Dziennik Ustaw Nr
141, poz. 1493 z 2004 r.
USTAWA
z dnia 27 maja 2004 r.
o zmianie ustawy - Prawo o miarach
(Dz. U. z dnia 21 czerwca 2004 r.)
Art. 1. W ustawie z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. Nr
63, poz. 636, z późn. zm.1)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 uchyla się ust. 2;
2) art. 2a otrzymuje brzmienie:
"Art. 2a. Przyrządy pomiarowe wprowadzone do obrotu w państwach
członkowskich Unii Europejskiej, zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej,
dopuszcza się do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.";
3) w art. 4:
a) pkt 8 otrzymuje brzmienie:
"8) wymagania - wymagania techniczne i metrologiczne, które powinien
spełniać przyrząd pomiarowy,",
b) pkt 10 otrzymuje brzmienie:
"10) badanie typu - zespół czynności mających na celu wykazanie, czy
przyrząd pomiarowy danego typu spełnia wymagania, i stanowiących podstawę
zatwierdzenia typu,",
c) uchyla się pkt 11,
d) pkt 12 i 13 otrzymują brzmienie:
"12) zatwierdzenie typu - potwierdzenie, w drodze decyzji, że typ
przyrządu pomiarowego spełnia wymagania,
13) legalizacja - zespół czynności obejmujących sprawdzenie,
stwierdzenie i poświadczenie dowodem legalizacji, że przyrząd pomiarowy
spełnia wymagania,",
e) dodaje się pkt 18-20 w brzmieniu:
"18) wzorcowanie zbiorników statków - zespół czynności mających na
celu określenie pojemności zbiorników statków żeglugi śródlądowej i
przybrzeżnej,
19) znak zatwierdzenia typu - znak umieszczany na przyrządzie
pomiarowym, poświadczający jego zgodność z zatwierdzonym typem,
20) dowód legalizacji - świadectwo legalizacji lub cecha
legalizacji umieszczana na przyrządzie pomiarowym, poświadczające dokonanie
legalizacji.";
4) art. 5 otrzymuje brzmienie:
"Art. 5. 1. Legalnymi jednostkami miar są:
1) jednostki Międzynarodowego Układu Jednostek Miar (SI),
2) jednostki nienależące do Międzynarodowego Układu
Jednostek Miar (SI), dopuszczone do stosowania na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej,
3) dziesiętne podwielokrotności i wielokrotności jednostek,
o których mowa w pkt 1 i 2.
2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1) legalne jednostki miar nienależące do Międzynarodowego
Układu Jednostek Miar (SI), które mogą być stosowane na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej,
2) nazwy, definicje i oznaczenia legalnych jednostek miar,
3) przedrostki i ich oznaczenia przeznaczone do tworzenia
dziesiętnych podwielokrotności i wielokrotności legalnych jednostek miar,
4) zasady pisowni oznaczeń legalnych jednostek miar
- przy uwzględnieniu zobowiązań wynikających z wiążących Rzeczpospolitą
Polską umów międzynarodowych.";
5) po art. 6 dodaje się art. 6a w brzmieniu:
"Art. 6a. 1. W celu zapewnienia przekazywania wartości legalnych
jednostek miar od państwowych wzorców jednostek miar do przyrządów
pomiarowych organy administracji miar mogą, na wniosek zainteresowanych
podmiotów, wykonywać wzorcowanie przyrządów pomiarowych.
2. Wzorcowanie, na wniosek zainteresowanego podmiotu, może
dodatkowo obejmować stwierdzenie zgodności przyrządu pomiarowego ze
wskazanymi przez ten podmiot wymaganiami lub specyfikacjami.
3. Wynik wzorcowania, pozwalający na przypisanie wskazaniom
przyrządu pomiarowego odpowiednich wartości wielkości mierzonej lub na
wyznaczenie poprawek tych wskazań oraz błędów, jest poświadczany przez organ
administracji miar w świadectwie wzorcowania.";
6) art. 8 otrzymuje brzmienie:
"Art. 8. 1. Przyrządy pomiarowe, które mogą być stosowane:
1) w ochronie zdrowia, życia i środowiska,
2) w ochronie bezpieczeństwa i porządku publicznego,
3) w ochronie praw konsumenta,
4) przy pobieraniu opłat, podatków i innych należności
budżetowych oraz ustalaniu opustów, kar umownych, wynagrodzeń i odszkodowań,
a także przy pobieraniu i ustalaniu podobnych należności i świadczeń,
5) przy dokonywaniu kontroli celnej,
6) w obrocie
- i są określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 6, podlegają
prawnej kontroli metrologicznej.
2. Prawna kontrola metrologiczna przyrządów pomiarowych jest
wykonywana przez:
1) zatwierdzenie typu przyrządu pomiarowego na podstawie
badania typu - przed wprowadzeniem typu przyrządu pomiarowego do obrotu lub
2) legalizację pierwotną albo legalizację jednostkową -
przed wprowadzeniem danego egzemplarza przyrządu pomiarowego do obrotu lub
użytkowania, a także
3) legalizację ponowną - w stosunku do przyrządów
pomiarowych wprowadzonych do obrotu lub użytkowania.
3. Legalizacja jednostkowa jest legalizacją pierwotną przyrządu
pomiarowego w wykonaniu jednostkowym, skonstruowanego dla określonego,
szczególnego zastosowania.
