Dziennik Ustaw Nr
14, poz. 144 z 2003 r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 30 grudnia 2002 r.
w sprawie kontroli ruchu drogowego
(Dz. U. z dnia 31 stycznia 2003 r.)
Na podstawie art. 131 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o
ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602, Nr 123, poz. 779 i Nr 160, poz.
1086, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 133, poz. 872, z 1999 r. Nr 106, poz.
1216, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 43, poz. 483 i Nr 53, poz. 649, z 2001
r. Nr 27, poz. 298, Nr 106, poz. 1149, Nr 110, poz. 1189, Nr 111, poz. 1194,
Nr 123, poz. 1353, Nr 125, poz. 1371, Nr 129, poz. 1444 i Nr 130, poz. 1452,
z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804, Nr 113, poz.
984, Nr 183, poz. 1524, Nr 199, poz. 1671, Nr 216, poz. 1825 i 1826 i Nr
238, poz. 2021 oraz z 2003 r. Nr 7, poz 79) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Rozporządzenie określa:
1) organizację, warunki i sposób wykonywania kontroli ruchu drogowego;
2) warunki i tryb udzielania upoważnień do zatrzymywania pojazdów lub
wykonywania niektórych czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego przez
funkcjonariuszy innych organów oraz strażników straży gminnych (miejskich);
3) wymagany sposób zachowania się kontrolowanego uczestnika ruchu.
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o "kontrolującym", rozumie się przez
to policjanta lub podmiot uprawniony na mocy niniejszego rozporządzenia do
kontroli ruchu drogowego.
§ 2. 1. Policjant, w celu przeprowadzenia kontroli ruchu drogowego,
jest uprawniony do wydania poleceń i sygnałów.
2. Polecenia i sygnały mogą być wydawane przez policjanta:
1) pieszego;
2) znajdującego się w pojeździe lub na pojeździe;
3) jadącego wierzchem lub rowerem;
4) znajdującego się na pokładzie statku powietrznego.
§ 3. 1. Policjant umundurowany w warunkach dostatecznej widoczności
podaje sygnały tarczą do zatrzymywania pojazdów lub ręką, a w warunkach
niedostatecznej widoczności - latarką ze światłem czerwonym albo tarczą do
zatrzymywania pojazdów ze światłem odblaskowym lub światłem czerwonym.
2. Policjant nieumundurowany jest uprawniony do zatrzymania kierującego
pojazdem wyłącznie na obszarze zabudowanym.
3. Policjant nieumundurowany w warunkach dostatecznej widoczności podaje
sygnały tarczą do zatrzymywania pojazdów, a w warunkach niedostatecznej
widoczności - latarką ze światłem czerwonym albo tarczą do zatrzymywania
pojazdów ze światłem odblaskowym lub światłem czerwonym.
4. Policjant jadący pojazdem samochodowym może podawać kierującemu pojazdem
polecenia do określonego zachowania się za pomocą urządzeń nagłaśniających,
sygnalizacyjnych lub świetlnych.
5. Policjant patrolu powietrznego polecenie do zatrzymania pojazdu podaje za
pomocą urządzeń nagłaśniających lub świetlnych.
6. Polecenie do zatrzymania pojazdu podaje się z dostatecznej odległości, w
sposób zapewniający jego dostrzeżenie przez kierującego pojazdem oraz
bezpieczne zatrzymanie w miejscu wskazanym przez policjanta.
7. Miejsce zatrzymania pojazdu, z zastrzeżeniem § 11 ust. 3 i § 12 ust. 3,
może być wyznaczone przez ustawienie znaku "stój - kontrola drogowa".
8. Dla zwrócenia uwagi na podawane sygnały lub polecenia policjant może
używać sygnałów dźwiękowych lub gwizdka policyjnego.
§ 4. 1. Pojazd powinien być zatrzymany w miejscu, gdzie nie utrudnia
to ruchu i nie zagraża jego bezpieczeństwu.
2. W celu dojazdu do miejsca, o którym mowa w ust. 1, policjant może wydać
kontrolowanemu uczestnikowi ruchu polecenie jazdy za pojazdem policyjnym.
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w razie konieczności zatrzymania pojazdu:
1) w wyniku prowadzonych działań pościgowych;
2) co do którego zachodzi uzasadnione podejrzenie, iż może on zagrażać
bezpieczeństwu ruchu drogowego ze względu na swój stan techniczny lub
zachowanie się kierującego.
