Dziennik Ustaw Nr
25, poz. 209 z 2005 r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 1 lutego 2005 r.
w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających
badania techniczne pojazdów
Na podstawie art. 84a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo
o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z późn. zm.2))
zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Wymagania ogólne dla stacji kontroli pojazdów
§ 1. Stacja kontroli pojazdów powinna być oznaczona na zewnątrz, w
miejscu widocznym szyldem barwy niebieskiej z białymi napisami,
zawierającymi co najmniej: określenie rodzaju i godziny otwarcia stacji
kontroli pojazdów.
§ 2. Stacja kontroli pojazdów powinna posiadać co najmniej jedno
stanowisko kontrolne do wykonywania badań technicznych pojazdów, zwane dalej
"stanowiskiem kontrolnym", oraz stanowisko zewnętrzne do pomiarów
akustycznych, zwane dalej "stanowiskiem zewnętrznym".
§ 3. Jeżeli stacja kontroli pojazdów jest częścią zakładu
prowadzącego także inną działalność, powinna ona być wydzielona i odgrodzona
od pozostałego terenu z zachowaniem do niej dojazdu.
§ 4. 1. Pojazdom oczekującym na badanie techniczne powinna być
zapewniona możliwość swobodnego ich zaparkowania.
2. Liczba miejsc do parkowania powinna wynosić co najmniej:
1) 4 miejsca - dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t;
2) 2 miejsca - dla pozostałych pojazdów.
§ 5. Wjazd i wyjazd ze stacji kontroli pojazdów powinien być o
nawierzchni asfaltowej lub betonowej.
§ 6. Diagnosta wykonujący badania techniczne pojazdów powinien
posiadać identyfikator osobisty zawierający co najmniej imię i nazwisko,
zdjęcie oraz numer uprawnienia diagnosty.
§ 7. Dokumenty oraz pieczątki związane z przeprowadzaniem badań
technicznych pojazdów powinny być zabezpieczone przed dostępem osób
nieuprawnionych.
§ 8. Stacja kontroli pojazdów powinna posiadać:
1) instrukcje obsługi urządzeń i przyrządów stanowiących wyposażenie
stacji kontroli pojazdów;
2) dane dotyczące kryteriów oceny badanych pojazdów;
3) komplet przepisów prawnych określających wymagania dotyczące warunków
technicznych i badań technicznych pojazdów.
Rozdział 2
Stanowisko kontrolne
§ 9. 1. Stanowisko kontrolne powinno znajdować się w pomieszczeniu
stacji kontroli pojazdów, którego wymiary i bramy: wjazdowa i wyjazdowa
dostosowane są do wielkości badanych pojazdów lub zespołów pojazdów, jeżeli
stacja kontroli pojazdów upoważniona jest do przeprowadzania badań
technicznych zespołu pojazdów.
2. Stanowisko kontrolne, z zastrzeżeniem ust. 3, powinno znajdować się w
pomieszczeniu przelotowym zapewniającym jeden kierunek ruchu pojazdu.
3. Dopuszcza się stanowisko kontrolne w pomieszczeniu nieprzelotowym stacji
kontroli pojazdów przeprowadzających badania techniczne pojazdów o
dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t.
4. Stanowisko kontrolne składa się z:
1) płaskiej i poziomej powierzchni przeznaczonej bezpośrednio do
przeprowadzania badań technicznych pojazdów, zwanej dalej "ławą pomiarową",
i powierzchni pomocniczej mieszczącej urządzenia i przyrządy;
2) kanału przeglądowego;
3) wyposażenia kontrolno-pomiarowego;
4) wyposażenia technologicznego.
5. Stanowisko kontrolne może nie posiadać kanału przeglądowego, jeżeli
wyposażone jest w urządzenie do podnoszenia całego pojazdu.
§ 10. Podłoga i ściany stanowiska kontrolnego do wysokości co
najmniej 2,0 m, nawierzchnia i ściany kanału przeglądowego oraz nawierzchnia
ław pomiarowych powinny być łatwo zmywalne.
§ 11. 1. Długość stanowiska kontrolnego powinna być większa niż
długość kanału przeglądowego, o której mowa w § 13 ust. 1 pkt 1, nie mniej
niż o 2,0 m. Jeżeli sposób wykonywania badań technicznych pojazdów,
wynikający z rozmieszczenia urządzeń i przyrządów, wymaga większej długości,
stanowisko kontrolne powinno być odpowiednio dłuższe.
2. Szerokość stanowiska kontrolnego nie powinna być mniejsza niż 6,0 m.
Dopuszcza się szerokość stanowiska kontrolnego nie mniejszą niż 5,0 m w
przypadku:
1) dwóch stanowisk kontrolnych równoległych nieoddzielonych od siebie
ścianą;
2) stacji kontroli pojazdów przeprowadzających badania techniczne
wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, o ile warunki
lokalowe nie pozwalają na zachowanie szerokości 6,0 m.
3. Wysokość pomieszczenia, w którym znajduje się stanowisko kontrolne, w
obszarze wyznaczonym wzdłuż osi stanowiska kontrolnego na szerokości co
najmniej 3,0 m, nie powinna być mniejsza niż:
1) 4,2 m - w przypadku wyposażenia stanowiska kontrolnego w kanał
przeglądowy; przy czym dopuszcza się wysokość 3,3 m w odniesieniu do stacji
kontroli pojazdów przeprowadzających badania techniczne wyłącznie pojazdów o
dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t;
2) 5,7 m - w przypadku wyposażenia stanowiska kontrolnego w urządzenie do
podnoszenia całego pojazdu w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów
przeprowadzających badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie
całkowitej powyżej 3,5 t;
3) 4,6 m - w przypadku wyposażenia stanowiska kontrolnego w urządzenie do
podnoszenia całego pojazdu w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów
przeprowadzających badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej
masie całkowitej do 3,5 t w miejscu przewidzianym do podnoszenia całego
pojazdu, a poza tym miejscem wysokość nie powinna być mniejsza niż 3,3 m.
4. Wymiary bramy wjazdowej i wyjazdowej w osi stanowiska kontrolnego nie
powinny być mniejsze niż:
1) 4,1 m - wysokość bramy; przy czym dopuszcza się wysokość 3,1 m dla
stacji kontroli pojazdów przeprowadzających badania techniczne wyłącznie
pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t;
2) 3,4 m - szerokość bramy.
5. Stosunek powierzchni oszklonej pomieszczenia stanowiska kontrolnego do
powierzchni podłogi powinien wynosić co najmniej 0,15.
§ 12. 1. Wymiary ław pomiarowych powinny spełniać następujące
wymagania:
1) długość powinna zapewniać możliwość ustawienia na nich wszystkimi
kołami każdego badanego pojazdu oraz umieszczenia przed jego przednimi
światłami przyrządu do pomiaru ustawienia i światłości świateł pojazdu; w
przypadku gdy przewiduje się przetaczanie pojazdu podczas pomiaru zbieżności
kół, długość ław pomiarowych należy powiększyć o długość drogi przetoczenia
pojazdu;
2) rozstaw krawędzi zewnętrznych nie powinien być mniejszy niż:
a) 2,4 m - dla pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
b) 2,8 m - dla pozostałych pojazdów
- przy czym rozstaw krawędzi wewnętrznych wynika z szerokości kanału
przeglądowego, o której mowa § 13 ust. 1 pkt 2.
2. Nawierzchnia ław pomiarowych powinna spełniać następujące wymagania:
1) dopuszczalna nierówność (falistość) nie powinna przekraczać:
a) 3 mm - w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów przeprowadzających
badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do
3,5 t,
b) 4 mm - w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów przeprowadzających
badania techniczne pozostałych pojazdów;
2) dopuszczalne odchylenie od poziomu nie powinno przekraczać:
a) 3 mm/m - w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów przeprowadzających
badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do
3,5 t,
b) 4 mm/m - w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów przeprowadzających
badania techniczne pozostałych pojazdów;
3) na szerokości czynnej rolek urządzenia rolkowego do kontroli działania
hamulców powinna być odporna na ścieranie i łatwa do utrzymania w czystości.
