Dziennik Ustaw Nr
108, poz. 1014 z 2003 r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 16 czerwca 2003 r.
w sprawie wymagań metrologicznych, którym powinny odpowiadać taksometry
elektroniczne
(Dz. U. z dnia 26 czerwca 2003 r.)
Na podstawie art. 9 pkt 3 i 5 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o
miarach (Dz. U. Nr 63, poz. 636 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 155,
poz. 1286 i Nr 166, poz. 1360) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wymagania metrologiczne, którym powinny odpowiadać taksometry
elektroniczne;
2) wzory oraz okresy ważności dowodów oceny zgodności i legalizacji
ponownej taksometrów elektronicznych.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) taksometr - elektroniczny przyrząd pomiarowy, który służy do
obliczania, według ustalonych taryf, należności za długość drogi przebytej
przez taksówkę, a poniżej prędkości granicznej, za czas wynajęcia taksówki;
2) taksówka - pojazd służący do usługowego prowadzenia działalności w
zakresie przewozu osób i ładunków;
3) stała taksometru k - wielkość, wyrażoną w impulsach na kilometr drogi
(imp/km), określającą rodzaj i liczbę sygnałów, które powinien przyjąć
taksometr, aby poprawnie wskazać długość przebytej drogi równą 1 km;
4) współczynnik charakterystyczny w - wielkość, wyrażoną w obrotach na
kilometr drogi (obr/km) lub w impulsach na kilometr drogi (imp/km),
określającą rodzaj i liczbę sygnałów elementu taksówki przeznaczonego do
napędu taksometru (obrotów lub impulsów) przypadających na 1 km drogi
przebytej przez taksówkę;
5) stała taryf c - wielkość określającą stosunek długości pierwszego
odcinka drogi do następnego odcinka i pierwszego okresu czasu do następnego
okresu;
6) opłata początkowa - stałą minimalną wartość należności wskazywaną w
momencie włączenia zespołu opłat taksometru;
7) prędkość graniczna - prędkość, przy której taksówka przebywa drogę
równą jej pierwszemu lub następnemu odcinkowi w czasie równym odpowiednio
pierwszemu lub następnemu okresowi;
8) kasa rejestrująca - kasę rejestrującą o zastosowaniu specjalnym w
rozumieniu § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002
r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy
rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr
108, poz. 948);
9) pierwszy odcinek drogi - odcinek, po którym opłata początkowa zwiększa
się o jednostkę taryfową;
10) następny odcinek drogi - każdy odcinek o tej samej długości, po którym
wskazywana opłata zmienia się o jednostkę taryfową;
11) pierwszy okres - okres, po którym opłata początkowa zwiększa się o
jednostkę taryfową;
12) następny okres - każdy okres o tej samej wartości, po którym
wskazywana opłata zmienia się o jednostkę taryfową;
13) dopłata - opłatę za dodatkową usługę wykonywaną przez kierowcę
taksówki na rzecz pasażera;
14) jednostka dopłaty - stałą wartość, o jaką zmienia się wskazanie
dopłaty;
15) jednostka taryfowa - stałą wartość we wszystkich zastosowanych w
taksometrze taryfach, o jaką zmienia się opłata.
Rozdział 2
Konstrukcja, materiał i wykonanie taksometrów
§ 3. W skład taksometru wchodzą:
1) zespół opłat, służący do wskazywania należności za wynajęcie taksówki;
2) zespół drogi, służący do obliczania, według ustalonych taryf,
należności za długość drogi przebytej przez wynajętą taksówkę, poruszającą
się z prędkością większą od prędkości granicznej i przekazujący informację o
tej należności do zespołu opłat;
3) zespół czasu, służący do obliczania, według ustalonych taryf,
należności za czas wynajęcia taksówki stojącej lub poruszającej się poniżej
prędkości granicznej i przekazujący informację o tej należności do zespołu
opłat;
4) zespół przełącznika rodzaju pracy taksometru, zwany dalej "zespołem
przełącznika";
5) zespół liczników sumujących, zwanych dalej "licznikami", które
wskazują w postaci szeregu cyfr:
a) liczbę kilometrów przebytych przez taksówkę, zwanych dalej
"kilometrami ogólnymi",
b) liczbę kilometrów przebytych przez wynajętą taksówkę, zwanych dalej
"kilometrami płatnymi",
c) liczbę wynajęć taksówki, zwanych dalej "kursami",
d) liczbę jednostek taryfowych zwanych dalej "jednostkami taryfowymi";
6) urządzenie do oświetlania jego przedniej ścianki, umożliwiające łatwe
odczytanie wskazań zespołu opłat i zespołu przełącznika;
7) złącze testowe służące do wyprowadzenia z taksometru sygnałów START i
STOP.