4. Pojazd policyjny powinien być, w miarę możliwości, ustawiony za
zatrzymanym pojazdem.
5. W przypadku zatrzymania pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione,
kierujący pojazdem policyjnym przed przystąpieniem do kontroli włącza
niebieskie światło błyskowe.
§ 5. 1. Policjant, po zatrzymaniu pojazdu, podaje kierującemu
stopień, imię i nazwisko oraz przyczynę zatrzymania, a ponadto:
1) policjant umundurowany okazuje legitymację służbową na żądanie
kontrolowanego uczestnika ruchu;
2) policjant nieumundurowany okazuje legitymację służbową bez wezwania.
2. Legitymację służbową okazuje się w sposób umożliwiający kontrolowanemu
uczestnikowi ruchu odczytanie numeru służbowego policjanta oraz nazwy
organu, który wydał legitymację.
3. Przystępując do czynności kontrolnych, policjant może wydać polecenie
unieruchomienia silnika pojazdu.
4. W przypadkach uzasadnionych względami bezpieczeństwa lub uwarunkowanych
charakterem kontroli policjant może wydać kierującemu pojazdem lub
pasażerowi pojazdu polecenie opuszczenia pojazdu.
5. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w razie zatrzymania pojazdu:
1) w wyniku prowadzonych działań pościgowych;
2) co do którego istnieje uzasadnione podejrzenie, że pochodzi z
przestępstwa;
3) jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że znajdują się w nim osoby,
które popełniły przestępstwo.
6. W przypadkach, o których mowa w ust. 5, policjant nakazuje kierującemu
pojazdem lub pasażerowi pojazdu opuścić pojazd, stanąć w rozkroku i oprzeć
ręce na dachu (boku) pojazdu lub położyć się w obrębie pasa drogowego twarzą
do ziemi.
7. Do pojazdu policyjnego uczestnik ruchu może być wpuszczony tylko w razie
konieczności:
1) udzielenia pomocy choremu lub rannemu;
2) doprowadzenia do jednostki Policji, izby wytrzeźwień lub placówki
służby zdrowia;
3) poddania badaniu w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu lub
środka działającego podobnie do alkoholu, jeżeli wykonanie tej czynności w
innych warunkach byłoby niemożliwe lub mogłoby zakłócić porządek;
4) okazania przebiegu zarejestrowanego wykroczenia;
5) przeprowadzenia czynności procesowych.
§ 6. 1. Przeprowadzając kontrolę warunków i sposobu przewozu
materiałów niebezpiecznych, policjant sprawdza:
1) klasyfikację materiału niebezpiecznego;
2) dobór opakowania lub cysterny;
3) oznakowanie opakowań i sztuk przesyłki;
4) przestrzeganie zakazów pakowania razem określonych materiałów;
5) przestrzeganie zakazów ładowania razem sztuk przesyłki z określonymi
materiałami;
6) sposób rozmieszczenia i zabezpieczenia sztuk przesyłki na pojeździe;
7) stan techniczny opakowań i cystern użytych do przewozu;
8) stan techniczny pojazdu użytego do przewozu, jego oznakowanie i
wyposażenie;
9) sposób przewozu;
10) kwalifikacje kierowcy;
11) dokumenty wymagane przy przewozie;
12) stan zabezpieczenia magazynowanych w czasie przewozu materiałów
promieniotwórczych.
2. Dokonując kontroli w zakresie określonym w ust. 1, policjant może
współdziałać w szczególności z przedstawicielami:
1) Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki - w sprawach warunków przewozu
drogowego materiałów promieniotwórczych;
2) Transportowego Dozoru Technicznego - w sprawach warunków technicznych
zbiorników, w tym cystern wykorzystywanych do przewozu drogowego materiałów
niebezpiecznych, w sprawach warunków technicznych opakowań przeznaczonych do
przewozu drogowego gazów oraz w sprawach badań okresowych pojemników do
przewozu luzem.
§ 7. 1. Policjant, zatrzymując dokument stwierdzający uprawnienie do
kierowania pojazdem lub jego używania, wydaje pokwitowanie. Wzór
pokwitowania stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. W razie uzasadnionego przypuszczenia, że pojazd zagraża bezpieczeństwu
ruchu lub narusza wymagania ochrony środowiska, pokwitowanie, o którym mowa
w ust. 1, stanowi jednocześnie skierowanie na dodatkowe badania techniczne.
