Dziennik Ustaw Nr
103, poz. 1085 z 2004 r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 30 kwietnia 2004 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz
zakresu ich niezbędnego wyposażenia
(Dz. U. z dnia 1 maja 2004 r.)
Na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z późn. zm.2))
zarządza się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002
r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego
wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262 oraz z 2004 r. Nr 34, poz.
300) wprowadza się następujące zmiany:
1) do tytułu rozporządzenia dodaje się odnośnik nr 2 w brzmieniu:
"2) Niniejsze rozporządzenie wdraża postanowienia
następujących dyrektyw Wspólnot Europejskich:
- dyrektywy 92/21/EWG z dnia 31 marca 1992 r. w sprawie mas i
wymiarów pojazdów silnikowych kategorii M1 (Dz. Urz. WE L 129 z
14.05.1992, z późn. zm.),
- dyrektywy 93/93/EWG z dnia 29 października 1993 r. w sprawie mas
i wymiarów dwu- i trzykołowych pojazdów silnikowych (Dz. Urz. WE L 311 z
14.12.1993),
- dyrektywy 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiającej dla
niektórych pojazdów kołowych poruszających się na terytorium Wspólnoty
maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz
maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym (Dz. Urz. WE L
235 z 17.09.1996, z późn. zm.),
- dyrektywy 97/27/WE z dnia 22 lipca 1997 r. odnoszącej się do mas
i wymiarów niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz
zmieniającej dyrektywę 70/156/EWG (Dz. Urz. WE L 233 z 25.08.1997, z późn.
zm.)";
2) w § 1 w ust. 3 po pkt 2 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się
pkt 3-11 w brzmieniu:
"3) ciężarze 1 tony - rozumie się przez to ciężar spowodowany obciążeniem
masą jednej tony, który odpowiada 9,8 kiloniutona (kN);
4) maksymalnej masie całkowitej - rozumie się przez to największą masę
pojazdu obciążonego określoną w zależności od jego konstrukcji przez
producenta;
5) maksymalnym nacisku osi - rozumie się przez to największy nacisk kół
na podłoże danej osi pojazdu obciążonego, określony przez producenta w
zależności od konstrukcji pojazdu oraz konstrukcji tej osi;
6) masie ciągniętej - rozumie się przez to masę odpowiadającą naciskom
osi pojazdu ciągniętego;
7) maksymalnej masie ciągniętej - rozumie się przez to największą masę
ciągniętą określoną przez producenta pojazdu;
8) maksymalnym obciążeniu urządzenia sprzęgającego pojazdu samochodowego
- rozumie się przez to masę odpowiadającą największemu statycznemu naciskowi
pionowemu przenoszonemu przez urządzenie sprzęgające, określoną przez
producenta w zależności od konstrukcji pojazdu oraz konstrukcji tego
urządzenia; masa ta nie obejmuje masy urządzenia sprzęgającego pojazdu
samochodowego;
9) maksymalnym obciążeniu urządzenia sprzęgającego naczepy i przyczepy z
osią centralną - rozumie się przez to masę odpowiadającą największemu
statycznemu naciskowi pionowemu przenoszonemu przez urządzenie sprzęgające,
określoną przez producenta pojazdu;
10) masie pojazdu nieobciążonego - rozumie się przez to masę własną
motocykla, motoroweru i pojazdu czterokołowego;
11) pojeździe czterokołowym - rozumie się przez to niektóre pojazdy
samochodowe mające cztery koła, homologowane według kategorii L.";
3) § 2-5 otrzymują brzmienie:
"§ 2. 1. Długość pojazdu nie może przekraczać w przypadku:
1) pojazdu samochodowego, z wyjątkiem autobusu - 12,00 m;
2) przyczepy, z wyjątkiem naczepy - 12,00 m;
3) pojazdu członowego - 16,50 m;
4) zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy -
18,75 m;
5) autobusu przegubowego - 18,75 m;
6) autobusu dwuosiowego - 13,50 m;
7) autobusu o liczbie osi większej niż dwie - 15,00 m;
8) zespołu złożonego z autobusu i przyczepy - 18,75 m;
9) zespołu złożonego z trzech pojazdów, w którym pojazdem
ciągnącym jest pojazd wolnobieżny lub ciągnik rolniczy - 22,00 m;
10) motocykla, motoroweru lub roweru, pojazdu czterokołowego
oraz zespołu złożonego z motocykla, motoroweru, roweru lub pojazdu
czterokołowego z przyczepą - 4,00 m.
