Dziennik Ustaw Nr
243, poz. 2441 z 2004 r.
USTAWA
z dnia 11 maja 2001 r.
Prawo o miarach
(tekst jednolity)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. Celem ustawy jest zapewnienie jednolitości miar i wymaganej
dokładności pomiarów wielkości fizycznych w Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 2. 1. Ustawa reguluje zagadnienia:
1) legalnych jednostek miar i państwowych wzorców jednostek miar;
2) prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych;
3) kompetencji i zadań organów administracji rządowej właściwych w
sprawach miar, zwanych dalej "organami administracji miar";
4) sprawowania nadzoru nad wykonywaniem przepisów ustawy.
2. (uchylony).
3. Przepisów ustawy nie stosuje się do wyrobów będących wyrobami medycznymi
w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U.
Nr 93, poz. 896).
Art. 2a. Przyrządy pomiarowe wprowadzone do obrotu w państwach
członkowskich Unii Europejskiej, zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej,
dopuszcza się do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 3. Minister właściwy do spraw gospodarki, w porozumieniu z
Ministrem Obrony Narodowej oraz z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych,
określi, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia i organizację
działalności w celu zapewnienia jednolitości miar i dokładności pomiarów
związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa, z uwzględnieniem wymagań
dotyczących:
1) procedur pomiarowych;
2) prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych;
3) odniesienia do państwowych wzorców jednostek miar;
4) realizacji zobowiązań wynikających z wiążących Rzeczpospolitą Polską
umów międzynarodowych.
Art. 4. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) legalna jednostka miary - jednostkę miary, której stosowanie jest
nakazane lub dozwolone przepisem prawnym;
2) wzorzec jednostki miary - przyrząd pomiarowy przeznaczony do
zdefiniowania, zrealizowania, zachowania lub odtwarzania jednostki miary
albo jednej lub wielu wartości danej wielkości fizycznej i służący jako
odniesienie;
3) państwowy wzorzec jednostki miary - wzorzec jednostki miary uznany
urzędowo w Rzeczypospolitej Polskiej za podstawę do przypisywania wartości
innym wzorcom jednostki miary danej wielkości fizycznej;
4) Międzynarodowy Układ Jednostek Miar (SI) - spójny układ jednostek
miar, przyjęty i zalecany przez Generalną Konferencję Miar;
5) przyrząd pomiarowy - urządzenie, układ pomiarowy lub jego elementy,
przeznaczone do wykonania pomiarów samodzielnie lub w połączeniu z jednym
lub wieloma urządzeniami dodatkowymi; wzorce miary i materiały odniesienia
są traktowane jako przyrządy pomiarowe;
6) wzorzec miary - urządzenie przeznaczone do odtwarzania lub
dostarczania jednej lub wielu znanych wartości danej wielkości fizycznej w
sposób niezmienny podczas jego stosowania;
7) materiał odniesienia - materiał lub substancję, których jedna lub
więcej wartości ich właściwości są dostatecznie jednorodne i określone w
stopniu umożliwiającym stosowanie do wzorcowania przyrządu pomiarowego,
oceny metody pomiarowej lub przypisania wartości właściwościom innych
materiałów;
8) wymagania - wymagania techniczne i metrologiczne, które powinien
spełniać przyrząd pomiarowy;
9) prawna kontrola metrologiczna - działanie zmierzające do wykazania, że
przyrząd pomiarowy spełnia wymagania określone we właściwych przepisach;
10) badanie typu - zespół czynności mających na celu wykazanie, czy
przyrząd pomiarowy danego typu spełnia wymagania, i stanowiących podstawę
zatwierdzenia typu;
11) (uchylony);
12) zatwierdzenie typu - potwierdzenie, w drodze decyzji, że typ przyrządu
pomiarowego spełnia wymagania;
13) legalizacja - zespół czynności obejmujących sprawdzenie, stwierdzenie
i poświadczenie dowodem legalizacji, że przyrząd pomiarowy spełnia
wymagania;
14) wzorcowanie - czynności ustalające relację między wartościami
wielkości mierzonej wskazanymi przez przyrząd pomiarowy a odpowiednimi
wartościami wielkości fizycznych, realizowanymi przez wzorzec jednostki
miary;
15) wprowadzenie do obrotu - przekazanie przyrządu pomiarowego po raz
pierwszy sprzedawcy bądź użytkownikowi przez producenta, jego
przedstawiciela lub importera;
16) wprowadzenie do użytkowania - zastosowanie przyrządu pomiarowego po
raz pierwszy do celu, dla którego jest on przeznaczony;
17) punkt legalizacyjny - miejsce wykonywania przez organy administracji
miar czynności związanych z legalizacją dużej ilości określonych rodzajów
przyrządów pomiarowych u producenta, importera albo u przedsiębiorcy
dokonującego napraw lub instalacji;
18) wzorcowanie zbiorników statków - zespół czynności mających na celu
określenie pojemności zbiorników statków żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej;
19) znak zatwierdzenia typu - znak umieszczany na przyrządzie pomiarowym,
poświadczający jego zgodność z zatwierdzonym typem;
20) dowód legalizacji - świadectwo legalizacji lub cecha legalizacji
umieszczana na przyrządzie pomiarowym, poświadczające dokonanie legalizacji.
Rozdział 2
Legalne jednostki miar i państwowe wzorce jednostek miar
Art. 5. 1. Legalnymi jednostkami miar są:
1) jednostki Międzynarodowego Układu Jednostek Miar (SI);
2) jednostki nienależące do Międzynarodowego Układu Jednostek Miar (SI),
dopuszczone do stosowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3) dziesiętne podwielokrotności i wielokrotności jednostek, o których
mowa w pkt 1 i 2.
2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1) legalne jednostki miar nienależące do Międzynarodowego Układu
Jednostek Miar (SI), które mogą być stosowane na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej,
2) nazwy, definicje i oznaczenia legalnych jednostek miar,
3) przedrostki i ich oznaczenia przeznaczone do tworzenia dziesiętnych
podwielokrotności i wielokrotności legalnych jednostek miar,
4) zasady pisowni oznaczeń legalnych jednostek miar
- przy uwzględnieniu zobowiązań wynikających z wiążących Rzeczpospolitą
Polską umów międzynarodowych.
Art. 6. 1. Obowiązek stosowania legalnych jednostek miar dotyczy
użytkowania przyrządów pomiarowych, wykonywania pomiarów i wyrażania
wartości wielkości fizycznych w gospodarce, ochronie zdrowia i
bezpieczeństwa publicznego oraz przy czynnościach o charakterze
administracyjnym.
2. Jednostki miar inne niż określone w art. 5 mogą być stosowane w
gospodarce w dziedzinach: transportu morskiego, lotniczego i kolejowego, na
mocy porozumień międzynarodowych.
Art. 6a. 1. W celu zapewnienia przekazywania wartości legalnych
jednostek miar od państwowych wzorców jednostek miar do przyrządów
pomiarowych organy administracji miar mogą, na wniosek zainteresowanych
podmiotów, wykonywać wzorcowanie przyrządów pomiarowych.