§ 8. Policjant może kierować kontrolowanym pojazdem w zakresie
posiadanego uprawnienia do kierowania pojazdami, jeżeli jest to niezbędne
dla:
1) dokonania sprawdzenia stanu technicznego pojazdu, a w szczególności
skuteczności działania hamulców, albo sprawdzenia masy lub nacisku osi
pojazdu;
2) sprowadzenia pojazdu, którym kierowała osoba będąca w stanie po użyciu
alkoholu lub w stanie nietrzeźwości albo będąca pod wpływem środka
odurzającego lub działającego podobnie do alkoholu, zatrzymanego w miejscu
zabronionym do miejsca, gdzie zatrzymanie jest dozwolone.
§ 9. Dokonanie sprawdzenia zapisów urządzenia rejestrującego
samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy oraz postoju policjant potwierdza
odciskiem pieczęci na tarczy tego urządzenia. Wzór pieczęci stanowi
załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 10. 1. Inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego są uprawnieni do
wykonywania kontroli ruchu drogowego w stosunku do kierujących pojazdami w
transporcie drogowym oraz niezarobkowym krajowym i międzynarodowym przewozie
drogowym w zakresie określonym w odrębnych przepisach.
2. Do inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego wykonujących czynności, o
których mowa w ust. 1, przepisy § 2 ust. 1 i 2 pkt 1-2 i 4, § 3 ust. 1 i
4-7, § 4 ust. 1, 2 i 3 pkt 2, § 5 ust. 3 i 4 oraz § 6-8 stosuje się
odpowiednio.
3. Dokonanie sprawdzenia zapisów urządzenia rejestrującego samoczynnie
prędkość jazdy, czas jazdy oraz postoju inspektor Inspekcji Transportu
Drogowego potwierdza odciskiem pieczęci na tarczy tego urządzenia. Wzór
pieczęci stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§ 11. 1. Funkcjonariusze Straży Granicznej są uprawnieni do kontroli
ruchu drogowego w stosunku do pojazdów przekraczających granicę
Rzeczypospolitej Polskiej oraz w strefie nadgranicznej.
2. Do funkcjonariuszy Straży Granicznej, wykonujących czynności, o których
mowa w ust. 1, przepisy § 2, § 3 ust. 1, 4-6 i 8, § 4, § 5 ust. 1 pkt 1,
ust. 2-6 i ust. 7 pkt 1-3 i 5, § 6 oraz § 8 stosuje się odpowiednio.
3. Miejsce zatrzymania pojazdu może być wyznaczone przez ustawienie znaku
"stój - kontrola graniczna".
§ 12. 1. Funkcjonariusze organów celnych są uprawnieni do kontroli
ruchu drogowego w stosunku do pojazdów przekraczających granicę
Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych pojazdów w strefie nadgranicznej.
2. Do funkcjonariuszy organów celnych wykonujących czynności, o których mowa
w ust. 1, przepisy § 2 ust. 1 i 2 pkt 1 i 2, § 3 ust. 1 i 6, § 4 ust. 1, § 5
ust. 1 pkt 1, ust. 3 i 4 oraz § 8 stosuje się odpowiednio.
3. Miejsce zatrzymania pojazdu może być wyznaczone przez ustawienie znaku
"stój - kontrola celna".
§ 13. 1. Czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego mogą wykonywać,
w zakresie określonym odpowiednio w § 15-17 strażnicy leśni, funkcjonariusze
Straży Parku, pracownicy zarządów dróg, strażnicy straży gminnych
(miejskich).
2. Strażnicy, funkcjonariusze lub pracownicy, o których mowa w ust. 1, mogą
wykonywać czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego, jeżeli posiadają
upoważnienie do wykonywania kontroli ruchu drogowego.
3. Czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego wykonują, z zastrzeżeniem §
16 ust. 6, umundurowani strażnicy, funkcjonariusze lub pracownicy, o których
mowa w ust. 1.
4. Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych strażnicy, funkcjonariusze
lub pracownicy, o których mowa w ust. 1, podają imię i nazwisko, stanowisko
oraz przyczynę przeprowadzenia czynności kontrolnych, a na żądanie
kontrolowanego uczestnika ruchu okazują legitymację służbową i upoważnienie
do wykonywania kontroli ruchu drogowego, w sposób umożliwiający odczytanie
tych dokumentów.
§ 14. 1. Upoważnienie do wykonywania kontroli ruchu drogowego wydaje
się strażnikom, funkcjonariuszom lub pracownikom, o których mowa w § 13 ust.