2. Szerokość pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 12, § 45 ust. 3 pkt 1,
§ 54 ust. 3, nie może przekraczać 2,55 m i nie obejmuje ona lusterek
zewnętrznych, świateł umieszczonych na bokach pojazdu oraz elementów
elastycznych wykonanych z gumy lub tworzyw. Szerokość pojazdu ciężarowego z
nadwoziem rodzaju furgon może wynosić do 2,6 m, jeżeli jego ściany są
zaopatrzone w izolację termiczną, a grubość ściany bocznej wraz z izolacją
termiczną jest nie mniejsza niż 45 mm.
3. Wymiary, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3 i 5-7, nie obejmują
bagażnika mocowanego do tylnej ściany autobusu oraz platformy
samozaładowczej mocowanej z tyłu pojazdu samochodowego i przyczepy, przy
czym nie mogą one powodować przekroczenia tych wymiarów o więcej niż 0,3 m.
4. Wysokość pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 11, nie może
przekraczać 4,00 m.
5. Odległość między osią sworznia siodłowego urządzenia
sprzęgającego a tylnym obrysem naczepy nie może przekraczać 12,00 m.
6. Odległość mierzona równolegle do podłużnej osi zespołu
pojazdów, między najdalej wysuniętym do przodu punktem przestrzeni
ładunkowej położonej za kabiną kierowcy a tylnym obrysem przyczepy, po
odjęciu odległości między tylnym obrysem samochodu a przednim obrysem
nadwozia przyczepy, nie może przekraczać 15,65 m.
7. Odległość mierzona równolegle do podłużnej osi zespołu
pojazdów, między najdalej wysuniętym do przodu punktem przestrzeni
ładunkowej położonej za kabiną kierowcy a tylnym obrysem przyczepy, nie może
przekraczać 16,40m.
8. Odległość między tylną osią pojazdu samochodowego a przednią
osią przyczepy w zespole pojazdów nie może być mniejsza niż 3,00 m.
9. Odległość między osią sworznia siodłowego urządzenia
sprzęgającego a dowolnym punktem przedniej części naczepy nie może
przekraczać 2,04 m.
10. Wymienne nadwozia i standaryzowane ładunki, w szczególności
takie jak kontenery, powinny zawierać się w wymiarach maksymalnych
określonych w ust. 1 pkt 1-9, ust. 2, 4-7 i 9.
11. Wysokość motocykla, motoroweru oraz niektórych pojazdów
czterokołowych nie może przekraczać 2,50 m.
12. Szerokość motocykla i motoroweru oraz niektórych pojazdów
czterokołowych nie może przekraczać 2,00 m, a jednośladowego motoroweru 1,00
m.
13. Przepisy ust. 6-8, 11 i 12 stosuje się do pojazdów
zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1998 r.
14. Przepisy ust. 9 stosuje się do pojazdów zarejestrowanych po
raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1993 r.
§ 3. 1. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu, z zastrzeżeniem ust.
