Dziennik Ustaw Nr
62, poz. 554 z 2005 r.
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
w sprawie sposobu unieważniania dokumentów pojazdów
wycofanych z eksploatacji, wzorów zaświadczeń wydawanych dla tych pojazdów,
sposobu przechowywania zaświadczeń oraz prowadzenia ich ewidencji2)
(Dz. U. z dnia 18 kwietnia 2005 r.)
Na podstawie art. 27 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów
wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Przepisy rozporządzenia określają:
1) sposób unieważniania dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu oraz tablic
rejestracyjnych;
2) wzór zaświadczenia o demontażu pojazdu;
3) wzór zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu;
4) sposób przechowywania zaświadczeń, o których mowa w pkt 2 i 3;
5) sposób prowadzenia ewidencji zaświadczeń, o których mowa w pkt 2 i 3.
§ 2. 1. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu lub przedsiębiorca
prowadzący punkt zbierania pojazdów, przyjmując pojazd wycofany z
eksploatacji, unieważnia:
1) dowód rejestracyjny i kartę pojazdu, jeżeli była wydana, poprzez
odcięcie prawego dolnego rogu, o powierzchni co najmniej 1 cm2,
strony tytułowej dokumentu;
2) tablice rejestracyjne poprzez ich przedziurkowanie w miejscu pomiędzy
wyróżnikiem powiatu a wyróżnikiem pojazdu albo pomiędzy wyróżnikiem
województwa, jeżeli nie występuje wyróżnik powiatu, a wyróżnikiem pojazdu,
trzema otworami o średnicy około 1 cm, ułożonymi w odstępach 1 cm od
krawędzi najbliższego otworu, w linii równoległej do pionowej krawędzi
tablicy.
2. Przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, zwraca unieważnione dokumenty
oraz tablice rejestracyjne właścicielowi pojazdu.
§ 3. Wzór zaświadczenia o demontażu pojazdu określa załącznik nr 1 do
rozporządzenia.
§ 4. Wzór zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu określa
załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 5. 1. Egzemplarze zaświadczeń, o których mowa w § 3 i 4, które
pozostają u przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy
prowadzącego punkt zbierania pojazdów, powinny być zabezpieczone przed
dostępem osób nieuprawnionych i przechowywane w odpowiednio zabezpieczonych
pomieszczeniach.
2. Zaświadczenia, o których mowa w ust. 1, powinny być przechowywane w
szafie metalowej w teczkach według rodzaju zaświadczenia i roku wydania.
§ 6. 1. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu prowadzi ewidencję
zaświadczeń, o których mowa w § 3 i 4, wydanych przez niego i przez
przedsiębiorców prowadzących punkty zbierania pojazdów, z którymi zawarł
umowę.
2. Ewidencja zaświadczeń prowadzona jest w siedzibie przedsiębiorcy,
odrębnie dla każdego rodzaju zaświadczenia, i obejmuje następujące dane
związane z tym zaświadczeniem:
1) numer wydanego zaświadczenia, składający się z:
a) wyróżnika województwa, w którym przedsiębiorca prowadzi stację
demontażu pojazdu lub punkt zbierania pojazdu; wyróżnik województwa
określają przepisy o rejestracji i oznaczaniu pojazdów,
b) numeru kolejnego z wykazu przedsiębiorców, o którym mowa w art. 42
ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z
eksploatacji,
c) numeru kolejnego nadanego przez przedsiębiorcę prowadzącego stację
demontażu lub przedsiębiorcę prowadzącego punkt zbierania pojazdów;
2) dane właściciela pojazdu (imię i nazwisko oraz adres zamieszkania albo
nazwa i adres siedziby);
3) numer rejestracyjny pojazdu;
4) znak wyróżniający państwa, w którym pojazd został zarejestrowany;
5) marka pojazdu;
6) typ pojazdu;
7) model pojazdu;
8) numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy pojazdu.
