Dziennik Ustaw Nr 179, poz. 1486 z 2005 r.

 

 

USTAWA


 

z dnia 29 lipca 2005 r.


 

o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw1)


 

(Dz. U. z dnia 19 września 2005 r.)



 
Art. 1. W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086, z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:
  1)  w art. 4 pkt 25 otrzymuje brzmienie:
"25)      pojazd nienormatywny - pojazd lub zespół pojazdów, którego naciski osi wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach niniejszej ustawy, albo którego wymiary i masa wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych w przepisach o ruchu drogowym, z wyłączeniem autobusów w zakresie nacisków osi.";
  2)  w art. 13c ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2.    Opłatę, o której mowa w ust. 1 pkt 1, ustala się jako iloczyn liczby kilometrów przejazdu pojazdu nienormatywnego i stawki opłaty za przekroczenie dopuszczalnej wielkości parametru tego pojazdu. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej wielkości więcej niż jednego parametru opłatę ustala się jako sumę opłat z tytułu każdego przekroczenia. Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi występują na kilku osiach pojedynczych lub osiach wielokrotnych pojazdu, opłatę ustala się jako sumę opłat z tytułu każdego przekroczenia.";
  3)  w art. 13g dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"1a.      Karę, o której mowa w ust. 1, ustala się za przekroczenie dopuszczalnej wielkości parametru pojazdu. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej wielkości więcej niż jednego parametru karę ustala się jako sumę wysokości kar z tytułu każdego przekroczenia. Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi występują na kilku osiach pojedynczych lub osiach wielokrotnych pojazdu, karę ustala się jako sumę wysokości kar z tytułu każdego przekroczenia.";
  4)  w art. 40:
a)    ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:
"4.         Opłatę za zajęcie pasa drogowego w celu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 i 4, ustala się jako iloczyn liczby metrów kwadratowych zajętej powierzchni pasa drogowego, stawki opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego i liczby dni zajmowania pasa drogowego, przy czym zajęcie pasa drogowego przez okres krótszy niż 24 godziny jest traktowane jak zajęcie pasa drogowego przez 1 dzień.
5.          Opłatę za zajęcie pasa drogowego w celu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, ustala się jako iloczyn liczby metrów kwadratowych powierzchni pasa drogowego zajętej przez rzut poziomy urządzenia i stawki opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego pobieranej za każdy rok umieszczenia urządzenia w pasie drogowym, przy czym za umieszczenie urządzenia w pasie drogowym lub na drogowym obiekcie inżynierskim przez okres krótszy niż rok opłata obliczana jest proporcjonalnie do liczby dni umieszczenia urządzenia w pasie drogowym lub na drogowym obiekcie inżynierskim.",
b)    ust. 10 i 11 otrzymują brzmienie:
"10.         Zajęcie pasa drogowego o powierzchni mniejszej niż 1 m2 lub powierzchni pasa drogowego zajętej przez rzut poziomy obiektu budowlanego lub urządzenia mniejszej niż 1 m2 jest traktowane jak zajęcie 1 m2 pasa drogowego.
11.          Opłatę, o której mowa w ust. 3, ustala, w drodze decyzji administracyjnej, właściwy zarządca drogi przy udzielaniu zezwolenia na zajęcie pasa drogowego.",
c)    ust. 13 otrzymuje brzmienie:
"13.         Termin uiszczenia opłaty, o której mowa w ust. 3, oraz kary, o której mowa w ust. 12, wynosi 14 dni od dnia, w którym decyzja ustalająca ich wysokość stała się ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 13a.",
d)    po ust. 13 dodaje się ust. 13a w brzmieniu:
"13a.         Opłatę roczną, o której mowa w ust. 5, za pierwszy rok umieszczenia urządzenia w pasie drogowym uiszcza się w terminie określonym w ust. 13, a za lata następne w terminie do dnia 15 stycznia każdego roku, z góry za dany rok.",
e)    ust. 14 otrzymuje brzmienie:
"14.         Przepisu ust. 1 nie stosuje się w razie konieczności usunięcia awarii urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego, a znajdujących się w pasie drogowym. Po zlokalizowaniu awarii prowadzący roboty niezwłocznie zawiadamia o tym zarządcę drogi i w porozumieniu z nim określa termin i powierzchnię zajętego pasa drogowego.",
f)    po ust. 14 dodaje się ust. 14a i 14b w brzmieniu:
"14a.         Zarządca drogi określa, w drodze decyzji administracyjnej, warunki zajęcia pasa drogowego, o którym mowa w ust. 14, oraz warunki jego przywrócenia do stanu poprzedniego, a także ustala wysokość opłaty, o której mowa w ust. 4.
14b.          Za wejście w pas drogowy, o którym mowa w ust. 14, bez zawiadomienia zarządcy drogi, przekroczenie ustalonego terminu i powierzchni zajęcia pasa drogowego zarządca drogi wymierza karę pieniężną zgodnie z ust. 12.";
  5)  art. 40d otrzymuje brzmienie:
"Art. 40d. 1.     W przypadku nieterminowego uiszczenia opłat określonych w art. 13 ust. 1 pkt 2 i art. 40 ust. 3, opłat wynikających z umów zawieranych zgodnie z art. 22 ust. 2 i art. 39 ust. 7 oraz kar pieniężnych określonych w art. 29a ust. 1 i 2 i art. 40 ust. 12 pobiera się odsetki ustawowe.
2.                Opłaty określone w art. 13 ust. 1 pkt 2 i art. 40 ust. 3 wraz z odsetkami za zwłokę, opłaty określone w art. 13f ust. 1 oraz kary pieniężne określone w art. 29a ust. 1 i 2 i art. 40 ust. 12 wraz z odsetkami za zwłokę podlegają przymusowemu ściągnięciu w trybie określonym w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
3.                Obowiązek uiszczenia opłat określonych w art. 13 ust. 1 pkt 2, art. 13f ust. 1 i art. 40 ust. 3 oraz kar pieniężnych określonych w art. 13g ust. 1, art. 29a ust. 1 i 2 oraz w art. 40 ust. 12 przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym opłaty lub kary powinny zostać uiszczone.";
  6)  w art. 41 ust. 4-6 otrzymują brzmienie:
"4.    Minister właściwy do spraw transportu ustala, w drodze rozporządzenia, wykaz dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t, mając na uwadze stan techniczny dróg oraz ochronę dróg przed zniszczeniem.
5.     Minister właściwy do spraw transportu ustala, w drodze rozporządzenia, wykaz dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, mając na uwadze potrzebę zapewnienia ruchu tranzytowego.
6.     Drogi inne niż określone na podstawie ust. 4 i 5 stanowią sieć dróg, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t.";
  7)  załączniki nr 1 i 2 otrzymują brzmienie określone w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszej ustawy.

