Dziennik Ustaw Nr
92, poz. 879 z 2004 r.
USTAWA
z dnia 16 kwietnia 2004 r.
o czasie pracy kierowców1)
(Dz. U. z dnia 30 kwietnia 2004 r.)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. Ustawa określa:
1) czas pracy kierowców zatrudnionych na podstawie stosunku pracy;
2) obowiązki pracodawców w zakresie wykonywania przewozów drogowych;
3) zasady stosowania norm dotyczących okresów prowadzenia pojazdów,
obowiązkowych przerw w prowadzeniu i gwarantowanych okresów odpoczynku,
określonych rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3820/85/EWG z dnia 20 grudnia 1985
r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do
transportu drogowego2) oraz Umową europejską dotyczącą pracy
załóg wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), sporządzoną w
Genewie dnia 1 lipca 1970 r. (Dz. U. z 1999 r. Nr 94, poz. 1086 i 1087),
zwaną dalej "Umową AETR".
Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) transport drogowy - transport drogowy w rozumieniu ustawy z dnia 6
września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 125, poz. 1371, z późn.
zm.3));
2) przewóz drogowy - przewóz drogowy w rozumieniu rozporządzenia nr
3820/85/EWG;
3) przewóz regularny - przewóz regularny w rozumieniu ustawy z dnia 6
września 2001 r. o transporcie drogowym;
4) stanowisko pracy kierowcy:
a) siedzibę pracodawcy, na rzecz którego kierowca wykonuje swoje
obowiązki, oraz inne miejsce prowadzenia działalności przez pracodawcę, w
szczególności filie, przedstawicielstwa i oddziały,
b) pojazd, który kierowca prowadzi,
c) każde inne miejsce, w którym kierowca wykonuje czynności związane z
wykonywanymi przewozami drogowymi;
5) tydzień - okres pomiędzy godziną 0000 w poniedziałek i
godziną 2400 w niedzielę.
Art. 3. Przepisy ustawy nie naruszają postanowień zawartych w
rozporządzeniu nr 3820/85/EWG i Umowie AETR.
Art. 4. W zakresie nieuregulowanym ustawą stosuje się przepisy ustawy
z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z
późn. zm.4)).
Rozdział 2
Czas pracy kierowców zatrudnionych na podstawie stosunku pracy
Art. 5. Przepisy niniejszego rozdziału mają zastosowanie do kierowców
zatrudnionych na podstawie stosunku pracy, jeżeli przepisy innych ustaw nie
stanowią inaczej.
Art. 6. 1. Czasem pracy kierowcy jest czas od rozpoczęcia do
zakończenia pracy, która obejmuje wszystkie czynności związane z
wykonywaniem przewozu drogowego, w szczególności:
1) prowadzenie pojazdu;
2) załadowywanie i rozładowywanie oraz nadzór nad załadunkiem i
wyładunkiem;
3) nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym;
4) czynności spedycyjne;
5) obsługę codzienną pojazdów i przyczep;
6) inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub
zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy;
7) niezbędne formalności administracyjne;
8) utrzymanie pojazdu w czystości.
2. Czasem pracy kierowcy jest również czas poza przyjętym rozkładem czasu
pracy, w którym kierowca pozostaje na stanowisku pracy kierowcy w gotowości
do wykonywania pracy, w szczególności podczas oczekiwania na załadunek lub
rozładunek, których przewidywany czas trwania nie jest znany kierowcy przed
wyjazdem albo przed rozpoczęciem danego okresu.
3. Do czasu pracy kierowcy wlicza się przerwę w pracy trwającą 15 minut,
którą pracodawca jest obowiązany wprowadzić, jeżeli dobowy wymiar czasu
pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin.
Art. 7. Do czasu pracy kierowcy nie wlicza się:
1) czasu dyżuru, jeżeli podczas dyżuru kierowca nie wykonywał pracy;
2) nieusprawiedliwionych postojów w czasie prowadzenia pojazdu;
3) dobowego nieprzerwanego odpoczynku;
4) przerwy w pracy, o której mowa w art. 16 ust. 1.
Art. 8. Dla celów rozliczania czasu pracy i ustalania uprawnienia do
wynagradzania za pracę w godzinach nadliczbowych, przez dobę należy rozumieć
24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której kierowca rozpoczyna
pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.
Art. 9. 1. Czasem dyżuru jest czas, w którym kierowca pozostaje poza
normalnymi godzinami pracy w gotowości do wykonywania pracy wynikającej z
umowy o pracę w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym przez
pracodawcę.