4. Legalizacja ponowna obejmuje legalizację przyrządu
pomiarowego:
1) w związku z upływem okresu ważności legalizacji
pierwotnej lub poprzedniej legalizacji ponownej,
2) w związku z jego instalacją w miejscu użytkowania przed
upływem okresu ważności legalizacji pierwotnej, jeżeli sprawdzenie zgodności
z wymaganiami powinno być wykonane przed i po zainstalowaniu tego przyrządu
w miejscu użytkowania,
3) po jego naprawie,
4) w związku z utratą ważności legalizacji z przyczyn, o
których mowa w art. 8n ust. 4.
5. Zakres prawnej kontroli metrologicznej w zależności od
rodzaju przyrządu pomiarowego może obejmować:
1) zatwierdzenie typu i legalizację pierwotną albo
legalizację jednostkową oraz legalizację ponowną,
2) zatwierdzenie typu i legalizację pierwotną albo
legalizację jednostkową,
3) wyłącznie zatwierdzenie typu,
4) legalizację pierwotną albo legalizację jednostkową i
legalizację ponowną.
6. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
rozporządzenia, rodzaje przyrządów pomiarowych podlegających prawnej
kontroli metrologicznej oraz zakres tej kontroli w stosunku do danego
rodzaju przyrządów, mając na względzie niezbędność, z punktu widzenia
obszarów zastosowań, objęcia określonych przyrządów pomiarowych prawną
kontrolą metrologiczną, zakres ilościowy tych zastosowań, dziedziny
pomiarowe, w których są one stosowane, oraz zobowiązania wynikające z
wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych.";
7) po art. 8 dodaje się art. 8a-8n w brzmieniu:
"Art. 8a. 1. Przyrządy pomiarowe podlegające prawnej kontroli
metrologicznej mogą być wprowadzane do obrotu i użytkowania oraz użytkowane
tylko wówczas, jeżeli posiadają odpowiednio ważną decyzję zatwierdzenia typu
lub ważną legalizację.
2. Za równoważne zatwierdzeniu typu i legalizacji pierwotnej
Prezes Głównego Urzędu Miar, zwany dalej "Prezesem", może uznać, w drodze
decyzji, odpowiednie dokumenty potwierdzające dokonanie prawnej kontroli
metrologicznej przyrządu pomiarowego przez właściwe zagraniczne instytucje
metrologiczne.
Art. 8b. 1. Prawna kontrola metrologiczna przyrządów pomiarowych jest
wykonywana przez organy administracji miar oraz, w zakresie udzielonych
upoważnień, przez upoważnione podmioty.
2. Postępowania w sprawach zatwierdzenia typu przyrządów
pomiarowych prowadzi Prezes.
3. Legalizacji przyrządów pomiarowych dokonują:
1) Prezes - w zakresie legalizacji jednostkowej,
2) Prezes i organy administracji miar, o których mowa w
art. 10 pkt 2 - w zakresie legalizacji pierwotnej przyrządów pomiarowych,
które są legalizowane bez zatwierdzenia typu,
3) organy administracji miar oraz podmioty upoważnione do
przeprowadzania legalizacji pierwotnej określonych rodzajów przyrządów
pomiarowych - w zakresie legalizacji pierwotnej przyrządów pomiarowych,
których typ jest zatwierdzony,
4) organy administracji miar oraz podmioty upoważnione do
przeprowadzania legalizacji ponownej określonych rodzajów przyrządów
pomiarowych - w zakresie legalizacji ponownej.
Art. 8c. Prawna kontrola metrologiczna przyrządów pomiarowych może być
przeprowadzana w:
1) siedzibie organu administracji miar,
2) punkcie legalizacyjnym,
3) miejscu zainstalowania lub użytkowania przyrządu
pomiarowego, jeżeli wynika to z wymagań,
4) miejscu wykonywania legalizacji pierwotnej lub legalizacji
ponownej przez podmiot, któremu Prezes udzielił upoważnienia do wykonywania
legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej.
Art. 8d. 1. Z wnioskiem o zatwierdzenie typu przyrządu pomiarowego może
wystąpić producent lub jego upoważniony przedstawiciel.
2. Do wniosku o zatwierdzenie typu dołącza się dokumentację
niezbędną do przeprowadzenia badania typu, a w szczególności dokumentację
techniczno-konstrukcyjną typu przyrządu pomiarowego oraz przynajmniej jeden
egzemplarz przyrządu pomiarowego reprezentujący typ, który ma zostać
zatwierdzony, albo wskazuje się we wniosku miejsce zainstalowania tego
egzemplarza, jeżeli wynika to z wymagań.
Art. 8e. 1. Jeżeli dane zawarte we wniosku o zatwierdzenie typu nie są
kompletne lub nie zostały do niego dołączone wymagane dokumenty, Prezes
wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia
doręczenia wezwania.
2. Jeżeli wnioskodawca nie uzupełni wniosku w terminie, wniosek
pozostawia się bez rozpatrzenia.
Art. 8f. 1. Jeżeli wniosek o zatwierdzenie typu jest kompletny,
przeprowadza się badanie typu przyrządu pomiarowego.
2. Badanie typu przyrządu pomiarowego:
1) obejmuje analizę dokumentów i badanie charakterystyk
technicznych oraz metrologicznych określonej liczby egzemplarzy
reprezentujących typ przyrządu pomiarowego albo
2) może być ograniczone do analizy przedłożonych
dokumentów, jeżeli wnioskodawca przedstawił protokoły z wynikami badań,
przeprowadzonych przez kompetentne instytucje metrologiczne lub laboratoria,
wykazującymi, że typ przyrządu pomiarowego spełnia wymagania.
