 1360/2002;
5) przechowywać dane pobrane z tachografu cyfrowego i przekazywać
je ich właścicielom;
6) zapewnić właściwe warunki bezpieczeństwa przechowywania kart
warsztatowych;
7) umożliwiać przeprowadzanie kontroli uprawnionym organom;
8) używać kart warsztatowych w miejscu świadczenia usług i
zgodnie z ich zakresem.
2. Dokumentację, o której mowa w ust. 1 pkt 2, podmiot prowadzący
warsztat:
1) przechowuje przez okres co najmniej 4 lat od dnia wykonania
czynności;
2) udostępnia, na żądanie, organom administracji miar oraz
uprawnionym podmiotom;
3) przekazuje w całości właściwemu terytorialnie organowi
administracji miar w terminie 30 dni od dnia zakończenia likwidacji
działalności albo wydania decyzji o cofnięciu zezwolenia.
3. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w
drodze rozporządzenia:
1) wymagania w zakresie pobierania danych z tachografu cyfrowego,
ich przechowywania przez podmiot prowadzący warsztat oraz tryb
przekazywania danych ich właścicielom,
2) sposób poświadczania przekazania danych lub braku możliwości
ich pobrania z tachografu cyfrowego
- kierując się koniecznością zapewnienia należytej dbałości przy
wykonywaniu usług objętych zezwoleniem, a także wymogów w zakresie
bezpieczeństwa tachografów cyfrowych.
Art. 12. 1. Prezes GUM sprawuje nadzór nad podmiotami
prowadzącymi warsztaty.
2. W ramach nadzoru Prezes GUM:
1) przeprowadza, co najmniej raz na dwa lata, kontrolę w
zakresie:
a) spełniania przez podmiot prowadzący warsztat wymagań, o
których mowa w art. 6 ust. 5,
b) prawidłowości wykonania sprawdzenia tachografów cyfrowych,
c) prawidłowości prowadzonej dokumentacji, o której mowa w art.
11 ust. 1 pkt 2;
2) wydaje zalecenia pokontrolne i wyznacza, nie krótszy niż
czternastodniowy, termin usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
3. Prezes GUM:
1) prowadzi kontrolę, o której mowa w ust. 2, na zasadach
określonych w rozdziale 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807, z późn. zm.1));
2) może powierzyć wykonywanie kontroli upoważnionym przez niego
organom administracji miar.
Art. 13. 1. Prezes GUM niezwłocznie wydaje decyzję o
cofnięciu zezwolenia na prowadzenie warsztatu, jeżeli:
1) podmiot prowadzący warsztat przestał spełniać wymagania, o
których mowa w art. 6 ust. 5;
2) w stosunku do podmiotu prowadzącego warsztat wydano prawomocne
orzeczenie zakazu prowadzenia działalności gospodarczej w tym
zakresie;
3) podmiot prowadzący warsztat nie usunął nieprawidłowości w
wyznaczonym terminie;
4) podmiot prowadzący warsztat rażąco naruszył warunki
prowadzenia warsztatu.
2. Rażącym naruszeniem warunków prowadzenia warsztatu jest:
1) instalacja tachografu cyfrowego nieposiadającego ważnego
świadectwa homologacji typu;
2) dopuszczenie do użytkowania wadliwie działającego lub
niesprawnego tachografu cyfrowego;
3) posługiwanie się kartą warsztatową niezgodnie z zakresem lub
poza miejscem świadczenia usług określonych w zezwoleniu, z
zastrzeżeniem ust. 3, udostępnianie karty innym osobom lub
stosowanie jej bez udokumentowania faktu jej użycia;
4) uniemożliwienie przeprowadzenia kontroli.
3. Dopuszcza się użycie karty warsztatowej przez technika warsztatu
poza miejscem świadczenia usług określonych w zezwoleniu, w
przypadku gdy brak jest możliwości przemieszczenia do siedziby
warsztatu pojazdu samochodowego podlegającego kontroli na drodze lub
na terenie przedsiębiorstwa transportowego.
Art. 14. O udzielonych bądź cofniętych zezwoleniach Prezes
GUM niezwłocznie informuje w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronie podmiotowej Głównego Urzędu Miar i co najmniej dwa razy w
roku obwieszcza w Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Miar.
Art. 15. 1. Prezes GUM prowadzi ewidencję warsztatów.