1, którzy:
1) nie byli skazani za przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w
komunikacji;
2) ukończyli szkolenie według programu stanowiącego załącznik nr 4 do
rozporządzenia.
2. Szkolenie organizuje przełożony osób, które ubiegają się o uzyskanie
upoważnienia do wykonywania kontroli ruchu drogowego, w porozumieniu z
komendantem wojewódzkim Policji.
3. Szkolenie osób ubiegających się o upoważnienie do wykonywania kontroli
ruchu drogowego może stanowić część składową szkolenia, któremu strażnicy,
funkcjonariusze lub pracownicy, o których mowa w § 13 ust. 1, podlegają na
podstawie odrębnych przepisów.
4. Upoważnienie do wykonywania kontroli ruchu drogowego wydaje komendant
powiatowy Policji, na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 5 do
rozporządzenia.
5. Osoba, która uzyskała upoważnienie do wykonywania kontroli ruchu
drogowego, podlega przeszkoleniu uzupełniającemu w przypadku wprowadzenia
zmian w przepisach z zakresu kontroli ruchu drogowego.
6. Komendant powiatowy Policji prowadzi ewidencję wydanych upoważnień do
wykonywania kontroli ruchu drogowego.
§ 15. 1. Strażnicy leśni oraz funkcjonariusze Straży Parku są
uprawnieni do kontroli ruchu drogowego na terenach lasów lub parków
narodowych.
2. Strażnicy leśni i funkcjonariusze Straży Parku, w ramach wykonywania
czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego, są upoważnieni do:
1) zatrzymywania pojazdów, których kierujący nie stosują się do
obowiązujących na terenach lasów i parków narodowych przepisów lub znaków
drogowych o zakazie wjazdu, zatrzymywania się lub postoju pojazdów; przepisy
§ 2 ust. 2 pkt 1-3, § 3 ust. 1 i 6, § 4 ust. 1 i § 5 ust. 3 i 4 stosuje się
odpowiednio;
2) legitymowania uczestników ruchu drogowego i udzielania im wiążących
poleceń co do sposobu korzystania z drogi.
3. Zatrzymywanie pojazdów odbywa się z zachowaniem następujących warunków:
1) sygnał do zatrzymania jest podawany przez strażnika leśnego lub
funkcjonariusza Straży Parku z dostatecznej odległości i w sposób
zapewniający jego dostrzeżenie przez kierującego pojazdem oraz bezpieczne
zatrzymanie się we wskazanym miejscu;
2) sygnał do zatrzymania podawany jest w warunkach dostatecznej
widoczności tarczą do zatrzymywania pojazdów, a w warunkach niedostatecznej
widoczności - latarką ze światłem czerwonym lub tarczą do zatrzymywania
pojazdów ze światłem odblaskowym lub światłem czerwonym.
4. Strażnicy leśni i funkcjonariusze Straży Parku, w związku z wykonywaniem
czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego, są obowiązani do czasu
przybycia Policji uniemożliwić kierowanie pojazdem osobie, co do której
istnieje uzasadnione podejrzenie, że znajduje się ona w stanie nietrzeźwości
lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do
alkoholu.
§ 16. 1. Pracownicy zarządów dróg są uprawnieni do kontroli pojazdów:
1) co do których istnieje uzasadnione podejrzenie, że przekraczają
dopuszczalną masę lub nacisk osi;
2) które powodują uszkadzanie lub niszczenie drogi;
3) które zanieczyszczają lub zaśmiecają drogę.
2. Pracownicy zarządów dróg, w ramach wykonywania czynności z zakresu
kontroli ruchu drogowego, są upoważnieni do:
1) zatrzymywania pojazdów; przepisy § 4 ust. 1 i § 5 ust. 3 i 4 stosuje
się odpowiednio;
2) legitymowania uczestników ruchu drogowego i udzielania im wiążących
poleceń co do sposobu korzystania z drogi i pojazdu;
3) sprawdzania dokumentów wymaganych w związku z używaniem pojazdu;
4) sprawdzania stanu technicznego, wyposażenia, ładunku, wymiarów, masy
lub nacisku osi pojazdu znajdującego się na drodze;
5) używania przyrządów kontrolno-pomiarowych służących w szczególności do
badania pojazdu, określania jego masy lub nacisku osi oraz stwierdzania
naruszenia wymagań ochrony środowiska;
6) uniemożliwiania jazdy pojazdem przekraczającym dopuszczalną masę lub
naciski osi albo uszkadzającym lub niszczącym drogę.
