Dziennik Ustaw Nr
173, poz. 1807 z 2004 r.
USTAWA
z dnia 2 lipca 2004 r.
o swobodzie działalności gospodarczej
(Dz. U. z dnia 6 sierpnia 2004 r.)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. Ustawa reguluje podejmowanie, wykonywanie i zakończenie
działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz
zadania organów administracji publicznej w tym zakresie.
Art. 2. Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność
wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i
wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w
sposób zorganizowany i ciągły.
Art. 3. Przepisów ustawy nie stosuje się do działalności wytwórczej w
rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt,
ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego, a także
wynajmowania przez rolników pokoi, sprzedaży posiłków domowych i świadczenia
w gospodarstwach rolnych innych usług związanych z pobytem turystów.
Art. 4. 1. Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna,
osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której
odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu
działalność gospodarczą.
2. Za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej w zakresie
wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.
Art. 5. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) organ koncesyjny - organ administracji publicznej upoważniony na
podstawie ustawy do udzielania, odmowy udzielania, zmiany i cofania
koncesji;
2) osoba zagraniczna:
a) osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania za granicą, nieposiadającą
obywatelstwa polskiego,
b) osobę prawną z siedzibą za granicą,
c) jednostkę organizacyjną niebędąca osobą prawną posiadającą zdolność
prawną, z siedzibą za granicą;
3) przedsiębiorca zagraniczny - osobę zagraniczną wykonującą działalność
gospodarczą za granicą;
4) oddział - wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie część działalności
gospodarczej, wykonywaną przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy
lub głównym miejscem wykonywania działalności;
5) działalność regulowana - działalność gospodarczą, której wykonywanie
wymaga spełnienia szczególnych warunków, określonych przepisami prawa.
Art. 6. 1. Podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności
gospodarczej jest wolne dla każdego na równych prawach, z zachowaniem
warunków określonych przepisami prawa.
2. Organ administracji publicznej nie może żądać ani uzależnić swojej
decyzji w sprawie podjęcia, wykonywania lub zakończenia działalności
gospodarczej przez zainteresowaną osobę od spełnienia przez nią dodatkowych
warunków, w szczególności przedłożenia dokumentów lub ujawnienia danych,
nieprzewidzianych przepisami prawa.
Art. 7. Państwo udziela przedsiębiorcom pomocy publicznej na zasadach
i w formach określonych w odrębnych przepisach, z poszanowaniem zasad
równości i konkurencji.
Art. 8. 1. Organy administracji publicznej wspierają rozwój
przedsiębiorczości, tworząc korzystne warunki do podejmowania i wykonywania
działalności gospodarczej, w szczególności wspierają mikroprzedsiębiorców
oraz małych i średnich przedsiębiorców.
2. Organy administracji publicznej, które wdrażają programy pomocowe w
rozumieniu przepisów o dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla
przedsiębiorców, przekazują drogą elektroniczną informacje o warunkach i
formach udzielanej pomocy ministrowi właściwemu do spraw gospodarki, który
je gromadzi i udostępnia na stronie internetowej.
3. Informacje, o których mowa w ust. 2, przekazywane są w terminie 30 dni od
dnia ustanowienia programu pomocowego, nie później niż na 14 dni przed
wyznaczonym terminem składania wniosków o udzielenie pomocy.
Art. 9. Wykonując swoje zadania, w szczególności w zakresie nadzoru i
kontroli, organy administracji publicznej działają z poszanowaniem
uzasadnionych interesów przedsiębiorcy.
Art. 10. 1. Przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu wniosek o
wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania
przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę
daniny publicznej, w jego indywidualnej sprawie.
2. Przedsiębiorca nie może być obciążony jakimikolwiek daninami publicznymi,
sankcjami finansowymi lub karami w zakresie, w jakim zastosował się do
uzyskanej interpretacji.
3. Zasady udzielania interpretacji regulują odrębne ustawy.
Art. 11. Organy administracji publicznej są zobowiązane do
załatwiania spraw przedsiębiorców bez zbędnej zwłoki.
Art. 12. Wykonując swe zadania, organy administracji publicznej
współdziałają z organizacjami pracodawców, organizacjami pracowników,
organizacjami przedsiębiorców oraz samorządami zawodowymi i gospodarczymi.
Art. 13. 1. Osoby zagraniczne z państw członkowskich Unii
Europejskiej i państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym mogą
podejmować i wykonywać działalność gospodarczą na takich samych zasadach jak
przedsiębiorcy polscy.
2. Obywatele innych państw niż wymienione w ust. 1, którzy otrzymali
zezwolenie na osiedlenie się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodę
na pobyt tolerowany, status uchodźcy nadany w Rzeczypospolitej Polskiej lub
korzystają z ochrony czasowej na jej terytorium, mogą podejmować i wykonywać
działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na takich
samych zasadach jak obywatele polscy.
3. Osoby zagraniczne inne niż wymienione w ust. 1 i 2 mają prawo do
podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej wyłącznie w formie
spółki: komandytowej, komandytowo-akcyjnej, z ograniczoną odpowiedzialnością
i akcyjnej, a także do przystępowania do takich spółek oraz obejmowania bądź
nabywania ich udziałów lub akcji, o ile umowy międzynarodowe nie stanowią
inaczej.
Rozdział 2
Zasady podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej
Art. 14. 1. Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą po
uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym
albo do Ewidencji Działalności Gospodarczej, zwanej dalej "ewidencją".
Spółka kapitałowa w organizacji może podjąć działalność gospodarczą przed
uzyskaniem wpisu do rejestru przedsiębiorców.
2. Wpisowi do ewidencji podlegają przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi.
Zasady wpisu do rejestru przedsiębiorców określają odrębne przepisy.
Art. 15. Na zasadach określonych w ustawie podejmowanie i wykonywanie
działalności gospodarczej może wiązać się dodatkowo z obowiązkiem uzyskania
przez przedsiębiorcę koncesji albo wpisu do rejestru działalności
regulowanej, z zastrzeżeniem art. 75.
Art. 16. 1. Przedsiębiorca wpisany do rejestru przedsiębiorców albo
ewidencji jest obowiązany umieszczać w oświadczeniach pisemnych,
skierowanych w zakresie swojej działalności do oznaczonych osób i organów,
numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz posługiwać się tym numerem w
obrocie prawnym i gospodarczym.
2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie uchybia obowiązkom określonym w
przepisach szczególnych.
3. Identyfikacja przedsiębiorcy w poszczególnych urzędowych rejestrach
następuje na podstawie numeru identyfikacji podatkowej (NIP).
Art. 17. Przedsiębiorca wykonuje działalność gospodarczą na zasadach
uczciwej konkurencji i poszanowania dobrych obyczajów oraz słusznych
interesów konsumentów.
Art. 18. Przedsiębiorca jest obowiązany spełniać określone przepisami
prawa warunki wykonywania działalności gospodarczej, w szczególności
dotyczące ochrony przed zagrożeniem życia, zdrowia ludzkiego i moralności
publicznej, a także ochrony środowiska.
Art. 19. Jeżeli przepisy szczególne nakładają obowiązek posiadania
odpowiednich uprawnień zawodowych przy wykonywaniu określonego rodzaju
działalności gospodarczej, przedsiębiorca jest obowiązany zapewnić, aby
czynności w ramach działalności gospodarczej były wykonywane bezpośrednio
przez osobę legitymującą się posiadaniem takich uprawnień zawodowych.
Art. 20. Przedsiębiorca wprowadzający towar do obrotu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany do zamieszczenia na towarze, jego
opakowaniu, etykiecie lub instrukcji informacji w języku polskim
zawierających:
1) firmę przedsiębiorcy i jego adres;
2) nazwę towaru;
3) inne oznaczenia i informacje wymagane na podstawie odrębnych
przepisów.
Art. 21. Jeżeli przedsiębiorca oferuje towary lub usługi w sprzedaży
bezpośredniej lub sprzedaży na odległość za pośrednictwem środków masowego
przekazu, sieci teleinformatycznych lub druków bezadresowych, jest on
obowiązany do podania w ofercie co najmniej następujących danych:
1) firmy przedsiębiorcy;
2) numeru identyfikacji podatkowej (NIP);
3) siedziby i adresu przedsiębiorcy.
Art. 22. 1. Dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z
wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku
bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy:
1) stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca
oraz
2) jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z
niej płatności, przekracza równowartość 15.000 euro przeliczonych na złote
według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski
ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano
transakcji.
2. Przedsiębiorca będący członkiem spółdzielczej kasy
oszczędnościowo-kredytowej może realizować obowiązek określony w ust. 1 za
pośrednictwem rachunku w tej spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej.
3. Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wykonywania
i pośrednictwa w realizowaniu przekazów pieniężnych w obrocie zagranicznym
stosuje odpowiednio przepisy art. 63g i art. 111 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z
późn. zm.1)).
Rozdział 3
Ewidencja Działalności Gospodarczej
Art. 23. 1. Ewidencję prowadzi gmina właściwa dla miejsca
zamieszkania przedsiębiorcy, jako zadanie zlecone z zakresu administracji
rządowej. Miejscem zamieszkania jest miejscowość, w której przebywa
przedsiębiorca z zamiarem stałego pobytu.
2. Dla osób zagranicznych, o których mowa w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27
lipca 2002 r. o zasadach i warunkach wjazdu i pobytu obywateli państw
członkowskich Unii Europejskiej oraz członków ich rodzin na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 141, poz. 1180, z 2003 r. Nr 128, poz.
1175 oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959), podejmujących działalność gospodarczą
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, właściwość miejscową gminy dla
celów ewidencyjnych określa się według głównego miejsca wykonywania tej
działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Organem ewidencyjnym jest wójt, burmistrz, prezydent miasta.