2. W ewidencji warsztatów gromadzi się następujące dane i
informacje:
1) nazwę lub imię i nazwisko podmiotu prowadzącego warsztat;
2) adres podmiotu prowadzącego warsztat oraz adres miejsca
świadczenia usług;
3) dane technika warsztatu, a w szczególności:
a) imię i nazwisko,
b) datę i miejsce urodzenia,
c) numer ewidencyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu
Ewidencji Ludności (PESEL), a w przypadku osoby nieposiadającej
numeru PESEL - numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość
oraz nazwę organu, który wydał ten dokument,
d) okres ważności posiadanego uprawnienia;
4) informacje o zmianach danych, o których mowa w art. 9;
5) informacje o udzielonych, zmienionych i cofniętych
zezwoleniach.
3. Dane i informacje zgromadzone w ewidencji warsztatów udostępnia
się, na wniosek:
1) organów uprawnionych do kontroli tachografów cyfrowych;
2) podmiotu wydającego karty.
4. Po upływie 5 lat od dnia uprawomocnienia się decyzji o cofnięciu
zezwolenia usuwa się zawarte w ewidencji warsztatów dane i
informacje dotyczące tego zezwolenia.
Art. 16. 1. Sprawdzać tachografy cyfrowe może tylko technik
warsztatu posiadający uprawnienie w tym zakresie.
2. Dokumentem stwierdzającym posiadanie uprawnienia, o którym mowa w
ust. 1, jest zaświadczenie wydawane przez Prezesa GUM na okres 4
lat, na wniosek zainteresowanego. Zaświadczenie wydaje się, jeżeli
zainteresowany:
1) zdał z wynikiem pozytywnym egzamin z zakresu sprawdzania
tachografów cyfrowych;
2) nie był prawomocnie skazany za przestępstwo popełnione w celu
osiągnięcia korzyści majątkowych lub przestępstwo przeciwko
wiarygodności dokumentów.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, zawiera:
1) imię i nazwisko oraz adres zamieszkania wnioskodawcy;
2) numer ewidencyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu
Ewidencji Ludności (PESEL), a w przypadku osoby nieposiadającej
numeru PESEL - numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość
oraz nazwę organu, który wydał ten dokument;
3) numer identyfikacji podatkowej (NIP);
4) datę i miejsce sporządzenia wniosku;
5) podpis wnioskodawcy.
4. Do wniosku dołącza się:
1) zaświadczenie o zdaniu egzaminu z zakresu sprawdzania
tachografów cyfrowych;
2) informację z Krajowego Rejestru Karnego w przedmiocie
niekaralności.
5. Egzamin z zakresu sprawdzania tachografów cyfrowych przeprowadza
po uiszczeniu opłaty komisja powołana przez Prezesa GUM.
6. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
rozporządzenia:
1) wzór zaświadczenia potwierdzającego uprawnienie do sprawdzania
tachografów cyfrowych,
2) zakres i tryb przeprowadzania egzaminu z zakresu sprawdzania
tachografów cyfrowych,
3) sposób wynagradzania członków komisji egzaminacyjnej
- kierując się koniecznością zapewnienia nadzoru nad wydawaniem
zaświadczeń i potrzebą ich odpowiedniego zabezpieczenia przed
fałszowaniem, właściwego przygotowania zawodowego i kwalifikacji
techników warsztatu sprawdzających tachografy cyfrowe oraz rodzajem
wykonywanych czynności egzaminacyjnych i nakładem pracy członków
komisji egzaminacyjnej.
7. Prezes GUM lub upoważniony przez niego organ administracji miar
może, na podstawie umów cywilnoprawnych, organizować i prowadzić
szkolenia w zakresie tachografów cyfrowych.
Art. 17. 1. Czynności wykonywane przez Prezesa GUM lub
upoważnione przez niego organy administracji miar podlegają opłacie.
2. Opłatę pobiera się za:
1) badania związane z wydaniem świadectwa funkcjonalności;
2) wydanie i zmianę świadectwa homologacji typu;
3) wydanie i zmianę zezwolenia na prowadzenie warsztatu;
4) wydanie uprawnienia dla technika warsztatu;
5) przeprowadzenie egzaminu z zakresu sprawdzania tachografów
cyfrowych.
3. Wnioskodawca uiszcza opłaty, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4, w
terminie 14 dni od dnia doręczenia odpowiednio decyzji lub
zaświadczenia.
4. Wnioskodawca uiszcza opłatę, o której mowa w art. 16 ust. 5,
przed przystąpieniem do egzaminu z zakresu sprawdzania tachografów
cyfrowych.
5. Do opłat, o których mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednio
przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja
podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, Nr 85, poz. 727, Nr 86,
poz. 732 i Nr 143, poz. 1199), z tym że uprawnienia organów
podatkowych przysługują organom administracji miar.
