Dziennik Ustaw Nr
215, poz. 2116 z 2003 r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 5 grudnia 2003 r.
w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających
badania techniczne pojazdów
(Dz. U. z dnia 16 grudnia 2003 r.)
Na podstawie art. 84a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo
o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z późn. zm.2))
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe wymagania w stosunku do stacji kontroli pojazdów i
okręgowych stacji kontroli pojazdów, zwanych dalej "stacjami",
przeprowadzających badania techniczne w zakresie określonym w art. 83 ust. 4
ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
2) wzór zezwolenia na przeprowadzanie badań technicznych pojazdów;
3) wzory innych dokumentów związanych z wydaniem zezwolenia, o którym
mowa w pkt 2.
§ 2. Warunki techniczne dla stacji określa załącznik nr 1 do
rozporządzenia.
§ 3. 1. Wzór wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzanie badań
technicznych pojazdów określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. Wzór zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 3 do
rozporządzenia.
§ 4. 1. Wzór wniosku o wydanie certyfikatu na zgodność wyposażenia i
warunków lokalowych stacji z warunkami technicznymi określa załącznik nr 4
do rozporządzenia.
2. Wzór certyfikatu, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 5 do
rozporządzenia.
§ 5. Wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zezwolenia i
certyfikaty zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r., z
wyjątkiem § 7 ust. 1 pkt 6 i 12 załącznika nr 1 do rozporządzenia, który
wchodzi w życie z dniem 30 czerwca 2004 r.3)
________
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji
rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr
19, poz. 165 i Nr 141, poz. 1359).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały
ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152, Nr 130, poz. 1190, Nr 137,
poz. 1302, Nr 149, poz. 1451 i 1452, Nr 162, poz. 1568, Nr 200, poz. 1953 i
Nr 210, poz. 2036.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem
Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 7 września 1999 r. w
sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji kontroli pojazdów (Dz. U.
Nr 81, poz. 918 oraz z 2000 r. Nr 20, poz. 252), które traci moc z dniem 1
stycznia 2004 r. zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o zmianie
ustawy - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 129, poz. 1444 i Nr 154, poz.
1798, z 2002 r. Nr 216, poz. 1825 oraz z 2003 r. Nr 149, poz. 1452).
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WARUNKI TECHNICZNE DLA STACJI
1. Warunki ogólne
§ 1. 1. Stacja powinna znajdować się w pomieszczeniu przelotowym,
zapewniającym jeden kierunek ruchu pojazdu. Dopuszcza się pomieszczenie
nieprzelotowe - w odniesieniu do stacji przewidzianej do badania pojazdu o
dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t oraz innych stacji wykonujących
badania specjalistyczne, o ile istnieje możliwość wykonania badania
technicznego zgodnie z wymaganiami określonymi w odrębnych przepisach; przy
czym po dniu 31 grudnia 2010 r. stanowisko kontrolne w stacji przeznaczone
do badania zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t
powinno znajdować się w pomieszczeniu przelotowym zapewniającym jeden
kierunek ruchu.
2. Jeżeli stacja jest częścią zakładu prowadzącego także inną działalność,
powinna ona być wydzielona i odgrodzona z pozostałego terenu z zachowaniem
do niej dojazdu. Stanowisko kontrolne przeznaczone do badania instalacji
gazowej pojazdów przystosowanych do zasilania gazem powinno być w tym
przypadku wydzielone stałymi przegrodami budowlanymi.
3. Podłoga stanowiska kontrolnego, nawierzchni kanału przeglądowego i ław
pomiarowych oraz ściany do wysokości co najmniej 2,0 m i ściany kanału
przeglądowego powinny być łatwo zmywalne; przy czym dla stacji działających
w dniu 20 października 1999 r. ściany stanowiska kontrolnego powinny być
łatwo zmywalne do wysokości co najmniej 1,8 m.
4. Pojazdom oczekującym na badanie techniczne powinna być zapewniona
możliwość swobodnego ich zaparkowania. Liczba miejsc do parkowania powinna
wynosić co najmniej:
1) 4 - dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t;
2) 2 - dla pozostałych pojazdów.
5. Wjazd i wyjazd ze stacji powinien być utwardzony i dostosowany do rodzaju
badanych w stacji pojazdów.
§ 2. 1. Stacja powinna być oznaczona na zewnątrz, w miejscu widocznym
szyldem barwy niebieskiej z białymi napisami, zawierającymi co najmniej:
określenie rodzaju stacji oraz godziny otwarcia stacji.
2. Przy stanowisku kontrolnym powinna być umieszczona tablica, na której
znajdować się powinny co najmniej: kopia zezwolenia stacji na
przeprowadzanie badań technicznych pojazdów, cennik opłat za przeprowadzenie
badań technicznych pojazdów oraz wykaz czynności kontrolnych dla oceny stanu
technicznego pojazdu, o których mowa w przepisach w sprawie zakresu i
sposobu przeprowadzania badań technicznych oraz wzorów dokumentów
stosowanych przy tych badaniach oraz w sprawie wysokości opłat za
przeprowadzenie badań technicznych pojazdów.