4. Ewidencję prowadzi się w systemie informatycznym.
Art. 24. 1. Ewidencja jest jawna.
2. Każdy ma prawo dostępu do danych zawartych w ewidencji i do przeglądania
akt ewidencyjnych przedsiębiorcy wpisanego do ewidencji.
3. Domniemywa się, że dane wpisane do ewidencji są prawdziwe. Jeżeli dane
wpisano do ewidencji niezgodnie ze zgłoszeniem przedsiębiorcy lub bez tego
zgłoszenia, przedsiębiorca ten nie może zasłaniać się wobec osoby trzeciej
działającej w dobrej wierze zarzutem, że dane te nie są prawdziwe, jeżeli
zaniedbał wystąpić niezwłocznie z wnioskiem o sprostowanie, uzupełnienie lub
wykreślenie wpisu.
Art. 25. 1. Dla przedsiębiorcy wpisanego do ewidencji prowadzi się
akta ewidencyjne obejmujące w szczególności dokumenty stanowiące podstawę
wpisu.
2. Jeżeli przepis szczególny nakazuje zgłoszenie określonych danych organowi
ewidencyjnemu lub wpisanie ich do ewidencji, a dane te nie podlegają według
przepisów ustawy wpisowi do ewidencji, dokumenty zawierające te dane składa
się do akt ewidencyjnych.
Art. 26. 1. Wpis do ewidencji jest dokonywany na wniosek, chyba że
przepis szczególny przewiduje wpis z urzędu.
2. Wpisem do ewidencji jest również wykreślenie albo zmiana wpisu.
Art. 27. 1. Wniosek o wpis do ewidencji składa się na formularzu
zgodnym z określonym wzorem urzędowym, o którym mowa w art. 43 pkt 1.
Składając wniosek, wnioskodawca uiszcza opłatę.
2. Wniosek o dokonanie wpisu do ewidencji zawiera:
1) firmę przedsiębiorcy oraz jego numer PESEL, o ile taki posiada;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile taki posiada;
3) oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu, adres do doręczeń
przedsiębiorcy oraz adres, pod którym jest wykonywana działalność
gospodarcza, a jeżeli przedsiębiorca wykonuje działalność poza miejscem
zamieszkania - adres głównego miejsca wykonywania działalności i oddziału,
jeżeli został utworzony;
4) określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie z
Polską Klasyfikacją Działalności (PKD);
5) informacje o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej;
6) informacje o umowie spółki cywilnej, jeżeli taka została zawarta;
7) dane stałego pełnomocnika, uprawnionego do prowadzenia spraw
przedsiębiorcy, o ile przedsiębiorca udzielił takiego pełnomocnictwa.
3. Gdy wniosek nie zawiera danych, o których mowa w ust. 2, lub jest
nieopłacony, organ ewidencyjny niezwłocznie wzywa do uzupełnienia wniosku w
terminie 7 dni, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
4. W przypadku gdy przedsiębiorca nie posiada numeru PESEL, składa do akt
ewidencyjnych poświadczoną przez upoważnionego pracownika urzędu gminy kopię
paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego jego tożsamość i
obywatelstwo.
5. Wniosek o wpis do ewidencji może być wysłany listem poleconym. W tym
przypadku własnoręczność podpisu wnioskodawcy powinna być poświadczona przez
notariusza.
Art. 28. 1. Wniosek o wpis do ewidencji podlega opłacie w wysokości
100 złotych, a jeżeli wniosek dotyczy zmiany wpisu opłata wynosi 50 złotych.
Pobrane opłaty stanowią dochód budżetu gminy prowadzącej ewidencję.
2. Wniosek o wykreślenie wpisu jest zwolniony z opłat.
3. Rada gminy może określić niższe stawki opłaty albo wprowadzić zwolnienie
od opłat, uwzględniając w szczególności rodzaj wykonywanej działalności.
Art. 29. 1. Organ ewidencyjny wydaje decyzję o wpisie.
2. Decyzję o wpisie do ewidencji wydaje się niezwłocznie, nie później niż w
terminie 3 dni roboczych od dnia wpływu wniosku, z zastrzeżeniem art. 27
ust. 3.
3. Decyzja o wpisie zawiera:
1) firmę przedsiębiorcy oraz jego numer PESEL, o ile taki posiada;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile taki posiada;
3) oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu do doręczeń przedsiębiorcy,
adres, pod którym jest wykonywana działalność gospodarcza, a jeżeli
przedsiębiorca wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania - adres
głównego miejsca wykonywania działalności i oddziału, jeżeli został
utworzony;
4) określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie z
Polską Klasyfikacją Działalności (PKD).
4. Decyzja o wpisie zawiera również dane, o których mowa w art. 30 ust. 1
pkt 5-15, jeżeli wpis ich dotyczy.
5. Decyzja o wpisie do ewidencji podlega natychmiastowemu wykonaniu, z
wyjątkiem decyzji o wykreśleniu przedsiębiorcy z ewidencji.
Art. 30. 1. Wpisowi do ewidencji podlegają:
1) firma przedsiębiorcy;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP);
3) oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu do doręczeń przedsiębiorcy,
adres, pod którym jest wykonywana działalność gospodarcza, a jeżeli
przedsiębiorca wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania - adres
głównego miejsca wykonywania działalności i oddziału, jeżeli został
utworzony;
4) określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie z
Polską Klasyfikacją Działalności (PKD);
5) informacje o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej;
6) informacje o ograniczeniu lub utracie zdolności do czynności prawnych;
7) informacje o ogłoszeniu upadłości, umorzeniu i zakończeniu tego
postępowania;
8) informacje o wszczęciu postępowania naprawczego;
9) informacje o udzieleniu, zmianie i cofnięciu koncesji;
10) informacje o stwierdzeniu wygaśnięcia koncesji, jeżeli przepisy ustaw
odrębnych przewidują wydanie takiej decyzji;
11) informacje o wpisie do rejestru działalności regulowanej oraz o
wykreśleniu z rejestru;
12) informacje o uzyskaniu zezwolenia lub licencji i ich cofnięciu;
13) informacje o umowie spółki cywilnej, jeżeli taka została zawarta;
14) dane stałego pełnomocnika, uprawnionego do prowadzenia spraw
przedsiębiorcy, o ile przedsiębiorca udzielił takiego pełnomocnictwa;
15) informacja o ustanowieniu kuratora.
2. Dane, o których mowa w ust. 1 pkt 6, 7, 9-12 i 15, podlegają wpisowi z
urzędu.
Art. 31. 1. Wpis do ewidencji polega na wprowadzeniu do systemu
informatycznego danych zawartych w decyzji niezwłocznie po jej wydaniu. Wpis
jest dokonany z chwilą zamieszczenia danych w ewidencji.
2. W przypadku wydania decyzji o wykreśleniu przedsiębiorcy z ewidencji,
wpis następuje w chwili, gdy decyzja stanie się ostateczna.
Art. 32. Organ ewidencyjny wydaje decyzję o odmowie wpisu, gdy:
1) wniosek dotyczy działalności nieobjętej przepisami ustawy;
2) wniosek został złożony przez osobę nieuprawnioną;
3) prawomocnie orzeczono zakaz wykonywania określonej we wniosku
działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę.
Art. 33. 1. Przedsiębiorca jest obowiązany złożyć wniosek o:
1) zmianę wpisu - w terminie 7 dni od dnia zmiany danych, o których mowa
w art. 27 ust. 2, powstałej po dniu dokonania wpisu do ewidencji;
2) wykreślenie - w terminie 7 dni od dnia trwałego zaprzestania
wykonywania działalności gospodarczej.
2. Do wniosku w sprawie zmian i wykreślenia stosuje się odpowiednio przepisy
art. 27.
3. Zmiana miejsca zamieszkania przedsiębiorcy podlega wpisowi przez organ
ewidencyjny, który był właściwy przed zmianą. Po dokonaniu zmiany wpisu
organ ewidencyjny przekazuje niezwłocznie decyzję o wpisie do organu
właściwego ze względu na nowe miejsce zamieszkania wraz z aktami
ewidencyjnymi.
4. Przepisy ust. 3 stosuje się odpowiednio do zmiany głównego miejsca
wykonywania działalności gospodarczej w przypadku osób zagranicznych, o
których mowa w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o zasadach i
warunkach wjazdu i pobytu obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej
oraz członków ich rodzin na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 34. Sąd rejonowy - sąd gospodarczy przesyła niezwłocznie
właściwemu organowi ewidencyjnemu odpis postanowienia o ogłoszeniu
upadłości, umorzeniu postępowania upadłościowego oraz o zakończeniu
postępowania upadłościowego.
Art. 35. 1. Organ koncesyjny przesyła niezwłocznie właściwemu
organowi ewidencyjnemu odpis ostatecznej decyzji o udzieleniu, zmianie i
cofnięciu koncesji, a także decyzję o stwierdzeniu wygaśnięcia koncesji,
jeżeli przepis szczególny przewiduje wydanie takiej decyzji.
2. Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do zezwoleń i licencji, o których
mowa w art. 75.
Art. 36. Organ prowadzący rejestr działalności regulowanej, po
dokonaniu wpisu oraz po wydaniu decyzji o wykreśleniu wpisu przedsiębiorcy,
przesyła właściwemu organowi ewidencyjnemu zaświadczenie o dokonaniu wpisu
lub decyzję o wykreśleniu.
Art. 37. 1. Dane zawarte w ewidencji nie mogą być z niej usunięte,
chyba że ustawa stanowi inaczej.
2. Wpis do ewidencji podlega wykreśleniu z urzędu w przypadku:
1) gdy prawomocnie orzeczono zakaz wykonywania określonej we wpisie
działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę;
2) wpisania do rejestru przedsiębiorców spółki handlowej powstałej z
przekształcenia spółki cywilnej, w zakresie działalności wpisanej do
rejestru przedsiębiorców;
3) stwierdzenia trwałego zaprzestania wykonywania przez przedsiębiorcę
działalności gospodarczej.
