Dziennik Ustaw Nr 62, poz. 554 z 2005 r.


 

ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

 

z dnia 25 marca 2005 r.


 

w sprawie sposobu unieważniania dokumentów pojazdów wycofanych z eksploatacji, wzorów zaświadczeń wydawanych dla tych pojazdów, sposobu przechowywania zaświadczeń oraz prowadzenia ich ewidencji2)


 

(Dz. U. z dnia 18 kwietnia 2005 r.)



 
Na podstawie art. 27 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202) zarządza się, co następuje:


 
§ 1. Przepisy rozporządzenia określają:
  1)  sposób unieważniania dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu oraz tablic rejestracyjnych;
  2)  wzór zaświadczenia o demontażu pojazdu;
  3)  wzór zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu;
  4)  sposób przechowywania zaświadczeń, o których mowa w pkt 2 i 3;
  5)  sposób prowadzenia ewidencji zaświadczeń, o których mowa w pkt 2 i 3.

 
§ 2. 1. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu lub przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów, przyjmując pojazd wycofany z eksploatacji, unieważnia:
  1)  dowód rejestracyjny i kartę pojazdu, jeżeli była wydana, poprzez odcięcie prawego dolnego rogu, o powierzchni co najmniej 1 cm2, strony tytułowej dokumentu;
  2)  tablice rejestracyjne poprzez ich przedziurkowanie w miejscu pomiędzy wyróżnikiem powiatu a wyróżnikiem pojazdu albo pomiędzy wyróżnikiem województwa, jeżeli nie występuje wyróżnik powiatu, a wyróżnikiem pojazdu, trzema otworami o średnicy około 1 cm, ułożonymi w odstępach 1 cm od krawędzi najbliższego otworu, w linii równoległej do pionowej krawędzi tablicy.
2. Przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, zwraca unieważnione dokumenty oraz tablice rejestracyjne właścicielowi pojazdu.

 
§ 3. Wzór zaświadczenia o demontażu pojazdu określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

 
§ 4. Wzór zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

 
§ 5. 1. Egzemplarze zaświadczeń, o których mowa w § 3 i 4, które pozostają u przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, powinny być zabezpieczone przed dostępem osób nieuprawnionych i przechowywane w odpowiednio zabezpieczonych pomieszczeniach.
2. Zaświadczenia, o których mowa w ust. 1, powinny być przechowywane w szafie metalowej w teczkach według rodzaju zaświadczenia i roku wydania.

 
§ 6. 1. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu prowadzi ewidencję zaświadczeń, o których mowa w § 3 i 4, wydanych przez niego i przez przedsiębiorców prowadzących punkty zbierania pojazdów, z którymi zawarł umowę.
2. Ewidencja zaświadczeń prowadzona jest w siedzibie przedsiębiorcy, odrębnie dla każdego rodzaju zaświadczenia, i obejmuje następujące dane związane z tym zaświadczeniem:
  1)  numer wydanego zaświadczenia, składający się z:
a)    wyróżnika województwa, w którym przedsiębiorca prowadzi stację demontażu pojazdu lub punkt zbierania pojazdu; wyróżnik województwa określają przepisy o rejestracji i oznaczaniu pojazdów,
b)    numeru kolejnego z wykazu przedsiębiorców, o którym mowa w art. 42 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,
c)    numeru kolejnego nadanego przez przedsiębiorcę prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcę prowadzącego punkt zbierania pojazdów;
  2)  dane właściciela pojazdu (imię i nazwisko oraz adres zamieszkania albo nazwa i adres siedziby);
  3)  numer rejestracyjny pojazdu;
  4)  znak wyróżniający państwa, w którym pojazd został zarejestrowany;
  5)  marka pojazdu;
  6)  typ pojazdu;
  7)  model pojazdu;
  8)  numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy pojazdu.
3. Dane, o których mowa w ust. 2, wprowadzane są do ewidencji niezwłocznie po wydaniu zaświadczenia albo otrzymaniu zaświadczenia od przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów.
4. Ewidencja zaświadczeń prowadzona jest w formie pisemnej i może być również prowadzona w formie elektronicznej.
5. Prowadzenie ewidencji zaświadczeń wymaga stosowania odpowiednich zabezpieczeń. Przepis § 5 stosuje się odpowiednio.