3. Diagnosta wykonujący badania techniczne pojazdów powinien posiadać
identyfikator osobisty zawierający co najmniej imię i nazwisko, zdjęcie oraz
numer uprawnienia do wykonywania badań technicznych diagnosty.
4. Dokumenty oraz pieczątki związane z przeprowadzaniem badań technicznych
pojazdów powinny być zabezpieczone przed dostępem osób nieuprawnionych.
5. Stacja powinna być zaopatrzona w:
1) instrukcje obsługi użytkowanych urządzeń i przyrządów;
2) dane dotyczące kryteriów oceny badanych pojazdów i ich układów lub
zespołów;
3) komplet przepisów prawnych określających wymagania dotyczące warunków
technicznych i badań technicznych pojazdów.
2. Stanowisko kontrolne
§ 3. 1. Stanowisko kontrolne powinno znajdować się w pomieszczeniu,
którego wymiary i bramy: wjazdowa i wyjazdowa dostosowane są do wielkości
badanych pojazdów lub zespołów pojazdów.
2. Stanowisko kontrolne składa się z:
1) płaskiej i poziomej powierzchni mieszczącej badane pojazdy lub zespoły
pojazdów, zwanej dalej "ławą pomiarową", i powierzchni pomocniczej
mieszczącej urządzenia i przyrządy;
2) kanału przeglądowego z urządzeniem do podnoszenia osi pojazdu lub
urządzenia do podnoszenia całego pojazdu;
3) urządzeń i przyrządów;
4) wyposażenia technologicznego;
5) stanowiska zewnętrznego do pomiarów akustycznych.
§ 4. 1. Długość stanowiska kontrolnego powinna być większa niż
długość kanału przeglądowego (§ 6 ust. 1 pkt 1) nie mniej niż o 2,0-3,0 m.
Jeżeli sposób wykonywania badań technicznych pojazdów, wynikający z
rozmieszczenia urządzeń i przyrządów, wymaga większej długości, stanowisko
kontrolne powinno być odpowiednio dłuższe.
2. Szerokość stanowiska kontrolnego nie powinna być mniejsza niż 6,0 m.
Dopuszcza się szerokość nie mniejszą niż 5,0 m w przypadku:
1) dwóch stanowisk kontrolnych równoległych nieoddzielonych od siebie
ścianą;
2) stacji przeprowadzających badania techniczne wyłącznie pojazdów o
dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, o ile warunki lokalowe nie
pozwalają na zachowanie szerokości 6,0 m.
przy czym dla stacji działających w dniu 6 stycznia 1996 r.
przeprowadzających badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie
całkowitej powyżej 3,5 t szerokość stanowiska kontrolnego nie powinna być
mniejsza niż 5,5 m;
3. Wysokość pomieszczenia stanowiska kontrolnego, w obszarze wyznaczonym
wzdłuż osi stanowiska na szerokości co najmniej 3,0 m, nie powinna być
mniejsza niż:
1) 4,2 m - w przypadku wyposażenia stanowiska kontrolnego w kanał
przeglądowy; przy czym dopuszcza się wysokość 3,3 m w odniesieniu do stacji
przeprowadzających badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej
masie całkowitej do 3,5 t; przy czym dla stacji działających w dniu 6
stycznia 1996 r. przeprowadzających badania techniczne pojazdów o
dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t wysokość pomieszczenia
stanowiska kontrolnego nie powinna być mniejsza niż 4,05 m;
2) 5,7 m - w przypadku wyposażenia stanowiska kontrolnego w urządzenie do
podnoszenia całego pojazdu w odniesieniu do stacji przeprowadzających
badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t;
3) 4,6 - 4,8 m - w przypadku wyposażenia stanowiska kontrolnego w
urządzenie do podnoszenia całego pojazdu w odniesieniu do stacji
przeprowadzających badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej
masie całkowitej do 3,5 t w miejscu przewidzianym do podnoszenia całego
pojazdu, a poza tym miejscem odpowiednio jak w pkt 1; przy czym dla stacji
działających w dniu 20 października 1999 r. wysokość pomieszczenia
stanowiska kontrolnego nie powinna być mniejsza niż 3,7 m.
4. Wymiary bramy wjazdowej i wyjazdowej w osi stanowiska kontrolnego nie
powinny być mniejsze niż:
1) 4,1-4,2 m - wysokość; przy czym dopuszcza się:
a) 3,1-3,2 m - w odniesieniu do stacji przeprowadzających badania
techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
b) 4,05 m - w odniesieniu do stacji działających w dniu 6 stycznia 1996
r., przeprowadzających badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie
całkowitej powyżej 3,5 t;
2) 3,4 m - szerokość; przy czym dla stacji działających w dniu 6 stycznia
1996 r. przeprowadzających badania techniczne wyłącznie pojazdów o
dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t szerokość bramy wjazdowej i
wyjazdowej nie powinna być mniejsza niż 2,8-3,0 m.
5. Stosunek powierzchni oszklonej pomieszczenia stanowiska kontrolnego do
powierzchni podłogi powinien wynosić co najmniej 0,15.