3. Wpis do ewidencji podlega wykreśleniu, także w przypadku gdy organ
ewidencyjny dokonał go z naruszeniem prawa. W tym przypadku stosuje się
odpowiednio przepisy o postępowaniu administracyjnym dotyczące wznowienia
postępowania albo stwierdzenia nieważności decyzji.
4. Wykreślenie w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, następuje z chwilą
otrzymania przez organ ewidencyjny informacji o wpisaniu przedsiębiorcy do
rejestru przedsiębiorców, przekazanej przez Centralną Informację Krajowego
Rejestru Sądowego, na podstawie przepisów o Krajowym Rejestrze Sądowym.
Art. 38. 1. Organ ewidencyjny może wykreślić z urzędu wpis
zawierający dane niezgodne z rzeczywistym stanem rzeczy, po uprzednim
wezwaniu przedsiębiorcy do złożenia oświadczenia w terminie 7 dni.
2. Organ ewidencyjny z urzędu sprostuje wpis zawierający oczywiste błędy lub
niezgodności z treścią decyzji.
Art. 39. Organ ewidencyjny jest obowiązany do przekazania drogą
elektroniczną, w terminie 7 dni od dnia wydania decyzji, informacji o
wykreśleniu przedsiębiorcy z ewidencji właściwemu ze względu na ostatnie
miejsce zamieszkania przedsiębiorcy: urzędowi statystycznemu, naczelnikowi
urzędu skarbowego oraz oddziałowi Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Art. 40. 1. Wniosek o wpis do ewidencji może być złożony w formie
elektronicznej. Wniosek składany w formie elektronicznej powinien zawierać
dane w ustalonym formacie elektronicznym, zawarte we wzorze urzędowym, o
którym mowa w art. 43 pkt 1, oraz powinien być opatrzony bezpiecznym
podpisem elektronicznym znakowanym czasem, weryfikowanym za pomocą ważnego
kwalifikowanego certyfikatu, przy zachowaniu zasad przewidzianych w
przepisach o podpisie elektronicznym.
2. W sposób określony w ust. 1 może być wniesiony również wniosek, o którym
mowa w art. 44.
3. Minister właściwy do spraw informatyzacji po zasięgnięciu opinii ministra
właściwego do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe wymagania dla systemu teleinformatycznego,
2) warunki, jakim powinny odpowiadać elektroniczne nośniki informatyczne
oraz środki komunikacji elektronicznej, na których wnioski mogą być
wnoszone,
3) tryb odtwarzania danych zawartych we wnioskach oraz sposób ich
przechowywania i zabezpieczania
- uwzględniając potrzebę zapewnienia integralności danych zawartych we
wniosku, a także możliwości automatycznego przenoszenia ich do ewidencji.
Art. 41. 1. Tworzy się Centralną Informację o Działalności
Gospodarczej, zwaną dalej "Centralną Informacją", z oddziałami przy organach
ewidencyjnych.
2. Centralną Informację prowadzi minister właściwy do spraw gospodarki.
3. Zadaniem Centralnej Informacji jest:
1) prowadzenie zbioru informacji o danych zawartych w ewidencji;
2) udzielanie z ewidencji informacji o wpisie;
3) wydawanie zaświadczeń o treści wpisów w ewidencji.
Art. 42. 1. Każdy ma prawo otrzymać zaświadczenie o treści wpisu w
ewidencji lub informację o wpisie.
2. Zaświadczenia wydają oraz udzielają pisemnych informacji oddziały, o
których mowa w art. 41 ust. 1.
3. Wydanie zaświadczenia oraz udzielenie pisemnej informacji podlega
opłacie.
4. Opłata, o której mowa w ust. 3, stanowi dochód budżetu państwa.
5. Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia,
wysokość opłaty, o której mowa w ust. 3, biorąc pod uwagę uzasadnione koszty
wydawania zaświadczeń i udzielania pisemnych informacji.
Art. 43. Minister właściwy do spraw gospodarki po zasięgnięciu opinii
ministra właściwego do spraw informatyzacji określi, w drodze
rozporządzenia:
1) wzór urzędowy, sposób i miejsce udostępniania formularzy wniosków o
wpis do ewidencji, uwzględniając warunki powszechnej dostępności formularzy
oraz uwzględniając prowadzenie ewidencji w systemie informatycznym;
2) szczegółową treść wpisów, uwzględniając treść wniosku i zakres wpisów
dokonywanych z urzędu;
3) organizację oraz szczegółowy sposób prowadzenia Centralnej Informacji
oraz ewidencji, uwzględniając potrzebę zapewnienia sprawnego obiegu
informacji oraz zakres danych objętych wpisem do ewidencji;
4) tryb przekazywania przez organy ewidencyjne danych ewidencyjnych do
Centralnej Informacji, uwzględniając sposób wykorzystania systemów
teleinformatycznych;
5) tryb wydawania zaświadczeń o treści wpisów i udzielania pisemnych
informacji o wpisie przez oddziały, o których mowa w art. 41 ust. 1,
uwzględniając jawność i powszechny dostęp do danych zawartych w ewidencji.
Art. 44. Przedsiębiorca podejmujący działalność wraz z wnioskiem o
wpis do rejestru przedsiębiorców albo do ewidencji może złożyć wniosek
zawierający żądanie:
1) wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej
(REGON);
2) zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacyjnego, o którym mowa w
przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników;
3) zgłoszenia płatnika składek lub zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych
lub ich zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych.
Art. 45. 1. Wniosek, o którym mowa w art. 44, organ prowadzący
rejestr przedsiębiorców albo organ ewidencyjny przesyła, w tym za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego, niezwłocznie po dokonaniu wpisu,
do właściwych organów urzędowych rejestrów wraz z odpisem postanowienia o
dokonaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców albo decyzją o wpisie do
ewidencji.
2. Ilekroć przepis szczególny nakazuje przedsiębiorcy złożenie dodatkowych
dokumentów do wniosku, o którym mowa w art. 44, organ prowadzący rejestr
przedsiębiorców lub organ ewidencyjny przesyła złożone przez przedsiębiorcę
dokumenty wraz z wnioskiem.
3. Na wniosek przedsiębiorcy upoważniony pracownik urzędu gminy poświadcza
zgodność przedstawionych odpisów tych dokumentów lub sporządza taki odpis.
4. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia,
sposób przekazywania wniosków i dokumentów do właściwych organów,
uwzględniając możliwość elektronicznego przetwarzania danych oraz zawartość
danych.
Rozdział 4
Koncesje oraz regulowana działalność gospodarcza
Art. 46. 1. Uzyskania koncesji wymaga wykonywanie działalności
gospodarczej w zakresie:
1) poszukiwania lub rozpoznawania złóż kopalin, wydobywania kopalin ze
złóż, bezzbiornikowego magazynowania substancji oraz składowania odpadów w
górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych;
2) wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią i amunicją oraz
wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym;
3) wytwarzania, przetwarzania, magazynowania, przesyłania, dystrybucji i
obrotu paliwami i energią;
4) ochrony osób i mienia;
5) rozpowszechniania programów radiowych i telewizyjnych;
6) przewozów lotniczych.
2. Szczegółowy zakres i warunki wykonywania działalności gospodarczej
podlegającej koncesjonowaniu określają przepisy odrębnych ustaw.
3. Wprowadzenie innych koncesji w dziedzinach działalności gospodarczej
mających szczególne znaczenie ze względu na bezpieczeństwo państwa lub
obywateli albo inny ważny interes publiczny jest dopuszczalne tylko w
przypadku, gdy działalność ta nie może być wykonywana jako wolna lub po
uzyskaniu wpisu do rejestru działalności regulowanej albo zezwolenia oraz
wymaga zmiany niniejszej ustawy.
Art. 47. 1. Jeżeli przepisy odrębnych ustaw nie stanowią inaczej,
udzielenie, odmowa udzielenia, zmiana i cofnięcie koncesji lub ograniczenie
jej zakresu należy do ministra właściwego ze względu na przedmiot
działalności gospodarczej wymagającej uzyskania koncesji.
2. Udzielenie, odmowa udzielenia, zmiana i cofnięcie koncesji lub
ograniczenie jej zakresu w stosunku do wniosku następuje w drodze decyzji.
3. Koncesji udziela się na czas oznaczony, nie krótszy niż 5 lat i nie
dłuższy niż 50 lat, chyba że przedsiębiorca wnioskuje o udzielenie koncesji
na czas krótszy.
Art. 48. 1. Organ koncesyjny może określić w koncesji, w granicach
przepisów odrębnych ustaw, szczególne warunki wykonywania działalności
gospodarczej objętej koncesją.
2. Organ koncesyjny jest obowiązany przekazać każdemu zainteresowanemu
przedsiębiorcy szczegółową informację o warunkach, o których mowa w ust. 1,
niezwłocznie po wszczęciu postępowania w sprawie udzielenia koncesji.
Art. 49. 1. Wniosek o udzielenie lub o zmianę koncesji zawiera:
1) firmę przedsiębiorcy, oznaczenie jego siedziby i adresu albo miejsca
zamieszkania i adresu oraz adresu głównego miejsca wykonywania działalności
gospodarczej;
2) numer w rejestrze przedsiębiorców lub w ewidencji oraz numer
identyfikacji podatkowej (NIP);
3) określenie rodzaju i zakresu wykonywania działalności gospodarczej, na
którą ma być udzielona koncesja.
2. We wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy podać także informacje oraz
dołączyć dokumenty określone w przepisach regulujących działalność
gospodarczą wymagającą uzyskania koncesji.