3. Urządzenie do podnoszenia całego pojazdu może stanowić część składową
ławy pomiarowej, o ile odpowiada warunkom, o których mowa w ust. 2.
§ 13. 1. Wymiary kanału przeglądowego powinny spełniać następujące
wymagania:
1) długość powinna być większa niż długość pojazdu, określona przepisami
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego
wyposażenia, powiększona o długość schodów, o ile znajdują się na końcu
kanału, lub zespołu pojazdów, jeżeli stacja kontroli pojazdów upoważniona
jest do przeprowadzania badań technicznych zespołów pojazdów; przy czym
dopuszcza się długość nie mniejszą niż 6,0 m dla stacji kontroli pojazdów
przeprowadzających badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej
masie całkowitej do 3,5 t;
2) szerokość na poziomie ławy pomiarowej powinna mieścić się w granicach:
a) 0,6-0,8 m - w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów
przeprowadzających badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej
masie całkowitej do 3,5 t,
b) 0,7-1,0 m - w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów
przeprowadzających badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie
całkowitej powyżej 3,5 t;
3) głębokość powinna wynosić od 1,3 m do 1,8 m; wewnątrz kanału
przeglądowego powinny znajdować się przesuwne platformy lub stałe boczne
stopnie umożliwiające diagnoście zajęcie pozycji podwyższonej.
2. Kanał przeglądowy powinien mieć zapewnione odwodnienie oraz co najmniej
nawiewną wentylację.
3. Kanał przeglądowy powinien być wyposażony w:
1) oświetlenie:
a) światło możliwie rozproszone, oświetlające miejsce pracy,
b) światło skupione o bezpiecznym napięciu zasilania, kierowane w razie
potrzeby na elementy pojazdu (lampa przenośna lub na elastycznym
wysięgniku);
2) półki wewnętrzne na narzędzia i klucze;
3) urządzenie do podnoszenia osi pojazdu o udźwigu co najmniej:
a) 20 kN - w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów przeprowadzającej
badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do
3,5 t,
b) 115 kN - w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów przeprowadzającej
badania techniczne pozostałych pojazdów;
4) obrzeże umożliwiające przeciążenie urządzenia do podnoszenia osi
pojazdu o 25 % nominalnego udźwigu, przy czym powinno być możliwe ustawienie
urządzenia do podnoszenia osi pojazdu również między obrotnicami przyrządu
do pomiaru geometrii ustawienia kół i osi pojazdu.
§ 14. 1. Wyposażenie kontrolno-pomiarowe stanowiska kontrolnego w
stacji kontroli pojazdów powinno obejmować co najmniej następujące
urządzenia i przyrządy:
1) urządzenie rolkowe lub urządzenie płytowe (najazdowe) do kontroli
działania hamulców;
2) urządzenie do oceny prawidłowości ustawienia kół jezdnych pojazdu;
3) przyrząd do pomiaru i regulacji ciśnienia powietrza w ogumieniu
pojazdu;
4) przyrząd do pomiaru ustawienia i światłości świateł pojazdu;
5) przyrząd do pomiaru w szybach pojazdu współczynnika przepuszczalności
światła;
6) miernik poziomu dźwięku;
7) dymomierz;
8) przyrząd do kontroli złącza elektrycznego pojazd-przyczepa;
9) przyrząd do wymuszania kontrolowanego nacisku na mechanizm sterowania
hamulcem najazdowym przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t; w
odniesieniu do stacji kontroli pojazdów, których zakres badań obejmuje
pojazdy samochodowe oraz przyczepy samochodowe o dopuszczalnej masie
całkowitej do 3,5 t;
10) urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi pojazdu;
11) czytnik informacji diagnostycznych do układu OBDII/EOBD; nie dotyczy
to stacji kontroli pojazdów, których zakres badań obejmuje wyłącznie pojazdy
samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t i ciągniki
rolnicze;
12) wieloskładnikowy analizator spalin silników o zapłonie iskrowym; nie
dotyczy to stacji kontroli pojazdów, których zakres badań obejmuje wyłącznie
pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t i
ciągniki rolnicze, z wyjątkiem stacji kontroli pojazdów o zakresie badań
obejmującym pojazdy przystosowane do zasilania gazem;
13) opóźnieniomierz do kontroli działania hamulców;
14) zestaw narzędzi monterskich;
15) podstawowy zestaw przyrządów mierniczych ogólnego przeznaczenia.
2. Stanowisko kontrolne w okręgowej stacji kontroli pojazdów powinno być
wyposażone dodatkowo w:
1) przyrząd do pomiaru geometrii ustawienia kół i osi pojazdu;
2) urządzenie do kontroli skuteczności tłumienia zawieszenia pojazdu o
dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t;
3) komplet kluczy dynamometrycznych.
3. Stanowisko kontrolne w okręgowej stacji kontroli pojazdów może być
dodatkowo wyposażone w legalizowaną wagę samochodową.
4. Wyposażenie kontrolno-pomiarowe może być wspólne dla kilku stanowisk
kontrolnych jednej stacji kontroli pojazdów, o ile istnieje możliwość
wykonania badania technicznego pojazdu, o którym mowa w ustawie z dnia 20
czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.
5. Wyposażenie kontrolno-pomiarowe oraz inne wyposażenie stacji kontroli
pojazdów wykorzystywane do przeprowadzania badań technicznych pojazdów,
które powinno posiadać oznakowanie CE, określa tabela stanowiąca załącznik
nr 1 do rozporządzenia.
6. Stacje kontroli pojazdów powinny posiadać dokumenty związane z oceną
zgodności, o której mowa w ust. 5, wszystkich posiadanych urządzeń i
przyrządów, w stosunku do których wymagane jest oznakowanie CE.
7. Wyposażenie wymienione w lp. 2, 10, 13-16 tabeli, o której mowa w ust. 5,
może być wykorzystywane w stacjach kontroli pojazdów, jeżeli spełnia
dodatkowe wymagania dla niektórych przyrządów i urządzeń stosowanych na
stacjach kontroli pojazdów określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
8. Potwierdzeniem spełnienia dodatkowych wymagań, o których mowa w ust. 7,
jest dokument wydany przez jednostkę akredytowaną w polskim systemie
akredytacji w zakresie warunków dopuszczenia urządzeń kontroli stanu
technicznego pojazdów.
9. Rejestr wyposażenia, które uzyskało potwierdzenie spełnienia dodatkowych
wymagań, o których mowa w ust. 7, prowadzi Dyrektor Transportowego Dozoru
Technicznego.
10. Wyposażenie wymienione w tabeli, o której mowa w ust. 5, podlega
okresowej kontroli eksploatacyjnej przeprowadzanej przez upoważnionego
pracownika stacji kontroli pojazdów; nie dotyczy to urządzeń i przyrządów,
które podlegają okresowej kontroli metrologicznej lub okresowemu badaniu
przeprowadzonemu przez właściwy organ dozoru technicznego.
11. Przedsiębiorca prowadzący stację kontroli pojazdów powinien posiadać
dokumenty z okresowej kontroli eksploatacyjnej, metrologicznej i dozoru
technicznego urządzeń i przyrządów stanowiących wyposażenie stacji kontroli
pojazdów.