3. Ławy pomiarowe
§ 5. 1. Wymiary ław pomiarowych powinny odpowiadać następującym
warunkom:
1) długość powinna zapewniać możliwość ustawienia na nich wszystkimi
kołami każdego badanego pojazdu oraz umieszczenia przed jego przednimi
światłami przyrządu do pomiaru ustawienia i światłości świateł
oświetleniowych; w przypadku gdy przewiduje się przetaczanie pojazdu podczas
pomiaru zbieżności kół, długość ław należy powiększyć o długość drogi
przetoczenia pojazdu;
2) rozstaw krawędzi zewnętrznych nie powinien być mniejszy niż:
a) 2,4 m - dla pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
b) 2,8 m - dla pozostałych pojazdów,
przy czym rozstaw krawędzi wewnętrznych wynika z wymiarów obrzeża kanału (§
6 ust. 1 pkt 2).
2. Nawierzchnia ław pomiarowych powinna spełniać następujące wymagania:
1) dopuszczalna nierówność (falistość) nie powinna przekraczać:
a) 2-3 mm - w odniesieniu do stacji przeprowadzających badania techniczne
wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
b) 3-4 mm - w odniesieniu do stacji przeprowadzających badania techniczne
pozostałych pojazdów;
2) dopuszczalne odchylenie od poziomu nie powinno przekraczać:
a) 2-3 mm/m - w odniesieniu do stacji przeprowadzających badania
techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
b) 3-4 mm/m - w odniesieniu do stacji przeprowadzających badania
techniczne dla pozostałych pojazdów;
3) na szerokości czynnej rolek urządzenia do kontroli działania hamulców
powinna być odporna na ścieranie i łatwa do utrzymania w czystości.
3. Urządzenie do podnoszenia całego pojazdu może stanowić część składową
ławy pomiarowej, o ile odpowiada warunkom, o których mowa w ust. 2.
4. Kanał przeglądowy
§ 6. 1. Wymiary kanału przeglądowego powinny odpowiadać następującym
warunkom:
1) długość powinna być większa niż długość pojazdu lub zespołu pojazdów,
określona przepisami w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu
ich niezbędnego wyposażenia, powiększona o długość schodów, o ile znajdują
się na końcu kanału; przy czym dopuszcza się długość:
a) nie mniejszą niż 6,0 m - w odniesieniu do stacji przeprowadzających
badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do
3,5 t,
b) nie mniejszą niż 12,0 m - w odniesieniu do stacji działającej w dniu
20 października 1999 r. przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o
dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t;
2) szerokość na poziomie ławy pomiarowej powinna mieścić się w granicach:
a) 0,6-0,8 m - w odniesieniu do stacji przeprowadzających badania
techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
b) 0,7-1,0 m - w odniesieniu do stacji przeprowadzających badania
techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t;
3) głębokość powinna wynosić od 1,3 m do 1,8 m; wewnątrz kanału
przeglądowego powinny znajdować się przesuwne platformy lub stałe boczne
stopnie umożliwiające diagnoście zajęcie pozycji podwyższonej.
2. Kanał przeglądowy powinien mieć zapewnione odwodnienie oraz co najmniej
nawiewną wentylację.
3. Kanał przeglądowy powinien być wyposażony w:
1) oświetlenie:
a) światło możliwie rozproszone, oświetlające miejsce pracy,
b) światło skupione o bezpiecznym napięciu zasilania, kierowane w razie
potrzeby na elementy pojazdu (lampa przenośna lub na elastycznym
wysięgniku);
2) półki wewnętrzne na narzędzia i klucze;
3) urządzenie do podnoszenia osi pojazdu o udźwigu co najmniej:
a) 20 kN - w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne
wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
b) 100 kN - w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne
dla pozostałych pojazdów, a po dniu 1 maja 2004 r. - 115 kN;
4) obrzeże umożliwiające przeciążenie urządzenia do podnoszenia osi
pojazdu o 25 % nominalnego udźwigu, przy czym powinno być możliwe ustawienie
urządzenia do podnoszenia osi pojazdu również między obrotnicami przyrządu
do kontroli geometrii ustawienia kół i osi pojazdu.