3. Zatrzymywanie pojazdów odbywa się z zachowaniem następujących warunków:
1) sygnał do zatrzymania jest podawany przez pieszego pracownika zarządu
drogi z dostatecznej odległości i w sposób zapewniający jego dostrzeżenie
przez kierującego pojazdem oraz bezpieczne zatrzymanie się we wskazanym
miejscu;
2) sygnał do zatrzymania jest podawany w warunkach dostatecznej
widoczności tarczą do zatrzymywania pojazdów, a w warunkach niedostatecznej
widoczności - latarką ze światłem czerwonym lub tarczą do zatrzymywania
pojazdów ze światłem odblaskowym lub światłem czerwonym.
4. W celu dokonania sprawdzenia masy lub nacisku osi pojazdu pracownicy
zarządów dróg mogą kierować pojazdem.
5. Pracownicy zarządów dróg mogą zatrzymywać pojazdy na obszarze zabudowanym
przez całą dobę, a poza obszarem zabudowanym - tylko od świtu do zmierzchu i
wtedy, kiedy dysponują pojazdem samochodowym oznakowanym emblematem
właściwego zarządu drogi.
6. Pracownicy zarządów dróg mogą wykonywać czynności z zakresu kontroli
ruchu drogowego, jeżeli są ubrani w odzież zapewniającą ich łatwą
rozpoznawalność.
§ 17. 1. Strażnicy straży gminnych (miejskich) są uprawnieni do
wykonywania czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego w odniesieniu do:
1) kierujących pojazdami, niestosujących się do zakazu ruchu w obu
kierunkach;
2) uczestników ruchu naruszających przepisy o:
a) zatrzymaniu lub postoju pojazdów,
b) ruchu motorowerów, rowerów, pojazdów zaprzęgowych oraz o jeździe
wierzchem lub pędzeniu zwierząt,
c) ruchu pieszych.
2. W ramach wykonywania czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego
strażnicy straży gminnych (miejskich) są upoważnieni do:
1) zatrzymywania pojazdów lub jadących wierzchem; przepisy § 4 ust. 1 i 4
oraz § 5 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio;
2) sprawdzania dokumentów wymaganych w związku z kierowaniem pojazdem lub
jego używaniem;
3) usuwania, przemieszczania lub blokowania pojazdów w przypadkach i w
trybie określonym w odrębnych przepisach.
3. Zatrzymywanie pojazdów odbywa się z zachowaniem następujących warunków:
1) sygnał do zatrzymania podawany jest przez strażnika straży gminnych
(miejskich) z dostatecznej odległości i w sposób zapewniający jego
dostrzeżenie przez kierującego pojazdem oraz bezpieczne zatrzymanie się we
wskazanym miejscu;
2) sygnał do zatrzymania podawany jest w warunkach dostatecznej
widoczności tarczą do zatrzymywania pojazdów, a w warunkach niedostatecznej
widoczności - latarką ze światłem czerwonym lub tarczą do zatrzymywania
pojazdów ze światłem odblaskowym lub światłem czerwonym.
4. Strażnicy straży gminnych (miejskich) są upoważnieni do zatrzymywania
kierującego pojazdem na obszarze zabudowanym przez całą dobę, a poza
obszarem zabudowanym - tylko od świtu do zmierzchu i wtedy, kiedy dysponują
pojazdem samochodowym oznakowanym emblematem właściwej straży gminnej
(miejskiej).
5. Zatrzymanie pojazdu w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, może
nastąpić wyłącznie na drodze, na której obowiązuje zakaz ruchu w obu
kierunkach.
6. Strażnicy straży gminnych (miejskich), w związku z wykonywaniem czynności
z zakresu kontroli ruchu drogowego, są obowiązani do czasu przybycia Policji
uniemożliwić kierowanie pojazdem osobie, co do której istnieje uzasadnione
podejrzenie, że znajduje się ona w stanie nietrzeźwości lub w stanie po
użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu.
§ 18. 1. Uczestnik ruchu jest obowiązany stosować się do poleceń i
sygnałów oraz wskazówek wydawanych przez kontrolującego.
2. W przypadku podania przez kontrolującego sygnału do zatrzymania pojazdu
kierujący tym pojazdem jest obowiązany:
1) zatrzymać pojazd;
2) trzymać ręce na kierownicy i nie wysiadać z pojazdu, chyba że zażąda
tego kontrolujący;
3) na polecenie kontrolującego:
a) wyłączyć silnik pojazdu,
b) włączyć światła awaryjne.