§ 15. Wyposażenie technologiczne stanowiska kontrolnego powinno
obejmować co najmniej:
1) ogólne oświetlenie elektryczne oraz punkty odbioru energii
elektrycznej o napięciu zapewniającym prawidłowe działanie urządzeń i
przyrządów na stanowisku kontrolnym i napięciu bezpiecznym z możliwością
poboru mocy wystarczającej do zasilania eksploatowanych urządzeń i
przyrządów;
2) instalację sprężonego powietrza o ciśnieniu roboczym z zakresu:
a) 0,6-0,8 MPa - w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów
przeprowadzającej badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej
masie całkowitej do 3,5 t,
b) 0,6-1,0 MPa - w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów
przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie
całkowitej powyżej 3,5 t
oraz z uwzględnieniem ciśnienia roboczego wymaganego do prawidłowego
działania urządzeń i przyrządów stanowiska kontrolnego;
3) doprowadzenie wody ciepłej lub nagrzewanej miejscowo do umywalki do
mycia rąk;
4) odpływ ogólny ścieków przez łapacz błota, olejów i paliw lub
5) odpływ ścieków z kanałów przez łapacz błota, olejów i paliw do
kanalizacji ogólnej lub system odwadniania kubełkowego;
6) wentylację:
a) naturalną lub grawitacyjną oraz mechaniczną nawiewno-wyciągową
zapewniającą awaryjną wymianę powietrza, przy czym stanowisko kontrolne
powinno być wyposażone w alarmowy czujnik nadmiernego poziomu tlenku węgla,
który może automatycznie uruchamiać wentylację,
b) indywidualne wyciągi spalin z końcówkami na rury wydechowe, o
wydajności dostosowanej do rodzajów badanych pojazdów;
7) ogrzewanie pomieszczenia uwzględniające straty ciepła spowodowane
częstym otwieraniem bram;
8) alarmowy czujnik nadmiernego poziomu gazu płynnego i ziemnego w stacji
kontroli pojazdów przeprowadzającej badania pojazdów przystosowanych do
zasilania gazem.
§ 16. Przy stanowisku kontrolnym powinna być umieszczona tablica, na
której powinny się znajdować co najmniej:
1) kopia zaświadczenia potwierdzającego wpis przedsiębiorcy do rejestru
przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów;
2) tabela opłat za badania techniczne pojazdów, o której mowa w
przepisach w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji
kontroli pojazdów oraz przeprowadzania badań technicznych pojazdów;
3) wykaz czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu
technicznego pojazdu podczas przeprowadzania badania technicznego, o którym
mowa w przepisach w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań
technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych
badaniach.
Rozdział 3
Stanowisko zewnętrzne
§ 17. 1. Stanowisko zewnętrzne, przeznaczone do pomiarów hałasu
zewnętrznego i głośności sygnału dźwiękowego, powinno znajdować się na
zewnątrz pomieszczenia stacji kontroli pojazdów i być wolne od przeszkód
akustycznych.
2. Wymiary stanowiska zewnętrznego nie powinny być mniejsze niż:
1) 7,0 m x 8,0 m - w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów
przeprowadzającej badania techniczne motocykla i motoroweru;
2) 8,5 m x 12,0 m - w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów
przeprowadzającej badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej
masie całkowitej do 3,5 t;
3) 8,5 m x 18,0 m - w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów
przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie
całkowitej powyżej 3,5 t.
3. Nawierzchnia stanowiska zewnętrznego powinna być płaska i utwardzona,
wykonana np. z betonu, asfaltu.
Rozdział 4
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 18. Badanie techniczne przeprowadzane w stacji kontroli pojazdów
posiadającej zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 2
lipca 2004 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności
gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1808) może odbywać się na stanowiskach
kontrolnych w pomieszczeniu nieprzelotowym do dnia:
1) 31 grudnia 2010 r. - w przypadku badań technicznych zespołu pojazdów o
dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t;
2) 30 czerwca 2014 r. - w przypadku badań technicznych pojazdów o
dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 16 t.
§ 19. W przypadku stacji kontroli pojazdów działających w dniu 6
stycznia 1996 r. dopuszcza się następujące wymagania:
1) dla stacji kontroli pojazdów przeprowadzających badania techniczne
pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t:
a) szerokość stanowiska kontrolnego nie powinna być mniejsza niż 5,5 m,
b) wysokość pomieszczenia, w którym znajduje się stanowisko kontrolne, o
której mowa w § 11 ust. 3 pkt 1, nie powinna być mniejsza niż 4,05 m,
c) wysokość bramy wjazdowej i wyjazdowej - 4,05 m;
2) dla stacji kontroli pojazdów przeprowadzających badania techniczne
wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t szerokość bramy
wjazdowej i wyjazdowej nie powinna być mniejsza niż 2,8 m.
§ 20. W przypadku stacji kontroli pojazdów działających w dniu 20
października 1999 r. dopuszcza się następujące wymagania:
1) w odniesieniu do stanowiska kontrolnego:
a) ściany powinny być łatwo zmywalne do wysokości co najmniej 1,8 m,
b) wysokość pomieszczenia nie powinna być mniejsza niż 3,7 m - dla stacji
kontroli pojazdów przeprowadzających badania techniczne pojazdów o
dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t;
2) długość kanału przeglądowego, o której mowa w § 13 ust. 1 pkt 1, nie
powinna być mniejsza niż 12,0 m - dla stacji kontroli pojazdów
przeprowadzających badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie
całkowitej powyżej 3,5 t.
§ 21. Stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów prowadzącej
działalność w dniu wejścia w życie rozporządzenia może do dnia 31 grudnia
2010 r. zamiast urządzenia do oceny prawidłowości ustawienia kół jezdnych
pojazdu być wyposażone w przyrząd do pomiaru zbieżności kół jezdnych.
§ 22. Do przeprowadzania badań technicznych pojazdów można
wykorzystywać wyposażenie kontrolno-pomiarowe oraz inne wyposażenie
znajdujące się w wyposażeniu stacji kontroli pojazdów przed wejściem w życie
rozporządzenia i dopuszczone do użytkowania na podstawie dotychczasowych
przepisów.
§ 23. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 21 lutego 2005 r., z
wyjątkiem § 9 ust. 2, który wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2005 r.3)
________
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji
rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały
ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152, Nr 130, poz. 1190, Nr 137,
poz. 1302, Nr 149, poz. 1451 i 1452, Nr 162, poz. 1568, Nr 200, poz. 1953 i
Nr 210, poz. 2036, z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 54, poz. 535, Nr 92, poz.
884, Nr 121, poz. 1264, Nr 173, poz. 1808 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r.
Nr 25, poz. 202.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem
Ministra Infrastruktury z dnia 5 grudnia 2003 r. w sprawie szczegółowych
wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów
(Dz. U. Nr 215, poz. 2116 oraz z 2004 r. Nr 148, poz. 1554), które zgodnie z
art. 85 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o
swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1808) traci moc z
dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
TABELA WYPOSAŻENIA KONTROLNO-POMIAROWEGO ORAZ INNEGO WYPOSAŻENIA STACJI
KONTROLI POJAZDÓW WYKORZYSTYWANEGO DO PRZEPROWADZANIA BADAŃ TECHNICZNYCH
POJAZDÓW
.---------------------------------------------------------------------------------------------------.
| Lp. | Nazwa przyrządu lub urządzenia |
|-------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 1 | Urządzenia do podnoszenia: |
|-------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 2 | Urządzenia do kontroli działania hamulców: |
| | - urządzenia rolkowe, |
| | - urządzenia płytowe (najazdowe), |
|-------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 3 | Przyrządy do pomiaru zbieżności kół jezdnych |
|-------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 4 | Urządzenia do oceny prawidłowości ustawienia kół jezdnych pojazdu |
|-------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 5 | Przyrządy do pomiaru i regulacji ciśnienia powietrza w ogumieniu pojazdu |
|-------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 6 | Przyrządy do pomiaru ustawienia i światłości świateł pojazdu |
|-------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 7 | Mierniki poziomu dźwięku |
|-------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
|-------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 9 | Przyrządy do kontroli złącza elektrycznego pojazd-przyczepa |
|-------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 10 | Przyrządy do wymuszania kontrolowanego nacisku na mechanizm sterowania hamulcem |
| | najazdowym przyczepy |
|-------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 11 | Urządzenia do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi pojazdu |
|-------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 12 | Wieloskładnikowe analizatory spalin silników o zapłonie iskrowym |
|-------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 13 | Przyrządy do pomiaru geometrii ustawienia kół i osi pojazdu |
|-------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 14 | Urządzenia do kontroli skuteczności tłumienia zawieszenia pojazdu o dopuszczalnej masie |
| | całkowitej do 3,5 t |
|-------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 15 | Czytniki informacji diagnostycznych do układu OBDII/EOBD |
|-------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 16 | Przyrząd do pomiaru w szybach pojazdu współczynnika przepuszczalności światła |
.---------------------------------------------------------------------------------------------------.
