Dziennik Ustaw Nr 227, poz. 2250 z 2003 r.
.-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------.
| Przedmiot i zakres badania | Sposób przeprowadzenia badania | Podstawowe kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający|
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 1 | 2 | 3 |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 1. IDENTYFIKACJA I DODATKOWE WYPOSAŻENIE |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 1.1. Identyfikacja pojazdu | Oględziny organoleptyczne: | 1. Brak zgodności zapisów numeru identyfikacyjnego |
| | porównanie zapisów w dowodzie | (VIN) lub numeru nadwozia (podwozia-ramy) i silnika, |
| | rejestracyjnym (pozwoleniu czasowym) | numeru rejestracyjnego ze stanem faktycznym. |
| | ze stanem faktycznym lub ustalenie | 2. Brak numeru identyfikacyjnego (VIN) lub numeru |
| | faktycznych danych pojazdu na | nadwozia (podwozia-ramy) lub numer nieczytelny. |
| | podstawie oględzin i badań. | 3. Oczywiste omyłki w dowodzie rejestracyjnym związane |
| | | z danymi technicznymi pojazdu. |
| | | 4. Brak tabliczki znamionowej (zastępczej) albo |
| | | nieczytelna lub niezgodna ze stanem faktycznym. |
| | | 5. Brak numeru silnika w pojeździe zarejestrowanym w |
| | | kraju, o ile jest określony w dowodzie |
| | | rejestracyjnym lub odpowiadającym mu dokumencie, |
| | | oraz numer silnika skorodowany lub zniszczony. |
| | | 6. Brak numeru silnika w pojeździe zarejestrowanym za |
| | | granicą a rejestrowanym po raz pierwszy w kraju lub |
| | | nowym pojeździe nowego typu wyprodukowanym lub |
| | | importowanym w ilości jednej sztuki rocznie. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 1.2. Dodatkowe | Oględziny. | 1. Brak trójkąta ostrzegawczego do ustawiania na |
| wyposażenie | | drodze. |
| | | 2. Brak gaśnicy (jeżeli jest wymagana). |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 1.3. Oznaczenia pojazdu | Oględziny. Wymagania określają | 1. Tablice rejestracyjne nielegalizowane. |
| | przepisy rozporządzenia Ministra | 2. Tablice rejestracyjne nieczytelne lub uszkodzone. |
| | Infrastruktury w sprawie rejestracji | 3. Ozdobienie tablic rejestracyjnych. |
| | i oznaczania pojazdów. | 4. Brak nalepki kontrolnej, o ile jest wymagana. |
| | | 5. Nieprawidłowe oznaczenie znakiem "PL". |
| | | 6. Nieprawidłowe oznaczenie pojazdu przeznaczonego |
| | | konstrukcyjnie do przewozu niepełnosprawnych. |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 2. OGUMIENIE |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 2.1. Stan techniczny | Oględziny. Pojazd uniesiony za | 1. Na tej samej osi zamontowane są opony różnej |
| i ciśnienie | pomocą dźwignika lub ustawiony na | konstrukcji (radialne, diagonalne, diagonalne z |
| powietrza | kanale. | opasaniem lub o różnej rzeźbie bieżnika). |
| w oponach | Pomiar i regulacja ciśnienia w | 2. Na tej samej osi zamontowane są opony o różnych |
| | oponach. | rozmiarach. |
| | | 3. Na pojeździe samochodowym o dwóch osiach są |
| | | zamontowane opony: |
| | | a) diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kołach |
| | | tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi |
| | | znajdują się opony radialne, |
| | | b) diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach |
| | | przedniej osi znajdują się opony diagonalne z |
| | | opasaniem. |
| | | 4. Opony różnej konstrukcji (tj. niezgodne z pkt 2, 3) |
| | | na osiach wchodzących w skład osi wielokrotnej, z |
| | | zastrzeżeniem że na kołach jednej osi pojazd nie |
| | | może być wyposażony w opony różnej konstrukcji, |
| | | w tym o różnej rzeźbie bieżnika. |
| | | 5. Opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie, |
| | | a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie |
| | | wskaźniki o rzeźbie bieżnika mniejszej niż 1,6 mm na |
| | | 3/4 szerokości środkowej części opony. |
| | | 6. Opony o widocznych pęknięciach obnażających lub |
| | | naruszających ich osnowę albo odkształcone. |
| | | 7. Opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na |
| | | zewnątrz przeciwślizgowymi elementami metalowymi. |
| | | 8. Niedostateczna wytrzymałość (nośność) opon. |
| | | 9. Na osi zamontowane są opony nieprzeznaczone dla |
| | | danego rodzaju osi (napędowa, nienapędowa itd.) |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 3. ŚWIATŁA |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 3.1. Światła drogowe | Oględziny i sprawdzenie działania. | 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. |
| i mijania | | 2. Niejednakowa barwa lub barwa inna niż biała bądź |
| 3.1.1. Stan techniczny, | | żółta selektywna. |
| działanie | | 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. |
| i rozmieszczenie | | 4. Brak lub niedziałanie świateł drogowych (jeżeli są |
| | | wymagane). |
| | | 5. Brak lub niedziałanie świateł mijania. |
| | | 6. Włączenie świateł mijania lub świateł drogowych nie |
| | | włącza równocześnie świateł pozycyjnych oraz |
| | | oświetlenia tablicy rejestracyjnej. |
| | | 7. Przełączenie świateł drogowych na światła mijania |
| | | nie powoduje wyłączenia wszystkich świateł |
| | | drogowych. |
| | | 8. Przełączenie świateł mijania na światła drogowe nie |
| | | powoduje włączenia co najmniej jednej pary świateł |
| | | drogowych. |
| | | 9. Brak wyraźnej granicy światła i cienia świateł |
| | | mijania. |
| | | 10. Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału włączenia |
| | | świateł drogowych. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 3.1.2. Ustawienie świateł | Pomiar ustawienia na ławie | 1. Odchylenie strumienia światła mijania w płaszczyźnie |
| drogowych i mijania | pomiarowej za pomocą przyrządów do | poziomej przekracza dopuszczalne granice: |
| w płaszczyźnie | kontroli ustawienia świateł lub | w lewo - 5 cm na 10 m, |
| poziomej i pionowej | ekranu. | w prawo - 20 cm na 10 m. |
| | | 2. Odchylenie strumienia światła drogowego w |
| | | płaszczyźnie poziomej przekracza dopuszczalne |
| | | granice: |
| | | 20 cm na 10 m (w lewo lub w prawo). |
| | | 3. Wartość ustawienia światła mijania w płaszczyźnie |
| | | pionowej różni się od wartości nominalnej więcej |
| | | niż: |
| | | 3 cm na 10 m w górę lub |
| | | 5 cm na 10 m w dół. |
| | | 4. Wartość ustawienia światła drogowego w płaszczyźnie |
| | | pionowej różni się od wartości nominalnej więcej |
| | | niż: |
| | | 5 cm na 10 m w górę lub w dół. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 3.1.3. Światłość świateł | Pomiar światłości poszczególnych | 1. Światłość co najmniej jednej pary świateł nie osiąga |
| drogowych | równocześnie włączonych par świateł | wymaganego minimum 30 kcd (12,5 kcd dla motocykla). |
| | drogowych za pomocą przyrządu do | 2. Suma światłości przekracza dopuszczalne maksimum 225 |
| | pomiaru światłości i obliczenie: | kcd. |
| | - sumy światłości, | 3. Różnica światłości w którejkolwiek parze świateł |
| | - różnicy światłości między | przekracza: |
| | lewym i prawym światłem. | a) 30 % światłości większej - w wypadku gdy |
| | Uwaga: pomiaru światłości dokonuje | światłość większa przekracza 40 kcd, |
| | się przy pracy silnika na średniej | b) 50 % światłości większej - w wypadku gdy |
| | prędkości obrotowej. | światłość większa nie przekracza 40 kcd. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 3.2. | Oględziny i sprawdzenie działania. | 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą w przepisach. |
| Światła | | 2. Barwa inna niż żółta samochodowa. |
| | | 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. |
| kierunkowskazów | | 4. Brak kontrolnego sygnału działania lub niewłaściwe |
| 3.2.1. Stan techniczny, | | jego działanie. |
| działanie | | 5. Włączenie kierunkowskazów uzależnione jest od |
| i rozmieszczenie | | włączenia innych świateł. |
| | | 6. Działają nie w jednej fazie. |
| | | 7. Częstotliwość błysków mniejsza niż 60 cykli na |
| | | minutę lub większa niż 120 cykli na minutę. |
| | | 8. Włączenie świateł następuje z opóźnieniem większym |
| | | niż 1 s, a pierwsze wyłączenie z opóźnieniem |
| | | większym niż 1,5 s od uruchomienia przełącznika |
| | | kierunkowskazów. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 3.3. Światła | Oględziny i sprawdzenie działania. | 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. |
| hamowania | | 2. Barwa inna niż czerwona. |
| "stop" | | 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. |
| 3.3.1. Stan techniczny, | | 4. Nie włącza się przy uruchomieniu hamulca roboczego. |
| działanie | | 5. Natężenie światła nie jest wyraźnie większe niż |
| i rozmieszczenie | | natężenie świateł pozycyjnych tylnych. |
| | | 6. Zamontowany sygnał włączenia (dopuszcza się sygnał |
| | | niesprawności świateł). |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 3.4. Światła | Oględziny i sprawdzenie działania. | 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. |
| pozycyjne | | 2. Barwa inna niż biała (dopuszcza się barwę żółtą |
| przednie | | selektywną, jeżeli światła te są połączone ze |
| 3.4.1. Stan techniczny, | | światłem mijania lub światłem drogowym barwy żółtej |
| działanie | | selektywnej). |
| i rozmieszczenie | | 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. |
| | | 4. Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału włączenia. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 3.5. Światła | Oględziny i sprawdzenie działania. | 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. |
| pozycyjne | | 2. Barwa inna niż czerwona. |
| tylne | | 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. |
| 3.5.1. Stan techniczny, | | 4. Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału włączenia. |
| działanie | | |
| i rozmieszczenie | | |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 3.6. Światła | Oględziny i sprawdzenie działania. | 1. Barwa inna niż biała. |
| oświetlające | | 2. Widoczne bezpośrednio z tyłu pojazdu. |
| tylną | | |
| tablicę | | |
| | | |
| rejestracyjną | | |
| 3.6.1. Stan techniczny | | |
| i działanie | | |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 3.7. Światła | Oględziny. | 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. |