2-13, nie może przekraczać w przypadku:
1) pojazdu składowego zespołu pojazdów:
a) przyczepy dwuosiowe - 18 ton,
b) przyczepy trzyosiowe - 24 tony;
2) zespołu pojazdów mających 5 lub 6 osi:
a) dwuosiowy pojazd samochodowy i trzyosiowa przyczepa -
40 ton,
b) trzyosiowy pojazd samochodowy i dwuosiowa przyczepa -
40 ton;
3) pojazdów członowych mających 5 lub 6 osi:
a) dwuosiowy ciągnik siodłowy i trzyosiowa naczepa - 40
ton,
b) trzyosiowy ciągnik siodłowy i trzyosiowa naczepa - 40
ton,
c) trzyosiowy ciągnik siodłowy i trzyosiowa naczepa
przewożąca 40-stopowy kontener ISO w transporcie kombinowanym - 44 tony;
4) zespołu pojazdów mających 4 osie, składających się z
dwuosiowego pojazdu samochodowego i dwuosiowej przyczepy - 36 ton;
5) pojazdu członowego mającego 4 osie, składającego się z
dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy, jeżeli odległość
pomiędzy osiami naczepy:
a) wynosi co najmniej 1,3 m, ale nie więcej niż 1,8 m - 36
ton,
b) jest większa niż 1,8 m - 36 ton + 2 tony tolerancji,
jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie
pneumatyczne lub równoważne, o którym mowa w § 5c;
6) dwuosiowego pojazdu samochodowego - 18 ton;
7) trzyosiowego pojazdu samochodowego - 25 ton albo 26 ton,
jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie
pneumatyczne lub równoważne, o którym mowa w §5c, albo jeżeli każda z osi
napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z
tych osi nie przekracza 9,5 tony;
8) czteroosiowego pojazdu samochodowego z dwoma osiami
kierowanymi - 32 tony, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze
i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, o którym mowa w §5c, albo jeżeli
każda z osi napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a maksymalny
nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 tony;
9) trzyosiowego autobusu przegubowego - 28 ton.
2. Udział masy na oś lub osie napędowe pojazdu lub zespołu
pojazdów nie może być mniejszy niż 25% w przypadku ich maksymalnej masy
całkowitej.
3. W przypadku pojazdu uczestniczącego w ruchu drogowym podstawą
sprawdzenia wymagań, o których mowa w ust 1 i 2, są wartości rzeczywiste
wymienionych mas.
4. Dopuszczalna masa całkowita samochodu osobowego nie może
przekroczyć maksymalnej masy całkowitej określonej przez producenta. Zasada
ta dotyczy także nacisków osi, przy czym:
1) w przypadku pojazdów przeznaczonych do ciągnięcia
przyczepy producent może określić inną, wyższą wartość maksymalnego nacisku
osi tylnej stosowaną wyłącznie podczas ciągnięcia przyczepy;
2) w przypadku wyposażenia pojazdu w urządzenia sprzęgające
producent podaje w jego pobliżu maksymalne statyczne obciążenia pionowe tego
urządzenia;
3) suma maksymalnych nacisków osi nie może być mniejsza niż
maksymalna masa całkowita pojazdu, a nacisk osi przedniej przy maksymalnym
nacisku na oś tylną oraz maksymalnej masie całkowitej pojazdu nie może być
mniejszy niż 30 % maksymalnej masy całkowitej;
4) dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd
samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć:
a) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,
b) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu,
c) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu
przez producenta,
d) 3.500 kg,
z tym że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w
załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia
2003 r. w sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. z
2004 r. Nr 5, poz. 30), masa ta może ulec zwiększeniu do 150 % wartości
wynikającej z wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego przy zachowaniu
pozostałych warunków.
5. Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez samochód osobowy
przyczepy bez hamulca jest niższą wartością od:
a) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu
przez producenta lub połowy dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu;
należy zastosować mniejszą wartość;
b) 750 kg.
6. Minimalne statyczne obciążenie pionowe urządzenia
sprzęgającego nie może być mniejsze niż 25 kg, przy czym producent pojazdu
podaje w instrukcji obsługi następujące dane:
1) maksymalne obciążenie urządzenia sprzęgającego;
2) miejsce mocowania tego urządzenia do konstrukcji pojazdu;
3) maksymalną odległość punktu sprzęgnięcia od osi tylnej
pojazdu.