OBJAŚNIENIE:
OBDII/EOBD - pokładowy system diagnostyczny do kontroli emisji spalin.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
DODATKOWE WYMAGANIA DLA NIEKTÓRYCH PRZYRZĄDÓW I URZĄDZEŃ STOSOWANYCH NA
STACJACH KONTROLI POJAZDÓW
1. Urządzenie rolkowe do kontroli działania hamulców
1.1. Konstrukcja:
1.1.1.Urządzenie rolkowe do kontroli działania hamulców powinno:
a) składać się z poniższych zespołów:
- jednostki centralnej umożliwiającej sterowanie pracą zespołu
rolek,
- dwóch niezależnie funkcjonujących zestawów rolek napędowych do
pomiaru siły hamowania1),
- miernika nacisku na pedał hamulca,
- miernika ciśnienia powietrza w pneumatycznych układach
hamulcowych2),
b) zapewniać pomiar sił hamowania jednocześnie obu kół i osobno dla
każdego koła tej samej osi,
c) zapewniać pomiar sił hamowania jednocześnie z pomiarem nacisku
na pedał hamulca lub ciśnienia powietrza w pneumatycznym układzie
hamulcowym,
d) zapewniać rejestrację zależności sił hamowania od nacisku na
pedał hamulca lub od ciśnienia w siłownikach pneumatycznego układu
hamulcowego,
e) zapewnić rejestrację wyników pomiaru i drukowania protokołu
pomiarowego.
1.1.2.Zestawy rolek napędowych powinny:
a) posiadać mechanizm wyłączania rolek po przekroczeniu ustalonej
wartości poślizgu,
b) zapewniać sprawdzenie dokładności układu pomiarowego siły
hamowania, a w razie potrzeby również justowanie (kalibrację) tego układu.
1.1.3.Jednostka centralna umożliwiająca sterowanie pracą zespołu rolek
powinna:
a) zapewniać niezależny rozruch i jednoczesne zatrzymanie rolek
napędowych obu zestawów,
b) zapewniać możliwość ręcznego uruchamiania napędu niezależnie
każdego zestawu rolek napędowych,
c) wskazywać siły hamowania osobno dla każdego koła tej samej osi,
d) zatrzymywać wskazania zmierzonych wielkości aż do momentu
rozpoczęcia nowego pomiaru,
e) być wyposażona we wskaźnik włączenia trybu sterowania
automatycznego urządzenia, jeśli urządzenie ma możliwość pracy w tym trybie,
f) być wyposażona w drukarkę wewnętrzną lub w znormalizowane złącze
komputerowe do podłączenia drukarki zewnętrznej.
1.1.4.Budowa miernika nacisku na pedał hamulca powinna umożliwić pewne
zamocowanie przetwornika siły na pedale hamulca lub na bucie operatora.
1.1.5.Miernik ciśnienia powietrza powinien być wyposażony w znormalizowaną
końcówkę, umożliwiającą szczelne podłączenie przewodu miernika do złącza
kontrolnego, pneumatycznego układu hamulcowego pojazdu. Szczelność
połączenia powinna być taka, aby spadek ciśnienia był nie większy niż 0,01
MPa w czasie 3 minut.
1.2. Parametry robocze i wymiary
1.2.1.Rolki napędowe powinny mieć następujące wymiary:
a) średnica zewnętrzna nie mniejsza niż 200 mm,
b) długość czynnej powierzchni rolki nie mniejsza niż 250 mm i nie
większa niż 300 mm - dla urządzeń do kontroli hamulców motocykli,
c) rozstaw między końcami wewnętrznymi rolek obu zestawów nie
większy niż:
- 900 mm - dla urządzeń do kontroli hamulców pojazdów o dmc do
3,5 t,
- 1.300 mm - dla urządzeń do kontroli hamulców pojazdów o dmc
ponad 3,5 t,
- 900 mm - dla urządzeń uniwersalnych do kontroli hamulców,
d) rozstaw między końcami zewnętrznymi rolek obu zestawów nie
mniejszy niż:
- 2.000 mm - dla urządzeń do kontroli hamulców pojazdów o dmc do
3,5 t,
- 2.600 mm - dla urządzeń do kontroli hamulców pojazdów o dmc
ponad 3,5 t,
- 2.600 mm - dla urządzeń uniwersalnych do kontroli hamulców.
1.2.2.Prędkość obwodowa rolek napędowych powinna wynosić:
a) 4÷6 km/h - dla urządzeń do kontroli motocykli i pojazdów o dmc
do 3,5 t,
b) 2÷3 km/h - dla urządzeń do kontroli pojazdów o dmc ponad 3,5 t,
c) dwie prędkości wg a), b) przełączane - dla urządzeń
uniwersalnych do kontroli hamulców.
1.2.3.Powierzchnia robocza rolek napędowych powinna być tak wykonana, aby
współczynnik przyczepności opony do rolek napędowych nie był mniejszy niż:
0,8 na sucho i 0,6 na mokro i jednocześnie podczas pomiaru sił hamowania nie
następowało nienormalne zużycie lub uszkodzenie opon.
1.3. Wymagania metrologiczne:
1.3.1.Wskazania wielkości mierzonych (obliczanych) i jednostki miar.
Urządzenie powinno wskazywać następujące wielkości:
a) siłę hamowania w jednostkach miary: niuton [N] lub kiloniuton
[kN],
b) nacisk na pedał hamulca w jednostkach miary: niuton [N] lub
dekaniuton [daN],
c) ciśnienie powietrza w jednostkach miary: megapaskal [MPa] lub
bar [bar]3),
d) różnicę sił hamowania w jednostkach miary: procent [%].
1.3.2.Zakresy wskazań wielkości pomiarowych (obliczanych) powinny wynosić:
a) dla siły hamowania:
- od 0 do co najmniej 3.000 N (3 kN) - dla urządzeń do kontroli
hamulców motocykli,
- od 0 do co najmniej 6.000 N (6 kN) - dla urządzeń do kontroli
hamulców pojazdów o dmc do 3,5 t,
- od 0 do co najmniej 30.000 N (30 kN) - dla urządzeń do
kontroli hamulców pojazdów o dmc ponad 3,5 t i urządzeń uniwersalnych do
kontroli hamulców pojazdów,
b) dla nacisku na pedał hamulca - od 0 do co najmniej 990 N (99
daN),
c) dla ciśnienia powietrza - od 0 do co najmniej 1,0 MPa (10 bar),
d) dla różnicy sił hamowania - od 0 do co najmniej 40 %.