| odblaskowe | | 2. Barwa inna niż czerwona. |
| tylne inne | | 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. |
| niż | | |
| | | |
| trójkątne | | |
| 3.7.1. Stan techniczny | | |
| i rozmieszczenie | | |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 3.8. Światła | Oględziny. | 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. |
| odblaskowe | | 2. Barwa inna niż czerwona. |
| tylne | | 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. |
| trójkątne | | 4. Kształt trójkąta inny niż równoboczny. |
| 3.8.1. Stan techniczny | | 5. Wewnątrz trójkąta umieszczone jest inne światło. |
| i rozmieszczenie | | 6. Umieszczone na innym pojeździe niż przyczepa. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 3.9. Światła | Oględziny. | 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. |
| odblaskowe | | 2. Barwa inna niż biała. |
| przednie | | 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. |
| 3.9.1. Stan techniczny | | 4. Mają kształt trójkąta. |
| i rozmieszczenie | | |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 3.10. Światła | Oględziny. | 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. |
| odblaskowe | | 2. Barwa inna niż żółta samochodowa, z tyłu dopuszcza |
| boczne | | się barwę czerwoną. |
| 3.10.1. Stan techniczny | | 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. |
| i rozmieszczenie | | 4. Mają kształt trójkąta. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 3.11. Światła | Oględziny. | 1. Jak w poz. 3.2 pkt 1-4 i 7. |
| awaryjne | | 2. Nie działają, gdy urządzenie włączające silnik |
| 3.11.1. Stan techniczny | | znajduje się w położeniu uniemożliwiającym jego |
| i działanie | | pracę. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 3.12. Światła | Oględziny i sprawdzenie działania. | 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. |
| przeciwmgłowe | | 2. Barwa inna niż czerwona. |
| tylne | | 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. |
| 3.12.1. Stan techniczny, | | 4. Brak lub niewłaściwie działający kontrolny sygnał |
| działanie | | włączenia. |
| i rozmieszczenie | | 5. Może być włączone bez włączonych świateł mijania lub |
| | | świateł przeciwmgłowych przednich. |
| | | 6. Nie ma możliwości wyłączenia światła przeciwmgłowego |
| | | tylnego niezależnie od światła przeciwmgłowego |
| | | przedniego. |
| | | 7. Natężenie światła nie jest wyraźnie większe niż |
| | | natężenie świateł pozycyjnych tylnych. |
| | | 8. Umieszczone w odległości mniejszej niż 10 cm od |
| | | światła stop. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 3.13. Światła | Oględziny. | 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. |
| cofania | | 2. Barwa inna niż biała. |
| 3.13.1. Stan techniczny, | | 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. |
| działanie | | 4. Włączanie na biegu innym niż wsteczny. |
| i rozmieszczenie | | 5. Możliwość włączenia, gdy urządzenie włączające |
| | | silnik jest w położeniu uniemożliwiającym jego |
| | | pracę. |
| | | 6. Oślepiają innych użytkowników drogi. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 3.14. Światła | Oględziny. | 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. |
| obrysowe | | 2. Barwa inna niż biała z przodu i czerwona z tyłu. |
| 3.14.1. Stan techniczny, | | 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. |
| działanie | | 4. Umieszczone na innym pojeździe niż pojazd |
| i rozmieszczenie | | samochodowy i przyczepa, których szerokość |
| | | przekracza 1,8 m. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 3.15. Światła | Oględziny i sprawdzenie działania. | 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. |
| przeciwmgłowe | | 2. Barwa inna niż biała lub żółta selektywna. |
| przednie | | 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. |
| 3.15.1. Stan techniczny, | | 4. Włączają się bez włączenia świateł pozycyjnych. |
| działanie | | 5. Oślepiają innych użytkowników drogi. |
| i rozmieszczenie | | 6. Nie ma możliwości włączenia i wyłączenia niezależnie |
| | | od świateł drogowych i mijania. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 3.15.2. Ustawienie świateł | Pomiar ustawienia na ławie | 1. Wartość ustawienia światła przeciwmgłowego |
| przeciwmgłowych | pomiarowej za pomocą przyrządów do | przedniego w płaszczyźnie pionowej różni się od |
| przednich | kontroli ustawienia świateł lub | wartości nominalnej więcej niż: 5 cm/10 m w górę |
| | ekranu. | lub w dół. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 3.16. Światła jazdy | Oględziny i sprawdzenie działania. | 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. |
| dziennej | | 2. Barwa inna niż biała. |
| 3.16.1. Stan techniczny, | | 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. |
| działanie i | | 4. Podłączenie elektryczne niezgodne z przepisami. |
| rozmieszczenie | | 5. Nieodpowiednia powierzchnia świetlna. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 3.17. Światła | Oględziny. | 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. |
| pozycyjne | | 2. Barwa inna niż żółta samochodowa, z tyłu dopuszcza |
| boczne | | się barwę czerwoną. |
| 3.17.1. Stan techniczny, | | 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. |
| działanie | | |
| i rozmieszczenie | | |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 3.18. Światło | Oględziny. | 1. Światło zamontowane na pojeździe |
| kierunkowe | | nieuprzywilejowanym. |
| (tzw. | | |
| szperacz) | | |
| 3.18.1. Stan techniczny | | |
| i działanie | | |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 3.19. Światła | Oględziny. | 1. Światło zamontowane na innym pojeździe niż ciągnik |
| robocze | | rolniczy. |
| 3.19.1. Stan techniczny | | |
| i działanie | | |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 3.20. Światła | Oględziny. | 1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. |
| postojowe | | 2. Barwa inna niż: |
| 3.20.1. Stan techniczny, | | - biała z przodu |
| działanie | | - czerwona z tyłu |
| i rozmieszczenie | | - żółta samochodowa z boku, jeśli światło jest |
| | | połączone z kierunkowskazem bocznym. |
| | | 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. |
| | | 4. Zamontowane na pojeździe samochodowym o długości |
| | | przekraczającej 6,0 m i szerokości przekraczającej |
| | | 2,0 m. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 3.21. Oznakowanie | Oględziny. | 1. Barwa inna niż biała lub żółta. |
| odblaskowe | | 2. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. |
| konturowe | | |
| 3.21.1. Stan techniczny | | |
| i rozmieszczenie | | |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 4. UKŁADY HAMULCOWE |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 4.1. Układy | Oględziny. | 1. Konstrukcja niezgodna z wymaganiami przepisów. |
| hamulcowe | | 2. Samodzielne zmiany konstrukcyjne jakiejkolwiek |
| (wszystkie) | | części układu hamulcowego, z wyłączeniem pojazdów |
| 4.1.1. Konstrukcja | | przystosowanych do kierowania przez inwalidów oraz |
| | | pojazdów moderniozowanych przez uprawnione |
| | | jednostki. |
| | | 3. Brak obwodowości układu roboczego (o ile jest |
| | | wymagana). |
| | | 4. Nieszczelna instalacja układu hamulcowego |
| | | (szczególnie na połączeniach). |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 4.1.2. Mocowanie pedału | Oględziny. | 1. Nadmierny opór. |
| hamulca nożnego | | 2. Zużyta piasta. |
| | | 3. Nadmierne zużycie/luz. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 4.1.3. Stan techniczny | Oględziny. | 1. Nadmierny lub zbyt mały skok jałowy (brak odległości |
| pedału hamulcowego | | rezerwowej stopki pedału hamulca). |
| i skok elementu | | 2. Pedał hamulca nie zwalnia się prawidłowo. |
| uruchamiającego | | 3. Brak powierzchni antypoślizgowej na powierzchni |
| hamulce | | pedału hamulca lub przemieszcza się, jest |
| | | zużyta/śliska. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 4.1.4. Układ wspomagania | Oględziny. | 1. Nadmierny czas wzrostu ciśnienia do wartości |
| lub sprężarka | | umożliwiającej skuteczne działanie hamulców. |
| | | 2. Niewystarczające ciśnienie/podciśnienie do |
| | | przynajmniej dwukrotnego uruchomienia hamulców po |
| | | zadziałaniu urządzenia ostrzegawczego (lub gdy |
| | | wskaźnik pokazuje za małą wartość). |
| | | 3. Wypływ powietrza powodujący zauważalny spadek |
| | | ciśnienia lub słyszalny wypływ. |
| | | 4. Brak wyraźnego spadku nacisku na pedał hamulca po |
| | | włączeniu do działania urządzenia wspomagającego |
| | | (przez uruchomienie silnika lub napowietrzenie |
| | | układu pneumatycznego). |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 4.1.5. Wskaźnik lub miernik | Oględziny. | 1. Wadliwe działanie lub uszkodzenie wskaźnika lub |
| ostrzegawczy | | miernika ostrzegawczego niskiego ciśnienia. |
| niskiego ciśnienia | | |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 4.1.6. Zawór sterujący | Oględziny. | 1. Pęknięty, uszkodzony lub nadmiernie zużyty zawór |
| hamulca postojowego | | sterujący. |
| | | 2. Wadliwe działanie zaworu sterującego. |
| | | 3. Sterowanie niepewne, niepewne działanie trzpienia |
| | | blokującego lub zaworu. |
| | | 4. Luźne połączenie bądź nieszczelność. |
| | | 5. Niezadowalające działanie. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 4.1.7. Hamulec postojowy, | Oględziny. | 1. Zapadka hamulca postojowego nie blokuje prawidłowo. |
| dźwignia sterująca, | | 2. Nadmierne zużycie łożyska dźwigni lub mechanizmu. |
| zapadka hamulca | | Nadmierny ruch dźwigni wskazujący na nieprawidłową |
| postojowego | | regulację. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 4.1.8. Zawory hamulcowe | Oględziny. | 1. Uszkodzone, nadmierny wypływ powietrza. |
| (zawory | Pomiary za pomocą manometru i | 2. Nadmierny ubytek oleju ze sprężarki. |
| zabezpieczające, | stopera lub przyrządu do pomiaru | 3. Niepewne lub niewłaściwe zamocowanie. |
| zawory sterujące | zmian ciśnienia w funkcji czasu | 4. Brak działania zaworu bezpieczeństwa. |