7. Zespół pojazdów składający się z samochodu osobowego i
przyczepy, obciążonych do wartości maksymalnych mas, powinien ruszyć z
miejsca co najmniej 5 razy w czasie 5 minut pod wzniesienie o nachyleniu 12
%.
8. Wymagania odnośnie mas motocykli, motorowerów, pojazdów
czterokołowych oraz przyczep do tych pojazdów określa załącznik do dyrektywy
93/93/EWG3), przy czym dopuszczalna masa całkowita motocykla
jednośladowego nie może przekroczyć maksymalnej masy całkowitej określonej
przez producenta, a maksymalna masa pojazdu nieobciążonego dla pojazdów
trzy- i czterokołowych nie powinna przekraczać:
1) w przypadku pojazdów trójkołowych:
a) motorowery - 270 kg,
b) motocykle - 1.000 kg (bez uwzględniania masy
akumulatorów przy napędzie elektrycznym);
2) w przypadku pojazdów czterokołowych:
a) pojazdy czterokołowe lekkie - 350 kg,
b) pojazdy czterokołowe inne niż lekkie do przewozu osób -
400 kg,
c) pojazdy czterokołowe inne niż lekkie do przewozu rzeczy
- 550 kg (bez uwzględniania masy akumulatorów przy napędzie elektrycznym).
9. Dopuszczalna masa całkowita pojazdów trzy- i czterokołowych
nie może przekroczyć maksymalnej masy podanej przez producenta.
10. Dopuszczalna ładowność określona przez producenta dla pojazdów
trzy- i czterokołowych nie może przekraczać w przypadku:
1) motoroweru trójkołowego - 300 kg;
2) pojazdu czterokołowego lekkiego - 200 kg;
3) motocykla trójkołowego:
a) do przewozu rzeczy - 1.500 kg;
b) do przewozu osób - 300 kg;
4) pojazdu czterokołowego innego niż lekki:
a) do przewozu rzeczy - 1.000 kg;
b) do przewozu osób - 200 kg.
11. Motocykle, motorowery i pojazdy czterokołowe mogą ciągnąć
przyczepę o masie określonej przez producenta, ale nieprzekraczającej 50 %
masy pojazdu nieobciążonego.
12. Dopuszczalna masa całkowita ciągnika rolniczego o kołach
ogumionych nie może przekraczać 14 t, a jej udział na jedną z osi 10 ton.
Udział obciążenia osi przedniej dla każdego stanu obciążenia ciągnika nie
może być mniejszy niż 20% jego masy własnej.
13. Przepis ust. 2 i 5 pkt 1 lit. d stosuje się do pojazdów
zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 marca 1998 r.
§ 4. 1. Przez oś pojedynczą rozumie się oś oddaloną od osi sąsiedniej
o więcej niż 1,8 m lub dwie sąsiednie osie oddalone od siebie o mniej niż 1
m, a przez oś wielokrotną - zespół złożony z dwóch lub więcej osi, zwanych
"osiami składowymi", w którym odległość między sąsiednimi osiami składowymi
jest nie mniejsza niż 1 m i nie większa niż 1,8 m.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do motocykli, motorowerów,
samochodów osobowych i ciągników rolniczych.
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pojazdów zarejestrowanych
po raz pierwszy przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, dla których
przez oś pojedynczą rozumie się oś oddaloną od osi sąsiedniej o więcej niż 2
m lub dwie sąsiednie osie oddalone od siebie o mniej niż 1 m, a przez oś
wielokrotną - zespół złożony z dwóch lub więcej osi, zwanych "osiami
składowymi", w którym odległość między sąsiednimi osiami składowymi jest nie
mniejsza niż 1 m i nie większa niż 2 m.
