Dziennik Ustaw Nr
25, poz. 202 z 2005 r.
USTAWA
z dnia 20 stycznia 2005 r.
o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji1)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. 1. Ustawa określa zasady postępowania z pojazdami wycofanymi
z eksploatacji w sposób zapewniający ochronę życia i zdrowia ludzi oraz
ochronę środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
2. W sprawach dotyczących postępowania z pojazdami wycofanymi z eksploatacji
w zakresie nieuregulowanym w ustawie stosuje się przepisy o odpadach.
Art. 2. 1. Przepisy ustawy stosuje się do:
1) pojazdów wyprodukowanych na terytorium kraju;
2) pojazdów wprowadzonych na terytorium kraju w drodze importu lub
wewnątrzwspólnotowego nabycia;
3) odpadów powstałych z pojazdów.
2. Przepisów ustawy nie stosuje się do pojazdów historycznych.
Art. 3. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) imporcie - rozumie się przez to przywóz pojazdu z terytorium państwa
niebędącego członkiem Unii Europejskiej w celu wprowadzenia na terytorium
kraju;
2) masie pojazdu - rozumie się przez to masę własną w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U.
z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z późn. zm.2)), pomniejszoną o masę
paliwa w ilości nominalnej;
3) odzysku - rozumie się przez to odzysk w rozumieniu przepisów o
odpadach;
4) pojeździe - rozumie się przez to pojazdy samochodowe zaliczone do
kategorii M1 lub N1, określonych w przepisach o ruchu drogowym, oraz
trójkołowe pojazdy silnikowe, z wyłączeniem motocykli trójkołowych;
5) pojeździe historycznym - rozumie się przez to:
a) pojazd zabytkowy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997
r. - Prawo o ruchu drogowym,
b) pojazd mający co najmniej 25 lat, którego model nie jest produkowany
od 15 lat, uznany przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy lub mający
szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji;
6) pojeździe wycofanym z eksploatacji - rozumie się przez to pojazd
stanowiący odpad w rozumieniu przepisów o odpadach;
7) ponownym użyciu - rozumie się przez to zastosowanie przedmiotów
wyposażenia i części, wymontowanych z pojazdów wycofanych z eksploatacji, w
tym samym celu, dla którego zostały pierwotnie zaprojektowane i wykonane;
8) przetwarzaniu - rozumie się przez to czynności podejmowane po
przekazaniu pojazdu wycofanego z eksploatacji do stacji demontażu w celu
demontażu, odzysku lub przygotowania do unieszkodliwiania;
9) recyklingu - rozumie się przez to recykling w rozumieniu przepisów o
odpadach;
10) stacji demontażu - rozumie się przez to zakład prowadzący
przetwarzanie, w tym demontaż obejmujący następujące czynności:
a) usunięcie z pojazdów wycofanych z eksploatacji elementów i substancji
niebezpiecznych, w tym płynów,
b) wymontowanie z pojazdów wycofanych z eksploatacji przedmiotów
wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia,
c) wymontowanie z pojazdów wycofanych z eksploatacji elementów nadających
się do odzysku lub recyklingu;
11) strzępiarce - rozumie się przez to instalację służącą do rozdrabniania
odpadów powstałych w trakcie demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji;
12) terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej;
13) wewnątrzwspólnotowym nabyciu - rozumie się przez to przywóz pojazdu z
terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii
Europejskiej w celu wprowadzenia na terytorium kraju;
14) wprowadzającym pojazd - rozumie się przez to przedsiębiorcę będącego
producentem pojazdu lub przedsiębiorcę dokonującego wewnątrzwspólnotowego
nabycia lub importu pojazdu.
Art. 4. Wprowadzenie pojazdu na terytorium kraju następuje:
1) z dniem wydania pojazdu z magazynu w celu ostatecznego wprowadzenia go
do obrotu - w przypadku pojazdów wyprodukowanych w kraju;
2) z dniem dopuszczenia go do obrotu na terytorium kraju - w przypadku
importu pojazdu;
3) z dniem wystawienia faktury potwierdzającej wewnątrzwspólnotowe
nabycie - w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Art. 5. 1. Zbieranie pojazdów wycofanych z eksploatacji mogą
prowadzić wyłącznie przedsiębiorcy prowadzący punkty zbierania pojazdów i
przedsiębiorcy prowadzący stacje demontażu.
2. Demontaż pojazdów wycofanych z eksploatacji może być prowadzony wyłącznie
w stacjach demontażu.
Rozdział 2
Obowiązki wprowadzających pojazdy
Art. 6. 1. Przedsiębiorca będący producentem pojazdów jest obowiązany
do:
1) ograniczania stosowania substancji niebezpiecznych w pojazdach w celu
zapobiegania emisji tych substancji do środowiska i ułatwienia recyklingu
pojazdów wycofanych z eksploatacji;
2) uwzględniania wymogów demontażu i ponownego użycia przedmiotów
wyposażenia i części pojazdów oraz odzysku i recyklingu pojazdów wycofanych
z eksploatacji;
3) stosowania materiałów pochodzących z recyklingu do produkcji pojazdów.
2. Przepisy ust. 1 pkt 1 i 3 stosuje się odpowiednio do producentów
przedmiotów wyposażenia i części pojazdów.
Art. 7. 1. Materiały, przedmioty wyposażenia i części pojazdów nie
mogą zawierać ołowiu, rtęci, kadmu i sześciowartościowego chromu.
2. Materiały, przedmioty wyposażenia i części pojazdów mogą zawierać metale,
o których mowa w ust. 1, jeżeli jest to konieczne do uzyskania wymaganej
charakterystyki technicznej tych przedmiotów i części.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw transportu, określi, w drodze rozporządzenia, listę
materiałów, przedmiotów wyposażenia i części pojazdów, o których mowa w ust.
2, kierując się koniecznością ograniczania negatywnego oddziaływania na
środowisko.
4. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 3, może również zostać określona
dopuszczalna zawartość ołowiu, rtęci, kadmu lub sześciowartościowego chromu
w materiałach, przedmiotach wyposażenia i częściach pojazdów.
Art. 8. 1. Wprowadzający pojazd jest obowiązany do zapewnienia
oznaczania przedmiotów wyposażenia i części pojazdów z:
1) elastomerów o wadze powyżej 200 g;
2) pozostałych tworzyw sztucznych o wadze powyżej 100 g.
2. Przepis ust. 1 stosuje się także do producentów i dokonujących
wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu przedmiotów wyposażenia i części
pojazdów.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki, kierując się potrzebą
identyfikacji materiału, z którego są wykonywane przedmioty wyposażenia i
części pojazdów, określi, w drodze rozporządzenia, sposób oznaczania oraz
rodzaje oznaczeń przedmiotów wyposażenia i części pojazdów.
Art. 9. 1. Wprowadzający pojazd jest obowiązany do opracowania
informacji dotyczącej sposobu demontażu nowego typu pojazdu w ciągu 6
miesięcy od wprowadzenia go na terytorium kraju.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać w szczególności:
1) określenie rodzajów przedmiotów wyposażenia i części pojazdów, które
mogą być przeznaczone do ponownego użycia,
2) wskazanie umiejscowienia elementów i substancji niebezpiecznych
użytych w pojeździe
- w zakresie potrzebnym przedsiębiorcy prowadzącemu stację demontażu do
spełnienia przez niego obowiązków wynikających z przepisów ustawy.
3. Wprowadzający pojazd jest obowiązany do nieodpłatnego przekazania
przedsiębiorcy prowadzącemu stację demontażu informacji, o której mowa w
ust. 1, w terminie 30 dni od dnia złożenia przez tego przedsiębiorcę wniosku
o udzielenie informacji.
4. Producenci oraz dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu
przedmiotów wyposażenia i części pojazdów są obowiązani do nieodpłatnego
udostępnienia wprowadzającemu pojazd oraz przedsiębiorcy prowadzącemu stację
demontażu informacji dotyczącej sposobu demontażu, magazynowania i
testowania przedmiotów wyposażenia i części pojazdów, które mogą być
przeznaczone do ponownego użycia, w terminie 30 dni od dnia złożenia przez
wprowadzającego pojazd lub przedsiębiorcę prowadzącego stację demontażu
wniosku o udzielenie informacji.