2. Do czasu dyżuru zalicza się przerwy przeznaczone na odpoczynek, o których
mowa w art. 13 i 28.
3. W przypadku gdy pojazd jest prowadzony przez dwóch lub więcej kierowców,
czas nieprzeznaczony na kierowanie pojazdem jest czasem dyżuru.
4. Czas dyżuru nie może być wliczany do przysługującego kierowcy dobowego
nieprzerwanego odpoczynku. Wykorzystywanie dobowego odpoczynku w pojeździe w
sposób określony w art. 14 ust. 1 nie może być traktowane jako czas dyżuru.
5. Za czas dyżuru, o którym mowa w ust. 1, z wyjątkiem dyżuru pełnionego w
domu, kierowcy przysługuje czas wolny od pracy w wymiarze odpowiadającym
długości dyżuru, a w razie braku możliwości udzielenia czasu wolnego -
wynagrodzenie wynikające z jego osobistego zaszeregowania, określonego
stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie
został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania - 60 %
wynagrodzenia.
6. Za czas dyżuru, o którym mowa w ust. 2 i 3, kierowcy przysługuje
wynagrodzenie w wysokości określonej w przepisach o wynagradzaniu
obowiązujących u danego pracodawcy, nie niższe jednak niż w wysokości połowy
wynagrodzenia określonego w ust. 5.
Art. 10. 1. Okresy pozostawania do dyspozycji oznaczają okresy, inne
niż przerwy i czas odpoczynku, podczas których kierowca nie jest obowiązany
pozostawać na stanowisku pracy kierowcy, będąc jednocześnie w gotowości do
rozpoczęcia albo kontynuowania prowadzenia pojazdu albo wykonywania innej
pracy. Okresy pozostawania do dyspozycji obejmują w szczególności czas, w
którym kierowca towarzyszy pojazdowi transportowanemu promem lub pociągiem,
czas oczekiwania na przejściach granicznych oraz w związku z ograniczeniami
w ruchu drogowym.
2. Okresy pozostawania do dyspozycji poza rozkładem czasu pracy zalicza się
do czasu dyżuru.
3. W przypadku gdy kierowca, do którego stosuje się zadaniowy czas pracy,
nie wypracował dobowego wymiaru czasu pracy, okresy, o których mowa w ust.
1, zalicza się do czasu pracy w wymiarze 8 godzin, a w pozostałym zakresie
do czasu dyżuru.
Art. 11. 1. Czas pracy kierowcy nie może przekraczać 8 godzin na dobę
i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w
przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy, z
zastrzeżeniem art. 15 ust. 1 i 3-5.
2. Rozkłady czasu pracy kierowcy są ustalane na okresy nie krótsze niż 2
tygodnie, z zastrzeżeniem art. 19.
Art. 12. 1. Tygodniowy czas pracy kierowcy, łącznie z godzinami
nadliczbowymi, nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym
okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy.
2. Tygodniowy czas pracy, o którym mowa w ust. 1, może być przedłużony do 60
godzin, jeżeli średni tygodniowy czas pracy nie przekroczy 48 godzin w
przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy.
3. Wymiar czasu pracy określony w ust. 1 i 2 obowiązuje także kierowcę
zatrudnionego u więcej niż jednego pracodawcy.
Art. 13. 1. Po sześciu kolejnych godzinach pracy kierowcy przysługuje
przerwa przeznaczona na odpoczynek w wymiarze nie krótszym niż 30 minut, w
przypadku gdy liczba godzin pracy nie przekracza 9 godzin, oraz w wymiarze
nie krótszym niż 45 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy wynosi więcej
niż 9 godzin. Przerwa może być dzielona na okresy krótsze trwające co
najmniej 15 minut każdy, wykorzystywane w trakcie sześciogodzinnego czasu
pracy lub bezpośrednio po tym okresie.
2. Przerwy określone w ust. 1 oraz art. 28 ulegają skróceniu o przerwę, o
której mowa w art. 6 ust. 3.
Art. 14. 1. W każdej dobie kierowcy przysługuje prawo do co najmniej
11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Dobowy odpoczynek może być wykorzystany
w pojeździe, jeżeli pojazd znajduje się na postoju i jest wyposażony w
miejsce do spania.