3. W wyniku przeprowadzonego badania typu Prezes może wydać
odpowiednio decyzję:
1) zatwierdzenia typu,
2) zatwierdzenia typu z ograniczeniami, w szczególności co
do: liczby przyrządów pomiarowych, które mogą być wprowadzone do obrotu,
zobowiązania wnioskodawcy do informowania organów administracji miar o
miejscu zainstalowania przyrządów lub ograniczenia zakresu ich zastosowania,
w przypadku gdy w danym typie przyrządów pomiarowych zostały wprowadzone
nowe rozwiązania techniczne, które nie zostały przewidziane w wymaganiach,
3) odmawiającą zatwierdzenia typu, gdy przyrząd pomiarowy
nie spełnia wymagań.
4. Na wniosek producenta lub jego upoważnionego
przedstawiciela, Prezes może zmienić wydaną decyzję zatwierdzenia typu, w
szczególności w przypadku modyfikacji przyrządu pomiarowego lub wprowadzenia
do niego nowych elementów, jeżeli mają one lub mogą mieć wpływ na wyniki
pomiarów, warunki właściwego stosowania lub warunki techniczne użytkowania
tych przyrządów, po ponownym przeprowadzeniu w niezbędnym zakresie badania
typu.
5. Wydając decyzję, o której mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, Prezes:
1) nadaje znak zatwierdzenia typu, jeżeli przyrząd
pomiarowy podlega wyłącznie zatwierdzeniu typu,
2) może nadać znak zatwierdzenia typu, jeżeli przyrząd
pomiarowy podlega zatwierdzeniu typu i legalizacji,
3) może określić miejsca umieszczania cech legalizacji oraz
cech zabezpieczających na przyrządach pomiarowych zgodnych z zatwierdzonym
typem.
6. Jeżeli jest to niezbędne dla scharakteryzowania i
identyfikacji typu przyrządu pomiarowego oraz objaśnienia jego działania, do
decyzji mogą być dołączone opisy, rysunki, wykresy lub fotografie.
Art. 8g. 1. Prezes, w drodze decyzji, cofa zatwierdzenie typu, jeżeli
przyrządy pomiarowe wykonane zgodnie z zatwierdzonym typem posiadają jednak
wady, utrudniające ich zamierzone użytkowanie.
2. Prezes może cofnąć zatwierdzenie typu w przypadku
stwierdzenia, że:
1) przyrządy pomiarowe wprowadzone do obrotu lub
użytkowania są niezgodne z zatwierdzonym typem lub nie spełniają wymagań,
2) ograniczenia określone w decyzji zatwierdzenia typu nie
są przestrzegane.
Art. 8h. 1. Okres ważności zatwierdzenia typu wynosi dziesięć lat, o ile
przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
2. Okres ważności na wniosek producenta lub jego upoważnionego
przedstawiciela może być przedłużany o kolejne okresy dziesięcioletnie.
3. Okres ważności zatwierdzenia typu z ograniczeniami nie może
przekraczać 2 lat i może być przedłużony nie więcej niż o 3 lata.
4. Okres ważności nie może być przedłużony, jeżeli nastąpiła
zmiana wymagań, a decyzja zatwierdzenia typu nie mogłaby być wydana na
podstawie zmienionych przepisów.
5. W przypadku gdy okres ważności nie zostanie przedłużony,
zatwierdzenie typu uznaje się za ważne w odniesieniu do przyrządów
pomiarowych wprowadzonych już do użytkowania.
Art. 8i. Producent na wszystkich przyrządach pomiarowych podlegających:
1) wyłącznie zatwierdzeniu typu - umieszcza nadany znak
zatwierdzenia typu,
2) zatwierdzeniu typu i legalizacji - może umieścić znak
zatwierdzenia typu, jeżeli został nadany.
Art. 8j. 1. Legalizacja pierwotna albo legalizacja jednostkowa przyrządu
pomiarowego jest dokonywana na wniosek:
1) producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela,
2) importera.
2. Do wniosku o legalizację pierwotną przyrządu pomiarowego
niepodlegającego zatwierdzeniu typu oraz do wniosku o legalizację
jednostkową dołącza się dokumentację techniczno-konstrukcyjną przyrządu
pomiarowego.
Art. 8k. Legalizacja ponowna przyrządu pomiarowego jest dokonywana na
wniosek:
1) użytkownika,
2) wykonawcy naprawy lub instalacji przyrządu pomiarowego.
Art. 8l. Organ administracji miar oraz podmiot upoważniony odmawiają
dokonania legalizacji, jeżeli:
1) typ zgłoszonego przyrządu pomiarowego, podlegającego
zatwierdzeniu typu, nie jest zatwierdzony,
2) przyrząd pomiarowy jest uszkodzony, niekompletny lub
nieprzygotowany do sprawdzenia,
3) czynności związane z legalizacją mają być wykonywane w
miejscu, o którym mowa w art. 8c pkt 3, a wnioskodawca nie zapewnił
właściwych warunków do ich wykonania.
Art. 8m. 1. Organ administracji miar oraz podmiot upoważniony
przeprowadzają podczas legalizacji sprawdzenie przyrządu pomiarowego pod
względem zgodności z wymaganiami.
2. Podczas legalizacji pierwotnej sprawdzenie obejmuje:
1) zgodność konstrukcji, wykonania, materiałów i
charakterystyk metrologicznych z zatwierdzonym typem lub wymaganiami,
2) wymagane oznaczenia i znaki,
3) zgodność konstrukcji z dokumentacją
techniczno-konstrukcyjną, jeżeli zatwierdzenie typu nie jest wymagane.
3. Podczas legalizacji jednostkowej sprawdzenie obejmuje:
1) analizę dokumentów i badanie charakterystyk technicznych
oraz metrologicznych przyrządu albo
2) analizę dokumentów, jeżeli wnioskodawca przedstawił
protokoły z wynikami badań przeprowadzonych przez właściwe instytucje
metrologiczne lub upoważnione laboratoria, wykazującymi, że przyrząd
pomiarowy spełnia wymagania.