Art. 10. Przepisy art. 6-9 dotyczą wprowadzających pojazdy wydających
kartę pojazdu, o której mowa w art. 77 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997
r. - Prawo o ruchu drogowym.
Art. 11. 1. Wprowadzający pojazd jest obowiązany zapewnić sieć
zbierania pojazdów, zwaną dalej "siecią", obejmującą terytorium kraju w taki
sposób, aby zapewnić właścicielowi możliwość oddania pojazdu wycofanego z
eksploatacji do punktu zbierania pojazdów lub stacji demontażu, położonych w
odległości nie większej niż 50 km w linii prostej od miejsca zamieszkania
albo siedziby właściciela pojazdu, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1.
2. Wprowadzający pojazd może zapewnić sieć na podstawie umów z
przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu.
3. Wprowadzający pojazd w przypadku:
1) cofnięcia pozwolenia zintegrowanego albo innej decyzji w zakresie
gospodarki odpadami wymaganej w związku z prowadzeniem stacji demontażu
przedsiębiorcy prowadzącemu taką stację,
2) cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania
odpadów przedsiębiorcy prowadzącemu punkt zbierania pojazdów,
3) rozwiązania lub wygaśnięcia umowy, o której mowa w ust. 2,
- powinien w terminie 3 miesięcy zapewnić sieć.
4. Wprowadzający pojazd jest obowiązany dołączyć do faktury wystawionej
nabywcy pojazdu oświadczenie o podleganiu obowiązkowi zapewnienia sieci lub
dowód wpłaty, o którym mowa w art. 12 ust. 2; oświadczenie może być złożone
na fakturze.
Art. 12. 1. Wprowadzający pojazd, który wprowadza na terytorium kraju
nie więcej niż 1.000 pojazdów w roku kalendarzowym, może nie zapewniać
sieci.
2. Wprowadzający pojazd, o którym mowa w ust. 1, który nie zapewnia sieci,
oraz podmiot niebędący przedsiębiorcą, który dokonuje wewnątrzwspólnotowego
nabycia lub importu pojazdu, są obowiązani do wniesienia, na odrębny
rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
opłaty w wysokości 500 zł od każdego pojazdu wprowadzonego na terytorium
kraju. Dowód wpłaty powinien zawierać określenie cech identyfikacyjnych
pojazdu, o których mowa w art. 66 ust. 3a pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca
1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.
3. W przypadku gdy wprowadzający pojazd, o którym mowa w ust. 1, który nie
zapewnia sieci, dokonał zbycia pojazdu, obowiązany jest przekazać
niezwłocznie nabywcy pojazdu dowód wpłaty, o którym mowa w ust. 2.
Art. 13. 1. Wprowadzający pojazd jest obowiązany złożyć Głównemu
Inspektorowi Ochrony Środowiska zawiadomienie o podjęciu działalności w
zakresie produkcji, importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdów, w
terminie 30 dni od dnia podjęcia tej działalności.
2. Dniem podjęcia działalności, o której mowa w ust. 1, jest dzień
wprowadzenia pierwszego pojazdu na terytorium kraju.
3. Wprowadzający pojazd jest obowiązany złożyć Głównemu Inspektorowi Ochrony
Środowiska zawiadomienie o zakończeniu działalności, o której mowa w ust. 1,
w terminie 7 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania tej działalności.
4. Zawiadomienia, o których mowa w ust. 1 i 3, powinny odpowiednio zawierać:
1) nazwę, siedzibę i adres albo imię, nazwisko i adres wprowadzającego
pojazd;
2) datę podjęcia albo zakończenia działalności;
3) określenie rodzaju działalności;
4) adresy stacji demontażu oraz punktów zbierania pojazdów, które
działają w ramach jego sieci.
5. W przypadku zmiany danych, o których mowa w ust. 4, wprowadzający pojazd
jest obowiązany poinformować o tym Głównego Inspektora Ochrony Środowiska
nie później niż do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym
nastąpiła zmiana. Jeżeli zmiana dotyczy danych, o których mowa w ust. 4 pkt
4, należy wskazać datę wystąpienia zmiany.
Art. 14. 1. Wprowadzający pojazd, który jest obowiązany do
zapewnienia sieci lub który złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 11
ust. 4, i nie spełnia tego obowiązku, jest obowiązany do naliczenia i
wpłacenia opłaty za brak sieci.
2. Opłatę, o której mowa w ust. 1, oblicza się jako iloczyn stawki opłaty za
brak sieci i liczby pojazdów wprowadzonych w danym roku na terytorium kraju
przez wprowadzającego pojazd oraz ilorazu liczby dni w roku, w których nie
zapewniono sieci, i liczby dni w danym roku.
3. Do liczby dni, w których nie zapewniono sieci, nie wlicza się dni, w
których niezapewnienie sieci wynikało z przyczyn określonych w art. 11 ust.
3, jeżeli wprowadzający pojazd zapewnił sieć w terminie 3 miesięcy od
wystąpienia danej przyczyny; liczba tych dni nie może przekroczyć 90 w ciągu
roku.
4. Stawka opłaty za brak sieci wynosi 500 zł za pojazd.
Art. 15. 1. Wprowadzający pojazd jest obowiązany do złożenia Głównemu
Inspektorowi Ochrony Środowiska rocznego sprawozdania o wysokości należnej
opłaty za brak sieci w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku,
którego opłata dotyczy.
2. Minister właściwy do spraw środowiska, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw finansów publicznych, określi, w drodze rozporządzenia,
wzór sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, kierując się potrzebą
ujednolicenia treści sprawozdań.
Art. 16. 1. Obowiązek obliczenia opłaty za brak sieci powstaje na
koniec roku kalendarzowego.
2. Opłata za brak sieci jest wpłacana na odrębny rachunek bankowy Narodowego
Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej do dnia 31 marca roku
następującego po roku, którego opłata dotyczy.
Art. 17. 1. W razie stwierdzenia, że wprowadzający pojazd nie dokonał
wpłaty opłaty za brak sieci albo dokonał wpłaty w wysokości niższej od
należnej, Główny Inspektor Ochrony Środowiska wydaje decyzję, w której
określa wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za brak sieci.
2. W przypadku niewykonania decyzji określonej w ust. 1, w terminie 14 dni
od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna, Główny Inspektor Ochrony
Środowiska ustala, w drodze decyzji, dodatkową opłatę za brak sieci w
wysokości odpowiadającej 50 % kwoty niewpłaconej opłaty za brak sieci.
3. Do należności z tytułu opłat za brak sieci stosu je się odpowiednio
przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa
(Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), z tym że uprawnienia organów podatkowych
przysługują Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska.
Rozdział 3
Obowiązki właścicieli pojazdów
Art. 18. Właściciel pojazdu wycofanego z eksploatacji może przekazać
go wyłącznie do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub
przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów.
Art. 19. Właściciel pojazdu wycofanego z eksploatacji lub upoważniona
przez niego osoba, przekazując pojazd do przedsiębiorcy prowadzącego stację
demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, jest
obowiązany okazać:
1) dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość;
2) dowód rejestracyjny pojazdu oraz kartę pojazdu, jeżeli była wydana,
lub inny dokument potwierdzający dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym;
3) dokument potwierdzający własność w przypadku właściciela pojazdu
innego niż wpisany w dowodzie rejestracyjnym.
Art. 20. Właściciel pojazdu wycofanego z eksploatacji jest obowiązany
w terminie 30 dni od dnia otrzymania zaświadczenia o demontażu pojazdu lub
zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu złożyć wniosek o
wyrejestrowanie pojazdu.
Rozdział 4
Obowiązki przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu
Art. 21. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu powinien
zapewniać bezpieczne dla środowiska i zdrowia ludzi przetwarzanie pojazdów
wycofanych z eksploatacji i powstających z nich odpadów.
Art. 22. Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia,
minimalne wymagania dla stacji demontażu oraz sposób demontażu pojazdów
wycofanych z eksploatacji, kierując się potrzebą zapewnienia bezpiecznego
dla środowiska i zdrowia ludzi demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Art. 23. 1. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu jest
obowiązany do przyjęcia każdego pojazdu wycofanego z eksploatacji, który
posiada cechy identyfikacyjne pojazdu, o których mowa w art. 66 ust. 3a pkt
1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, z zastrzeżeniem
ust. 7.
2. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu przy przyjmowaniu pojazdu
wycofanego z eksploatacji może pobrać opłatę od właściciela pojazdu, z
zastrzeżeniem ust. 3 i 6.
3. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu nie pobiera opłaty, o której
mowa w ust. 2, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:
1) pojazd jest zarejestrowany na terytorium kraju, zgodnie z odrębnymi
przepisami;
2) pojazd wycofany z eksploatacji:
a) jest kompletny,
b) nie zawiera innych odpadów, które nie pochodzą z danego pojazdu.
4. Za pojazd kompletny uważa się pojazd, który zawiera wszystkie istotne
elementy i jego masa jest nie mniejsza niż 90 % masy pojazdu.
5. W przypadku przyjmowania od właściciela niekompletnego pojazdu wycofanego
z eksploatacji opłata, o której mowa w ust. 2, nie może przekraczać
wysokości 10 zł za 1 kg brakującej masy pojazdu.
6. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu nie pobiera opłaty, o której
mowa w ust. 2, przy przyjmowaniu niekompletnych pojazdów Policji oraz
jednostek ochrony przeciwpożarowej.
7. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu może odmówić przyjęcia
niekompletnego pojazdu, jeżeli właściciel pojazdu odmawia uiszczenia opłaty,
o której mowa w ust. 2.
8. Minister właściwy do spraw transportu, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw środowiska, mając na uwadze wymogi ochrony środowiska,
potrzebę zapewnienia kompletności pojazdów w celu uzyskania odpowiednich
poziomów odzysku i recyklingu oraz przeciwdziałanie niewłaściwemu
zagospodarowaniu odpadów, określi, w drodze rozporządzenia, listę istotnych
elementów pojazdu, o których mowa w ust. 4.
Art. 24. 1. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu, przyjmując
pojazd wycofany z eksploatacji, który jest kompletny, jest obowiązany do:
1) unieważnienia dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, jeżeli była
wydana, oraz tablic rejestracyjnych;
2) wydania zaświadczenia o demontażu pojazdu.
2. Zaświadczenie o demontażu pojazdu powinno zawierać oświadczenie
przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu o unieważnieniu dowodu
rejestracyjnego, karty pojazdu, jeżeli była wydana, oraz tablic
rejestracyjnych.
3. Zaświadczenie o demontażu pojazdu jest sporządzane w trzech
egzemplarzach, z których pierwszy otrzymuje właściciel pojazdu, drugi jest
przekazywany przez przedsiębiorcę prowadzącego stację demontażu w terminie 7
dni organowi rejestrującemu właściwemu ze względu na miejsce ostatniej
rejestracji pojazdu, a trzeci pozostaje u przedsiębiorcy prowadzącego stację
demontażu.
4. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu, który otrzymuje zaświadczenia
o demontażu pojazdu od przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów,
przekazuje jeden egzemplarz zaświadczenia organowi rejestrującemu właściwemu
ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, a drugi pozostawia u
siebie.
Art. 25. 1. W przypadku przyjmowania pojazdu, który nie spełnia
warunków określonych w art. 23 ust. 3 pkt 2 lit. a, przedsiębiorca
prowadzący stację demontażu jest obowiązany do wydania zaświadczenia o
przyjęciu niekompletnego pojazdu. Przepisy art. 24 ust. 1 pkt 1 i ust. 2-4
stosuje się odpowiednio.
2. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu nie wydaje zaświadczenia o
przyjęciu niekompletnego pojazdu, jeżeli właściciel pojazdu odmawia
uiszczenia opłaty, o której mowa w art. 23 ust. 2.
3. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu nie wydaje zaświadczenia o
przyjęciu niekompletnego pojazdu, jeżeli nie jest możliwe ustalenie cech
identyfikacyjnych pojazdu, o których mowa w art. 66 ust. 3a pkt 1 ustawy z
dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.
Art. 26. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu prowadzi
ewidencję zaświadczeń o demontażu pojazdu oraz zaświadczeń o przyjęciu
niekompletnego pojazdu, wydanych przez niego i przez przedsiębiorców
prowadzących punkty zbierania pojazdów, z którymi zawarł umowę.
Art. 27. Minister właściwy do spraw transportu, w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw środowiska, określi, w drodze rozporządzenia:
1) sposób unieważniania dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu oraz tablic
rejestracyjnych,
2) wzór zaświadczenia o demontażu pojazdu,
3) wzór zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu,
4) sposób przechowywania zaświadczeń, o których mowa w pkt 2 i 3,
5) sposób prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 26
- kierując się potrzebami identyfikacji pojazdu, zapobiegania
nieuprawnionemu używaniu dokumentów pojazdów wycofanych z eksploatacji,
zapewnienia wiarygodności zaświadczeń dla wyrejestrowania pojazdu oraz
ujednolicenia treści zaświadczeń.
Art. 28. 1. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu jest
obowiązany osiągać poziom odzysku i recyklingu pojazdów wycofanych z
eksploatacji w wysokości odpowiednio 95 % i 85 % masy pojazdów przyjętych do
jego stacji demontażu rocznie, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Dla pojazdów wyprodukowanych przed dniem 1 stycznia 1980 r. poziomy
odzysku i recyklingu, o których mowa w ust. 1, wynoszą odpowiednio 75 % i 70
%.
3. Przy obliczaniu poziomów odzysku pojazdów wycofanych z eksploatacji do
odzysku zalicza się działania oznaczone jako R1-R9, R13 i R14 w załączniku
nr 5 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz.
628, późn. zm.3)).
4. Przy obliczaniu poziomów recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji do
recyklingu zalicza się działania oznaczone jako R2-R9 i R14 w załączniku nr
5 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach.
5. Przy obliczaniu poziomów odzysku i recyklingu pojazdów wycofanych z
eksploatacji przedmioty wyposażenia i części pojazdów przeznaczone do
ponownego użycia zalicza się do odzysku i recyklingu.
6. Ilość odpadów poddanych odzyskowi lub recyklingowi ustala się na
podstawie ewidencji odpadów prowadzonej przez przedsiębiorcę prowadzącego
stację demontażu oraz dokumentów potwierdzających dokonanie odzysku i
recyklingu, które zawierają w szczególności:
1) nazwę, siedzibę i adres albo imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i
adres przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu;
2) nazwę, siedzibę i adres albo imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i
adres przedsiębiorcy prowadzącego działalność w zakresie odzysku i
recyklingu.
7. Minister właściwy do spraw środowiska, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw gospodarki, kierując się potrzebą ujednolicenia metodyki
obliczania poziomów odzysku i recyklingu oraz uwzględniając zakres
niezbędnych danych, określi, w drodze rozporządzenia:
1) frakcje materiałowe pochodzące ze strzępiarki, których
zagospodarowanie zalicza się do recyklingu;
2) frakcje materiałowe pochodzące ze strzępiarki, których
zagospodarowanie zalicza się do innych procesów odzysku niż recykling;
3) rodzaje i wzory dokumentów potwierdzających dokonanie odzysku i
recyklingu;
4) sposób obliczania poziomów odzysku i recyklingu pojazdów wycofanych z
eksploatacji.
Art. 29. 1. Przedsiębiorca prowadzący działalność w zakresie odzysku
lub recyklingu jest obowiązany wydać zaświadczenie potwierdzające odzysk lub
recykling na wniosek przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu,
przekazującego odpady do odzysku lub recyklingu, w terminie 30 dni od daty
złożenia wniosku.
2. Przedsiębiorca prowadzący działalność w zakresie odzysku lub recyklingu
sporządza zaświadczenia potwierdzające odzysk lub recykling w trzech
egzemplarzach, z których pierwszy otrzymuje przedsiębiorca prowadzący stację
demontażu przekazujący odpady do odzysku, drugi jest przekazywany Głównemu
Inspektorowi Ochrony Środowiska, a trzeci pozostaje u przedsiębiorcy
prowadzącego działalność w zakresie odzysku lub recyklingu.
3. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu i przedsiębiorca prowadzący
działalność w zakresie odzysku lub recyklingu są obowiązani przechowywać
zaświadczenia potwierdzające odzysk i recykling przez 5 lat, licząc od końca
roku kalendarzowego, którego dotyczą te zaświadczenia.