6. Wysokość należnej opłaty, o której mowa w ust. 2 pkt 1, ustala
organ administracji miar w trybie decyzji, uwzględniając czas
trwania przeprowadzanych czynności, ich zakres oraz stawki godzinowe
za czas pracy pracowników administracji miar oraz koszty badań
wykonanych przez podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 6.
7. W przypadku umorzenia postępowania prowadzonego przez Prezesa GUM
w sprawach, o których mowa:
1) w art. 4 ust. 1, na skutek wycofania wniosku przez stronę, na
której żądanie postępowanie zostało wszczęte, ponosi ona opłatę za
badania wykonane do momentu wycofania wniosku o wydanie świadectwa
funkcjonalności;
2) w art. 6 ust. 2, na skutek wycofania wniosku przez stronę, na
której żądanie postępowanie zostało wszczęte, ponosi ona opłatę za
czynności sprawdzające wykonane do momentu wycofania wniosku o
wydanie zezwolenia na prowadzenie warsztatu.
8. Wysokość należnej opłaty, o której mowa w:
1) ust. 7 pkt 1, ustala Prezes GUM w trybie decyzji umarzającej
postępowanie, biorąc pod uwagę zakres wykonanych badań oraz stawki
godzinowe za czas pracy pracowników administracji miar;
2) ust. 7 pkt 2, ustala Prezes GUM w trybie decyzji umarzającej
postępowanie, biorąc pod uwagę zakres przeprowadzonych czynności
sprawdzających.
9. Wysokość opłaty, o której mowa w ust. 8 pkt 2, nie może być
wyższa niż wysokość opłaty za zmianę zezwolenia na prowadzenie
warsztatu w przypadku, gdy są przeprowadzane czynności sprawdzające.
10. Stawka godzinowa za czas pracy pracownika administracji miar nie
może być wyższa niż 350 zł.
11. Wysokość opłaty za:
1) wydanie lub zmianę wydania świadectwa homologacji typu nie
może być wyższa niż 4.000 zł;
2) wydanie zezwolenia na prowadzenie warsztatu nie może być
wyższa niż 17.000 zł;
3) zmianę zezwolenia na prowadzenie warsztatu nie może być wyższa
niż:
a) 2.000 zł - jeżeli nie są przeprowadzane czynności
sprawdzające,
b) 5.000 zł - jeżeli są przeprowadzane czynności sprawdzające;
4) przeprowadzenie egzaminu, o którym mowa w art. 16 ust. 5, nie
może być wyższa niż 500 zł.
12. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw gospodarki, określi, w drodze
rozporządzenia, wysokość:
1) stawki godzinowej za czas pracy pracownika administracji miar,
2) opłat za czynności, o których mowa w ust. 2 pkt 2-5
- mając na uwadze strukturę kosztów poszczególnych czynności.
Art. 18. 1. Minister właściwy do spraw transportu wybiera
podmiot wydający karty, mając na uwadze znaczenie zadań
realizowanych przez podmiot wydający karty dla krajowej polityki
bezpieczeństwa, posiadany przez ten podmiot potencjał techniczny
oraz zdolność i gotowość do natychmiastowego poniesienia nakładów
inwestycyjnych na uruchomienie procesów w zakresie wydawania kart,
dotychczasowe doświadczenia w dziedzinie personalizacji i
elektronicznych zabezpieczeń dokumentów istotne z punktu widzenia
zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa systemu oraz biorąc
pod uwagę możliwość skutecznego nadzoru przez administrację rządową.
Do wyboru podmiotu stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz.
177, z późn. zm.2)) dotyczące przetargu ograniczonego.
2. Minister właściwy do spraw transportu:
1) jest administratorem ewidencji kart;
2) powierza podmiotowi wydającemu karty przetwarzanie danych
zawartych w ewidencji kart;
3) powierza narodowe klucze kryptograficzne podmiotowi wydającemu
karty;
4) powierza zadanie polegające na wymianie z krajowymi i
zagranicznymi organami oraz uprawnionymi służbami i instytucjami
danych i informacji niezbędnych tym organom, uprawnionym służbom i
instytucjom w procesach wydawania kart i kontroli stosowania
tachografów cyfrowych w transporcie drogowym.
3. Dla bezpieczeństwa danych i informacji zawartych w ewidencji
kart, urządzenia i systemy informatyczne służące do jej prowadzenia
powinny spełniać warunki określone w przepisach w sprawie warunków
technicznych i organizacyjnych dla urządzeń i systemów
informatycznych służących do przetwarzania danych osobowych.