Art. 50. Przed podjęciem decyzji w sprawie udzielenia koncesji lub
jej zmiany organ koncesyjny może:
1) wezwać wnioskodawcę do uzupełnienia, w wyznaczonym terminie,
brakującej dokumentacji poświadczającej, że spełnia on warunki określone
przepisami prawa, wymagane do wykonywania określonej działalności
gospodarczej, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia;
2) dokonać sprawdzenia faktów podanych we wniosku o udzielenie koncesji w
celu stwierdzenia, czy przedsiębiorca spełnia warunki wykonywania
działalności gospodarczej objętej koncesją oraz czy daje rękojmię
prawidłowego wykonywania działalności objętej koncesją.
Art. 51. 1. W przypadku gdy organ koncesyjny przewiduje udzielenie
ograniczonej liczby koncesji, fakt ten ogłasza w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
2. Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) określenie przedmiotu i zakresu działalności gospodarczej, na którą ma
być udzielona koncesja;
2) liczbę koncesji;
3) szczególne warunki wykonywania działalności gospodarczej, na którą ma
być udzielona koncesja, o ile organ koncesyjny, w granicach przepisów
odrębnych ustaw, przewiduje ich określenie;
4) termin i miejsce składania wniosków o udzielenie koncesji;
5) wymagane dokumenty i informacje dodatkowe;
6) czas, na jaki może być udzielona koncesja.
3. Przepisu art. 60 nie stosuje się.
Art. 52. 1. Jeżeli liczba przedsiębiorców, spełniających warunki do
udzielenia koncesji i dających rękojmię prawidłowego wykonywania
działalności objętej koncesją, jest większa niż liczba koncesji
przewidzianych do udzielenia, organ koncesyjny zarządza przetarg, którego
przedmiotem jest udzielenie koncesji.
2. W postępowaniu o udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programów
radiowych i telewizyjnych organ koncesyjny zarządza przetarg, o którym mowa
w ust. 1, jeżeli w wyniku dokonania oceny wniosków w trybie art. 36 ustawy z
dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2001 r. Nr 101,
poz. 1114, z późn. zm.2)) liczba przedsiębiorców pozostaje
większa niż liczba koncesji.
Art. 53. 1. Organ koncesyjny ogłasza w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" o konieczności przeprowadzenia
przetargu wśród przedsiębiorców, o których mowa w art. 52 ust. 1.
2. W ogłoszeniu organ koncesyjny określa również:
1) minimalną opłatę, za którą może być udzielona koncesja - nie niższą
niż opłata skarbowa albo inna opłata o charakterze publicznoprawnym,
przewidziana w odrębnych przepisach za udzielenie koncesji;
2) miejsce i termin składania ofert;
3) szczegółowe warunki, jakie powinna spełniać oferta;
4) wysokość, formę i termin wniesienia wadium;
5) termin rozstrzygnięcia przetargu.
3. Przetarg przeprowadza właściwy organ koncesyjny.
4. Ofertę sporządzoną w języku polskim składa się w terminie, miejscu i
formie określonych stosownie do ust. 1 i 2, w zapieczętowanych kopertach.
5. Oferta zawiera:
1) firmę przedsiębiorcy, oznaczenie jego siedziby i adresu albo miejsca
zamieszkania i adresu oraz adresu głównego miejsca wykonywania działalności
gospodarczej;
2) deklarowaną wysokość opłaty za udzielenie koncesji.
6. Oferty złożone nie podlegają wycofaniu.
Art. 54. 1. Organ koncesyjny dokonuje wyboru ofert w liczbie zgodnej
z liczbą koncesji, o której mowa w art. 51 ust. 2 pkt 2, kierując się
wysokością zadeklarowanych opłat za udzielenie koncesji.
2. W przypadku gdy kilku przedsiębiorców zadeklarowało opłatę w takiej samej
wysokości, organ koncesyjny wzywa tych przedsiębiorców do ponownego
zadeklarowania wysokości opłaty i wybiera ofertę przedsiębiorcy, który
zadeklarował wyższą opłatę.
3. Organ koncesyjny przekazuje przedsiębiorcom, którzy złożyli oferty,
pisemną informację o wyniku przetargu, niezwłocznie po jego rozstrzygnięciu,
oraz:
1) zwraca wadium przedsiębiorcom, których oferty nie zostały wybrane;
2) zalicza wadium na poczet opłaty przedsiębiorcom, których oferty
zostały wybrane.
4. Organ koncesyjny udziela koncesji przedsiębiorcom, których oferty zostały
wybrane.
Art. 55. 1. Przedsiębiorca przekazujący podczas postępowania o
udzielenie koncesji informacje stanowiące tajemnice przedsiębiorstwa w
rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji może zgłosić
wniosek, aby informacjom tym była nadana klauzula poufności.
2. Informacjom nadaje się klauzulę poufności, pod warunkiem, że
przedsiębiorca:
1) przekazując informacje, uzasadni swoje żądanie;
2) z przekazanych informacji sporządzi streszczenie, które może zostać
udostępnione innym uczestnikom postępowania.
3. Informacje, którym nadano klauzulę poufności, nie mogą być udostępniane
innym uczestnikom postępowania bez zgody przedsiębiorcy przekazującego
informacje.
Art. 56. 1. Organ koncesyjny może odmówić udzielenia koncesji lub
ograniczyć jej zakres w stosunku do wniosku o udzielenie koncesji albo
odmówić zmiany koncesji:
1) gdy przedsiębiorca nie spełnia warunków wykonywania działalności
gospodarczej objętej koncesją określonych w ustawie lub warunków podanych do
wiadomości przedsiębiorcom w trybie art. 48 ust. 2 lub art. 51 ust. 1;
2) ze względu na zagrożenie obronności i bezpieczeństwa państwa lub
obywateli;
3) jeżeli w wyniku przeprowadzonego przetargu, o którym mowa w art. 52,
udzielono koncesji innemu przedsiębiorcy lub przedsiębiorcom;
4) w przypadkach określonych w odrębnych przepisach.
2. Organ koncesyjny może czasowo wstrzymać udzielanie koncesji, ze względu
na przyczyny wymienione w ust. 1 pkt 2, ogłaszając o tym w Dzienniku
Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
Art. 57. 1. Organ koncesyjny jest uprawniony do kontroli działalności
gospodarczej w zakresie:
1) zgodności wykonywanej działalności z udzieloną koncesją;
2) przestrzegania warunków wykonywania działalności gospodarczej;
3) obronności lub bezpieczeństwa państwa, ochrony bezpieczeństwa lub dóbr
osobistych obywateli.
2. Osoby upoważnione przez organ koncesyjny do dokonywania kontroli są
uprawnione w szczególności do:
1) wstępu na teren nieruchomości, obiektu, lokalu lub ich części, gdzie
jest wykonywana działalność gospodarcza objęta koncesją, w dniach i w
godzinach, w których ta działalność jest wykonywana lub powinna być
wykonywana;
2) żądania ustnych lub pisemnych wyjaśnień, okazania dokumentów lub
innych nośników informacji oraz udostępnienia danych mających związek z
przedmiotem kontroli.
3. Organ koncesyjny może wezwać przedsiębiorcę do usunięcia stwierdzonych
uchybień w wyznaczonym terminie.
Art. 58. 1. Organ koncesyjny cofa koncesję, w przypadku gdy:
1) wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania
działalności gospodarczej objętej koncesją;
2) przedsiębiorca nie podjął w wyznaczonym terminie działalności objętej
koncesją, mimo wezwania organu koncesyjnego, lub trwale zaprzestał
wykonywania działalności gospodarczej objętej koncesją.
2. Organ koncesyjny cofa koncesję albo zmienia jej zakres, w przypadku gdy
przedsiębiorca:
1) rażąco narusza warunki określone w koncesji lub inne warunki
wykonywania koncesjonowanej działalności gospodarczej, określone przepisami
prawa;
2) w wyznaczonym terminie nie usunął stanu faktycznego lub prawnego
niezgodnego z warunkami określonymi w koncesji lub z przepisami regulującymi
działalność gospodarczą objętą koncesją.
3. Organ koncesyjny może cofnąć koncesję albo zmienić jej zakres ze względu
na zagrożenie obronności i bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa
obywateli, a także w razie ogłoszenia upadłości przedsiębiorcy.
Art. 59. Przedsiębiorca jest obowiązany zgłaszać organowi
koncesyjnemu wszelkie zmiany danych, o których mowa w art. 49, w terminie 14
dni od dnia ich powstania.
Art. 60. 1. Przedsiębiorca, który zamierza podjąć działalność
gospodarczą wymagającą uzyskania koncesji, może ubiegać się o przyrzeczenie
wydania koncesji, zwane dalej "promesą". W promesie uzależnia się udzielenie
koncesji od spełnienia warunków wykonywania działalności gospodarczej
wymagającej uzyskania koncesji.
2. W postępowaniu o udzielenie promesy stosuje się przepisy dotyczące
udzielenia koncesji, z wyłączeniem art. 52-54.
3. W promesie ustala się okres jej ważności, z tym że nie może on być
krótszy niż 6 miesięcy.
4. W okresie ważności promesy nie można odmówić udzielenia koncesji na
wykonywanie działalności gospodarczej określonej w promesie, chyba że:
1) uległy zmianie dane zawarte we wniosku o udzielenie promesy;
2) wnioskodawca nie spełnił wszystkich warunków określonych w promesie;
3) wystąpiły okoliczności, o których mowa w art. 56 ust. 1 pkt 1 i 2.
Art. 61. Przedsiębiorca, któremu cofnięto koncesję z przyczyn, o
których mowa w art. 58 ust. 1 pkt 1 i ust. 2, może wystąpić z wnioskiem o
ponowne udzielenie koncesji w takim samym zakresie nie wcześniej niż po
upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o cofnięciu koncesji.