 
Art. 2. W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, Nr 109, poz. 925 i Nr 175, poz. 1462) w art. 64 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1.    Ruch pojazdu lub zespołu pojazdów, którego naciski osi wraz z ładunkiem lub bez ładunku są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach o drogach publicznych, albo którego wymiary lub masa wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych w przepisach niniejszej ustawy, jest dozwolony tylko pod warunkiem uzyskania zezwolenia.".

 
Art. 3. W ustawie z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 200, poz. 1953, z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 757) uchyla się art. 6.

 
Art. 4. Do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie upoważnień zmienionych niniejszą ustawą zachowują moc przepisy dotychczasowe, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

 
Art. 5. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

 
________
1)  Niniejszą ustawą zmienia się: ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawę z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
2)  Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i 1364, Nr 169, poz. 1420 i Nr 172, poz. 1440 i 1441.

 
ZAŁĄCZNIKI

 
ZAŁĄCZNIK Nr 1

 
WIELKOŚCI PARAMETRÓW ORAZ STAWKI OPŁATY, O KTÓREJ MOWA W ART. 13C UST. 1 PKT 1
 
Lp. Wyszczególnienie Stawka opłaty w zł za 1 km
1 2 3
1 Za przekroczenie dopuszczalnej długości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem za każdy rozpoczęty 1 m ponad dopuszczalną długość 0,15
2 Za przekroczenie wysokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:  
  a) od wartości dopuszczalnej 4,00 m do 4,50 m włącznie 0,15
  b) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,10 m ponad 4,50 m 0,20
3 Za przekroczenie szerokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:  
 
a) od wartości dopuszczalnej 2,55 m do 3,20 m szerokości
  pojazdu włącznie
0,20
  b) ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie 0,45
  c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m 0,40
4 Za przekroczenie szerokości pojazdu ciężarowego z nadwoziem rodzaju furgon, jeżeli jego ściany są zaopatrzone w izolację termiczną, a grubość ściany bocznej wraz z izolacją termiczną jest nie mniejsza niż 45 mm  
 
a) od wartości dopuszczalnej 2,60 m do 3,20 m szerokości
  pojazdu włącznie
0,20
  b) ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie 0,45
  c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m 0,40
5 Za przekroczenie szerokości pojazdu wolnobieżnego, ciągnika rolniczego z maszyną zawieszaną i przyczepy specjalnej lub pojazdów tych wraz z ładunkiem:  
 
a) od wartości dopuszczalnej 3,00 m do 3,20 m szerokości
  pojazdu włącznie
0,20
  b) ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie 0,45
  c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m 0,40
6 Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 8,0 t:  
  1) dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi:  
     a) do 8,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 8,0 t do 8,5 t 0,50
     c) powyżej 8,5 t do 9,0 t 1,10
     d) powyżej 9,0 t do 9,5 t 1,80
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5
      t dodatkowo
1,30
 
2) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi
   mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi:
 
     a) do 8,8 t włącznie 0,00
     b) powyżej 8,8 t do 9,3 t 0,50
     c) powyżej 9,3 t do 9,8 t 1,10
     d) powyżej 9,8 t do 10,3 t 1,80
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej
      10,3 t dodatkowo
1,30
 
3) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie
   mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie
   nacisków osi:
 
     a) do 13,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 13,0 t do 14,0 t 0,50
     c) powyżej 14,0 t do 15,0 t 1,20
     d) powyżej 15,0 t do 16,0 t 2,10
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      16,0 t dodatkowo
1,80
 
4) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie
   mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie
   nacisków osi:
 
     a) do 14,5 t włącznie 0,00
     b) powyżej 14,5 t do 15,5 t 0,70
     c) powyżej 15,5 t do 16,5 t 1,70
     d) powyżej 16,5 t do 17,5 t 2,80
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      17,5 t dodatkowo
2,20
 
5) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie
   większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
     a) do 19,5 t włącznie 0,00
     b) powyżej 19,5 t do 21,0 t 1,00
     c) powyżej 21,0 t do 22,5 t 2,20
     d) powyżej 22,5 t do 24,0 t 3,70
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej
      24,0 t dodatkowo
2,90
 
6) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi
   większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie
   nacisków osi:
 
     a) do 21,8 t włącznie 0,00
     b) powyżej 21,8 t do 23,3 t 1,20
     c) powyżej 23,3 t do 24,8 t 2,70
     d) powyżej 24,8 t do 26,3 t 4,50
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej
      26,3 t dodatkowo
3,50
 
7) dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o
   nacisku osi:
 
     a) do 8,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 8,0 t do 8,5 t 0,25
     c) powyżej 8,5 t do 9,0 t 0,60
     d) powyżej 9,0 t do 9,5 t 1,00
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5
      t dodatkowo
0,75
 
8) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż
   1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
     a) do 13,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 13,0 t do 14,0 t 0,30
     c) powyżej 14,0 t do 15,0 t 0,65
     d) powyżej 15,0 t do 16,0 t 1,10
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      16,0 t dodatkowo
0,90
 
9) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż
   1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:
 
     a) do 14,5 t włącznie 0,00
     b) powyżej 14,5 t do 15,5 t 0,40
     c) powyżej 15,5 t do 16,5 t 0,85
     d) powyżej 16,5 t do 17,5 t 1,45
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      17,5 t dodatkowo
1,20
 
10) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż
   1,3 m i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest
   wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie
   pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie
   przekracza 7,6 t, o sumie nacisków osi:
 
     a) do 15,2 t włącznie 0,00
     b) powyżej 15,2 t do 16,2 t 0,40
     c) powyżej 16,2 t do 17,2 t 0,85
     d) powyżej 17,2 t do 18,2 t 1,45
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      18,2 t dodatkowo
1,20
 
11) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż
   1,3 m o nacisku na oś składową*):
 
     a) do 6,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 6,0 t do 6,5 t 0,30
     c) powyżej 6,5 t do 7,0 t 0,60
     d) powyżej 7,0 t do 7,5 t 1,00
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 7,5
      t dodatkowo
0,80
 
12) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m
   o nacisku na oś składową*):
 
     a) do 6,5 t włącznie 0,00
     b) powyżej 6,5 t do 7,0 t 0,30
     c) powyżej 7,0 t do 7,5 t 0,70
     d) powyżej 7,5 t do 8,0 t 1,20
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,0
      t dodatkowo
1,00
7 Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 10,0 t:  
  1) dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi:  
     a) do 10,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 10,0 t do 10,5 t 0,40
     c) powyżej 10,5 t do 11,0 t 0,90
     d) powyżej 11,0 t do 11,5 t 1,40
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej
      11,5 t dodatkowo
0,90
 
2) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi
   mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi:
 
     a) do 11,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 11,0 t do 11,5 t 0,40
     c) powyżej 11,5 t do 12,0 t 0,90
     d) powyżej 12,0 t do 12,5 t 1,40
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej
      12,5 t dodatkowo
0,90
 
3) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie
   mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie
   nacisków osi:
 
     a) do 14,4 t włącznie 0,00
     b) powyżej 14,4 t do 15,4 t 0,50
     c) powyżej 15,4 t do 16,4 t 1,00
     d) powyżej 16,4 t do 17,4 t 1,70
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      17,4 t dodatkowo
1,10
 
4) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie
   mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie
   nacisków osi:
 
     a) do 16,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 16,0 t do 17,0 t 0,60
     c) powyżej 17,0 t do 18,0 t 1,20
     d) powyżej 18,0 t do 19,0 t 1,90
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      19,0 t dodatkowo
1,60
 
5) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie
   większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
     a) do 21,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 21,0 t do 22,5 t 0,60
     c) powyżej 22,5 t do 24,0 t 1,60
     d) powyżej 24,0 t do 25,5 t 2,50
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej
      25,5 t dodatkowo
1,60
 
6) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi
   większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie
   nacisków osi:
 
     a) do 24,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 24,0 t do 25,5 t 0,90
     c) powyżej 25,5 t do 27,0 t 1,80
     d) powyżej 27,0 t do 28,5 t 2,80
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej
      28,5 t dodatkowo
1,80
 
7) dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o
   nacisku osi:
 
     a) do 10 t włącznie 0,00
     b) powyżej 10,0 t do 10,5 t 0,25
     c) powyżej 10,5 t do 11,0 t 0,60
     d) powyżej 11,0 t do 11,5 t 0,95
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej
      11,5 t dodatkowo
0,65
 
8) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż
   1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
     a) do 14,4 t włącznie 0,00
     b) powyżej 14,4 t do 15,4 t 0,20
     c) powyżej 15,4 t do 16,4 t 0,45
     d) powyżej 16,4 t do 17,4 t 0,70
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      17,4 t dodatkowo
0,40
 
9) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż
   1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:
 
     a) do 16,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 16,0 t do 17,0 t 0,25
     c) powyżej 17,0 t do 18,0 t 0,60
     d) powyżej 18,0 t do 19,0 t 0,90
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      19,0 t dodatkowo
0,75
 
10) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż
   1,3 m i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest
   wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie
   pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie
   przekracza 8,5 t, o sumie nacisków osi:
 
     a) do 17,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 17,0 t do 18,0 t 0,25
     c) powyżej 18,0 t do 19,0 t 0,60
     d) powyżej 19,0 t do 20,0 t 0,90
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      20,0 t dodatkowo
0,75
 
11) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż
   1,3 m o nacisku na oś składową*):
 
     a) do 6,5 t włącznie 0,00
     b) powyżej 6,5 t do 7,0 t 0,30
     c) powyżej 7,0 t do 7,5 t 0,60
     d) powyżej 7,5 t do 8,0 t 0,90
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,0
      t dodatkowo
0,60
 
12) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m
   o nacisku na oś składową*):
 
     a) do 7,3 t włącznie 0,00
     b) powyżej 7,3 t do 7,8 t 0,30
     c) powyżej 7,8 t do 8,3 t 0,60
     d) powyżej 8,3 t do 8,8 t 0,90
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,8
      t dodatkowo
0,60
8 Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 11,5 t:  
  1) dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi:  
     a) do 10,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 10,0 t do 10,5 t 0,10
     c) powyżej 10,5 t do 11,0 t 0,30
     d) powyżej 11,0 t do 11,5 t 0,50
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej
      11,5 t dodatkowo
0,40
 
2) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi
   mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi:
 
     a) do 11,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 11,0 t do 11,5 t 0,10
     c) powyżej 11,5 t do 12,0 t 0,30
     d) powyżej 12,0 t do 12,5 t 0,50
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej
      12,5 t dodatkowo
0,40
 
3) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie
   mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie
   nacisków osi:
 
     a) do 16,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 16,0 t do 17,0 t 0,30
     c) powyżej 17,0 t do 18,0 t 0,50
     d) powyżej 18,0 t do 19,0 t 0,90
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      19,0 t dodatkowo
0,70
 
4) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie
   mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie
   nacisków osi:
 
     a) do 18,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 18,0 t do 19,0 t 0,40
     c) powyżej 19,0 t do 20,0 t 0,80
     d) powyżej 20,0 t do 21,0 t 1,20
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      21,0 t dodatkowo
0,60
 
5) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie
   większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
     a) do 21,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 21,0 t do 22,5 t 0,40
     c) powyżej 22,5 t do 24,0 t 0,90
     d) powyżej 24,0 t do 25,5 t 1,50
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej
      25,5 t dodatkowo
0,90
 
6) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi
   większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie
   nacisków osi:
 
     a) do 24,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 24,0 t do 25,5 t 0,50
     c) powyżej 25,5 t do 27,0 t 0,80
     d) powyżej 27,0 t do 28,5 t 1,40
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej
      28,5 t dodatkowo
1,00
 
7) dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o
   nacisku osi:
 
     a) do 11,5 t włącznie 0,00
     b) powyżej 11,5 t do 12,0 t 0,10
     c) powyżej 12,0 t do 12,5 t 0,25
     d) powyżej 12,5 t do 13,0 t 0,45
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej
      13,0 t dodatkowo
0,30
 
8) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż
   1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
     a) do 16,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 16,0 t do 17,0 t 0,10
     c) powyżej 17,0 t do 18,0 t 0,20
     d) powyżej 18,0 t do 19,0 t 0,35
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      19,0 t dodatkowo
0,25
 
9) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż
   1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:
 
     a) do 18,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 18,0 t do 19,0 t 0,10
     c) powyżej 19,0 t do 20,0 t 0,25
     d) powyżej 20,0 t do 21,0 t 0,40
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      21,0 t dodatkowo
0,25
 
10) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż
   1,3 m i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest
   wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie
   pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie
   przekracza 9,5 t, o sumie nacisków osi:
 
     a) do 19,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 19,0 t do 20,0 t 0,10
     c) powyżej 20,0 t do 21,0 t 0,25
     d) powyżej 21,0 t do 22,0 t 0,40
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      22,0 t dodatkowo
0,25
 
11) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż
   1,3 m o nacisku na oś składową*):
 
     a) do 7,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 7,0 t do 7,5 t 0,20
     c) powyżej 7,5 t do 8,0 t 0,30
     d) powyżej 8,0 t do 8,5 t 0,60
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,5
      t dodatkowo
0,40
 
12) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m
   o nacisku na oś składową*):
 
     a) do 8,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 8,0 t do 8,5 t 0,20
     c) powyżej 8,5 t do 9,0 t 0,30
     d) powyżej 9,0 t do 9,5 t 0,60
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5
      t dodatkowo
0,40
9 Za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej:  
  1) przyczepy dwuosiowej:  
     a) do 18,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 18,0 t do 23,0 t 0,50
     c) powyżej 23,0 t do 28,0 t 1,20
     d) powyżej 28,0 t do 38,0 t 2,40
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 38,0
      t dodatkowo
1,80
  2) przyczepy trzyosiowej:  
     a) do 24,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 24,0 t do 29,0 t 0,50
     c) powyżej 29,0 t do 34,0 t 1,20
     d) powyżej 34,0 t do 44,0 t 2,40
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 44,0
      t dodatkowo
1,80
 
3) zespołu pojazdów składającego się z dwuosiowego lub
   trzyosiowego pojazdu samochodowego i trzyosiowej
   przyczepy:
 
     a) do 40,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 40,0 t do 50,0 t 0,50
     c) powyżej 50,0 t do 64,0 t 1,20
     d) powyżej 64,0 t do 80,0 t 2,40
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0
      t dodatkowo
3,60
 
4) zespołu pojazdów składającego się z trzyosiowego pojazdu
   samochodowego i dwuosiowej przyczepy:
 
     a) do 40,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 40,0 t do 50,0 t 0,50
     c) powyżej 50,0 t do 64,0 t 1,20
     d) powyżej 64,0 t do 80,0 t 2,40
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0
      t dodatkowo
3,60
 
5) pojazdu członowego składającego się z dwuosiowego
   ciągnika siodłowego i trzyosiowej naczepy:
 
     a) do 40,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 40,0 t do 50,0 t 0,50
     c) powyżej 50,0 t do 64,0 t 1,20
     d) powyżej 64,0 t do 80,0 t 2,40
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0
      t dodatkowo
3,60
 
6) pojazdu członowego składającego się z trzyosiowego
   ciągnika siodłowego i dwu- lub trzyosiowej naczepy:
 
     a) do 40,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 40,0 t do 50,0 t 0,50
     c) powyżej 50,0 t do 64,0 t 1,20
     d) powyżej 64,0 t do 80,0 t 2,40
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0
      t dodatkowo
3,60
 
7) pojazdu członowego składającego się z trzyosiowego
   ciągnika siodłowego i trzyosiowej naczepy przewożącej
   40-stopowy kontener ISO w transporcie kombinowanym:
 
     a) do 44,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 44,0 t do 54,0 t 0,50
     c) powyżej 54,0 t do 68,0 t 1,20
     d) powyżej 68,0 t do 84,0 t 2,40
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 84,0
      t dodatkowo
3,60
 
8) zespołu pojazdów mających 4 osie, składających się
   z dwuosiowego pojazdu samochodowego i dwuosiowej
   przyczepy:
 
     a) do 36,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 36,0 t do 46,0 t 0,50
     c) powyżej 46,0 t do 60,0 t 1,20
     d) powyżej 60,0 t do 76,0 t 2,40
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 76,0
      t dodatkowo
3,60
 