2. W każdym tygodniu kierowcy przysługuje prawo do co najmniej 35 godzin
nieprzerwanego odpoczynku. Tygodniowy nieprzerwany odpoczynek obejmuje
odpoczynek dobowy, o którym mowa w ust. 1, przypadający w dniu, w którym
kierowca rozpoczął odpoczynek tygodniowy.
Art. 15. 1. Do kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym mogą
być stosowane rozkłady czasu pracy, w których jest dopuszczalne przedłużenie
wymiaru czasu pracy do 10 godzin na dobę, a do pozostałych kierowców do 12
godzin na dobę - w ramach systemu równoważnego czasu pracy.
2. W systemie równoważnego czasu pracy wymiar czasu pracy przedłużony w
poszczególnych dniach jest równoważony skróconym czasem pracy w innych
dniach lub dniami wolnymi od pracy.
3. Okres rozliczeniowy nie może być dłuższy niż 1 miesiąc, z zastrzeżeniem
ust. 4 i 5.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach okres rozliczeniowy może być
przedłużony, nie więcej jednak niż do 3 miesięcy.
5. Przy pracach uzależnionych od pory roku lub warunków atmosferycznych
okres rozliczeniowy może być przedłużony, nie więcej jednak niż do 4
miesięcy.
Art. 16. 1. Do kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym może
być stosowany, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, system przerywanego
czasu pracy według z góry ustalonego rozkładu, przewidującego nie więcej niż
jedną przerwę w pracy w ciągu doby, trwającą nie dłużej niż 5 godzin. W
przypadku gdy kierowca wykonuje przewozy regularne, przerwa może trwać nie
dłużej niż 6 godzin, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy nie przekracza 7
godzin.
2. Za czas przerwy, o której mowa w ust. 1, kierowcy przysługuje prawo do
wynagrodzenia w wysokości połowy wynagrodzenia, o którym mowa w art. 9 ust.
5; podczas przerwy kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem.
3. Przy ustalaniu rozkładu czasu pracy w systemie przerywanego czasu pracy
stosuje się przepisy dotyczące przerw przeznaczonych na odpoczynek, chyba że
przerwa przewidziana w ustalonym rozkładzie czasu pracy następuje nie
później niż po upływie okresu, po którym kierowcy przysługuje przerwa
przeznaczona na odpoczynek.
4. System przerywanego czasu pracy może być stosowany również w przypadku
wykonywania niezarobkowego przewozu drogowego - przewozu na potrzeby własne
w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.
Art. 17. Do kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym może być
stosowany, w przypadkach uzasadnionych rodzajem wykonywanych przewozów lub
ich szczególną organizacją, zadaniowy czas pracy, w którym zadania
przewozowe ustala pracodawca w takim wymiarze, aby mogły być wykonane w
ramach czasu pracy określonego w art. 11 oraz z uwzględnieniem przepisów
dotyczących przerw przeznaczonych na odpoczynek i okresów odpoczynku.
Rozkład czasu pracy w okresie wykonywania danego zadania przewozowego ustala
kierowca.
Art. 18. 1. Systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy
rozliczeniowe czasu pracy ustala się w układzie zbiorowym pracy lub w
regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty
układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu
pracy.
2. Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, a także
pracodawca, u którego zakładowa organizacja związkowa nie wyraża zgody na
ustalenie lub zmianę systemów i rozkładów czasu pracy oraz okresów
rozliczeniowych czasu pracy, może stosować okresy rozliczeniowe określone w
art. 15 ust. 3-5 - po uprzednim zawiadomieniu właściwego inspektora pracy.
3. System przerywanego czasu pracy, o którym mowa w art. 16, wprowadza się w
układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy, a u pracodawcy, u którego
nie działa zakładowa organizacja związkowa - w umowie o pracę.
Art. 19. W uzasadnionych przypadkach w ramach systemu równoważnego
czasu pracy, o którym mowa w art. 15, dopuszcza się stosowanie przerywanego
czasu pracy określonego w art. 16, według z góry ustalonego rozkładu czasu
pracy oraz z uwzględnieniem przepisów o obowiązkowym dobowym odpoczynku;
rozkład czasu pracy powinien obejmować okres co najmniej miesiąca.
Art. 20. 1. Praca wykonywana ponad obowiązujące pracownika normy
czasu pracy, a także praca wykonywana ponad dobowy przedłużony wymiar czasu
pracy, wynikający z obowiązującego kierowcę systemu i rozkładu czasu pracy,
stanowi pracę w godzinach nadliczbowych.