4. Szczegółowe prawa i obowiązki podmiotu wydającego karty określa
umowa zawarta między ministrem właściwym do spraw transportu a
podmiotem wydającym karty.
Art. 19. 1. Podmiot wydający karty, o którym mowa w art. 18
ust. 1:
1) prowadzi w imieniu ministra właściwego do spraw transportu
krajowe centrum certyfikacji elektronicznej;
2) prowadzi centrum certyfikacji elektronicznej właściwe do
wydawania elektronicznych zabezpieczeń;
3) wytwarza klucze i elektroniczne zabezpieczenia dla
użytkowników krajowych oraz, w imieniu ministra właściwego do spraw
transportu, prowadzi ich ewidencję zgodnie z wymaganiami określonymi
w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1360/2002;
4) produkuje lub kupuje karty do tachografu cyfrowego;
5) przedstawia do zatwierdzenia przez ministra właściwego do
spraw transportu projekty wzorów kart i stosowanych zabezpieczeń,
uwzględniające wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr
1360/2002;
6) na zamówienie producentów tachografów cyfrowych dostarcza
elektroniczne zabezpieczenia tych urządzeń;
7) realizuje proces wydawania kart, a w szczególności: przyjmuje
wnioski o wydanie, wznowienie lub wymianę kart i wydaje karty,
zapewniając właściwą organizację ich odbioru na terenie
Rzeczypospolitej Polskiej;
8) realizuje proces personalizacji kart;
9) prowadzi:
a) ewidencję kart wydanych, wznowionych, wymienionych,
skradzionych, utraconych i uszkodzonych, z uwzględnieniem przepisów
rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85,
b) wymianę, z krajowymi i zagranicznymi organami oraz
uprawnionymi służbami i instytucjami, danych i informacji zawartych
w ewidencji kart, za pośrednictwem Tachonetu;
10) upowszechnia informacje dotyczące formularzy wniosków
wymaganych do wydania, wznowienia lub wymiany kart, publikuje i
organizuje dystrybucję materiałów informacyjnych o warunkach
stosowania i użytkowania kart oraz sankcjach przewidzianych prawem
za naruszenie przepisów w tym zakresie.
2. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze
rozporządzenia, warunki techniczne i wymagania dotyczące
bezpieczeństwa w procesie wydawania certyfikatów elektronicznych i
tworzenia zabezpieczeń elektronicznych, kierując się koniecznością
zapewnienia bezpieczeństwa systemu.
Art. 20. 1. Kartę wydaje się na wniosek:
1) kierowcy - w przypadku karty kierowcy;
2) przewoźnika drogowego lub innego podmiotu wykonującego
przewozy drogowe, będącego właścicielem lub użytkownikiem pojazdu
samochodowego objętego obowiązkiem instalacji i użytkowania
tachografu cyfrowego, o którym mowa w rozporządzeniu Rady (EWG) nr
3821/85 - w przypadku karty przedsiębiorstwa;
3) podmiotu prowadzącego warsztat oraz innego uprawnionego
podmiotu, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1360/2002 -
w przypadku karty warsztatowej;
4) kierownika lub dowódcy jednostki organizacyjnej organu
upoważnionego do kontroli tachografów cyfrowych - w przypadku karty
kontrolnej.
2. Do wniosku o wydanie karty dołącza się:
1) kopię prawa jazdy i fotografię kierowcy - w przypadku karty
kierowcy;
2) kopię wypisu z licencji lub wypisu z zaświadczenia
potwierdzającego zgłoszenie przez przedsiębiorcę prowadzenia
przewozów drogowych jako działalności pomocniczej w stosunku do jego
podstawowej działalności - w przypadku karty przedsiębiorstwa;
3) kopię zezwolenia, o którym mowa w art. 6 ust. 1, kopię
świadectwa, o którym mowa w art. 16 ust. 2, posiadanego przez
technika warsztatu oraz jego fotografię - w przypadku karty
warsztatowej;
4) fotografię osoby uprawnionej do przeprowadzania kontroli - w
przypadku karty kontrolnej imiennej.
3. Za wydanie, wznowienie lub wymianę karty pobiera się opłatę.
4. Wnioskodawca do wniosku o wydanie, wznowienie lub wymianę karty
dołącza dowód wniesienia opłaty za wydanie karty.