Art. 62. 1. Za udzielenie koncesji lub jej zmianę oraz za udzielenie
promesy pobiera się opłatę skarbową, chyba że przepisy odrębnych ustaw
stanowią inaczej, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Jeżeli koncesji udzielono w trybie przetargu, za udzielenie koncesji
pobiera się opłatę w wysokości, o której mowa w art. 54 ust. 1 lub ust. 2.
3. Opłatę, o której mowa w art. 54 ust. 1 lub ust. 2, wnosi się na rachunek
organu koncesyjnego, chyba że przepisy odrębnych ustaw stanowią inaczej.
Art. 63. W sprawach nieuregulowanych w przepisach art. 47-61 stosuje
się przepisy odrębnych ustaw regulujących działalność podlegającą
koncesjonowaniu.
Art. 64. 1. Jeżeli przepis odrębnej ustawy stanowi, że dany rodzaj
działalności jest działalnością regulowaną w rozumieniu niniejszej ustawy,
przedsiębiorca może wykonywać tę działalność, jeżeli spełnia szczególne
warunki określone przepisami tej odrębnej ustawy i po uzyskaniu wpisu w
rejestrze działalności regulowanej, z zastrzeżeniem art. 75.
2. Wpis do rejestru działalności regulowanej podlega opłacie skarbowej,
chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.
Art. 65. 1. Organ prowadzący, na podstawie przepisów regulujących
daną działalność gospodarczą, rejestr działalności regulowanej dokonuje
wpisu na wniosek przedsiębiorcy, po złożeniu przez przedsiębiorcę
oświadczenia o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania tej
działalności.
2. Oświadczenie składa się na piśmie do organu prowadzącego rejestr
działalności regulowanej.
3. Przedsiębiorca podlegający wpisowi do ewidencji może złożyć wniosek wraz
z oświadczeniem również we właściwym organie ewidencyjnym, wskazując organ
prowadzący rejestr działalności regulowanej.
4. Treść oświadczenia, sposób prowadzenia rejestru oraz dane podlegające
wpisowi do rejestru określają przepisy ustaw regulujących daną działalność.
5. Organ prowadzący rejestr działalności regulowanej wydaje z urzędu
zaświadczenie o dokonaniu wpisu do rejestru.
Art. 66. 1. Rejestr działalności regulowanej jest jawny. Każdy ma
prawo dostępu do zawartych w nim danych za pośrednictwem organu, który
prowadzi rejestr.
2. Dla przedsiębiorcy wpisanego do rejestru prowadzi się akta rejestrowe,
obejmujące w szczególności dokumenty stanowiące podstawę wpisu oraz decyzje
dotyczące wykreślenia wpisu.
3. Wpis do rejestru może być wykreślony wyłącznie w przypadkach
przewidzianych przez ustawę.
4. Organ prowadzący rejestr sprostuje z urzędu wpis do rejestru zawierający
oczywiste błędy lub niezgodności ze stanem faktycznym.
5. Przedsiębiorca jest obowiązany zgłosić zmianę danych wpisanych do
rejestru w terminie 14 dni od dnia zajścia zdarzenia, które spowodowało
zmianę tych danych.
Art. 67. 1. Organ prowadzący rejestr działalności regulowanej jest
obowiązany dokonać wpisu przedsiębiorcy do tego rejestru w terminie 7 dni od
dnia wpływu do tego organu wniosku o wpis wraz z oświadczeniem o spełnieniu
warunków wymaganych do wykonywania działalności gospodarczej, dla której
rejestr jest prowadzony.
2. Jeżeli właściwy organ nie dokona wpisu w terminie, o którym mowa w ust.
1, a od dnia wpływu wniosku do tego organu upłynęło 14 dni, przedsiębiorca
może rozpocząć działalność po uprzednim zawiadomieniu o tym na piśmie
organu, który nie dokonał wpisu. Nie dotyczy to przypadku, gdy organ wezwał
przedsiębiorcę do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem
7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin, o którym mowa w
zdaniu pierwszym, biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o
wpis.
Art. 68. Organ prowadzący rejestr działalności regulowanej, w drodze
decyzji, odmawia wpisu przedsiębiorcy do rejestru, w przypadku gdy:
1) wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania
działalności gospodarczej objętej wpisem;
2) przedsiębiorcę wykreślono z rejestru tej działalności regulowanej z
przyczyn, o których mowa w art. 71 ust. 1, w okresie 3 lat poprzedzających
złożenie wniosku.
Art. 69. Przedsiębiorca jest obowiązany przechowywać wszystkie
dokumenty niezbędne do wykazania spełniania warunków wymaganych do
wykonywania działalności regulowanej.
Art. 70. Spełnianie przez przedsiębiorcę warunków wymaganych do
wykonywania działalności regulowanej podlega kontroli, w szczególności przez
organ prowadzący rejestr danej działalności. Przepis art. 57 stosuje się
odpowiednio.
Art. 71. 1. Organ prowadzący rejestr działalności regulowanej wydaje
decyzję o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności objętej
wpisem, gdy:
1) przedsiębiorca złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 65, niezgodne
ze stanem faktycznym;
2) przedsiębiorca nie usunął naruszeń warunków wymaganych do wykonywania
działalności regulowanej w wyznaczonym przez organ terminie;
3) stwierdzi rażące naruszenie warunków wymaganych do wykonywania
działalności regulowanej przez przedsiębiorcę.
2. Decyzja, o której mowa w ust. 1, podlega natychmiastowemu wykonaniu.
3. W przypadku wydania decyzji, o której mowa w ust. 1, organ z urzędu
wykreśla wpis przedsiębiorcy w rejestrze działalności regulowanej.
Art. 72. 1. Przedsiębiorca, którego wykreślono z rejestru
działalności regulowanej, może uzyskać ponowny wpis do tego rejestru nie
wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o wykreśleniu z
rejestru działalności regulowanej z przyczyn, o których mowa w art. 71 ust.
1.
2. Przepis ust. 1 stosuje się do przedsiębiorcy, który wykonywał działalność
gospodarczą bez wpisu do rejestru działalności regulowanej.
Art. 73. Organ prowadzący rejestr działalności regulowanej wykreśla
wpis przedsiębiorcy w rejestrze na jego wniosek.
Art. 74. W sprawach nieuregulowanych w art. 64-73 stosuje się
przepisy ustaw określających wykonywanie działalności gospodarczej na
podstawie wpisu do rejestru działalności regulowanej.
Art. 75. 1. Uzyskania zezwolenia wymaga wykonywanie działalności
gospodarczej w zakresie określonym w przepisach:
1) ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231, z późn.
zm.3));
2) ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U.
z 2004 r. Nr 4, poz. 27);
3) ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach
ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z późn. zm.4));
4) ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w
gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622, z późn. zm.5));
5) ustawy z dnia 24 kwietnia 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.
U. z 2003 r. Nr 24, poz. 198 i Nr 122, poz. 1143);
6) ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z
2003 r. Nr 58, poz. 515, z późn. zm.6)) w zakresie produkcji
tablic rejestracyjnych;
7) ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie
papierami wartościowymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 49, poz. 447, z późn. zm.7));
8) ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu
funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 159, poz. 1667);
9) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe;
10) ustawy z dnia 21 lipca 2000 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr
73, poz. 852, z późn. zm.8));
11) ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. Nr
103, poz. 1099, z późn. zm.9));
12) ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628,
z późn. zm.10));
13) ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 63, poz.
636, z późn. zm.11));
14) ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i
zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747, z 2002 r. Nr 113,
poz. 984 oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959);
15) ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o organizmach genetycznie
zmodyfikowanych (Dz. U. Nr 76, poz. 811, z późn. zm.12)) w
zakresie prowadzenia laboratorium referencyjnego;
16) ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o środkach żywienia zwierząt (Dz. U.
Nr 123, poz. 1350, z 2003 r. Nr 122, poz. 1144 i Nr 208, poz. 2020 oraz z
2004 r. Nr 91, poz. 877);
17) ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2004
r. Nr 53, poz. 533, z późn. zm.13));
18) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. Nr
125, poz. 1371, z późn. zm.14));
19) ustawy z dnia 19 lutego 2004 r. o rybołówstwie (Dz. U. Nr 62, poz.
574);
20) ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz.
1112, z późn zm.15));
21) ustawy z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach
płatniczych (Dz. U. Nr 169, poz. 1385 oraz z 2004 r. Nr 91, poz. 870 i Nr
96, poz. 959);
22) ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U.
Nr 124, poz. 1151 oraz z 2004 r. Nr 91, poz. 870 i Nr 96, poz. 959);
23) ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U.
Nr 124, poz. 1154 oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959);
24) ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. Nr 130, poz.
1188 oraz z 2004 r. Nr 69, poz. 627 i Nr 96, poz. 959);
25) ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29,
poz. 257 i Nr 68, poz. 623);
26) ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr
146, poz. 1546).
2. Uzyskania zezwolenia albo dokonania zgłoszenia wymaga wykonywanie
działalności związanej z narażeniem na działanie promieniowania
jonizującego, określonej w ustawie z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo
atomowe (Dz. U. z 2004 r. Nr 161, poz. 1689).
3. Uzyskania licencji wymaga wykonywanie działalności gospodarczej w
zakresie określonym w przepisach:
1) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym;
2) ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86,
poz. 789, z późn. zm.16)).
4. Uzyskania zgody wymaga prowadzenie systemu płatności lub systemu
rozrachunku papierów wartościowych w zakresie określonym w przepisach ustawy
z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności
i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad
tymi systemami (Dz. U. Nr 123, poz. 1351, z późn. zm.17)).
5. Organy zezwalające, udzielające licencji i udzielające zgody oraz
wszelkie warunki wykonywania działalności objętej zezwoleniami, licencjami
oraz zgodami, a także zasady i tryb wydawania decyzji w sprawie zezwoleń,
licencji i zgód określają przepisy ustaw, o których mowa w ust. 1-4.
