Dziennik Ustaw Nr
216, poz. 1825 z 2002 r.
USTAWA
z dnia 23 listopada 2002 r.
o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie ustawy o zmianie
ustawy - Prawo o ruchu drogowym.
(Dz. U. z dnia 17 grudnia 2002 r.)
Art. 1. W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym
(Dz. U. Nr 98, poz. 602, Nr 123, poz. 779 i Nr 160, poz. 1086, z 1998 r. Nr
106, poz. 668 i Nr 133, poz. 872, z 1999 r. Nr 106, poz. 1216, z 2000 r. Nr
12, poz. 136, Nr 43, poz. 483 i Nr 53, poz. 649, z 2001 r. Nr 27, poz. 298,
Nr 106, poz. 1149, Nr 110, poz. 1189, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1353,
Nr 125, poz. 1371, Nr 129, poz. 1444 i Nr 130, poz. 1452 oraz z 2002 r. Nr
25, poz. 253, Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804, Nr 113, poz. 984, Nr 183,
poz. 1524 i Nr 199, poz. 1671) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2:
a) pkt 37 otrzymuje brzmienie:
"37) pojazd używany do celów specjalnych - pojazd samochodowy
przystosowany w sposób szczególny do przewozu osób lub ładunków, używany
przez Siły Zbrojne, Policję, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję
Wywiadu, Straż Graniczną, kontrolę skarbową, Służbę Celną, jednostki ochrony
przeciwpożarowej, Inspekcję Transportu Drogowego i Służbę Więzienną,",
b) pkt 54 otrzymuje brzmienie:
"54) dopuszczalna masa całkowita - największą określoną właściwymi
warunkami technicznymi masę pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem,
dopuszczonego do poruszania się po drodze,",
c) pkt 56 otrzymuje brzmienie:
"56) dopuszczalna ładowność - największą masę ładunku i osób, jaką
może przewozić pojazd, która stanowi różnicę dopuszczalnej masy całkowitej i
masy własnej pojazdu,";
2) w art. 53:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Pojazdem uprzywilejowanym w ruchu drogowym może być pojazd
samochodowy:
1) jednostek ochrony przeciwpożarowej,
2) pogotowia ratunkowego,
3) Policji,
4) jednostki ratownictwa chemicznego,
5) Straży Granicznej,
6) Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
7) Agencji Wywiadu,
8) Sił Zbrojnych,
9) Służby Więziennej,
10) Biura Ochrony Rządu,
11) Inspekcji Transportu Drogowego,
12) jednostki niewymienionej w pkt 1-11, jeżeli jest używany w
związku z ratowaniem życia lub zdrowia ludzkiego - na podstawie zezwolenia
ministra właściwego do spraw wewnętrznych.",
b) w ust. 1a wyrazy "w ust. 1 pkt 9" zastępuje się wyrazami "w ust. 1 pkt
12";
3) w art. 66:
a) dodaje się ust. 1a-1c w brzmieniu:
"1a. Autobus o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 10 t,
samochód ciężarowy i pojazd silnikowy, o którym mowa w art. 2 pkt 35, o
dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 t, powinien być wyposażony
w homologowany ogranicznik prędkości montowany przez producenta lub
jednostkę przez niego uprawnioną, ograniczający maksymalną prędkość autobusu
do 100 km/h, a samochodu ciężarowego i pojazdu silnikowego, o którym mowa w
art. 2 pkt 35, do 85 km/h, tak aby prędkość rzeczywista tego pojazdu nie
mogła przekroczyć 90 km/h.
1b. Przepis ust. 1a nie dotyczy pojazdu:
1) specjalnego lub używanego do celów specjalnych Policji,
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej,
Służby Więziennej, Sił Zbrojnych i jednostek ochrony przeciwpożarowej,
2) zabytkowego,
3) nierozwijającego, ze względów konstrukcyjnych, prędkości
większej niż odpowiednio określone w ust. 1a,
4) używanego do prowadzenia badań naukowych na drogach,
5) przeznaczonego wyłącznie do robót publicznych na obszarach
miejskich.
1c. Minister właściwy do spraw transportu, mając na uwadze
szczególne zagrożenia występujące podczas przewozu towarów niebezpiecznych,
może określić w drodze rozporządzenia niższe niż ustalone w ust. 1a wartości
ustawień urządzeń ograniczających maksymalną prędkość pojazdów przewożących
niektóre towary niebezpieczne.",
b) w ust. 4 pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:
"5) wymiany nadwozia pojazdu posiadającego cechy identyfikacyjne, o
których mowa w ust. 3a pkt 1,
6) dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu,
z wyjątkiem:
a) pojazdu, na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji
lub decyzja zwalniająca pojazd z homologacji,
b) pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał
przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie.";
4) w art. 66a w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) w którym dokonano wymiany ramy, podwozia lub silnika na odpowiednio
ramę, podwozie lub silnik bez numeracji fabrycznej,";
5) w art. 68:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Producent lub importer nowego pojazdu samochodowego, ciągnika
rolniczego, motoroweru, tramwaju lub przyczepy oraz przedmiotów ich
wyposażenia lub części jest obowiązany uzyskać na każdy nowy typ tych
pojazdów świadectwo homologacji wydane przez ministra właściwego do spraw
transportu.",
b) w ust. 4 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) regulaminach stanowiących załączniki do Porozumienia dotyczącego
przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych,
wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz
wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań,
sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 104, poz.