Art. 30. 1. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu jest
obowiązany do sporządzenia rocznego sprawozdania zawierającego informacje o:
1) liczbie, markach, masie pojazdów i roku produkcji pojazdów wycofanych
z eksploatacji, przyjętych do jego stacji demontażu;
2) masie odpadów poddanych odzyskowi i recyklingowi oraz przekazanych do
odzysku i recyklingu, a także masie przeznaczonych do ponownego użycia
przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów wycofanych z
eksploatacji;
3) przedsiębiorcach, którym przekazano odpady do odzysku i recyklingu, z
podaniem nazwy, siedziby i adresu albo imienia, nazwiska i adresu
przedsiębiorcy;
4) przedsiębiorcach, którym przekazano odpady do unieszkodliwiania, z
podaniem nazwy, siedziby i adresu albo imienia, nazwiska, miejsca
zamieszkania i adresu przedsiębiorcy;
5) osiągniętym w danej stacji demontażu poziomie odzysku i recyklingu, z
podziałem na pojazdy wyprodukowane przed dniem 1 stycznia 1980 r. i w
okresie późniejszym.
2. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu przekazuje Narodowemu
Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewodzie
sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, w terminie do dnia 15 lutego
następnego roku.
3. Dokumenty, na podstawie których sporządza się sprawozdanie, o którym mowa
w ust. 1, powinny być przechowywane przez 5 lat.
4. Minister właściwy do spraw środowiska, kierując się potrzebą
ujednolicenia sprawozdań, określi, w drodze rozporządzenia, wzór
sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, oraz sposób jego przekazywania.
Art. 31. 1. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu jest
obowiązany w terminie 14 dni złożyć wojewodzie właściwemu miejscowo do
wydania pozwolenia zintegrowanego lub innej decyzji w zakresie gospodarki
odpadami wymaganej w związku z prowadzeniem stacji demontażu zawiadomienie o
zakończeniu działalności w zakresie demontażu pojazdów wycofanych z
eksploatacji lub o rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy z przedsiębiorcą
prowadzącym punkt zbierania pojazdów.
2. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać:
1) nazwę, siedzibę i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy;
2) datę zakończenia działalności lub rozwiązania lub wygaśnięcia umowy;
3) w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy - nazwę, siedzibę i
adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy prowadzącego punkt
zbierania pojazdów.
Rozdział 5
Obowiązki przedsiębiorców prowadzących punkty zbierania pojazdów
Art. 32. 1. Przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów jest
obowiązany zapewnić bezpieczne dla środowiska i zdrowia ludzi zbieranie
pojazdów wycofanych z eksploatacji.
2. Do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie
zbierania odpadów przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów jest
obowiązany dołączyć kopię zawartej z przedsiębiorcą prowadzącym stację
demontażu umowy dotyczącej przyjmowania pojazdów zebranych w punkcie
zbierania pojazdów.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw środowiska, kierując się potrzebą zapewnienia
bezpiecznego dla środowiska i zdrowia ludzi zbierania pojazdów wycofanych z
eksploatacji oraz uwzględniając wydawanie zaświadczeń o demontażu pojazdu,
określi, w drodze rozporządzenia, minimalne wymagania dla punktów zbierania
pojazdów.
Art. 33. 1. Przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów jest
obowiązany do przyjęcia każdego pojazdu wycofanego z eksploatacji, który
posiada cechy identyfikacyjne pojazdu, o których mowa w art. 66 ust. 3a pkt
1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.
2. Do przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów stosuje się
odpowiednio przepisy art. 23-25, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów sporządza
zaświadczenie o demontażu pojazdu lub zaświadczenie o przyjęciu
niekompletnego pojazdu, w czterech egzemplarzach, z których pierwszy
otrzymuje właściciel pojazdu, drugi i trzeci są przekazywane w terminie 7
dni do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu, w którego imieniu
zaświadczenie zostało wydane, a czwarty pozostaje u przedsiębiorcy
prowadzącego punkt zbierania pojazdów.
Art. 34. Przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów może
wydawać zaświadczenia o demontażu pojazdu oraz zaświadczenia o przyjęciu
niekompletnego pojazdu, wyłącznie w imieniu przedsiębiorcy prowadzącego
stację demontażu, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
1) zawarł umowę z przedsiębiorcą prowadzącym stację demontażu, jeżeli nie
jest to ten sam przedsiębiorca;
2) przekazuje przyjęte pojazdy wycofane z eksploatacji do stacji
demontażu.
Art. 35. 1. Przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów jest
obowiązany do przekazania wszystkich zebranych pojazdów wycofanych z
eksploatacji do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu, z którym
zawarł umowę, jeżeli nie jest to ten sam przedsiębiorca.
2. Do transportu pojazdów wycofanych z eksploatacji do stacji demontażu nie
stosuje się przepisu art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o
odpadach, chyba że ich stan stwarza zagrożenie dla środowiska.
Art. 36. 1. Przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów jest
obowiązany w terminie 14 dni złożyć staroście właściwemu miejscowo do
wydania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów
zawiadomienie o zakończeniu działalności w zakresie zbierania pojazdów
wycofanych z eksploatacji lub o rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy z
przedsiębiorcą prowadzącym stację demontażu.
2. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać:
1) nazwę, siedzibę i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy;
2) datę zakończenia działalności lub rozwiązania lub wygaśnięcia umowy;
3) w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy - nazwę, siedzibę i
adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy prowadzącego stację
demontażu.
3. Zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów
wydane przedsiębiorcy prowadzącemu punkt zbierania pojazdów wygasa z dniem
zakończenia działalności lub rozwiązania lub wygaśnięcia umowy z
przedsiębiorcą prowadzącym stację demontażu.
Rozdział 6
Obowiązki przedsiębiorców prowadzących strzępiarki
Art. 37. 1. Przedsiębiorca prowadzący strzępiarkę jest obowiązany
zapewnić bezpieczne dla środowiska i zdrowia ludzi rozdrabnianie odpadów
pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji.
2. Minister właściwy do spraw gospodarki, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw środowiska, kierując się potrzebą zapewnienia
bezpiecznego dla środowiska sposobu rozdziału odpadów powstałych w trakcie
demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz właściwego gospodarowania
tymi odpadami, określi, w drodze rozporządzenia, minimalne wymagania dla
strzępiarek oraz metody rozdziału odpadów na frakcje materiałowe obejmujące
frakcje metali żelaznych i nieżelaznych, tworzyw sztucznych, szkła i
pozostałości.
Art. 38. 1. Przedsiębiorca prowadzący strzępiarkę jest obowiązany
wykonać raz na rok próbę strzępienia pojazdów wycofanych z eksploatacji w
celu określenia zawartości uzyskiwanych frakcji materiałowych.
2. Przedsiębiorca prowadzący strzępiarkę przekazuje przedsiębiorcom
prowadzącym stacje demontażu, od których przyjmuje odpady do strzępienia,
informację dotyczącą zawartości uzyskiwanych frakcji materiałowych,
określonej w wyniku przeprowadzenia próby, o której mowa w ust. 1, w ciągu
miesiąca od wykonania próby.
3. Przedsiębiorca prowadzący strzępiarkę przekazuje informację, o której
mowa w ust. 2, marszałkowi województwa, wraz ze zbiorczym zestawieniem
danych, o którym mowa w art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o
odpadach.
4. Minister właściwy do spraw środowiska, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw gospodarki, określi, w drodze rozporządzenia, sposób
wykonania próby strzępienia, o której mowa w ust. 1, kierując się potrzebą
ustalenia średniej zawartości uzyskiwanych frakcji materiałowych dla
poszczególnych stacji demontażu.
Rozdział 7
Obowiązki organów administracji publicznej
Art. 39. 1. Starosta wydaje zezwolenie na prowadzenie działalności w
zakresie zbierania odpadów przedsiębiorcy prowadzącemu punkt zbierania
pojazdów po uzgodnieniu z wojewodą właściwym miejscowo do wydania pozwolenia
zintegrowanego lub innej decyzji w zakresie gospodarki odpadami wymaganej w
związku z prowadzeniem stacji demontażu przedsiębiorcy prowadzącemu stację
demontażu, z którym przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów
zawarł umowę.