5. Wysokość opłaty, o której mowa w ust. 3, określa umowa zawarta
pomiędzy ministrem właściwym do spraw transportu a podmiotem
wydającym karty, przy czym w konsultacjach w sprawie opłat za karty
biorą udział polskie organizacje o zasięgu ogólnokrajowym
zrzeszające przewoźników drogowych, pracodawców i pracobiorców w
sektorze transportu drogowego.
6. Przy ustalaniu opłaty uwzględnia się:
1) koszty związane z wykonywaniem zadań przez podmiot wydający
karty, a w szczególności z obsługą, produkcją, personalizacją i
dystrybucją kart oraz prowadzeniem ich ewidencji;
2) interes podmiotów sektora transportu drogowego.
7. Kierowcy pozostającemu w stosunku pracy i wykonującemu przewozy z
wykorzystaniem pojazdów wyposażonych w tachografy cyfrowe poniesioną
opłatę za wydanie, wznowienie lub wymianę karty kierowcy może
refundować pracodawca na podstawie imiennego dowodu uiszczenia tej
opłaty.
8. Minister właściwy do spraw transportu ogłasza, w drodze
obwieszczenia w dzienniku urzędowym ministra, wysokość opłat, o
których mowa w ust. 3. Informację o wysokości opłat minister
właściwy do spraw transportu umieszcza na stronie podmiotowej
Biuletynu Informacji Publicznej, a podmiot wydający karty - na
swoich stronach internetowych.
9. Wpłaty z tytułu opłat za karty stanowią przychód podmiotu
wydającego karty.
Art. 21. 1. Minister właściwy do spraw transportu określi, w
drodze rozporządzenia, wzory wniosków o wydanie kart oraz standardy,
jakim powinny odpowiadać załączniki do wniosku, mając na uwadze
konieczność zapewnienia jednolitej i przejrzystej formy wniosków
oraz procedury i terminy rozpatrywania wniosków i wydawania kart.
2. Wnioski wraz z załącznikami, o których mowa w ust. 1, składane są
w formie pisemnej lub w formie elektronicznej. Złożenie wniosku w
formie elektronicznej następuje z wykorzystaniem bezpiecznego
podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego
kwalifikowanego certyfikatu.
Art. 22. 1. Podmiot wydający karty w ramach procesu wydawania
kart:
1) sprawdza prawdziwość danych zawartych we wniosku o wydanie
karty kierowcy lub karty warsztatowej, korzystając z:
a) Tachonetu,
b) centralnej ewidencji kierowców,
c) ewidencji warsztatów i rejestru zezwoleń na ich prowadzenie;
2) może zwrócić się o potwierdzenie danych zawartych we wniosku o
wydanie karty przedsiębiorstwa przez organy wydające odpowiednio
licencję na transport drogowy lub zaświadczenie o wykonywaniu
przewozów na potrzeby własne.
2. Po pozytywnej weryfikacji danych, o których mowa w ust. 1,
podmiot wydający karty wydaje kartę na okres:
1) 5 lat, nie dłuższy jednak niż okres ważności prawa jazdy
posiadanego przez kierowcę - w przypadku karty kierowcy;
2) 5 lat, nie dłuższy jednak niż okres ważności licencji lub
zaświadczenia na niezarobkowy przewóz drogowy - w przypadku karty
przedsiębiorstwa;
3) 1 roku - w przypadku karty warsztatowej;
4) wskazany we wniosku o wydanie karty, nie dłuższy jednak niż 5
lat - w przypadku karty kontrolnej.
3. Wydanie karty jest czynnością, która nie wymaga decyzji
administracyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. -
Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz.
1071, z późn. zm.3)).
4. Terminy i warunki wydawania, wymiany lub wznowienia karty,
określone w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3821/85 w odniesieniu do
karty kierowcy, stosuje się również do karty: warsztatowej,
przedsiębiorstwa i kontrolnej.
5. Karta kierowcy i karta warsztatowa są kartami imiennymi. Karta
kontrolna może być kartą imienną.
6. Karta warsztatowa, karta kontrolna i karta przedsiębiorstwa
zawierają odpowiednio oznaczenie podmiotu prowadzącego warsztat i
innego uprawnionego podmiotu, o którym mowa w art. 20 ust. 1 pkt 3,
organu kontroli i podmiotu wnoszącego o wydanie karty
przedsiębiorstwa.
7. Skargi i wnioski związane z wykonywaniem przez podmiot wydający
karty czynności, o których mowa w art. 19 ust. 1, rozpatruje
minister właściwy do spraw transportu. Do rozpatrywania skarg i
wniosków stosuje się odpowiednio przepisy działu VIII ustawy z dnia
14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
Art. 23. 1. Karta stanowi własność podmiotu wydającego karty.