1135 i 1136), przyjętych do stosowania przez Rzeczpospolitą Polską wraz ze
zmianami obowiązującymi od daty wejścia ich w życie,";
6) w art. 81:
a) ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
"3. Okresowe badanie techniczne pojazdu jest przeprowadzane
corocznie, z zastrzeżeniem ust. 4-7.
4. Okresowe badanie techniczne samochodu osobowego, samochodu
ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t,
motocykla lub przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej
3,5 t przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji,
następnie przed upływem 2 lat od dnia przeprowadzenia badania, a potem
corocznie. Nie dotyczy to pojazdu przewożącego towary niebezpieczne,
taksówki osobowej, pojazdu samochodowego konstrukcyjnie przeznaczonego do
przewozu osób w liczbie od 5 do 9, wykorzystywanego do zarobkowego
transportu drogowego osób, pojazdu marki "SAM", pojazdu zasilanego gazem lub
pojazdu uprzywilejowanego, które podlegają corocznym badaniom technicznym.",
b) dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
"4a. Okresowe badanie techniczne ciągnika rolniczego przeprowadza
się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, a następnie przed
upływem każdych kolejnych 2 lat od dnia przeprowadzenia badania.",
c) w ust. 5 wyrazy "Przepis ust. 4 dotyczy" zastępuje się wyrazami
"Przepisy ust. 4 i 4a dotyczą";
7) w art. 84a w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) szczegółowe wymagania w stosunku do stacji, o których mowa w art. 83
ust. 4, przeprowadzających badania techniczne w określonym zakresie, wzór
zezwolenia oraz innych dokumentów związanych z jego wydaniem,";
8) w art. 140 w ust. 1:
a) pkt 1a otrzymuje brzmienie:
"1a) stwierdzenia na podstawie orzeczenia psychologicznego, wydanego
po przeprowadzeniu badania psychologicznego w trybie określonym w art. 124
ust. 1 pkt 3 i 4, istnienia przeciwwskazań psychologicznych do kierowania
pojazdem,",
b) w pkt 4 lit. b) i c) otrzymują brzmienie:
"b) badaniu lekarskiemu w trybie określonym w art. 122 ust. 1 pkt
3-5,
c) badaniu psychologicznemu w trybie określonym w art. 124 ust. 1
pkt 3 lub 4.".
Art. 2. W ustawie z dnia 6 września 2001 r. o zmianie ustawy - Prawo
o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 129, poz. 1444 i Nr 154, poz. 1798) w art. 6
wyrazy "oraz art. 1 pkt 81, który wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od
dnia wejścia w życie ustawy z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i
samorządzie zawodowym psychologów (Dz. U. Nr 73, poz. 763 i Nr 154, poz.
1798)." zastępuje się wyrazami "oraz art. 1 pkt 81 w zakresie art. 124a ust.
1 pkt 3, ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 2, który wchodzi w życie z dniem 1 lipca
2006 r.".
Art. 3. 1. Przepisu art. 1 pkt 3 lit. a nie stosuje się do pojazdów
zarejestrowanych przed dniem 1 stycznia 1988 r.
2. Do pojazdów zarejestrowanych w okresie od dnia 1 stycznia 1988 r. do dnia
31 grudnia 2002 r. wymóg określony w art. 1 pkt 3 lit. a stosuje się od dnia
1 stycznia 2004 r.
Art. 4. 1. Do dnia 30 czerwca 2006 r. świadectwa potwierdzające
zgodność stosowanych metod badawczych oraz posiadanych warunków lokalowych
ze szczegółowymi warunkami przeprowadzania badań psychologicznych wydają
jednostki badawczo-rozwojowe, jednostki organizacyjne szkół wyższych lub
placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk.
2. Do dnia 30 czerwca 2006 r. dodatkowym wymogiem uzyskania zezwolenia, o
którym mowa w art. 124a Prawa o ruchu drogowym, jest świadectwo, o którym
mowa w ust. 1.
3. Do dnia 30 czerwca 2006 r. dodatkowym wymogiem, jaki powinna spełniać
osoba uprawniona do przeprowadzania badań psychologicznych i orzekania w
zakresie zdolności do prowadzenia pojazdów mechanicznych, o której mowa w
art. 124a Prawa o ruchu drogowym, jest osoba, która:
1) posiada dyplom ukończenia wyższych studiów psychologicznych;
2) odbędzie co najmniej dwutygodniową praktykę w zakresie
psychologicznych badań kierowców w jednostce, o której mowa w ust. 1, lub
ukończy z wynikiem pozytywnym kurs organizowany przez Polskie Towarzystwo
Psychologiczne.
Art. 5. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia,
z wyjątkiem art. 1 pkt 3 lit. a, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia
2003 r.