3. Kierujący pojazdem lub pasażer pojazdu mogą wysiadać z kontrolowanego
pojazdu wyłącznie za zezwoleniem kontrolującego.
§ 19. Przy zatrzymaniu dokumentu, o którym mowa w § 7 ust. 1, można
wydać, do czasu wyczerpania nakładów, pokwitowanie według wzoru określonego
na podstawie dotychczasowych przepisów.
§ 20. Traci moc rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i
Administracji z dnia 25 maja 1999 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz.
U. Nr 53, poz. 563 oraz z 2002 r. Nr 2, poz. 25).
§ 21. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
______
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem
administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 marca 2002 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
(Dz. U. Nr 35, poz. 325 i Nr 58, poz. 533).
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WZÓR POKWITOWANIA ZA ZATRZYMANIE DOKUMENTU STWIERDZAJĄCEGO UPRAWNIENIE DO
KIEROWANIA POJAZDEM LUB JEGO UŻYWANIA
Uwagi:
1) bloczek formatu A-6, okładka usztywniona;
2) druk pokwitowania dwustronny, wykonany na papierze samokopiującym;
3) kolorystyka:
a) oryginał: tło koloru białego, tekst w kolorze czarnym,
b) kopia: tło koloru żółtego, tekst w kolorze czarnym;
4) bloczek zawiera 25 pokwitowań.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WZÓR PIECZĘCI POLICJANTA POTWIERDZAJĄCEJ DOKONANIE KONTROLI URZĄDZENIA
REJESTRUJĄCEGO SAMOCZYNNIE PRĘDKOŚĆ JAZDY, CZAS JAZDY ORAZ POSTOJU
Użyte w pieczęci symbole oznaczają:
Y - komendę wojewódzką Policji oznaczoną numerem w postaci cyfr
rzymskich według schematu:
I - Komenda Wojewódzka Policji we Wrocławiu - dla
województwa dolnośląskiego,
II - Komenda Wojewódzka Policji w Bydgoszczy - dla
województwa kujawsko-pomorskiego,
III - Komenda Wojewódzka Policji w Lublinie - dla województwa
lubelskiego,
IV - Komenda Wojewódzka Policji w Gorzowie Wlkp. - dla
województwa lubuskiego,
V - Komenda Wojewódzka Policji w Łodzi - dla województwa
łódzkiego,
VI - Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie - dla województwa
małopolskiego,
VII - Komenda Wojewódzka Policji w Radomiu - dla województwa
mazowieckiego,
VIII - Komenda Wojewódzka Policji w Opolu - dla województwa
opolskiego,
IX - Komenda Wojewódzka Policji w Rzeszowie - dla
województwa podkarpackiego,
X - Komenda Wojewódzka Policji w Białymstoku - dla
województwa podlaskiego,
XI - Komenda Wojewódzka Policji w Gdańsku - dla województwa
pomorskiego,
XII - Śląska Komenda Wojewódzka Policji w Katowicach - dla
województwa śląskiego,
XIII - Komenda Wojewódzka Policji w Kielcach - dla województwa
świętokrzyskiego,
XIV - Komenda Wojewódzka Policji w Olsztynie - dla
województwa warmińsko-mazurskiego,
XV - Komenda Wojewódzka Policji w Poznaniu - dla województwa
wielkopolskiego,
XVI - Komenda Wojewódzka Policji w Szczecinie - dla
województwa zachodniopomorskiego,
XVII - Komenda Stołeczna Policji dla miasta Warszawa;
aa - komendę powiatową Policji lub inną jednostkę Policji w danym
województwie, oznaczoną małymi literami alfabetu;
xxx - numer ewidencyjny pieczęci wydanej w danej jednostce Policji,
oznaczony cyframi arabskimi;
h....- miejsce na wpisanie godziny kontroli.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WZÓR PIECZĘCI INSPEKTORA INSPEKCJI TRANSPORTU DROGOWEGO POTWIERDZAJĄCEJ
DOKONANIE KONTROLI URZĄDZENIA REJESTRUJĄCEGO SAMOCZYNNIE PRĘDKOŚĆ JAZDY,
CZAS JAZDY ORAZ POSTOJU
Użyte w pieczęci symbole oznaczają:
Y - wojewódzkie inspekcje transportu drogowego, oznaczone numerem w
postaci cyfr rzymskich według schematu:
I - wojewódzka inspekcja transportu drogowego we Wrocławiu
- dla województwa dolnośląskiego,
II - wojewódzka inspekcja transportu drogowego w Bydgoszczy
- dla województwa kujawsko-pomorskiego,
III - wojewódzka inspekcja transportu drogowego w Lublinie -
dla województwa lubelskiego,
IV - wojewódzka inspekcja transportu drogowego w Gorzowie
Wlkp. - dla województwa lubuskiego,
V - wojewódzka inspekcja transportu drogowego w Łodzi - dla