2. Wzorcowanie, na wniosek zainteresowanego podmiotu, może dodatkowo
obejmować stwierdzenie zgodności przyrządu pomiarowego ze wskazanymi przez
ten podmiot wymaganiami lub specyfikacjami.
3. Wynik wzorcowania, pozwalający na przypisanie wskazaniom przyrządu
pomiarowego odpowiednich wartości wielkości mierzonej lub na wyznaczenie
poprawek tych wskazań oraz błędów, jest poświadczany przez organ
administracji miar w świadectwie wzorcowania.
Art. 7. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
rozporządzenia, warunki i tryb uznawania wzorców jednostek miar za państwowe
wzorce jednostek miar oraz niezbędną dokumentację wzorców, uwzględniając
obowiązki jednostek organizacyjnych ubiegających się o uznanie wzorców za
państwowe wzorce jednostek miar, jak również powiązanie tych wzorców z
międzynarodowymi wzorcami jednostek miar lub wzorcami w innych krajach.
Rozdział 3
Prawna kontrola metrologiczna
Art. 8. 1. Przyrządy pomiarowe, które mogą być stosowane:
1) w ochronie zdrowia, życia i środowiska,
2) w ochronie bezpieczeństwa i porządku publicznego,
3) w ochronie praw konsumenta,
4) przy pobieraniu opłat, podatków i innych należności budżetowych oraz
ustalaniu opustów, kar umownych, wynagrodzeń i odszkodowań, a także przy
pobieraniu i ustalaniu podobnych należności i świadczeń,
5) przy dokonywaniu kontroli celnej,
6) w obrocie
- i są określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 6, podlegają
prawnej kontroli metrologicznej.
2. Prawna kontrola metrologiczna przyrządów pomiarowych jest wykonywana
przez:
1) zatwierdzenie typu przyrządu pomiarowego na podstawie badania typu -
przed wprowadzeniem typu przyrządu pomiarowego do obrotu lub
2) legalizację pierwotną albo legalizację jednostkową - przed
wprowadzeniem danego egzemplarza przyrządu pomiarowego do obrotu lub
użytkowania, a także
3) legalizację ponowną - w stosunku do przyrządów pomiarowych
wprowadzonych do obrotu lub użytkowania.
3. Legalizacja jednostkowa jest legalizacją pierwotną przyrządu pomiarowego
w wykonaniu jednostkowym, skonstruowanego dla określonego, szczególnego
zastosowania.
4. Legalizacja ponowna obejmuje legalizację przyrządu pomiarowego:
1) w związku z upływem okresu ważności legalizacji pierwotnej lub
poprzedniej legalizacji ponownej;
2) w związku z jego instalacją w miejscu użytkowania przed upływem okresu
ważności legalizacji pierwotnej, jeżeli sprawdzenie zgodności z wymaganiami
powinno być wykonane przed i po zainstalowaniu tego przyrządu w miejscu
użytkowania;
3) po jego naprawie;
4) w związku z utratą ważności legalizacji z przyczyn, o których mowa w
art. 8n ust. 4.
5. Zakres prawnej kontroli metrologicznej w zależności od rodzaju przyrządu
pomiarowego może obejmować:
1) zatwierdzenie typu i legalizację pierwotną albo legalizację
jednostkową oraz legalizację ponowną;
2) zatwierdzenie typu i legalizację pierwotną albo legalizację
jednostkową;
3) wyłącznie zatwierdzenie typu;
4) legalizację pierwotną albo legalizację jednostkową i legalizację
ponowną.
6. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia,
rodzaje przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej
oraz zakres tej kontroli w stosunku do danego rodzaju przyrządów, mając na
względzie niezbędność, z punktu widzenia obszarów zastosowań, objęcia
określonych przyrządów pomiarowych prawną kontrolą metrologiczną, zakres
ilościowy tych zastosowań, dziedziny pomiarowe, w których są one stosowane,
oraz zobowiązania wynikające z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów
międzynarodowych.
Art. 8a. 1. Przyrządy pomiarowe podlegające prawnej kontroli
metrologicznej mogą być wprowadzane do obrotu i użytkowania oraz użytkowane
tylko wówczas, jeżeli posiadają odpowiednio ważną decyzję zatwierdzenia typu
lub ważną legalizację.
2. Za równoważne zatwierdzeniu typu i legalizacji pierwotnej Prezes Głównego
Urzędu Miar, zwany dalej "Prezesem", może uznać, w drodze decyzji,
odpowiednie dokumenty potwierdzające dokonanie prawnej kontroli
metrologicznej przyrządu pomiarowego przez właściwe zagraniczne instytucje
metrologiczne.
Art. 8b. 1. Prawna kontrola metrologiczna przyrządów pomiarowych jest
wykonywana przez organy administracji miar oraz, w zakresie udzielonych
upoważnień, przez upoważnione podmioty.
2. Postępowania w sprawach zatwierdzenia typu przyrządów pomiarowych
prowadzi Prezes.
3. Legalizacji przyrządów pomiarowych dokonują:
1) Prezes - w zakresie legalizacji jednostkowej;
2) Prezes i organy administracji miar, o których mowa w art. 10 pkt 2 - w
zakresie legalizacji pierwotnej przyrządów pomiarowych, które są
legalizowane bez zatwierdzenia typu;
3) organy administracji miar oraz podmioty upoważnione do przeprowadzania
legalizacji pierwotnej określonych rodzajów przyrządów pomiarowych - w
zakresie legalizacji pierwotnej przyrządów pomiarowych, których typ jest
zatwierdzony;
4) organy administracji miar oraz podmioty upoważnione do przeprowadzania
legalizacji ponownej określonych rodzajów przyrządów pomiarowych - w
zakresie legalizacji ponownej.
Art. 8c. Prawna kontrola metrologiczna przyrządów pomiarowych może
być przeprowadzana w:
1) siedzibie organu administracji miar;
2) punkcie legalizacyjnym;
3) miejscu zainstalowania lub użytkowania przyrządu pomiarowego, jeżeli
wynika to z wymagań;
4) miejscu wykonywania legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej
przez podmiot, któremu Prezes udzielił upoważnienia do wykonywania
legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej.
Art. 8d. 1. Z wnioskiem o zatwierdzenie typu przyrządu pomiarowego
może wystąpić producent lub jego upoważniony przedstawiciel.
2. Do wniosku o zatwierdzenie typu dołącza się dokumentację niezbędną do
przeprowadzenia badania typu, a w szczególności dokumentację
techniczno-konstrukcyjną typu przyrządu pomiarowego oraz przynajmniej jeden
egzemplarz przyrządu pomiarowego reprezentujący typ, który ma zostać
zatwierdzony, albo wskazuje się we wniosku miejsce zainstalowania tego
egzemplarza, jeżeli wynika to z wymagań.
Art. 8e. 1. Jeżeli dane zawarte we wniosku o zatwierdzenie typu nie
są kompletne lub nie zostały do niego dołączone wymagane dokumenty, Prezes
wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia
doręczenia wezwania.
2. Jeżeli wnioskodawca nie uzupełni wniosku w terminie, wniosek pozostawia
się bez rozpatrzenia.
