Dziennik Ustaw Nr 103, poz. 1085 z 2004 r.


 
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

 
z dnia 30 kwietnia 2004 r.

 
zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

 
(Dz. U. z dnia 1 maja 2004 r.)


 
Na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:


 
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262 oraz z 2004 r. Nr 34, poz. 300) wprowadza się następujące zmiany:
  1)  do tytułu rozporządzenia dodaje się odnośnik nr 2 w brzmieniu:
"2)    Niniejsze rozporządzenie wdraża postanowienia następujących dyrektyw Wspólnot Europejskich:
-           dyrektywy 92/21/EWG z dnia 31 marca 1992 r. w sprawie mas i wymiarów pojazdów silnikowych kategorii M1 (Dz. Urz. WE L 129 z 14.05.1992, z późn. zm.),
-           dyrektywy 93/93/EWG z dnia 29 października 1993 r. w sprawie mas i wymiarów dwu- i trzykołowych pojazdów silnikowych (Dz. Urz. WE L 311 z 14.12.1993),
-           dyrektywy 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiającej dla niektórych pojazdów kołowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym (Dz. Urz. WE L 235 z 17.09.1996, z późn. zm.),
-           dyrektywy 97/27/WE z dnia 22 lipca 1997 r. odnoszącej się do mas i wymiarów niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz zmieniającej dyrektywę 70/156/EWG (Dz. Urz. WE L 233 z 25.08.1997, z późn. zm.)";
  2)  w § 1 w ust. 3 po pkt 2 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 3-11 w brzmieniu:
"3)    ciężarze 1 tony - rozumie się przez to ciężar spowodowany obciążeniem masą jednej tony, który odpowiada 9,8 kiloniutona (kN);
4)     maksymalnej masie całkowitej - rozumie się przez to największą masę pojazdu obciążonego określoną w zależności od jego konstrukcji przez producenta;
5)     maksymalnym nacisku osi - rozumie się przez to największy nacisk kół na podłoże danej osi pojazdu obciążonego, określony przez producenta w zależności od konstrukcji pojazdu oraz konstrukcji tej osi;
6)     masie ciągniętej - rozumie się przez to masę odpowiadającą naciskom osi pojazdu ciągniętego;
7)     maksymalnej masie ciągniętej - rozumie się przez to największą masę ciągniętą określoną przez producenta pojazdu;
8)     maksymalnym obciążeniu urządzenia sprzęgającego pojazdu samochodowego - rozumie się przez to masę odpowiadającą największemu statycznemu naciskowi pionowemu przenoszonemu przez urządzenie sprzęgające, określoną przez producenta w zależności od konstrukcji pojazdu oraz konstrukcji tego urządzenia; masa ta nie obejmuje masy urządzenia sprzęgającego pojazdu samochodowego;
9)     maksymalnym obciążeniu urządzenia sprzęgającego naczepy i przyczepy z osią centralną - rozumie się przez to masę odpowiadającą największemu statycznemu naciskowi pionowemu przenoszonemu przez urządzenie sprzęgające, określoną przez producenta pojazdu;
10)    masie pojazdu nieobciążonego - rozumie się przez to masę własną motocykla, motoroweru i pojazdu czterokołowego;
11)    pojeździe czterokołowym - rozumie się przez to niektóre pojazdy samochodowe mające cztery koła, homologowane według kategorii L.";
  3)  § 2-5 otrzymują brzmienie:
"§ 2. 1.      Długość pojazdu nie może przekraczać w przypadku:
1)                pojazdu samochodowego, z wyjątkiem autobusu - 12,00 m;
2)                przyczepy, z wyjątkiem naczepy - 12,00 m;
3)                pojazdu członowego - 16,50 m;
4)                zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy - 18,75 m;
5)                autobusu przegubowego - 18,75 m;
6)                autobusu dwuosiowego - 13,50 m;
7)                autobusu o liczbie osi większej niż dwie - 15,00 m;
8)                zespołu złożonego z autobusu i przyczepy - 18,75 m;