| itp.) | (pomiary tylko w uzasadnionych | 5. Zauważalny samoczynny spadek ciśnienia hamowania w |
| | wypadkach). | czasie 1 minuty. |
| | | 6. Zauważalny spadek ciśnienia w okresie 1 minuty, gdy |
| | | pedał hamulca jest utrzymany w pozycji wciśniętej. |
| | | 7. Spadek ciśnienia na 1 pełne zahamowanie przekracza |
| | | 0,06 MPa. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 4.1.9. Złącza przewodów | Oględziny. | 1. Uszkodzenie, nieszczelności przewodów lub zaworu |
| hamulcowych | | złącza przewodu. |
| przyczepy | | 2. Niepewne lub niewłaściwe zamocowanie. |
| | | 3. Nadmierne nieszczelności. |
| | | 4. Przy rozłączeniu połączenia hamulec przyczepy nie |
| | | działa automatycznie. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 4.1.10. Zbiornik powietrza | Oględziny. | 1. Uszkodzony, skorodowany, nieszczelny. |
| | | 2. Nie działa zawór odwadniający. |
| | | 3. Niepewne lub niewłaściwe zamocowanie. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 4.1.11. Podzespoły | Oględziny. | 1. Wadliwy lub niesprawny zespół serwomechanizmu. |
| serwomechanizmu | | 2. Nieszczelna lub wadliwa pompa hamulcowa. |
| wspomagającego, | | 3. Niepewne działanie pompy hamulcowej. |
| pompa hamulcowa | | 4. Niewystarczający poziom płynu hamulcowego. |
| (w systemach | | 5. Brak zamknięcia (pokrywki) zbiorniczka pompy. |
| hydraulicznych) | | 6. Lampka kontrolna poziomu płynu hamulcowego świeci |
| | | lub jest uszkodzona. |
| | | 7. Nieprawidłowe działanie wskaźnika ostrzegawczego |
| | | poziomu płynu hamulcowego. |
| | | 8. Zapowietrzony układ hydrauliczny. |
| | | 9. Zbiorniczek płynu hamulcowego zasłonięty |
| | | (niedostępny dla kontroli). |
| | | 10. Nieprawidłowy rodzaj lub niski poziom płynu |
| | | hamulcowego. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 4.1.12. Sztywne przewody | Oględziny. | 1. Możliwość rozerwania lub pęknięcia. |
| hamulcowe | | 2. Wycieki z przewodów lub połączeń. |
| | | 3. Uszkodzone lub nadmiernie skorodowane. |
| | | 4. Zauważalnie przemieszczone. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 4.1.13. Elastyczne przewody | Oględziny. | 1. Możliwość rozerwania lub pęknięcia. |
| hamulcowe | | 2. Przewody hamulcowe uszkodzone, ocierające, za |
| | | krótkie, skręcone. |
| | | 3. Wycieki z przewodów lub połączeń. |
| | | 4. Wybrzuszanie się, pęcznienie przewodów pod |
| | | działaniem ciśnienia. |
| | | 5. Porowatość. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 4.1.14. Okładzina szczęk | Oględziny. | 1. Zauważalne nadmierne zużycie. |
| (klocków) | | 2. Zauważalne zanieczyszczenie (olejem, smarem itp.). |
| hamulcowych) | | |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 4.1.15. Bębny, tarcze | Oględziny. | 1. Zauważalne nadmierne zużycie, zarysowania, |
| hamulcowe | | pęknięcia. |
| | | 2. Zauważalne zanieczyszczenia (olejem, smarem itp.). |
| | | 3. Uszkodzone osłony, brak. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 4.1.16. Linki hamulcowe, | Oględziny. | 1. Linki zniszczone lub nie działają. |
| pręty i połączenia | | 2. Nadmiernie zużyte lub skorodowane. |
| dźwigniowe | | 3. Niepewne połączenia linek lub prętów. |
| | | 4. Uszkodzona prowadnica linki. |
| | | 5. Jakiekolwiek ograniczenia swobodnego ruchu elementów |
| | | układu hamulcowego. |
| | | 6. Jakikolwiek nietypowy ruch dźwigni, sworzni, |
| | | połączeń wskazujący na niewłaściwe ustawienie lub |
| | | zużycie. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 4.1.17. Urządzenie | Oględziny. | 1. Pęknięte lub uszkodzone. |
| uruchamiające | | 2. Nieszczelne. |
| hamulce (w tym | | 3. Niepewne lub niewłaściwe zamocowanie. |
| siłownik | | 4. Nadmierna korozja. |
| membranowo- | | 5. Nadmierny skok tłoka siłownika lub membrany. |
| sprężynowy lub | | 6. Brak lub nadmierne zużycie osłony przeciwpyłowej. |
| rozpieracz | | |
| hydrauliczny szczęk | | |
| hamulcowych) | | |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 4.1.18. Regulator | Oględziny. | 1. Wadliwe podłączenie. |
| (korektor) siły | | 2. Zauważalna nieprawidłowa regulacja. |
| hamowania | | 3. Zatarty, brak działania. |
| | | 4. Brak regulatora (o ile jest przewidziany). |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 4.1.19. Automatyczny | Oględziny. | 1. Zatarty, nienormalny skok, nadmiernie zużyty lub |
| regulator szczęk | | niewłaściwa regulacja zauważalna przy naciskaniu |
| | | pedału hamulca. |
| | | 2. Uszkodzony. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 4.1.20. Zwalniacz (o ile | Oględziny. | 1. Niepewne połączenia lub zamocowanie. |
| jest wymagany lub | | 2. Uszkodzony. |
| zamontowany) | | |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 4.2. Skuteczność i | Pomiaru skuteczności działania | 1. Brak stopniowej zmiany natężenia siły hamowania. |
| sprawność | hamulców dokonuje się zgodnie z | 2. Zauważalny nieprawidłowy czas opóźnienia zadziałania |
| roboczego | instrukcją (załącznik nr 2 do | hamulca w którymkolwiek kole. |
| układu hamulcowego | rozporządzenia). | 3. Nadmierne wahanie siły hamowania odpowiednio do |
| | | zniekształceń tarczy lub owalizacji bębnów. |
| | | 4. Bardzo mała lub brak siły hamującej na co najmniej |
| | | jednym kole. |
| | | 5. Siła hamująca na którymś z kół jest mniejsza od 70 % |
| | | maksymalnej wartości zmierzonej na innym kole tej |
| | | samej osi (w wypadku badania układu hamulcowego na |
| | | drodze, hamowanie nierówne, ściąganie pojazdu w |
| | | prawo lub w lewo). |
| | | 6. Nierównomierny, skokowy przyrost siły hamującej |
| | | (zakleszczenie). |
| | | 7. Zauważalne opóźnienie początku hamowania na którymś |
| | | kole. |
| | | 8. Brak wymaganej skuteczności hamowania. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 4.3. | Pomiaru skuteczności działania | 1. Hamulec(-ce) niedziałający(-ce) z jednej strony |
| Skuteczność | hamulców dokonuje się zgodnie z | pojazdu. |
| i sprawność | instrukcją (załącznik nr 2 do | 2. Nierównomierny przyrost siły hamującej |
| awaryjnego | rozporządzenia). Pomiary, tylko | (zakleszczanie). |
| układu hamulcowego | jeżeli działanie uzyskiwane jest | 3. Automatyczny system hamulcowy przyczepy nie działa. |
| | dzięki oddzielnemu układowi. Jeżeli | 4. Brak wymaganej skuteczności hamowania. |
| | hamulec awaryjny stanowi część | |
| | hamulca roboczego, nie przeprowadza | |
| | się sprawdzenia działania. | |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 4.4. Skuteczność | Pomiaru skuteczności działania | 1. Hamulce nie działają po jednej stronie. |
| i sprawność | hamulców dokonuje się zgodnie z | 2. Brak wymaganej skuteczności hamowania. |
| postojowego | instrukcją (załącznik nr 2 do | |
| układu | rozporządzenia). | |
| hamulcowego | | |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 4.5. Skuteczność | Oględziny. | 1. Niepłynny przyrost siły hamującej (dla zwalniacza). |
| układu | | 2. Uszkodzenia hamulca wydechowego. |
| hamowania | | |
| zwalniacza, | | |
| hamulca | | |
| silnikowego | | |
| (wydechowego) | | |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 4.6. | Oględziny. | 1. System sygnalizacji wskazuje uszkodzenie. |
| Urządzenie | | 2. Zauważalna niekompletność: brak czujnika, |
| przeciwblokujące (ABS) | | sterownika, modulatora. |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 5. UKŁAD KIEROWNICZY |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 5.1. Kolumna i | Ustawić pojazd kołami na twardym | 1. Kierownica umieszczona z prawej strony w pojazdach |
| koło | podłożu i energicznie nacisnąć na | o liczbie kół większej niż trzy, których prędkość |
| kierownicy | koło kierownicy w kierunku poosiowym | jest większa niż 40 km/h. |
| 5.1.1. Stan techniczny | i promieniowym, jak również obracać | 2. Luźne zamocowanie koła na kolumnie. |
| i zamocowanie | koło w obie strony dookoła osi | 3. Wyraźny luz promieniowy lub poosiowy kolumny |
| | kolumny. | kierownicy. |
| | | 4. Pęknięcia lub deformacja koła kierowniczego. |
| | | 5. Koło kierownicy bez certyfikatu (znaku |
| | | bezpieczeństwa) lub homologacji. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 5.1.2. Ruch jałowy koła | Pomiar ruchu jałowego przy kołach | 1. Ruch jałowy przekracza wartość dopuszczalną dla |
| kierownicy | kierowanych ustawionych na | danego typu pojazdu. |
| | nieruchomej nawierzchni symetrycznie | |
| | do osi podłużnej pojazdu. Uwaga: w | |
| | wypadku mechanizmów kierowniczych ze | |
| | wspomaganiem kontrolę przeprowadzać | |
| | przy pracującym silniku. | |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 5.2. | Obracanie koła kierownicy w obie | 1. Mechanizm obraca się ciężko lub z zacięciami albo |
| Przekładnia | strony od oporu do oporu i ocena | zgrzytami. |
| kierownicza | organoleptyczna działania. | 2. Nadmierne luzy poosiowe wałka przekładni. |
| 5.2.1. Stan techniczny | | |
| i działanie | | |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 5.2.2. Mocowanie obudowy | Pojazd ustawiony kołami na twardej | 1. Brak śrub mocujących lub niedokręcone. |
| przekładni | nawierzchni. Oględziny obudowy | 2. Pęknięcie obudowy przekładni. |
| | przekładni podczas energicznego | |
| | obracania kołem kierownicy w lewo i | |
| | w prawo. | |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 5.3. Mechanizm | Pojazd ustawiony kołami na twardym | 1. Mechanizm nie działa. |
| wspomagający | podłożu. Obracać koło kierownicy w | 2. Pęknięcie mechanizmu lub wycieki oleju. |
| 5.3.1. Stan techniczny | obie strony o kąt potrzebny do | 3. Złe połączenie lub tarcie części o inne elementy. |
| i działanie | poruszenia kół jezdnych, | 4. Brak mechanizmu wspomagającego w pojeździe (jeżeli |
| | równocześnie uruchamiać i | jest wymagany). |
| | zatrzymywać silnik - sprawdzić | |
| | działanie mechanizmu. | |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 5.4. Drążki | Samochód stoi na twardej nawierzchni | 1. Nadmierne luzy w połączeniach (przegubach). |
| kierownicze | (na dźwigniku lub na stanowisku | 2. Pęknięcie lub deformacja jakiejkolwiek części. |
| 5.4.1. Stan techniczny | kanałowym). Podczas energicznego | 3. Czynności naprawcze wykonane spawaniem, zgrzewaniem |