§ 4. 1. W skład taksometru mogą wchodzić urządzenia dodatkowe, a w
szczególności:
1) liczniki wskazujące sumę opłat;
2) zespół dopłat wraz z licznikiem dopłat;
3) zewnętrzne urządzenia informacyjne;
4) zespół drukujący;
5) liczniki wskazujące utarg uzyskany za daną dobę lub długość drogi
przebytej w ciągu danej doby przez taksówkę, umożliwiające ustawienie ich
wskazań na zero;
6) zespół licznika zliczającego liczbę obrotów lub impulsów elementu
napędzającego taksometr;
7) elektroniczne urządzenie zabezpieczające.
2. Działanie urządzeń dodatkowych nie powinno zakłócać działania taksometru.
§ 5. Taksometr powinien współpracować z kasą rejestrującą, która może
być w niego wbudowana lub podłączona, w sposób niezakłócający jego
działania, jeżeli obowiązek taki wynika z przepisów odrębnych.
§ 6. Taksometr powinien:
1) być wytworzony z materiałów o wytrzymałości, stabilności i innych
właściwościach odpowiednich do przewidywanego okresu jego trwałości;
2) być skonstruowany i wykonany w sposób umożliwiający nałożenie cech
zabezpieczających, które uniemożliwią, bez ich naruszenia:
a) dostęp do wnętrza taksometru, w szczególności do urządzeń
przeznaczonych do regulacji lub dopasowania taksometru do taksówki,
b) dostęp do urządzenia programującego i ingerencję w program taksometru;
3) posiadać obudowę chroniącą jego zespoły przed pyłem i wilgocią.
§ 7. 1. Na wewnętrznej lub zewnętrznej stronie przedniej ścianki
taksometru, w widocznym miejscu, powinny być zamieszczone w sposób trwały
następujące oznaczenia:
1) nazwa lub znak producenta;
2) numer fabryczny i rok produkcji;
3) znak zatwierdzenia typu, jeżeli został nadany;
4) wartość stałej taksometru k lub zakres wartości, w którym stała ta
może być ustawiana, jeśli w taksometrze jest umieszczony układ dopasowujący.
2. Na przedniej ściance taksometru powinny być umieszczone następujące
oznaczenia:
1) opłata złotych (zł);
2) taryfa - przy okienku taryf;
3) km ogólne, km płatne, kursy, jednostki taryfowe przy okienku liczników
lub przy okienkach odpowiednich liczników, jeżeli występują one oddzielnie;
4) dopłata złotych (zł) - przy okienku dopłat.
3. Jeżeli w taksometrze, przy nanoszeniu oznaczeń, o których mowa w ust. 2,
zastosowano umowne symbole lub znaki, to na przedniej ściance taksometru
należy zamieścić odpowiednią legendę.
4. Litery i cyfry oznaczeń powinny być wykonane w sposób trwały i czytelny.
Wysokość liter napisów OPŁATA, DOPŁATA, TARYFA, WOLNY, KASA i cyfr nie
powinna być mniejsza niż 4 mm. Wysokość pozostałych napisów i oznaczeń nie
powinna być mniejsza niż 2,5 mm.
§ 8. 1. Stała taksometru k nie może być mniejsza niż 400 imp/km.
2. Taksometr powinien mieć zapewnioną możliwość nastawienia stałej
taksometru k na wartość współczynnika charakterystycznego w z dokładnością
odpowiadającą błędom granicznym dopuszczalnym.
§ 9. 1. W urządzeniu służącym do oświetlania przedniej ścianki
taksometru źródłem światła powinny być żarówki umieszczone w taki sposób,
aby ich wymiana była możliwa bez naruszania cech zabezpieczających.
2. Jeżeli w taksometrze zastosowano wskaźniki samoświecące (LED),
oświetlenie nie jest wymagane.
§ 10. 1. Taksometr może być napędzany wałkiem giętkim lub impulsami
przekazywanymi przez przetwornik przewodem elektrycznym, bezpośrednio od kół
napędowych taksówki lub za pośrednictwem przekładni i reduktora.
2. Wałek giętki powinien mieć średnicę co najmniej 3,3 mm i być osłonięty
pancerzem.
3. Przewód elektryczny powinien być ekranowany i osłonięty na zewnątrz
powłoką izolującą.
§ 11. Taksometr powinien umożliwiać dokonywanie zmian układu taryf za
pomocą przycisków taksometru lub za pośrednictwem interfejsu przy użyciu
układu programującego, przy czym zmiany te powinny zostać potwierdzone w
świadectwie legalizacji ponownej.
§ 12. 1. W taksometrze powinna istnieć możliwość wyświetlania lub
drukowania informacji o układzie taryf tylko w położeniu zespołu
przełącznika WOLNY.
2. Informacja powinna zawierać co najmniej wartość:
1) opłaty początkowej;
2) opłaty za 1 kilometr drogi przebytej we wszystkich położeniach
taryfowych zespołu przełącznika;
3) opłaty za 1 godzinę postoju we wszystkich położeniach taryfowych
zespołu przełącznika;
4) jednostki taryfowej;
5) stałej taryf c;
6) jednostki dopłaty w przypadku stosowania zespołu dopłat.