5. Wyposażenie kontrolno-pomiarowe
§ 7. 1. Stanowisko kontrolne w stacji powinno być wyposażone co
najmniej w następujące urządzenia i przyrządy:
1) urządzenie rolkowe lub urządzenie płytowe (najazdowe) do kontroli
działania hamulców;
2) przyrząd do pomiaru zbieżności kół jezdnych lub urządzenie do oceny
prawidłowości ustawienia kół jezdnych;
3) przyrząd do pomiaru i regulacji ciśnienia powietrza w ogumieniu;
4) przyrząd do pomiaru luzu sumarycznego na kole kierownicy;
5) przyrząd do pomiaru ustawienia i światłości świateł oświetleniowych;
6) przyrząd do pomiaru w szybach pojazdu współczynnika przepuszczalności
światła;
7) miernik poziomu dźwięku;
8) dymomierz;
9) przyrząd do kontroli złącza elektrycznego pojazd - przyczepa;
10) przyrząd do wymuszania kontrolowanego nacisku na mechanizm sterowania
hamulcem najazdowym przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t; w
odniesieniu do stacji, których zakres badań obejmuje pojazdy samochodowe
oraz przyczepy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t;
11) urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi pojazdu;
12) czytnik informacji diagnostycznych do układu OBDII/EOBD; nie dotyczy
to stacji, których zakres badań obejmuje tylko pojazdy samochodowe o
dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t i ciągniki rolnicze;
13) wieloskładnikowy analizator spalin silników o zapłonie iskrowym; nie
dotyczy to stacji, których zakres badań obejmuje tylko pojazdy samochodowe o
dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t i ciągniki rolnicze, z
wyjątkiem stacji o poszerzonym zakresie badań obejmującym pojazdy
przystosowane do zasilania gazem;
14) opóźnieniomierz do kontroli działania hamulców;
15) zestaw narzędzi monterskich;
16) podstawowy zestaw przyrządów mierniczych ogólnego przeznaczenia;
17) urządzenia i przyrządy pomiarowo-kontrolne wymienione w ust. 2, jeżeli
stacja zgodnie z art. 83 ust. 4 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o
ruchu drogowym, zwanej dalej "ustawą", została upoważniona do
przeprowadzania badań technicznych pojazdów w zakresie okręgowej stacji
kontroli pojazdów.
2. Stanowisko kontrolne w okręgowej stacji kontroli pojazdów powinno być
wyposażone dodatkowo w:
1) przyrząd do pomiaru geometrii ustawienia kół i osi pojazdu;
2) urządzenie do kontroli skuteczności tłumienia zawieszenia pojazdu o
dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t;
3) urządzenie do napędu uniesionych nienapędowych kół przednich pojazdu
samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t lub w wyważarkę do
kół zamontowanych na pojeździe samochodowym;
4) urządzenie do kontroli instalacji zasilania gazem pojazdu
samochodowego;
5) komplet kluczy dynamometrycznych;
6) przyrząd do kontroli równoległości osi pojazdu.
3. Wyposażenie stanowiska kontrolnego w okręgowej stacji kontroli pojazdów
może być dodatkowo wyposażone w legalizowaną wagę samochodową.
4. Urządzenia i przyrządy mogą stanowić część wspólną wyposażenia kilku
stanowisk kontrolnych jednej stacji, o ile istnieje możliwość wykonania
badania technicznego pojazdu, o którym mowa w ustawie.
5. Wyposażenie kontrolno-pomiarowe stacji, które nie może być wykorzystane
do przeprowadzania badań technicznych pojazdów, jeżeli nie posiada
certyfikatu wydanego przez jednostkę akredytowaną w Polskim systemie
akredytacji, określa tabela nr 1.
Tabela nr 1
.--------------------------------------------------------------------------------------------------.
| Lp. | Nazwa przyrządu lub urządzenia |
|------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 1 | Urządzenia do podnoszenia: |
|------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 2 | Urządzenia do kontroli działania hamulców pojazdu: |
| | * urządzenia rolkowe |
| | * urządzenia płytowe (najazdowe) |
|------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 3 | Przyrządy do pomiaru zbieżności kół jezdnych pojazdu |
|------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 4 | Urządzenia do oceny prawidłowości ustawienia kół jezdnych pojazdu |
|------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 5 | Przyrządy do pomiaru i regulacji ciśnienia powietrza w ogumieniu pojazdu |
|------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 6 | Przyrządy do pomiaru luzu sumarycznego na kole kierownicy pojazdu |
|------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 7 | Przyrządy do pomiaru ustawienia i światłości świateł oświetleniowych pojazdu |
|------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 8 | Mierniki poziomu dźwięku |
|------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
|------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 10 | Przyrządy do kontroli złącza elektrycznego pojazd - przyczepa |
|------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 11 | Przyrządy do wymuszania kontrolowanego nacisku na mechanizm sterowania hamulcem |
| | najazdowym przyczepy |
|------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 12 | Urządzenia do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi pojazdu |
|------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 13 | Wieloskładnikowe analizatory spalin silników o zapłonie iskrowym |
|------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 14 | Przyrządy do kontroli geometrii ustawienia kół i osi pojazdu |
|------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 15 | Urządzenia do kontroli skuteczności tłumienia zawieszenia pojazdu o dopuszczalnej masie |
| | całkowitej do 3,5 t |
|------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 16 | Urządzenia do napędu uniesionych nienapędowych kół przednich pojazdu samochodowego o |
| | dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t |
|------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 17 | Urządzenie do napędu uniesionych nienapędowych kół przednich pojazdu samochodowego o |
| | dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t lub wyważarka do kół zamontowanych na pojeździe |
|------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 18 | Urządzenia do kontroli instalacji zasilania gazem pojazdu samochodowego |
|------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 19 | Indywidualne wyciągi spalin z końcówkami na rury wydechowe |
|------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 20 | Czytniki informacji diagnostycznych do układu OBDII/EOBD |
|------.-------------------------------------------------------------------------------------------|
| 21 | Przyrząd do pomiaru w szybach pojazdu współczynnika przepuszczalności światła |
.--------------------------------------------------------------------------------------------------.