1.3.3.Dokładność pomiaru.
a) błąd dopuszczalny pomiaru siły hamowania nie powinien być
większy niż ±30 N w zakresie pomiaru od 0 do 1.000 N (1 kN) i ±3 % wartości
rzeczywistej, zadanej przyrządem kalibracyjnym, w zakresie pomiaru powyżej
1.000 N (1 kN), oraz jednocześnie różnica wskazań między układami
pomiarowymi lewego i prawego zestawu rolek przy pomiarze siły o tej samej
wartości nie może być większa niż 2 % wartości końcowej zakresu pomiarowego,
b) błąd dopuszczalny pomiaru nacisku na pedał hamulca nie powinien
być większy niż ±20 N w całym zakresie pomiarowym,
c) błąd dopuszczalny pomiaru ciśnienia powietrza nie powinien być
większy niż ±0,02 MPa (0,2 bar) w całym zakresie pomiarowym.
2. Urządzenia płytowe (najazdowe) do kontroli działania hamulców
2.1. Konstrukcja:
2.1.1.Urządzenie płytowe najazdowe do kontroli działania hamulców powinno:
a) składać się z poniższych zespołów:
- osobnej jednostki sterująco-wskaźnikowej4),
- dwóch lub czterech niezależnych płyt najazdowych do pomiaru
siły hamowania5),
- miernika nacisku na pedał hamulca,
b) zapewniać pomiar sił hamowania jednocześnie obu kół tej samej
osi6),
c) zapewniać pomiar sił hamowania jednocześnie z pomiarem nacisku
na pedał hamulca,
d) zapewniać rejestrację zależności sił hamowania od nacisku na
pedał hamulca.
2.1.2.Każda płyta pomiarowa powinna zapewniać sprawdzenie dokładności układu
pomiarowego siły hamowania.
2.1.3.Jednostka sterująco-wskaźnikowa powinna:
a) zapewniać możliwość ręcznego uruchamiania i sterowania
urządzeniem,
b) zapewniać możliwość zapoczątkowania pomiaru z miejsca kierowcy
pojazdu za pomocą sterownika ręcznego (pilota),
c) wskazywać siły hamowania osobno dla każdego koła tej samej osi,
d) zatrzymywać wskazania zmierzonych wielkości aż do chwili
rozpoczęcia nowego pomiaru,
e) zapewniać sprawdzenie dokładności pomiarowej każdej płyty i
miernika nacisku na pedał hamulca,
f) zapewniać przynajmniej w trybie serwisowym pracy możliwość
ciągłej rejestracji sił hamujących w funkcji nacisku na pedał hamulca, dla
celów sprawdzenia prawidłowości określania wskaźnika skuteczności hamowania,
g) być wyposażona w drukarkę wewnętrzną lub w znormalizowane złącze
komputerowe do podłączenia drukarki zewnętrznej.
2.1.4.Miernik nacisku na pedał hamulca powinien:
a) zapewniać zamocowanie przetwornika siły na pedale hamulca lub na
bucie operatora,
b) zapewniać bezprzewodową transmisję danych do jednostki
sterująco-wskaźnikowej.
2.1.5.Urządzenie płytowe do kontroli działania hamulców, ustawione w linii
diagnostycznej, powinno być tak zainstalowane, aby to urządzenie i pozostałe
urządzenia linii nie wpływały wzajemnie w sposób ujemny na wynik pomiaru
każdego z tych urządzeń.
2.2. Parametry robocze i wymiary
2.2.1.Wymiary płyty pomiarowej:
a) długość płyty powinna być nie mniejsza niż:
- 1.400 mm - dla urządzeń do kontroli hamulców motocykli,
- 1.500 mm - dla urządzeń do kontroli hamulców pojazdów o dmc do
3,5 t,
b) szerokość płyty urządzenia do kontroli hamulców motocykli
powinna być nie mniejsza niż 500 mm.
2.2.2.Płyty pomiarowe urządzeń 2-płytowych i 4-płytowych do kontroli
hamulców powinny umożliwiać zainstalowanie ich na stanowisku kontrolnym tak,
aby:
a) dwie płyty były wzajemnie równoległe,
b) odległość między dłuższymi krawędziami wewnętrznymi powierzchni
roboczej płyt była nie większa niż 900 mm,
c) odległość między dłuższymi krawędziami zewnętrznymi powierzchni
roboczej płyt była nie mniejsza niż 2.000 mm.
2.2.3.Wytrzymałość na nacisk koła badanego pojazdu powinna być nie mniejsza
niż:
a) 5.000 N (5 kN) - dla urządzeń do kontroli hamulców motocykli,
b) 10.000 N (10,0 kN) - dla urządzeń do kontroli hamulców pojazdów
o dmc do 3,5 t.
2.2.4.Urządzenie powinno być przystosowane do najazdu pojazdu z prędkością
do 15 km/h podczas kontroli hamulców.
2.2.5.Współczynnik przyczepności opony do nawierzchni płyty pomiarowej
urządzenia nie powinien być mniejszy niż: 0,8 na sucho i 0,6 na mokro.
2.3. Wymagania metrologiczne:
2.3.1.Wskazania wielkości mierzonych (obliczanych) i jednostki miar.
Urządzenie powinno wskazywać następujące wielkości:
a) siłę hamowania w jednostkach miary: niuton [N] lub kiloniuton
[kN],
b) nacisk na pedał hamulca w jednostkach miary: niuton [N] lub
dekaniuton [daN]7),
c) różnicę sił hamowania, mierzonych jednocześnie dla kół tej samej
osi, w jednostkach miary: procent [%].
2.3.2.Zakresy wskazań wielkości mierzonych powinny wynosić:
a) dla siły hamowania:
- od 0 do co najmniej 3.000 N (3 kN) - dla urządzeń do kontroli
hamulców motocykli,
- od 0 do co najmniej 9.990 N (9,99 kN) - dla urządzeń do
kontroli hamulców pojazdów o dmc do 3,5 t,
b) dla nacisku na pedał hamulca - od 0 do co najmniej 990 N (99
daN),
c) dla różnicy sił hamowania - od 0 do co najmniej 40 %.
2.3.3.Działka elementarna (rozdzielczość wskazań) powinna wynosić:
a) dla siły hamowania:
- dla urządzeń do kontroli hamulców motocykli - nie więcej niż
50 N (0,05 kN),
- dla urządzeń do kontroli hamulców pojazdów o dmc do 3,5 t -
nie więcej niż 50 N (0,05 kN) w zakresie od 0 do 3.000 N (3 kN) i 100 N (0,1
kN) w zakresie powyżej 3.000 N (3 kN),
b) dla siły nacisku na pedał hamulca - nie więcej niż 20 N (2 daN),
c) dla różnicy sił hamowania - nie więcej niż 1 %.
2.3.4.Dokładność pomiaru:
a) zerowanie - wskazania wszystkich układów pomiarowych urządzenia
powinny samoczynnie ustawiać się na 0 po włączeniu zasilania i po
każdorazowym zainicjowaniu nowego pomiaru, a w razie potrzeby powinno być
zapewnione ręczne ustawienie wskazania 0,
b) błąd dopuszczalny pomiaru siły hamowania nie powinien być
większy niż ±30 N w zakresie pomiaru od 0 do 1.000 N (1 kN) i ±3 % wartości
rzeczywistej w zakresie pomiaru powyżej 1.000 N (1 kN). Jednocześnie różnica
wskazań między układami pomiarowymi lewego i prawego zestawu rolek nie
powinna przekraczać 5 % wskazania większego przy pomiarze siły o tej samej
wartości, przy czym różnica ta nie może być również większa niż 2 % górnej
wartości zakresu pomiarowego,
c) błąd dopuszczalny pomiaru nacisku na pedał hamulca nie powinien
być większy niż ±20 N w całym zakresie pomiarowym.