2. Posiadacz karty jest obowiązany:
1) niezwłocznie zawiadomić o jej utracie podmiot wydający karty;
2) zwrócić kartę do podmiotu wydającego karty, w przypadku gdy:
a) karta uległa uszkodzeniu,
b) upłynął termin, na jaki karta została wydana,
c) technik warsztatu będący posiadaczem karty warsztatowej
zmienił miejsce zatrudnienia,
d) technik warsztatu będący posiadaczem karty warsztatowej
przestał wykonywać zawód.
3. Podmiot wydający karty przyjmuje i rejestruje zawiadomienie o
utracie karty.
4. Znalezioną kartę przekazuje się do:
1) podmiotu wydającego karty;
2) najbliższej jednostki Policji albo
3) organu kontrolnego upoważnionego do wykonywania kontroli
transportu drogowego.
5. Kartę przekazaną w trybie ust. 4 pkt 2 i 3 lub kartę kierowcy
zatrzymaną na podstawie art. 14 ust. 4 lit. c rozporządzenia Rady
(EWG) nr 3821/85 organ kontrolny zwraca podmiotowi wydającemu karty.
6. Po otrzymaniu karty, w trybie ust. 4 lub ust. 5, podmiot wydający
karty:
1) unieważnia ją i niszczy;
2) przekazuje ją właściwemu podmiotowi w państwie, w którym karta
została wydana, albo
3) wystawia zaświadczenie o uszkodzeniu karty - w przypadku kart
zwróconych w trybie ust. 2 pkt 2 lit. a.
7. Podmiot wydający karty wzywa posiadacza karty do jej zwrotu w
terminie 7 dni, gdy z przeprowadzonego postępowania
administracyjnego lub karnego wynika, że karta została wydana na
podstawie fałszywych informacji i dokumentów. W przypadku gdy
posiadacz karty nie zwróci jej w wyznaczonym terminie, stosuje się
przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji dotyczącym
obowiązków o charakterze niepieniężnym.
Art. 24. 1. Kto:
1) wprowadza do obrotu lub użytkowania tachograf cyfrowy bez
ważnego świadectwa homologacji typu,
2) wykonuje działalność w zakresie napraw, instalacji lub
sprawdzania tachografu cyfrowego bez zezwolenia,
3) nie zgłosił faktu utraty karty warsztatowej
- podlega karze pieniężnej w wysokości 5.000 zł.
2. Organy administracji miar, w trybie decyzji, nakładają karę
pieniężną, o której mowa w ust. 1.
3. Wpływy z kar pieniężnych, o których mowa w ust. 1, stanowią
dochód budżetu państwa.
4. Kto, będąc kierowcą pojazdu samochodowego objętego obowiązkiem
wyposażenia w tachograf cyfrowy:
1) używa więcej niż jednej karty kierowcy,
2) prowadzi pojazd, posługując się cudzą lub nieważną kartą
kierowcy,
3) prowadzi pojazd, nie posługując się kartą kierowcy,
4) po zakończeniu przewozu drogowego wykonywanego bez użycia
karty kierowcy, która działała wadliwie, została zniszczona,
zgubiona lub skradziona, nie zrobił wydruku informacji z tachografu
cyfrowego odnoszących się do okresów rejestrowanych przez ten
tachograf oraz nie zaznaczył szczegółów, które umożliwiłyby jego
identyfikację (numeru karty kierowcy i jego nazwiska lub numeru
prawa jazdy), i nie opatrzył wydruku swoim podpisem,
5) nie zgłosił faktu utraty karty kierowcy,
6) nie zwrócił uszkodzonej karty kierowcy,
7) odmówił okazania karty kierowcy na żądanie uprawnionego organu
kontrolnego
- podlega karze grzywny.
5. W przypadkach, o których mowa w ust. 4 pkt 1 i 2, wysokość
grzywny za stwierdzone naruszenia nie może przekroczyć kwoty 10.000
zł.
6. Orzekanie w sprawach, o których mowa w ust. 4, następuje w trybie
przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
7. Organy wykonujące zadania kontroli transportu drogowego zgodnie z
przepisami ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym
(Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2088, z późn. zm.4)) są
uprawnione do nakładania kary grzywny.
8. Wpływy uzyskane z kar grzywny, o których mowa w ust. 4, stanowią
dochód budżetu państwa.