9)                zespołu złożonego z trzech pojazdów, w którym pojazdem ciągnącym jest pojazd wolnobieżny lub ciągnik rolniczy - 22,00 m;
10)               motocykla, motoroweru lub roweru, pojazdu czterokołowego oraz zespołu złożonego z motocykla, motoroweru, roweru lub pojazdu czterokołowego z przyczepą - 4,00 m.
2.            Szerokość pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 12, § 45 ust. 3 pkt 1, § 54 ust. 3, nie może przekraczać 2,55 m i nie obejmuje ona lusterek zewnętrznych, świateł umieszczonych na bokach pojazdu oraz elementów elastycznych wykonanych z gumy lub tworzyw. Szerokość pojazdu ciężarowego z nadwoziem rodzaju furgon może wynosić do 2,6 m, jeżeli jego ściany są zaopatrzone w izolację termiczną, a grubość ściany bocznej wraz z izolacją termiczną jest nie mniejsza niż 45 mm.
3.            Wymiary, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3 i 5-7, nie obejmują bagażnika mocowanego do tylnej ściany autobusu oraz platformy samozaładowczej mocowanej z tyłu pojazdu samochodowego i przyczepy, przy czym nie mogą one powodować przekroczenia tych wymiarów o więcej niż 0,3 m.
4.            Wysokość pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 11, nie może przekraczać 4,00 m.
5.            Odległość między osią sworznia siodłowego urządzenia sprzęgającego a tylnym obrysem naczepy nie może przekraczać 12,00 m.
6.            Odległość mierzona równolegle do podłużnej osi zespołu pojazdów, między najdalej wysuniętym do przodu punktem przestrzeni ładunkowej położonej za kabiną kierowcy a tylnym obrysem przyczepy, po odjęciu odległości między tylnym obrysem samochodu a przednim obrysem nadwozia przyczepy, nie może przekraczać 15,65 m.
7.            Odległość mierzona równolegle do podłużnej osi zespołu pojazdów, między najdalej wysuniętym do przodu punktem przestrzeni ładunkowej położonej za kabiną kierowcy a tylnym obrysem przyczepy, nie może przekraczać 16,40m.
8.            Odległość między tylną osią pojazdu samochodowego a przednią osią przyczepy w zespole pojazdów nie może być mniejsza niż 3,00 m.
9.            Odległość między osią sworznia siodłowego urządzenia sprzęgającego a dowolnym punktem przedniej części naczepy nie może przekraczać 2,04 m.
10.           Wymienne nadwozia i standaryzowane ładunki, w szczególności takie jak kontenery, powinny zawierać się w wymiarach maksymalnych określonych w ust. 1 pkt 1-9, ust. 2, 4-7 i 9.
11.           Wysokość motocykla, motoroweru oraz niektórych pojazdów czterokołowych nie może przekraczać 2,50 m.
12.           Szerokość motocykla i motoroweru oraz niektórych pojazdów czterokołowych nie może przekraczać 2,00 m, a jednośladowego motoroweru 1,00 m.
13.           Przepisy ust. 6-8, 11 i 12 stosuje się do pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1998 r.
14.           Przepisy ust. 9 stosuje się do pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1993 r.
§ 3. 1.       Dopuszczalna masa całkowita pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 2-13, nie może przekraczać w przypadku:
1)                pojazdu składowego zespołu pojazdów:
a)                   przyczepy dwuosiowe - 18 ton,
b)                   przyczepy trzyosiowe - 24 tony;
2)                zespołu pojazdów mających 5 lub 6 osi:
a)                   dwuosiowy pojazd samochodowy i trzyosiowa przyczepa - 40 ton,
b)                   trzyosiowy pojazd samochodowy i dwuosiowa przyczepa - 40 ton;
3)                pojazdów członowych mających 5 lub 6 osi:
a)                   dwuosiowy ciągnik siodłowy i trzyosiowa naczepa - 40 ton,
b)                   trzyosiowy ciągnik siodłowy i trzyosiowa naczepa - 40 ton,