§ 13. Jeżeli sygnał wytwarzany przez przetwornik znajdujący się w
zespole napędowym taksówki jest wykorzystywany przez kilka przyrządów
pomiarowych, to w przypadku uszkodzenia jednego z tych przyrządów, specjalny
układ lub obwód dzielący powinien zapewniać prawidłowe działanie
pozostałych.
§ 14. 1. Zespół opłat taksometru powinien składać się z jednego lub
kilku wyświetlaczy elektronicznych oraz licznika elektronicznego.
2. Po włączeniu zespół opłat powinien wskazywać opłatę początkową.
3. Górna granica zakresu wskazań zespołu opłat powinna wynosić co najmniej
99,99 zł.
4. Wysokość cyfr wskazujących należność w zespole opłat nie powinna być
mniejsza niż 10 mm i powinna zapewniać łatwy odczyt.
§ 15. W przypadku zmiany układu taryf zastosowanego w taksometrze,
zespół opłat powinien umożliwiać zmianę opłaty początkowej i jednostki
taryfowej.
§ 16. Wyświetlacz elektroniczny powinien być wykonany w taki sposób,
aby możliwe było łatwe odczytanie wskazań w normalnych warunkach
oświetlenia.
§ 17. 1. Poprawność działania zespołu opłat powinna być sprawdzana w
sposób ciągły przez automatyczny program testujący.
2. W przypadku wykrycia przez program testujący nieprawidłowości w działaniu
zespołu opłat lub jego uszkodzenia, informacja o tym powinna zostać wyraźnie
wyświetlona lub powinien on zostać automatycznie wyłączony.
§ 18. Zespół drogi powinien być napędzany od kół napędowych taksówki,
z tym że jazda do tyłu nie powinna powodować zmniejszania należności do
zapłacenia.
§ 19. 1. Zespół drogi powinien obliczać należność za przebytą przez
taksówkę długość drogi według co najmniej dwóch taryf o różnych
wysokościach.
2. Obliczanie należności przez zespół drogi według taryf, o których mowa w
ust. 1, i wskazywanie jej przez zespół opłat powinno odbywać się według
następujących zasad:
1) opłata początkowa, wspólna dla wszystkich taryf, powinna zwiększyć się
o jednostkę taryfową dopiero po przejechaniu przez taksówkę pierwszego
odcinka drogi;
2) zwiększenie opłaty o jednostkę taryfową następuje po przejechaniu
przez taksówkę każdego następnego odcinka drogi;
3) długości pierwszego odcinka i następnego odcinka w wyższej taryfie
powinny być mniejsze od długości odpowiadających im odcinków w taryfie
niższej;
4) stosunek długości pierwszego odcinka do następnego odcinka w każdej
taryfie powinien być stały dla wszystkich taryf, jakie równocześnie
zastosowano w taksometrze, i równy stosunkowi pierwszego okresu do
następnego okresu.
§ 20. 1. Zespół drogi powinien uruchamiać zespół opłat, jeżeli
prędkość taksówki jest większa od prędkości granicznej.
2. Prędkość graniczna nie może być większa niż 20 km/h.
§ 21. 1. Zespół drogi powinien umożliwiać zmianę długości następnych
odcinków drogi w przypadku zmiany zastosowanych w taksometrze taryf.
2. Zespół drogi powinien być wyposażony w urządzenie do zmiany długości
pierwszego odcinka drogi.
§ 22. Obliczanie należności przez zespół czasu i wskazywanie jej
przez zespół opłat powinno odbywać się według następujących zasad:
1) opłata początkowa wspólna dla wszystkich taryf powinna zwiększać się o
jednostkę taryfową dopiero po upływie pierwszego okresu;
2) każde kolejne zwiększenie opłaty o jednostkę taryfową powinno nastąpić
po upływie następnego okresu.
§ 23. Zespół czasu powinien umożliwiać zmianę wartości pierwszego i
następnych okresów w przypadku zmiany taryf zastosowanych w taksometrze.
§ 24. 1. Liczniki kilometrów ogólnych i płatnych powinny być
napędzane od kół napędowych taksówki, przy czym jazda do tyłu nie powinna
powodować zmniejszania wskazań tych liczników.
2. Górna granica zakresu pomiarowego liczników, o których mowa w ust. 1, nie
powinna być mniejsza niż 99.999 km, a wartość działki elementarnej nie
większa niż 1 km.
§ 25. Licznik kursów oraz licznik jednostek taryfowych powinny
zwiększać swoje wskazania skokowo o jednostkę.
§ 26. Licznik kursów powinien być napędzany od zespołu przełącznika,
a na pełny cykl pracy tego zespołu powinien przypadać przyrost wskazania
licznika o jedność.