2. W zezwoleniu, o którym mowa w ust. 1, starosta określa przedsiębiorcę lub
przedsiębiorców prowadzących stację demontażu, którym przedsiębiorca
prowadzący punkt zbierania pojazdów jest obowiązany przekazywać zebrane
pojazdy wycofane z eksploatacji.
3. Jeżeli przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów poświadcza
nieprawdę w zaświadczeniu o demontażu pojazdu lub zaświadczeniu o przyjęciu
niekompletnego pojazdu, starosta cofa zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, w
drodze decyzji bez odszkodowania.
4. Jeżeli przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów narusza
przepisy ustawy, starosta wzywa go do niezwłocznego zaniechania naruszeń.
5. Jeżeli przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 4, mimo wezwania nadal
narusza przepisy ustawy, starosta cofa zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, w
drodze decyzji bez odszkodowania.
6. Cofnięcie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, powoduje wstrzymanie
działalności objętej tym zezwoleniem.
7. Starosta przekazuje wojewodzie, o którym mowa w ust. 1, oraz wojewodzie
właściwemu ze względu na adres punktu zbierania pojazdów kopie zezwolenia, o
którym mowa w ust. 1, oraz decyzji, o których mowa w ust. 3 i 5.
Art. 40. 1. Organem właściwym do wydania pozwolenia zintegrowanego
lub innej decyzji w zakresie gospodarki odpadami wymaganej w związku z
prowadzeniem stacji demontażu jest wojewoda.
2. Pozwolenie na wytwarzanie odpadów może być wydane po uzyskaniu wymaganego
pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego w rozumieniu przepisów prawa
budowlanego, z wyłączeniem nowo zbudowanych lub zmodernizowanych obiektów
budowlanych, zespołów obiektów lub instalacji, do których ma zastosowanie
art. 76 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U.
Nr 62, poz. 627, z późn. zm.4)), oraz po sprawdzeniu przez
wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska funkcjonowania instalacji i
urządzeń służących do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
3. Jeżeli przedsiębiorca prowadzący stację demontażu poświadcza nieprawdę w
zaświadczeniu o demontażu pojazdu lub zaświadczeniu o przyjęciu
niekompletnego pojazdu, wojewoda cofa pozwolenia lub decyzje, o których mowa
w ust. 1, w drodze decyzji bez odszkodowania.
4. Jeżeli przedsiębiorca prowadzący stację demontażu narusza przepisy
ustawy, wojewoda wzywa go do zaniechania naruszeń w oznaczonym terminie.
5. Jeżeli przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 4, mimo wezwania nadal
narusza przepisy ustawy, wojewoda cofa pozwolenia lub decyzje, o których
mowa w ust. 1, w drodze decyzji bez odszkodowania.
Art. 41. 1. Organem właściwym do wydania pozwolenia zintegrowanego
lub innej decyzji w zakresie gospodarki odpadami wymaganej w związku z
prowadzeniem strzępiarki jest wojewoda.
2. Jeżeli przedsiębiorca prowadzący strzępiarkę poświadcza nieprawdę w
informacji dotyczącej zawartości uzyskiwanych frakcji materiałowych, o
której mowa w art. 38 ust. 2, wojewoda cofa pozwolenia lub decyzje, o
których mowa w ust. 1, w drodze decyzji bez odszkodowania.
3. Jeżeli przedsiębiorca prowadzący strzępiarkę narusza przepisy ustawy,
wojewoda wzywa go do zaniechania naruszeń w oznaczonym terminie.
4. Jeżeli przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 3, mimo wezwania nadal
narusza przepisy ustawy, wojewoda cofa pozwolenia lub decyzje, o których
mowa w ust. 1, w drodze decyzji bez odszkodowania.
Art. 42. 1. Wojewoda prowadzi wykaz:
1) przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu;
2) przedsiębiorców prowadzących punkty zbierania pojazdów.
2. Wykaz, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1) nazwę, siedzibę i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy
prowadzącego stację demontażu lub punkt zbierania pojazdów;
2) adresy stacji demontażu i punktów zbierania pojazdów.
3. Informację o umieszczeniu w wykazie lub usunięciu z wykazu, o którym mowa
w ust. 1, wojewoda przekazuje do centralnej ewidencji pojazdów.
4. Wykaz, o którym mowa w ust. 1, wojewoda zamieszcza na stronie
internetowej urzędu wojewódzkiego.
Art. 43. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska co najmniej raz w
roku kontroluje każdą stację demontażu.
Rozdział 8
Przepisy karne
Art. 44. Kto wbrew przepisom art. 7 wprowadza do obrotu materiały,
przedmioty wyposażenia lub części pojazdów zawierające ołów, rtęć, kadm lub
sześciowartościowy chrom, podlega karze grzywny.
Art. 45. Kto wbrew przepisom art. 8 nie zapewnia oznaczania
przedmiotów wyposażenia lub części pojazdów, podlega karze grzywny.
Art. 46. Kto wbrew przepisom art. 9:
1) nie przekazuje przedsiębiorcy prowadzącemu stację demontażu informacji
dotyczących sposobu demontażu nowego typu pojazdu,
2) nie udostępnia wprowadzającemu pojazd lub przedsiębiorcy prowadzącemu
stację demontażu informacji dotyczących sposobu demontażu, magazynowania lub
testowania przedmiotów wyposażenia lub części pojazdu, które mogą być
przeznaczone do ponownego użycia
- podlega karze grzywny.
Art. 47. Kto wbrew przepisom art. 13 nie składa zawiadomienia o
podjęciu działalności w zakresie produkcji, importu lub
wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdów lub składa zawiadomienie zawierające
fałszywe dane, podlega karze grzywny.
Art. 48. Kto wbrew przepisowi art. 18 nie przekazuje pojazdu
wycofanego z eksploatacji do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu
lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, podlega karze
grzywny.
Art. 49. 1. Kto wbrew przepisom art. 23 nie przyjmuje pojazdu
wycofanego z eksploatacji do stacji demontażu, podlega karze grzywny.
2. Tej samej karze podlega, kto wbrew przepisom art. 33 nie przyjmuje
pojazdu wycofanego z eksploatacji do punktu zbierania pojazdów.
Art. 50. Kto poza stacją demontażu dokonuje:
1) usunięcia z pojazdów wycofanych z eksploatacji elementów lub
substancji niebezpiecznych, w tym płynów,
2) wymontowania z pojazdów wycofanych z eksploatacji przedmiotów
wyposażenia lub części nadających się do ponownego użycia,
3) wymontowania z pojazdów wycofanych z eksploatacji elementów nadających
się do odzysku lub recyklingu
- podlega karze grzywny.
Art. 51. 1. Kto, będąc do tego obowiązany na podstawie art. 24 lub
art. 33, nie wydaje właścicielowi pojazdu zaświadczenia o demontażu pojazdu
lub nie przekazuje tego zaświadczenia organowi rejestrującemu właściwemu ze
względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, podlega karze grzywny.
2. Tej samej karze podlega, kto, będąc do tego obowiązany na podstawie art.
25 lub art. 33, nie wydaje właścicielowi pojazdu zaświadczenia o przyjęciu
niekompletnego pojazdu lub nie przekazuje tego zaświadczenia organowi
rejestrującemu właściwemu ze względu na miejsce ostatniej rejestracji
pojazdu.
Art. 52. Kto wbrew przepisom art. 30 nie składa rocznego sprawozdania
lub składa sprawozdanie nierzetelne, podlega karze grzywny.
Art. 53. Orzekanie w sprawach, o których mowa w art. 44-52, następuje
na zasadach i w trybie określonych w Kodeksie postępowania w sprawach o
wykroczenia.
Rozdział 9
Zmiany w przepisach obowiązujących
Art. 54. W ustawie z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony
Środowiska (Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 982, z późn. zm.5)) w
art. 2 w ust. 1 po pkt 15 dodaje się pkt 15a w brzmieniu:
"15a) kontrola przestrzegania przepisów o recyklingu pojazdów
wycofanych z eksploatacji,".
Art. 55. W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od
osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.6))
w art. 23 w ust. 1 po pkt 16a dodaje się pkt 16b w brzmieniu:
"16b) dodatkowej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów, o której
mowa w art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu
pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202), z tym że
kosztem uzyskania przychodów są poniesione opłaty, o których mowa w art. 12
ust. 2 i art. 14 tej ustawy,".