4. Podczas legalizacji ponownej sprawdzenie obejmuje:
1) oględziny przyrządu, w celu stwierdzenia czy przyrząd
pomiarowy nie jest uszkodzony i czy istnieją wymagane oznaczenia i znaki,
2) zgodność charakterystyk metrologicznych z wymaganiami.
5. Legalizacja pierwotna jednorodnej partii przyrządów
pomiarowych może być wykonana jako sprawdzenie każdego egzemplarza przyrządu
pomiarowego albo z zastosowaniem metody statystycznej.
Art. 8n. 1. W przypadku stwierdzenia na podstawie przeprowadzonego
sprawdzenia przyrządu pomiarowego, że przyrząd pomiarowy spełnia wymagania,
organ administracji miar lub podmiot upoważniony poświadczają dowodem
legalizacji dokonanie legalizacji oraz zabezpieczają, jeżeli jest to
niezbędne, określone elementy przyrządu pomiarowego przed dostępem osób
nieuprawnionych za pomocą cech zabezpieczających.
2. Legalizacja jest ważna przez czas określony.
3. Jeżeli przyrząd pomiarowy podlega tylko zatwierdzeniu typu i
legalizacji pierwotnej albo legalizacji jednostkowej, legalizacja jest ważna
przez czas nieokreślony.
4. Legalizacja traci ważność w przypadku:
1) stwierdzenia, że przyrząd pomiarowy przestał spełniać
wymagania,
2) uszkodzenia przyrządu pomiarowego,
3) uszkodzenia albo zniszczenia cechy legalizacji lub cechy
zabezpieczającej,
4) zmiany miejsca instalacji lub użytkowania przyrządu
pomiarowego, w którym legalizacja była wykonana.";
8) art. 9 otrzymuje brzmienie:
"Art. 9. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
rozporządzenia:
1) tryb zgłaszania przyrządów pomiarowych do prawnej kontroli
metrologicznej, a w szczególności dane, jakie powinien zawierać wniosek o
jej przeprowadzenie, oraz rodzaje dokumentów dołączanych do wniosku, w tym
zakres dokumentacji techniczno-konstrukcyjnej, a także przypadki, kiedy do
wniosku o zatwierdzenie typu powinna być dołączona większa liczba
egzemplarzy reprezentujących typ przyrządu pomiarowego,
2) szczegółowy sposób przeprowadzania prawnej kontroli
metrologicznej, w tym przypadki, kiedy legalizacja pierwotna może być
dokonywana za pomocą metody statystycznej i sposób jej dokonywania,
3) dowody legalizacji wydawane dla określonych rodzajów
przyrządów pomiarowych,
4) okresy ważności legalizacji określonych rodzajów
przyrządów pomiarowych, uwzględniając w szczególności warunki użytkowania
tych przyrządów i przewidywane obszary ich zastosowań,
5) wzory:
a) decyzji zatwierdzenia typu i świadectw legalizacji,
mając na względzie konieczność zamieszczenia niezbędnych informacji w tych
dokumentach,
b) znaków zatwierdzenia typu, cech legalizacji i cech
zabezpieczających, ustalając ich kształt i wymiary,
6) wartości podstawowych stałych fizycznych i liczbowe dane
odniesienia dla właściwości określonych substancji i materiałów
wykorzystywanych przy wykonywaniu prawnej kontroli metrologicznej
określonych rodzajów przyrządów pomiarowych
- przy uwzględnieniu zobowiązań wynikających z wiążących Rzeczpospolitą
Polską umów międzynarodowych.";
9) po art. 9 dodaje się art. 9a i 9b w brzmieniu:
"Art. 9a. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
rozporządzeń, dla poszczególnych rodzajów lub grup przyrządów pomiarowych:
1) wymagania, którym powinny odpowiadać przyrządy pomiarowe
podlegające prawnej kontroli metrologicznej w zakresie konstrukcji,
wykonania, materiałów oraz charakterystyk metrologicznych, a także, jeżeli
jest to niezbędne, w zakresie warunków właściwego stosowania tych przyrządów
oraz miejsc umieszczania na nich cech legalizacji i zabezpieczających,
2) szczegółowy zakres badań i sprawdzeń wykonywanych podczas
prawnej kontroli metrologicznej, a także, jeżeli jest to niezbędne, sposoby
i metody ich przeprowadzania,
3) zakres informacji, jakie powinna zawierać instrukcja
obsługi, oraz dodatkowe dokumenty poświadczające charakterystyki
metrologiczne przyrządu pomiarowego, jeżeli są one niezbędne do prawidłowego
przeprowadzenia badania danego rodzaju przyrządu pomiarowego
- przy uwzględnieniu przeznaczenia przyrządów pomiarowych oraz zobowiązań
wynikających z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych.
Art. 9b. 1. Organy administracji miar, na wniosek zainteresowanych
podmiotów, wykonują wzorcowanie zbiorników statków żeglugi śródlądowej i
przybrzeżnej.
2. Wykonanie wzorcowania organ administracji miar poświadcza
przez wydanie świadectwa wzorcowania i nałożenie cech zabezpieczających, o
których mowa w art. 8n ust. 1, na określone elementy zbiornika.
3. Okres ważności świadectwa wzorcowania i cech
zabezpieczających wynosi 12 lat.
4. Świadectwo wzorcowania i cechy zabezpieczające tracą ważność
w przypadku zniekształcenia zbiornika, jego naprawy lub zmiany konstrukcji w
sposób powodujący zmianę jego charakterystyki pomiarowej.
5. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowy sposób wzorcowania zbiorników statków i
dokumentowania jego wyników, warunki wydawania świadectw wzorcowania i
nakładania cech zabezpieczających, a także wzór świadectwa wzorcowania, przy
uwzględnieniu zobowiązań wynikających z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów
międzynarodowych.";
10) w art. 10 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) Prezes Głównego Urzędu Miar, będący centralnym organem administracji
rządowej,";
11) art. 12 otrzymuje brzmienie:
"Art. 12. 1. Prezesa powołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra
właściwego do spraw gospodarki, na okres 6 lat.
2. Prezes Rady Ministrów odwołuje Prezesa przed upływem
kadencji w przypadku:
1) rezygnacji ze stanowiska,
2) trwałej niezdolności do pełnienia obowiązków na skutek
choroby, potwierdzonej orzeczeniem lekarskim,
3) skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo
popełnione umyślnie,
4) rażącego naruszenia obowiązków wynikających z ustawy.
3. Wiceprezesów Urzędu powołuje i odwołuje minister właściwy do
spraw gospodarki na wniosek Prezesa.
4. Dyrektorów powołuje i odwołuje Prezes.
5. Naczelników powołuje i odwołuje Prezes na wniosek właściwego
dyrektora.
6. Prezes sprawuje nadzór i kontrolę prawidłowości wykonywania
przez dyrektorów i naczelników zadań należących do ich zakresu działania.";
12) art. 14 otrzymuje brzmienie:
"Art. 14. 1. Organizację Urzędu określa statut nadany przez ministra
właściwego do spraw gospodarki w drodze zarządzenia, który podlega
ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
2. Organizację okręgowych urzędów miar określają regulaminy
nadane przez Prezesa, w drodze zarządzenia, przy uwzględnieniu potrzeb
gospodarki i możliwości technicznych tych urzędów.
3. Organizację obwodowych urzędów miar określają regulaminy
nadane przez Prezesa w drodze zarządzenia, na wniosek dyrektorów, przy
uwzględnieniu potrzeb gospodarki i możliwości technicznych tych urzędów.";
13) w art. 16 pkt 9-11 otrzymują brzmienie:
"9) udzielanie i cofanie, w drodze decyzji, upoważnień do legalizacji
pierwotnej lub legalizacji ponownej określonych rodzajów przyrządów
pomiarowych,
10) wydawanie, odmowa wydania i cofanie, w drodze decyzji, zezwoleń na
prowadzenie działalności w zakresie wykonywania napraw lub instalacji oraz
sprawdzania określonych rodzajów przyrządów pomiarowych,
11) sprawowanie nadzoru nad jednostkami, o których mowa w pkt 9 i 10, w
zakresie działalności wynikającej z udzielonych im upoważnień i zezwoleń,";
14) po art. 16 dodaje się art. 16a-16g w brzmieniu:
"Art. 16a. 1. Prezes może udzielić zainteresowanemu podmiotowi
upoważnienia do wykonywania legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej
określonych rodzajów przyrządów pomiarowych. Do wniosku o udzielenie
upoważnienia należy dołączyć dokumenty potwierdzające spełnianie warunków do
wydania upoważnienia.
2. Podmiot ubiegający się o wydanie upoważnienia powinien:
1) dysponować personelem posiadającym wiedzę techniczną
niezbędną do dokonywania legalizacji rodzajów przyrządów pomiarowych
objętych wnioskiem,
2) dysponować wyposażeniem technicznym niezbędnym do
wykonywania legalizacji danego rodzaju przyrządów pomiarowych,
3) być niezależny i bezstronny w stosunku do podmiotów
występujących z wnioskiem o legalizację.
3. Upoważniony podmiot powinien prowadzić dokumentację
czynności wykonywanych w ramach legalizacji.
4. Prezes wydaje upoważnienie do legalizacji pierwotnej lub
legalizacji ponownej po sprawdzeniu, czy zainteresowany podmiot spełnia
warunki do wydania upoważnienia.
5. Upoważnienie do legalizacji pierwotnej lub legalizacji
ponownej wydaje się na okres 36 miesięcy, przy czym okres jego ważności, na
wniosek zainteresowanego podmiotu, może być przedłużany o kolejne okresy
36-miesięczne po kontrolnym sprawdzeniu spełniania warunków do wydania
upoważnienia.
6. Prezes może cofnąć udzielone upoważnienie przed upływem
jego ważności, jeżeli w wyniku kontroli upoważnionego podmiotu stwierdza
się, że podmiot przestał spełniać warunki wydania upoważnienia lub przy
dokonywaniu legalizacji nie przestrzega obowiązujących przepisów.
Art. 16b. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
rozporządzenia:
1) rodzaje przyrządów pomiarowych, dla których mogą być
wydawane upoważnienia do legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej,
2) tryb wydawania i przedłużania upoważnień do legalizacji
pierwotnej lub legalizacji ponownej, w tym dane, jakie powinien zawierać
wniosek o wydanie lub przedłużenie upoważnienia, oraz rodzaje dokumentów,
jakie powinny być dołączone do wniosku,
3) szczegółowe warunki wydawania upoważnień, w tym sposób
potwierdzania posiadania odpowiedniej wiedzy przez personel i zakres
podstawowego wyposażenia technicznego niezbędnego do wykonywania legalizacji
danych rodzajów przyrządów pomiarowych,
4) zakres i sposób dokumentowania przez podmioty upoważnione
wykonywanych czynności podczas legalizacji
- mając na względzie zakres i rodzaj powierzanych czynności, konieczność
ewidencjonowania niezbędnych danych o przyrządzie pomiarowym i wykonywanych
czynnościach oraz zobowiązania wynikające z wiążących Rzeczpospolitą Polską
umów międzynarodowych.