c)                   trzyosiowy ciągnik siodłowy i trzyosiowa naczepa przewożąca 40-stopowy kontener ISO w transporcie kombinowanym - 44 tony;
4)                zespołu pojazdów mających 4 osie, składających się z dwuosiowego pojazdu samochodowego i dwuosiowej przyczepy - 36 ton;
5)                pojazdu członowego mającego 4 osie, składającego się z dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy, jeżeli odległość pomiędzy osiami naczepy:
a)                   wynosi co najmniej 1,3 m, ale nie więcej niż 1,8 m - 36 ton,
b)                   jest większa niż 1,8 m - 36 ton + 2 tony tolerancji, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, o którym mowa w § 5c;
6)                dwuosiowego pojazdu samochodowego - 18 ton;
7)                trzyosiowego pojazdu samochodowego - 25 ton albo 26 ton, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, o którym mowa w §5c, albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 tony;
8)                czteroosiowego pojazdu samochodowego z dwoma osiami kierowanymi - 32 tony, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, o którym mowa w §5c, albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 tony;
9)                trzyosiowego autobusu przegubowego - 28 ton.
2.            Udział masy na oś lub osie napędowe pojazdu lub zespołu pojazdów nie może być mniejszy niż 25% w przypadku ich maksymalnej masy całkowitej.
3.            W przypadku pojazdu uczestniczącego w ruchu drogowym podstawą sprawdzenia wymagań, o których mowa w ust 1 i 2, są wartości rzeczywiste wymienionych mas.
4.            Dopuszczalna masa całkowita samochodu osobowego nie może przekroczyć maksymalnej masy całkowitej określonej przez producenta. Zasada ta dotyczy także nacisków osi, przy czym:
1)                w przypadku pojazdów przeznaczonych do ciągnięcia przyczepy producent może określić inną, wyższą wartość maksymalnego nacisku osi tylnej stosowaną wyłącznie podczas ciągnięcia przyczepy;
2)                w przypadku wyposażenia pojazdu w urządzenia sprzęgające producent podaje w jego pobliżu maksymalne statyczne obciążenia pionowe tego urządzenia;
3)                suma maksymalnych nacisków osi nie może być mniejsza niż maksymalna masa całkowita pojazdu, a nacisk osi przedniej przy maksymalnym nacisku na oś tylną oraz maksymalnej masie całkowitej pojazdu nie może być mniejszy niż 30 % maksymalnej masy całkowitej;
4)                dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć:
a)                   wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,
b)                   dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu,
c)                   maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta,
d)                   3.500 kg,
z tym że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. z 2004 r. Nr 5, poz. 30), masa ta może ulec zwiększeniu do 150 % wartości wynikającej z wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego przy zachowaniu pozostałych warunków.
5.            Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez samochód osobowy przyczepy bez hamulca jest niższą wartością od:
a)                maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta lub połowy dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu; należy zastosować mniejszą wartość;
b)                750 kg.
6.            Minimalne statyczne obciążenie pionowe urządzenia sprzęgającego nie może być mniejsze niż 25 kg, przy czym producent pojazdu podaje w instrukcji obsługi następujące dane:
1)                maksymalne obciążenie urządzenia sprzęgającego;
2)                miejsce mocowania tego urządzenia do konstrukcji pojazdu;
3)                maksymalną odległość punktu sprzęgnięcia od osi tylnej pojazdu.