Art. 8f. 1. Jeżeli wniosek o zatwierdzenie typu jest kompletny,
przeprowadza się badanie typu przyrządu pomiarowego.
2. Badanie typu przyrządu pomiarowego:
1) obejmuje analizę dokumentów i badanie charakterystyk technicznych oraz
metrologicznych określonej liczby egzemplarzy reprezentujących typ przyrządu
pomiarowego albo
2) może być ograniczone do analizy przedłożonych dokumentów, jeżeli
wnioskodawca przedstawił protokoły z wynikami badań, przeprowadzonych przez
kompetentne instytucje metrologiczne lub laboratoria, wykazującymi, że typ
przyrządu pomiarowego spełnia wymagania.
3. W wyniku przeprowadzonego badania typu Prezes może wydać odpowiednio
decyzję:
1) zatwierdzenia typu;
2) zatwierdzenia typu z ograniczeniami, w szczególności co do: liczby
przyrządów pomiarowych, które mogą być wprowadzone do obrotu, zobowiązania
wnioskodawcy do informowania organów administracji miar o miejscu
zainstalowania przyrządów lub ograniczenia zakresu ich zastosowania, w
przypadku gdy w danym typie przyrządów pomiarowych zostały wprowadzone nowe
rozwiązania techniczne, które nie zostały przewidziane w wymaganiach;
3) odmawiającą zatwierdzenia typu, gdy przyrząd pomiarowy nie spełnia
wymagań.
4. Na wniosek producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela, Prezes może
zmienić wydaną decyzję zatwierdzenia typu, w szczególności w przypadku
modyfikacji przyrządu pomiarowego lub wprowadzenia do niego nowych
elementów, jeżeli mają one lub mogą mieć wpływ na wyniki pomiarów, warunki
właściwego stosowania lub warunki techniczne użytkowania tych przyrządów, po
ponownym przeprowadzeniu w niezbędnym zakresie badania typu.
5. Wydając decyzję, o której mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, Prezes:
1) nadaje znak zatwierdzenia typu, jeżeli przyrząd pomiarowy podlega
wyłącznie zatwierdzeniu typu;
2) może nadać znak zatwierdzenia typu, jeżeli przyrząd pomiarowy podlega
zatwierdzeniu typu i legalizacji;
3) może określić miejsca umieszczania cech legalizacji oraz cech
zabezpieczających na przyrządach pomiarowych zgodnych z zatwierdzonym typem.
6. Jeżeli jest to niezbędne dla scharakteryzowania i identyfikacji typu
przyrządu pomiarowego oraz objaśnienia jego działania, do decyzji mogą być
dołączone opisy, rysunki, wykresy lub fotografie.
Art. 8g. 1. Prezes, w drodze decyzji, cofa zatwierdzenie typu, jeżeli
przyrządy pomiarowe wykonane zgodnie z zatwierdzonym typem posiadają jednak
wady, utrudniające ich zamierzone użytkowanie.
2. Prezes może cofnąć zatwierdzenie typu w przypadku stwierdzenia, że:
1) przyrządy pomiarowe wprowadzone do obrotu lub użytkowania są niezgodne
z zatwierdzonym typem lub nie spełniają wymagań;
2) ograniczenia określone w decyzji zatwierdzenia typu nie są
przestrzegane.
Art. 8h. 1. Okres ważności zatwierdzenia typu wynosi dziesięć lat, o
ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
2. Okres ważności na wniosek producenta lub jego upoważnionego
przedstawiciela może być przedłużany o kolejne okresy dziesięcioletnie.
3. Okres ważności zatwierdzenia typu z ograniczeniami nie może przekraczać 2
lat i może być przedłużony nie więcej niż o 3 lata.
4. Okres ważności nie może być przedłużony, jeżeli nastąpiła zmiana wymagań,
a decyzja zatwierdzenia typu nie mogłaby być wydana na podstawie zmienionych
przepisów.
5. W przypadku gdy okres ważności nie zostanie przedłużony, zatwierdzenie
typu uznaje się za ważne w odniesieniu do przyrządów pomiarowych
wprowadzonych już do użytkowania.
Art. 8i. Producent na wszystkich przyrządach pomiarowych
podlegających:
1) wyłącznie zatwierdzeniu typu - umieszcza nadany znak zatwierdzenia
typu;
2) zatwierdzeniu typu i legalizacji - może umieścić znak zatwierdzenia
typu, jeżeli został nadany.
Art. 8j. 1. Legalizacja pierwotna albo legalizacja jednostkowa
przyrządu pomiarowego jest dokonywana na wniosek:
1) producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela;
2) importera.
2. Do wniosku o legalizację pierwotną przyrządu pomiarowego niepodlegającego
zatwierdzeniu typu oraz do wniosku o legalizację jednostkową dołącza się
dokumentację techniczno-konstrukcyjną przyrządu pomiarowego.
Art. 8k. Legalizacja ponowna przyrządu pomiarowego jest dokonywana na
wniosek:
1) użytkownika;
2) wykonawcy naprawy lub instalacji przyrządu pomiarowego.
Art. 8l. Organ administracji miar oraz podmiot upoważniony odmawiają
dokonania legalizacji, jeżeli:
1) typ zgłoszonego przyrządu pomiarowego, podlegającego zatwierdzeniu
typu, nie jest zatwierdzony;
2) przyrząd pomiarowy jest uszkodzony, niekompletny lub nieprzygotowany
do sprawdzenia;
3) czynności związane z legalizacją mają być wykonywane w miejscu, o
którym mowa w art. 8c pkt 3, a wnioskodawca nie zapewnił właściwych warunków
do ich wykonania.
Art. 8m. 1. Organ administracji miar oraz podmiot upoważniony
przeprowadzają podczas legalizacji sprawdzenie przyrządu pomiarowego pod
względem zgodności z wymaganiami.
2. Podczas legalizacji pierwotnej sprawdzenie obejmuje:
1) zgodność konstrukcji, wykonania, materiałów i charakterystyk
metrologicznych z zatwierdzonym typem lub wymaganiami;
2) wymagane oznaczenia i znaki;
3) zgodność konstrukcji z dokumentacją techniczno-konstrukcyjną, jeżeli
zatwierdzenie typu nie jest wymagane.
3. Podczas legalizacji jednostkowej sprawdzenie obejmuje:
1) analizę dokumentów i badanie charakterystyk technicznych oraz
metrologicznych przyrządu albo
2) analizę dokumentów, jeżeli wnioskodawca przedstawił protokoły z
wynikami badań przeprowadzonych przez właściwe instytucje metrologiczne lub
upoważnione laboratoria, wykazującymi, że przyrząd pomiarowy spełnia
wymagania.
4. Podczas legalizacji ponownej sprawdzenie obejmuje:
1) oględziny przyrządu, w celu stwierdzenia czy przyrząd pomiarowy nie
jest uszkodzony i czy istnieją wymagane oznaczenia i znaki;
2) zgodność charakterystyk metrologicznych z wymaganiami.