3. Opóźnieniomierz do kontroli działania hamulców
3.1. Konstrukcja:
3.1.1.Opóźnieniomierz powinien:
a) składać się z: rejestratora i/lub wskaźnika wielkości
wymienionych w pkt 3.2.1, układu pomiarowego opóźnienia hamowania i miernika
nacisku na pedał hamulca,
b) być wyposażony w drukarkę wewnętrzną lub w znormalizowane złącze
komputerowe do podłączenia drukarki zewnętrznej,
c) być zasilany z własnego źródła prądu lub z instalacji
elektrycznej samochodu 12/24V,
d) zapewniać pomiar opóźnienia hamowania jednocześnie z pomiarem
nacisku na pedał hamulca i rejestrację zależności między tymi wielkościami,
z możliwością zapamiętania i wskazania wartości maksymalnych,
e) zatrzymywać wskazania zmierzonych wielkości aż do chwili
rozpoczęcia nowego pomiaru,
f) zapewniać możliwość zapoczątkowania pomiaru z miejsca kierowcy
pojazdu,
g) zapewniać sprawdzenie dokładności układu pomiarowego opóźnienia
hamowania,
h) być wyposażony w układ kompensacji opóźnienia uniezależniający
wskazanie przyrządu od występujących podczas pomiaru hamulców pochyleń
pojazdu.
3.1.2.Miernik nacisku na pedał hamulca powinien:
a) zapewniać zamocowanie przetwornika siły na pedale hamulca lub na
bucie operatora,
b) zapewniać sprawdzenie dokładności układu pomiarowego siły
nacisku na pedał.
3.2. Wymagania metrologiczne:
3.2.1.Wskazania wielkości mierzonych (obliczanych) i jednostki miar.
Opóźnieniomierz powinien wskazywać lub rejestrować następujące wielkości:
a) opóźnienie hamowania w jednostkach miary: metr/(sekunda)2
[m/s2] lub w procentach [%] przyspieszenia ziemskiego,
b) nacisk na pedał hamulca w jednostkach miary: niuton [N] lub
dekaniuton [daN].
3.2.2.Zakresy wskazań wielkości powinny wynosić:
a) dla opóźnienia hamowania - od 0 do co najmniej 9,9 m/s2
lub odpowiednio od 0 do co najmniej 99 % przyspieszenia ziemskiego,
b) dla nacisku na pedał hamulca - od 0 do co najmniej 990 N (99
daN).
3.2.3.Działka elementarna (rozdzielczość wskazań) dla wielkości mierzonych
powinna wynosić:
a) dla opóźnienia hamowania nie więcej niż 0,1 m/s2 lub
odpowiednio 1 % przyspieszenia ziemskiego,
b) dla siły nacisku na pedał hamulca - nie więcej niż 20 N (2 daN).
3.2.4.Dokładność pomiaru:
a) zerowanie - wskazania wszystkich układów pomiarowych powinny
samoczynnie ustawiać się na 0 po włączeniu zasilania i po każdorazowym
zainicjowaniu nowego pomiaru, a w razie potrzeby powinno być zapewnione
ręczne ustawienie wskazania 0,
b) błąd dopuszczalny pomiaru opóźnienia hamowania nie powinien być
większy niż 0,1 m/s2 lub odpowiednio, jeśli opóźnieniomierz jest
wyskalowany w % przyśpieszenia ziemskiego, wynik powinien być obliczany z
zaokrągleniem w dół do 1 %,
c) błąd dopuszczalny pomiaru nacisku na pedał hamulca nie powinien
być większy niż ±20 N w całym zakresie pomiarowym.
4. Przyrządy do pomiaru geometrii ustawienia kół i osi pojazdu
4.1. Konstrukcja:
4.1.1.Przyrząd powinien składać się co najmniej z poniższych zespołów:
a) głowic pomiarowych - w ilości co najmniej na koła 2 osi,
b) następującego wyposażenia pomocniczego, niezbędnego do wykonania
pomiarów:
- obrotnic pod koła kierowane - co najmniej 2 szt.,
- płyt wyrównawczych pod koła osi niekierowanych - co najmniej 2
szt.,
- blokady pedału hamulca,
- blokady koła kierownicy.
4.1.2.Przyrząd powinien:
a) zapewniać pomiar bezpośredni lub pośredni wielkości wymienionych
w pkt 4.2.1, bez względu na kształt i materiał tarczy koła oraz
ukształtowanie elementów nadwozia (zderzaki, spojlery, błotniki itp.),
b) zapewniać wskazania lub odczyt co najmniej wielkości mierzonych
bezpośrednio,
c) zatrzymać wskazania zmierzonych wielkości aż do momentu
rozpoczęcia nowego pomiaru,
d) zapewniać możliwość wydruku protokołu pomiarów za pomocą
drukarki wewnętrznej lub drukarki zewnętrznej podłączonej do przyrządu przez
znormalizowane złącze komputerowe8).
4.1.3.Obrotnice i płyty wyrównawcze powinny:
a) być zabezpieczone antykorozyjnie, w tym przed działaniem płynów
eksploatacyjnych, stosowanych w pojazdach,
b) wytrzymać nacisk koła badanego pojazdu nie mniejszy niż:
- 10.000 N (10 kN) - dla przyrządów do pomiaru geometrii
ustawienia kół i osi pojazdu o dmc do 3,5 t,
- 57.500 N (57,5 kN) - dla przyrządów do pomiaru geometrii
ustawienia kół i osi pojazdu o dmc powyżej 3,5 t i przyrządów uniwersalnych.
4.2. Wymagania metrologiczne:
4.2.1.Przyrząd powinien wskazywać następujące wielkości:9)
a) zbieżność całkowitą kół jezdnych w jednostkach miary: milimetr
[mm] lub stopień [°],
b) kąt pochylenia koła jezdnego w jednostkach miary: stopień [°],10)
c) kąt pochylenia osi zwrotnicy w jednostkach miary: stopień [°],8)
d) kąt wyprzedzenia osi zwrotnicy w jednostkach miary: stopień [°],11)
e) maksymalny kąt skrętu kół w jednostkach miary: stopień [°],11)
f) różnica kątów skrętu kół w jednostkach miary: stopień [°],
g) śladowość kół poszczególnych osi w jednostkach miary: milimetr
[mm],
h) nierównoległość osi w jednostkach miary: milimetr [mm].12)
4.2.2.Zakresy wskazań wielkości pomiarowych (obliczanych) powinny wynosić co
najmniej:
a) od -3° do +3° lub od -18 mm do +18 mm dla zbieżności całkowitej
kół jezdnych,
b) od -5° do +5° dla kąta pochylenia koła jezdnego,
c) od -5° do +18° dla kąta pochylenia osi zwrotnicy,
d) od -5° do +18° dla kąta wyprzedzenia osi zwrotnicy,
e) od -60° do +60° dla kąta skrętu kół,
f) od -4° do +4° dla różnicy kątów skrętu kół,
g) od -70 mm do +70 mm dla śladowości kół,
h) od -100 mm do +100 mm dla nierównoległości osi.
4.2.3.Działka elementarna (rozdzielczość wskazań) dla wielkości mierzonych
(obliczanych) powinna wynosić dla:
a) zbieżności całkowitej kół jezdnych - nie więcej niż 5' lub 0,5
mm,
b) kąta pochylenia koła - nie więcej niż 5',
c) kąta pochylenia osi zwrotnicy - nie więcej niż 5',
d) kąta wyprzedzenia osi zwrotnicy - nie więcej niż 5',
e) maksymalnego kąta skrętu kół - nie więcej niż 1°,
f) różnicy kątów skrętu kół - nie więcej niż 1°,
g) śladowości kół - nie więcej niż 0,5 mm,
h) nierównoległości osi - nie więcej niż 0,5 mm.