| | obracania kołem kierownicy w obie | lub lutowaniem. |
| | strony obserwować działanie drążków | |
| | i ich połączeń. | |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 5.4.2. Działanie | Obracając koła w obie strony od | 1. Ocieranie drążków lub dźwigni o sąsiednie elementy |
| | oporu do oporu, sprawdzić działanie | podwozia. |
| | drążków w całym zakresie. | 2. Brak lub niedziałanie ograniczników skrętu. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 5.5. Koła jezdne | Oględziny kół, zwrotnic i wahaczy | 1. Pęknięcia lub odkształcenia osi. |
| 5.5.1. Zawieszenie kół, | podczas energicznego kołysania | 2. Pęknięcia lub widoczne odkształcenie zwrotnic lub |
| zwrotnice, wahacze, | (szarpania) kołem w kierunku | wahaczy. |
| łożyska | pionowym oraz dookoła zwrotnicy. | 3. Nadmierny luz: na sworzniu zwrotnicy, na sworzniach |
| | | wahaczy, w łożyskach kół. |
| | | 4. Naprawy osi zwrotnic lub wahaczy wykonane techniką |
| | | spawania lub zgrzewania. |
| | | 5. Zgrzyty w łożysku wskazujące na uszkodzenie łożyska. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 5.5.2. Koła | Oględziny kół obustronne. | 1. Pęknięcia lub deformacje tarcz kół. |
| | | 2. Brak lub obluzowanie nakrętek lub śrub kół. |
| | | 3. Niepewne zamocowanie pierścienia zaporowego. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 5.5.3. Piasty kół | Oględziny. | 1. Brak zabezpieczenia nakrętek półosi. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 5.5.4. Zbieżność kół | Pomiar zbieżności kół ustawionych do | 1. Wartość zbieżności wykracza poza dopuszczalne |
| przednich | jazdy na wprost. Uwaga: Dopuszcza | granice dla danego typu pojazdu. |
| | się kontrolę na urządzeniu do | 2. Urządzenie do ogólnej oceny wykazuje nieprawidłowe |
| | ogólnej oceny prawidłowego | wartości. |
| | ustawienia kół. | |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 6. PODWOZIE i ZAWIESZENIE, INNE |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 6.1. Rama podwozia | Oględziny pojazdu ustawionego na | 1. Pęknięcie lub odkształcenie ramy. |
| | kanale przeglądowym lub | 2. Nadmierna korozja mająca wpływ na wytrzymałość całej |
| | podniesionego na dźwigniku. | konstrukcji. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 6.2. Resory, | Oględziny pojazdu ustawionego na | 1. Niepewne mocowanie do nadwozia/ podwozia lub do osi |
| wahacze, | kanale przeglądowym lub | kół. |
| drążki | podniesionego na dźwigniku. | 2. Pęknięcia lub silne odkształcenia. |
| reakcyjne, | | 3. Nadmierne luzy. |
| amortyzatory | | 4. Istotne wycieki płynu z amortyzatorów. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 6.3. Układ napędowy | Oględziny pojazdu ustawionego na | 1. Zauważalne poluzowanie lub brak śrub mocujących |
| | kanale przeglądowym lub | zespoły napędowe do nadwozia/ podwozia i pomiędzy |
| | podniesionego na dźwigniku. | sobą. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 6.4. Urządzenia | Oględziny, ostukiwanie metalowym | 1. Nadmierne zużycie lub pęknięcie jakichkolwiek |
| sprzęgowo- | młotkiem. Szczególną uwagę należy | części. |
| zaczepowe | zwrócić na urządzenie | 2. Obluzowanie mocowania urządzenia zaczepowego do |
| | zabezpieczające. | podwozia. |
| | | 3. Zacinanie się lub nieprawidłowe działanie |
| | | jakichkolwiek urządzeń zabezpieczających. |
| | | 4. Brak zaczepów do holowania (o ile są wymagane). |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 6.5. Zderzaki, | Oględziny. | 1. Brak lub niespełnianie wymagań rozporządzenia |
| urządzenia | | (jeżeli są wymagane; zderzak tylny lub boczne |
| ochronne | | urządzenia ochronne). |
| | | 2. Pęknięcia lub odkształcenia zderzaka grożące |
| | | zranieniem innych uczestników ruchu drogowego. |
| | | 3. Pęknięcia lub odkształcenia bocznych urządzeń |
| | | ochronnych, grożące zranieniem innych uczestników |
| | | ruchu drogowego. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 6.6. Zbiornik paliwa | Oględziny. | 1. Nadmierna korozja zbiornika. |
| i przewody | | 2. Nieszczelny zbiornik lub przewody. |
| | | 3. Ocieranie przewodów o ruchome części podwozia. |
| | | 4. Niewłaściwe umieszczenie zbiornika. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 6.7. Zaczep kulowy | Oględziny. | 1. Niepewne mocowanie do pojazdu. |
| pojazdu | | 2. Brak tabliczki znamionowej. |
| samochodowego o | | 3. Brak certyfikatu (znaku bezpieczeństwa) lub |
| dopuszczalnej | | homologacji. |
| masie | | |
| całkowitej do | | |
| 3,5.t, | | |
| autobusu | | |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 7. INSTALACJA ELEKTRYCZNA |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 7.1. Akumulator | Oględziny. | 1. Brak wyłącznika akumulatora (o ile jest wymagany). |
| | | 2. Brak możliwości uruchomienia pojazdu. |
| | | 3. Brak mocowania akumulatora do nadwozia. |
| | | 4. Pęknięcie obudowy, wycieki elektrolitu. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 7.2. Przewody i | Oględziny. | 1. Przetarta izolacja. |
| urządzenia | | 2. Brak zabezpieczenia przed zakłóceniami |
| elektryczne | | radioelektrycznymi. |
| | | 3. Brak połączenia elektrycznego silnika z nadwoziem, |
| | | tzw. "masa". |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 7.3. Złącze | Oględziny i kontrola prawidłowości | 1. Brak zabezpieczenia przed samoczynnym rozłączeniem. |
| elektryczne | połączeń elektrycznych za pomocą | 2. Przetarta izolacja przewodów elektrycznych. |
| z przyczepą | przyrządu do kontroli złącza | 3. Niewłaściwe połączenia, wtyczki lub gniazda. |
| | elektrycznego pojazd-przyczepa. | |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 8. NADWOZIE I OSPRZĘT |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 8.1. Kabina kierowcy | Oględziny zewnętrzne pojazdu | 1. Niepewne mocowanie do podwozia lub brak tego |
| oraz | umieszczonego na kanale przeglądowym | mocowania. |
| pomieszczenie | lub na dźwigniku. | 2. Nadmierna korozja w miejscach mocowonia. |
| przeznaczone do | | 3. Uszkodzenie burt, zawiasów, słupków i podłogi |
| przewozu | | nadwozia czyniące przewóz niebezpiecznym. |
| osób, | | 4. W samochodzie ciężarowym brak trwałej przegrody o |
| przestrzeń | | odpowiedniej wytrzymałości rozdzielającej |
| ładunkowa, | | pomieszczenie przeznaczone do przewozu osób od |
| | | przestrzeni ładunkowej. |
| osprzęt | | 5. Brak kabiny lub ramy ochronnej do ciągnika |
| 8.1.1. Stan techniczny | | rolniczego (o ile jest wymagana). |
| i zamocowanie | | |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 8.1.2. Nadwozie | Oględziny zewnętrzne. Kontrola | 1. Uszkodzenia korozyjne osłabiające w istotny sposób |
| | stopnia skorodowania elementów | konstrukcję nośną pojazdu. |
| | nośnych za pomocą małego młotka. | 2. Uszkodzenie lub skorodowanie części mogących ulec |
| | | oderwaniu. |
| | | 3. Uszkodzenie umożliwiające dostawanie się spalin do |
| | | wnętrza pojazdu. |
| | | 4. Uszkodzenia zwiększające ryzyko uwięzienia pasażerów |
| | | lub poranienia przechodniów w razie wypadku. |
| | | 5. Brak zabezpieczenia pokrywy przedniej przed |
| | | samoczynnym otwarciem. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 8.1.3. Drzwi | Oględziny i sprawdzenie działania. | 1. Złe otwieranie i zamykanie lub samoczynne bądź |
| | | niezamierzone otwieranie się. |
| | | 2. Brak lub uszkodzenie klamek drzwi. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 8.1.4. Podłoga | Oględziny. | 1. Nadmierne skorodowanie lub popękanie podłogi. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 8.1.5. Stopnie | Oględziny. | 1. Brak, obluzowanie lub uszkodzenie grożące |
| | | zranieniem. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 8.1.6. Błotniki-fartuchy | Oględziny. | 1. Brak błotników lub fartuchów albo niespełnianie |
| | | wymagań. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 8.1.7. Siedzenia | Oględziny. | 1. Pęknięcie szkieletu siedzenia. |
| | | 2. Złe zamocowanie grożące samoczynnym przesuwaniem. |
| | | 3. Złe działanie mechanizmu regulacji położenia |
| | | siedzenia. |
| | | 4. Brak zagłówków na siedzeniach (jeżeli są wymagane). |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 8.1.8. Lusterka wsteczne | Oględziny. | 1. Brak wymaganych lusterek wstecznych. |
| | | 2. Brak wymaganej widoczności. |
| | | 3. Pęknięcia powierzchni luster. |
| | | 4. Ograniczenie pola widzenia w lusterkach |
| | | zewnętrznych. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 8.1.9. Szyby | Oględziny oraz w uzasadnionych | 1. Pęknięcia lub zmatowienie szyb ograniczające |
| | przypadkach pomiar współczynnika | widoczność kierowcy lub osłabiające wytrzymałość |
| | przepuszczania światła. | szyb. |
| | | 2. Brak ocechowania szyb. |
| | | 3. Ograniczenie pola widzenia lub widoczności w szybie |
| | | przedniej i przednich bocznych. |
| | | 4. Wartość współczynnika przepuszczania światła dla |
| | | szyb przednich mniejsza niż 75 %, a dla szyb |
| | | przednich bocznych mniejsza niż 70 %. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 8.1.10. Wycieraczki | Oględziny i sprawdzenie działania. | 1. Brak wycieraczek lub niedziałające. |
| i spryskiwacze | | 2. Brak spryskiwaczy lub niedziałające. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 8.1.11. Sygnał dźwiękowy | Sprawdzenie działania, ocena tonu i | 1. Brak działania. |
| | poziomu dźwięku sygnału. | 2. Ton przeraźliwy lub nieciągły. |
| | | 3. Za niski poziom dźwięku. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 8.1.12. Pasy bezpieczeństwa | Oględziny. | 1. Brak pasów bezpieczeństwa (jeżeli są wymagane). |
| i miejsca | | 2. Brak miejsc kotwiczenia pasów (jeżeli są wymagane). |
| kotwiczenia pasów | | 3. Brak działania mechanizmu blokowania pasów |
| | | bezwładnościowych. |
| | | 4. Stan techniczny nasuwający wątpliwości co do |
| | | prawidłowości działania w razie wypadku. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 8.1.13. Prędkościomierz, | Oględziny. | 1. Brak lub brak działania prędkościomierza |
| drogomierz, | | i drogomierza. |
| tachograf | | 2. Prędkościomierz umieszczony poza polem widzenia |
| | | kierowcy. |