5. Legalizacja pierwotna jednorodnej partii przyrządów pomiarowych może być
wykonana jako sprawdzenie każdego egzemplarza przyrządu pomiarowego albo z
zastosowaniem metody statystycznej.
Art. 8n. 1. W przypadku stwierdzenia na podstawie przeprowadzonego
sprawdzenia przyrządu pomiarowego, że przyrząd pomiarowy spełnia wymagania,
organ administracji miar lub podmiot upoważniony poświadczają dowodem
legalizacji dokonanie legalizacji oraz zabezpieczają, jeżeli jest to
niezbędne, określone elementy przyrządu pomiarowego przed dostępem osób
nieuprawnionych za pomocą cech zabezpieczających.
2. Legalizacja jest ważna przez czas określony.
3. Jeżeli przyrząd pomiarowy podlega tylko zatwierdzeniu typu i legalizacji
pierwotnej albo legalizacji jednostkowej, legalizacja jest ważna przez czas
nieokreślony.
4. Legalizacja traci ważność w przypadku:
1) stwierdzenia, że przyrząd pomiarowy przestał spełniać wymagania;
2) uszkodzenia przyrządu pomiarowego;
3) uszkodzenia albo zniszczenia cechy legalizacji lub cechy
zabezpieczającej;
4) zmiany miejsca instalacji lub użytkowania przyrządu pomiarowego, w
którym legalizacja była wykonana.
Art. 9. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
rozporządzenia:
1) tryb zgłaszania przyrządów pomiarowych do prawnej kontroli
metrologicznej, a w szczególności dane, jakie powinien zawierać wniosek o
jej przeprowadzenie, oraz rodzaje dokumentów dołączanych do wniosku, w tym
zakres dokumentacji techniczno-konstrukcyjnej, a także przypadki, kiedy do
wniosku o zatwierdzenie typu powinna być dołączona większa liczba
egzemplarzy reprezentujących typ przyrządu pomiarowego,
2) szczegółowy sposób przeprowadzania prawnej kontroli metrologicznej, w
tym przypadki, kiedy legalizacja pierwotna może być dokonywana za pomocą
metody statystycznej i sposób jej dokonywania,
3) dowody legalizacji wydawane dla określonych rodzajów przyrządów
pomiarowych,
4) okresy ważności legalizacji określonych rodzajów przyrządów
pomiarowych, uwzględniając w szczególności warunki użytkowania tych
przyrządów i przewidywane obszary ich zastosowań,
5) wzory:
a) decyzji zatwierdzenia typu i świadectw legalizacji, mając na względzie
konieczność zamieszczenia niezbędnych informacji w tych dokumentach,
b) znaków zatwierdzenia typu, cech legalizacji i cech zabezpieczających,
ustalając ich kształt i wymiary,
6) wartości podstawowych stałych fizycznych i liczbowe dane odniesienia
dla właściwości określonych substancji i materiałów wykorzystywanych przy
wykonywaniu prawnej kontroli metrologicznej określonych rodzajów przyrządów
pomiarowych
- przy uwzględnieniu zobowiązań wynikających z wiążących Rzeczpospolitą
Polską umów międzynarodowych.
Art. 9a. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
rozporządzeń, dla poszczególnych rodzajów lub grup przyrządów pomiarowych:
1) wymagania, którym powinny odpowiadać przyrządy pomiarowe podlegające
prawnej kontroli metrologicznej w zakresie konstrukcji, wykonania,
materiałów oraz charakterystyk metrologicznych, a także, jeżeli jest to
niezbędne, w zakresie warunków właściwego stosowania tych przyrządów oraz
miejsc umieszczania na nich cech legalizacji i zabezpieczających,
2) szczegółowy zakres badań i sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej
kontroli metrologicznej, a także, jeżeli jest to niezbędne, sposoby i metody
ich przeprowadzania,
3) zakres informacji, jakie powinna zawierać instrukcja obsługi, oraz
dodatkowe dokumenty poświadczające charakterystyki metrologiczne przyrządu
pomiarowego, jeżeli są one niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia badania
danego rodzaju przyrządu pomiarowego
- przy uwzględnieniu przeznaczenia przyrządów pomiarowych oraz zobowiązań
wynikających z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych.
Art. 9b. 1. Organy administracji miar, na wniosek zainteresowanych
podmiotów, wykonują wzorcowanie zbiorników statków żeglugi śródlądowej i
przybrzeżnej.
2. Wykonanie wzorcowania organ administracji miar poświadcza przez wydanie
świadectwa wzorcowania i nałożenie cech zabezpieczających, o których mowa w
art. 8n ust. 1, na określone elementy zbiornika.
3. Okres ważności świadectwa wzorcowania i cech zabezpieczających wynosi 12
lat.
4. Świadectwo wzorcowania i cechy zabezpieczające tracą ważność w przypadku
zniekształcenia zbiornika, jego naprawy lub zmiany konstrukcji w sposób
powodujący zmianę jego charakterystyki pomiarowej.
5. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowy sposób wzorcowania zbiorników statków i dokumentowania jego
wyników, warunki wydawania świadectw wzorcowania i nakładania cech
zabezpieczających, a także wzór świadectwa wzorcowania, przy uwzględnieniu
zobowiązań wynikających z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów
międzynarodowych.
Rozdział 4
Kompetencje i zadania organów administracji miar
Art. 10. Organami administracji miar są:
1) Prezes Głównego Urzędu Miar, będący centralnym organem administracji
rządowej;
2) dyrektorzy okręgowych urzędów miar, zwani dalej "dyrektorami";
3) naczelnicy obwodowych urzędów miar, zwani dalej "naczelnikami".
Art. 10a. Nadzór nad Prezesem sprawuje minister właściwy do spraw
gospodarki.
Art. 11. 1. Prezes wykonuje swoje zadania przy pomocy Głównego Urzędu
Miar, zwanego dalej "Urzędem".
2. Dyrektorzy i naczelnicy wykonują swoje zadania przy pomocy podległych im
urzędów.
Art. 12. 1. Prezesa powołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek
ministra właściwego do spraw gospodarki, na okres 6 lat.
2. Prezes Rady Ministrów odwołuje Prezesa przed upływem kadencji w
przypadku:
1) rezygnacji ze stanowiska;
2) trwałej niezdolności do pełnienia obowiązków na skutek choroby,
potwierdzonej orzeczeniem lekarskim;
3) skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione
umyślnie;
4) rażącego naruszenia obowiązków wynikających z ustawy.
3. Wiceprezesów Urzędu powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw
gospodarki na wniosek Prezesa.
4. Dyrektorów powołuje i odwołuje Prezes.
5. Naczelników powołuje i odwołuje Prezes na wniosek właściwego dyrektora.
6. Prezes sprawuje nadzór i kontrolę prawidłowości wykonywania przez
dyrektorów i naczelników zadań należących do ich zakresu działania.
Art. 13. Minister właściwy do spraw gospodarki, w drodze
rozporządzenia, tworzy i znosi okręgowe i obwodowe urzędy miar, a także
określa ich obszar działania i siedziby, przy uwzględnieniu lokalnych
potrzeb, rozwoju gospodarczego oraz tradycji poszczególnych województw i
powiatów, jak również warunków ekonomicznych działania urzędów.