Art. 16c. 1. Wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie
instalacji lub napraw oraz sprawdzania pod względem zgodności z wymaganiami
okresowo, przed i po zainstalowaniu oraz po naprawie określonych rodzajów
przyrządów pomiarowych, jeżeli to wynika z wiążących Rzeczpospolitą Polską
umów międzynarodowych, wymaga uzyskania zezwolenia na wykonywanie tej
działalności, zwanego dalej "zezwoleniem".
2. Organem właściwym w sprawach zezwoleń jest Prezes.
3. Przedsiębiorca ubiegający się o wydanie zezwolenia
powinien:
1) dysponować personelem posiadającym wiedzę techniczną
niezbędną do wykonywania instalacji lub napraw oraz sprawdzania przyrządów
pomiarowych,
2) dysponować wyposażeniem technicznym niezbędnym do
wykonywania instalacji lub napraw oraz sprawdzania przyrządów pomiarowych,
3) być niezależny i bezstronny w stosunku do podmiotów, na
rzecz których świadczy usługi.
4. Zezwolenie wydaje się na pisemny wniosek, który zawiera:
1) oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres,
2) numer REGON i numer identyfikacji podatkowej,
3) wskazanie rodzaju przyrządów pomiarowych co do których
mają być wykonywane instalacje lub naprawy oraz sprawdzanie,
4) wskazanie miejsca świadczenia usług,
5) określenie zakresu świadczonych usług.
5. Do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające spełnianie
warunków, o których mowa w ust. 3.
Art. 16d. 1. Zezwolenie wydaje się na czas określony, nie krótszy niż
12 miesięcy oraz nie dłuższy niż 48 miesięcy.
2. W zezwoleniu:
1) określa się:
a) uprawnionego przedsiębiorcę oraz jego siedzibę i
adres,
b) rodzaje przyrządów pomiarowych oraz zakres usług
objętych zezwoleniem,
c) miejsce świadczenia usług,
d) okres jego ważności,
2) nadaje się specjalną cechę, którą upoważniony
przedsiębiorca umieszcza na zainstalowanym lub naprawionym oraz sprawdzonym
przyrządzie pomiarowym w celu potwierdzenia wykonania tych czynności.
3. Zezwolenie może zawierać dodatkowo inne informacje
niezbędne do prawidłowej identyfikacji przedsiębiorcy i wykonywanych przez
niego usług w zakresie napraw lub instalacji oraz sprawdzania.
4. Przedsiębiorca posiadający zezwolenie powinien prowadzić
dokumentację i ewidencję wykonywanych czynności przy naprawach, instalacji i
sprawdzaniu przyrządów pomiarowych.
5. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
rozporządzenia:
1) wzór wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie
działalności w zakresie instalacji lub napraw oraz sprawdzania przyrządów
pomiarowych,
2) rodzaje dokumentów dołączanych do wniosku,
3) zakres podstawowego wyposażenia technicznego
niezbędnego do wykonywania instalacji lub napraw, sprawdzania przyrządów
pomiarowych oraz sposób potwierdzania posiadania odpowiedniej wiedzy przez
personel,
4) okresy, w jakich są wykonywane sprawdzenia tych
przyrządów pomiarowych,
5) sposób dokumentowania i prowadzenia ewidencji
wykonywanych czynności przy instalacji i naprawach przyrządów pomiarowych,
6) wzór specjalnej cechy nadawanej przedsiębiorcy,
ustalając jej kształt i wymiary
- przy uwzględnieniu zobowiązań wynikających z wiążących Rzeczpospolitą
Polską umów międzynarodowych.
6. Informacje o udzielonych i cofniętych zezwoleniach są
ogłaszane przez Prezesa, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym
Głównego Urzędu Miar co najmniej raz w roku.
Art. 16e. Prezes odmawia wydania zezwolenia, jeżeli:
1) wniosek o wydanie zezwolenia nie spełnia warunków
określonych w art. 16c ust. 4 lub
2) nie są dołączone do niego wymagane dokumenty, lub
3) przedsiębiorca nie spełnia wymagań, o których mowa w art.
16c ust. 3.
Art. 16f. Prezes cofa zezwolenie, jeżeli:
1) przedsiębiorca przestał spełniać warunki określone w art.
16c ust. 3,
2) wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy
wykonywanie działalności gospodarczej objętej zezwoleniem,
3) podjęto decyzję o likwidacji lub ogłoszono upadłość
przedsiębiorcy,
4) przedsiębiorca nie usunął w wyznaczonym terminie stanu
faktycznego lub prawnego niezgodnego z przepisami prawa,
5) przedsiębiorca stosuje przyrządy pomiarowe nieposiadające
dowodów prawnej kontroli metrologicznej.
Art. 16g. 1. Organy administracji miar są uprawnione do przeprowadzania
kontroli podmiotów i przedsiębiorców, o których mowa w art. 16a i art. 16c,
w zakresie spełniania warunków niezbędnych do wykonywania udzielonych
upoważnień i zezwoleń oraz przestrzegania przepisów ustawy.