2. Praca w godzinach nadliczbowych jest dopuszczalna w razie:
1) sytuacji i zdarzeń wymagających od kierowcy podjęcia działań dla
ochrony życia lub zdrowia ludzkiego oraz mienia albo usunięcia awarii;
2) szczególnych potrzeb pracodawcy.
3. Liczba godzin nadliczbowych przepracowanych przez kierowcę w związku z
okolicznościami określonymi w ust. 2 pkt 2 nie może przekroczyć 260 godzin w
roku kalendarzowym.
4. W układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w umowie o pracę,
jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest
obowiązany do ustalenia regulaminu pracy, można ustalić inną liczbę godzin
nadliczbowych w roku kalendarzowym niż określona w ust. 3, z zastrzeżeniem
art. 12.
Art. 21. W przypadku gdy praca jest wykonywana w porze nocnej przez
co najmniej 4 godziny, czas pracy kierowcy nie może przekraczać 10 godzin w
danej dobie.
Art. 22. Przepisy art. 12 ust. 2 i 3, art. 13, art. 21 oraz art. 24
pkt 2 nie mają zastosowania do kierowców prowadzących pojazdy wymienione w
art. 29 ustawy oraz w art. 4 rozporządzenia nr 3820/85/EWG.
Art. 23. W zakresie norm określających czas pracy, obowiązkowe
przerwy przeznaczone na odpoczynek w czasie dnia pracy oraz odpoczynek
dobowy i tygodniowy, układy zbiorowe pracy mogą przewidywać wyższe normy
minimalne oraz niższe normy maksymalne, niż przewiduje to ustawa.
Rozdział 3
Obowiązki pracodawcy
Art. 24. Pracodawca jest obowiązany:
1) poinformować kierowców o obowiązujących ich przepisach z zakresu czasu
pracy, w sposób przyjęty u danego pracodawcy oraz
2) uzyskać od kierowcy oświadczenie na piśmie o wymiarze zatrudnienia
albo o niepozostawaniu w zatrudnieniu u innego pracodawcy.
Art. 25. 1. Ewidencję czasu pracy, o której mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 2981 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r.
- Kodeks pracy, pracodawca prowadzi dla kierowców, niezależnie od
stosowanego systemu czasu pracy i sposobu wynagradzania za godziny
nadliczbowe i za pracę w porze nocnej, w rozliczeniu dobowym, tygodniowym i
przyjętym okresie rozliczeniowym.
2. Ewidencję czasu pracy, o której mowa w ust. 1, pracodawca udostępnia
kierowcy na jego wniosek.
Art. 26. Warunki wynagradzania kierowców nie mogą przewidywać
składników wynagrodzenia, których wysokość jest uzależniona od liczby
przejechanych kilometrów lub ilości przewiezionego ładunku, jeżeli ich
stosowanie wpłynęłoby na pogorszenie bezpieczeństwa jazdy.
Rozdział 4
Zasady stosowania norm dotyczących okresów prowadzenia pojazdów,
obowiązkowych przerw w prowadzeniu i gwarantowanych okresów odpoczynku
określonych rozporządzeniem nr 3820/85/EWG oraz Umową AETR
Art. 27. 1. Okresy przerw w prowadzeniu pojazdu, o których mowa w
art. 7 ust. 1 i 2 rozporządzenia nr 8320/85/EWG i w art. 7 ust. 1 i 2 Umowy
AETR, zalicza się do czasu dyżuru, o którym mowa w art. 9.
2. Okresy odpoczynku, o których mowa w art. 8 ust. 1, 2 i 7 rozporządzenia
nr 8320/85/EWG i w art. 8 ust. 1, 2 i 7 Umowy AETR, nie mogą być traktowane
jak czas dyżuru, o którym mowa w art. 9.
3. Okresy przerw w prowadzeniu pojazdu, o których mowa w art. 7 ust. 1 i 2
rozporządzenia nr 8320/85/EWG i w art. 7 ust. 1 i 2 Umowy AETR, w części
obejmującej 15 minut, wlicza się do czasu pracy kierowcy na warunkach
określonych w art. 6 ust. 3.
4. Do kierowców, którzy wykorzystali przerwy w prowadzeniu pojazdu
przeznaczone na odpoczynek, zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 rozporządzenia nr
8320/85/EWG i art. 7 ust. 1 i 2 Umowy AETR, nie stosuje się przerwy, o
której mowa w art. 13 ust. 1.