Art. 14. 1. Organizację Urzędu określa statut nadany przez ministra
właściwego do spraw gospodarki w drodze zarządzenia, który podlega
ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
2. Organizację okręgowych urzędów miar określają regulaminy nadane przez
Prezesa, w drodze zarządzenia, przy uwzględnieniu potrzeb gospodarki i
możliwości technicznych tych urzędów.
3. Organizację obwodowych urzędów miar określają regulaminy nadane przez
Prezesa w drodze zarządzenia, na wniosek dyrektorów, przy uwzględnieniu
potrzeb gospodarki i możliwości technicznych tych urzędów.
Art. 15. Urząd oraz okręgowe urzędy miar są jednostkami budżetowymi w
rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
Art. 16. Do zakresu działania Prezesa w sprawach miar należy:
1) budowa, utrzymywanie i modernizacja państwowych wzorców jednostek
miar, przechowywanych i stosowanych w Urzędzie, oraz prowadzenie prac
rozwojowych w tym zakresie;
2) informowanie, w drodze obwieszczenia, o spełnieniu przez wzorce
jednostek miar warunków określonych dla państwowych wzorców jednostek miar;
3) zapewnienie, w drodze porównań, powiązania państwowych wzorców
jednostek miar z międzynarodowymi wzorcami jednostek miar lub wzorcami
jednostek miar w innych krajach;
4) zapewnienie przekazywania wartości legalnych jednostek miar od
państwowych wzorców jednostek miar do przyrządów pomiarowych;
5) sprawowanie nadzoru nad działalnością jednostek organizacyjnych i
laboratoriów spoza administracji miar, będących właścicielami państwowych
wzorców jednostek miar, utrzymujących i udostępniających te wzorce;
6) zatwierdzanie typów przyrządów pomiarowych na podstawie wyników
przeprowadzonych badań i nadawanie znaków zatwierdzenia typu, w drodze
decyzji, jak również cofanie decyzji zatwierdzenia typu;
7) wydawanie certyfikatów zgodności w ramach systemu Międzynarodowej
Organizacji Metrologii Prawnej;
8) wykonywanie prawnej kontroli metrologicznej oraz uznawanie za
równoważną prawnej kontroli metrologicznej w Rzeczypospolitej Polskiej
odpowiedniej kontroli wykonanej przez właściwe zagraniczne instytucje
metrologiczne;
9) udzielanie i cofanie, w drodze decyzji, upoważnień do legalizacji
pierwotnej lub legalizacji ponownej określonych rodzajów przyrządów
pomiarowych;
10) wydawanie, odmowa wydania i cofanie, w drodze decyzji, zezwoleń na
prowadzenie działalności w zakresie wykonywania napraw lub instalacji oraz
sprawdzania określonych rodzajów przyrządów pomiarowych;
11) sprawowanie nadzoru nad jednostkami, o których mowa w pkt 9 i 10, w
zakresie działalności wynikającej z udzielonych im upoważnień i zezwoleń;
12) reprezentowanie Rzeczypospolitej Polskiej w metrologicznych
organizacjach międzynarodowych i regionalnych oraz współdziałanie z
krajowymi i zagranicznymi instytucjami prowadzącymi działania w zakresie
miar;
13) prowadzenie rejestru zatwierdzonych typów przyrządów pomiarowych;
14) wydawanie Dziennika Urzędowego Głównego Urzędu Miar;
15) wydawanie publikacji popularyzujących i promujących zagadnienia miar;
16) szkolenie specjalistyczne w dziedzinie miar;
17) przygotowywanie projektów rozporządzeń, wydawanych przez organy
administracji rządowej, w sprawach należących do jego zakresu działania;
18) opiniowanie nadsyłanych do Urzędu projektów aktów prawnych;
19) inicjowanie prac legislacyjnych w sprawach miar;
20) inicjowanie prac normalizacyjnych w sprawach miar;
21) wykonywanie innych zadań przewidzianych w odrębnych ustawach lub
powierzonych przez Prezesa Rady Ministrów.
Art. 16a. 1. Prezes może udzielić zainteresowanemu podmiotowi
upoważnienia do wykonywania legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej
określonych rodzajów przyrządów pomiarowych. Do wniosku o udzielenie
upoważnienia należy dołączyć dokumenty potwierdzające spełnianie warunków do
wydania upoważnienia.
2. Podmiot ubiegający się o wydanie upoważnienia powinien:
1) dysponować personelem posiadającym wiedzę techniczną niezbędną do
dokonywania legalizacji rodzajów przyrządów pomiarowych objętych wnioskiem;
2) dysponować wyposażeniem technicznym niezbędnym do wykonywania
legalizacji danego rodzaju przyrządów pomiarowych;
3) być niezależny i bezstronny w stosunku do podmiotów występujących z
wnioskiem o legalizację.
3. Upoważniony podmiot powinien prowadzić dokumentację czynności
wykonywanych w ramach legalizacji.
4. Prezes wydaje upoważnienie do legalizacji pierwotnej lub legalizacji
ponownej po sprawdzeniu, czy zainteresowany podmiot spełnia warunki do
wydania upoważnienia.
5. Upoważnienie do legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej wydaje
się na okres 36 miesięcy, przy czym okres jego ważności, na wniosek
zainteresowanego podmiotu, może być przedłużany o kolejne okresy
36-miesięczne po kontrolnym sprawdzeniu spełniania warunków do wydania
upoważnienia.
6. Prezes może cofnąć udzielone upoważnienie przed upływem jego ważności,
jeżeli w wyniku kontroli upoważnionego podmiotu stwierdza się, że podmiot
przestał spełniać warunki wydania upoważnienia lub przy dokonywaniu
legalizacji nie przestrzega obowiązujących przepisów.
Art. 16b. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
rozporządzenia:
1) rodzaje przyrządów pomiarowych, dla których mogą być wydawane
upoważnienia do legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej,
2) tryb wydawania i przedłużania upoważnień do legalizacji pierwotnej lub
legalizacji ponownej, w tym dane, jakie powinien zawierać wniosek o wydanie
lub przedłużenie upoważnienia, oraz rodzaje dokumentów, jakie powinny być
dołączone do wniosku,
3) szczegółowe warunki wydawania upoważnień, w tym sposób potwierdzania
posiadania odpowiedniej wiedzy przez personel i zakres podstawowego
wyposażenia technicznego niezbędnego do wykonywania legalizacji danych
rodzajów przyrządów pomiarowych,
4) zakres i sposób dokumentowania przez podmioty upoważnione wykonywanych
czynności podczas legalizacji
- mając na względzie zakres i rodzaj powierzanych czynności, konieczność
ewidencjonowania niezbędnych danych o przyrządzie pomiarowym i wykonywanych
czynnościach oraz zobowiązania wynikające z wiążących Rzeczpospolitą Polską
umów międzynarodowych.