§ 27. 1. Wskazania liczników, o których mowa w § 24 ust. 1 i § 25,
powinny być zabezpieczone przed skasowaniem.
2. Wskazania liczników, o których mowa w § 24 ust. 1 i § 25, powinny być
wyświetlane w zespole opłat i mogą być wyświetlane w zespole dopłat w
położeniu zespołu przełącznika WOLNY, przy czym powinno być jednoznacznie
określone, któremu z liczników odpowiada wyświetlona wartość.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, powinny być określone jednostki
wyświetlanych wartości liczbowych i wyjaśnione symbole lub znaki zastosowane
w poszczególnych licznikach.
4. Liczniki, o których mowa w § 24 ust. 1 i § 25, powinny zachowywać
wskazywaną wartość przez co najmniej 1 tydzień po ich odłączeniu od napięcia
zasilającego taksometr.
5. Wysokość cyfr wartości liczbowych wskazywanych w licznikach, o których
mowa w § 24 ust. 1 i § 25, powinna wynosić co najmniej 4 mm.
§ 28. 1. Zespół przełącznika powinien być sterowany ręcznie, z tym że
zmiana poszczególnych stanów pracy tego zespołu, o których mowa w § 29 ust.
1, może odbywać się w sposób mechaniczny, elektryczny lub elektroniczny.
2. Jeżeli zmiana stanu pracy odbywa się w sposób mechaniczny, to przełącznik
może być napędzany ręcznie lub za pomocą silnika elektrycznego.
§ 29. 1. Taksometr powinien być uruchamiany przez zespół przełącznika
po wprowadzeniu tego zespołu w jedno z następujących położeń,
odpowiadających stanom pracy:
1) WOLNY, gdy taksówka nie jest wynajęta;
2) TARYFA, gdy taksówka jest wynajęta;
3) KASA, gdy następuje rozliczenie kursu między kierowcą a pasażerem.
2. Włącznik uruchamiający zespół przełącznika może być zainstalowany w
siedzeniach taksówki.
§ 30. 1. W położeniu zespołu przełącznika WOLNY:
1) powinien być widoczny w okienku taryf napis WOLNY lub umowny symbol
tego położenia;
2) powinno być skasowane lub nastawione na zero wskazanie opłaty i
dopłaty;
3) powinien działać tylko licznik kilometrów ogólnych;
4) powinien być wyłączony zespół czasu i zespół drogi.
2. W położeniu zespołu przełącznika WOLNY powinno być zapewnione:
1) sprawdzanie poprawności działania wszystkich elementów wskazujących;
2) wyświetlenie oraz dodatkowe drukowanie wartości liczbowych
wskazywanych przez liczniki, o których mowa w § 24 ust. 1 i § 25;
3) wyświetlenie wartości stałej taksometru k;
4) wyświetlenie danych dotyczących taryf;
5) wyświetlenie wartości wielkości mierzonych za pomocą elektronicznego
urządzenia zabezpieczającego.
3. W położeniu zespołu przełącznika WOLNY może być wyświetlany numer
fabryczny taksometru, czas i data.
§ 31. 1. W taksometrze powinny być co najmniej dwa położenia zespołu
przełącznika TARYFA odpowiadające kolejnym coraz wyższym taryfom.
2. Położenia zespołu przełącznika TARYFA powinny być oznaczone numerami
widocznymi w okienku taryf, przy czym numer o większej wartości powinien
odpowiadać taryfie wyższej.
§ 32. 1. Przy wszystkich położeniach TARYFA powinny działać zespoły i
urządzenia wymienione w § 3, z wyjątkiem licznika kursów.
2. Jeżeli liczba położeń zespołu przełącznika odpowiadających taryfom jest
większa od liczby zastosowanych taryf, to powinna istnieć możliwość
blokowania taryf zapasowych.
3. Blokada, o której mowa w ust. 2, powinna być zabezpieczona w sposób
uniemożliwiający jej odblokowanie przez użytkownika.
§ 33. 1. W położeniu zespołu przełącznika KASA:
1) powinien wyświetlać się w okienku taryf napis KASA lub umowny symbol
tego położenia oraz numer taryfy, według której taksometr działa;
2) powinny działać zespoły i urządzenia wymienione w § 3, z wyjątkiem
zespołu czasu i licznika kursów.
2. W położeniu przełącznika KASA, wskazanie należnej opłaty powinno być
widoczne przez co najmniej 10 s, przy czym w tym czasie nie powinno być
możliwe przestawienie zespołu przełącznika do położenia WOLNY.