9) pojazdu członowego mającego 4 osie, składającego się
   z dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy,
   jeżeli odległość pomiędzy osiami naczepy wynosi co
   najmniej 1,3 m:
 
     a) do 36,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 36,0 t do 46,0 t 0,50
     c) powyżej 46,0 t do 60,0 t 1,20
     d) powyżej 60,0 t do 76,0 t 2,40
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 76,0
      t dodatkowo
3,60
 
10) pojazdu członowego mającego 4 osie, składającego się
   z dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy,
   jeżeli odległość pomiędzy osiami naczepy jest większa
   niż 1,8 m oraz jeżeli oś napędowa jest wyposażona w
   opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub
   równoważne:
 
     a) do 38,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 38,0 t do 48,0 t 0,50
     c) powyżej 48,0 t do 62,0 t 1,20
     d) powyżej 62,0 t do 78,0 t 2,40
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 78,0
      t dodatkowo
3,60
 
11) pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu
   silnikowego i przyczepy, zarejestrowanych po raz
   pierwszy przed dniem 13 marca 2003 r.:
 
     a) do 42,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 42,0 t do 52,0 t 0,50
     c) powyżej 52,0 t do 66,0 t 1,20
     d) powyżej 66,0 t do 82,0 t 2,40
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 82,0
      t dodatkowo
3,60
  12) dwuosiowego pojazdu samochodowego:  
     a) do 18,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 18,0 t do 23,0 t 0,50
     c) powyżej 23,0 t do 28,0 t 1,20
     d) powyżej 28,0 t do 38,0 t 2,40
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 38,0
      t dodatkowo
1,80
  13) trzyosiowego pojazdu samochodowego:  
     a) do 25,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 25,0 t do 30,0 t 0,50
     c) powyżej 30,0 t do 35,0 t 1,20
     d) powyżej 35,0 t do 45,0 t 2,40
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 45,0
      t dodatkowo
1,80
 
14) trzyosiowego pojazdu samochodowego o osi napędowej
   wyposażonej w opony bliźniacze i zawieszenie
   pneumatyczne lub równoważne albo jeżeli każda z osi
   napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a
   maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza
   9,5 t:
 
     a) do 26,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 26,0 t do 31,0 t 0,50
     c) powyżej 31,0 t do 36,0 t 1,20
     d) powyżej 36,0 t do 46,0 t 2,40
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 46,0
      dodatkowo
1,80
 
15) czteroosiowego pojazdu samochodowego z dwoma osiami
   kierowanymi, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony
   bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne
   albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w
   opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi
   nie przekracza 9,5 t:
 
     a) do 32,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 32,0 t do 37,0 t 0,50
     c) powyżej 37,0 t do 42,0 t 1,20
     d) powyżej 42,0 t do 52,0 t 2,40
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 52,0
      dodatkowo
1,80
  16) trzyosiowego autobusu przegubowego:  
     a) do 28,0 t włącznie 0,00
     b) powyżej 28,0 t do 33,0 t 0,50
     c) powyżej 33,0 t do 38,0 t 1,20
     d) powyżej 38,0 t do 48,0 t 2,40
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 48,0
      dodatkowo
1,80
*)  Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi składowych osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy przekraczają dopuszczalne wartości, opłatę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.

 
ZAŁĄCZNIK Nr 2

 
WIELKOŚCI PARAMETRÓW ORAZ KAR PIENIĘŻNYCH, O KTÓRYCH MOWA W ART. 13G UST. 1
 
Lp. Wyszczególnienie Wysokość kary w zł
1 2 3
1 Za przekroczenie dopuszczalnej długości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem za każdy rozpoczęty 1 m ponad dopuszczalną długość 120
2 Za przekroczenie wysokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:  
  a) od wartości dopuszczalnej 4,00 m do 4,50 m włącznie 120
  b) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,10 m ponad 4,50 m 160
3 Za przekroczenie szerokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:  
 
a) od wartości dopuszczalnej 2,55 m do 3,20 m szerokości
  pojazdu włącznie
160
  b) ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie 360
  c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m 320
4 Za przekroczenie szerokości pojazdu ciężarowego z nadwoziem rodzaju furgon, jeżeli jego ściany są zaopatrzone w izolację termiczną, a grubość ściany bocznej wraz z izolacją termiczną jest nie mniejsza niż 45 mm:  
 
a) od wartości dopuszczalnej 2,60 m do 3,20 m szerokości
  pojazdu włącznie
160
  b) ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie 360
  c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m 320
5 Za przekroczenie szerokości pojazdu wolnobieżnego, ciągnika rolniczego z maszyną zawieszaną i przyczepy specjalnej lub pojazdów tych wraz z ładunkiem:  
 
a) od wartości dopuszczalnej 3,00 m do 3,20 m szerokości
  pojazdu włącznie
160
  b) ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie 360
  c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m 320
6 Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 8,0 t:  
  1) dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi:  
     a) do 8,0 t włącznie 0
     b) powyżej 8,0 t do 8,5 t 600
     c) powyżej 8,5 t do 9,0 t 1.320
     d) powyżej 9,0 t do 9,5 t 2.160
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5
      t dodatkowo
1.560
 
2) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi
   mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi:
 
     a) do 8,8 t włącznie 0
     b) powyżej 8,8 t do 9,3 t 600
     c) powyżej 9,3 t do 9,8 t 1.320
     d) powyżej 9,8 t do 10,3 t 2.160
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej
      10,3 t dodatkowo
1.560
 
3) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie
   mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie
   nacisków osi:
 
     a) do 13,0 t włącznie 0
     b) powyżej 13,0 t do 14,0 t 600
     c) powyżej 14,0 t do 15,0 t 1.440
     d) powyżej 15,0 t do 16,0 t 2.520
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      16,0 t dodatkowo
2.160
 
4) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie
   mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie
   nacisków osi:
 
     a) do 14,5 t włącznie 0
     b) powyżej 14,5 t do 15,5 t 840
     c) powyżej 15,5 t do 16,5 t 2.040
     d) powyżej 16,5 t do 17,5 t 3.360
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      17,5 t dodatkowo
2.640
 
5) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie
   większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
     a) do 19,5 t włącznie 0
     b) powyżej 19,5 t do 21,0 t 2.000
     c) powyżej 21,0 t do 22,5 t 4.400
     d) powyżej 22,5 t do 24,0 t 7.400
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej
      24,0 t dodatkowo
5.800
 
6) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi
   większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie
   nacisków osi:
 
     a) do 21,8 t włącznie 0
     b) powyżej 21,8 t do 23,3 t 2.400
     c) powyżej 23,3 t do 24,8 t 5.400
     d) powyżej 24,8 t do 26,3 t 9.000
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej
      26,3 t dodatkowo
7.000
 
7) dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o
   nacisku osi:
 
     a) do 8,0 t włącznie 0
     b) powyżej 8,0 t do 8,5 t 300
     c) powyżej 8,5 t do 9,0 t 720
     d) powyżej 9,0 t do 9,5 t 1.200
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5
      t dodatkowo
900
 
8) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż
   1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
     a) do 13,0 t włącznie 0
     b) powyżej 13,0 t do 14,0 t 360
     c) powyżej 14,0 t do 15,0 t 780
     d) powyżej 15,0 t do 16,0 t 1.320
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      16,0 t dodatkowo
1.080
 
9) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż
   1,3 i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:
 
     a) do 14,5 t włącznie 0
     b) powyżej 14,5 t do 15,5 t 480
     c) powyżej 15,5 t do 16,5 t 1.020
     d) powyżej 16,5 t do 17,5 t 1.740
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      17,5 t dodatkowo
1.440
 
10) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż
   1,3 i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest
   wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie
   pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie
   przekracza 7,6 t, o sumie nacisków osi:
 
     a) do 15,2 t włącznie 0
     b) powyżej 15,2 t do 16,2 t 480
     c) powyżej 16,2 t do 17,2 t 1.020
     d) powyżej 17,2 t do 18,2 t 1.740
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      18,2 t dodatkowo
1.440
 
11) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż
   1,3 m o nacisku na oś składową*):
 
     a) do 6,0 t włącznie 0
     b) powyżej 6,0 t do 6,5 t 360
     c) powyżej 6,5 t do 7,0 t 720
     d) powyżej 7,0 t do 7,5 t 1.200
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 7,5
      t dodatkowo
960
 
12) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m
   o nacisku na oś składową*):
 
     a) do 6,5 t włącznie 0
     b) powyżej 6,5 t do 7,0 t 360
     c) powyżej 7,0 t do 7,5 t 840
     d) powyżej 7,5 t do 8,0 t 1.440
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,0
      t dodatkowo
1.200
7 Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 10,0 t:  
     
  1) dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi:  
     a) do 10,0 t włącznie 0
     b) powyżej 10,0 t do 10,5 t 480
     c) powyżej 10,5 t do 11,0 t 1.080
     d) powyżej 11,0 t do 11,5 t 1.680
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej
      11,5 t dodatkowo
1.080
 
2) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi
   mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi:
 
     a) do 11,0 t włącznie 0
     b) powyżej 11,0 t do 11,5 t 480
     c) powyżej 11,5 t do 12,0 t 1.080
     d) powyżej 12,0 t do 12,5 t 1.680
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej
      12,5 t dodatkowo
1.080
 
3) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie
   mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie
   nacisków osi:
 
     a) do 14,4 t włącznie 0
     b) powyżej 14,4 t do 15,4 t 600
     c) powyżej 15,4 t do 16,4 t 1.200
     d) powyżej 16,4 t do 17,4 t 2.040
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      17,4 t dodatkowo
1.320
 
4) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie
   mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie
   nacisków osi:
 
     a) do 16,0 t włącznie 0
     b) powyżej 16,0 t do 17,0 t 720
     c) powyżej 17,0 t do 18,0 t 1.440
     d) powyżej 18,0 t do 19,0 t 2.280
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      19,0 t dodatkowo
1.920
 
5) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie
   większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
     a) do 21,0 t włącznie 0
     b) powyżej 21,0 t do 22,5 t 1.200
     c) powyżej 22,5 t do 24,0 t 3.200
     d) powyżej 24,0 t do 25,5 t 5.000
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej
      25,5 t dodatkowo
3.200
 
6) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi
   większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie
   nacisków osi:
 
     a) do 24,0 t włącznie 0
     b) powyżej 24,0 t do 25,5 t 1.800
     c) powyżej 25,5 t do 27,0 t 3.600
     d) powyżej 27,0 t do 28,5 t 5.600
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej
      28,5 t dodatkowo
3.600
 
7) dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o
   nacisku osi:
 
     a) do 10 t włącznie 0
     b) powyżej 10,0 t do 10,5 t 300
     c) powyżej 10,5 t do 11,0 t 720
     d) powyżej 11,0 t do 11,5 t 1.140
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej
      11,5 t dodatkowo
780
 
8) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż
   1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
     a) do 14,4 t włącznie 0
     b) powyżej 14,4 t do 15,4 t 240
     c) powyżej 15,4 t do 16,4 t 540
     d) powyżej 16,4 t do 17,4 t 840
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      17,4 t dodatkowo
480
 
9) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż
   1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:
 
     a) do 16,0 t włącznie 0
     b) powyżej 16,0 t do 17,0 t 300
     c) powyżej 17,0 t do 18,0 t 720
     d) powyżej 18,0 t do 19,0 t 1.080
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      19,0 t dodatkowo
900
 
10) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż
   1,3 m i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest
   wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie
   pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie
   przekracza 8,5 t, o sumie nacisków osi:
 
     a) do 17,0 t włącznie 0
     b) powyżej 17,0 t do 18,0 t 300
     c) powyżej 18,0 t do 19,0 t 720
     d) powyżej 19,0 t do 20,0 t 1.080
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      20,0 t dodatkowo
900
 
11) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż
   1,3 m o nacisku na oś składową*):
 
     a) do 6,5 t włącznie 0
     b) powyżej 6,5 t do 7,0 t 360
     c) powyżej 7,0 t do 7,5 t 720
     d) powyżej 7,5 t do 8,0 t 1.080
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,0
      t dodatkowo
720
 
12) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m
   o nacisku na oś składową*):
 
     a) do 7,3 t włącznie 0
     b) powyżej 7,3 t do 7,8 t 360
     c) powyżej 7,8 t do 8,3 t 720
     d) powyżej 8,3 t do 8,8 t 1.080
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,8
      t dodatkowo
720
8 Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 11,5 t:  
  1) dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi:  
     a) do 10,0 t włącznie 0
     b) powyżej 10,0 t do 10,5 t 120
     c) powyżej 10,5 t do 11,0 t 360
     d) powyżej 11,0 t do 11,5 t 600
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej
      11,5 t dodatkowo
480
 
2) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi
   mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi:
 
     a) do 11,0 t włącznie 0
     b) powyżej 11,0 t do 11,5 t 120
     c) powyżej 11,5 t do 12,0 t 360
     d) powyżej 12,0 t do 12,5 t 600
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej
      12,5 t dodatkowo
480
 
3) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie
   mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie
   nacisków osi:
 
     a) do 16,0 t włącznie 0
     b) powyżej 16,0 t do 17,0 t 360
     c) powyżej 17,0 t do 18,0 t 600
     d) powyżej 18,0 t do 19,0 t 1.080
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      19,0 t dodatkowo
840
 
4) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie
   mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie
   nacisków osi:
 
     a) do 18,0 t włącznie 0
     b) powyżej 18,0 t do 19,0 t 480
     c) powyżej 19,0 t do 20,0 t 960
     d) powyżej 20,0 t do 21,0 t 1.440
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      21,0 t dodatkowo
720
 
5) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie
   większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
     a) do 21,0 t włącznie 0
     b) powyżej 21,0 t do 22,5 t 480
     c) powyżej 22,5 t do 24,0 t 1.080
     d) powyżej 24,0 t do 25,5 t 1.800
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej
      25,5 t dodatkowo
1.080
 
6) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi
   większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie
   nacisków osi:
 
     a) do 24,0 t włącznie 0
     b) powyżej 24,0 t do 25,5 t 600
     c) powyżej 25,5 t do 27,0 t 960
     d) powyżej 27,0 t do 28,5 t 1.680
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej
      28,5 t dodatkowo
1.200
 
7) dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o
   nacisku osi:
 
     a) do 11,5 t włącznie 0
     b) powyżej 11,5 t do 12,0 t 120
     c) powyżej 12,0 t do 12,5 t 300
     d) powyżej 12,5 t do 13,0 t 540
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej
      13,0 t dodatkowo
360
 
8) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż
   1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
     a) do 16,0 t włącznie 0
     b) powyżej 16,0 t do 17,0 t 120
     c) powyżej 17,0 t do 18,0 t 240
     d) powyżej 18,0 t do 19,0 t 420
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t
      powyżej 19,0 t dodatkowo
300
 
9) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż
   1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:
 
     a) do 18,0 t włącznie 0
     b) powyżej 18,0 t do 19,0 t 120
     c) powyżej 19,0 t do 20,0 t 300
     d) powyżej 20,0 t do 21,0 t 480
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      21,0 t dodatkowo
300
 
10) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż
   1,3 m i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest
   wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie
   pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie
   przekracza 9,5 t, o sumie nacisków osi:
 
     a) do 19,0 t włącznie 0
     b) powyżej 19,0 t do 20,0 t 120
     c) powyżej 20,0 t do 21,0 t 300
     d) powyżej 21,0 t do 22,0 t 480
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej
      22,0 t dodatkowo
300
 
11) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż
   1,3 m o nacisku na oś składową*):
 
     a) do 7,0 t włącznie 0
     b) powyżej 7,0 t do 7,5 t 240
     c) powyżej 7,5 t do 8,0 t 360
     d) powyżej 8,0 t do 8,5 t 720
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,5
      t dodatkowo
480
 
12) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i
   naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy
   odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m
   o nacisku na oś składową*):
 
     a) do 8,0 t włącznie 0
     b) powyżej 8,0 t do 8,5 t 240
     c) powyżej 8,5 t do 9,0 t 360
     d) powyżej 9,0 t do 9,5 t 720
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5
      t dodatkowo
480
9 Za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej:  
  1) przyczepy dwuosiowej:  
     a) do 18,0 t włącznie 0
     b) powyżej 18,0 t do 23,0 t 600
     c) powyżej 23,0 t do 28,0 t 1.440
     d) powyżej 28,0 t do 38,0 t 2.880
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 38,0
      t dodatkowo
2.160
  2) przyczepy trzyosiowej:  
     a) do 24,0 t włącznie 0
     b) powyżej 24,0 t do 29,0 t 600
     c) powyżej 29,0 t do 34,0 t 1.440
     d) powyżej 34,0 t do 44,0 t 2.880
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 44,0
      t dodatkowo
2.160
 
3) zespołu pojazdów składającego się z dwuosiowego lub
   trzyosiowego pojazdu samochodowego i trzyosiowej
   przyczepy:
 
     a) do 40,0 t włącznie 0
     b) powyżej 40,0 t do 50,0 t 600
     c) powyżej 50,0 t do 64,0 t 1.440
     d) powyżej 64,0 t do 80,0 t 2.880
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0
      t dodatkowo
4.320
 