Art. 16c. 1. Wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie
instalacji lub napraw oraz sprawdzania pod względem zgodności z wymaganiami
okresowo, przed i po zainstalowaniu oraz po naprawie określonych rodzajów
przyrządów pomiarowych, jeżeli to wynika z wiążących Rzeczpospolitą Polską
umów międzynarodowych, wymaga uzyskania zezwolenia na wykonywanie tej
działalności, zwanego dalej "zezwoleniem".
2. Organem właściwym w sprawach zezwoleń jest Prezes.
3. Przedsiębiorca ubiegający się o wydanie zezwolenia powinien:
1) dysponować personelem posiadającym wiedzę techniczną niezbędną do
wykonywania instalacji lub napraw oraz sprawdzania przyrządów pomiarowych;
2) dysponować wyposażeniem technicznym niezbędnym do wykonywania
instalacji lub napraw oraz sprawdzania przyrządów pomiarowych;
3) być niezależny i bezstronny w stosunku do podmiotów, na rzecz których
świadczy usługi.
4. Zezwolenie wydaje się na pisemny wniosek, który zawiera:
1) oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres;
2) numer REGON i numer identyfikacji podatkowej;
3) wskazanie rodzaju przyrządów pomiarowych co do których mają być
wykonywane instalacje lub naprawy oraz sprawdzanie;
4) wskazanie miejsca świadczenia usług;
5) określenie zakresu świadczonych usług.
5. Do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające spełnianie warunków, o
których mowa w ust. 3.
Art. 16d. 1. Zezwolenie wydaje się na czas określony, nie krótszy niż
12 miesięcy oraz nie dłuższy niż 48 miesięcy.
2. W zezwoleniu:
1) określa się:
a) uprawnionego przedsiębiorcę oraz jego siedzibę i adres,
b) rodzaje przyrządów pomiarowych oraz zakres usług objętych zezwoleniem,
c) miejsce świadczenia usług,
d) okres jego ważności;
2) nadaje się specjalną cechę, którą upoważniony przedsiębiorca umieszcza
na zainstalowanym lub naprawionym oraz sprawdzonym przyrządzie pomiarowym w
celu potwierdzenia wykonania tych czynności.
3. Zezwolenie może zawierać dodatkowo inne informacje niezbędne do
prawidłowej identyfikacji przedsiębiorcy i wykonywanych przez niego usług w
zakresie napraw lub instalacji oraz sprawdzania.
4. Przedsiębiorca posiadający zezwolenie powinien prowadzić dokumentację i
ewidencję wykonywanych czynności przy naprawach, instalacji i sprawdzaniu
przyrządów pomiarowych.
5. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia:
1) wzór wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności w
zakresie instalacji lub napraw oraz sprawdzania przyrządów pomiarowych,
2) rodzaje dokumentów dołączanych do wniosku,
3) zakres podstawowego wyposażenia technicznego niezbędnego do
wykonywania instalacji lub napraw, sprawdzania przyrządów pomiarowych oraz
sposób potwierdzania posiadania odpowiedniej wiedzy przez personel,
4) okresy, w jakich są wykonywane sprawdzenia tych przyrządów
pomiarowych,
5) sposób dokumentowania i prowadzenia ewidencji wykonywanych czynności
przy instalacji i naprawach przyrządów pomiarowych,
6) wzór specjalnej cechy nadawanej przedsiębiorcy, ustalając jej kształt
i wymiary
- przy uwzględnieniu zobowiązań wynikających z wiążących Rzeczpospolitą
Polską umów międzynarodowych.
6. Informacje o udzielonych i cofniętych zezwoleniach są ogłaszane przez
Prezesa, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Miar
co najmniej raz w roku.
Art. 16e. Prezes odmawia wydania zezwolenia, jeżeli:
1) wniosek o wydanie zezwolenia nie spełnia warunków określonych w art.
16c ust. 4 lub
2) nie są dołączone do niego wymagane dokumenty, lub
3) przedsiębiorca nie spełnia wymagań, o których mowa w art. 16c ust. 3.
Art. 16f. Prezes cofa zezwolenie, jeżeli:
1) przedsiębiorca przestał spełniać warunki określone w art. 16c ust. 3;
2) wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywanie
działalności gospodarczej objętej zezwoleniem;
3) podjęto decyzję o likwidacji lub ogłoszono upadłość przedsiębiorcy;
4) przedsiębiorca nie usunął w wyznaczonym terminie stanu faktycznego lub
prawnego niezgodnego z przepisami prawa;
5) przedsiębiorca stosuje przyrządy pomiarowe nieposiadające dowodów
prawnej kontroli metrologicznej.
Art. 16g. 1. Organy administracji miar są uprawnione do
przeprowadzania kontroli podmiotów i przedsiębiorców, o których mowa w art.
16a i art. 16c, w zakresie spełniania warunków niezbędnych do wykonywania
udzielonych upoważnień i zezwoleń oraz przestrzegania przepisów ustawy.
2. Do kontroli upoważnionych podmiotów i uprawnionych przedsiębiorców
stosuje się odpowiednio przepisy art. 21 ust. 1 pkt 1 i 4, ust. 2 i 4.
Art. 17. 1. Prezes może, w drodze decyzji, na wniosek producenta,
importera lub przedsiębiorcy dokonującego napraw lub instalacji, po
zasięgnięciu opinii właściwego dyrektora, tworzyć na czas określony punkty
legalizacyjne, uwzględniając potrzeby gospodarki.
2. Prezes może znosić punkty legalizacyjne, jeżeli stwierdzi niecelowość lub
nieopłacalność ich utrzymywania, gdy wystąpią trudności kadrowe
uniemożliwiające obsługę punktu lub gdy punkt przestanie spełniać wymagania
określone przy jego utworzeniu.
3. Podmiot ubiegający się o utworzenie punktu legalizacyjnego jest
obowiązany zapewnić warunki techniczno-organizacyjne do dokonywania
legalizacji, a w szczególności zapewnić odpowiednie miejsce wykonywania
legalizacji, właściwe wyposażenie techniczne punktu oraz udział personelu
pomocniczego przy dokonywaniu legalizacji.
4. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia,
dane, jakie powinien zawierać wniosek o utworzenie punktu legalizacyjnego,
szczegółowe warunki utworzenia punktu i zakres wyposażenia technicznego
punktu, uwzględniając specyfikę i zakres wykonywanych czynności podczas
legalizacji.
Art. 18. 1. Obwieszczenia Prezesa, o których mowa w art. 16 pkt 2, są
ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
2. W Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Miar podlegają ogłoszeniu w
szczególności:
1) rejestr zatwierdzonych typów przyrządów pomiarowych;
2) informacje o utworzeniu lub zniesieniu punktów legalizacyjnych;
3) informacje o zatwierdzonych przez właściwe organy i instytucje innych
państw typach przyrządów pomiarowych, stosownie do wiążących Rzeczpospolitą
Polską umów międzynarodowych;
4) zarządzenia Prezesa w sprawach, o których mowa w art. 14 ust. 2 i 3.
3. Informacje w sprawach wydanych decyzji zatwierdzenia typu, zmian decyzji
i odmowy zatwierdzenia typu, cofnięcia zatwierdzenia typu oraz w sprawach
wydanych i cofniętych zezwoleń, o których mowa w art. 16c, stosownie do
wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych, Prezes przekazuje
właściwym instytucjom i organizacjom zagranicznym.