Art. 76. Jeżeli przepisy regulujące daną działalność gospodarczą
stanowią, że wydawanie, odmowa wydania, zmiana zakresu i cofanie koncesji i
zezwoleń, a także prowadzenie rejestrów działalności regulowanej należy do
zadań organów jednostek samorządu terytorialnego, to zadania te są
wykonywane jako zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.
Rozdział 5
Kontrola przedsiębiorcy
Art. 77. 1. Organy administracji publicznej kontrolują
przedsiębiorców na zasadach określonych w niniejszej ustawie.
2. W zakresie nieuregulowanym w niniejszym rozdziale stosuje się przepisy
ustaw szczególnych.
3. Zakres przedmiotowy kontroli działalności przedsiębiorcy oraz organy
upoważnione do jej przeprowadzenia określają odrębne ustawy.
Art. 78. 1. W razie powzięcia wiadomości o wykonywaniu działalności
gospodarczej niezgodnie z przepisami ustawy, a także w razie stwierdzenia:
zagrożenia życia lub zdrowia, niebezpieczeństwa powstania szkód majątkowych
w znacznych rozmiarach lub naruszenia środowiska w wyniku wykonywania tej
działalności, wójt, burmistrz lub prezydent miasta niezwłocznie zawiadamia
właściwe organy administracji publicznej.
2. Zawiadomione organy niezwłocznie powiadamiają wójta, burmistrza lub
prezydenta miasta o podjętych czynnościach.
3. W przypadku braku możliwości zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, wójt,
burmistrz lub prezydent miasta może nakazać, w drodze decyzji, wstrzymanie
wykonywania działalności gospodarczej na czas niezbędny, nie dłuższy niż 3
dni.
4. Decyzji nakazującej wstrzymanie wykonywania działalności gospodarczej w
razie stwierdzenia zagrożenia życia lub zdrowia, niebezpieczeństwa powstania
szkód majątkowych w znacznych rozmiarach lub naruszenia środowiska w wyniku
wykonywania tej działalności nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.
Art. 79. 1. Czynności kontrolne mogą być wykonywane przez pracowników
organów kontroli po okazaniu legitymacji służbowej upoważniającej do
wykonywania takich czynności oraz po doręczeniu upoważnienia do
przeprowadzenia kontroli działalności przedsiębiorcy, chyba że przepisy
szczególne przewidują możliwość przeprowadzenia kontroli po okazaniu
legitymacji. W takim przypadku upoważnienie doręcza się przedsiębiorcy w
terminie określonym w tych przepisach.
2. Czynności kontrolne mogą być wykonywane przez osoby niebędące
pracownikami organu kontroli, jeżeli przepisy odrębnych ustaw tak stanowią.
3. Zmiana osób upoważnionych do wykonania kontroli wymaga każdorazowo
wydania odrębnego upoważnienia. Zmiana ta nie może prowadzić do wydłużenia
ustalonego wcześniej terminu zakończenia kontroli.
4. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera co najmniej:
1) wskazanie podstawy prawnej;
2) oznaczenie organu kontroli;
3) datę i miejsce wystawienia;
4) imię i nazwisko pracownika organu kontroli uprawnionego do wykonania
kontroli oraz numer jego legitymacji służbowej;
5) firmę przedsiębiorcy objętego kontrolą;
6) określenie zakresu przedmiotowego kontroli;
7) wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego terminu zakończenia
kontroli;
8) podpis osoby udzielającej upoważnienia z podaniem zajmowanego
stanowiska lub funkcji;
9) pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego przedsiębiorcy.
5. Zakres kontroli nie może wykraczać poza zakres wskazany w upoważnieniu.
Art. 80. 1. Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności
kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, w przypadkach gdy:
1) ratyfikowane umowy międzynarodowe stanowią inaczej;
2) przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla prowadzonego przeciwko
przedsiębiorcy śledztwa lub dochodzenia;
3) odrębne przepisy przewidują możliwość przeprowadzenia kontroli w toku
prowadzonego postępowania dotyczącego przedsiębiorcy;
4) przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione zagrożeniem życia, zdrowia
lub środowiska naturalnego.
3. Kontrolowany jest obowiązany do pisemnego wskazania osoby upoważnionej do
reprezentowania go w trakcie kontroli, w szczególności w czasie jego
nieobecności.
Art. 81. 1. Przedsiębiorca jest obowiązany prowadzić i przechowywać w
swojej siedzibie książkę kontroli oraz upoważnienia i protokoły kontroli, a
także udostępniać je na żądanie organu kontroli.
2. Książka kontroli zawiera wpisy dokonywane przez organ kontroli. Wpisy
obejmują:
1) oznaczenie organu kontroli;
2) oznaczenie upoważnienia do kontroli;
3) zakres przedmiotowy przeprowadzonej kontroli;
4) daty podjęcia i zakończenia kontroli;
5) zalecenia pokontrolne oraz określenie zastosowanych środków
pokontrolnych.
3. Przedsiębiorca jest obowiązany dokonywać w książce kontroli wpisu
informującego o wykonaniu zaleceń pokontrolnych bądź wpisu o ich uchyleniu
przez organ kontroli lub jego organ nadrzędny albo sąd administracyjny.
Art. 82. 1. Nie można równocześnie podejmować i prowadzić więcej niż
jednej kontroli działalności przedsiębiorcy. Nie dotyczy to sytuacji, gdy:
1) ratyfikowane umowy międzynarodowe stanowią inaczej;
2) przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla prowadzonego przeciwko
przedsiębiorcy śledztwa lub dochodzenia;
3) odrębne przepisy przewidują możliwość przeprowadzenia kontroli w toku
prowadzonego postępowania dotyczącego przedsiębiorcy;
4) przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione zagrożeniem życia, zdrowia
lub środowiska naturalnego;
5) kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i
usług przed dokonaniem tego zwrotu;
6) przeprowadzenie kontroli jest realizacją obowiązków wynikających z
przepisów prawa wspólnotowego o ochronie konkurencji lub przepisów prawa
wspólnotowego w zakresie ochrony interesów finansowych Wspólnoty
Europejskiej.
2. Organ kontroli odstąpi od podjęcia czynności kontrolnych oraz ustali z
przedsiębiorcą termin przeprowadzenia kontroli, jeżeli działalność
przedsiębiorcy jest już objęta kontrolą innego organu.
Art. 83. 1. Czas trwania wszystkich kontroli organu kontroli u
przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać:
1) w odniesieniu do przedsiębiorców, o których mowa w rozdziale 7 - 4
tygodni;
2) w odniesieniu do pozostałych przedsiębiorców - 8 tygodni.
2. Ograniczeń czasu kontroli nie stosuje się, w przypadkach gdy:
1) ratyfikowane umowy międzynarodowe stanowią inaczej;
2) przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla prowadzonego przeciwko
przedsiębiorcy śledztwa lub dochodzenia;
3) odrębne przepisy przewidują możliwość przeprowadzenia kontroli w toku
postępowania prowadzonego przez organ;
4) przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione zagrożeniem życia, zdrowia
lub środowiska naturalnego;
5) kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i
usług przed dokonaniem tego zwrotu;
6) przeprowadzenie kontroli jest realizacją obowiązków wynikających z
przepisów prawa wspólnotowego o ochronie konkurencji lub przepisów prawa
wspólnotowego w zakresie ochrony interesów finansowych Wspólnoty
Europejskiej.
3. Przedłużenie czasu trwania kontroli określonego w upoważnieniu wymaga
uzasadnienia na piśmie. Uzasadnienie doręcza się przedsiębiorcy i wpisuje do
książki kontroli przed podjęciem dalszych czynności kontrolnych.
4. Jeżeli wyniki kontroli wykazały rażące naruszenie przepisów prawa przez
przedsiębiorcę, można przeprowadzić powtórną kontrolę w tym samym zakresie
przedmiotowym w danym roku kalendarzowym, a czasu jej trwania nie wlicza się
do czasu, o którym mowa w ust. 1.
Art. 84. Przepisów art. 82 i 83 nie stosuje się wobec działalności
przedsiębiorców w zakresie objętym:
1) szczególnym nadzorem podatkowym, na podstawie ustawy z dnia 24 lipca
1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 156, poz. 1641);
2) nadzorem nad rynkiem kapitałowym i towarowym, na podstawie ustawy z
dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami
wartościowymi, ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych
(Dz. U. Nr 146, poz. 1546) oraz ustawy z dnia 26 października 2000 r. o
giełdach towarowych;
3) nadzorem bankowym, na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -
Prawo bankowe i ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim
(Dz. U. Nr 140, poz. 938, z późn. zm.18)), oraz nadzorem nad
instytucjami pieniądza elektronicznego, na podstawie ustawy z dnia 12
września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych;
4) nadzorem ubezpieczeniowym, na podstawie ustawy z dnia 22 maja 2003 r.
o działalności ubezpieczeniowej oraz ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o
nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych (Dz.
U. Nr 124, poz. 1153 i Nr 170, poz. 1651 oraz z 2004 r. Nr 93, poz. 891 i Nr
96, poz. 959);
5) nadzorem emerytalnym, na podstawie ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o
pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. z 2001 r. Nr 60, poz. 623 oraz
z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 141, poz. 1178), ustawy z dnia 28 sierpnia
1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2004
r. Nr 159, poz. 1667) oraz ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o nadzorze
ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych;
6) nadzorem weterynaryjnym, na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997
r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2003 r. Nr 106, poz. 1002 oraz z 2004 r. Nr
69, poz. 625, Nr 92, poz. 880 i Nr 96, poz. 959), ustawy z dnia 23 sierpnia
2001 r. o środkach żywienia zwierząt, ustawy z dnia 6 września 2001 r. -
Prawo farmaceutyczne, ustawy z dnia 27 sierpnia 2003 r. o weterynaryjnej
kontroli granicznej (Dz. U. Nr 165, poz. 1590 oraz z 2004 r. Nr 69, poz.