| | | 3. Brak lub brak działania tachografu w pojeździe, |
| | | o którym mowa w rozporządzeniu. |
| | | 4. Brak, w dniu badania technicznego, ważnego |
| | | oznakowania legalizacyjnego tachografu w pojeździe, |
| | | o którym mowa w rozporządzniu. |
| | | 5. Rozmiar opon inny niż przewidziany dla danego typu |
| | | pojazdu. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 8.1.14. Ogranicznik | Oględziny. | 1. Brak ogranicznika prędkości (o ile jest wymagany). |
| prędkości | | 2. Zauważalne uszkodzenia połączeń ogranicznika |
| | | prędkości. |
| | | 3. Brak tabliczki informacyjnej ogranicznika prędkości. |
| | | 4. W uzasadnionych wypadkach brak zaświadczenia |
| | | wydanego przez producenta lub jednostkę przez niego |
| | | upoważnioną potwierdzającego, że ogranicznik |
| | | prędkości zapobiega przekroczeniu przez pojazd |
| | | określonej przepisami wartości prędkości. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 8.1.15. Wyjście | Oględziny. | 1. Brak wyjść bezpieczeństwa, niewłaściwie urządzone, |
| bezpieczeństwa | | za mała ich liczba lub brak oznakowania. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 8.1.16. Ogrzewanie | Oględziny i sprawdzenie działania. | 1. Brak lub niedziałanie urządzeń ogrzewczych w kabinie |
| i wentylacja | | kierowcy lub w pomieszczeniu przeznaczonym do |
| | | przewozu osób. |
| | | 2. Brak lub niedziałanie urządzeń wentylacyjnych w |
| | | kabinie kierowcy lub w pomieszczeniu przeznaczonym |
| | | do przewozu osób. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 8.1.17. Urządzenie | Oględziny i sprawdzenie działania. | 1. Niekompletność lub niedziałanie blokady koła |
| zabezpieczające | | kierownicy, jeżeli jest zamontowana. |
| przed użyciem | | |
| przez osoby | | |
| niepowołane | | |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 8.1.18. Wymiary zewnętrzne, | Pomiary zewnętrznych wymiarów | 1. Niezgodne z przepisami szerokość, wysokość lub |
| oznakowanie | (pomiary tylko w uzasadnionych | długość pojazdu. |
| | wypadkach). | 2. Brak oznakowania pojazdu wolno poruszającego, |
| | | długiego i ciężkiego lub oznakowanie niezgodne |
| | | z przepisami. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 8.1.19. Wózek boczny | Oględziny. | 1. Wózek motocykla umieszczony po lewej stronie. |
| motocyklowy | | |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 8.2. Urządzenia | Sprawdzenie dokumentów wykonywane | 1. Brak ważnego w dniu badania technicznego dokumentu |
| techniczne | jest przed przystąpieniem do badania | stwierdzającego sprawność urządzenia technicznego |
| podlegające | technicznego pojazdu. | wydanego przez organ dozoru technicznego. |
| organom | | |
| dozoru | | |
| technicznego | | |
| stanowiące | | |
| wyposażenie | | |
| pojazdu | | |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 9. ZAGADNIENIA ZWIĄZANE Z OCHRONĄ ŚRODOWISKA |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 9.1. Hałas zewnętrzny | Ocena i pomiar hałasu zewnętrznego | 1. Wyraźnie nieszczelny układ wydechowy. |
| | na postoju przeprowadza się zgodnie | 2. Niekompletny układ wydechowy. |
| | z instrukcją (załącznik nr 3 do | 3. Poziom hałasu zewnętrznego przekracza określone |
| | rozporządzenia). | w przepisach wartości. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 9.2. Emisja | Pomiar emisji zanieczyszczeń | 1. Prędkość obrotowa biegu jałowego silnika wykracza |
| zanieczyszczeń | gazowych przeprowadza się zgodnie z | poza zakres przewidziany dla danego typu pojazdu. |
| gazowych z | instrukcją (załącznik nr 4 do | 2. Wskazania miernika tlenku węgla (CO) przy prędkości |
| silnika | rozporządzenia). | obrotowej biegu jałowego silnika: |
| o zapłonie iskrowym | | - powyżej wartości 4,5 % dla pojazdów rejestrowanych |
| | | po raz pierwszy do dnia 30.09.1986 r., a w |
| | | odniesieniu do motocykla 5,5 %, |
| | | - powyżej wartości 3,5 % dla pojazdów rejestrowanych |
| | | po raz pierwszy od dnia 01.10.1986 r. do dnia |
| | | 30.06.1995 r., a w odniesieniu do motocykla 4,5 %. |
| | | 3. Wyraźnie zauważalne spalanie oleju silnikowego (nie |
| | | dotyczy silników dwusuwowych). |
| | | 4. Niedozwolone odprowadzenie spalin do atmosfery (tzw. |
| | | "odma"). |
| | | 5. Wskazania wieloskładnikowego analizatora spalin |
| | | powyżej: |
| | | - 0,5 % CO i 100 ppm CH mierzone na biegu jałowym |
| | | silnika, w odniesieniu do motocykla 4,5% CO, |
| | | - 0,3 % CO i 100 ppm CH mierzone z prędkością |
| | | obrotową silnika (z zakresu od 2.000 - 3.000 |
| | | min-1) nie dotyczy motocykli, |
| | | oraz wartość współczynnika nadmiaru powietrza |
| | | (lambda) poza granicami 0,97 - 1,03, mierzona z |
| | | podwyższoną prędkością obrotową silnika (z zakresu |
| | | od 2000 min do 3.000 min) dla pojazdu wyposażonego |
| | | w sondę lambda, dla pojazdów zarejestrowanych po raz |
| | | pierwszy po 30.06.1995 r. |
| | | 6. W pojazdach wyposażonych w pokładowy system |
| | | diagnostyczny typu OBDII/EOBD występowanie |
| | | zarejestrowanego kodu usterki sygnalizowanego |
| | | kontrolką MIL przy jednoczesnym prawidłowym |
| | | działaniu jej obwodu. Nieprawidłowe działanie |
| | | elementów odpowiedzialnych za ograniczenie emisji |
| | | substancji szkodliwych dla środowiska, a w |
| | | szczególności: |
| | | - reaktorów katalitycznych, |
| | | - czujników tlenu (sond lambda). |
| | | - systemu powietrza wtórnego, |
| | | - powietrza wtórnego, |
| | | - systemu kontroli emisji par paliwa, w tym |
| | | zamknięcia i szczelności korka wlewu paliwa, |
| | | - pozostałych czujników i systemu połączeń |
| | | elektrycznych. |
| | | 7. Kontrolny sygnał niesprawności układu diagnostyki |
| | | pokładowej (MIL) nie działa prawidłowo. |
| | | 8. W pojazdach wyposażonych w pokładowy system |
| | | diagnostyczny typu OBDII/EOBD niewykonane wszystkie |
| | | procedury diagnostyczne (tzw. Monitory) oraz |
| | | negatywny wynik testu czujników tlenu (sond lambda), |
| | | który wykonany został na podstawie zarejestrowanych |
| | | wartości bieżących lub pomiaru emisji zanieczyszczeń |
| | | gazowych. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 9.3. Zadymienie | Pomiar zadymienia spalin | 1. Zadymienie spalin pojazdu większe niż 2,5 m-1, w |
| spalin | przeprowadza się zgodnie z | przypadku zaś silników z turboładowaniem 3,0 m-1. |
| z silnika o | instrukcją (załącznik nr 4 do | |
| zapłonie | rozporządzenia). | |
| samoczynnym | | |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 9.4. Wycieki | Oględziny. | 1. Wycieki paliwa, olejów, płynów hamulcowych, |
| płynów | | chłodniczych i innych, tworzące plamy na drodze. |
| eksploatacyjnych | | |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 10. WARUNKI DODATKOWE |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 10.1. Autobus, | Oględziny. | 1. Brak co najmniej dwóch drzwi w autobusie regularnej |
| trolejbus, | | komunikacji miejskiej, publicznej. |
| przyczepa | | 2. Brak wyjść awaryjnych, niewłaściwie urządzone, za |
| rolnicza | | mała ich liczba lub brak ich oznakowania. |
| | | 3. Brak gaśnic, zasłony za miejscem kierowcy, apteczki, |
| ciężarowa | | koła zapasowego. |
| przystosowana | | 4. Brak napisu wskazującego dopuszczalną liczbę miejsc |
| do | | do siedzenia i do stania albo napis nieczytelny. |
| przewozu osób | | 5. Brak tablic kierunkowych w autobusie regularnej |
| | | komunikacji publicznej. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 10.2. Taksówka | Oględziny. | 1. Brak zalegalizowanego taksometru. |
| | | 2. Brak gaśnicy, apteczki, koła zapasowego. |
| | | 3. Światło "TAXI" nieprawidłowo podłączone lub |
| | | umieszczone. |
| | | 4. Napisy niezwiązane z działalnością przewoźnika |
| | | umieszczone na świetle "TAXI". |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 10.3. Pojazd | Oględziny. | 1. Brak lub niedziałanie sygnałów ostrzegawczych |
| samochodowy | | dźwiękowych. |
| uprzywilejowany | | 2. Ostrzegawczy sygnał świetlny nie działa lub ma |
| | | nieprawidłową barwę. |
| | | 3. Nieprawidłowa barwa lub napisy na pojeździe. |
| | | 4. Możliwość włączenia sygnałów dźwiękowych bez |
| | | włączenia świetlnych. |
| | | 5. Włączenie sygnałów zależy od położenia urządzenia |
| | | umożliwiającego pracę silnika. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 10.4. Pojazd | Oględziny. | 1. Brak lub niedziałanie sygnału świetlnego błyskowego |
| przeznaczony | | barwy żółtej samochodowej. |
| do wykonywania | | 2. Brak oznakowania pojazdu pomocy drogowej. |
| czynności na | | 3. Brak oznakowania części wystających poza obrys lub |
| drodze | | ich oświetlenia (jeżeli jest wymagane). |
| oraz inne | | |
| pojazdy, | | |
| na które ze | | |
| względu | | |
| na | | |
| bezpieczeństwo | | |
| ruchu należy | | |
| zwracać | | |
| | | |
| szczególną uwagę | | |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 10.5. Samochód | Oględziny. | 1. Brak stopni lub drabinki. |
| ciężarowy, | | 2. Brak oświetlenia wnętrza. |
| przyczepa | | 3. Brak okienka służącego do oświetlania i do |
| ciężarowa | | przewietrzania. |
| rolnicza, | | 4. Ławki o nieodpowiednich wymiarach lub niewłaściwie |
| przystosowane | | rozmieszczone. |
| do | | 5. Brak lub niedziałanie urządzeń sygnalizacyjnych. |
| przewozu osób | | 6. Brak koła zapasowego, apteczki. |
| | | 7. Brak oznakowania pojazdu. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 10.6. Pojazd | Oględziny. | 1. Brak dodatkowego pedału hamulca roboczego. |
| przeznaczony | | 2. Brak dodatkowych lusterek wstecznych. |
| do nauki jazdy | | 3. Brak koła zapasowego lub apteczki. |
| i egzaminowania | | 4. Nieogrzewana tylna szyba (w samochodzie osobowym). |
| | | 5. Brak wymaganego oznakowania. |
| | | 6. Brak innego szczegółowego dodatkowego wyposażenia w |
| | | zależności od rodzaju pojazdu. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 10.7. Autobus szkolny | Oględziny. | 1. Drzwi nie spełniają szczegółowych wymagań. |
| | | 2. Brak wymaganego oznakowania. |
| | | 3. Siedzenia nie spełniają dodatkowych wymagań. |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 11. SPECJALISTYCZNE BADANIE POJAZDU PO WYPADKU DROGOWYM ORAZ PO WYMIANIE NIEKTÓRYCH ELEMENTÓW POWODUJĄCYCH ZMIANĘ |