województwa łódzkiego,
VI - wojewódzka inspekcja transportu drogowego w Krakowie -
dla województwa małopolskiego,
VII - wojewódzka inspekcja transportu drogowego w Warszawie -
dla województwa mazowieckiego,
VIII - wojewódzka inspekcja transportu drogowego w Opolu - dla
województwa opolskiego,
IX - wojewódzka inspekcja transportu drogowego w Rzeszowie -
dla województwa podkarpackiego,
X - wojewódzka inspekcja transportu drogowego w Białymstoku
- dla województwa podlaskiego,
XI - wojewódzka inspekcja transportu drogowego w Gdańsku -
dla województwa pomorskiego,
XII - wojewódzka inspekcja transportu drogowego w Katowicach
- dla województwa śląskiego,
XIII - wojewódzka inspekcja transportu drogowego w Kielcach -
dla województwa świętokrzyskiego,
XIV - wojewódzka inspekcja transportu drogowego w Olsztynie -
dla województwa warmińsko-mazurskiego,
XV - wojewódzka inspekcja transportu drogowego w Poznaniu -
dla województwa wielkopolskiego,
XVI - wojewódzka inspekcja transportu drogowego w Szczecinie
- dla województwa zachodniopomorskiego;
xxx - numer ewidencyjny pieczęci wydanej w wojewódzkiej inspekcji
transportu drogowego, oznaczony cyframi arabskimi;
h...- miejsce na wpisanie godziny kontroli.
ZAŁĄCZNIK Nr 4
PROGRAM SZKOLENIA OSÓB UBIEGAJĄCYCH SIĘ O UPOWAŻNIENIE DO WYKONYWANIA
KONTROLI RUCHU DROGOWEGO
§ 1. Szkolenie osób ubiegających się o uzyskanie upoważnienia do
wykonywania kontroli ruchu drogowego obejmuje zajęcia teoretyczne i
praktyczne.
§ 2. 1. Liczba godzin i tematyka zajęć teoretycznych uzależniona jest
od zakresu upoważnienia do wykonywania kontroli ruchu drogowego, o które
ubiega się dana osoba.
2. Program zajęć teoretycznych obejmuje:
1) dla strażników straży gminnych (miejskich):
.-------------------------------------------------------------------------------------------------.
| Temat | Liczba godzin |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| I. Wybrane zagadnienia z przepisów o ruchu drogowym | 8 |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| 1. Podstawowe akty prawne dotyczące ruchu drogowego i zakres ich obowiązywania| 1 |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| 2. Podstawowe zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego. Definicje | 2 |
| podstawowych pojęć zawartych w ustawie - Prawo o ruchu drogowym | |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| 1) o ruchu pieszych; | 2 |
| 2) o ruchu pojazdów; | |
| 3) o ruchu rowerów, motorowerów oraz pojazdów zaprzęgowych; | |
| 4) o ruchu zwierząt; | |
| 5) dotyczące zatrzymania i postoju; | |
| 6) dotyczące używania świateł zewnętrznych; | |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| 4. Warunki używania pojazdów w ruchu drogowym; dokumenty | 1 |
| stwierdzające uprawnienia do kierowania pojazdami oraz | |
| stwierdzające zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia | |
| odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu | |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| 5. Wybrane znaki i sygnały drogowe: | 2 |
| 1) znaki drogowe pionowe; | |
| 2) znaki drogowego poziome; | |
| 3) sygnały świetlne; | |
| 4) sygnały i polecenia dawane przez osoby kierujące ruchem | |
| lub uprawnione do jego kontroli | |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| II. Kontrola ruchu drogowego | 5 |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| 1. Podstawy prawne i zakres uprawnień do kontroli ruchu drogowego | 1 |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| 2. Podstawowe zasady postępowania podczas wykonywania czynności | 3 |
| 1) podchodzenie do zatrzymanego pojazdu; | |
| 2) bezpieczeństwo własne oraz uczestników ruchu drogowego; | |
| 3) zachowanie wobec osób kontrolowanych. | |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| 3. Sposób podawania sygnałów do zatrzymywania pojazdów | 1 |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
.-------------------------------------------------------------------------------------------------.