Objaśnienie:
OBDII/EOBD - Pokładowy system diagnostyczny do kontroli emisji spalin.
6. Stacje powinny posiadać kopie certyfikatów wszystkich posiadanych
urządzeń i przyrządów, w stosunku do których wymagany jest certyfikat.
7. Rejestr wyposażenia kontrolno-pomiarowego, które uzyskało certyfikat, o
którym mowa w ust. 5, prowadzi Instytut Transportu Samochodowego w
Warszawie.
8. Urządzenia i przyrządy stanowiące wyposażenie kontrolno-pomiarowe stacji
powinny posiadać dokumenty okresowej kontroli eksploatacyjnej.
9. Urządzenia i przyrządy objęte obowiązkiem certyfikacji zgodności i
dopuszczenia do użytkowania w okresie użytkowania podlegają okresowej
kontroli eksploatacyjnej; nie dotyczy to urządzeń i przyrządów, które
podlegają okresowej kontroli metrologicznej lub okresowemu dozorowi
technicznemu.
10. Przepisów ust. 7 nie stosuje się do wyposażenia kontrolno-pomiarowego
określonego:
1) w ust. 1 pkt 1, o ile wyposażenie to było wyprodukowane i
zainstalowane w stacji przed dniem 1 maja 1993 r. i jest wykorzystywane
wyłącznie do badań ciągnika rolniczego i przyczepy ciężarowej rolniczej;
2) w ust. 1 pkt 14 i 15 oraz w ust. 2 pkt 5 i 6.
6. Wyposażenie technologiczne stanowiska kontrolnego
§ 8. Wyposażenie technologiczne stanowiska kontrolnego powinno
obejmować co najmniej:
1) ogólne oświetlenie elektryczne oraz punkty odbioru energii
elektrycznej o napięciu zapewniającym prawidłowe działanie urządzeń i
przyrządów stanowiska kontrolnego i napięciu bezpiecznym z możliwością
poboru mocy wystarczającej do zasilania eksploatowanych urządzeń i
przyrządów;
2) instalację sprężonego powietrza o ciśnieniu roboczym z zakresu:
a) 0,6-0,8 MPa - w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania
techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
b) 0,6-1,0 MPa - w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania
techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t
oraz z uwzględnieniem ciśnienia roboczego niezbędnego do prawidłowego
działania urządzeń i przyrządów stanowiska kontrolnego;
3) doprowadzenie wody ciepłej lub nagrzewanej miejscowo do umywalki do
mycia rąk;
4) odpływ ogólny ścieków przez łapacz błota, olejów i paliw lub
5) odpływ ścieków z kanałów przez łapacz błota, olejów i paliw do
kanalizacji ogólnej lub system odwadniania kubełkowego;
6) wentylację:
a) naturalną lub grawitacyjną, mechaniczną nawiewno-wyciągową
zapewniającą awaryjną wymianę powietrza, przy czym stanowisko kontrolne
powinno być wyposażone w alarmowy czujnik nadmiernego poziomu tlenku węgla,
który może automatycznie uruchamiać wentylację,
b) indywidualne wyciągi spalin z końcówkami na rury wydechowe, o
wydajności dostosowanej do rodzajów badanych pojazdów;
7) ogrzewanie pomieszczenia uwzględniające straty ciepła spowodowane
częstym otwieraniem bram;
8) alarmowy czujnik nadmiernego poziomu gazu płynnego i ziemnego w stacji
przeprowadzającej badania pojazdów przystosowanych do zasilania gazem.
7. Stanowisko zewnętrzne do pomiarów akustycznych
§ 9. 1. Stanowisko zewnętrzne, przeznaczone do pomiarów hałasu
zewnętrznego i głośności sygnału dźwiękowego, powinno znajdować się na
zewnątrz pomieszczenia stacji i być wolne od przeszkód akustycznych.
2. Wymiary stanowiska zewnętrznego nie powinny być mniejsze niż:
1) 7,0 m x 8,0 m - w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania
techniczne motocykla i motoroweru;
2) 8,5 m x 12,0 m - w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania
techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t;
3) 8,5 m x 18,0 m - w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania
techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t.
3. Nawierzchnia stanowiska zewnętrznego powinna być płaska i utwardzona (np.
beton, asfalt).
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WZÓR
............... ..........
WNIOSEK
o wydanie zezwolenia na przeprowadzanie badań technicznych pojazdów
Na podstawie art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.
- Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z
późn. zm.) wnoszę o wydanie zezwolenia na przeprowadzanie badań
technicznych pojazdów dla:
...............................................................
...............................................................
(adres jednostki, miejsce prowadzenia działalności w zakresie
badań technicznych pojazdów)
-*) okręgowa stacja kontroli pojazdów do przeprowadzania
badań technicznych pojazdów,
-*) stacja kontroli pojazdów do badania pojazdów rodzaju A B
-*) stacja kontroli pojazdów do badania pojazdów rodzaju A B
C CC D T E**), rozszerzonego o badania: a c d e f**).