7.            Zespół pojazdów składający się z samochodu osobowego i przyczepy, obciążonych do wartości maksymalnych mas, powinien ruszyć z miejsca co najmniej 5 razy w czasie 5 minut pod wzniesienie o nachyleniu 12 %.
8.            Wymagania odnośnie mas motocykli, motorowerów, pojazdów czterokołowych oraz przyczep do tych pojazdów określa załącznik do dyrektywy 93/93/EWG3), przy czym dopuszczalna masa całkowita motocykla jednośladowego nie może przekroczyć maksymalnej masy całkowitej określonej przez producenta, a maksymalna masa pojazdu nieobciążonego dla pojazdów trzy- i czterokołowych nie powinna przekraczać:
1)                w przypadku pojazdów trójkołowych:
a)                   motorowery - 270 kg,
b)                   motocykle - 1.000 kg (bez uwzględniania masy akumulatorów przy napędzie elektrycznym);
2)                w przypadku pojazdów czterokołowych:
a)                   pojazdy czterokołowe lekkie - 350 kg,
b)                   pojazdy czterokołowe inne niż lekkie do przewozu osób - 400 kg,
c)                   pojazdy czterokołowe inne niż lekkie do przewozu rzeczy - 550 kg (bez uwzględniania masy akumulatorów przy napędzie elektrycznym).
9.            Dopuszczalna masa całkowita pojazdów trzy- i czterokołowych nie może przekroczyć maksymalnej masy podanej przez producenta.
10.           Dopuszczalna ładowność określona przez producenta dla pojazdów trzy- i czterokołowych nie może przekraczać w przypadku:
1)                motoroweru trójkołowego - 300 kg;
2)                pojazdu czterokołowego lekkiego - 200 kg;
3)                motocykla trójkołowego:
a)                   do przewozu rzeczy - 1.500 kg;
b)                   do przewozu osób - 300 kg;
4)                pojazdu czterokołowego innego niż lekki:
a)                   do przewozu rzeczy - 1.000 kg;
b)                   do przewozu osób - 200 kg.
11.           Motocykle, motorowery i pojazdy czterokołowe mogą ciągnąć przyczepę o masie określonej przez producenta, ale nieprzekraczającej 50 % masy pojazdu nieobciążonego.
12.           Dopuszczalna masa całkowita ciągnika rolniczego o kołach ogumionych nie może przekraczać 14 t, a jej udział na jedną z osi 10 ton. Udział obciążenia osi przedniej dla każdego stanu obciążenia ciągnika nie może być mniejszy niż 20% jego masy własnej.
13.           Przepis ust. 2 i 5 pkt 1 lit. d stosuje się do pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 marca 1998 r.
§ 4. 1.       Przez oś pojedynczą rozumie się oś oddaloną od osi sąsiedniej o więcej niż 1,8 m lub dwie sąsiednie osie oddalone od siebie o mniej niż 1 m, a przez oś wielokrotną - zespół złożony z dwóch lub więcej osi, zwanych "osiami składowymi", w którym odległość między sąsiednimi osiami składowymi jest nie mniejsza niż 1 m i nie większa niż 1,8 m.
2.            Przepisu ust. 1 nie stosuje się do motocykli, motorowerów, samochodów osobowych i ciągników rolniczych.
3.            Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, dla których przez oś pojedynczą rozumie się oś oddaloną od osi sąsiedniej o więcej niż 2 m lub dwie sąsiednie osie oddalone od siebie o mniej niż 1 m, a przez oś wielokrotną - zespół złożony z dwóch lub więcej osi, zwanych "osiami składowymi", w którym odległość między sąsiednimi osiami składowymi jest nie mniejsza niż 1 m i nie większa niż 2 m.
§ 5. 1.       Nacisk osi nie może przekraczać w przypadku:
1)                pojedynczej osi nienapędowej - 10 ton;
2)                podwójnej osi przyczep i naczep, przy odległości (d) między osiami składowymi:
a)                   mniej niż 1 m (d < 1,0) - 11 ton,
b)                   pomiędzy 1,0 m a 1,3 m (1,0 Ł d < 1,3) - 16 ton,