4.2.4.Dokładność pomiaru - błąd maksymalny pomiaru (obliczeń) nie powinien
być większy niż:
a) ±5' lub 0,5 mm dla zbieżności całkowitej kół jezdnych,
b) ±5' dla kąta pochylenia koła jezdnego,
c) ±5' dla kąta pochylenia osi zwrotnicy,
d) ±5' dla kąta wyprzedzenia osi zwrotnicy,
e) ±30' dla maksymalnego kąta skrętu kół,
f) ±30' dla różnicy kątów skrętu kół,
g) ±0,5 mm dla śladowości kół,
h) ±0,5 mm dla nierównoległości osi.
5. Przyrządy do wymuszania kontrolowanego nacisku na mechanizm
sterowania hamulcem najazdowym przyczepy
5.1. Konstrukcja:
5.1.1.Przyrząd powinien składać się co najmniej z poniższych zespołów:
a) jednostki sterująco-wskaźnikowej,13)
b) zespołu do wywierania nacisku na mechanizm sterowania hamulcami
przyczepy (przyrządy czynne) lub zespołu do przeniesienia nacisku na
mechanizm sterowania hamulcami przyczepy (przyrządy bierne),
c) układu pomiaru nacisku na mechanizm sterowania hamulcami
przyczepy.
5.1.2.Przyrząd powinien:
a) zapewniać sztywne połączenie zespołu do wywierania nacisku na
mechanizm sterowania lub zespołu do przeniesienia nacisku na mechanizm
sterowania z mechanizmem sterowania przyczepy bez jego demontażu, jeśli
zespoły te pośredniczą w połączeniu przyczepy z pojazdem ciągnącym podczas
badania hamulców przyczepy; do połączenia powinny być zastosowane elementy
mechanicznych urządzeń sprzęgających wyposażonych w kulę sprzęgającą,
zgodnie z wymaganiami PN-ISO 1103:2000,
b) być wyposażony w wyłącznik zasilania, w przypadku zasilania
bateryjnego, oraz sygnalizację włączenia, jeśli zasilanie nie wyłącza się
automatycznie po określonym czasie nieaktywności przyrządu (nie dłuższym
jednak niż 30 s),
c) zapewniać sprawdzenie dokładności układu pomiarowego nacisku na
mechanizm sterowania, a w razie potrzeby również justowanie (kalibrację)
tego układu.
5.1.3.Przyrząd czynny powinien:
a) zapewniać wywieranie w sposób kontrolowany, z płynną regulacją,
nacisku na mechanizm sterowania w kierunku równoległym do osi wzdłużnej tego
mechanizmu, przy tym skok elementu wymuszającego ruch mechanizmu sterowania
hamulcem najazdowym powinien wynosić co najmniej 160 mm,
b) zapewniać połączenie zespołu do wywierania nacisku ze źródłem
zasilania za pomocą przewodów elastycznych odpowiedniej wytrzymałości
(dotyczy przyrządów hydraulicznych lub pneumatycznych),
c) zapewniać maksymalną siłę nacisku (nie mniejszą jednak niż 400
daN) przy ciśnieniu powietrza nie większym niż 0,6 MPa.14)
5.1.4.Przyrząd bierny powinien:
a) zapewniać przeniesienie, na zespół sterowania, nacisku
powstającego podczas hamowania zestawu pojazdu na skutek najazdu przyczepy
na pojazd ciągnący,
b) być przystosowany do ciągnięcia przyczepy i zabezpieczony przed
przeciążeniem dynamicznym na skutek najazdu przyczepy na pojazd ciągnący
podczas hamowania.
5.2. Wymagania metrologiczne:
5.2.1.Wskazania wielkości mierzonych i jednostki miary. Przyrząd powinien
wskazywać w sposób ciągły siłę nacisku na mechanizm sterowania hamulcem
najazdowym przyczepy w jednostkach miary niuton [N] lub wielokrotności tej
jednostki dekaniuton (daN) oraz zapamiętywać wartość maksymalną zmierzonego
nacisku i zatrzymywać to wskazanie do momentu skasowania odpowiednim
działaniem.
5.2.2.Zakresy pomiarowe i wskazań. Zakres nacisku powinien wynosić od 400 N
(40 daN) do co najmniej 4.000 N (400 daN).
5.2.3.Działka elementarna (rozdzielczość wskazań) dla nacisku powinna
wynosić 20 N (2 daN).
5.2.4.Dokładność pomiaru:
a) zerowanie - wskazanie nacisku powinno samoczynnie ustawiać się
na 0 bez obciążenia i po każdorazowym zainicjowaniu nowego pomiaru,
b) błąd dopuszczalny pomiaru nacisku nie powinien być większy niż
±20 N w zakresie pomiaru do 1.000 N (100 daN) i ±2 % wartości rzeczywistej w
zakresie pomiaru powyżej 1.000 N (100 daN).
6. Urządzenie do kontroli skuteczności tłumienia zawieszenia pojazdu o
dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t
6.1. Konstrukcja:
6.1.1.Ocena stanu technicznego zawieszenia powinna być dokonywana na
podstawie zmierzonych lub/i zarejestrowanych parametrów testu drganiowego
wykonywanego niezależnie dla każdej strony zawieszenia i polegającego na
pobudzeniu do drgań badanej strony zawieszenia z częstotliwością nie
mniejszą od 15 Hz i amplitudą nie mniejszą od 0,005 m.
6.1.2.Badanie powinno być wykonywane na podstawie testu drganiowego
polegającego na pobudzeniu do drgań układu wymuszającego, na którym spoczywa
koło badanej strony zawieszenia, oraz pomiarze lub/i rejestracji parametrów
zależnych od rodzaju zastosowanej metody badania, przy czym wszystkie metody
spełniające wymaganie określone w pkt 6.1.1 i dotyczące parametrów
charakteryzujących drgań traktuje się jako równorzędne.
6.1.3.Wielkościami służącymi do oceny stanu technicznego zawieszenia powinny
być wielkości opisane typowymi w mechanice wielkościami służącymi do
wyrażania tłumienia układu (np. współczynnik tłumienia c [Ns/m]) lub
jednostki umowne (np. %), określone w dokumentacji producenta stanowiska
lub/i określone przez odpowiednie instytucje lub/i organizacje, pozwalające
na wiarygodną ocenę stanu zawieszenia w sposób odpowiadający jego
rzeczywistemu stanowi technicznemu.
6.1.4.Dopuszcza się wszelkie metody kontroli stanu zawieszenia, które
wykorzystują metody określone w mechanice jako testy drganiowe, rozumiane
jako wymuszenie amplitudowo-częstotliwościowe, zapewniające odpowiednio
wysoką prędkość wymuszenia drgań, uzasadnioną możliwie szerokim zakresem
pracy elementów tłumiących zawieszenia, w tym głównie amortyzatora,
nakładając na producenta urządzenia konieczność dostarczenia danych (w tym
również tzw. wartości granicznych) pozwalających jednoznacznie interpretować
otrzymane wyniki pomiaru.
6.1.5.Dopuszcza się, aby urządzenie zapewniało prawidłowe ustawienie koła
badanej strony zawieszenia; dopuszcza się możliwość sygnalizowania
ustawienia nieprawidłowego, tzn. niezgodnego z dokumentacją techniczną
stanowiska; dopuszcza się możliwość "zablokowania" pomiaru w takiej sytuacji
lub konieczność jednoznacznej sygnalizacji nieprawidłowego ustawienia
pojazdu, łącznie z zamieszczeniem takiej informacji w protokole badania.
6.2. Wymagania metrologiczne
6.2.1.Zakresy wskazań urządzenia powinny być zgodne z uznanymi w mechanice
jednostkami wyrażającymi tłumienie w układzie lub adekwatne do umownych
jednostek zaproponowanych przez producenta urządzenia lub/i określone przez
odpowiednie instytucje lub/i organizacje, z zastrzeżeniem podanym w pkt
6.1.4 dotyczącym sposobu interpretacji wskazań.