5. Do kierowców, którzy wykorzystali okres odpoczynku, o którym mowa w art.
8 ust. 1-3 rozporządzenia nr 8320/85/EWG i w art. 8 ust. 1-3 Umowy AETR, nie
stosuje się odpoczynku, o którym mowa w art. 14.
Art. 28. Stosownie do art. 7 ust. 3 rozporządzenia nr 3820/85/EWG, w
przewozach regularnych może być stosowana przerwa trwająca nie krócej niż 30
minut po okresie prowadzenia pojazdu nieprzekraczającym 4 godzin, jeżeli
przerwa trwająca powyżej 30 minut zakłócałaby miejski ruch uliczny, a
kierowca nie ma możliwości wykorzystania pozostałych 15 minut w ciągu
czterech i pół godziny prowadzenia pojazdu przed przerwą 30-minutową.
Art. 29. Stosownie do art. 13 ust. 1 rozporządzenia nr 3820/85/EWG i
art. 3 ust. 2 rozporządzenia nr 3821/85/EWG5) wyłącza się ze
stosowania wymienionych rozporządzeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
kategorie pojazdów, o których mowa w art. 13 ust. 1 lit. b-k rozporządzenia
nr 3820/85/EWG.
Art. 30. 1. Stosownie do art. 13 ust. 2 rozporządzenia nr
3820/85/EWG, minister właściwy do spraw transportu może udzielić:
1) po upoważnieniu przez Komisję Europejską, zwolnienia od stosowania
postanowień rozporządzenia w przypadku operacji transportowych wykonywanych
w wyjątkowych okolicznościach;
2) w nagłych przypadkach czasowego zwolnienia od stosowania postanowień
rozporządzenia na okres nieprzekraczający 30 dni; o udzielonym zwolnieniu
minister właściwy do spraw transportu niezwłocznie powiadamia Komisję
Europejską.
2. Minister właściwy do spraw transportu informuje o udzielonym zwolnieniu w
drodze obwieszczenia, ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej
Polskiej "Monitor Polski".
Art. 31. 1. Kierowca, który w określonych dniach nie prowadził
pojazdu albo prowadził pojazd, do którego nie mają zastosowania przepisy
rozporządzenia nr 3820/85/EWG, na żądanie osoby uprawnionej do
przeprowadzenia kontroli przedstawia zaświadczenie, które powinno zawierać w
szczególności następujące dane: imię i nazwisko kierowcy, okres, którego
dotyczy, wskazanie przyczyny nieposiadania wykresówek, o których mowa w art.
15 ust. 7 rozporządzenia nr 3821/85/EWG, miejsce i data wystawienia, podpis
pracodawcy.
2. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1, pracodawca wystawia i wręcza
kierowcy przed rozpoczęciem przez kierowcę przewozu drogowego. W przypadku
gdy kierowca w określonych dniach nie prowadził pojazdu w trakcie
wykonywania danego zadania przewozowego, pracodawca niezwłocznie wystawia i
przekazuje zaświadczenie na żądanie osoby uprawnionej do przeprowadzenia
kontroli.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do przedsiębiorcy osobiście
wykonującego przewozy drogowe, z tym że przedsiębiorca przedkłada stosowne
oświadczenie.
Rozdział 5
Przepisy końcowe
Art. 32. Traci moc ustawa z dnia 24 sierpnia 2001 r. o czasie pracy
kierowców (Dz. U. Nr 123, poz. 1354, z 2002 r. Nr 155, poz. 1286 oraz z 2003
r. Nr 149, poz. 1452).
Art. 33. Ustawa wchodzi w życie z dniem uzyskania przez
Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
_________
1) Niniejsza ustawa wdraża dyrektywy 2002/15/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu
pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego
(Dz. Urz. WE L 80 z 23.03.2002).
2) (Dz. Urz. WE L 370 z 31.12.1985)
Dane dotyczące ogłoszenia aktów prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w
niniejszej ustawie - z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską
członkostwa w Unii Europejskiej - dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002
r. Nr 25, poz. 253, Nr 89, poz. 804 i Nr 199, poz. 1671 oraz z 2003 r. Nr
137, poz. 1302, Nr 149, poz. 1452, Nr 200, poz. 1953 i Nr 211, poz. 2050.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały
ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 113, poz. 717, z 1999 r.
Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz.
1127 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52,
poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128,
poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135, poz. 1146,
Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679 oraz z 2003 r. Nr
166, poz. 1608 i Nr 213, poz. 2081.
5) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 382/85 z dnia 20 grudnia 1985 r.
w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz.
Urz. WE L 370 z 31.12.1985).