§ 34. Powinno być możliwe przestawianie zespołu przełącznika:
1) z położenia WOLNY bezpośrednio do położenia odpowiadającego pierwszej
taryfie;
2) z dowolnego położenia odpowiadającego określonej taryfie do położenia
odpowiadającego następnej lub poprzedniej taryfie;
3) z każdego położenia odpowiadającego taryfie do położenia KASA;
4) z położenia KASA tylko do położenia WOLNY;
5) z położenia WOLNY do położenia TARYFA oraz z położenia TARYFA do
położenia KASA, przy prędkości taksówki nie większej niż 5 km/h.
§ 35. Sygnały złącza testowego taksometru (typu TTL lub otwarty
kolektor npn; stan niski o czasie trwania od 0,01 ms do 1 ms) powinny być
generowane jako:
1) sygnał START, w momencie przełączenia taksometru z położenia WOLNY do
położenia TARYFA;
2) sygnał STOP, w momencie zmiany opłaty o jednostkę taryfową.
§ 36. 1. Taksometr może być wyposażony w zespół dopłat wraz z
licznikiem dopłat.
2. Konstrukcja zespołu dopłat wraz z licznikiem dopłat powinna umożliwiać
jego uruchomienie jedynie z chwilą wynajęcia taksówki.
3. Uruchomienie przycisku zespołu dopłat powinno powodować dodanie kolejnej
jednostki dopłaty w położeniu zespołu przełącznika TARYFA. Każde następne
uruchomienie przycisku powinno zwiększać wskazanie licznika dopłat o
jednostkę dopłaty.
4. W położeniu KASA wartość dopłaty powinna być dodana do wartości opłaty za
pomocą przycisku. Wartość dopłaty powinna być ponownie oddzielona od
wartości opłaty za kurs po upływie 5 s.
5. Wartość dopłaty powinna być wskazywana w postaci cyfr o wysokości nie
mniejszej niż 8 mm i nie większej niż wysokość cyfr zespołu opłat.
§ 37. Górna granica zakresu pomiarowego licznika zespołu dopłat
powinna wynosić co najmniej 9,99 zł.
§ 38. 1. Zewnętrznymi urządzeniami informacyjnymi taksometru mogą być
nieruchome tabliczki świetlne, których konstrukcję i wykonanie określa
załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Sterowanie urządzeniami informacyjnymi powinno odbywać się za pomocą
zespołu przełącznika.
3. Przy położeniu TARYFA na nieruchomej tabliczce świetlnej powinien być
wyświetlany kod sygnalizacji działania taksometru odpowiadający wyświetlanym
przez taksometr taryfom.
§ 39. 1. Wskazania liczników, o których mowa w § 24 ust. 1 i § 25,
oraz dane o układzie taryf mogą być drukowane za pomocą zespołu drukującego,
przy czym powinny być one zgodne z danymi wskazywanymi przez taksometr.
2. Wydruki powinny być czytelne i jednoznaczne.
§ 40. Zliczanie obrotów lub impulsów zespołu licznika, o którym mowa
w § 4 ust. 1 pkt 6, powinno odbywać się z dokładnością 0,1 obrotu lub 1
impulsu.
§ 41. 1. W elektronicznym urządzeniu zabezpieczającym:
1) każda zmiana lub ingerencja w układ taryf jest rejestrowana za pomocą
dodatkowego licznika, którego nie można wyzerować lub który w nieusuwalny
sposób rejestruje datę, kiedy miała miejsce ingerencja, przy czym
rejestracja powinna być dokonywana oddzielnie dla każdej taryfy lub grupy
taryf;
2) każda zmiana stałej taksometru k jest rejestrowana za pomocą licznika,
którego wskazanie jest niemożliwe do wyzerowania.
2. W przypadku gdy przekroczona jest pojemność liczników rejestrujących
zmiany i ingerencje, o których mowa w ust. 1, korzystanie z taksometru
powinno być niemożliwe.
Rozdział 3
Niektóre dodatkowe wymagania, którym powinny odpowiadać taksometry
współpracujące z kasą rejestrującą
§ 42. 1. Taksometr powinien zapewnić transmisję rejestrowanych danych
do kasy rejestrującej.
2. W przypadku posiadania wspólnej płyty głównej z kasą rejestrującą,
taksometr powinien umożliwić wykonanie czynności fiskalizacji kasy
rejestrującej bez naruszenia cech zabezpieczających taksometr.
3. W przypadku odłączenia lub uszkodzenia kasy rejestrującej powinna być
zapewniona możliwość blokowania działania taksometru, najpóźniej po
wykonaniu operacji kończącej kurs.
4. Na wewnętrznej lub zewnętrznej stronie przedniej ścianki taksometru, w
widocznym miejscu, powinien być zamieszczony w sposób trwały i czytelny
napis "fiskalny".
5. Zespół opłat lub zespół dopłat może umożliwiać wyświetlanie informacji o
stosowaniu upustu podczas realizacji kursu poprzez wyświetlenie wyrazu
"rabat".
6. Wyświetlanie należności uwzględniającej zastosowanie upustu powinno
nastąpić najpóźniej w położeniu KASA.