§ 5. 1. Nacisk osi nie może przekraczać w przypadku:
1) pojedynczej osi nienapędowej - 10 ton;
2) podwójnej osi przyczep i naczep, przy odległości (d)
między osiami składowymi:
a) mniej niż 1 m (d < 1,0) - 11 ton,
b) pomiędzy 1,0 m a 1,3 m (1,0 Ł
d < 1,3) - 16 ton,
c) pomiędzy 1,3 m a 1,8 m (1,3 Ł
d < 1,8) - 18 ton,
d) 1,8 m lub więcej (1,8 Ł
d) - 20 ton;
3) potrójnej osi przyczep i naczep, przy odległości (d)
między osiami składowymi:
a) 1,3 m i mniej niż 1,3 m (d Ł
1,3) - 21 ton,
b) pomiędzy 1,3 m a 1,4 m (1,3 < d Ł
1,4) - 24 tony;
4) pojedynczej osi napędowej:
a) pojazdów, o których mowa w §3 ust. 1 pkt 2 i 3 - 11,5
tony,
b) pojazdów, o których mowa w §3 ust. 1 pkt 4, 5, 6, 7, 8
i 9 - 11,5 tony;
5) podwójnej osi napędowej, przy odległości (d) między osiami
składowymi:
a) mniej niż 1 m (d < 1,0) - 11,5 tony,
b) pomiędzy 1,0 m a 1,3 m (1,0 Ł
d < 1,3) - 16 ton,
c) pomiędzy 1,3 m a 1,8 m (1,3 Ł
d < 1,8) - 18 ton albo 19 ton, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony
bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, o którym mowa w §5c,
albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a
maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 tony.
2. W przypadku pojazdu uczestniczącego w ruchu drogowym podstawą
sprawdzenia wymagań, o których mowa w ust. 1, są wartości rzeczywiste.";
4) po § 5 dodaje się § 5a-5c w brzmieniu:
"§ 5a. Wymagania w zakresie zwrotności pojazdów i zespołów pojazdów, z
zastrzeżeniem §6 ust. 1, §7 ust. 1 i §8 ust. 1 określa pkt 7.6. załącznika
nr 1 dyrektywy 97/27/WE4).
§ 5b. Wymagania w zakresie maksymalnej dopuszczalnej masy ciągniętej
określa pkt 2.2. załącznika nr IV dyrektywy 97/27/WE4).
§ 5c. Warunki równoważności zawieszeń dla osi napędowej lub osi
napędowych pojazdu określa załącznik nr II dyrektywy 96/53/WE5).";
5) w § 9:
a) w ust. 1:
– pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) zadymienie spalin pojazdu z silnikiem o zapłonie samoczynnym,
mierzone przy swobodnym przyspieszaniu silnika w zakresie od prędkości
obrotowej biegu jałowego do maksymalnej prędkości obrotowej, wyrażone w
postaci współczynnika pochłaniania światła, nie przekraczało: 2,5 m-1,
a w odniesieniu do silnika z turbodoładowaniem 3,0 m-1, a w
przypadku pojazdów wyprodukowanych po dniu 30 czerwca 2008 r. nie
przekraczało 1,5 m-1;",
– uchyla się pkt 4;
b) uchyla się ust. 1a;
6) po §9 dodaje się § 9a w brzmieniu:
"§ 9a. W samochodzie ciężarowym kategorii N1 o nadwoziu
rodzaju AB, AC, AF lub BB, o których mowa w przepisach o homologacji
pojazdów, mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zmianie
ilości miejsc, jeżeli:
1) liczba miejsc nie przekracza osiem (bez kierowcy) i
2) P - ((M +75) + N x 68) Ł
N x 68, gdzie:
P - dopuszczalna masa całkowita pojazdu w kg,
M - masa własna pojazdu,
N - liczba miejsc, nie licząc miejsca kierowcy.";
7) w § 57 ust. 1 i 3 otrzymują brzmienie:
"1. Szerokość samochodu ciężarowego, ciągnika siodłowego i balastowego
zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 r. może wynosić
do 2,7 m, jeżeli pojazdy te będą wyposażone w światła obrysowe, o których
mowa w § 12 ust. 1 pkt 15."