Art. 25. W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, Nr 109, poz. 925, Nr
175, poz. 1462 i Nr 179, poz. 1486) wprowadza się następujące
zmiany:
1) w art. 100c w ust. 1 w pkt 11 kropkę zastępuje się średnikiem
i dodaje się pkt 12 i 13 w brzmieniu:
"12) podmiotowi wydającemu karty, o którym mowa w ustawie z
dnia 29 lipca 2005 r. o systemie tachografów cyfrowych (Dz. U. Nr
180, poz. 1494);
13) ministrowi właściwemu do spraw transportu w celu
umożliwienia organom i służbom uprawnionym do korzystania z systemu
Tachonet wymianę danych z organami i uprawnionymi służbami w innych
państwach, w których funkcjonuje system tachografu cyfrowego.";
2) w art. 129 w ust. 2 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
"6) zatrzymania, w przypadkach przewidzianych w ustawie,
dokumentów stwierdzających uprawnienie do kierowania pojazdem lub
jego używania oraz karty kierowcy w przypadkach przewidzianych w
art. 14 ust. 4 lit. c rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20
grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w
transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 370 z 31.12.1985, str. 8 oraz
Dz. Urz. WE L 274 z 9.10.1998, str. 1) zmienionego rozporządzeniem
Rady (WE) nr 2135/98 z dnia 24 września 1998 r. zmieniającym
rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń
rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz dyrektywę nr
88/599/EWG dotyczącą stosowania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i
Rady (EWG) nr 3821/85 (Dz. Urz. WE L 274 z 09.10.1998, str. 1);".
Art. 26. W ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie
drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2088, z późn. zm.5))
wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 15 w ust. 3 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) samowolnie:
a) zmienia wskazania urządzeń pomiarowo-kontrolnych lub
tachografów cyfrowych zainstalowanych w pojeździe, z zastrzeżeniem
ust. 1 pkt 3,
b) zmienia lub usuwa dane zapisane w tachografie cyfrowym
lub na karcie kierowcy i karcie przedsiębiorstwa.";
2) w art. 55 w ust. 1:
a) po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
"2a) kontroli karty kierowcy i karty przedsiębiorstwa;",
b) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) kontroli zainstalowanych w pojeździe urządzeń
pomiarowo-kontrolnych lub tachografu cyfrowego;";
3) w art. 72 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
"5) umożliwić przekazanie, za potwierdzeniem odbioru, kopii
dokumentów, w tym gromadzonych przez przedsiębiorcę wydruków z
tachografu cyfrowego i karty kierowcy, oraz oryginału zapisu
urządzenia samoczynnie rejestrującego prędkość jazdy, czas jazdy i
postoju lub karty kierowcy, których kontrola będzie dokonywana poza
siedzibą przedsiębiorcy.";
4) w art. 73 w ust. 1 po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
"3a) zatrzymać kartę kierowcy w przypadkach, o których mowa w
art. 14 ust. 4 lit. c rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20
grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w
transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 370 z 31.12.1985, str. 8 oraz
Dz. Urz. WE L 274 z 9.10.1998, str. 1), lub kartę
przedsiębiorstwa;".
Art. 27. W ustawie z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach
(Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441 oraz z 2005 r. Nr 163, poz.
1362) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
"4. Przepisów ustawy nie stosuje się do tachografów cyfrowych w
zakresie określonym w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o systemie
tachografów cyfrowych (Dz. U. Nr 180, poz. 1494).";
2) w art. 8 po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
"4a. Legalizacja ponowna urządzeń rejestrujących stosowanych w
transporcie drogowym - tachografów samochodowych jest wykonywana
wyłącznie po naprawie.";
3) w art. 16a:
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Upoważniony podmiot jest obowiązany prowadzić
dokumentację czynności wykonywanych w ramach legalizacji i
przechowywać ją przez okres co najmniej 30 dni od dnia upływu okresu
ważności legalizacji danego przyrządu pomiarowego.",
b) po ust. 6 dodaje się ust. 7 w brzmieniu:
"7. Jeżeli upoważniony podmiot zaprzestał prowadzenia
działalności objętej upoważnieniem lub nastąpiło cofnięcie
udzielonego upoważnienia, to jest on obowiązany przekazać
niezwłocznie całą zgromadzoną dokumentację, o której mowa w ust. 3,
organowi administracji miar właściwemu ze względu na miejsce
prowadzenia działalności.";
4) w art. 16d:
a) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
"3a. Przedsiębiorca, który uzyskał zezwolenie, jest
obowiązany zgłaszać Prezesowi, na piśmie, wszystkie zmiany danych, o
których mowa w art. 16c ust. 3 i 4, nie później niż w terminie 14
dni od dnia ich powstania.",
b) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
"4a. Dokumentację, o której mowa w ust. 4, przedsiębiorca
jest obowiązany:
1) przechowywać przez okres co najmniej trzech lat od
dnia wykonania czynności;
2) udostępniać na każde żądanie organu administracji
miar;
3) w przypadku likwidacji działalności, cofnięcia lub
wygaśnięcia zezwolenia przekazać w całości organowi administracji
miar właściwemu ze względu na miejsce prowadzenia działalności.";
5) art. 16f otrzymuje brzmienie:
"Art. 16f. 1. Prezes cofa zezwolenie, jeżeli:
1) przedsiębiorca przestał spełniać warunki
określone w art. 16c ust. 3;
2) wydano prawomocne orzeczenie zakazujące
przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej
zezwoleniem;
3) podjęto decyzję o likwidacji lub ogłoszono
upadłość przedsiębiorcy;
4) przedsiębiorca nie usunął w wyznaczonym
terminie stanu faktycznego niezgodnego z przepisami prawa;
5) przedsiębiorca stosuje przyrządy pomiarowe
nieposiadające dowodów prawnej kontroli metrologicznej.