7. Przestawienie zespołu przełącznika z położenia KASA do położenia WOLNY
powinno być możliwe dopiero po wydrukowaniu przez kasę rejestrującą paragonu
fiskalnego.
Rozdział 4
Charakterystyki metrologiczne taksometrów
§ 43. 1. Błędy graniczne dopuszczalne taksometru niezainstalowanego w
taksówce przy zatwierdzeniu typu, legalizacji pierwotnej i ponownej wynoszą:
1) w odniesieniu do zespołu drogi:
a) dla pierwszego odcinka drogi: ±1 % długości tego odcinka, lecz nie
mniej niż ±10 m,
b) dla następnych odcinków drogi: ±0,2 % sumy długości tych odcinków,
lecz nie mniej niż ±1 % długości jednego następnego odcinka i nie mniej niż
±5 m;
2) w odniesieniu do zespołu czasu:
a) dla pierwszego okresu: ±1,5 % tego okresu, lecz nie mniej niż ±10 s,
b) dla następnych okresów: ±0,3 % sumy czasu tych okresów, lecz nie mniej
niż ±1,5 % jednego następnego okresu i nie mniej niż ±5 s;
3) w odniesieniu do liczników kilometrów ogólnych i kilometrów płatnych:
±1 % długości przebytej drogi.
2. Błędy graniczne dopuszczalne taksometru zainstalowanego w taksówce przy
legalizacji ponownej wynoszą:
1) dla pierwszego odcinka drogi: ±2 % długości tego odcinka, lecz nie
mniej niż ±20 m;
2) dla następnych odcinków drogi: ±1 % długości tych odcinków, lecz nie
mniej niż ±15 m.
§ 44. 1. Licznik kursów nie może wykazywać różnic względem liczby
tych kursów.
2. Licznik jednostek taryfowych nie może wykazywać różnic względem liczby
tych jednostek.
3. Licznik dopłat nie może wykazywać różnic względem liczby tych dopłat.
§ 45. Sprawdzenie taksometru podczas zatwierdzania typu powinno
odbywać się w następujących warunkach:
1) temperatura od -25°C do +55°C;
2) wilgotność względna powietrza od 10 % do 95 %;
3) zakres wibracji od 20 Hz do 200 Hz i przyspieszenie do 20 m/s2;
4) napięcie zasilania od 9 V do 16 V; jeżeli podczas działania taksometru
wystąpi przerwa w jego zasilaniu trwająca do 10 s, to wskazanie opłaty
widoczne wcześniej powinno być wyświetlone ponownie; w przypadku dłuższej
przerwy w zasilaniu taksometr powinien przełączyć się do położenia pracy
WOLNY;
5) zakłócenia elektromagnetyczne, elektrostatyczne lub inne o wartościach
lub zakresach wartości:
a) dla wyładowań elektrostatycznych: napięcie 6 kV, przy wyładowaniu
przez kontakt z taksometrem, i 8 kV, przy wyładowaniu przez powietrze,
energia 2 mJ, częstotliwość 1 Hz,
b) dla pola elektromagnetycznego: pasmo częstotliwości od 26 MHz do 1.000
MHz, natężenie pola 10 V/m,
c) dla impulsów przewodzonych zakłóceń: amplituda +250 V, czas narastania
10 ns, czas trwania 1 µs.
Rozdział 5
Wzory oraz okresy ważności dowodów oceny zgodności i legalizacji ponownej
taksometrów
§ 46. Dowodami oceny zgodności i legalizacji ponownej taksometrów są:
1) decyzja zatwierdzenia typu;
2) świadectwo legalizacji pierwotnej, w tym jednostkowej;
3) świadectwo legalizacji ponownej.
§ 47. 1. Wzór decyzji zatwierdzenia typu określa załącznik nr 2 do
rozporządzenia.
2. Okres ważności decyzji zatwierdzenia typu taksometru wynosi 10 lat i może
być każdorazowo przedłużony o następne 10 lat, a liczba taksometrów, które
mogą być wyprodukowane zgodnie z zatwierdzonym typem, jest nieograniczona.
3. W przypadku nieprzedłużenia okresu ważności decyzji zatwierdzenia typu
taksometru, zatwierdzenie typu pozostaje ważne w stosunku do taksometrów
znajdujących się w użytkowaniu.
§ 48. 1. Wzór świadectwa legalizacji pierwotnej taksometru określa
załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. Wzór świadectwa legalizacji ponownej taksometru określa załącznik nr 4 do
rozporządzenia.
§ 49. 1. Świadectwo legalizacji pierwotnej taksometru jest ważne
przez czas nieokreślony, jeżeli spełnia on wymagania metrologiczne określone
w rozporządzeniu i posiada nieuszkodzone cechy zabezpieczające.