625), ustawy z dnia 10 grudnia 2003 r. o kontroli weterynaryjnej w handlu
(Dz. U. z 2004 r. Nr 16, poz. 145), ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o
wymaganiach weterynaryjnych dla produktów pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. Nr
33, poz. 288), ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej
(Dz. U. Nr 33, poz. 287 i Nr 91, poz. 877) oraz ustawy z dnia 11 marca 2004
r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt
(Dz. U. Nr 69, poz. 625).
Rozdział 6
Oddziały i przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych
Art. 85. 1. Dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorcy zagraniczni mogą, na zasadzie
wzajemności, o ile ratyfikowane umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej,
tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwane
dalej "oddziałami".
2. Do tworzenia oddziałów przez przedsiębiorców zagranicznych z państw
członkowskich Unii Europejskiej i państw członkowskich Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym przepis art. 13 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
Art. 86. Przedsiębiorca zagraniczny tworzący oddział może wykonywać
działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności
przedsiębiorcy zagranicznego.
Art. 87. Przedsiębiorca zagraniczny tworzący oddział jest obowiązany
ustanowić osobę upoważnioną w oddziale do reprezentowania przedsiębiorcy
zagranicznego.
Art. 88. Przedsiębiorca zagraniczny może rozpocząć działalność w
ramach oddziału po uzyskaniu wpisu oddziału do rejestru przedsiębiorców.
Zasady wpisu do rejestru przedsiębiorców określają przepisy odrębnej ustawy.
Art. 89. Niezależnie od obowiązków określonych w przepisach o
Krajowym Rejestrze Sądowym przedsiębiorca zagraniczny jest obowiązany:
1) podać imię i nazwisko oraz adres na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej osoby upoważnionej w oddziale do reprezentowania przedsiębiorcy
zagranicznego;
2) dołączyć poświadczony notarialnie wzór podpisu osoby, o której mowa w
pkt 1;
3) jeżeli działa na podstawie aktu założycielskiego, umowy lub statutu -
złożyć ich odpisy do akt rejestrowych oddziału wraz z uwierzytelnionym
tłumaczeniem na język polski; w przypadku gdy przedsiębiorca zagraniczny
utworzył na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej więcej niż jeden oddział,
złożenie tych dokumentów może nastąpić w aktach jednego z oddziałów, z tym
że w aktach rejestrowych pozostałych oddziałów należy wskazać ten oddział, w
którego aktach złożono wskazane dokumenty, wraz z oznaczeniem sądu, w którym
znajdują się akta, i numeru oddziału w rejestrze;
4) jeżeli istnieje lub wykonuje działalność na podstawie wpisu do
rejestru - złożyć do akt rejestrowych oddziału odpis z tego rejestru wraz z
uwierzytelnionym tłumaczeniem na język polski; w przypadku gdy
przedsiębiorca zagraniczny utworzył na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
więcej niż jeden oddział, złożenie tych dokumentów może nastąpić w aktach
jednego z oddziałów, z tym że w aktach rejestrowych pozostałych oddziałów
należy wskazać ten oddział, w którego aktach złożono wskazane dokumenty,
wraz z oznaczeniem sądu, w którym znajdują się akta, i numeru oddziału w
rejestrze.
Art. 90. Przedsiębiorca zagraniczny, który utworzył oddział, jest
obowiązany:
1) używać do oznaczenia oddziału oryginalnej nazwy przedsiębiorcy
zagranicznego wraz z przetłumaczoną na język polski nazwą formy prawnej
przedsiębiorcy oraz dodaniem wyrazów "oddział w Polsce";
2) prowadzić dla oddziału oddzielną rachunkowość w języku polskim zgodnie
z przepisami o rachunkowości;
3) zgłaszać ministrowi właściwemu do spraw gospodarki wszelkie zmiany
stanu faktycznego i prawnego w zakresie okoliczności, o których mowa w art.
91 ust. 1 pkt 2, w terminie 14 dni od dnia ich wystąpienia.
Art. 91. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki wydaje decyzję o
zakazie wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę
zagranicznego w ramach oddziału, w przypadku gdy:
1) oddział rażąco narusza prawo polskie lub nie wykonuje obowiązku, o
którym mowa w art. 90 pkt 3;
2) nastąpiło otwarcie likwidacji przedsiębiorcy zagranicznego, który
utworzył oddział, lub przedsiębiorca ten utracił prawo wykonywania
działalności gospodarczej;
3) działalność przedsiębiorcy zagranicznego zagraża bezpieczeństwu i
obronności państwa, ochronie tajemnicy państwowej lub innemu ważnemu
interesowi publicznemu.
2. W przypadku wydania decyzji, o której mowa w ust. 1, minister właściwy do
spraw gospodarki zawiadamia osobę, o której mowa w art. 89 pkt 1, o
obowiązku wszczęcia postępowania likwidacyjnego oddziału w oznaczonym
terminie, nie krótszym niż 30 dni. Odpis decyzji, o której mowa w ust. 1,
minister przesyła do właściwego sądu rejestrowego.
Art. 92. Do likwidacji oddziału stosuje się odpowiednio przepisy
Kodeksu spółek handlowych o likwidacji spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością.
Art. 93. Przedsiębiorcy zagraniczni mogą tworzyć przedstawicielstwa z
siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej
"przedstawicielstwami".
Art. 94. Zakres działania przedstawicielstwa może obejmować wyłącznie
prowadzenie działalności w zakresie reklamy i promocji przedsiębiorcy
zagranicznego.
Art. 95. 1. Przedstawicielstwo mogą utworzyć również osoby
zagraniczne powołane do promocji gospodarki kraju ich siedziby, z tym że
zakres działania takiego przedstawicielstwa może obejmować wyłącznie
promocję i reklamę gospodarki tego kraju.
2. Do przedstawicielstwa, o którym mowa w ust. 1, przepisy niniejszego
rozdziału stosuje się odpowiednio.
Art. 96. 1. Utworzenie przedstawicielstwa wymaga wpisu do rejestru
przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych, zwanego dalej "rejestrem
przedstawicielstw", prowadzonego przez ministra właściwego do spraw
gospodarki.
2. Wpisu do rejestru przedstawicielstw dokonuje się na podstawie złożonego
wniosku i zgodnie z jego treścią.
Art. 97. 1. Wniosek, o którym mowa w art. 96 ust. 2, sporządzony w
języku polskim, zawiera:
1) nazwę, siedzibę i formę prawną przedsiębiorcy zagranicznego;
2) przedmiot działalności gospodarczej przedsiębiorcy zagranicznego;
3) imię, nazwisko oraz adres na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
osoby upoważnionej w przedstawicielstwie do reprezentowania przedsiębiorcy
zagranicznego;
4) adres przedstawicielstwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Do wniosku należy dołączyć:
1) jeżeli przedsiębiorca zagraniczny działa na podstawie aktu
założycielskiego, umowy lub statutu - odpis tego dokumentu;
2) jeżeli przedsiębiorca zagraniczny istnieje lub wykonuje działalność na
podstawie wpisu do rejestru - odpis z tego rejestru;
3) oświadczenie przedsiębiorcy zagranicznego o ustanowieniu
przedstawicielstwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
4) dokument potwierdzający tytuł prawny przedsiębiorcy zagranicznego do
lokalu (nieruchomości), w którym działalność będzie wykonywana.
3. Dokumenty, o których mowa w ust. 2, sporządzone w języku obcym, należy
przedstawić wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na język polski.
Art. 98. 1. O dokonaniu wpisu przedstawicielstwa do rejestru
przedstawicielstw wydaje się z urzędu zaświadczenie. Zaświadczenie zawiera
dane, o których mowa w art. 97 ust. 1, oraz numer wpisu do rejestru
przedstawicielstw i datę wpisu.
2. Rejestr przedstawicielstw jest jawny.
Art. 99. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki odmawia, w drodze
decyzji, wpisu do rejestru przedstawicielstw, jeżeli:
1) utworzenie przedstawicielstwa zagrażałoby bezpieczeństwu i obronności
państwa lub ochronie tajemnicy państwowej albo innemu ważnemu interesowi
publicznemu;
2) wniosek, o którym mowa w art. 96 ust. 2, dotyczy działalności
wykraczającej poza zakres określony w art. 94 i art. 95 ust. 1 albo zawiera
braki, które nie zostały usunięte w wyznaczonym terminie, a także gdy do
wniosku nie zostały dołączone dokumenty wymienione w art. 97 ust. 2.
2. Odmowa wpisu z przyczyn, o których mowa w ust. 1 pkt 1, nie wymaga
uzasadnienia faktycznego.
Art. 100. Przedsiębiorca zagraniczny, który utworzył
przedstawicielstwo, jest obowiązany:
1) używać do oznaczenia przedstawicielstwa oryginalnej nazwy
przedsiębiorcy zagranicznego wraz z przetłumaczoną na język polski nazwą
formy prawnej przedsiębiorcy oraz dodaniem wyrazów "przedstawicielstwo w
Polsce";
2) prowadzić dla przedstawicielstwa oddzielną rachunkowość w języku
polskim zgodnie z przepisami o rachunkowości;
3) zgłaszać ministrowi właściwemu do spraw gospodarki wszelkie zmiany
stanu faktycznego i prawnego w zakresie danych, o których mowa w art. 97,
oraz o rozpoczęciu likwidacji przedsiębiorcy zagranicznego i jej ukończeniu,
a także o utracie przez przedsiębiorcę zagranicznego prawa wykonywania
działalności gospodarczej lub rozporządzania swoim majątkiem, w terminie 14
dni od dnia wystąpienia tych zdarzeń; do zgłoszenia zmian stosuje się
odpowiednio przepisy art. 97.