Art. 56. W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od
osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.7)) w
art. 16 w ust. 1 po pkt 19a dodaje się pkt 19b w brzmieniu:
"19b) dodatkowej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów, o której
mowa w art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu
pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202), z tym że
kosztem uzyskania przychodów są poniesione opłaty, o których mowa w art. 12
ust. 2 i art. 14 tej ustawy,".
Art. 57. W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym
(Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z późn. zm.8)) wprowadza się
następujące zmiany:
1) w art. 66:
a) w ust. 4 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
"1a) stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części
wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu
ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko;",
b) dodaje się ust. 9 w brzmieniu:
"9. Minister właściwy do spraw transportu, w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw
środowiska, kierując się względami technicznymi, zasadami bezpieczeństwa
ruchu drogowego i wymogami ochrony środowiska oraz mając na celu
zapobieganie nieprawidłowościom w obrocie przedmiotami wyposażenia i
częściami wymontowanymi z pojazdów, określi, w drodze rozporządzenia, wykaz
przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne
użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na
środowisko.";
2) w art. 68 w ust. 7 w pkt 2 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje
się pkt 3 w brzmieniu:
"3) art. 8 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów
wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202).";
3) w art. 72:
a) w ust. 1 w pkt 8 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 9 w
brzmieniu:
"9) dowodu wpłaty, o którym mowa w art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 20
stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, lub
oświadczenia o podleganiu obowiązkowi zapewniania sieci zbierania pojazdów,
o którym mowa w art. 11 ust. 4 tej ustawy, albo faktury zawierającej takie
oświadczenie, jeżeli pojazd jest rejestrowany po raz pierwszy.",
b) w ust. 2 w pkt 5 kropkę na końcu zastępuje się średnikiem i dodaje się
pkt 6 w brzmieniu:
"6) pojazdu innego niż określony w art. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20
stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji - w
zakresie ust. 1 pkt 9.";
4) w art. 79:
a) w ust. 1:
– zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
"Pojazd podlega wyrejestrowaniu przez organ właściwy ze względu na miejsce
ostatniej rejestracji pojazdu, na wniosek jego właściciela, w przypadku:",
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) przekazania pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację
demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, na
podstawie zaświadczenia o demontażu pojazdu, o którym mowa w ust. 2 bądź w
art. 24 ust. 1 pkt 2 lub art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o
recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, albo równoważnego dokumentu
wydanego w innym państwie;",
– w pkt 5 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 6 w
brzmieniu:
"6) przekazania niekompletnego pojazdu do przedsiębiorcy
prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt
zbierania pojazdów, na podstawie zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego
pojazdu, o którym mowa w art. 25 ust. 1 lub art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 20
stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, albo
równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie.",
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. W przypadku przekazania przedsiębiorcy prowadzącemu stację
demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącemu punkt zbierania pojazdów pojazdu
innego niż określony w art. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o
recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, w celu jego wyrejestrowania,
przedsiębiorca wydaje zaświadczenie o demontażu tego pojazdu, odpowiadające
wymogom określonym dla zaświadczenia, o którym mowa w art. 24 ust. 1 pkt 2
lub art. 33 ust. 3 tej ustawy.",
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. W przypadku nieprzedłożenia przez właściciela pojazdu
zaświadczenia o demontażu pojazdu, o którym mowa w ust. 2 bądź w art. 24
ust. 1 pkt 2 lub art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o
recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, lub zaświadczenia o przyjęciu
niekompletnego pojazdu, o którym mowa w art. 25 ust. 1 lub art. 33 ust. 3
tej ustawy, albo równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie, organ
rejestrujący, po upływie 30 dni od dnia otrzymania zaświadczenia od
przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu, dokonuje wyrejestrowania
pojazdu z urzędu.",
d) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
"5. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, warunkiem
wyrejestrowania pojazdu jest wniesienie przez właściciela pojazdu opłaty na
rzecz gminy na realizację zadań związanych z utrzymaniem czystości i
porządku w gminach. Przepisu nie stosuje się do pojazdów Policji i jednostek
ochrony przeciwpożarowej.";
5) w art. 80b w ust. 1a w pkt 2 dodaje się lit. j w brzmieniu:
"j) wydanym zaświadczeniu o demontażu pojazdu, o którym mowa w art. 79
ust. 2 bądź w art. 24 ust. 1 pkt 2 lub art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 20
stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, lub
zaświadczeniu o przyjęciu niekompletnego pojazdu, o którym mowa w art. 79
ust. 2 bądź w art. 25 ust. 1 lub art. 33 ust. 3 tej ustawy - data wydania i
dane przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu;";
6) w art. 80c:
a) w ust. 1:
– pkt 10 otrzymuje brzmienie:
"10) organom właściwym w sprawach rejestracji pojazdów;",
– w pkt 14 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 15 w
brzmieniu:
"15) ministrowi właściwemu do spraw środowiska.",
b) dodaje się ust. 8 w brzmieniu:
"8. Minister właściwy do spraw administracji publicznej, kierując
się potrzebami ujednolicenia wniosków oraz usprawnienia procesu
udostępniania danych z centralnej ewidencji pojazdów, określi, w drodze
rozporządzenia, wzór wniosku, o którym mowa w ust. 3 i 6.".
Art. 58. W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony
środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627, z późn. zm.9)) wprowadza się
następujące zmiany:
1) art. 401 otrzymuje brzmienie:
"Art. 401. 1. Przychodami funduszy są wpływy z tytułu opłat za
korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na
podstawie ustawy oraz przepisów szczególnych, a także z tytułu kwot
pieniężnych uzyskanych na podstawie decyzji, o której mowa w art. 362 ust.
3.
2. Przychodami Narodowego Funduszu są także wpływy z opłat, o
których mowa w art. 210 ust. 1.
3. Przychody, o których mowa w ust. 2, przeznacza się
wyłącznie na finansowanie zadań ministra właściwego do spraw środowiska, o
których mowa w art. 206 i 212.
4. Przychodami Narodowego Funduszu są także wpływy z opłat
produktowych pobieranych na podstawie przepisów o obowiązkach
przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie
produktowej i opłacie depozytowej.
5. Przychodami Narodowego Funduszu są także wpływy z opłat
ustalanych na podstawie przepisów ustawy - Prawo geologiczne i górnicze.
6. Przychody, o których mowa w ust. 5, przeznacza się w
równych częściach wyłącznie na finansowanie:
1) potrzeb geologii w zakresie poznania budowy
geologicznej kraju oraz w zakresie gospodarki zasobami złóż kopalin i wód
podziemnych,
2) potrzeb górnictwa służących ograniczeniu negatywnego
oddziaływania na środowisko wynikającego z wydobywania kopalin i likwidacji
zakładów górniczych.
7. Przychodami Narodowego Funduszu są także wpływy z
należności i opłat, o których mowa w art. 142 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r.
- Prawo wodne.
8. Przychody, o których mowa w ust. 7, przeznacza się
wyłącznie na:
1) utrzymanie katastru wodnego,
2) opracowanie planów gospodarowania wodami,
3) odbudowę ekosystemów zdegradowanych przez niewłaściwą
eksploatację zasobów wodnych.
9. Przychodami Narodowego Funduszu są także wpływy z kar
pieniężnych wymierzanych na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 10
kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1504, z
późn. zm.10)), w zakresie obowiązków, o których mowa w art. 9a
ust. 1 i 3 tej ustawy.
10. Przychody, o których mowa w ust. 9, przeznacza się
wyłącznie na wspieranie odnawialnych źródeł energii znajdujących się na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
11. Przychodami Narodowego Funduszu są także wpływy z opłat, o
których mowa w art. 12 ust. 2, art. 14 ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 i 2 ustawy
z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
(Dz. U. Nr 25, poz. 202).
12. Wpływy z opłat, o których mowa w art. 12 ust. 2, art. 14
ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o
recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, powiększone o przychody z
oprocentowania, Narodowy Fundusz przeznacza wyłącznie na:
1) finansowanie dopłat do demontażu pojazdów wycofanych z
eksploatacji,
2) dofinansowanie działań inwestycyjnych w zakresie:
a) demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji,
b) gospodarowania odpadami powstałymi w wyniku
demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji,
c) zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji,
3) dofinansowanie gmin w zakresie zbierania porzuconych
pojazdów wycofanych z eksploatacji.