2) dla pracowników zarządów dróg:
.-------------------------------------------------------------------------------------------------.
| Temat | Liczba godzin |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| I. Wybrane zagadnienia z przepisów o ruchu drogowym | 5 |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| 1. Podstawowe akty prawne dotyczące ruchu drogowego i zakres | 1 |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| 2. Dokumenty wymagane w związku z używaniem pojazdu | 1 |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| 3. Przepisy określające: | 1 |
| 1) dopuszczalne wymiary, masy i naciski osi pojazdów na drogę, | |
| 2) wymagania ochrony środowiska | |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| 4. Przyrządy kontrolno-pomiarowe służące w szczególności do | 2 |
| sprawdzania masy pojazdu i nacisku osi, do badania spalin | |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| II. Kontrola ruchu drogowego | 5 |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| 1. Podstawy prawne i zakres uprawnień do kontroli ruchu drogowego | 1 |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| 2. Podstawowe zasady postępowania podczas wykonywania czynności | 3 |
| 1) podchodzenie do zatrzymanego pojazdu; | |
| 2) bezpieczeństwo własne oraz uczestników ruchu drogowego; | |
| 3) zachowanie wobec osób kontrolowanych | |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| 3. Sposób podawania sygnałów do zatrzymywania pojazdów | 1 |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
.-------------------------------------------------------------------------------------------------.
*) Zajęcia należy przeprowadzić w formie ćwiczeń.
3) dla strażników leśnych i funkcjonariuszy Straży Parku:
.-------------------------------------------------------------------------------------------------.
| Temat | Liczba godzin |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| I. Wybrane zagadnienia z przepisów o ruchu drogowym | 3 |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| 1. Podstawowe akty prawne dotyczące ruchu drogowego i zakres ich | 1 |
| obowiązywania na terenie lasów i parków narodowych | |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| 2. Przepisy określające zakazy wjazdu do lasu i na teren parku | 1 |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| 3. Znaki drogowe dotyczące zakazu wjazdu, zakazu zatrzymywania | 1 |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| II. Kontrola ruchu drogowego | 4 |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| 1. Podstawy prawne i zakres uprawnień do kontroli ruchu drogowego | 1/2 |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| 2. Podstawowe zasady postępowania podczas wykonywania czynności | 21/2 |
| 1) podchodzenie do zatrzymanego pojazdu; | |
| 2) bezpieczeństwo własne oraz uczestników ruchu drogowego; | |
| 3) zachowanie wobec osób kontrolowanych | |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
| 3. Sposób podawania sygnałów do zatrzymywania pojazdów | 1 |
|-------------------------------------------------------------------------------.-----------------|
.-------------------------------------------------------------------------------------------------.
§ 3. 1. Zajęcia praktyczne odbywają się po przeprowadzeniu zajęć
teoretycznych i obejmują następujące zagadnienia:
1) sposoby podawania sygnałów do zatrzymania pojazdów, z uwzględnieniem
różnych warunków widoczności;
2) sposoby podchodzenia do zatrzymanego pojazdu;
3) wybór miejsca do kontroli i zatrzymania pojazdu;
4) zachowanie bezpieczeństwa własnego oraz uczestników ruchu drogowego.
2. Zajęcia praktyczne przeprowadza się w grupie 5-6-osobowej, dysponującej
co najmniej jednym samochodem osobowym.
3. Zajęcia praktyczne realizowane są w czasie 4 godzin, przy czym:
1) dwie pierwsze godziny zajęć odbywają się poza drogą publiczną;
2) następne dwie godziny zajęć realizowane są na drodze publicznej w
miejscu, w którym nie wystąpi zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Zajęcia te mogą być realizowane poza drogą publiczną w miejscu zapewniającym
odwzorowanie sytuacji drogowych.
§ 4. 1. Zajęcia teoretyczne prowadzą osoby posiadające odpowiednią
wiedzę fachową.
2. Zajęcia praktyczne prowadzą policjanci posiadający specjalistyczne
przeszkolenie z zakresu ruchu drogowego.
3. Godzina zajęć praktycznych i teoretycznych równa się 45 minutom.
ZAŁĄCZNIK Nr 5
WZÓR UPOWAŻNIENIA DO WYKONYWANIA KONTROLI RUCHU DROGOWEGO