Art. 101. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki wydaje decyzję o
zakazie wykonywania działalności przez przedsiębiorcę zagranicznego w ramach
przedstawicielstwa, w przypadku gdy:
1) rażąco narusza prawo polskie lub nie wykonuje obowiązku, o którym mowa
w art. 100 pkt 3;
2) nastąpiło otwarcie likwidacji przedsiębiorcy zagranicznego, który
utworzył przedstawicielstwo, lub przedsiębiorca ten utracił prawo
wykonywania działalności gospodarczej;
3) działalność przedsiębiorcy zagranicznego zagraża bezpieczeństwu i
obronności państwa, ochronie tajemnicy państwowej lub innemu ważnemu
interesowi publicznemu.
2. Do likwidacji przedstawicielstwa stosuje się odpowiednio przepis art. 91
ust. 2 oraz przepisy Kodeksu spółek handlowych o likwidacji spółki z
ograniczoną odpowiedzialnością.
Art. 102. 1. O zakończeniu likwidacji przedstawicielstwa
przedsiębiorca zagraniczny jest obowiązany zawiadomić ministra właściwego do
spraw gospodarki w terminie 14 dni, licząc od dnia zakończenia likwidacji.
2. Po zakończeniu likwidacji przedstawicielstwa minister właściwy do spraw
gospodarki, w drodze decyzji, wykreśla przedstawicielstwo z rejestru
przedstawicielstw.
Rozdział 7
Mikroprzedsiębiorcy, mali i średni przedsiębiorcy
Art. 103. Państwo stwarza, z poszanowaniem zasad równości i
konkurencji, korzystne warunki dla funkcjonowania i rozwoju
mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców, w szczególności
przez:
1) inicjowanie zmian stanu prawnego sprzyjających rozwojowi
mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców, w tym dotyczących
dostępu do środków finansowych pochodzących z kredytów i pożyczek oraz
poręczeń kredytowych;
2) wspieranie instytucji umożliwiających finansowanie działalności
gospodarczej na dogodnych warunkach w ramach realizowanych programów
rządowych;
3) wyrównywanie warunków wykonywania działalności gospodarczej ze względu
na obciążenia publicznoprawne;
4) ułatwianie dostępu do informacji, szkoleń oraz doradztwa;
5) wspieranie instytucji i organizacji działających na rzecz
przedsiębiorców;
6) promowanie współpracy mikroprzedsiębiorców, małych i średnich
przedsiębiorców z innymi przedsiębiorcami polskimi i zagranicznymi.
Art. 104. Za mikroprzedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co
najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:
1) zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
2) osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz
operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów
euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych
lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.
Art. 105. Za małego przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w
co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:
1) zatrudniał średniorocznie mniej niż 50 pracowników oraz
2) osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz
operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 10 milionów
euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych
lat nie przekroczyły równowartości w złotych 10 milionów euro.
Art. 106. Za średniego przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który
w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:
1) zatrudniał średniorocznie mniej niż 250 pracowników oraz
2) osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz
operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 50 milionów
euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych
lat nie przekroczyły równowartości w złotych 43 milionów euro.
Art. 107. Wyrażone w euro wielkości, o których mowa w art. 104-106,
przelicza się na złote według średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy
Bank Polski w ostatnim dniu roku obrotowego wybranego do określenia statusu
przedsiębiorcy.
Art. 108. Nie uważa się odpowiednio za mikroprzedsiębiorcę, małego
lub średniego, przedsiębiorcy, w którym inni przedsiębiorcy, Skarb Państwa
oraz jednostki samorządu terytorialnego posiadają:
1) 25 % i więcej wkładów, udziałów lub akcji;
2) prawa do 25 % i więcej udziału w zysku;
3) 25 % i więcej głosów w zgromadzeniu wspólników, walnym zgromadzeniu
akcjonariuszy albo walnym zgromadzeniu spółdzielni.
Art. 109. 1. Średnioroczne zatrudnienie określa się w przeliczeniu na
pełne etaty.
2. Przy obliczaniu średniorocznego zatrudnienia nie uwzględnia się
pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich i wychowawczych, a
także zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.
3. W przypadku przedsiębiorcy działającego krócej niż rok, jego przewidywany
obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych,
a także średnioroczne zatrudnienie oszacowuje się na podstawie danych za
ostatni okres, udokumentowany przez przedsiębiorcę.
4. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowy sposób obliczania średniorocznego zatrudnienia, rocznego obrotu
netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych,
uwzględniając przedsiębiorców działających krócej niż rok.
Art. 110. 1. Do celów pomocy publicznej przedsiębiorca oświadcza
przed organem udzielającym pomocy, że spełnia przesłanki określone w art.
104-106 i art. 108.
2. Oświadczenie ma formę pisemną, chyba że przepisy odrębne stanowią
inaczej.
3. Przepisy ust. 1 i 2 nie uchybiają uprawnieniom organu udzielającego
pomocy do kontroli stanu faktycznego u przedsiębiorcy.
Rozdział 8
Przepis końcowy
Art. 111. Ustawa wchodzi w życie w terminie i na zasadach określonych
w ustawie - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności
gospodarczej.
________
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały
ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 126, poz. 1070, Nr 141, poz. 1178, Nr 144,
poz. 1208, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1385 i 1387 i Nr 241, poz. 2074,
z 2003 r. Nr 50, poz. 424, Nr 60, poz. 535, Nr 65, poz. 594, Nr 228, poz.
2260 i Nr 229, poz. 2276 oraz z 2004 r. Nr 64, poz. 594, Nr 68, poz. 623, Nr
91, poz. 870, Nr 96, poz. 959, Nr 121, poz. 1264 i Nr 146, poz. 1546.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały
ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 56, poz. 517, z 2003 r. Nr
96, poz. 874 oraz z 2004 r. Nr 91, poz. 874.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały
ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 167, poz. 1372, z 2003 r. Nr 80, poz. 719 i
Nr 122, poz. 1143 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 99, poz. 1001 i Nr 152,
poz. 1597.
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996
r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668,
z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055,
z 2003 r. Nr 188, poz. 1840 oraz z 2004 r. Nr 123, poz. 1291.
5) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997
r. Nr 60, poz. 369 i Nr 121, poz. 770, z 2000 r. Nr 22, poz. 272, z 2001 r.
Nr 100, poz. 1085 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, z 2003 r.
Nr 7, poz. 78 oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959.
6) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały
ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152, Nr 130, poz. 1190, Nr 137,
poz. 1302, Nr 149, poz. 1451 i 1452, Nr 162, poz. 1568, Nr 200, poz. 1953 i
Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 54, poz. 535, Nr 92,
poz. 884 i Nr 121, poz. 1264.
7) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały
ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 50, poz. 424,
Nr 84, poz. 774, Nr 124, poz. 1151, Nr 170, poz. 1651 i Nr 223, poz. 2216
oraz z 2004 r. Nr 64, poz. 594, Nr 91, poz. 871, Nr 96, poz. 959, Nr 116,
poz. 1205 i Nr 146, poz. 1546.
8) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001
r. Nr 122, poz. 1321 i Nr 154, poz. 1800 i 1802, z 2002 r. Nr 25, poz. 253,
Nr 74, poz. 676 i Nr 166, poz. 1360 oraz z 2003 r. Nr 50, poz. 424, Nr 113,
poz. 1070, Nr 130, poz. 1188 i Nr 170, poz. 1652.
9) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002
r. Nr 200, poz. 1686, z 2003 r. Nr 50, poz. 424, Nr 84, poz. 774 i Nr 223,
poz. 2216 oraz z 2004 r. Nr 64, poz. 594.
10) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002
r. Nr 41, poz. 365, Nr 113, poz. 984 i Nr 199, poz. 1671, z 2003 r. Nr 7,
poz. 78 oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 116, poz. 1208.
11) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001
r. Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 155, poz. 1286 i Nr 166, poz. 1360, z
2003 r. Nr 170, poz. 1652 oraz z 2004 r. Nr 49, poz. 465, Nr 93, poz. 896 i
Nr 141, poz. 1493.
12) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002
r. Nr 25, poz. 253 i Nr 41, poz. 365, z 2003 r. Nr 130, poz. 1187 oraz z
2004 r. Nr 96, poz. 959.
13) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały
ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 69, poz. 625, Nr 91, poz. 877, Nr 92, poz.
882 i Nr 93, poz. 896.
14) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002
r. Nr 25, poz. 253, Nr 89, poz. 804 i Nr 199, poz. 1671, z 2003 r. Nr 137,
poz. 1302, Nr 149, poz. 1452, Nr 200, poz. 1953 i Nr 211, poz. 2050 oraz z
2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 97, poz. 962.
15) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003
r. Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 54, poz. 535, Nr 96, poz. 959 i Nr
99, poz. 1002.
16) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003
r. Nr 170, poz. 1652 i Nr 203, poz. 1966 oraz z 2004 r. Nr 92, poz. 883, Nr
96, poz. 959 i Nr 97, poz. 962.
17) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003
r. Nr 60, poz. 535 i Nr 223, poz. 2216 oraz z 2004 r. Nr 64, poz. 594 i Nr
96, poz. 959.
18) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998
r. Nr 160, poz. 1063, z 2000 r. Nr 53, poz. 648, Nr 62, poz. 718 i Nr 119,
poz. 1252, z 2001 r. Nr 8, poz. 64, Nr 110, poz. 1189 i Nr 154, poz. 1784 i
1800, z 2002 r. Nr 126, poz. 1070 i Nr 141, poz. 1178, z 2003 r. Nr 65, poz.
594, Nr 137, poz. 1303, Nr 209, poz. 2035 i Nr 228, poz. 2260 oraz z 2004 r.
Nr 116, poz. 1205 i Nr 121, poz. 1262.