| NUMERU NADWOZIA, PODWOZIA(RAMY) |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 11.1. Dodatkowa | Oględziny części zewnętrznych | 1. Zastosowanie nieoryginalnych elementów. |
| kontrola | układów hamulcowych pojazdu | 2. Niekompletność układu hamulcowego. |
| stanu | ustawionego na kanale lub | 3. Wadliwie poprowadzone cięgła lub przewody hamulcowe. |
| technicznego | podniesionego za pomocą dźwignika. | |
| i działania | Hamulce są uruchamiane pedałem | |
| hamulców | hamulca lub dźwignią ręcznego | |
| | sterowania. | |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 11.2. Dodatkowa | Sprawdzenie na stanowisku kontrolnym | 1. Brak samoczynnej (bez wywierania dodatkowego |
| kontrola | przez pomiar zmian położenia | nacisku) zmiany położenia poziomego odcinka granicy |
| świateł | poziomego odcinka granicy światła i | światła i cienia przy zmianach położenia elementu |
| mijania | cienia świateł mijania w funkcji | uruchamiającego korektor w dwie skrajne pozycje. |
| 11.2.1. Stan techniczny | położenia elementu uruchamiającego | 2. Niewłaściwa (niezgodna z wymaganiami producenta) |
| i działanie | korektor. | wartość zmiany położenia poziomego odcinka granicy |
| korektorów świateł | | światła i cienia w dwóch skrajnych pozycjach |
| mijania | | elementu uruchamiającego korektor, różniąca się od |
| | | wartości nominalnej o więcej niż 2 cm/10 m. |
| | | Uwaga: w wypadku braku danych jako wartość nominalną |
| | | należy przyjąć zmianę min. 10 cm/10 m. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 11.3. Dodatkowa | Oględziny części zewnętrznych układu | 1. Zastosowanie nieoryginalnych elementów układu |
| kontrola | kierowniczego pojazdu ustawionego na | kierowniczego lub elementów połączeń śrubowych. |
| układu | kanale lub podniesionego za pomocą | 2. Niedostateczny (zbyt mały) moment dokręcenia co |
| kierowniczego | dźwignika. | najmniej jednej ze sprawdzanych wyrywkowo śrub lub |
| 11.3.1. Stan techniczny | Sprawdzenie wyrywkowe momentów | nakrętek. |
| | dokręcenia połączeń śrubowych | 3. Nieprawidłowy montaż drążków kierowniczych i |
| | kluczem dynamometrycznym (dopuszcza | końcówek drążków. |
| | się komplet kluczy zwykłych | 4. Brak wymaganych zabezpieczeń połączeń śrubowych. |
| | znormalizowanych). | |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 11.3.2. Wartość skrętności | Sprawdzenie na stanowisku | 1. Niezgodna z wymaganiami wartość skrętności kół w |
| kół (różnicy | wyposażonym w obrotnice. Pomiar | którąkolwiek stronę. |
| skrętu kół przy | wykonuje się w funkcji obrotów koła | 2. Niezgodna z wymaganiami wartość maksymalnego kąta |
| skręcie koła | kierownicy (pomiary tylko w | skrętu kół w którąkolwiek stronę. |
| zewnętrznego o | uzasadnionych wypadkach). | |
| 20°) oraz | | |
| maksymalnego | | |
| skrętu kół | | |
| (prawidłowość | | |
| montażu układu | | |
| kierowniczego) | | |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 11.3.3. Działanie | Sprawdzenie na stanowisku o twardej | 1. Brak zmiany oporu skrętu kół przednich przy |
| mechanizmu | nawierzchni, przy kołach badanego | działającym i niedziałającym mechanizmie |
| wspomagającego | pojazdu ustawionych do jazdy na | wspomagającym. |
| układ kierowniczy | wprost, poprzez skręcanie | 2. Brak płynności działania w całym zakresie skrętu. |
| | kół. | |
| | Uwaga: sprawdzenie płynności | |
| | działania wykonywać na | |
| | obrotnicach lub przy | |
| | kołach uniesionych nad | |
| | nawierzchnią stanowiska. | |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 11.4. Dodatkowa | Oględziny części zewnętrznych | 1. Zastosowanie nieoryginalnych elementów zawieszenia |
| kontrola | elementów zawieszenia pojazdu | lub połączeń śrubowych. |
| | ustawionego na kanale lub | 2. Niedostateczny (zbyt mały) moment dokręcenia co |
| zawieszenia | podniesionego za pomocą dźwignika i | najmniej jednej ze sprawdzanych wyrywkowo śrub lub |
| 11.4.1. Stan techniczny | z możliwością unoszenia | nakrętek. |
| | poszczególnych osi. | |
| | Sprawdzenie wyrywkowe momentów | |
| | dokręcenia połączeń śrubowych | |
| | kluczem dynamometrycznym (dopuszcza | |
| | się komplet kluczy zwykłych | |
| | znormalizowanych). | |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 11.4.2. Pomiar skuteczności | Sprawdzenie na stanowisku | 1. Wyniki badań nie są zgodne z wymaganiami podawanymi |
| tłumienia | wyposażonym w urządzenie do kontroli | przez producenta pojazdu lub producenta urządzenia |
| zawieszenia | skuteczności tłumienia | kontrolnego, o ile działa według metody innej niż |
| (dotyczy tylko | zawieszenia. | EUSAMA. |
| samochodu | Uwaga: | 2. Wyniki badań są niezgodne z zasadami oceny według |
| osobowego) | - pomiary wykonuje się po | metody EUSAMA: |
| | uprzednim wyregulowaniu | a) stopień przylegania koła do podłoża jest mniejszy |
| | ciśnienia w ogumieniu do | niż: |
| | wartości nominalnej dla | - 15 % dla pojazdu o masie własnej nie większej |
| | danego pojazdu, | niż 900 kg, |
| | - pomiary wykonuje się dla | - 20 % dla pojazdu o masie własnej większej niż |
| | pojazdu nieobciążonego, | 900 kg i nie większej niż 1.500 kg, |
| | z wyjątkiem masy kierującego, | - 25 % dla pojazdu o masie własnej większej niż |
| | oraz dla pojazdów o masie | 1.500 kg, |
| | własnej mniejszej niż 900 kg, | b) względna wartość różnicy stopnia przylegania kół |
| | dla których dopuszcza się | na tej samej osi jest większa niż 30 % wartości |
| | obciążenie tylnej osi masą | większej, w wypadku gdy mniejszy stopień |
| | równoważną masie dwóch osób. | przylegania koła na tej samej osi nie przekracza |
| | | 35 %, |
| | | c) bezwzględna wartość różnicy stopnia przylegania |
| | | kół na tej samej osi jest większa niż 15 %, w |
| | | wypadku gdy mniejszy stopień przylegania koła na |
| | | tej samej osi przekracza 35 %. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 11.5. Dodatkowa | Pomiary geometrii kół jezdnych | 1. Niedopuszczalna wielkość luzów w układzie jezdnym |
| kontrola | pojazdu wykonuje się na ławach | pojazdu. |
| ustawienia | pomiarowych stanowiska | 2. Niezgodność otrzymanych wyników pomiarów z |
| kół | kontrolnego. | wartościami parametrów dopuszczalnymi podczas |
| jezdnych | Uwaga: | kontroli, podawanymi przez producenta pojazdu. |
| 11.5.1. Pomiar geometrii | - pomiary wykonuje się przy | |
| ustawienia kół | takim stanie obciążenia | |
| przednich: | pojazdu, dla jakiego | |
| - pomiar kąta | producent podaje mierzone | |
| pochylenia koła | parametry, | |
| lewego i prawego, | - pomiarów nie wykonuje się, | |
| - pomiar kąta | jeżeli wielkość luzu w | |
| pochylenia osi | układzie jezdnym pojazdu | |
| zwrotnicy kół | przekracza wielkości | |
| lewego i prawego | dopuszczalne w eksploatacji, | |
| (pomiary w | - zakres pomiarów odpowiedni | |
| uzasadnionych | do rodzaju wypadku drogowego, | |
| wypadkach), | - pomiary kąta pochylenia kół | |
| - pomiar kąta | oraz zbieżności kół wykonuje | |
| wyprzedzenia osi | się po uprzednim | |
| zwrotnicy kół | skompensowaniu "bicia" kół, | |
| lewego i prawego, | - pomiary wykonuje się po | |
| - pomiar zbieżności | uprzednim wyregulowaniu | |
| kół | ciśnienia w ogumieniu do | |
| | wartości nominalnej dla | |
| | danego pojazdu. | |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 11.5.2. Pomiar geometrii | Jak wyżej. | 1. Jak wyżej. |
| ustawienia kół | | |
| tylnej osi (jeżeli | | |
| jest wymagana przez | | |
| producenta | | |
| pojazdu): | | |
| - pomiar kąta | | |
| pochylenia koła | | |
| lewego i prawego, | | |
| - pomiar zbieżności | | |
| kół | | |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 11.5.3. Pomiar śladowości | Jak wyżej. | 1. Przekroczenie określonej przez producenta pojazdu |
| kół poszczególnych | | śladowości kół pojazdu (symetryczności ustawienia |
| osi | | kół jezdnych między stronami lewą i prawą). W |
| | | wypadku braku danych nie więcej niż 2 % rozstawu kół |
| | | osi tylnej. |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 11.5.4. Pomiar | Pomiar jak wyżej lub przymiarem | 1. Przekroczenie określonej przez producenta pojazdu |
| nierównoległości | rurowym lub liniowym. | dopuszczalnej nierównoległości osi pojazdu (różnicy |
| osi pojazdu | | między rozstawem osi z lewej i prawej strony |
| | | pojazdu). W wypadku braku danych nie więcej niż 0,8 |
| | | % rozstawu osi. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 11.6. Dodatkowa | Oględziny elementów mocujących | 1. Zastosowanie nieoryginalnych śrub lub nakrętek |
| kontrola | tarcze kół. | mocujących tarcze kół. |
| tarcz kół i | | Uwaga: dopuszcza się stosowanie specjalnych śrub |
| ich | | (nakrętek) zabezpieczających koła przed |
| mocowania oraz | | kradzieżą. |
| ogumienia | | |
| 11.6.1. Stan techniczny | | |
| elementów | | |
| mocujących tarcze | | |
| kół | | |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 11.6.2. Wyważenie kół | Oględziny kół w pojeździe uniesionym | 1. Występowanie intensywnych drgań zawieszenia i koła |
| (dotyczy tylko | i kołach odciążonych i obracających | kierownicy lub nadwozia badanego pojazdu przy |
| samochodu | się. | napędzaniu kół urządzeniem do napędu kół |
| osobowego) | Uwaga: przy braku ciężarków | zamontowanych (lub za pomocą napędu własnego |
| | wyważających na obu | pojazdu) do prędkości obrotowej odpowiadającej |
| | kołach przednich | prędkości jazdy wynoszącej około 90 km/h. |
| | w wypadku tarcz o | |
| | wymiarach 13"-16" | |
| | dokonuje się dodatkowej | |
| | kontroli wyważenia kół | |
| | przednich za pomocą | |
| | urządzenia do napędu | |
| | uniesionych kół lub | |
| | wyważarki; nie stosuje | |
| | się do kół napędowych. | |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 11.7. Dodatkowa | Oględziny pojazdu na stanowisku i | 1. Istotna niezgodność podstawowych wymiarów |
| kontrola | pomiary przymiarami liniowymi lub | nadwozia/podwozia-ramy (jako bazy dla układu |
| | sprawdzianami (pomiary tylko w | jezdnego) z wymaganiami podawanymi przez producenta |