13. Przychodami Narodowego Funduszu są także wpływy z opłat
ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o
substancjach zubożających warstwę ozonową (Dz. U. Nr 121, poz. 1263).
14. Przychodami funduszy mogą być dobrowolne wpłaty, zapisy,
darowizny, świadczenia rzeczowe i środki pochodzące z fundacji oraz wpływy z
przedsięwzięć organizowanych na rzecz ochrony środowiska i gospodarki
wodnej.
15. Przychodami Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy
mogą być także przychody z tytułu emisji obligacji własnych oraz inne
przychody związane z działalnością tych funduszy.
16. Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze mogą zaciągać
kredyty i pożyczki.";
2) po art. 410 dodaje się art. 410a i 410b w brzmieniu:
"Art. 410a. 1. Narodowy Fundusz udziela dopłat do demontażu pojazdów
wycofanych z eksploatacji przedsiębiorcy prowadzącemu stację demontażu,
który łącznie spełnia następujące warunki:
1) uzyskał wymagane poziomy odzysku i recyklingu, o
których mowa w art. 28 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu
pojazdów wycofanych z eksploatacji,
2) posiada decyzje wymagane w związku z prowadzeniem
stacji demontażu,
3) złożył w terminie sprawozdanie, o którym mowa w art.
30 ust. 1 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych
z eksploatacji.
2. Środki przeznaczone na dopłatę do demontażu pojazdów
wycofanych z eksploatacji są dzielone w stosunku do masy odpadów poddanych
odzyskowi i recyklingowi oraz przekazanych do odzysku i recyklingu, a także
masy przeznaczonych do ponownego użycia przedmiotów wyposażenia i części
wymontowanych z pojazdów wycofanych z eksploatacji, wykazanych w
sprawozdaniu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 20 stycznia 2005
r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
3. Narodowy Fundusz przekazuje dopłaty do demontażu pojazdów
wycofanych z eksploatacji w terminie do dnia 31 maja.
4. Narodowy Fundusz może dofinansować działania inwestycyjne
w zakresie demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji przedsiębiorcy
prowadzącemu stację demontażu, który łącznie spełnia następujące warunki:
1) posiada decyzje wymagane w związku z prowadzeniem
stacji demontażu,
2) złożył w terminie sprawozdanie, o którym mowa w art.
30 ust. 1 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych
z eksploatacji.
5. Narodowy Fundusz może dofinansować działania inwestycyjne
w zakresie gospodarowania odpadami powstałymi w wyniku demontażu pojazdów
wycofanych z eksploatacji przedsiębiorcy prowadzącemu stację demontażu i
przedsiębiorcy prowadzącemu strzępiarkę lub inną instalację przetwarzania,
odzysku lub recyklingu odpadów pochodzących z pojazdów wycofanych z
eksploatacji, który posiada wymagane decyzje w zakresie gospodarki odpadami
oraz spełnia wymagania określone w przepisach o odpadach.
6. Narodowy Fundusz może dofinansować działania inwestycyjne
w zakresie zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji przedsiębiorcy
prowadzącemu punkt zbierania pojazdów, który posiada wymagane decyzje w
zakresie gospodarki odpadami oraz spełnia wymagania określone w przepisach o
odpadach.
Art. 410b. Rada Ministrów, kierując się potrzebą wspierania systemu
gospodarowania pojazdami wycofanymi z eksploatacji, określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe warunki przeznaczania wpływów pochodzących z
opłat, o których mowa w art. 12 ust. 2, art. 14 ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 i
2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z
eksploatacji.";
3) w art. 415:
a) po ust. 5 dodaje się ust. 5a i 5b w brzmieniu:
"5a. Do zadań Zarządu Narodowego Funduszu należy także sporządzanie
i przekazywanie Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska kwartalnych
informacji o podmiotach wpłacających opłaty, o których mowa w art. 12 ust.
2, art. 14 ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r.
o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, z podaniem nazwy, siedziby
i adresu albo imienia, nazwiska i adresu tych podmiotów oraz wysokości kwoty
wpłaconej z tytułu danej opłaty, w terminie do końca miesiąca po zakończeniu
kwartału, którego dotyczą te informacje.
5b. Do zadań Zarządu Narodowego Funduszu należy także sporządzanie
i przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw środowiska zbiorczej
informacji o:
1) zgromadzonych wpływach z tytułu opłat, o których mowa w art.
12 ust. 2, art. 14 ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 stycznia
2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,
2) liczbie, markach, masie pojazdów i roku produkcji pojazdów
wycofanych z eksploatacji przyjętych do stacji demontażu,
3) masie odpadów poddanych odzyskowi i recyklingowi w stacjach
demontażu oraz przekazanych do odzysku i recyklingu, a także masie
przeznaczonych do ponownego użycia przedmiotów wyposażenia i części
wymontowanych z pojazdów wycofanych z eksploatacji,
4) masie odpadów pochodzących z pojazdów wycofanych z
eksploatacji poddanych rozdrabnianiu oraz masie wydzielonych odpadów
przekazanych do odzysku i recyklingu,
5) uzyskanych w skali kraju poziomach odzysku i recyklingu,
6) stacjach demontażu, które uzyskały dofinansowanie,
7) gminach, które uzyskały dofinansowanie w zakresie zbierania
porzuconych pojazdów wycofanych z eksploatacji
- w terminie do dnia 30 czerwca następnego roku za poprzedni rok
kalendarzowy.",
b) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
"6. Do zadań Zarządu Narodowego Funduszu należy także opracowywanie
projektów wspólnej strategii działania Narodowego Funduszu i wojewódzkich
funduszy oraz projektów strategii Narodowego Funduszu i zasięganie opinii
ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego co do zawartych w nich
ustaleń.",
c) dodaje się ust. 10 w brzmieniu:
"10. Minister właściwy do spraw środowiska, kierując się potrzebą
ujednolicenia informacji, określi, w drodze rozporządzenia, sposób
przekazywania i wzory informacji, o których mowa w ust. 5a i 5b.".
Art. 59. W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr
62, poz. 628, z późn. zm.11)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 29 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) jest niezgodny z wymaganiami przepisów o odpadach,";
2) w art. 37 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
"6. Na podstawie zbiorczych zestawień danych, o których mowa w ust. 1 i
2, informacji uzyskanych od wojewody i starostów oraz sprawozdań i
informacji, o których mowa w art. 30 ust. 1 i art. 38 ust. 2 ustawy z dnia
20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U.
Nr 25, poz. 202), marszałek województwa prowadzi wojewódzką bazę danych,
dotyczącą wytwarzania i gospodarowania odpadami wraz z rejestrem udzielanych
zezwoleń w zakresie wytwarzania i gospodarowania odpadami oraz sporządza
raport wojewódzki i przekazuje go ministrowi właściwemu do spraw
środowiska.";
3) w art. 63 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
"6. Określenie miejsca i sposobu magazynowania odpadów następuje w:
1) pozwoleniu zintegrowanym, o którym mowa w przepisach o ochronie
środowiska,
2) pozwoleniu na wytwarzanie odpadów, o którym mowa w art. 17 ust.
2,
3) decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami
niebezpiecznymi, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1,
4) informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach
gospodarowania wytworzonymi odpadami, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 2,
5) zezwoleniu na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub
unieszkodliwiania odpadów, o którym mowa w art. 26 ust. 1,
6) zezwoleniu na prowadzenie działalności w zakresie zbierania lub
transportu odpadów, o którym mowa w art. 28 ust. 1,
7) zgłoszeniu do rejestru, o którym mowa w art. 33 ust. 5.".
Rozdział 10
Przepisy przejściowe i końcowe
Art. 60. W okresie do dnia 31 grudnia 2014 r. poziomy odzysku i
recyklingu, o których mowa w art. 28 ust. 1, wynoszą odpowiednio 85 % i 80
%.
Art. 61. 1. Wyznaczone przez wojewodę, na podstawie dotychczasowych
przepisów, przedsiębiorstwa utylizacji pojazdów i składnice złomu zachowują
uprawnienia do wydawania do dnia 30 czerwca 2005 r. zaświadczeń, które
stanowią podstawę do wyrejestrowania pojazdów.