Art. 19. Urząd może wykonywać inne prace metrologiczne, zgodnie z
kompetencjami, w tym wzorcowanie i ekspertyzy przyrządów pomiarowych, a
także udziela konsultacji i prowadzi doradztwo techniczne w zakresie doboru
i stosowania przyrządów pomiarowych.
Art. 20. 1. Do zakresu działania dyrektorów i naczelników, stosownie
do właściwości terytorialnej podległych im urzędów, należy:
1) badanie przyrządów pomiarowych w celu zapewnienia wykonania zadań, o
których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2, a w szczególności legalizacja przyrządów
pomiarowych;
1a) realizowanie zadań, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6
września 2001 r. o towarach paczkowanych (Dz. U. Nr 128, poz. 1409 oraz z
2004 r. Nr 49, poz. 465 i Nr 96, poz. 959);
2) realizowanie zadań w zakresie sprawowania nadzoru nad wykonywaniem
przepisów ustawy oraz współdziałanie z administracją publiczną w tym
zakresie;
3) wykonywanie innych zadań powierzonych przez Prezesa.
2. Okręgowe i obwodowe urzędy miar mogą wykonywać inne prace metrologiczne,
zgodnie z kompetencjami i możliwościami technicznymi, w tym wzorcowanie i
ekspertyzy przyrządów pomiarowych.
Rozdział 5
Nadzór nad wykonywaniem przepisów ustawy
Art. 21. 1. Organy administracji miar sprawują nadzór nad
wykonywaniem przepisów niniejszej ustawy oraz ustawy o towarach paczkowanych
poprzez:
1) wydawanie zaleceń pokontrolnych i sprawdzanie stanu ich realizacji;
2) kierowanie wniosków o ukaranie do właściwego organu orzekającego w
sprawach o wykroczenia;
3) stosowanie egzekucji obowiązków niepieniężnych, zgodnie z przepisami o
postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
4) kierowanie do właściwego organu zawiadomień o popełnieniu przestępstwa
w przypadku uzasadnionych podejrzeń o fałszowanie dowodów przeprowadzenia
prawnej kontroli metrologicznej;
5) wycofanie z obrotu lub użytkowania, w drodze decyzji, przyrządów
pomiarowych niespełniających wymagań.
2. Organy administracji miar sprawują nadzór, o którym mowa w ust. 1, na
podstawie kontroli przeprowadzanych przez upoważnionych pracowników urzędów
miar, którzy po okazaniu legitymacji i pisemnego upoważnienia są uprawnieni
do:
1) wstępu na teren nieruchomości lub pomieszczeń, gdzie przeprowadzana
jest kontrola;
2) badania dokumentów oraz zbierania ustnych i pisemnych wyjaśnień w
sprawach objętych zakresem kontroli;
3) zbierania i zabezpieczania dowodów naruszenia przepisów ustawy;
4) legitymowania osób, w uzasadnionych przypadkach, w celu ustalenia ich
tożsamości;
5) nakładania grzywien w drodze mandatu karnego.
3. Kontroli, o której mowa w ust. 2, w zakresie stosowania legalnych
jednostek miar lub przyrządów pomiarowych, o których mowa w art. 6 i art. 8
ust. 1, podlegają osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne
nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "kontrolowanymi".
4. Kontrolowani są uprawnieni do:
1) uzyskania informacji o swoich prawach oraz o zakresie przeprowadzanej
kontroli;
2) obecności podczas wszystkich czynności pracowników urzędów miar,
wykonywanych podczas kontroli;
3) podpisania protokołu kontroli albo podania w ciągu 7 dni od dnia
doręczenia protokołu pisemnego uzasadnienia przyczyny odmowy jego
podpisania.
Art. 21a. 1. Prezes może, w drodze decyzji, zakazać wprowadzenia do
obrotu lub użytkowania przyrządów pomiarowych wykonanych zgodnie z
zatwierdzonym typem, posiadających jednak wady utrudniające ich zamierzone
użytkowanie.
2. W stosunku do przyrządów pomiarowych podlegających wyłącznie
zatwierdzeniu typu Prezes może, w drodze decyzji, zakazać producentowi
wprowadzania do obrotu lub użytkowania przyrządów pomiarowych danego typu,
jeżeli po uprzednim wezwaniu, w wyznaczonym terminie, nie doprowadzi on
produkowanych przyrządów pomiarowych do zgodności z zatwierdzonym typem lub
wymaganiami.
3. O podjętych działaniach, o których mowa w ust. 1 i 2, Prezes bezzwłocznie
powiadamia państwa członkowskie Unii Europejskiej oraz Komisję Europejską,
przedstawiając uzasadnienie decyzji.
Art. 22. 1. Do kontroli wykonywania przepisów niniejszej ustawy oraz
ustawy o towarach paczkowanych uprawnione są także, w ramach swoich
kompetencji, inne jednostki administracji publicznej, a w szczególności
inspekcja handlowa, inspekcja sanitarna oraz urzędy górnicze.
2. Organy administracji miar współdziałają w zakresie sprawowania nadzoru
nad wykonywaniem przepisów niniejszej ustawy oraz ustawy o towarach
paczkowanych z jednostkami, o których mowa w ust. 1.
3. Organy lub upoważnieni pracownicy administracji miar mogą wezwać, w
pilnych przypadkach także ustnie, pomoc funkcjonariuszy policji, jeżeli
natrafią na opór, który uniemożliwia lub utrudnia sprawowanie nadzoru nad
wykonywaniem przepisów niniejszej ustawy oraz ustawy o towarach
paczkowanych.
Art. 23. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe zasady przeprowadzania kontroli, jak również
wzory upoważnień do kontroli, legitymacji oraz protokołów.
2. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, określi w szczególności:
1) zakres i tryb przeprowadzania kontroli, w tym zakres i tryb
udostępniania przyrządów pomiarowych oraz dokumentacji związanej z tymi
przyrządami;
2) zakres współdziałania z jednostkami administracji publicznej, o
których mowa w art. 22 ust. 1.
Rozdział 6
Opłaty za czynności organów administracji miar i podległych im urzędów
Art. 24. 1. Czynności urzędowe wykonywane przez organy administracji
miar i podległe im urzędy, określone w niniejszej ustawie i jej przepisach
wykonawczych oraz wynikające z wykonywania przez nie zadań przewidzianych w
odrębnych ustawach, podlegają opłacie.