c)                   pomiędzy 1,3 m a 1,8 m (1,3 Ł d < 1,8) - 18 ton,
d)                   1,8 m lub więcej (1,8 Ł d) - 20 ton;
3)                potrójnej osi przyczep i naczep, przy odległości (d) między osiami składowymi:
a)                   1,3 m i mniej niż 1,3 m (d Ł 1,3) - 21 ton,
b)                   pomiędzy 1,3 m a 1,4 m (1,3 < d Ł 1,4) - 24 tony;
4)                pojedynczej osi napędowej:
a)                   pojazdów, o których mowa w §3 ust. 1 pkt 2 i 3 - 11,5 tony,
b)                   pojazdów, o których mowa w §3 ust. 1 pkt 4, 5, 6, 7, 8 i 9 - 11,5 tony;
5)                podwójnej osi napędowej, przy odległości (d) między osiami składowymi:
a)                   mniej niż 1 m (d < 1,0) - 11,5 tony,
b)                   pomiędzy 1,0 m a 1,3 m (1,0 Ł d < 1,3) - 16 ton,
c)                   pomiędzy 1,3 m a 1,8 m (1,3 Ł d < 1,8) - 18 ton albo 19 ton, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, o którym mowa w §5c, albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 tony.
2.            W przypadku pojazdu uczestniczącego w ruchu drogowym podstawą sprawdzenia wymagań, o których mowa w ust. 1, są wartości rzeczywiste.";
  4)  po § 5 dodaje się § 5a-5c w brzmieniu:
"§ 5a.      Wymagania w zakresie zwrotności pojazdów i zespołów pojazdów, z zastrzeżeniem §6 ust. 1, §7 ust. 1 i §8 ust. 1 określa pkt 7.6. załącznika nr 1 dyrektywy 97/27/WE4).
§ 5b.       Wymagania w zakresie maksymalnej dopuszczalnej masy ciągniętej określa pkt 2.2. załącznika nr IV dyrektywy 97/27/WE4).
§ 5c.       Warunki równoważności zawieszeń dla osi napędowej lub osi napędowych pojazdu określa załącznik nr II dyrektywy 96/53/WE5).";
  5)  w § 9:
a)    w ust. 1:
–        pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3)          zadymienie spalin pojazdu z silnikiem o zapłonie samoczynnym, mierzone przy swobodnym przyspieszaniu silnika w zakresie od prędkości obrotowej biegu jałowego do maksymalnej prędkości obrotowej, wyrażone w postaci współczynnika pochłaniania światła, nie przekraczało: 2,5 m-1, a w odniesieniu do silnika z turbodoładowaniem 3,0 m-1, a w przypadku pojazdów wyprodukowanych po dniu 30 czerwca 2008 r. nie przekraczało 1,5 m-1;",
–        uchyla się pkt 4;
b)    uchyla się ust. 1a;
  6)  po §9 dodaje się § 9a w brzmieniu:
"§ 9a.      W samochodzie ciężarowym kategorii N1 o nadwoziu rodzaju AB, AC, AF lub BB, o których mowa w przepisach o homologacji pojazdów, mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zmianie ilości miejsc, jeżeli:
1)             liczba miejsc nie przekracza osiem (bez kierowcy) i
2)             P - ((M +75) + N x 68) Ł N x 68, gdzie:
P - dopuszczalna masa całkowita pojazdu w kg,
M - masa własna pojazdu,
N - liczba miejsc, nie licząc miejsca kierowcy.";
  7)  w § 57 ust. 1 i 3 otrzymują brzmienie:
"1.    Szerokość samochodu ciężarowego, ciągnika siodłowego i balastowego zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 r. może wynosić do 2,7 m, jeżeli pojazdy te będą wyposażone w światła obrysowe, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 15."
"3.    Dopuszczalna masa całkowita pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy, zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 13 marca 2003 r. może wynosić 42 tony.";
  8)  § 58 otrzymuje brzmienie:
"§ 58. 1.      Pojazdy zarejestrowane przed terminami określonymi w przepisach § 2 ust. 13 i 14, § 3 ust. 10, § 7 ust. 4 pkt 6, §11 ust. 1 pkt 18 i 19 oraz § 23 ust. 4 pkt 7 mogą spełniać wymagania zawarte w tych przepisach.
2.             Przepisy §8 ust. 4 pkt 8 stosuje się do pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 13 marca 2003 r.";
  9)  załącznik nr 2 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.