2. *)Wnoszę także o wydanie zezwolenia na umieszczanie w
pojazdach cech identyfikacyjnych oraz wykonywanie i
umieszczanie tabliczek zastępczych - h.
3. Jednostka posiada stanowiska kontrolne do przeprowadzania
badań technicznych pojazdów rodzaju (liczba stanowisk):
A - ....................................
B - ....................................
C - ....................................
CC - ....................................
D - ....................................
T - ....................................
E - ....................................
4. Do wniosku załącza się:
1) dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań, o których
mowa w art. 83 ust. 2 pkt 1, 2, 5, 6 i 7 oraz w art. 83
2) wykaz uprawnionych diagnostów wraz z kserokopią
uprawnienia diagnosty do wykonywania badań technicznych,
wydanego na podstawie przepisów w sprawie szczegółowych
wymagań w stosunku do diagnostów;
3) szkic sytuacyjny stacji oraz rysunki technologiczne
4) certyfikat, o którym mowa w art. 83 ust. 2 pkt 3 ustawy.
________
*) Należy zakreślić tylko pozycje dotyczące wnioskującej
jednostki.
**) Należy zakreślić tylko symbole dotyczące wnioskującej
jednostki.
Objaśnienia:
1. Symbole rodzajów pojazdów:
A - motocykle i motorowery,
B - pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, z
wyłączeniem motocykli i motorowerów,
C - pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t
do 16 t lub
CC - pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5
t,
D - autobusy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t,
T - ciągniki rolnicze,
E - przyczepy przeznaczone do łączenia z pojazdami silnikowymi, do
których jest upoważniona stacja.
2. Symbole rodzajów badań:
a - autobusów, których dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze
ekspresowej wynosi 100 km/h,
c - pojazdów przystosowanych do zasilania gazem,
d - pojazdów związanych z pierwszym badaniem technicznym pojazdów
zarejestrowanych po raz pierwszy za granicą lub pojazdów nowego typu
wyprodukowanych lub importowanych w ilości jednej sztuki rocznie,
e - pojazdów skierowanych na badania techniczne przez organ kontroli
ruchu drogowego lub starostę, o ile wymagają specjalistycznego badania
określonego w przepisach w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań
technicznych oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach, oraz
pojazdów, w których dokonano zmian, o których mowa w art. 81 ust. 8 pkt 2
ustawy,
f - pojazdu marki "SAM" co do zgodności z warunkami technicznymi,
h - umieszczanie w pojazdach cech identyfikacyjnych oraz wykonywanie i
umieszczanie tabliczek zastępczych.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WZÓR
............... ..........
STAROSTA ....................
ZEZWOLENIE NR .....
na przeprowadzanie badań technicznych pojazdów
Na wniosek z dnia ................................ oraz na
podstawie art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. -
Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z
zezwalam .....................................................
(imię i nazwisko lub nazwa przedsiębiorcy)
...............................................................
(adres zamieszkania lub siedziby)
na przeprowadzanie badań technicznych, o których mowa w art. 81
wyżej wymienionej ustawy, przez:
...............................................................
...............................................................
(adres jednostki, miejsce prowadzenia działalności w zakresie
badań technicznych pojazdów)
-*) okręgowa stacja kontroli pojazdów do przeprowadzania
badań technicznych pojazdów,
-**) stacja kontroli pojazdów rodzaju A B C CC D T E***),
-**) stacja kontroli pojazdów do badania pojazdów rodzaju A
B C CC D T E***), rozszerzonego o badania: a c d e
2.****) Ponadto zezwalam jednostce na umieszczanie w pojazdach
cech identyfikacyjnych oraz wykonywanie i umieszczanie
tabliczek zastępczych - h.
3. Badania techniczne pojazdów oraz czynności, o których mowa w
ust. 2, powinny być wykonywane zgodnie z przepisami w
sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych
oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach.
4. Jednostka jest obowiązana umożliwić wykonywanie kontroli, o
której mowa w art. 83 ust. 6 ustawy.
5. Jednostka ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowość
wykonywanych badań technicznych pojazdów oraz zgodność
wystawianych dokumentów ze stanem faktycznym.
6. Zezwolenie zostanie cofnięte w razie nieprzestrzegania
warunków, o których mowa w art. 83 ust. 7 ustawy.
7. Termin ważności zezwolenia upływa z dniem ..................
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie czternastu dni
________
*) Dla okręgowej stacji kontroli pojazdów nie skreśla się pkt
2.
**) Należy zakreślić tylko pozycje dotyczące jednostki.
***) Należy zakreślić tylko symbole dotyczące jednostki.
****) Dotyczy wyłącznie stacji, którym udzielono zezwolenia na
umieszczanie w pojazdach cech identyfikacyjnych oraz wykonywanie i
umieszczanie tabliczek zastępczych.
Objaśnienia:
1. Symbole rodzajów pojazdów:
A - motocykle i motorowery,
B - pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, z
wyłączeniem
motocykli i motorowerów,
C - pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t
do 16 t lub
CC - pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5
t,
D - autobusy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t,
T - ciągniki rolnicze,
E - przyczepy przeznaczone do łączenia z pojazdami silnikowymi, do
których jest upoważniona stacja.