"3. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu członowego lub zespołu złożonego
z pojazdu silnikowego i przyczepy, zarejestrowanych po raz pierwszy przed
dniem 13 marca 2003 r. może wynosić 42 tony.";
8) § 58 otrzymuje brzmienie:
"§ 58. 1. Pojazdy zarejestrowane przed terminami określonymi w
przepisach § 2 ust. 13 i 14, § 3 ust. 10, § 7 ust. 4 pkt 6, §11 ust. 1 pkt
18 i 19 oraz § 23 ust. 4 pkt 7 mogą spełniać wymagania zawarte w tych
przepisach.
2. Przepisy §8 ust. 4 pkt 8 stosuje się do pojazdów
zarejestrowanych po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po
dniu 13 marca 2003 r.";
9) załącznik nr 2 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w
załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2004 r.
_________
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji
rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr
19, poz. 165, Nr 141, poz. 1359 i Nr 232, poz. 2322).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały
ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152, Nr 130, poz. 1190, Nr 137,
poz. 1302, Nr 149, poz. 1451 i 1452, Nr 162, poz. 1568, Nr 200, poz. 1953 i
Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 54, poz. 535 i Nr 92,
poz. 884.
3) Dyrektywa 93/93/EWG z dnia 29 października 1993 r. w sprawie
mas i wymiarów dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych (Dz. U. WE L 311 z
14.12.1993).
4) Dyrektywa 97/27/WE z dnia 22 lipca 1997 r. odnosząca się do
mas i niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz
zmieniająca dyrektywę 70/156/EWG (Dz. U. WE L 233 z 25.08.1997, z późn.
zm.).
5) Dyrektywa 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiająca dla
niektórych pojazdów kołowych poruszających się na terytorium Wspólnoty
maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz
maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym (Dz. U. WE L 235
z 19.09.1996, z późn. zm.).
ZAŁĄCZNIK
POZIOMY EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ GAZOWYCH I WSPÓŁCZYNNIKA NADMIARU POWIETRZA
l
.----------------------------------------------------------------------------------------------------.
| | | | Zawartość CO w % objętości spalin, CH w ppm (cząstki na |
| | | | milion) oraz współczynnik l dla pojazdu zarejestrowanego po |
| | | |-------------------------------------------------------------|
| Lp | Pojazd | Prędkość | do dnia | od dnia 1 | od dnia 1 lipca | od dnia 1 |
| | | obrotowa | 30 | października | 1995 r. do dnia | maja 2004 r. |
| | | silnika | września | 1986 r. do | 30 kwietnia 2004 | |
| | | | 1986 r. | dnia 30 | r. | |
| | | | | czerwca 1995 | | |
|-----.----------------.---------------.----------.---------------.-------------------.--------------|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
|-----.----------------.---------------.----------.---------------.-----.-----.-------.------.-------|
| | | | CO | CO | CO | CH | l | CO | l |
|-----.----------------.---------------.----------.---------------.-----.-----.-------.------.-------|
| 1 | Motocykl | Bieg jałowy | 5,5 | 4,5 | 4,5 | - | - | 4,5 | - |
|-----.----------------.---------------.----------.---------------.-----.-----.-------.------.-------|
| 2 | Inny pojazd | Bieg jałowy | 4,5 | 3,5 | 0,5 | 100 | - | 0,3 | - |
| | |---------------.----------.---------------.-----.-----.-------.------.-------|
| | samochodowy1 | 2.000 | - | - | 0,3 | 100 | 0,97-1| 0,2 | 0,97-1|
| | | min-1 | | | | | ,03 | | ,03 |
| | | 3.000 | | | | | | | |
| | | min-1 | | | | | | | |
.----------------------------------------------------------------------------------------------------.
________
1 Dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31
grudnia 1996 r., wyposażonego w silnik o pojemności sokowej poniżej 700 cm3,
dopuszcza się wartości określone w kolumnie 5; wartości podane w kolumnach
6, 7 i 8 nie dotyczą pojazdu, dla którego w świadectwie homologacji
potwierdzono wartości wyższe, stanowiące dla tego pojazdu kryterium oceny.