 
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2004 r.

 
_________
1)  Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165, Nr 141, poz. 1359 i Nr 232, poz. 2322).
2)  Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152, Nr 130, poz. 1190, Nr 137, poz. 1302, Nr 149, poz. 1451 i 1452, Nr 162, poz. 1568, Nr 200, poz. 1953 i Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 54, poz. 535 i Nr 92, poz. 884.
3)  Dyrektywa 93/93/EWG z dnia 29 października 1993 r. w sprawie mas i wymiarów dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych (Dz. U. WE L 311 z 14.12.1993).
4)  Dyrektywa 97/27/WE z dnia 22 lipca 1997 r. odnosząca się do mas i niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz zmieniająca dyrektywę 70/156/EWG (Dz. U. WE L 233 z 25.08.1997, z późn. zm.).
  5)  Dyrektywa 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiająca dla niektórych pojazdów kołowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym (Dz. U. WE L 235 z 19.09.1996, z późn. zm.).

 
ZAŁĄCZNIK

 
POZIOMY EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ GAZOWYCH I WSPÓŁCZYNNIKA NADMIARU POWIETRZA l

 
.----------------------------------------------------------------------------------------------------. 
|     |                |               | Zawartość CO w % objętości spalin, CH w ppm (cząstki na     | 
|     |                |               | milion) oraz współczynnik l dla pojazdu zarejestrowanego po | 
|     |                |               | raz pierwszy                                                | 
|     |                |               |-------------------------------------------------------------| 
| Lp  | Pojazd         | Prędkość      | do dnia  | od dnia 1     | od dnia 1 lipca   | od dnia 1    | 
|     |                | obrotowa      | 30       | października  | 1995 r. do dnia   | maja 2004 r. | 
|     |                | silnika       | września | 1986 r. do    | 30 kwietnia 2004  |              | 
|     |                |               | 1986 r.  | dnia 30       | r.                |              | 
|     |                |               |          | czerwca 1995  |                   |              | 
|     |                |               |          | r.            |                   |              | 
|-----.----------------.---------------.----------.---------------.-------------------.--------------| 
| 1   | 2              | 3             | 4        | 5             | 6   | 7   | 8     | 9    | 10    | 
|-----.----------------.---------------.----------.---------------.-----.-----.-------.------.-------| 
|     |                |               | CO       | CO            | CO  | CH  | l     | CO   | l     | 
|-----.----------------.---------------.----------.---------------.-----.-----.-------.------.-------| 
| 1   | Motocykl       | Bieg jałowy   | 5,5      | 4,5           | 4,5 | -   | -     | 4,5  | -     | 
|-----.----------------.---------------.----------.---------------.-----.-----.-------.------.-------| 
| 2   | Inny pojazd    | Bieg jałowy   | 4,5      | 3,5           | 0,5 | 100 | -     | 0,3  | -     | 
|     |                |---------------.----------.---------------.-----.-----.-------.------.-------| 
|     | samochodowy1   | 2.000         | -        | -             | 0,3 | 100 | 0,97-1| 0,2  | 0,97-1| 
|     |                | min-1         |          |               |     |     | ,03   |      | ,03   | 
|     |                | do            |          |               |     |     |       |      |       | 
|     |                | 3.000         |          |               |     |     |       |      |       | 
|     |                | min-1         |          |               |     |     |       |      |       | 
.----------------------------------------------------------------------------------------------------. 


 
________
1   Dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1996 r., wyposażonego w silnik o pojemności sokowej poniżej 700 cm3, dopuszcza się wartości określone w kolumnie 5; wartości podane w kolumnach 6, 7 i 8 nie dotyczą pojazdu, dla którego w świadectwie homologacji potwierdzono wartości wyższe, stanowiące dla tego pojazdu kryterium oceny.