2. Świadectwo legalizacji ponownej taksometru jest ważne przez 25 miesięcy,
licząc od pierwszego dnia miesiąca, w którym została dokonana legalizacja
taksometru zainstalowanego w taksówce, jeżeli spełnia on wymagania
metrologiczne określone w rozporządzeniu i posiada nieuszkodzone cechy
zabezpieczające.
Rozdział 6
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 50. Okres ważności świadectw legalizacji taksometrów, wydanych w
okresie od dnia 18 września 2002 r. do dnia wejścia w życie niniejszego
rozporządzenia, na czas określony, lecz nie dłuższy niż do dnia 30 czerwca
2003 r., przedłuża się do 25 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca, w
którym legalizacja taksometru zainstalowanego w taksówce została dokonana.
§ 51. Traci moc rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 6 września
2002 r. w sprawie wymagań technicznych i metrologicznych, którym powinny
odpowiadać taksometry elektroniczne (Dz. U. Nr 145, poz. 1220).
§ 52. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2003 r.
________
1) Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje
działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki
Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
KONSTRUKCJA I WYKONANIE NIERUCHOMYCH TABLICZEK ŚWIETLNYCH
1. Nieruchoma tabliczka świetlna
1) Schemat nieruchomej tabliczki świetlnej
1 - światło barwy żółtej.
Wymiary minimalne określono w milimetrach.
2) Nieruchoma tabliczka świetlna przewidziana jest do mocowania wewnątrz
taksówki z prawej strony na wysokości przedniej szyby. Napis WOLNY powinien
być widoczny z zewnątrz taksówki.
3) Kod sygnalizacji działania taksometru:
WOLNY - ciągłe podświetlanie napisu WOLNY, barwa światła żółta,
TARYFA 1 - ciągłe świecenie jednego światła skrajnego,
TARYFA 2 - ciągłe świecenie dwóch świateł skrajnych.
2. Nieruchoma tabliczka świetlna z trzema punktami świetlnymi
1) Schemat nieruchomej tabliczki świetlnej z trzema punktami świetlnymi
1 - światło barwy zielonej, 2 - światła barwy żółtej, 3 - obudowa,
4 - przyssawki gumowe.
Wymiary minimalne określono w milimetrach.
2) Nieruchoma tabliczka świetlna przewidziana jest do mocowania dwiema
przyssawkami do górnej części przedniej szyby z prawej strony wewnątrz
taksówki.
3) Kod sygnalizacji działania taksometru dla dwóch taryf:
WOLNY - ciągłe świecenie środkowego światła barwy zielonej,
TARYFA 1 - ciągłe świecenie jednego światła barwy żółtej,
TARYFA 2 - ciągłe świecenie dwóch świateł barwy żółtej.
4) Kod sygnalizacji działania taksometru dla czterech taryf:
WOLNY - ciągłe świecenie środkowego światła barwy zielonej,
TARYFA 1 - ciągłe świecenie jednego światła barwy żółtej,
TARYFA 2 - ciągłe świecenie dwóch świateł barwy żółtej,
TARYFA 3 - ciągłe świecenie jednego światła barwy zielonej i
jednego światła barwy
żółtej,
TARYFA 4 - ciągłe świecenie jednego światła barwy zielonej i dwóch
świateł barwy
żółtej.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WZÓR DECYZJI ZATWIERDZENIA TYPU TAKSOMETRU
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WZÓR ŚWIADECTWA LEGALIZACJI PIERWOTNEJ TAKSOMETRU
Objaśnienia odnośników
1) Jeżeli wystawiającym świadectwo legalizacji pierwotnej
taksometru jest:
- Prezes Głównego Urzędu Miar, to wpisuje się:
- dyrektor okręgowego urzędu miar, to wpisuje się:
OKRĘGOWEGO URZĘDU MIAR Nr .... w ....................",
- naczelnik obwodowego urzędu miar, to wpisuje się:
OBWODOWEGO URZĘDU MIAR Nr ..... w ...................."
.
2) Adres, telefon, faks, e-mail urzędu miar.
3) Dane identyfikujące taksometr oraz nazwa lub znak producenta,
numer fabryczny, rok produkcji oraz dane dotyczące urządzeń dodatkowych, o
ile wchodzą one w skład taksometru.
4) Dane identyfikujące zgłaszającego - nazwa i adres.
5) Określenie miejsc na taksometrze, na których zamieszcza się
cechy zabezpieczające.
6) Określenie znaku zgłoszenia przy pomocy liter i cyfr.
7) Dzień, miesiąc i rok wystawienia świadectwa legalizacji
pierwotnej taksometru.
8) Pieczęć okrągła organu administracji miar.
9) Podpis z podaniem imienia i nazwiska osoby wystawiającej
świadectwo.
Opis
Świadectwo legalizacji pierwotnej taksometru elektronicznego ma format A4.
Tło świadectwa jest białe, a litery koloru czarnego pisane czcionką Times
New Roman. Napisy umieszcza się w ramce o wymiarach 180 mm x 270 mm.