2. Do kontroli upoważnionych podmiotów i uprawnionych
przedsiębiorców stosuje się odpowiednio przepisy art. 21 ust. 1 pkt 1 i 4,
ust. 2 i 4.";
15) w art. 17:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Prezes może, w drodze decyzji, na wniosek producenta, importera
lub przedsiębiorcy dokonującego napraw lub instalacji, po zasięgnięciu
opinii właściwego dyrektora, tworzyć na czas określony punkty legalizacyjne,
uwzględniając potrzeby gospodarki.",
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Podmiot ubiegający się o utworzenie punktu legalizacyjnego jest
obowiązany zapewnić warunki techniczno-organizacyjne do dokonywania
legalizacji, a w szczególności zapewnić odpowiednie miejsce wykonywania
legalizacji, właściwe wyposażenie techniczne punktu oraz udział personelu
pomocniczego przy dokonywaniu legalizacji.",
c) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
"4. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
rozporządzenia, dane, jakie powinien zawierać wniosek o utworzenie punktu
legalizacyjnego, szczegółowe warunki utworzenia punktu i zakres wyposażenia
technicznego punktu, uwzględniając specyfikę i zakres wykonywanych czynności
podczas legalizacji.";
16) art. 18 otrzymuje brzmienie:
"Art. 18. 1. Obwieszczenia Prezesa, o których mowa w art. 16 pkt 2, są
ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
2. W Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Miar podlegają
ogłoszeniu w szczególności:
1) rejestr zatwierdzonych typów przyrządów pomiarowych,
2) informacje o utworzeniu lub zniesieniu punktów
legalizacyjnych,
3) informacje o zatwierdzonych przez właściwe organy i
instytucje innych państw typach przyrządów pomiarowych, stosownie do
wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych,
4) zarządzenia Prezesa w sprawach, o których mowa w art. 14
ust. 2 i 3.
3. Informacje w sprawach wydanych decyzji zatwierdzenia typu,
zmian decyzji i odmowy zatwierdzenia typu, cofnięcia zatwierdzenia typu oraz
w sprawach wydanych i cofniętych zezwoleń, o których mowa w art. 16c,
stosownie do wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych, Prezes
przekazuje właściwym instytucjom i organizacjom zagranicznym.";
17) w art. 21 w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) kierowanie do właściwego organu zawiadomień o popełnieniu
przestępstwa w przypadku uzasadnionych podejrzeń o fałszowanie dowodów
przeprowadzenia prawnej kontroli metrologicznej,";
18) po art. 21 dodaje się art. 21a w brzmieniu:
"Art. 21a. 1. Prezes może, w drodze decyzji, zakazać wprowadzenia do
obrotu lub użytkowania przyrządów pomiarowych wykonanych zgodnie z
zatwierdzonym typem, posiadających jednak wady utrudniające ich zamierzone
użytkowanie.
2. W stosunku do przyrządów pomiarowych podlegających
wyłącznie zatwierdzeniu typu Prezes może, w drodze decyzji, zakazać
producentowi wprowadzania do obrotu lub użytkowania przyrządów pomiarowych
danego typu, jeżeli po uprzednim wezwaniu, w wyznaczonym terminie, nie
doprowadzi on produkowanych przyrządów pomiarowych do zgodności z
zatwierdzonym typem lub wymaganiami.
3. O podjętych działaniach, o których mowa w ust. 1 i 2,
Prezes bezzwłocznie powiadamia państwa członkowskie Unii Europejskiej oraz
Komisję Europejską, przedstawiając uzasadnienie decyzji.";
19) art. 24 otrzymuje brzmienie:
"Art. 24. 1. Czynności urzędowe wykonywane przez organy administracji
miar i podległe im urzędy, określone w niniejszej ustawie i jej przepisach
wykonawczych oraz wynikające z wykonywania przez nie zadań przewidzianych w
odrębnych ustawach, podlegają opłacie.
2. Opłaty pobiera się za następujące czynności:
1) wydanie, zmianę i odmowę wydania decyzji zatwierdzenia
typu przyrządów pomiarowych,
2) wydanie dowodu legalizacji albo za wykonane czynności
sprawdzenia w przypadku, gdy przyrząd pomiarowy nie spełnia wymagań i nie
może być zalegalizowany,
3) uznanie i odmowę uznania za równoważne prawnej kontroli
metrologicznej w Rzeczypospolitej Polskiej odpowiedniej kontroli wykonanej
przez właściwe zagraniczne instytucje metrologiczne,
4) udzielenie, odmowę udzielenia lub zmianę upoważnienia do
legalizacji pierwotnej oraz ponownej,
5) udzielenie lub zmianę zezwolenia do wykonywania napraw
lub instalacji przyrządów pomiarowych,
6) wydanie, zmianę i odmowę wydania decyzji o utworzeniu
punktu legalizacyjnego,
7) wzorcowanie zbiorników statków,
8) wykonane podczas przeprowadzania kontroli, o której mowa
w art. 16g ust. 1,
9) związane z uznawaniem wzorców jednostek miar za
państwowe wzorce jednostek miar,
10) związane ze sprawowaniem nadzoru nad jednostkami i
laboratoriami spoza administracji miar będących właścicielami tych wzorców,
11) związane z kontrolą towarów paczkowanych.
3. Opłaty stanowią dochód budżetu państwa.
4. Opłaty, o których mowa w ust. 2 pkt 1-7, uiszcza
wnioskodawca.
5. Opłaty, o których mowa w ust. 2 pkt 8-11, uiszcza podmiot
kontrolowany lub nadzorowany.
6. Do ponoszenia opłat stosuje się odpowiednio przepisy działu
III ustawy - Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia organów podatkowych
przysługują organom administracji miar.