3. Dane, o których mowa w ust. 2, wprowadzane są do ewidencji niezwłocznie
po wydaniu zaświadczenia albo otrzymaniu zaświadczenia od przedsiębiorcy
prowadzącego punkt zbierania pojazdów.
4. Ewidencja zaświadczeń prowadzona jest w formie pisemnej i może być
również prowadzona w formie elektronicznej.
5. Prowadzenie ewidencji zaświadczeń wymaga stosowania odpowiednich
zabezpieczeń. Przepis § 5 stosuje się odpowiednio.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
________
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji
rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia
art. 5 ust. 3 dyrektywy 2000/53/WE z dnia 18 września 2000 r. w sprawie
pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. Urz. WE L 269 z 21.10.2000, z późn.
zm.). Dane dotyczące aktów prawa Unii Europejskiej ogłoszonych przed dniem 1
maja 2004 r., zamieszczone w niniejszym rozporządzeniu, dotyczą ogłoszenia
tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WZÓR ZAŚWIADCZENIA O DEMONTAŻU POJAZDU
(format A4)
Objaśnienia:
1. Dane właściciela pojazdu, innego niż wpisany w dowodzie
rejestracyjnym, mogą być wpisane w pkt 5 zaświadczenia, jeżeli przedłożony
zostanie dokument potwierdzający własność.
2. Przedsiębiorca wydający zaświadczenie dokonuje odpowiednio skreślenia
wyrazów w pkt 6 zaświadczenia w przypadku, gdy:
a) zamiast dowodu rejestracyjnego przedłożono dokument potwierdzający
dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym, wydany przez organ właściwy ze
względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu,
b) właściciel pojazdu złożył oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności
karnej za składanie fałszywych zeznań, w przypadku utraty dowodu
rejestracyjnego, karty pojazdu, jeżeli była wydana, lub tablic (tablicy)
rejestracyjnych, zgodnie z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów.
3. W przypadkach, o których mowa w pkt 1 i 2 niniejszego objaśnienia,
przedsiębiorca wypełnia odpowiednio pkt 7 zaświadczenia.
4. W pkt 7 zaświadczenia przedsiębiorca może zamieszczać inne uwagi,
ważne dla wystawienia tego zaświadczenia i wyrejestrowania pojazdu.
5. Zaświadczenie może być wystawione w formie wydruku z systemu
informatycznego; wówczas w wydruku mogą być pominięte wyrazy, które nie mają
zastosowania.
6. Numer identyfikacji REGON wpisuje się, o ile został nadany.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WZÓR ZAŚWIADCZENIA O PRZYJĘCIU NIEKOMPLETNEGO POJAZDU
(format A4)
Objaśnienia:
1. Dane właściciela pojazdu, innego niż wpisany w dowodzie
rejestracyjnym, mogą być wpisane w pkt 5 zaświadczenia, jeżeli przedłożony
zostanie dokument potwierdzający własność.
2. Przedsiębiorca wydający zaświadczenie dokonuje odpowiednio skreślenia
wyrazów w pkt 6 zaświadczenia w przypadku, gdy:
a) zamiast dowodu rejestracyjnego przedłożono dokument potwierdzający
dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym, wydany przez organ właściwy ze
względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu,
b) właściciel pojazdu złożył oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności
karnej za składanie fałszywych zeznań, w przypadku utraty dowodu
rejestracyjnego, karty pojazdu, jeżeli była wydana, lub tablic (tablicy)
rejestracyjnych, zgodnie z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów.
3. W przypadkach, o których mowa w pkt 1 i 2 niniejszego objaśnienia,
przedsiębiorca wypełnia odpowiednio pkt 7 zaświadczenia.
4. W pkt 7 zaświadczenia przedsiębiorca może zamieszczać inne uwagi,
ważne dla wystawienia tego zaświadczenia i wyrejestrowania pojazdu.
5. Zaświadczenie może być wystawione w formie wydruku z systemu
informatycznego; wówczas w wydruku mogą być pominięte wyrazy, które nie mają
zastosowania.
6. Numer identyfikacji REGON wpisuje się, o ile został nadany.