2. Przedsiębiorca, który przed dniem wejścia w życie ustawy uzyskał decyzję
na wytwarzanie odpadów powstających w związku z gospodarowaniem odpadami w
postaci pojazdów wycofanych z eksploatacji, może prowadzić stację demontażu
do dnia wygaśnięcia ważności decyzji wydanych na podstawie dotychczasowych
przepisów, nie dłużej jednak niż do dnia 30 czerwca 2005 r.
3. Przedsiębiorca, który przed dniem wejścia w życie ustawy uzyskał
zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbierania pojazdów
wycofanych z eksploatacji lub inną decyzję obejmującą zbieranie tych
odpadów, może prowadzić punkt zbierania pojazdów do dnia wygaśnięcia
ważności decyzji wydanych na podstawie dotychczasowych przepisów, nie dłużej
jednak niż do dnia 30 czerwca 2005 r.
Art. 62. Przepisy art. 7 ust. 1 stosuje się do materiałów,
przedmiotów wyposażenia i części pojazdów wprowadzonych do obrotu po dniu
wejścia w życie ustawy, przeznaczonych do stosowania w pojazdach
wyprodukowanych po dniu 1 lipca 2003 r.
Art. 63. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia,
z tym że przepisy:
1) art. 7, art. 8, art. 44, art. 45, art. 57 pkt 2 i art. 62 wchodzą w
życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia;
2) art. 11-17, art. 28, art. 47, art. 55, art. 56, art. 57 pkt 3, art. 58
pkt 1 i 3 w zakresie dotyczącym art. 401 ust. 11 i 12 i art. 415 ust. 5a i
5b, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, i art. 60 wchodzą w życie z dniem
1 stycznia 2006 r.;
3) art. 23 ust. 3 w stosunku do pojazdów wprowadzonych na terytorium
kraju przed dniem 1 lipca 2002 r. stosuje się od dnia 1 stycznia 2007 r.;
4) art. 58 pkt 1 w zakresie dotyczącym art. 401 ust. 1-10 i 13-16, w
brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, wchodzą w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia.
________
1) Przepisy niniejszej ustawy wdrażają postanowienia dyrektywy
2000/53/WE z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z
eksploatacji (Dz. Urz. WE L 269 z 21.10.2000, z późn. zm.). Dane dotyczące
aktów prawa Unii Europejskiej ogłoszonych przed dniem 1 maja 2004 r.,
zamieszczone w niniejszej ustawie, dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.
Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 20 lipca 1991 r. o
Inspekcji Ochrony Środowiska, ustawę z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych, ustawę z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku
dochodowym od osób prawnych, ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o
ruchu drogowym, ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska
oraz ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały
ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152, Nr 130, poz. 1190, Nr 137,
poz. 1302, Nr 149, poz. 1451 i 1452, Nr 162, poz. 1568, Nr 200, poz. 1953 i
Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 54, poz. 535, Nr 92,
poz. 884, Nr 121, poz. 1264, Nr 173, poz. 1808 i Nr 273, poz. 2703.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002
r. Nr 41, poz. 365, Nr 113, poz. 984 i Nr 199, poz. 1671, z 2003 r. Nr 7,
poz. 78 oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 116, poz. 1208 i Nr 191, poz.
1956.
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001
r. Nr 115, poz. 1229, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153,
poz. 1271 i Nr 233, poz. 1957, z 2003 r. Nr 46, poz. 392, Nr 80, poz. 717 i
721, Nr 162, poz. 1568, Nr 175, poz. 1693, Nr 190, poz. 1865 i Nr 217, poz.
2124 oraz z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 49, poz. 464, Nr 70, poz. 631, Nr
91, poz. 875, Nr 92, poz. 880, Nr 96, poz. 959, Nr 121, poz. 1263, Nr 273,
poz. 2703 i Nr 281, poz. 2784.
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały
ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 153, poz. 1271, z 2003 r.
Nr 170, poz. 1652, Nr 190, poz. 1865 i Nr 217, poz. 2124 oraz z 2004 r. Nr
121, poz. 1263, Nr 191, poz. 1956, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2784.
6) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały
ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 22, poz. 270, Nr 60, poz. 703, Nr 70, poz.
816, Nr 104, poz. 1104, Nr 117, poz. 1228 i Nr 122, poz. 1324, z 2001 r. Nr
4, poz. 27, Nr 8, poz. 64, Nr 52, poz. 539, Nr 73, poz. 764, Nr 74, poz.
784, Nr 88, poz. 961, Nr 89, poz. 968, Nr 102, poz. 1117, Nr 106, poz. 1150,
Nr 110, poz. 1190, Nr 125, poz. 1363 i 1370 i Nr 134, poz. 1509, z 2002 r.
Nr 19, poz. 199, Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676, Nr 78, poz. 715, Nr 89,
poz. 804, Nr 135, poz. 1146, Nr 141, poz. 1182, Nr 169, poz. 1384, Nr 181,
poz. 1515, Nr 200, poz. 1679 i Nr 240, poz. 2058, z 2003 r. Nr 7, poz. 79,
Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 595, Nr 84, poz. 774, Nr 90, poz. 844, Nr 96,
poz. 874, Nr 122, poz. 1143, Nr 135, poz. 1268, Nr 137, poz. 1302, Nr 166,
poz. 1608, Nr 202, poz. 1956, Nr 222, poz. 2201, Nr 223, poz. 2217 i Nr 228,
poz. 2255 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 54, poz. 535, Nr 93, poz. 894,
Nr 99, poz. 1001, Nr 109, poz. 1163, Nr 116, poz. 1203, 1205 i 1207, Nr 120,
poz. 1252, Nr 123, poz. 1291, Nr 162, poz. 1691, Nr 210, poz. 2135, Nr 263,
poz. 2619 i Nr 281, poz. 2779 i 2781.
7) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały
ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 60, poz. 700 i 703, Nr 86, poz. 958, Nr 103,
poz. 1100, Nr 117, poz. 1228 i Nr 122, poz. 1315 i 1324, z 2001 r. Nr 106,
poz. 1150, Nr 110, poz. 1190 i Nr 125, poz. 1363, z 2002 r. Nr 25, poz. 253,
Nr 74, poz. 676, Nr 93, poz. 820, Nr 141, poz. 1179, Nr 169, poz. 1384, Nr
199, poz. 1672, Nr 200, poz. 1684 i Nr 230, poz. 1922, z 2003 r. Nr 45, poz.
391, Nr 96, poz. 874, Nr 137, poz. 1302, Nr 180, poz. 1759, Nr 202, poz.
1957, Nr 217, poz. 2124 i Nr 223, poz. 2218 oraz z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr
29, poz. 257, Nr 54, poz. 535, Nr 93, poz. 894, Nr 121, poz. 1262, Nr 123,
poz. 1291, Nr 146, poz. 1546, Nr 171, poz. 1800, Nr 210, poz. 2135 i Nr 254,
poz. 2533.
8) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały
ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152, Nr 130, poz. 1190, Nr 137,
poz. 1302, Nr 149, poz. 1451 i 1452, Nr 162, poz. 1568, Nr 200, poz. 1953 i
Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 54, poz. 535, Nr 92,
poz. 884, Nr 121, poz. 1264, Nr 173, poz. 1808 i Nr 273, poz. 2703.
9) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001
r. Nr 115, poz. 1229, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153,
poz. 1271 i Nr 233, poz. 1957, z 2003 r. Nr 46, poz. 392, Nr 80, poz. 717 i
721, Nr 162, poz. 1568, Nr 175, poz. 1693, Nr 190, poz. 1865 i Nr 217, poz.
2124 oraz z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 49, poz. 464, Nr 70, poz. 631, Nr
91, poz. 875, Nr 92, poz. 880, Nr 96, poz. 959, Nr 121, poz. 1263, Nr 273,
poz. 2703 i Nr 281, poz. 2784.
10) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały
ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 203, poz. 1966 oraz z 2004 r. Nr 29, poz.
257, Nr 34, poz. 293, Nr 91, poz. 875, Nr 96, poz. 959 i Nr 173, poz. 1808.
11) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002
r. Nr 41, poz. 365, Nr 113, poz. 984 i Nr 199, poz. 1671, z 2003 r. Nr 7,
poz. 78 oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 116, poz. 1208 i Nr 191, poz.
1956.