2. Opłaty pobiera się za następujące czynności:
1) wydanie, zmianę i odmowę wydania decyzji zatwierdzenia typu przyrządów
pomiarowych;
2) wydanie dowodu legalizacji albo za wykonane czynności sprawdzenia w
przypadku, gdy przyrząd pomiarowy nie spełnia wymagań i nie może być
zalegalizowany;
3) uznanie i odmowę uznania za równoważne prawnej kontroli metrologicznej
w Rzeczypospolitej Polskiej odpowiedniej kontroli wykonanej przez właściwe
zagraniczne instytucje metrologiczne;
4) udzielenie, odmowę udzielenia lub zmianę upoważnienia do legalizacji
pierwotnej oraz ponownej;
5) udzielenie lub zmianę zezwolenia do wykonywania napraw lub instalacji
przyrządów pomiarowych;
6) wydanie, zmianę i odmowę wydania decyzji o utworzeniu punktu
legalizacyjnego;
7) wzorcowanie zbiorników statków;
8) wykonane podczas przeprowadzania kontroli, o której mowa w art. 16g
ust. 1;
9) związane z uznawaniem wzorców jednostek miar za państwowe wzorce
jednostek miar;
10) związane ze sprawowaniem nadzoru nad jednostkami i laboratoriami spoza
administracji miar będących właścicielami tych wzorców;
11) związane z kontrolą towarów paczkowanych.
3. Opłaty stanowią dochód budżetu państwa.
4. Opłaty, o których mowa w ust. 2 pkt 1-7, uiszcza wnioskodawca.
5. Opłaty, o których mowa w ust. 2 pkt 8-11, uiszcza podmiot kontrolowany
lub nadzorowany.
6. Do ponoszenia opłat stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy -
Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują
organom administracji miar.
7. Do opłat, o których mowa w ust. 2, nie stosuje się przepisów Ordynacji
podatkowej dotyczących odraczania terminu płatności podatku lub zapłaty
zaległości podatkowej, rozkładania na raty podatku lub zapłaty zaległości
podatkowej, umarzania zaległości podatkowej.
Art. 24a. 1. Wysokość należnych opłat, o których mowa w art. 24 ust.
2 pkt 1, 3 i 8-11, ustala organ administracji miar w drodze decyzji, biorąc
pod uwagę charakter, zakres i czas trwania wykonanych czynności oraz
obowiązujące stawki godzinowe za czas pracy pracowników administracji miar.
2. Wysokość należnych opłat, o których mowa w art. 24 ust. 2 pkt 2 i 4-7,
ustala we własnym zakresie wnioskodawca na podstawie obowiązujących stawek.
3. Wnioskodawca uiszcza opłaty, o których mowa w:
1) art. 24 ust. 2 pkt 2 i 7 - w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku;
2) art. 24 ust. 2 pkt 4-6 - w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw gospodarki, określi, w drodze rozporządzenia,
wysokość i tryb pobierania opłat, o których mowa w art. 24, uwzględniając
rodzaje przyrządów pomiarowych, charakter wykonywanych czynności, stopień
skomplikowania i czas trwania przeprowadzanych badań i sprawdzeń oraz ich
uzasadnione koszty, a także wskaźniki wzrostu cen towarów i usług
konsumpcyjnych oraz dodatkowo mając na uwadze w przypadku opłat, o których
mowa w art. 24 ust. 2 pkt 4 i 5:
1) zakres udzielanych upoważnień i zezwoleń;
2) okres czasu, na jaki upoważnienia i zezwolenia są wydawane.
Art. 25. Za inne czynności wykonywane przez organy administracji miar
i podległe im urzędy w ramach umów cywilnoprawnych, związane z:
1) badaniem przyrządów pomiarowych i wydawaniem certyfikatów zgodności w
ramach systemu Międzynarodowej Organizacji Metrologii Prawnej,
2) wzorcowaniem i ekspertyzami przyrządów pomiarowych,
3) dostarczaniem odbiorcom wzorców miar i materiałów odniesienia,
4) udzielaniem konsultacji i prowadzeniem doradztwa technicznego w
zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych,
5) szkoleniem specjalistycznym w dziedzinie miar na rzecz jednostek i
podmiotów spoza administracji miar
- pobiera się wynagrodzenie określane w tych umowach.
Rozdział 7
Sankcje za naruszenie przepisów ustawy
Art. 26. 1. Kto wbrew przepisom ustawy:
1) wyraża wartości wielkości fizycznych w jednostkach miar innych niż
legalne w dziedzinach, o których mowa w art. 6 ust. 1,
2) wprowadza do obrotu lub użytkowania, stosuje bądź przechowuje w stanie
gotowości do użycia przyrządy pomiarowe, podlegające prawnej kontroli
metrologicznej, bez wymaganych dowodów tej kontroli lub niespełniające
wymagań,
3) użytkuje przyrządy pomiarowe w dziedzinach, o których mowa w art. 8
ust. 1, niezgodnie z warunkami właściwego ich stosowania,
4) dokonuje legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej przyrządów
pomiarowych bez wymaganego upoważnienia,
5) naprawia lub instaluje oraz sprawdza określone rodzaje przyrządów
pomiarowych bez wymaganego zezwolenia,
6) świadomie utrudnia organom administracji miar wykonywanie ich zadań w
zakresie sprawowania nadzoru
- podlega karze grzywny.
2. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, prowadzi się na
podstawie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
Rozdział 8
Przepisy dostosowujące, przejściowe i końcowe
Art. 27. Przyrządy pomiarowe zalegalizowane lub uwierzytelnione przed
dniem wejścia w życie ustawy, niespełniające jej przepisów, mogą być nadal
legalizowane, o ile spełniają wymagania dotychczasowych przepisów, lecz nie
dłużej niż przez 10 lat od dnia wejścia w życie ustawy, z wyłączeniem
przyrządów kontrolnych, o których mowa w przepisach o czasie pracy
kierowców.
Art. 28. W sprawach wszczętych i niezakończonych decyzją ostateczną
przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 29. Do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych prawna
kontrola metrologiczna odbywa się na podstawie przepisów dotychczasowych,
nie dłużej jednak niż przez 1 rok od dnia wejścia w życie ustawy.
Art. 29a. Przyrządy pomiarowe zalegalizowane do dnia 31 grudnia 2003
r. zgodnie z zasadami określonymi w art. 29 mogą być nadal legalizowane,
lecz nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2013 r., o ile spełniają wymagania
przepisów, na podstawie których zostały zalegalizowane.
Art. 30. W ustawie z dnia 3 kwietnia 1993 r. - Prawo probiercze (Dz.
U. Nr 55, poz. 249 i z 2000 r. Nr 120, poz. 1268) wprowadza się następujące
zmiany: (zmiany pominięto).
Art. 31. W ustawie z dnia 28 kwietnia 2000 r. o systemie oceny
zgodności, akredytacji oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 43, poz.
489) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięto).
Art. 32. Traci moc ustawa z dnia 3 kwietnia 1993 r. o utworzeniu
Głównego Urzędu Miar (Dz. U. Nr 55, poz. 247, z 1998 r. Nr 37, poz. 202 oraz
z 2000 r. Nr 120, poz. 1268).
Art. 33. Traci moc ustawa z dnia 3 kwietnia 1993 r. - Prawo o miarach
(Dz. U. Nr 55, poz. 248, z 1997 r. Nr 43, poz. 272 i Nr 121, poz. 770 oraz z
2000 r. Nr 43, poz. 489 i Nr 120, poz. 1268).
Art. 34. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r., z
wyjątkiem przepisów art. 9 pkt 8, art. 16 pkt 10, art. 24 ust. 1 pkt 5, art.
26 ust. 1 pkt 5 i art. 31, które wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.