| nadwozia/podwozia | uzasadnionych wypadkach). | pojazdu, a zwłaszcza: |
| (ramy) | | - rozstawu kół i osi, |
| 11.7.1. Główne wymiary | | - zwisów, tylnego i przedniego. |
| nadwozia/ podwozia- | | |
| ramy, jako bazy | | |
| dla układu jezdnego | | |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 11.7.2. Stan techniczny | Oględziny głównych węzłów nadwozia | 1. Zły stan techniczny (np. korozja) lub wadliwy |
| głównych węzłów | lub elementów ramy przy pojeździe | montaż, naprawa głównych węzłów nadwozia lub |
| nadwozia (elementów | ustawionym na kanale lub | elementów ramy, zwłaszcza stanowiących bazę do |
| ramy) | podniesionym za pomocą dźwignika. | mocowania zawieszenia lub zespołów sterowania |
| | | pojazdem (mechanizm kierowniczy, pompa hamulcowa |
| | | i inne). |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 11.8. Dodatkowa | Próba drogowa, przeprowadzona tylko | 1. Nieprawidłowość działania podstawowych zespołów |
| próba | w wypadkach uzasadnionych wynikami | kierowania i prowadzenia pojazdu, a w szczególności: |
| drogowa | pomiarów lub obserwacjami | utrudnione zmiany kierunku jazdy oraz utrudnione lub |
| | uprawnionego diagnosty dokonującego | niepełne włączanie biegów oraz niestabilność ich |
| | badania. | włączenia. |
| | Uwaga: Próbę należy | 2. Brak działania wstecznego biegu (w wypadku pojazdów |
| | przeprowadzać na | o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 400 |
| | wydzielonym terenie, | kg). |
| | nie na drodze | 3. Utrudnione kierowanie pojazdem, a w szczególności |
| | publicznej. | brak stabilności i zakłócenia prostoliniowego toru |
| | | jazdy. |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 12. SPECJALISTYCZNE BADANIE POJAZDU PRZYSTOSOWANEGO DO ZASILANIA GAZEM |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 12.1. Instalacja | Oględziny zewnętrzne instalacji na | 1. Nieszczelny jakikolwiek element instalacji. |
| zasilania | wolnym powietrzu. Kontrola | 2. Brak lub niedziałanie układu sygnalizacji zasilania |
| gazem | szczelności za pomocą urządzeń oraz | gazem. |
| | roztworu wodnego mydła. Kontrolę | 3. Nieprawidłowe poprowadzenie przewodów instalacji |
| | instalacji zasilania gazem | gazowej. |
| | przeprowadza się zgodnie z | 4. Brak ważnego w dniu badania protokołu i decyzji TDT |
| | instrukcją stanowiącą załącznik nr 5 | lub oznakowania TDT butli albo zbiorników gazowych. |
| | do rozporządzenia. | 5. Brak lub przysłonięte otwory wentylacyjne. |
| | Uwaga: Jakiekolwiek badania | 6. Wypływ gazu z reduktora do mieszalnika w wypadku |
| | techniczne pojazdu na | zatrzymania silnika. |
| | stanowisku kontrolnym z | 7. Nieprawidłowe działanie zaworów. |
| | nieszczelną instalacją | 8. Brak homologacji dla elementów instalacji zasilania |
| | zasilania gazem są | gazem płynnym; dotyczy to instalacji dopuszczonej po |
| | zabronione. | raz pierwszy do ruchu po dniu 30 maja 1999 r. |
| | | 9. Brak wymaganego oznakowania pojazdu (o ile jest |
| | | wymagane). |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 13. SPECJALISTYCZNE BADANIE POJAZDU ZAREJESTROWANEGO PO RAZ PIERWSZY ZA GRANICĄ LUB NOWEGO POJAZDU NOWEGO TYPU |
| WYPRODUKOWANEGO LUB IMPORTOWANEGO W ILOŚCI JEDNEJ SZTUKI ROCZNIE |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 13.1. Dane pojazdu | Oględziny zewnętrzne, sporządzenie | 1. Niezgodność parametrów technicznych pojazdu z |
| | dokumentu identyfikacyjnego. | wymaganiami ustawy i rozporządzenia albo z |
| | Porównanie danych technicznych | obowiązującymi przepisami homologacyjnymi. |
| | pojazdu z wymaganiami przepisów. | 2. Brak dokumentów potwierdzających spełnienie wymagań |
| | | w zakresie emisji zanieczyszczeń wymaganych dla |
| | | pojazdów samochodowych, o których mowa w |
| | | rozporządzeniu, wystawionych przez producenta lub |
| | | jednostkę przez niego upoważnioną. |
| | | 3. Niezgodność typu silnika z określonym w dokumentach, |
| | | o których mowa w pkt 2. |
|---------------------------------.--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 13.2. Dodatkowa | Jak w poz. 11.5. | 1. Jak w poz. 11.5. |
| kontrola | | |
| układu | | |
| jezdnego | | |
| 13.2.1. Pomiar geometrii | | |
| ustawienia kół | | |
| przednich, tylnych | | |
| oraz osi | | |
| |--------------------------------------.------------------------------------------------------------------|
| 13.2.2. Pomiar skuteczności | Jak w poz. 11.4.2. | 1. Jak w poz. 11.4.2. |
| tłumienia | | |
| zawieszenia | | |
| (dotyczy tylko | | |
| samochodu | | |
| osobowego) | | |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 14. SPECJALISTYCZNE BADANIE POJAZDU, W KTÓRYM DOKONANO ZMIAN KONSTRUKCYJNYCH LUB WYMIANY NIEKTÓRYCH ELEMENTÓW |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 14.1. Zmiany | Oględziny zewnętrzne, sporządzenie | 1. Niezgodność zmian z wymaganiami przepisów ustawy |
| konstrukcyjne, | opisu zmian, ustalenie nowych danych | i rozporządzeń. |
| przeznaczenia, | pojazdu (w uzasadnionych wypadkach | 2. W wypadku tylko wymiany silnika bez zmiany |
| wymiana silnika | odpowiednia opinia rzeczoznawcy). W | pojemności jak w poz. 9.1.1 do 3, 9.2.1 do 7 lub |
| | wypadku tylko wymiany silnika bez | 9.3.1, oraz 9.4. |
| | zmiany pojemności silnika ocena jak | |
| | w poz. 9. | |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 15. SPECJALISTYCZNE BADANIE POJAZDU ODPOWIEDNIO PRZYSTOSOWANEGO LUB WYPOSAŻONEGO ZGODNIE Z PRZEPISAMI O PRZEWOZIE |
| DROGOWYM TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 15.1. Dodatkowe | Oględziny (warunki techniczne | 1. Niespełnianie odpowiednich wymagań dotyczących |
| warunki | określają przepisy załącznika B do | konstrukcji i wyposażenia pojazdu typu FL, OX, AT, |
| techniczne | Umowy europejskiej dotyczącej | EX/II, EX/III, w zakresie: |
| | międzynarodowego przewozu drogowego | - wyposażenia elektrycznego, |
| | towarów niebezpiecznych (ADR)). | - układu hamulcowego, |
| | | - zabezpieczenia przeciwpożarowego, |
| | | - ograniczenia prędkości, |
| | | - oznakowania, |
| | | - urządzenia sprzęgającego dla przyczep (naczep). |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 16. SPECJALISTYCZNE BADANIE AUTOBUSU, KTÓREGO DOPUSZCZALNA PRĘDKOŚĆ NA AUTOSTRADZIE I DRODZE EKSPRESOWEJ WYNOSI |
| 100 km/h |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 16.1. | Oględziny i sporządzenie | 1. Brak ogranicznika prędkości. |
| Charakterystyka | zaświadczenia. | 2. Brak lub niedziałanie zwalniacza hamulcowego. |
| techniczna pojazdu | | 3. Brak urządzenia przeciwblokującego (ABS). |
| | | 4. Siedzenia nie odpowiadają wymaganiom przepisów. |
| | | 5. Opony niehomologowane lub głębokość rzeźby bieżnika |
| | | opon mniejsza niż 3 mm. |
| | | 6. Brak tachografu o zakresie działania min. 125 km/h. |
| | | 7. Stosunek maksymalnej mocy silnika do dopuszczalnej |
| | | masy całkowitej mniejszy niż 11 kW/t. |
| | | 8. Brak potwierdzenia producenta autobusu o pozytywnym |
| | | badaniu w zakresie stateczności ruchu po rozerwaniu |
| | | jednej z opon kół osi przedniej. |
.-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------.
.-----------------------------------------------------------------------------------------.
| Rodzaj pojazdu | hamulec roboczy | hamulec awaryjny | hamulec postojowy |
| |--------------------.---------------------.----------------------|
| | nożny | ręczny | nożny | ręczny | nożny | ręczny |
|-----------------------.---------.----------.----------.----------.----------.-----------|
| motocykl | 40 | 40 | - | - | - | - |
|-----------------------.---------.----------.----------.----------.----------.-----------|
| samochód osobowy | 50 | 20 | 50 | 40 | 50 | 40 |
|-----------------------.---------.----------.----------.----------.----------.-----------|
| pozostałe | 70 | 20 | 70 | 60 | 70 | 60 |
.-----------------------------------------------------------------------------------------.
b
z = --- x 100 ,
g
.----------------------------------------------------------------------------------------------------.
| k | % (HRT) | k | % (HRT) | k | % (HRT) | k | % (HRT) | k | % (HRT) |
|----------.---------.---------.---------.---------.---------.---------.---------.---------.---------|
| 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 |
|----------.---------.---------.---------.---------.---------.---------.---------.---------.---------|
| 0,02 | 1 | 0,55 | 21 | 1,23 | 41 | 2,19 | 61 | 3,86 | 81 |
| | | | | | | | | | |
| 0,05 | 2 | 0,58 | 22 | 1,27 | 42 | 2,25 | 62 | 3,99 | 82 |
| | | | | | | | | | |
| 0,07 | 3 | 0,61 | 23 | 1,31 | 43 | 2,31 | 63 | 4,12 | 83 |
| | | | | | | | | | |
| 0,09 | 4 | 0,64 | 24 | 1,35 | 44 | 2,38 | 64 | 4,26 | 84 |
| | | | | | | | | | |
| 0,12 | 5 | 0,67 | 25 | 1,39 | 45 | 2,44 | 65 | 4,41 | 85 |
| | | | | | | | | | |
| 0,14 | 6 | 0,70 | 26 | 1,43 | 46 | 2,51 | 66 | 4,57 | 86 |
| | | | | | | | | | |
| 0,17 | 7 | 0,73 | 27 | 1,48 | 47 | 2,58 | 67 | 4,74 | 87 |
| | | | | | | | | | |
| 0,19 | 8 | 0,76 | 28 | 1,52 | 48 | 2,65 | 68 | 4,93 | 88 |
| | | | | | | | | | |
| 0,22 | 9 | 0,80 | 29 | 1,57 | 49 | 2,72 | 69 | 5,13 | 89 |
| | | | | | | | | | |
| 0,25 | 10 | 0,83 | 30 | 1,61 | 50 | 2,80 | 70 | 5,35 | 90 |
| | | | | | | | | | |
| 0,27 | 11 | 0,88 | 31 | 1,66 | 51 | 2,88 | 71 | 5,60 | 91 |
| | | | | | | | | | |
| 0,30 | 12 | 0,90 | 32 | 1,71 | 52 | 2,96 | 72 | 5,87 | 92 |
| | | | | | | | | | |
| 0,32 | 13 | 0,95 | 33 | 1,76 | 53 | 3,04 | 73 | 6,18 | 93 |
| | | | | | | | | | |
| 0,35 | 14 | 0,97 | 34 | 1,81 | 54 | 3,13 | 74 | 6,54 | 94 |
| | | | | | | | | | |
| 0,38 | 15 | 1,00 | 35 | 1,86 | 55 | 3,22 | 75 | 6,97 | 95 |
| | | | | | | | | | |
| 0,41 | 16 | 1,04 | 36 | 1,91 | 56 | 3,32 | 76 | 7,49 | 96 |
| | | | | | | | | | |
| 0,43 | 17 | 1,07 | 37 | 1,96 | 57 | 3,42 | 77 | 8,15 | 97 |
| | | | | | | | | | |
| 0,46 | 18 | 1,11 | 38 | 2,02 | 58 | 3,52 | 78 | 9,10 | 98 |
| | | | | | | | | | |
| 0,49 | 19 | 1,15 | 39 | 2,07 | 59 | 3,63 | 79 | 10,71 | 99 |
| | | | | | | | | | |
| 0,52 | 20 | 1,19 | 40 | 2,13 | 60 | 3,74 | 80 | | |
.----------------------------------------------------------------------------------------------------.