 
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

 
________
1)  Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).
2)  Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia art. 5 ust. 3 dyrektywy 2000/53/WE z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. Urz. WE L 269 z 21.10.2000, z późn. zm.). Dane dotyczące aktów prawa Unii Europejskiej ogłoszonych przed dniem 1 maja 2004 r., zamieszczone w niniejszym rozporządzeniu, dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.

 
ZAŁĄCZNIKI

 
ZAŁĄCZNIK Nr 1

 
WZÓR ZAŚWIADCZENIA O DEMONTAŻU POJAZDU

 
(format A4)

 
wzór

 
Objaśnienia:
  1.  Dane właściciela pojazdu, innego niż wpisany w dowodzie rejestracyjnym, mogą być wpisane w pkt 5 zaświadczenia, jeżeli przedłożony zostanie dokument potwierdzający własność.
  2.  Przedsiębiorca wydający zaświadczenie dokonuje odpowiednio skreślenia wyrazów w pkt 6 zaświadczenia w przypadku, gdy:
a)    zamiast dowodu rejestracyjnego przedłożono dokument potwierdzający dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym, wydany przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu,
b)    właściciel pojazdu złożył oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, w przypadku utraty dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, jeżeli była wydana, lub tablic (tablicy) rejestracyjnych, zgodnie z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów.
  3.  W przypadkach, o których mowa w pkt 1 i 2 niniejszego objaśnienia, przedsiębiorca wypełnia odpowiednio pkt 7 zaświadczenia.
  4.  W pkt 7 zaświadczenia przedsiębiorca może zamieszczać inne uwagi, ważne dla wystawienia tego zaświadczenia i wyrejestrowania pojazdu.
  5.  Zaświadczenie może być wystawione w formie wydruku z systemu informatycznego; wówczas w wydruku mogą być pominięte wyrazy, które nie mają zastosowania.
  6.  Numer identyfikacji REGON wpisuje się, o ile został nadany.

 
ZAŁĄCZNIK Nr 2

 
WZÓR ZAŚWIADCZENIA O PRZYJĘCIU NIEKOMPLETNEGO POJAZDU

 
(format A4)

 
wzór

 
Objaśnienia:
  1.  Dane właściciela pojazdu, innego niż wpisany w dowodzie rejestracyjnym, mogą być wpisane w pkt 5 zaświadczenia, jeżeli przedłożony zostanie dokument potwierdzający własność.
  2.  Przedsiębiorca wydający zaświadczenie dokonuje odpowiednio skreślenia wyrazów w pkt 6 zaświadczenia w przypadku, gdy:
a)    zamiast dowodu rejestracyjnego przedłożono dokument potwierdzający dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym, wydany przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu,
b)    właściciel pojazdu złożył oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, w przypadku utraty dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, jeżeli była wydana, lub tablic (tablicy) rejestracyjnych, zgodnie z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów.
  3.  W przypadkach, o których mowa w pkt 1 i 2 niniejszego objaśnienia, przedsiębiorca wypełnia odpowiednio pkt 7 zaświadczenia.
  4.  W pkt 7 zaświadczenia przedsiębiorca może zamieszczać inne uwagi, ważne dla wystawienia tego zaświadczenia i wyrejestrowania pojazdu.
  5.  Zaświadczenie może być wystawione w formie wydruku z systemu informatycznego; wówczas w wydruku mogą być pominięte wyrazy, które nie mają zastosowania.
  6.  Numer identyfikacji REGON wpisuje się, o ile został nadany.