4) zespołu pojazdów składającego się z trzyosiowego pojazdu
   samochodowego i dwuosiowej przyczepy:
 
     a) do 40,0 t włącznie 0
     b) powyżej 40,0 t do 50,0 t 600
     c) powyżej 50,0 t do 64,0 t 1.440
     d) powyżej 64,0 t do 80,0 t 2.880
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0
      t dodatkowo
4.320
 
5) pojazdu członowego składającego się z dwuosiowego
   ciągnika siodłowego i trzyosiowej naczepy:
 
     a) do 40,0 t włącznie 0
     b) powyżej 40,0 t do 50,0 t 600
     c) powyżej 50,0 t do 64,0 t 1.440
     d) powyżej 64,0 t do 80,0 t 2.880
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0
      t dodatkowo
4.320
 
6) pojazdu członowego składającego się z trzyosiowego
   ciągnika siodłowego i dwu- lub trzyosiowej naczepy:
 
     a) do 40,0 t włącznie 0
     b) powyżej 40,0 t do 50,0 t 600
     c) powyżej 50,0 t do 64,0 t 1.440
     d) powyżej 64,0 t do 80,0 t 2.880
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0
      t dodatkowo
4.320
 
7) pojazdu członowego składającego się z trzyosiowego
   ciągnika siodłowego i trzyosiowej naczepy przewożącej
   40-stopowy kontener ISO w transporcie kombinowanym:
 
     a) do 44,0 t włącznie 0
     b) powyżej 44,0 t do 54,0 t 600
     c) powyżej 54,0 t do 68,0 t 1.440
     d) powyżej 68,0 t do 84,0 t 2.880
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 84,0
      t dodatkowo
4.320
 
8) zespołu pojazdów mających 4 osie, składających się z
   dwuosiowego pojazdu samochodowego i dwuosiowej
   przyczepy:
 
     a) do 36,0 t włącznie 0
     b) powyżej 36,0 t do 46,0 t 600
     c) powyżej 46,0 t do 60,0 t 1.440
     d) powyżej 60,0 t do 76,0 t 2.880
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 76,0
      t dodatkowo
4.320
 
9) pojazdu członowego mającego 4 osie, składającego się z
   dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy,
   jeżeli odległość pomiędzy osiami naczepy wynosi
   co najmniej 1,3 m:
 
     a) do 36,0 t włącznie 0
     b) powyżej 36,0 t do 46,0 t 600
     c) powyżej 46,0 t do 60,0 t 1.440
     d) powyżej 60,0 t do 76,0 t 2.880
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 76,0
      t dodatkowo
4.320
 
10) pojazdu członowego mającego 4 osie, składającego się z
   dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy,
   jeżeli odległość pomiędzy osiami naczepy jest większa
   niż 1,8 m oraz jeżeli oś napędowa jest wyposażona w
   opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub
   równoważne:
 
     a) do 38,0 t włącznie 0
     b) powyżej 38,0 t do 48,0 t 600
     c) powyżej 48,0 t do 62,0 t 1.440
     d) powyżej 62,0 t do 78,0 t 2.880
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 78,0
      t dodatkowo
4.320
 
11) pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu
   silnikowego i przyczepy, zarejestrowanych po raz
   pierwszy przed dniem 13 marca 2003 r.:
 
     a) do 42,0 t włącznie 0
     b) powyżej 42,0 t do 52,0 t 600
     c) powyżej 52,0 t do 66,0 t 1.440
     d) powyżej 66,0 t do 82,0 t 2.880
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 82,0
      t dodatkowo
4.320
  12) dwuosiowego pojazdu samochodowego:  
     a) do 18,0 t włącznie 0
     b) powyżej 18,0 t do 23,0 t 600
     c) powyżej 23,0 t do 28,0 t 1.440
     d) powyżej 28,0 t do 38,0 t 2.880
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 38,0
      t dodatkowo
2.160
  13) trzyosiowego pojazdu samochodowego:  
     a) do 25,0 t włącznie 0
     b) powyżej 25,0 t do 30,0 t 600
     c) powyżej 30,0 t do 35,0 t 1.440
     d) powyżej 35,0 t do 45,0 t 2.880
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 45,0
      t dodatkowo
2.160
 
14) trzyosiowego pojazdu samochodowego o osi napędowej
   wyposażonej w opony bliźniacze i zawieszenie
   pneumatyczne lub równoważne albo jeżeli każda z osi
   napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a
   maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza
   9,5 t:
 
     a) do 26,0 t włącznie 0
     b) powyżej 26,0 t do 31,0 t 600
     c) powyżej 31,0 t do 36,0 t 1.440
     d) powyżej 36,0 t do 46,0 t 2.880
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 46,0
      dodatkowo
2.160
 
15) czteroosiowego pojazdu samochodowego z dwoma osiami
   kierowanymi, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony
   bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne
   albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w
   opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi
   nie przekracza 9,5 t:
 
     a) do 32,0 t włącznie 0
     b) powyżej 32,0 t do 37,0 t 600
     c) powyżej 37,0 t do 42,0 t 1.440
     d) powyżej 42,0 t do 52,0 t 2.880
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 52,0
      dodatkowo
2.160
  16) trzyosiowego autobusu przegubowego:  
     a) do 28,0 t włącznie 0
     b) powyżej 28,0 t do 33,0 t 600
     c) powyżej 33,0 t do 38,0 t 1.440
     d) powyżej 38,0 t do 48,0 t 2.880
 
   e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 48,0
      dodatkowo
2.160
  Za niedotrzymanie któregokolwiek z pozostałych warunków przejazdu podanych w zezwoleniu 1.000
*)  Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi składowych osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy przekraczają dopuszczalne wartości, karę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.