2. Symbole rodzajów badań:
a - autobusów, których dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze
ekspresowej wynosi 100 km/h,
c - pojazdów przystosowanych do zasilania gazem,
d - pojazdów związanych z pierwszym badaniem technicznym pojazdów
zarejestrowanych po raz pierwszy za granicą lub pojazdów nowego typu
wyprodukowanych lub importowanych w ilości jednej sztuki rocznie,
e - pojazdów skierowanych na badania techniczne przez organ kontroli
ruchu drogowego lub starostę, o ile wymagają specjalistycznego badania
określonego w przepisach w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań
technicznych oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach, oraz
pojazdów, w których dokonano zmian, o których mowa w art. 81 ust. 8 pkt 2
ustawy,
f - pojazdu marki "SAM" co do zgodności z warunkami technicznymi,
h - umieszczanie w pojazdach cech identyfikacyjnych oraz wykonywanie i
umieszczanie tabliczek zastępczych.
ZAŁĄCZNIK Nr 4
WZÓR
............... ..........
Jednostka naukowo-badawcza wydająca certyfikat:
..............................................
WNIOSEK
o wydanie certyfikatu na zgodność wyposażenia i warunków lokalowych stacji z
warunkami technicznymi
Na podstawie art. 83 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 20 czerwca
1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz.
515, z późn. zm.) wnoszę o wydanie certyfikatu na zgodność
wyposażenia i warunków lokalowych stacji z warunkami
...............................................................
...............................................................
(adres jednostki, miejsce prowadzenia działalności w zakresie
-*) okręgowa stacja kontroli pojazdów do przeprowadzania
badań technicznych pojazdów,
-*) stacja kontroli pojazdów do badania pojazdów rodzaju A B
-*) stacja kontroli pojazdów do badania pojazdów rodzaju A B
C CC D T E**), rozszerzonego o badania: a c d e f**).
2. *) Wnoszę także o wydanie zezwolenia na umieszczanie w
pojazdach cech identyfikacyjnych oraz wykonywanie i
umieszczanie tabliczek zastępczych - h.
3. Jednostka spełnia wymagania techniczne określone w
załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z
dnia 5 grudnia 2003 r. w sprawie szczegółowych wymagań w
stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne
pojazdów (Dz. U. Nr 215, poz. 2116), w tym posiada
stanowiska kontrolne do dokonywania badań technicznych
pojazdów rodzaju (liczba stanowisk):
A - ....................................
B - ....................................
C - ....................................
CC - ....................................
D - ....................................
T - ....................................
E - ....................................
1) płaską i poziomą powierzchnię stanowiska kontrolnego (liczba
...........................................................;
2) kanał przeglądowy lub urządzenie do podnoszenia całego
pojazdu, z możliwością podnoszenia osi pojazdu (liczba i
długość kanałów, liczba i rodzaj dźwigników, marka, typ, nr
...........................................................;
3) urządzenie do sprężania powietrza (wytwarzane ciśnienie i
liczba punktów do pompowania kół)
...........................................................;
4) indywidualne wyciągi spalin (liczba, wydajność oraz sposób
ogólnej wentylacji stanowisk)
...........................................................;
5) urządzenia i przyrządy pomiarowo-kontrolne:
a) urządzenie rolkowe lub urządzenie płytowe (najazdowe) do
kontroli działania hamulców
........................................................,
b) przyrząd do pomiaru zbieżności kół jezdnych lub
urządzenie do oceny prawidłowości ustawienia kół jezdnych
........................................................,
c) przyrząd do pomiaru i regulacji ciśnienia powietrza w
........................................................,
d) przyrząd do pomiaru luzu sumarycznego na kole kierownicy
........................................................,
e) przyrząd do pomiaru ustawienia i światłości świateł
........................................................,
f) miernik poziomu dźwięku
........................................................,
........................................................,
h) przyrząd do kontroli złącza elektrycznego pojazd -
........................................................,
i) przyrząd do wymuszania kontrolowanego nacisku na
mechanizm sterowania hamulcem najazdowym przyczepy
........................................................,
j) urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi
........................................................,
k) wieloskładnikowy analizator spalin silników o zapłonie
........................................................,
l) opóźnieniomierz do kontroli działania hamulców
........................................................,
m) przyrząd do kontroli geometrii ustawienia kół i osi
........................................................,
n) przyrząd do kontroli równoległości osi pojazdu
........................................................,
o) urządzenie do kontroli skuteczności tłumienia zawieszenia
pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t
........................................................,
p) urządzenie do napędu uniesionych nienapędowych kół
przednich pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie
całkowitej do 3,5 t lub wyważarka do kół zamontownych na
........................................................,
q) urządzenie do kontroli instalacji zasilania gazem
........................................................,
r) przyrząd do pomiaru w szybach pojazdu współczynnika
przepuszczalności światła
........................................................,
s) zestaw narzędzi monterskich
........................................................,
t) podstawowy zestaw przyrządów mierniczych ogólnego
........................................................,
u) komplet kluczy dynamometrycznych
........................................................,
v) czytnik informacji diagnostycznych do układu OBDII/EOBD
........................................................,
w) legalizowana waga samochodowa
........................................................,
....................................................... .