7. Do opłat, o których mowa w ust. 2, nie stosuje się przepisów
Ordynacji podatkowej dotyczących odraczania terminu płatności podatku lub
zapłaty zaległości podatkowej, rozkładania na raty podatku lub zapłaty
zaległości podatkowej, umarzania zaległości podatkowej.";
20) po art. 24 dodaje się art. 24a w brzmieniu:
"Art. 24a. 1. Wysokość należnych opłat, o których mowa w art. 24 ust. 2
pkt 1, 3 i 8-11, ustala organ administracji miar w drodze decyzji, biorąc
pod uwagę charakter, zakres i czas trwania wykonanych czynności oraz
obowiązujące stawki godzinowe za czas pracy pracowników administracji miar.
2. Wysokość należnych opłat, o których mowa w art. 24 ust. 2
pkt 2 i 4-7, ustala we własnym zakresie wnioskodawca na podstawie
obowiązujących stawek.
3. Wnioskodawca uiszcza opłaty, o których mowa w:
1) art. 24 ust. 2 pkt 2 i 7 - w terminie 7 dni od dnia
złożenia wniosku,
2) art. 24 ust. 2 pkt 4-6 - w terminie 14 dni od dnia
doręczenia decyzji.
4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w
porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki, określi, w drodze
rozporządzenia, wysokość i tryb pobierania opłat, o których mowa w art. 24,
uwzględniając rodzaje przyrządów pomiarowych, charakter wykonywanych
czynności, stopień skomplikowania i czas trwania przeprowadzanych badań i
sprawdzeń oraz ich uzasadnione koszty, a także wskaźniki wzrostu cen towarów
i usług konsumpcyjnych oraz dodatkowo mając na uwadze w przypadku opłat, o
których mowa w art. 24 ust. 2 pkt 4 i 5:
1) zakres udzielanych upoważnień i zezwoleń,
2) okres czasu, na jaki upoważnienia i zezwolenia są
wydawane.";
21) art. 25 otrzymuje brzmienie:
"Art. 25. Za inne czynności wykonywane przez organy administracji miar i
podległe im urzędy w ramach umów cywilnoprawnych, związane z:
1) badaniem przyrządów pomiarowych i wydawaniem certyfikatów
zgodności w ramach systemu Międzynarodowej Organizacji Metrologii Prawnej,
2) wzorcowaniem i ekspertyzami przyrządów pomiarowych,
3) dostarczaniem odbiorcom wzorców miar i materiałów
odniesienia,
4) udzielaniem konsultacji i prowadzeniem doradztwa
technicznego w zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych,
5) szkoleniem specjalistycznym w dziedzinie miar na rzecz
jednostek i podmiotów spoza administracji miar
- pobiera się wynagrodzenie określane w tych umowach.";
22) w art. 26 w ust. 1 pkt 4 i 5 otrzymują brzmienie:
"4) dokonuje legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej przyrządów
pomiarowych bez wymaganego upoważnienia,
5) naprawia lub instaluje oraz sprawdza określone rodzaje przyrządów
pomiarowych bez wymaganego zezwolenia,";
23) po art. 29 dodaje się art. 29a w brzmieniu:
"Art. 29a. Przyrządy pomiarowe zalegalizowane do dnia 31 grudnia 2003 r.
zgodnie z zasadami określonymi w art. 29 mogą być nadal legalizowane, lecz
nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2013 r., o ile spełniają wymagania
przepisów, na podstawie których zostały zalegalizowane.";
24) użyte w art. 4 w pkt 9, w art. 21 w ust. 1 w pkt 5 i w art. 26 w ust.
1 w pkt 2 w różnych przypadkach wyrazy "wymagania metrologiczne" zastępuje
się użytym w odpowiednich przypadkach wyrazem "wymagania".
Art. 2. 1. Okres ważności decyzji zatwierdzenia typu, wydanych od
dnia 1 stycznia 2003 r. do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, wynosi 10
lat.
2. Decyzje, o których mowa w ust. 1, mogą być zmieniane i przedłużane na
zasadach określonych w art. 8f ust. 4 i art. 8h ustawy, o której mowa w art.
1.
Art. 3. Przyrządy pomiarowe - ciepłomierze do wody i ich elementy
wprowadzone do użytkowania:
1) w okresie od dnia 1 stycznia 1994 r. do dnia 30 czerwca 2000 r. - mogą
być użytkowane bez dowodu legalizacji nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2005
r. i mogą być legalizowane, jeżeli spełniają wymagania obowiązujące w czasie
wydania decyzji zatwierdzenia typu;
2) przed dniem 1 stycznia 1994 r. - mogą być użytkowane bez dowodu
legalizacji nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2005 r. i nie mogą być
legalizowane.
Art. 4. 1. Upoważnienia do legalizacji ponownej określonych
przyrządów pomiarowych wydane na podstawie art. 16 pkt 9 ustawy wymienionej
w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, zachowują ważność do dnia upływu
terminu określonego w upoważnieniu.
2. Upoważnienia wydane na podstawie art. 16 pkt 10 ustawy wymienionej w art.
1, w brzmieniu dotychczasowym, zachowują ważność do dnia upływu terminu
określonego w upoważnieniu, nie dłużej jednak niż do dnia 30 czerwca 2005 r.
Art. 5. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 5
ust 2, art. 8 ust. 2, art. 9 i art. 14 ustawy wymienionej w art. 1 zachowują
moc do czasu wydania nowych przepisów wykonawczych na podstawie art. 5 ust.
2, art. 8 ust. 6, art. 9, art. 9a i art. 14 ustawy wymienionej w art. 1, w
brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez okres 30
miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 6. Ogłoszenie tekstu jednolitego ustawy - Prawo o miarach
nastąpi w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Art. 7. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
________
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001
r. Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 155, poz. 1286 i Nr 166, poz. 1360, z
2003 r. Nr 170, poz. 1652 oraz z 2004 r. Nr 49, poz. 465 i Nr 93, poz. 896.