6.2.2.Dokładność pomiaru:
a) błąd dopuszczalny pomiaru nacisku masy badanej osi pojazdu na
układ wymuszający drgania nie powinien być większy od ±2 % dla wartości
nacisku na oś równą połowie masy pojazdu badanego na tym stanowisku (np. 0,5
- 3.500 kg),
b) błąd wskazań parametru służącego do określenia stanu zawieszenia
pojazdu nie powinien być większy od ±2 % maksymalnej wartości skali wskazań.
7. Czytniki informacji diagnostycznych do układów OBD II/EOBD
7.1. Konstrukcja:
7.1.1.Czytnik informacji diagnostycznej do układów OBD II/EOBD powinien:
a) posiadać złącze umożliwiające podłączenie do diagnostycznej
sieci pokładowej, zgodne z normą ISO/DIS 15031-3 (SAE J1962),
b) być wyposażony w drukarkę lub złącze do drukarki lub złącze do
komputera klasy PC (w takim przypadku do każdego czytnika w wyposażeniu
podstawowym musi być dołączany program komputerowy). W przypadku gdy do
używania czytnika niezbędny jest komputer klasy PC, możliwość generowania
protokołów zapewniać musi sam program diagnostyczny (bez konieczności
przygotowywania raportów w innych programach).
7.1.2.Czytnik informacji powinien zapewniać niezawodną komunikację z siecią
OBD w każdym z dopuszczalnych przepisami standardów komunikacji:
- ISO 9141-2,
- ISO 11519-4 (SAE J1850),
- ISO 14230-4,
- ISO 15765-4 (SAE J2284-3).
7.1.3.Czytnik informacji powinien posiadać oprogramowanie zaprojektowane i
zaimplementowane zgodnie z normą ISO/DIS 15031-4 (SAE J1978).
7.1.4.Czytnik informacji powinien wyświetlać zapamiętane kody usterek DTC
(związanych z emisją spalin) i ich opisy w języku polskim, zgodnie z SAE
J2012 (ISO/DIS 15031-6), a jeżeli są to kody charakterystyczne dla danego
producenta, dopuszcza się wyświetlenie tylko oznaczenia kodowego.
7.2. Parametry robocze:
7.2.1.Czytnik informacji powinien realizować co najmniej funkcje opisane w
normach ISO/DIS 15031-5 (SAE J1979).
7.2.2.Czytnik informacji powinien realizować funkcje oceny sprawności
funkcjonalnej czujników tlenu zamontowanych w samochodzie, zarówno
dwustanowych, jak i szerokopasmowych. Czytnik powinien zapewniać możliwość
oceny sprawności czujnika tlenu, gdy w pojeździe nie są zakończone wszystkie
testy (monitory) pokładowe i gdy możliwy jest odczyt wymaganych parametrów z
modułu sterującego.
8. Przyrządy do pomiaru w szybach pojazdu współczynnika
przepuszczalności światła
8.1. Konstrukcja:
8.1.1.Przyrząd powinien być tak skonstruowany, aby przy normalnej obsłudze
nie powodował uszkodzenia badanych oszkleń.
8.1.2.Przyrząd powinien:
a) umożliwiać pomiar współczynnika przepuszczalności światła
oszkleń zamontowanych w pojeździe w warunkach stacji kontroli pojazdów, oraz
na otwartej przestrzeni w porze nocnej i dziennej, także w warunkach
bezpośredniego oświetlenia promieniami słonecznymi badanego pojazdu,
b) umożliwiać jednoosobową obsługę,
c) umożliwiać uzyskanie wyników pomiarów różniących się od wyników
pomiarów wykonanych metodą opisaną w Regulaminie nr 43 EKG ONZ nie więcej
niż o wartość wg pkt 2.4.3 Regulaminu nr 43 EKG ONZ.
8.1.3.Przyrząd powinien składać się co najmniej z następujących elementów:
a) oświetlacza wyposażonego w źródło światła białego o temperaturze
barwowej 2.856 K ±50 K15),
b) głowicy pomiarowej, zawierającej detektor promieniowania o
charakterystyce dostosowanej do źródła światła tak, aby zapewniać uzyskanie
niedokładności wyniku pomiaru zgodne z pkt 3.5.4.3 Regulaminu nr 43 EKG ONZ,
c) wskaźnika umożliwiającego odczyt wyniku pomiaru.
8.2. Wymagania metrologiczne:
8.2.1.Wskazania wielkości mierzonych i jednostki miar. Przyrząd powinien
mierzyć i wyświetlać współczynnik przepuszczalności światła oszkleń.
Dopuszcza się wskazanie w jednostkach miary: procent [%].
8.2.2.Zakres wskazań powinien wynosić od 0 % (brak przepuszczania strumienia
świetlnego) do 100 % (całkowite przepuszczanie).
8.2.3.Rozdzielczość pomiaru powinna wynosić maksymalnie 0,5 % (zalecane 0,1
%).
8.2.4.Dokładność pomiaru:
a) powinna być zachowana proporcjonalność wskazań do wartości
przepuszczalności,
b) procedura pomiaru ze względu na stosowaną metodę pomiarową
(pomiar względny) powinna umożliwiać ręczne lub automatyczne sprawdzenie 0 %
i 100 %,
c) dopuszczalny maksymalny bezwzględny błąd pomiaru nie powinien
przekraczać:
- dla punktów pomiarowych rozstrzygających o dopuszczeniu do
eksploatacji (70 % i 75 %)16) - 1 %,
- w zakresie od 50 % do 100 % - 2 %,
- w pozostałym zakresie - 5 %.
OBJAŚNIENIA:
1) Nie dotyczy urządzeń do kontroli hamulców motocykli.
2) Nie dotyczy urządzeń do kontroli hamulców motocykli i
pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t.
3) Nie dotyczy urządzeń do kontroli hamulców motocykli i
pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t.
4) Nie dotyczy urządzeń zainstalowanych w linii diagnostycznej.
5) Nie dotyczy urządzeń do kontroli hamulców motocykli.
6) Nie dotyczy urządzeń do kontroli hamulców motocykli.
7) W przypadku wyposażenia urządzenia w odpowiednie blokady
uniemożliwiające przekroczenie siły nacisku na pedał granicznej dla rodzajów
pojazdów, przewidzianych do kontroli na urządzeniu oraz rejestracji tego na
wydruku, dopuszcza się brak oddzielnego wskaźnika nacisku na pedał.
8) Dotyczy kół osi kierowanej.
9) Nie dotyczy przyrządów sterowanych przez mikroprocesor
(komputer).
10) Dotyczy kół wszystkich osi.
11) Nie dotyczy przyrządów, które nie mierzą bezpośrednio tych
wielkości; w takim przypadku przyrząd powinien wskazywać wielkości, na
podstawie których jest określany kąt wyprzedzenia osi zwrotnicy lub
maksymalny kąt skrętu kół.
12) Dopuszcza się wskazania w jednostkach miary kątowej stopień
[°], jeżeli w instrukcji jest podany sposób określania tego parametru w
jednostkach miary liniowej.
13) W przypadku przyrządów współpracujących z urządzeniami do
pomiaru sił hamujących i oceny skuteczności hamulców funkcję tę może pełnić
jednostka sterująco-wskaźnikowa tych urządzeń.
14) Dotyczy przyrządów pneumatycznych, zasilanych wyłącznie z
sieci sprężonego powietrza stacji kontroli pojazdów. W przypadku przyrządów
pneumatycznych zasilanych ze zbiornika sprężonego powietrza na zbiornik ten
powinien być wydany ważny protokół właściwego organu dozoru technicznego.
15) Dopuszcza się inne źródła światła, o ile wyniki pomiaru są
zgodne z wymaganiami niniejszych warunków technicznych, przy zachowaniu
procedury pomiarowej.
16) Minimalne wartości przepuszczalności dla przednich i
pozostałych oszkleń według Regulaminu nr 43 EKG ONZ.