4. Do wniosku załącza się szkic sytuacyjny stacji oraz rysunki
technologiczne stanowisk kontrolnych.
________
*) Należy zakreślić tylko pozycje dotyczące wnioskującej
jednostki.
**) Należy zakreślić tylko symbole dotyczące wnioskującej
jednostki.
***) Dla urządzeń i przyrządów podlegających certyfikacji należy
podać: nr certyfikatu, rodzaj, typ, nazwę producenta, rok produkcji i numer
fabryczny, o ile występuje.
Objaśnienia:
1. Symbole rodzajów pojazdów:
A - motocykle i motorowery,
B - pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, z
wyłączeniem motocykli i motorowerów,
C - pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t
do 16 t lub
CC - pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5
t,
D - autobusy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t,
T - ciągniki rolnicze,
E - przyczepy przeznaczone do łączenia z pojazdami silnikowymi, do
których jest upoważniona stacja.
2. Symbole rodzajów badań:
a - autobusów, których dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze
ekspresowej wynosi 100 km/h,
c - pojazdów przystosowanych do zasilania gazem,
d - pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy za granicą (pierwsze
badanie techniczne),
e - pojazdów skierowanych przez organ kontroli ruchu drogowego lub
starostę, dla których wymagane jest specjalistyczne badanie określone w
przepisach w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych
oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach, oraz pojazdów, w
których dokonano zmian, o których mowa w art. 81 ust. 8 pkt 2 ustawy,
f - pojazdu marki "SAM",
h - umieszczanie w pojazdach cech identyfikacyjnych oraz wykonywanie i
umieszczanie tabliczek zastępczych.
ZAŁĄCZNIK Nr 5
WZÓR
............... ..........
Jednostka naukowo-badawcza wydająca certyfikat:
...............................................
CERTYFIKAT
na zgodność wyposażenia i warunków lokalowych stacji z warunkami
technicznymi
Na wniosek z dnia ....................... oraz na podstawie
art. 83 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o
ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z późn. zm.)
stwierdza się, że przedsiębiorca:
...............................................................
(imię i nazwisko lub nazwa)
...............................................................
(adres zamieszkania lub siedziby)
...............................................................
...............................................................
(adres jednostki, miejsce prowadzenia działalności w zakresie
spełnia wymagania w zakresie wyposażenia i warunków lokalowych
określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 5 grudnia 2003 r. w sprawie szczegółowych
wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania
techniczne pojazdów (Dz. U. Nr 215, poz. 2116).
-*) okręgowej stacji kontroli pojazdów przeprowadzającej
badania techniczne pojazdów,
-**) stacji kontroli pojazdów do badania pojazdów rodzaju A
-**) stacji kontroli pojazdów do badania pojazdów rodzaju A
B C CC D T E***), rozszerzonego o badania:
2. Wykaz urządzeń i przyrządów stanowiących wyposażenie
kontrolno-pomiarowe jednostki:
(a) ........................................................
(b) ........................................................
(c) ........................................................
........................................
(dyrektor jednostki naukowo-badawczej)
________
*) Dla okręgowej stacji kontroli pojazdów nie skreśla się pkt
dotyczącego**)
**) Należy zakreślić tylko pozycje dotyczące jednostki.
***) Należy zakreślić tylko symbole dotyczące jednostki.
Objaśnienia:
1. Symbole rodzajów pojazdów:
A - motocykle i motorowery,
B - pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, z
wyłączeniem motocykli i motorowerów,
C - pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t
do 16 t lub
CC - pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5
t,
D - autobusy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t,
T - ciągniki rolnicze,
E - przyczepy przeznaczone do łączenia z pojazdami silnikowymi, do
których jest upoważniona stacja.
2. Symbole rodzajów badań:
a - autobusów, których dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze
ekspresowej wynosi 100 km/h,
c - pojazdów przystosowanych do zasilania gazem,
d - pojazdów związanych z pierwszym badaniem technicznym pojazdów
zarejestrowanych po raz pierwszy za granicą lub pojazdów nowego typu
wyprodukowanych lub importowanych w ilości jednej sztuki rocznie,
e - pojazdów skierowanych na badania techniczne przez organ kontroli
ruchu drogowego lub starostę, o ile wymagają specjalistycznego badania
określonego w przepisach w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań
technicznych oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach, oraz
pojazdów, w których dokonano zmian, o których mowa w art. 81 ust. 8 pkt 2
ustawy,
f - pojazdu marki "SAM" co do zgodności z warunkami technicznymi,
h - umieszczanie w pojazdach cech identyfikacyjnych oraz wykonywanie i
umieszczanie tabliczek zastępczych.
OPIS WZORU CERTYFIKATU
1. Format o wymiarach 210 mm x 297 mm.
2. Papier biały z logo jednostki naukowo-badawczej.
3. Foliowany dwustronnie.