.-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------.
| | | | Numer | Numer | Rodzaj | Data | Wynik badania | |
| | | | rejestracyjny | identyfikacyjny | pojazdu | pierwszej | | |
| Numer | | Marka | pojazdu | (VIN) lub | | rejestracji w | | |
| kolejny | Data | | | nadwozia/ | | kraju/za | | |
| rejestru | badania | | | podwozia-ramy | | granicą | | |
| | |-----------.--------------------.-------------------.-------------.---------------.----------------| |
| | | typ, | seria i numer | nr silnika | rodzaj | termin | imię, nazwisko | Uwagi |
| | | model | dowodu | | badania, | następnego | diagnosty, nr | |
| | | handlowy | rejestracyjnego | | czynności | badania | uprawnienia | |
| | | | | | | | diagnosty | |
|-------------.----------.-----------.--------------------.-------------------.-------------.---------------.----------------.--------|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
|-------------.----------.-----------.--------------------.-------------------.-------------.---------------.----------------.--------|
| | | | | | | | | |
| |----------.-----------.--------------------.-------------------.-------------.---------------.----------------.--------|
| | | | | | | | | |
| |----------.-----------| | | | | | |
| | | | | | | | | |
|-------------.----------.-----------.--------------------.-------------------.-------------.---------------.----------------.--------|
| | | | | | | | | |
| |----------.-----------.--------------------.-------------------.-------------.---------------.----------------.--------|
| | | | | | | | | |
| |----------.-----------| | | | | | |
| | | | | | | | | |
.-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------.
....................................
(pieczątka stacji kontroli pojazdów)
DOKUMENT IDENTYFIKACYJNY POJAZDU*)
- zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą
- nowego pojazdu nowego typu wyprodukowanego lub importowanego
w ilości jednej sztuki rocznie
Załącznik do zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu
technicznym nr .......... z dnia ..............
1. Numer rejestracyjny ........................... ..........
2. Kraj poprzedniej rejestracji .................. ..........
3. Kraj producenta ............................... ..........
4. Numer identyfikacyjny (VIN) lub nadwozia
(podwozia-ramy)*) ............................. ..........
5. Numer silnika ....... (nie) istnieje możliwość
odczytania*) .................................. ..........
6. Marka ......................................... ..........
7. Typ, model handlowy ........................... ..........
8. Typ/wariant/wersja(1) ......................... ...../....
9. Rodzaj pojazdu ................................ ..........
10. Podrodzaj ..................................... ..........
11. Przeznaczenie ................................. ..........
12. Barwa nadwozia(2) ............................. ..........
13. Masa własna ................................... ....... kg
14. Maksymalna ładowność .......................... ....... kg
(konstrukcyjna - przewidziana przez producenta)
15. Dopuszczalna ładowność ........................ ....... kg
(administracyjna - przewidziana przepisami
krajowymi)
16. Maksymalna masa całkowita ..................... ....... kg
(konstrukcyjna - przewidziana przez producenta)
17. Dopuszczalna masa całkowita ................... ....... kg
(administracyjna - przewidziana przepisami
krajowymi)
18. Liczba miejsc do siedzenia/ogółem ............. ..........
19. W tym liczba miejsc do stania/leżenia ......... ...../....
20. Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej
przyczepy (bez hamulca) ....................... ....... kg
21. Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej
przyczepy (z hamulcem) ........................ ....... kg
22. Liczba osi/liczba kół ......................... ..........
23. Rozstaw osi skrajnych ......................... ........ m
24. Rozstaw osi tylnych 1-2-3 ..................... .../.... m
25. Rozmiar opon / nośność 1 opony ................ .../... kg
26. Maksymalny nacisk osi przedniej ............... ....... kN
(konstrukcyjny - przewidziany przez producenta)
27. Dopuszczalny nacisk osi przedniej(3) .......... ....... kN
(administracyjny - przewidziany przepisami
krajowymi)
28. Maksymalny nacisk osi tylnej 1 ................ ....... kN
(konstrukcyjny - przewidziany przez producenta)
29. Dopuszczalny nacisk osi tylnej 1(3) ............. ..... kN
(administracyjny - przewidziany przepisami
krajowymi)
30. Maksymalny nacisk osi tylnej 2 ................ ....... kN
(konstrukcyjny - przewidziany przez producenta)
31. Dopuszczalny nacisk osi tylnej 2(3) ........... ....... kN
(administracyjny - przewidziany przepisami
krajowymi)
32. Maksymalny nacisk osi tylnej 3 ................ ....... kN
(konstrukcyjny - przewidziany przez producenta)
33. Dopuszczalny nacisk osi tylnej 3(3) ........... ....... kN
(administracyjny - przewidziany przepisami
krajowymi)
34. Pojemność skokowa silnika ..................... ...... cm3
35. Rodzaj silnika / rodzaje paliwa ............... ..../.....
36. Rodzaj dopalacza katalitycznego ............... ..........
37. Maksymalna moc silnika przy obrotach .. min-1 . ....... kW
38. Miejsce mocowania tabliczki ................... ..........
39. Miejsce wybicia numeru VIN lub
nadwozia(podwozia-ramy)*) ..................... ..........
40. Miejsce wybicia numeru silnika ................ ..........
41. Długość ....................................... ........ m
42. Szerokość ..................................... ........ m
43. Wysokość ...................................... ........ m
44. Rok produkcji ................................. ..........
______
*) Niepotrzebne skreślić.
(1) Wariant/wersję podać, o ile występuje.
(2) Wskazać tylko jeden z podstawowych kolorów, np: biały,
żółty, pomarańczowy, czerwony, fioletowy, niebieski,
zielony, szary, brązowy, czarny.
(3) Podkreślić wartość największą.
Uwagi:
..............................................................
..............................................................
(nr i data opinii rzeczoznawcy, jeżeli jej żądano,
nazwisko i imię rzeczoznawcy, firma)
..............................................................
..............................................................
.................. ..................... .....................
(data badania) (pieczątka (podpis, pieczątka
identyfikacyjna) imienna)
UWAGA:
W pozycjach niedotyczących danego rodzaju pojazdu należy
umieścić znak "X".
....................................
(pieczątka stacji kontroli pojazdów)
OPIS ZMIAN DOKONANYCH W POJEŹDZIE
Załącznik do zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu
technicznym
nr .... z dnia ..... pojazdu ............................
(marka, typ, model handlowy)
o nr rejestracyjnym .....
I. Opis zmian:
..............................................................
..............................................................
..............................................................
..............................................................
..............................................................
..............................................................
II. Ocena dokonanych zmian:
1.*) Dokonane zmiany są zgodne z przepisami.
2.*) Dokonane zmiany nie spełniają wymagań przepisów
ze względu na: .....................................
.........................................................
.........................................................
.........................................................
.........................................................
______
*) Niepotrzebne skreślić.
III. Nowe dane techniczne pojazdu po dokonaniu zmian:
1. Marka ..................................... ..........
2. Typ, model handlowy ....................... ..../.....
3. Rodzaj pojazdu ............................ ..........
4. Podrodzaj ................................. ..........
5. Przeznaczenie ............................. ..........
6. Barwa nadwozia ............................ ..........
7. Masa własna ............................... ....... kg
8. Dopuszczalna ładowność .................... ....... kg
(administracyjna - przewidziana przepisami
krajowymi)
9. Dopuszczalna masa całkowita ............... ....... kg
(administracyjna - przewidziana przepisami
krajowymi)
10. Liczba miejsc do siedzenia ................ ..........
11. Liczba miejsc do stania/leżenia ........... ..../.....
12. Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej
przyczepy (z hamulcem)..................... ....... kg
13. Największy dopuszczalny nacisk osi ........ ....... kN
(administracyjny - przewidziany przepisami
krajowymi, na osi, dla której jest
największy)
14. Pojemność skokowa silnika/moc ............. ... cm3/kW
15. Rodzaj silnika/rodzaj paliwa .............. ..../.....
16. Długość ................................... ........ m
17. Szerokość ................................. ........ m
18. Wysokość .................................. ........ m
19. Rok produkcji ............................. ..........
20. ........................................... ..........
IV. Uwagi:
1. .......................................................
(nr i data opinii rzeczoznawcy, jeżeli jej żądano)
..........................................................
(nazwisko i imię rzeczoznawcy, firma)
2. .......................................................
..........................................................
UWAGA:
W pozycjach niedotyczących danego rodzaju pojazdu należy
umieścić znak "X".
.................. ..................... .....................
(data badania) (pieczątka (podpis, pieczątka
identyfikacyjna) imienna)
.................................... ...................
(pieczątka stacji kontroli pojazdów) (miejscowość, data)
ZAŚWIADCZENIE Nr ..............
o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym pojazdu
przeznaczonego do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych
Marka pojazdu ............. Typ, model handlowy ..............
Nr rejestracyjny ............... Data pierwszej rejestracji za
granicą/w kraju ................
Numer identyfikacyjny (VIN)
lub nr nadwozia (podwozia-ramy) ..............................
Kategoria pojazdu1) ............. Rodzaj pojazdu .............
Nazwa i adres przewoźnika, użytkownika lub właściciela .......
..............................................................
I. ZGODNIE Z WYNIKIEM BADANIA:
1) pojazd odpowiada warunkom technicznym określonym
w załączniku B do umowy (ADR), z uwzględnieniem daty
pierwszej rejestracji pojazdu dla określonego w tym
załączniku typu pojazdu:
.--------------------------------------------------------.
| FL | OX | AT | EX/II | EX/III | 2)
| | | | | |
.--------------------------------------------------------.
2) pojazd nie odpowiada warunkom technicznym określonym
dla wymienionych w tabeli typów2).
II. NASTĘPNY TERMIN BADANIA DO DNIA: .......................
III. INFORMACJE DODATKOWE3):
1) Cysterna/elementy pojazdu-baterii4) spełniają wymagania
umowy (ADR), co zostało potwierdzone protokołem
Transportowego Dozoru Technicznego (TDT) nr ..........
z dnia .............., ważnym do dnia ................
2) Skuteczność zwalniacza jest wystarczająca dla jednostki
transportowej o dopuszczalnej masie całkowitej
.......... ton5).
3) Instalacja elektryczna w przedziale ładunkowym pojazdu:
"EX/II" lub "EX/III" odpowiada/nie odpowiada6)
dodatkowym warunkom technicznym określonym w załączniku
B do umowy (ADR) dla materiałów wybuchowych klasy
pierwszej, grupy zgodności J.
4) Na podstawie Regulaminu EKG ONZ nr 105 dla pojazdu
podstawowego badanego pojazdu wystawiono świadectwo
homologacji nr ......... z dnia .......... ; jednostka
badawcza ...............7).
IV. UWAGI:
.........................................................
.........................................................
............................. .............................
(pieczątka identyfikacyjna) (podpis, pieczątka imienna)