2. Jeżeli wydano decyzję o cofnięciu zezwolenia z
przyczyn, o których mowa w art. 16f ust. 1 pkt 2, 4 i 5,
przedsiębiorca może złożyć ponownie wniosek o wydanie zezwolenia po
upływie 2 lat od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna.";
6) w art. 24 w ust. 2 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
"5) udzielenie lub zmianę zezwolenia do wykonywania napraw lub
instalacji oraz sprawdzania przyrządów pomiarowych;";
7) w art. 26 w ust. 1 uchyla się pkt 5;
8) po art. 26 dodaje się art. 26a w brzmieniu:
"Art. 26a. 1. Kto:
1) wykonuje działalność gospodarczą w zakresie
instalacji lub napraw oraz sprawdzania urządzeń rejestrujących
stosowanych w transporcie drogowym - tachografów samochodowych bez
wymaganego zezwolenia,
2) użytkuje przyrządy pomiarowe podlegające
obowiązkowemu sprawdzeniu, o którym mowa w pkt 2 i 3 rozdziału VI
załącznika nr 1 do rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20
grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w
transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 370 z 31.12.1985, str. 8 oraz
Dz. Urz. WE L 274 z 9.10.1998, str. 1), bez wymaganego sprawdzenia
- podlega karze pieniężnej w wysokości 5.000 zł.
2. Wpływy uzyskane z kar pieniężnych, o których mowa
w ust. 1, stanowią dochód budżetu państwa.".
Art. 28. W ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807, z późn. zm.6))
w art. 75 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
"2a. Uzyskania zezwolenia wymaga prowadzenie warsztatu w
zakresie określonym w przepisach ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o
systemie tachografów cyfrowych (Dz. U. Nr 180, poz. 1494).".
Art. 29. Podmiotem wydającym karty przez okres 7 lat od dnia
wejścia w życie ustawy jest Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych
S.A.
Art. 30. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
________
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U.
z 2004 r. Nr 281, poz. 2777 oraz z 2005 r. Nr 33, poz. 289, Nr 94,
poz. 788, Nr 143, poz. 1199, Nr 175, poz. 1460, Nr 177, poz. 1468,
Nr 178, poz. 1480 i Nr 179, poz. 1485.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U.
z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 116, poz. 1207, Nr 145, poz. 1537 i Nr
273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 163, poz. 1362.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały
ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z 2002 r. Nr 113, poz.
984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz.
1188 i Nr 170, poz. 1660, z 2004 r. Nr 162, poz. 1692 oraz z 2005 r.
Nr 64, poz. 565 i Nr 78, poz. 682.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały
ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr
141, poz. 1184, Nr 155, poz. 1297, Nr 163, poz. 1362, Nr 172, poz.
1440 i Nr 175, poz. 1462.
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały
ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr
141, poz. 1184, Nr 155, poz. 1297, Nr 163, poz. 1362, Nr 172, poz.
1440 i Nr 175, poz. 1462.
6) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U.
z 2004 r. Nr 281, poz. 2777 oraz z 2005 r. Nr 33, poz. 289, Nr 94,
poz. 788, Nr 143, poz. 1199, Nr 175, poz. 1460, Nr 177, poz. 1468,
Nr 178, poz. 1480 i Nr 179, poz. 1485.