Wewnątrz ramki, u góry, pośrodku umieszczone jest godło Rzeczypospolitej
Polskiej. Wysokość godła powinna wynosić 16 mm. Pod godłem umieszczony jest
napis identyfikujący organ administracji miar wystawiający świadectwo
legalizacji pierwotnej, którego wysokość liter powinna wynosić 3 mm.
Litery w napisie: "ŚWIADECTWO LEGALIZACJI PIERWOTNEJ" powinny mieć wysokość
5 mm.
Wysokość liter napisów umieszczonych poniżej z lewej strony, ponad okrągłą
pieczęcią, powinna wynosić 3 mm.
Wysokość liter napisu: "Niniejsze świadectwo może być okazywane lub
kopiowane tylko w całości." powinna wynosić 2 mm.
ZAŁĄCZNIK Nr 4
WZÓR ŚWIADECTWA LEGALIZACJI PONOWNEJ TAKSOMETRU
Objaśnienia odnośników
1) Jeżeli wystawiającym świadectwo legalizacji ponownej
taksometru elektronicznego jest:
- Prezes Głównego Urzędu Miar, to wpisuje się:
"PREZES GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR",
- dyrektor okręgowego urzędu miar, to wpisuje się:
OKRĘGOWEGO URZĘDU MIAR Nr .... w ......................"
,
- naczelnik obwodowego urzędu miar, to wpisuje się:
OBWODOWEGO URZĘDU MIAR Nr .... w ......................"
.
- kierownik jednostki upoważnionej do wykonywania
legalizacji ponownej taksometrów, to wpisuje się nazwę tej
2) Adres, telefon, faks, e-mail urzędu miar albo jednostki
upoważnionej.
3) Dane identyfikujące taksometr elektroniczny oraz nazwa lub
znak producenta, numer fabryczny, rok produkcji oraz dane dotyczące urządzeń
dodatkowych, o ile wchodzą one w skład taksometru.
4) Dane identyfikujące zgłaszającego - nazwa i adres oraz
dodatkowo dane identyfikujące użytkownika, jeśli nie jest nim zgłaszający,
nazwa pojazdu, numer rejestracyjny.
5) W przypadku gdy przedmiotem legalizacji ponownej jest
taksometr elektroniczny naprawiony lub z uszkodzoną cechą zabezpieczającą,
to wpisuje się:
"§6 pkt 2 i 3, §7, §10, §12, §14 ust. 2, §25 i 26, §27 ust. 2 i 3, §29, §30
ust. 1 i 2, §31 i 32, §33 ust. 1, §34 pkt 1-4, §36 ust. 1-3, §38 i 39, §42
ust. 4-7, §43 i 44 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki
Społecznej z dnia 16 czerwca 2003 r. w sprawie wymagań metrologicznych,
którym powinny odpowiadać taksometry elektroniczne (Dz. U. Nr 108, poz.
1014).".
W pozostałych przypadkach wpisuje się: "§6 pkt 2, §7, §10 i 12, §29 ust. 1,
§31 ust. 1, §36 ust.1-3, §38, §43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 rozporządzenia
Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 16 czerwca 2003 r. w
sprawie wymagań metrologicznych, którym powinny odpowiadać taksometry
elektroniczne (Dz. U. Nr 108, poz. 1014).".
6) Określenie miejsc na taksometrze, na których zamieszcza się
cechy zabezpieczające.
7) Dzień, miesiąc słownie, rok.
8) Określenie znaku zgłoszenia przy pomocy liter i cyfr.
9) Dzień, miesiąc i rok wystawienia świadectwa legalizacji
ponownej taksometru elektronicznego.
10) Pieczęć okrągła organu administracji miar albo pieczęć
jednostki upoważnionej.
11) Podpis z podaniem imienia i nazwiska osoby wystawiającej
świadectwo.
Opis
Świadectwo legalizacji ponownej taksometru elektronicznego ma format A4. Tło
świadectwa jest białe, a litery koloru czarnego pisane czcionką Times New
Roman. Napisy umieszcza się w ramce o wymiarach 180 mm x 270 mm.
Wewnątrz ramki, u góry, pośrodku zamieszcza się godło Rzeczypospolitej
Polskiej. Wysokość godła powinna wynosić 16 mm. Pod godłem umieszczony jest
napis identyfikujący organ administracji miar wystawiający świadectwo
legalizacji ponownej, którego wysokość liter powinna wynosić 3 mm.
Litery w napisie: "ŚWIADECTWO LEGALIZACJI PONOWNEJ" powinny mieć wysokość 5
mm.
Wysokość liter zapisów umieszczonych poniżej z lewej strony, ponad
pieczęcią, powinna wynosić 3 mm.
Wysokość liter napisu: "Niniejsze świadectwo może być okazywane lub
kopiowane tylko w całości." powinna wynosić 2 mm.